Synd for bransjen.....................

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har nå vært hi-fi freak ett par år , og som dere andre kjøpere flyr jeg inn og ut i butikker , prater med eiere og ansatte selgere hos de respektive når jeg skal kjøpe noe nytt , for det er jo rett som det er... ;)Og når jeg sier hva jeg er interessert i , begynnes det alltid svært positivt. Når jeg derimot sier hva produktet jeg forespør , konkurrerer med i valget av noe nytt , eller spesiellt når jeg forteller hva jeg har , som jeg skal bytte ut , hender det nesten uten unntak at det rakkes ned på det utstyret jeg allerede har , dette er jeg rimelig lei rett og slett , jeg har engang kjøpt , og faktisk vært svært fornøyd med dette utstyret over tid , og vet i mange tilfeller at du som prater med meg ikke engang har hørt komponentet , eller i det oppsettet det spiller , så si at det er noe dritt bare fordi du ikke selger dette selv , blir rimelig håpløst...Og jeg kan bare si at det er ikke få handler som har blitt avblåst på grunn av dette , fordi jeg rett og slett blir meget forbanna , og irriterer meg i etterkant.

Ord som går igjen , at det merket er bare søppel , den modellen er tragisk---ville ikke hatt den om jeg fikk den slengt etter meg osv.....Er du hi-fi pusher og leser dette , og kanskje føler deg truffet , så er det kanskje på tide å ta det til etterretning kanskje ? ved å gjøre det , vil du/dere antakelig få solgt mer , og ikke minst få flere fornøyde kunder....For en ting som er forbanna sikkert , kunder som meg , og andre som står der i sjappa di og får høre hva slags dritt vi har i lange tider lyttet til , og brukt vår sårbare fritid på , dag ut og dag inn , er forbanna irriterende.....

Det finnes heldigvis unntak , men de er få....altfor få.

Jeg har hatt gleden av å handle i en liten butikk i Asker flere ganger , jeg vil ikke nevne navn her , men jeg har hittil ikke hørt innehaveren snakke dritt om hverken andre aktører eller kundenes utstyr . DET ER DETTE SOM KALLES Å OPPTRE PROFFT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Her har virkelig mange noe å lære av denne fyren som startet for en tid tilbake en liten forretning , der entusiaster som meg , er velkomne selv om ikke tusenlappene henger i skjortesnippen ved ankomst over dørterskelen....Dere som gjerne vil kjøpe hi-fi uten nedverdigende ord om den dritten dere spiller på i dag , kan sende meg en pm så skal dere få adressen!!!!!

DERE ANDRE........vi eier faktisk det dere snakker dritt om......tenk litt på det dere...

Takk for meg , med vennlig hilsen Espen Saatvedt , 2005 Rælingen. 8)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
flott innlegg og må si meg helt enig,her til lands har bransjen mye å lære om kundebehandling og god folkeskikk.
det finnes selvfølgelig unntak,men du trenger ikke gå lenger en til nabolandet danmark så synes iallefall jeg at bransjen har et helt annet forhold til kundene sine,for ikke å snakke om pris nivået.

håper dette blir en lang tråd,så kanskje noen av aktørene tar dette til etterretning.

mvh
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Stemmer i det motoren skriver her.

Er selv lei av å høre at forsterkeren min ikke har kjangs i havet til å få den minste lyd ut av høyttalerne mine, for de er jo faktisk såpass tungdrevne at jeg gjerne skulle hatt en middels stor vindmølle i hagen for å drive greiene.. eller?
 
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
ixos_76 skrev:
Ord som går igjen , at det merket er bare søppel , den modellen er tragisk---ville ikke hatt den om jeg fikk den slengt etter meg osv..
Enig at det er uproft å drive trashtalking av produkter de akutelle butikkene ikke fører, men personlig har jeg aldri opplevd det.
Klart, selgere prøver å fortelle/forklare hva/hvorfor hans produkter låter/oppfører seg som de gjør og da gjerne sammenligner med det utstyret du har eller vurderer.
Men hvorfor være så jævlig hårsår? Er jo bare å sette på shit-filteret og la de lire av seg halvsannhetene sine.
Men det er klart at det er fristende å oppsøke en dedikert entusiastaktør som behandler deg som kongelig ikke bare et tall i et kassaoppgjøret. Et sted hvor jordbær, fløte og kaffe samt rabatter blir servert over en lav sko. Personlig gir jeg faen, jeg er ikke ute etter en venn. Presenter meg for god lyd i en fornuftig innpakning og vi har en deal, selvsagt handler jeg der det er billigst, jeg får ikke dårlig samvittiget når jeg kjører over grensa for å gjøre en bedre deal etter at den norske aktøren har brukt mange timer på meg.
 
C

Cyber

Gjest
Mye sant, men jeg har også opplevd å bli anbefalt produkter fra konkurrent hos noen så det er litt frem og tilbake. Jeg liker også å være trofast mot leverandører som er serviceinnstilte, ordner raskt opp ved problemer og som gir gode priser. F.eks. Hifihuset i Bærum, Lsound m.fl.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvsagt har du rett, Espen.

Jeg vender det døve øret til hos de fleste forhandlere. Etterhvert lærer man seg å lytte til produktene for lyden og selgeren for prisen.

Det som virkelig er synd er at denne skittkastingen jager nybegynnere bort fra hobbyen. Dermed går de glipp av forbedringer i musikkopplevelsen. Pengene deres havner i andre bransjer, til skade for alle som prøver å leve av HIFI.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja helt enig zomby......

Og er egentlig ikke hårsår i det hele tatt , det er bare det at skal en kline en haug med tusenlapper i bordet , er det grit med en relativt hyggelig tone før spenna ligger i kassa , det er helt unødvendig å si hvor tragiske greier kunden har , men jeg er enig at det er helt griet å poengtere at oppgraderingen vil bli sås og så stor , og at det spm blir snakket om er så og så mye bedre enn det kjøper har , det som IKKE er greit , er å feks si at den dritten der ville jeg aldri hatt , hvorfor i all verden gadd du å kjøpe dette ? Du skulle kommet hit første gangen du ville kjøpe deg anlegg , å kjøpt noe skikkelig til titusenvis med en gang , så hadde du nå sluppet å tape så mye penger... etc.

Det hjelper fint lite med slips og vannkjemmet hår , å oppføre seg slik....

(det er ikke bare slipskledde hi-fi selgere som ikke kan TE seg heller)

I min bransje er kunden i fokus , vi har lært at uten kunder ingen lønn , men sånn er det tydligvis ikke i hi-fi bransjen eller ?

Blir bare så jævlig forbanna å få slengt noe dritt i trynet , over noe jeg faktisk er fornøyd med...heretter skal jeg bare snu på helen ¨å marsje rett ut , sånne drittsekker som ikke kan te seg , (unnskyld utrykket) , bruker ikke jeg mer tid på..

På en annen side , skal de få holde på sånn de som gjør dette ?, jeg skal unngå å ramse opp navn på selgere og butikker her, selv om jeg har jævlig lyst , men ett par av de ligger i tigerstaden..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.463
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm...sist gang jeg skulle handle noe i en hifibutikk måtte jeg gjøre bestillingen tre ganger. Skittkasting klarte jeg å unngå, hehe.

Hva jeg handlet? Kabler. til mine HD580
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Hi-fi bransjen er preget av mange "orginaler" Drittsnakking, hvite løgner, priser etter dagshumøret osv. er intet nytt under solen.
Det som er synd er at Norge er et bittelite land og ønsker man xxx produkt har man i mange tilfeller ikke en alternativ butikk å gå til, man er derfor nødt til å handle fra en person man mener er en drittsekk eller velge et annet produkt enn det man i utgangspunktet ønsket fordi forhandleren er ufordragelig...
Jeg hadde for litt siden en episode der en forhandler jeg har handlet med endel ganger åpenbart prøvde å utnytte meg økonomisk i forbindelse med et mulig kjøp, jeg gjorde personen oppmerksom på at vi hadde flere handler sammen og at pristilbudet jeg hadde fått lå over nypris (vi snakker her om et demobrukt produkt som hadde stått på hylla i et par år) Jeg påpekte også at butikken hadde annonser ute på div forum og blader der det ble reklamert med store rabatter.
Fikk bare et grettent svar tilbake.
Når jeg opplever slik blir jeg smått forbannet over uprofesionaliteten og den totale mangel på forståelsen av ordet kundeservice, men synes også det er synd fordi slike erfaringer utelukker at jeg vil handle mer med en slik butikk, noe som betyr at man må tenke politikk når man skal gjøre nyinnkjøp.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Godt skrevet Espen! :)
Jeg er forsåvidt enig, er for mange "Elkjøpselgere" i bransjen, det trenger vi ikke. :(
Men jeg vil føye til at det er noen flere entusiastsjapper som også fortjener ros, samme ros som du gir til .............i Asker. :D
 

Roger Waters

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.05.2008
Innlegg
88
Antall liker
26
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke handlet i mange Hifibutikker i min tid, men jeg vil i hvertfall si at Hifi Klubben Moss og Solberg Hifi i Sarpsborg er kjempe bra butikker, der får du det du har lyst på og ikke no prakking eller prat om hvor dårlig anlegget ditt er. Alt i en hyggelig tone og det vil jeg gjerne nevne her, god reklame med andre ord og det er det ingen som tar skade av. Om jeg blir møtt med en sånn kar som snakker dritt om hva jeg har så skal jeg sjelle han ut så jævli. Det er så dårlig av folk som skal yte service, og gjør det stikk motsatte så det tolererer vi ikke. Den dagen, stakkars faen. :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Jeg synes tanken bak åpningsinnlegget er bra, men tross alt har vi mange hederlige folk i bransjen. Derfor er jeg usikker på om det er riktig å ikke nevne konkrete tilfeller. Poenget er at vi ender opp med "Alle i bransjen er drittsekker, untatt en jeg kjenner i Asker, send meg PM skal jeg fortelle deg hvem". Det blir et litt drøyt snev av potensiell dobbeltmoral kan man si.
 
U

utgatt60135

Gjest
Dette har jeg opplevd i kun 2 butikker, så at problemet er stort er jeg ikke enig i. Det aller fleste er veldig greie, imo, men noen "mindre smarte" vil det alltids være.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Jeg har kun opplevd dette i en butikk men da til de grader drittsnakking om noe utstyr jeg den gang hadde.

Men så har du andre butikker igjen som er rake motsetningen. Et eksempel er Hi-Fi Klubben i Trondheim. Selv om jeg har kjøpt en del utstyr der som jeg senere har byttet ut viser de alltid interesse og kunnskap om konkurrentene sine merker uten drittsnakking.

mvh,
OS
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
DEtte er jo ett generellt innlegg , jeg har opplevet dette i flere sjapper av ulike slag som selger lyd/ bilde utstyr....Altså ikke ei konkret sjappe dette her , det er derfor jeg syntes det er så synd på bransjen..Hvis vi heller kunne fått en vinklig der det nye interessante produktet hadde blitt mer fremhevet som verdens beste kjøp for meg , og at jeg feks måtte vente meg en stor oppgradering i forhold til det jeg var vant til å spille på etc...hadde greia mer fått en positiv vinkling , med mer mulighet for salg for selgern,...For er det ikke det selgerne vil , ?? det blir vel neppe penger i pungen av en kunde som blir drittsur å snur på helen og marsjer ut, for så å prøve seg i neste butikk...

Jeg fatter bare ikke hva en selger får ut av dette i det hele tatt...jeg hadde håpet her at noen selgere , eiere av butikkene i det ganske land , ville kommentere dette , slik at jeg hadde mer fått høre hva slags vinkling og meninger de har på saken .

IKke da nøvendigvis noen som kjenner seg igjen , men kanskje noen andre som leser .....og selger varer , lyd bilde foto etc....

Jeg kunne selvsagt tatt opp fighten i sjappene , men det går igjen utover selve butikken , andre kunder som er der , og øvrige selgere...som samtidig prøver å selge til andre kunder......jeg har lært litt folkeskikk , defor trer jeg heller ut av diskusjonen.

Espen
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Selv de mest forutinntatte forhandlere skjønner vel at de ikke vet hvordan ditt hjemmesnekkeri låter... ;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Men det låter , enhver hi-fi entusiast kan la seg imponere av "lageret til Audiomix"

................... ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Pengvim skrev:
Audiomix skrev:
Når jeg sier jeg bygger selv, blir det stille ;)
Fordi det låter bra? :)
Noen selgere blir stille fordi de plutselig ikke har noen argumenter for eller mot.
Nå er ikke alle slik da. Langt i fra.
Andre synes det er hyggelig med en prat om forsterkere, rør og lyd.
Om ca 6 uker snakkes vi i Horten :)
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
ixos_76 skrev:
Takk for meg , med vennlig hilsen Espen Saatvedt , 2005 Rælingen. 8)
Godt sagt Espen, kjenner til det du gir inntrykk av, mulig jeg ikke er helt oppdatert på butikker i Asker så jeg tar gjerne en pm med navn på tilhørende butikk....

MVH Johnny, Rælingen 2009 ;D
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
(nesten) innom topic: Har opplevd en del "sjitsnakk" om for eks at gamle toppmodeller blir grisebanka av dagens budsjett modell. Et slikt tilfelle skjedde i en av norges store og mest "seriøse" forhandlere. Det meste som ble sagt virka rimelig innøvd. Regner nesten med de ansatte hadde lekser med hjem fra arbei om "what to say, and dont say".. Men har også opplevd BÅDE skryt og nedrakking av konkurrentenes produkter.
mvh
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Det er klart at å dra alle over én kam her blir feil, men det virker som de fleste har et nyansert bilde av temaet. Jeg har selv hørt både litt av hvert, men ikke det jeg vil kalle drittslenging om andre produkter.

- kritiske vurderinger av andre produkter (man åpent forteller at konkurrerer med det man evt skal kjøpe i butikken man er i) synes jeg er greit så lenge selger ikke går over streken. Jeg har tidligere blitt påpekt hva jeg kan forvente av forskjeller mellom forsterkere og høytalere, og dette har i de fleste tilfeller stemt.

- jeg har også opplevd at selgere har blitt veldig interessert i hva jeg har av annet utstyr, og det hele har kuminert i at jeg tar med forsterker for å bruke tid på vurdering av høytalere, og den siste halvtimen går med på at selger ville høre et par høytalere på forsterkeren..

Men det er klart at det oppleves som destruktivt når en selger kommer med ukonstruktiv og tildels oppdiktet informasjon om hva en selv har stående. Når det er sagt så synes jeg ikke det blir feil å fortelle hvor man har fått god service heller, det er bedre enn at man spekulerer i hvor man ikke har fått god service.. Det ligger flere tråder ute med skryt til forhandlere allerede.
 
Topp Bunn