Diverse Er fokuset på rørlyd til hinder for teknologisk utvikling innen hifi?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Og denne lastkontrollen. Hvilke parametere gir den utslag på?
    Det er jo slik at når lasten trekker strøm ute av fase med spenningen, noe høyttalere har for vane å gjøre, så er det svært forskjellig fra forsterker til forsterker om de klarer å levere denne strømmen like lett som når strømmen trekkes i fase med spenningen. Når forsterkere ikke klarer å levere tilstrekkelig med strøm ute av fase med signalet gir det hørbare bivirkninger. Det vanligste er at man får en heving i bassen. Men ser vi på virkemåten til et høyttalerelement vil også forsterkerens evne til å levere både spenning og strøm ha en hel del å si på hvordan høyttaleren forvrenger.

    En interessant bivirkning er at når en høyttaler for eksempel trekker 5A 70 grader ute av fase med signalet vil tapet i transistorene skje i form av høye effektpulser som skjer 2 ganger pr signalperiode. Dette er effekt som går over til varme, men som allikevel må leveres fra strømforsyningen. Ideelt sett skal dette gjøres uten at man får en utspenning som er modulert av denne effekten. I praksis er ikke det så enkelt å få til. En klasse D omsetter ikke disse effektpulsene, og derfor gjør den heller ikke livet til strømforsyningen så vanskelig.

    Selve definisjonen "vanskelig last" er noe som av natur følger av hvordan en klasse AB-forsterker virker. Det følger derimot ikke på samme måte av virkemåten til en klasse D. Det er det som gjør at forskjellen er iboende i selve konstruksjonsprinsippet, og ikke bare handler om "om ting er gjort skikkelig".

    Så kort sagt: Dårligere lastkontroll gir som regel mer bass, men alltid mer upresis bass.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Ikke jeg heller. Men innmaten i RPA-MG1000 og stereoversjonen RPA-MG3000 er jo i prinsippet samme design som den ASR testet, forhåpentligvis bedre implementert slik at den ikke er akutt farlig å bruke.

    Forholdet mellom denne og Spec RPA-MG1000 er som mellom en generisk gainclone og original Gaincard fra 47 Labs.

    Vis vedlegget 714878


    Den impedanseavhengige frekvensgangen i diskanten er "dead giveaway". Klin lik mellom Infineons dokumentasjon av prototypekortene, ASR's målinger av Kina-forsterkeren og Stereophiles målinger av Spec-forsterkeren. Jeg mener forresten å huske at en av de vesentligste innvendingene mot de første B&O ICEPower var at de hadde en litt lastavhengig frekvensgang i diskanten, noe jeg mener å huske at de ble kritisert nord og ned for.
    Den der benytter vel riktignok samme chip, men SPEC-forsterkerne er ikke "basert på samme chip", de inneholder faktisk selve DEV-kittet.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Fra spøk til revolver, hvorfor reagerer jeg negativt på produkter som SPEC?

    Slik jeg opplever det, kan det argumenteres med at "folk må vel få bruke pengene på de de vil?" Men det er mer i denne ligningen, vi har seriøse bedrifter som skal overleve i et kommersielt marked. Det å utvikle, produsere og selge teknologiprodukter er krevende. Derfor ønsker ikke jeg at useriøse aktører med villedende reklame for svært overprisede produkter skal ha noen plass i markedet. Jeg ønsker at de seriøse skal overleve, og at de useriøse forsvinner.

    Jeg mener også at det er uheldig for rekruttering til hobbyen, når det presenteres feilaktig reklame, og gode skussmål til denne type produkter. Det er vel ikke uten grunn at slike produkter er dypt splittende blant hifi-sentralens medlemmer, være seg kabler, switcher, vibrasjonsdemping.

    Derfor var det på høy tid at ASR med Amir i spissen kom og utfordret den "magiske, subjektive" hifi-pressen. Det betyr ikke at jeg er enig i alt som står der, på langt nær. Men måten ASR er åpen, objektiv og "transparang" er veldig bra.
    Hvis SPEC er så lydmessig bra som noen på-peker her på sentralen så er det vel ikke så mye å ta på vei av , kabler trenger vel de fleste, sikkert ingen ny begynner som kjøper extremt dyre bling kabler heller , ser ikke noe galt i vibrasjons demping heller :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra spøk til revolver, hvorfor reagerer jeg negativt på produkter som SPEC?

    Slik jeg opplever det, kan det argumenteres med at "folk må vel få bruke pengene på de de vil?" Men det er mer i denne ligningen, vi har seriøse bedrifter som skal overleve i et kommersielt marked. Det å utvikle, produsere og selge teknologiprodukter er krevende. Derfor ønsker ikke jeg at useriøse aktører med villedende reklame for svært overprisede produkter skal ha noen plass i markedet. Jeg ønsker at de seriøse skal overleve, og at de useriøse forsvinner.

    Jeg mener også at det er uheldig for rekruttering til hobbyen, når det presenteres feilaktig reklame, og gode skussmål til denne type produkter. Det er vel ikke uten grunn at slike produkter er dypt splittende blant hifi-sentralens medlemmer, være seg kabler, switcher, vibrasjonsdemping.

    Derfor var det på høy tid at ASR med Amir i spissen kom og utfordret den "magiske, subjektive" hifi-pressen. Det betyr ikke at jeg er enig i alt som står der, på langt nær. Men måten ASR er åpen, objektiv og "transparang" er veldig bra.
    Dette er hva Infineon designet den IRS2092/IRF6775-kretsen for:
    1618585730664.png


    1618585857244.png



    Ikke noe galt i det, men den var aldri ment å være noe "high end" audioprodukt.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Slik jeg opplever det, kan det argumenteres med at "folk må vel få bruke pengene på de de vil?"...
    Det jeg finner merkelig er alle innleggene som forsøker å avslutte og konkludere diskusjonen med akkurat slike formuleringer, men som ikke for sitt bare liv klarer å holde seg fra å legge til litt objektiv synsing om hva man EGENTLIG burde velge om man forstår sitt eget beste.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo slik at når lasten trekker strøm ute av fase med spenningen, noe høyttalere har for vane å gjøre, så er det svært forskjellig fra forsterker til forsterker om de klarer å levere denne strømmen like lett som når strømmen trekkes i fase med spenningen. Når forsterkere ikke klarer å levere tilstrekkelig med strøm ute av fase med signalet gir det hørbare bivirkninger. Det vanligste er at man får en heving i bassen. Men ser vi på virkemåten til et høyttalerelement vil også forsterkerens evne til å levere både spenning og strøm ha en hel del å si på hvordan høyttaleren forvrenger.

    En interessant bivirkning er at når en høyttaler for eksempel trekker 5A 70 grader ute av fase med signalet vil tapet i transistorene skje i form av høye effektpulser som skjer 2 ganger pr signalperiode. Dette er effekt som går over til varme, men som allikevel må leveres fra strømforsyningen. Ideelt sett skal dette gjøres uten at man får en utspenning som er modulert av denne effekten. I praksis er ikke det så enkelt å få til. En klasse D omsetter ikke disse effektpulsene, og derfor gjør den heller ikke livet til strømforsyningen så vanskelig.

    Selve definisjonen "vanskelig last" er noe som av natur følger av hvordan en klasse AB-forsterker virker. Det følger derimot ikke på samme måte av virkemåten til en klasse D. Det er det som gjør at forskjellen er iboende i selve konstruksjonsprinsippet, og ikke bare handler om "om ting er gjort skikkelig".

    Så kort sagt: Dårligere lastkontroll gir som regel mer bass, men alltid mer upresis bass.
    Men føler ikke at du besvarte spørsmålet. Hvilke parametere ser man det på? Om man feks da setter en god klasse B forsterker mot en D, si Benchmark ABH2, vil du da si at det er reelle hørbare forskjeller mellom disse? Antar at avvikene da ses primært på Frekvens respons?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den der benytter vel riktignok samme chip, men SPEC-forsterkerne er ikke "basert på samme chip", de inneholder faktisk selve DEV-kittet.
    Det stemmer for de mindre forsterkerne, men på RPA-MG1000 ser det nesten ut til at de har funnet ut hvordan de skal printe sitt eget kretskort.
    Spec RPA-MG1000:
    1618586020714.png


    1618586238680.png


    Infineon IRAUDAMP5:
    1618586165614.png


    Hvis man først skulle finne på noe med Infineon-kort, hadde det kanskje vært mer naturlig å starte her:
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Men føler ikke at du besvarte spørsmålet. Hvilke parametere ser man det på? Om man feks da setter en god klasse B forsterker mot en D, si Benchmark ABH2, vil du da si at det er reelle hørbare forskjeller mellom disse? Antar at avvikene da ses primært på Frekvens respons?
    Jeg antar du sikter til målt frekvensrespons og ikke "opplevd frekvensrespons"? Det vil variere fra forsterker til forsterker hvor mye det eventuelt slår ut. Setter du en motstand i serie med en høyttaler vil man nesten alltid få en reduksjon i passbåndet, mens den opprettholder nivået helt nederst. Den høyere Q-verdien som er resultatet av dette gjør at impulsresponsen henger litt mer igjen og kommer litt tregere i gang.

    Men hørbart, det prøvde jeg å ta tak i i den siste setningen. Jeg vet ikke om noen bedre måte å si det på. Kanskje du hoppet av halvveis og ikke leste den?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Det stemmer for de mindre forsterkerne, men på RPA-MG1000 ser det nesten ut til at de har funnet ut hvordan de skal printe sitt eget kretskort.
    Spec RPA-MG1000:
    Vis vedlegget 714886

    Vis vedlegget 714888

    Infineon IRAUDAMP5:
    Vis vedlegget 714887

    Hvis man først skulle finne på noe med Infineon-kort, hadde det kanskje vært mer naturlig å starte her:
    Hvis man først skulle lage en klasse D vil IR, Tripath og andre ting som ble konstruert på 90-tallet kanskje ikke være det mest naturlige stedet å gå. Dette her hadde status som "not recommended for new designs" allerede rundt de tidene da ICEpower lanserte ASP-modulene.

    Ellers, interessant det du sier om å "printe kretskort" @Asbjørn, de printet sitt eget navn på IR-kortet og fjernet IR-logoene på motherboardet og forsterkerkretsen. Det er klart, det er jo en kostbar manuell prosess som man må finne seg i å betale ekstra for.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg antar du sikter til målt frekvensrespons og ikke "opplevd frekvensrespons"? Det vil variere fra forsterker til forsterker hvor mye det eventuelt slår ut. Setter du en motstand i serie med en høyttaler vil man nesten alltid få en reduksjon i passbåndet, mens den opprettholder nivået helt nederst. Den høyere Q-verdien som er resultatet av dette gjør at impulsresponsen henger litt mer igjen og kommer litt tregere i gang.

    Men hørbart, det prøvde jeg å ta tak i i den siste setningen. Jeg vet ikke om noen bedre måte å si det på. Kanskje du hoppet av halvveis og ikke leste den?
    Så hvis man opplever stram god bassrespons er dette problemet mao kun av teoretisk verdi? Ingeniørens problem, ikke mitt som sluttbruker?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Det jeg finner merkelig er alle innleggene som forsøker å avslutte og konkludere diskusjonen med akkurat slike formuleringer, men som ikke for sitt bare liv klarer å holde seg fra å legge til litt objektiv synsing om hva man EGENTLIG burde velge om man forstår sitt eget beste.
    Hei Snickers, her lurer jeg på om du missforsto mitt innlegg og bare leste starten, jeg argumenterer tydelig for at det er flere hensyn å ta og at slike useriøse produkter er uheldige, se gjerne en gang til:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Hei Snickers, her lurer jeg på om du missforsto mitt innlegg og bare leste starten, jeg argumenterer tydelig for at det er flere hensyn å ta og at slike useriøse produkter er uheldige, se gjerne en gang til:)
    Jeg er helt enig med deg i det du skriver. Det var bare at jeg ønsket å si noe annet om den klassiske frasen jeg siterte enn det du selv gjorde ;)
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Eg saknar noko "handfast" her. Kva skal eg lytte på for å finne ut om klasse D er noke for meg? Kan D-gjengen gå god for Lyngdorfs forterkarar?
    Eg er nyfiken!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Eg saknar noko "handfast" her. Kva skal eg lytte på for å finne ut om klasse D er noke for meg? Kan D-gjengen gå god for Lyngdorfs forterkarar?
    Eg er nyfiken!
    Kan du ikke starte en tråd om det da? Denne tråden handler om noe helt annet.
     

    btolli

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2005
    Innlegg
    323
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    2
    Eg forstår det, men her er det tydelegvis ei samling D-ekspertar, så eit lite svar ville vel ikke vere heilt utafor?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Eg saknar noko "handfast" her. Kva skal eg lytte på for å finne ut om klasse D er noke for meg? Kan D-gjengen gå god for Lyngdorfs forterkarar?
    Eg er nyfiken!
    Jeg tilhører ikke noen spesiell gjeng, men bedriver mye DIY. Jeg kan bare si hva jeg selv valgte, siden jeg er budsjettorientert ble det en Ncore fra Audiophonics. Hadde jeg gått hardere til verks ville jeg ha valgt Purifi moduler implementert i Vera, ordentlig gainjustering og topp buffertrinn.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Du er alltid nøye med å slenge inn noen anekdoter om hva som er riktig dersom musikk betyr noe, også signaturen "Rørlyd" er lyden av livet selv. Det er som om alle andre hjelpeløse idioter der ute enten hører på deg, eller ikke forstår seg på noe som har med musikk å gjøre. Den stadige retorikken din om at folk må få gjøre som de vil, men dersom musikk betyr noe...
    Beklager at du føler det så provoserende, Snickers. Og jeg tror egentlig vi burde ta en øl en dag, så skal du nok se at verden er noe mer nyansert også fra mitt hjørne i hifi-verdenen. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håkon kjørte bil, så jeg kunne ikke by på øl, men jeg kan gå god for at han er en trivelig kar å få på besøk. HCS og mange andre også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man først skulle lage en klasse D vil IR, Tripath og andre ting som ble konstruert på 90-tallet kanskje ikke være det mest naturlige stedet å gå. Dette her hadde status som "not recommended for new designs" allerede rundt de tidene da ICEpower lanserte ASP-modulene.

    Ellers, interessant det du sier om å "printe kretskort" @Asbjørn, de printet sitt eget navn på IR-kortet og fjernet IR-logoene på motherboardet og forsterkerkretsen. Det er klart, det er jo en kostbar manuell prosess som man må finne seg i å betale ekstra for.
    Sånn sett er jo dette et utmerket eksempel på at spørsmålet i trådtittelen kan besvares med et tydelig ja. Fokuset på «rørlyd» gjør at utdaterte konstruksjoner får en uforholdsmessig markedsandel og fortjeneste, og holder dermed tilbake reell teknologisk utvikling.

    Da jeg nevnte IRAUDAMP24 var det fordi den bruker GaN-teknologi som ble lansert rundt 2015. Jeg vet ikke hvor bra lyd det blir, men det ville i det minste vært et «speaking point» for markedsavdelingen. Kurvene i databladet ser noe bedre ut enn de MOSFET-baserte designene fra Infineon.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, spesielt når dingsene de forsøker å selge har ytelser som ikke kommer i nærheten av dagens beste klasse D-forsterkere som NCore og Eigentakt. De kommer rundt det med «weasel words» om «traditionally» og «open-loop linearity», og forsøker med det å diskvalifisere forsterkere som oppnår glimrende ytelser gjennom avanserte feedback-kretser. (Hint: det er ingen som lytter til en forsterker open loop.)

    De vet tydeligvis hvilket marked de forsøker å selge til. Jeg linket ikke fordi jeg var enig i artikkelen, men fordi det var et godt eksempel på GaN som speaking point for markedsavdelingen.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Beklager at du føler det så provoserende, Snickers. Og jeg tror egentlig vi burde ta en øl en dag, så skal du nok se at verden er noe mer nyansert også fra mitt hjørne i hifi-verdenen. :)
    Du trenger bare et lynkurs i sjargong. Her er et forslag til intro neste gang du treffer @Snickers-is , @Asbjørn , @Armand eller andre regnemestre:

    «Det jeg hører kan vanskelig beskrives, men får jeg kniven på strupen vil jeg hevde at de ekstra dimensjonene i lydbildet vil forstås gjennom Volterra-metoden. Det er en effektiv måte å emulere ikke-lineært lydutstyr mens man produserer eller reproduserer musikk».

    Synopsis fritt etter «Identification of Volterra Models of Tube Audio Devices using Multiple-Variance Method» av Orcioni m.fl. (2018), https://www.aes.org/e-lib/online/browse.cfm?elib=19864
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke egentlig. Jeg er ikke spesielt flytende i Volterra-serier selv, men de ble visstnok brukt av Norbert Wiener ved MIT for å beskrive hvordan en ulineær mottaker reagerer på støy under utviklingen av radar på 1940-tallet. De er som Taylor-serier, men med «minne» for funksjoner som varierer med tid. De sier nok eksakt ingen ting om hvordan ekstra dimensjoner i lydbildet forstås av en menneskelig lytter, så en spøkefugl som prøvde seg med en slik intro ville nok bli slengt ut som den hånstauren han tydeligvis er.

    For normalt bruk holder det i massevis å anse en forsterker eller en hel avspillingskjede som et lineært tidsinvariant system, og da kommer man aldri borti Volterra-serier. Og for meg ser den linkede artikkelen ut som en tungvint og ineffektiv måte å gjøre en slik røremulering på.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger bare et lynkurs i sjargong. Her er et forslag til intro neste gang du treffer @Snickers-is , @Asbjørn , @Armand eller andre regnemestre:

    «Det jeg hører kan vanskelig beskrives, men får jeg kniven på strupen vil jeg hevde at de ekstra dimensjonene i lydbildet vil forstås gjennom Volterra-metoden. Det er en effektiv måte å emulere ikke-lineært lydutstyr mens man produserer eller reproduserer musikk».

    Synopsis fritt etter «Identification of Volterra Models of Tube Audio Devices using Multiple-Variance Method» av Orcioni m.fl. (2018), https://www.aes.org/e-lib/online/browse.cfm?elib=19864
    Takker for forslaget, men jeg tror jeg behersker det språket jeg behøver... #MAMA!! :D
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Ikke egentlig. Jeg er ikke spesielt flytende i Volterra-serier selv, men de ble visstnok brukt av Norbert Wiener ved MIT for å beskrive hvordan en ulineær mottaker reagerer på støy under utviklingen av radar på 1940-tallet. De er som Taylor-serier, men med «minne» for funksjoner som varierer med tid. De sier nok eksakt ingen ting om hvordan ekstra dimensjoner i lydbildet forstås av en menneskelig lytter, så en spøkefugl som prøvde seg med en slik intro ville nok bli slengt ut som den hånstauren han tydeligvis er.

    For normalt bruk holder det i massevis å anse en forsterker eller en hel avspillingskjede som et lineært tidsinvariant system, og da kommer man aldri borti Volterra-serier. Og for meg ser den linkede artikkelen ut som en tungvint og ineffektiv måte å gjøre en slik røremulering på.
    Fra spøk til «alvor» :)

    Det sier vel litt (?) at når det man får publisert om rør selv i det praktisk orientere JAES dreier seg om emulering, dvs. at man allerede har fjernet seg fra visjonen om nøytralitet, transparens - for oss som er mest opptatt av reproduksjonssiden og ikke produksjonssiden (hvor det er opp til artisten selv å legge til «lyden av rør» eller ei).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Sånn sett er jo dette et utmerket eksempel på at spørsmålet i trådtittelen kan besvares med et tydelig ja. Fokuset på «rørlyd» gjør at utdaterte konstruksjoner får en uforholdsmessig markedsandel og fortjeneste, og holder dermed tilbake reell teknologisk utvikling.

    Da jeg nevnte IRAUDAMP24 var det fordi den bruker GaN-teknologi som ble lansert rundt 2015. Jeg vet ikke hvor bra lyd det blir, men det ville i det minste vært et «speaking point» for markedsavdelingen. Kurvene i databladet ser noe bedre ut enn de MOSFET-baserte designene fra Infineon.

    Du oppsummerer en del viktig her ja. Det er ikke vanskelig å oppnå slike ulinjære egenskaper som av en eller annen grunn identifiseres som "musikalske" av enkelte. Det som er vanskelig er å unngå dem. Det er der det kreves anstrengelser. Alle kan trashe en allerede utdatert forsterker til kraftig house-sound, og det virker ikke å være noen grense for hva man kan selge bare historien er god nok. Det er ikke det samme som å drive utviklingen fremover, snarere tvert i mot.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.474
    Antall liker
    35.325
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra spøk til «alvor» :)

    Det sier vel litt (?) at når det man får publisert om rør selv i det praktisk orientere JAES dreier seg om emulering, dvs. at man allerede har fjernet seg fra visjonen om nøytralitet, transparens - for oss som er mest opptatt av reproduksjonssiden og ikke produksjonssiden (hvor det er opp til artisten selv å legge til «lyden av rør» eller ei).
    Ja, det ser ut til å være etablert konsensus at rør er ulineære saker, hvor publikasjoner som dette handler om å gjenskape den ulineære forvrengningen i noe slags pre-distortion DSP for å kunne gjengi den gjennom en lineær forsterker uten å måtte fyre opp fysiske rør. Jeg tror du må veldig langt tilbake for å finne papers om hvordan man får en rørkonstruksjon til å bli mest mulig lineær. Om man sendte inn en slik artikkel nå ville den vel slått an omtrent like bra som en artikkel til SAE om hvordan man oppnår best mulig akselerasjon med et kullfyrt damplokomotiv. Sikkert interessant, men ikke noe folk går rundt og funderer så mye på lenger.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4

    At denne sitter mer nå grunnet rom er jo litt rart
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Ja det var jo en interessant måte å lese mitt innlegg på! :)


    Jeg skriver eksplisitt at dette er basert utelukkende på min egen oppfatning, andre må gjerne ha en annen, som er like mye eller lite verdt.
    Dette oppfatter du altså som arroganse, jeg tar det til etterretning. :)
    Bare la meg for ordens og ryddighetens skyld forklare hva jeg mener på en skikkelig måte. Her er innlegget ditt. Jeg har delt det i 2:

    Eneste klasse D jeg personlig finner (mer enn) tilfredsstillende på Klipsch Heritage er de store SPEC-forsterkerne. Om du i tillegg benytter SPEC pre eller volumstyring i lag med effekttrinnet RPA W3 EX, får du en unik løsning og herlige musikkopplevelser. Men sammenligner du dette med Mastersound 845, faller allikevel valget på sistnevnte,
    Alt dette har jeg ingen som helst problemer med. Dette er dine opplevelser og du setter dem i kontekst ved å forklare hva slags utstyr du har testet på osv.

    dersom musikkopplevelser alene er fokus.
    Det er her jeg synes det går litt galt. Hvorfor slenger du på dette? Det er som om du vifter med en fasit der det står at om du ikke velger i denne retningen så bryr du deg simpelthen ikke om musikk.

    Det er en fryktelig bred kam å dra veldig mange over. Det er utrolig deterministisk og jeg føler det er svært lett å lese det som en fryktelig arrogant uttalelse. Jeg tror det ligger et skille mellom deg som person og den uttalelsen, men jeg føler det er vanskelig å tolke det som noe annet enn arrogant skrevet også fra din side.

    Da gir kanskje mitt korte svar mer mening også?
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Hva er problemet i diskusjonen? Sitter etter en arbeidskrevende uke på hytta, hører på et anlegg med lav dempefaktor, er i grunnen veldig fornøyd med det følelsesmessige selv om jeg hører på et mye "strengere" anlegg til daglig hjemme. Greit å la tonene flomme, særlig når akustikken i rommet er tørr (mye mindre forhold på hytta). Disse subjektive forholdene og intrykkene tar ikke målinger hensyn til. For meg etter å ha testet ut en del er det ikke tvil om at Jeg foretrekker tørrest og mest mulig nøytral lyd i storstua hjemme med 4 meter takhøyde. I dempet "hytterom" med lav takhøyde, pels på gulvet mm, er jeg ikke i tvil om hva som setter mest følelser i sving. Egentlig noe av det samme hjemme i det vi kaller tv stua, her er også de akustiske forholdene begrenset, har landet på Accuphase uten å ha prøvd mer en tre fire forsterkere her. Tror det er viktig å ikke la tekniske bevis ta styringen, musikk og opplevelser handler om følelser (noe Jeg vet "subjektivt" alle på hifisentralen i bunn og grunn er ute etter. La meg ha mine vrangforestillinger, det gjør livet behagelig.
    Jeg har forrtvrig drukket rødvin akkurat nå, hvert ute med bikka og følt på naturen og stjernehimmelen, er helt ustabil, men nyter livet som det er med full utkligning.
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    218
    Antall liker
    294
    Hva er problemet i diskusjonen? Sitter etter en arbeidskrevende uke på hytta, hører på et anlegg med lav dempefaktor, er i grunnen veldig fornøyd med det følelsesmessige selv om jeg hører på et mye "strengere" anlegg til daglig hjemme. Greit å la tonene flomme, særlig når akustikken i rommet er tørr (mye mindre forhold på hytta). Disse subjektive forholdene og intrykkene tar ikke målinger hensyn til. For meg etter å ha testet ut en del er det ikke tvil om at Jeg foretrekker tørrest og mest mulig nøytral lyd i storstua hjemme med 4 meter takhøyde. I dempet "hytterom" med lav takhøyde, pels på gulvet mm, er jeg ikke i tvil om hva som setter mest følelser i sving. Egentlig noe av det samme hjemme i det vi kaller tv stua, her er også de akustiske forholdene begrenset, har landet på Accuphase uten å ha prøvd mer en tre fire forsterkere her. Tror det er viktig å ikke la tekniske bevis ta styringen, musikk og opplevelser handler om følelser (noe Jeg vet "subjektivt" alle på hifisentralen i bunn og grunn er ute etter. La meg ha mine vrangforestillinger, det gjør livet behagelig.
    Jeg har forrtvrig drukket rødvin akkurat nå, hvert ute med bikka og følt på naturen og stjernehimmelen, er helt ustabil, men nyter livet som det er med full utkligning.
    Kos deg på hytta :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.346
    Antall liker
    63.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Over litt rødvin kan jeg ikke syntes annet enn at «ingeniørene» er vel sutrete og argumenterer med sin hammer på alt de ser blir skrevet. Et troll dukker opp, slå ham ned med den teoretiske hammeren. Et annet troll dukker opp, fortsett med samme hammer. Forsovet en forståelig strategi da det er mange rare synspunkt og kommentarer som dukker opp. For min egen del er ikke jeg i tvil om at «ingeniørene» her i tråden har rett når det gjelder hva som er de mest transparente og «beste» forsterkerne (målemonstre om man vil). Det hjelper bare så sørgelig lite når store deler av markedet ønsker noe annet (og bryr seg om mye annet enn hvor kommaet settes eller hvor transparent forsterkerne er). Jeg har ingen problemer med å skjønne indignasjonen over alt fjaset som kommer fra selskapenes markedsavdelinger eller konstruktørene for den saks skyld. Det forandrer likevel ikke på det sørgelige faktum at det er «ingeniørene» (gjerne gjennom markedsavdelinger) som har ansvaret for å overbevise markedet om at de tar feil og kjøper feilt utstyr. Dere kan selvfølgelig fortsette med hammeren, og teoretisk dunke ned alle dere opplever som idioter, eller vi som kjøper utstyr uten en klinisk teoretisk rasjonell begrunnelse for valget, men til syvende og sist er det dere som må produsere noe som markedet ønsker. Da hjelper det ualminnelig lite å holde teoretisk high ground og hamre videre, men komme «idiotene» i møte, slik at utvikling tilnærmer seg markedets behov, eller aller helst omvendt. Alternativet er selvfølgelig å hamre videre på teori og komma-onani og være misforstått verdensmester i en subkultur på HFS 😎😊
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn