Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selv om vi har Nok et genialt trekk av... trådene, så synes jeg det kanskje er relevant med en egen tråd for Oslopolitikken. Således kan de øvrige trådene heller ta seg av mer rikspolitiske saker, enn å over-representeres av saker som kun berører Oslo.
    Denne tråden vil også være blokk-uavhengig, og kan således leve videre uansett hvem som styrer og steller i hovedstaden.

    Pr. dato burde det jo være nok temaer å ta av (hvilket også Nok et genialt trekk av de rød/grønne tråden bekrefter).
    Det eksisterende byrådets ideer om bilfri by, kjøreforbud, rushtidsavgifter, kollektivtransport, avfallshåndtering, boligpolitikk, helse, miljø osv bør jo gi gro-bunn for ulike meningsutvekslinger. De grove retningslinjene i den politikken som føres i dag vil på sikt ha stor inngripen i mange av byens beboeres hverdag fremover - på både godt og vondt.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Bilfrie byer må jo være å foretrekke. Det er hvordan vi skal komme dit som er problemet og personlig mener jeg det er noen ytterst lettvinne løsninger som blir presentert av eksempelvis MDG. Virker mere som de er ute etter å bli sett enn å faktisk gjøre noe fornuftig.

    Alt har en viss orden i hvordan man kan angripe et problem, MDG har angrepet uten mål og mening. Virker det som. Litt liten politisk erfaring og veldig liten erfaring med "virkeligheten" kan det se ut som?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    MDG har jo helt klart et markeringsbehov - dvs å vise at de kan iverksette og gjennomføre. Jeg er langt fra uenig i at et bilfritt by-sentrum vil være å foretrekke, men det vil alltid være en viss avstand mellom en visjon og hvordan det faktisk kan løses i praksis - alle konsekvenser tatt i betraktning. Og ikke minst - i hvilket tempo en bevegelse i en slik retning kan gjennomføres.

    Her er jo også litt av "problemet" til/med MDG. De ønsker/vil gjennomføre/sette i gang for mye på for kort tid, for ingen aner jo hvilke sammensetning og politisk retning vi får etter neste valg.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Politikken i Oslo er IKKE på rett spor! Årsaken til det er sammensatt og samtidig er det mange år siden avsporingen begynte. Mangel på helhetlig planlegging har ført til dumme/halvdumme kompromissløsninger. Kompromissløsninger er forresten politikkens største utfordring i det å få til gode avgjørelser for folk. Det ville sannsynligvis vært bedre med en KLOK diktator i Oslo - hehe :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    En klok diktator ja...
    Den er ikke lett å finne! :)
    Tror historien viser oss det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Boligpolitikken (fortetting) og de allerede iverksatte- og kommende restriksjoner om parkering og bilbruk vil i praksis ha en konsekvens som fører til det jeg velger å kalle en indirekte "tvangsdeportering" av en del mennesker. Det synes jeg ikke er god politikk.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Pokkers skrivefeil da;). Korrigert:).

    Jeg skal også komme med et konkret tilfelle som jeg fikk høre om i forrige uke, samt et par eksempler for å illustrere hva jeg mener. Men, har ikke tid til å skrive om det akkurat nå.

    BTW - I går la de på prisen i bom-ringen igjen.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg skal også komme med et konkret tilfelle som jeg fikk høre om i forrige uke,
    Traff på en bekjent i en setting forrige uke, der bil- og parkeringsbegrensinger i Oslo ble et tema. Han fortalte at han og familien nå ser seg nødt til å flytte fra barndomshjemmet, som han tok over etter sine foreldre. De bor i et område i Oslo der en rekke parkeringsplasser nå er fjernet, til fordel for sykkelfelt. Dette har selvfølgelig skapt forplantninger til andre områder og gjort det vanskelig å finne parkering. Byrådets ambisjon og beslutning er at enda flere parkeringsplasser skal fjernes, og han ser det som bortimot "umulig" å få parkert i nærområdet i fremtiden.

    Han jobber som reisende selger i Østlandsregionen og er derfor avhengig av bil i jobb. Videre så driver sønnen idrett (ski) med trening et par ganger i uka og renn i helgene (i vintersesongen). Biltransport til/fra er "eneste" alternativ for å få hverdagen til å gå opp. Å eie og være "avhengig" av å disponere bil ser ut til å bli lite forenlig med der de nå bor i fremtiden.

    De har ingen ønsker om å flytte, da det også vil kunne medføre at barna både må bytte skole og bryte med eksisterende vennekrets.

    Et enkelttilfelle - ja, men hvor mange tilsvarende tilfeller finnes?


    Samtidig - for å balansere.
    Luftkvaliteten i Oslo er på enkelte tidspunkt så dårlig at de med sterke luftveisplager lider - og også kanskje må vurdere å flytte, dersom det ikke gjøres tiltak.
     
    Sist redigert:

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Kjøpe eller leie garasje- eller parkeringsplass i nærområdet? Dette er alltid mulig og kun et spørsmål om betalingsvilje. Skal man flytte ryker det fort en halv million på ingenting (meglerhonorar, dokumentavgift, flyttebyrå, diverse), så om din bekjente har råd til å flytte har han hvertfall råd til parkeringsplass.

    Hvis ikke kan han vel parkere bilen utenfor senrum og så ta trikken eller bussen dit?

    Eller så kan han punge ut og flytte mens han klager over at han ble fordrevet fra barndomshjemmet, eller som du formulerer det: "indirekte tvangsdeportert".

    Men det er jo bare tull.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg tror Oslopolitikken er veldig bra. Et av de store problemene til Oslo er at folketallet stiger så fort at boligprisene fyker i været, infrastrukturen kneler osv. Men nå er det jo ingen som vil flytte til Oslo lenger. Genialt.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror Oslopolitikken er veldig bra. Et av de store problemene til Oslo er at folketallet stiger så fort at boligprisene fyker i været, infrastrukturen kneler osv. Men nå er det jo ingen som vil flytte til Oslo lenger. Genialt.
    Hvis du tror at Oslopolitikken er veldig bra - så må jeg få lov til å spørre : veldig bra - for hvem ??
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Vi fylte elver med industriavfall, kjemikalier og kloakk i mange tiår. Til slutt skjønte vi at det måtte vi slutte med -- riktignok måtte elver ta fyr og barn få etsende utslett om de badet i dem, før vi gjorde noe.

    Vi har fylt byer med trafikk og tatt for gitt at det alltid vil være plass til våre hester av metall. Nå er det bilene som regjerer i byene, parkert på hver side av nærmest alle gater. Det kunne kanskje gått om det ikke var for hva de gjør med luften vi puster inn. Etter avsløringen av VWs dieseljuks er det ingen vei tilbake for dem som er anvarlige for folkehelsen -- bilprodusentene har løyet om utslippsnivåene, de er dramatisk høyere enn hva man har planlagt utifra.

    Å da forvente at man fortsatt skal finne stallplass til hesten av metall uten at det koster er urimelig, syns jeg. Ene og alene det faktum at det å få biler ut av byene vil frigjøre mye plass til boliger, og dermed kunne dempe prispresset, burde være argument nok for en omlegging av rådende politikk på området. At vi i tillegg får luft som ikke korter ned livslengden og -kvaliteten til dem som bor i byer blir en bonus.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjøpe eller leie garasje- eller parkeringsplass i nærområdet? Dette er alltid mulig og kun et spørsmål om betalingsvilje. Skal man flytte ryker det fort en halv million på ingenting (meglerhonorar, dokumentavgift, flyttebyrå, diverse), så om din bekjente har råd til å flytte har han hvertfall råd til parkeringsplass.

    Hvis ikke kan han vel parkere bilen utenfor senrum og så ta trikken eller bussen dit?

    Eller så kan han punge ut og flytte mens han klager over at han ble fordrevet fra barndomshjemmet, eller som du formulerer det: "indirekte tvangsdeportert".

    Men det er jo bare tull.
    Du kan jo kalle det tull så mye du ønsker, men jeg tror han kjenner sin egen situasjon, muligheter og begrensinger noe bedre enn det du gjør.

    Jeg refererer kun i korte trekk det ha beskrev om sin situasjon. Det økonomiske var ikke noe tema, da det hørtes ut som om verdien på den leiligheten glatt ville kunne finansiere en grei leilighet utenfor sentrum. Å kjøpe parkeringsplass i nærområdet vil jeg tro han allerede har sjekket ut muligheter for. Å parkere utenfor sentrum var ikke uten videre noen løsning, da "tidsklemma" stakk kjepper i hjulene for en slik løsning.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror Oslopolitikken er veldig bra. Et av de store problemene til Oslo er at folketallet stiger så fort at boligprisene fyker i været, infrastrukturen kneler osv. Men nå er det jo ingen som vil flytte til Oslo lenger. Genialt.
    Hvis du tror at Oslopolitikken er veldig bra - så må jeg få lov til å spørre : veldig bra - for hvem ??
    For de som allerede bor der. Og med de sentraliseringstendensene inn Oslogryta til vi ser i Norge nå, og som skiftende regjeringer ikke gjør en dritt med, vil en hver fortetting være som å pisse i buksa, det hjelper litt, men etter litt tid vil det være verre enn før. Man kan ikke BÅDE verne Oslomarka, og føre en politikk som fører til at alle vil bo i Oslo mens skiføret skal være 10 minutter unna.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ene og alene det faktum at det å få biler ut av byene vil frigjøre mye plass til boliger, og dermed kunne dempe prispresset, burde være argument nok for en omlegging av rådende politikk på området.
    Jeg ser ikke helt klart for meg hvordan det skal gi mye plass til boliger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis det økonomiske ikke er noe tema, så er løsningen åpenbar. Gå ned i stilling slik at tidsklemma løsner.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Ene og alene det faktum at det å få biler ut av byene vil frigjøre mye plass til boliger, og dermed kunne dempe prispresset, burde være argument nok for en omlegging av rådende politikk på området.
    Jeg ser ikke helt klart for meg hvordan det skal gi mye plass til boliger.
    Massevis. Er jo bare å se hva som alt er skjedd der trafikk er ledet i tunnel eller utenom bysentra. Flere åpne plasser og flere muligheter for å bygge både kontor, fellesbygg og boliger.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Hvis det økonomiske ikke er noe tema, så er løsningen åpenbar. Gå ned i stilling slik at tidsklemma løsner.
    Selvsagt en viss mulighet for at det økonomiske da blir et tema? Og så skal man nok ikke glemme hva dette vil gjøre med pensjonen? Hele tiden under den forutsetning at jobben "tillater" at man går ned i stillingsprosent. Det er ikke alle som har et slik valg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb
    C

    cruiser

    Gjest
    Tidsklemma er å ikke få gått nok på ski fordi man bor innenfor ring 2?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Tidsklemma er å ikke få gått nok på ski fordi man bor innenfor ring 2?

    Tror ptb kom med en "kortversjon" uten de utdypende og grundige utredninger om forholdene. Det er nok ganske sikkert "noe mer" enn kun skigåing som blir problemet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Dersom man bosetter seg innenfor ring 2 så har dette konsekvenser. Det har det også å bosette seg utenfor ring 2. Eller langt fra Oslo for den saks skyld. Det er fordeler og ulemper med de fleste valg av bosted så får enhver gjøre seg en vurdering for hva som veier sånn eller sånn.

    Å styre byplanlegging utfra hvor lett det er å komme seg på ski er neppe på toppen av lista. Det er for øvrig svært lett å komme seg på ski fra innenfor ring 2, det fordrer dog snø i marka. At noen har et "behov" for å komme seg på treninger og konkurranser langt unna eller trenger bil i jobbsammenheng må de nesten ta ansvaret for selv.

    Jeg synest på generelt grunnlag ekstremt lite synd på folk som bor sentralt i Oslo og som må forsake bilen sin. Om det er så viktig å ha den er valget stort sett å betale for parkeringsplass (det finnes tilgjengelig nesten over alt men er ganske dyrt), leve med at en god del tif går med på å lete etter parkering eller flytte et annet sted. Alle parkeringshus tilbyr leie på månedsbasis for en god slump penger, og det er ganske mange av de innenfor ring 2.

    (Skuler bort på garasjen min og smiler litt). En av konsekvensene av å bo utenfor ring 2.

    Selv i et privatdrevet parkeringshus midt i sentrum kan man vel leie fast plass i 10-15 år for hva det koster å flytte. Ellers ligger vel parkering på 1000-2000 pr mnd når folk leier ut plass de ikke bruker selv.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ^ vedkommende er så i tidsklemma at han ikke har tid til å bruke en parkeringsplass som ikke er i umiddelbar nærhet av sitt hjem. Det var ikke det økonomiske som var problemet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det må være marked for et parkeringshus i nær ham når gateparkeringen forsvinner, skulle jeg tro.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvis det økonomiske ikke er noe tema, så er løsningen åpenbar. Gå ned i stilling slik at tidsklemma løsner.
    Nå var det vel kanskje det økonomiske mht å skifte bosted det dreide seg om da.
    Men kan du jo sette deg ned og gjøre noen økonomiske beregninger rundt å gå ned til eksempelvis 70% stilling (dersom det var en realistisk greie) en 7-8 år. Og da må du ta med i beregningen de totale økonomiske konsekvenser, som er langt utover kun redusert lønn i perioden.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tidsklemma er å ikke få gått nok på ski fordi man bor innenfor ring 2?
    Om du gadd å lese innlegget, så vil du skjønne hva det dreide seg om.

    For å "mate" det med te-skje så dreide dette seg om sønnen (som er 12/13 år) og "satser" aktivt på langrenn. Han må til og fra trening flere dager i uka, og dette foregår da sikkert i definerte tidsrom. Da går det vel sikkert i praksis ut på å komme seg hjem fra jobb, få i seg mat (gjelder sikkert sønnen også) for så å rekke frem til treningen. Senere er det da sikkert en greie å få hentet han hjem igjen også.

    Å da basere seg på å parkere et eller annet sted for deretter å ta kollektiv hjem - spise - kollektivt tilbake til der bil befinner seg, for så å rekke trening, virket å by på utfordringer = tidsklemme.

    Igjen, som tidligere nevnt - jeg tror han har analysert de ulike alternative muligheter for potensielle parkeringsløsninger.

    Men - nok om akkurat dette. Det var kun et illustrerende eksempel på at politikken som føres også vil ha negative konsekvenser for en del mennesker. Og - miljø dreier seg om langt mer enn bare luftkvalitet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    det dreier seg vel om å ikke ville betale for fast parkeringsplass når gratis gateparkering har funket så langt?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vanket mye i gatene rundt Uranienborg kirke da jeg sist bodde i Oslo. Pleide å parkere der og hadde kort vei til leiligheten i Camilla Colletts gate.
    Poenget: det stod biler parkert på hver side av gaten overalt i det området.
    Det nye byrådet har begynt å fjerne parkeringsplasser der og en del er alt borte. Flere skal fjernes.

    Er tilbake i området mye sjeldnere, men liker å gå der med hunden, siden det er hvor han var valp. Utrolig hvilken forbedring det er at biler er fjernet. Fantastisk. I stedet for å stirre på biler i parkert konvoi, overalt, er det åpne siktlinjer, hyggelig å rusle omkring og tilgjengelig. En utrolig forbedring. Det er mulig jeg ikke ville vært av samme oppfatning om jeg fortsatt bodde i CC, men ta meg faen hvilken forbedring det er, utfra livskvalitet. Det er jo latterlig at det står biler parkert overalt midt inne i byene våre, når vi i tiden fremover enkelt kan løse de aller fleste transportbehov uten å behøve å eie egen bil.

    Lose some, win a lot.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    det dreier seg vel om å ikke ville betale for fast parkeringsplass når gratis gateparkering har funket så langt?
    I Oslo dreier det seg om fjerning av parkeringsplasser - ikke om man vil betale for parkering, eller ikke. Jeg har ikke hørt noe om at det er andre type parkeringsfasiliteter under regulering - dvs at det er planlagt å bygge parkeringsanlegg.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det finnes til enhver tid parkering til leie (eller til salgs) Prisen går opp med manglende gateparkering, men at din bekjente ikke er i stand til å finne en plass å leie tror jeg ganske enkelt ikke på. Parkering som fjernes er selvsagt på gatenivå, parkering som kan leies er i garasjeanlegg.

    Å vurdere å flytte grunnet manglende parkeringsmuligheter fremstår, som totte påpekte, som bare for dumt. Det er vanskelig å lage et scenario der å leie parkering er dyrere enn å flytte. Å fortsette å bo der man vil med alt det medfører er ren bonus.

    Gateparkering er nesten uten unntak kommunal og har aldri vært mulig å disponere permanent. Nærmeste man kommer er ladeplasser før det ble vanlig med elbiler, der var det stort sett alltid ledig før.

    Kanskje kjøpe et handicapbevis? Omsettes visstnok for rundt 100.000 og det er alltid ledig hc-parkering i Oslo.
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvis det økonomiske ikke er noe tema, så er løsningen åpenbar. Gå ned i stilling slik at tidsklemma løsner.
    Nå var det vel kanskje det økonomiske mht å skifte bosted det dreide seg om da.
    Men kan du jo sette deg ned og gjøre noen økonomiske beregninger rundt å gå ned til eksempelvis 70% stilling (dersom det var en realistisk greie) en 7-8 år. Og da må du ta med i beregningen de totale økonomiske konsekvenser, som er langt utover kun redusert lønn i perioden.
    90% stilling - 45 minutter mindre jobb hver dag for å kunne gå / ta bussen til bilen. Det har lav økonomiske innvirkninger på folk som er veletablerte og ikke har huslån over pipa. Folk i tidsklemma må prioritere. Er de så avhengige av bilen, så lei en parkeringsplass i et parkeringshus rundt et par kvartal.

    Folk som bor svært sentralt i Oslo må bare finne seg i at parkeringsplass er et luksusgode som ikke lenger er tilgjengelig rett utenfor boligen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Jeg setter kryss i taket for å være helt enig med larson.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg vanket mye i gatene rundt Uranienborg kirke ...osv
    Du har jo unektelig rett i det du skriver - og mener.
    Samtidig så fremstilles slike tanker ofte i form av et romantisk, illusjonistisk glansbilde av en fremtidsvisjon - som kanskje ikke akkurat blir helt slik i praksis. Litt slik miljøbyråden ser for seg gatebildet etter at parkerte biler er borte (konsertscener, lekestativ, benker og uteservering osv)

    For å billedlig-gjøre hva jeg legger i det - Litt som å se et arkitekt- eller designer-tegnet prosjekt opp mot hvordan det i realiteten ble, som her:



     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    ...
    Kanskje kjøpe et handicapbevis? Omsettes visstnok for rundt 100.000 og det er alltid ledig hc-parkering i Oslo.
    Det er langt fra alltid ledige HC-plasser, og folk med forflytningshemming er avhengig av disse for å kunne leve et okay liv. Folk som kjøper handicapbevis burde bures inne for dokumentfalsk.

    Dette var et elendig forslag.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Å vurdere å flytte grunnet manglende parkeringsmuligheter fremstår, som totte påpekte, som bare for dumt.
    Som @totte, så får jo du også mene akkurat hva du vil om det. Jeg har kun, i korte trekk, redegjort for én persons uttrykk om sin situasjon - uten å i detalj kjenne alle aspekter rundt dette - bortsett fra (gjentar) regner med at de har gjort sine vurderinger om alternativer. Allikevel virker det som om både du og @totte har bedre innsikt i hans situasjon, muligheter og begrensinger, enn det han selv har.
    Men, skal tipse han om å opprette profil på HFS. Det er tydeligvis flere her som har konkrete løsninger på hans situasjon, så han kan jo bare sende et par PM´s - og alt er løst;)
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    ...
    Kanskje kjøpe et handicapbevis? Omsettes visstnok for rundt 100.000 og det er alltid ledig hc-parkering i Oslo.
    Det er langt fra alltid ledige HC-plasser, og folk med forflytningshemming er avhengig av disse for å kunne leve et okay liv. Folk som kjøper handicapbevis burde bures inne for dokumentfalsk.

    Dette var et elendig forslag.
    Det var også en spøk.

    Jeg har enda til gode å se at det ikke er ledig hc-parkering noe sted i Oslo, for øvrig. Om det er ledig et sted det ellers er smekkfullt kan man banne på at set er en hc-plass. Så basert på mine observasjoner finnes det evig nok slike. Prisen på slike beviser på det sorte markedet reflekterer jo det faktum. Om det var vanskelig å finne hc-parkering ville slike beviser være verdt ganske lite.

    Prisen er neppe som den er fordi man kan parkere nærmest inngangen på et kjøpesenter.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Mange byer som har langt hardere parkeringsrestriksjoner i bykjerner enn hva Oslo har eller som er foreslått i Oslo. Og det fungerer utmerket, men krever omstilling.

    Utviklingen gikk sin gang, nordmenn fikk mer penger (eller større lån) mellom hendene og vi har kjøpt biler så det synger etter. Men Oslo utvider seg ikke fysisk og det er urimelig å forvente at det skal være evig tilgang til gratis parkering i sentrum. Men vi ligger alltid på etterkant i planleggingen -- man ønsker å øke kapasiteten på bilveiene inn i sentrum, for å dytte enda flere biler inn dit.

    Nå blir det "bilfritt" for parkering og bevegelser på gateplan innenfor Ring1 for størstedelen av dagens trafikk. Næringslivet kommer til å juble når man ser hva det fører til av økt omsetning (om man tar utgangspunkt i hva som er skjedd i andre land.) Parkeringshus vil fortsatt ta imot biler til parkering også i denne sonen, men det blir slutt på gjennomgangstrafikk. I tillegg fjerning av gratisparkering og økt periode for betalt parkering -- en helt naturlig utvikling for å forsøke å redusere presset fra bilene og forurensing av luften vi puster.

    Om noen år vil folk le av at vi fylte byene våre med privatbiler. Leste en artikkel av Terje Osmundsen i dag, og kom over et ord jeg aldri har sett før:

    utslippspersonbiler

    Han mener det kommer forbud mot salg av slike, og det har han rett i.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Å vurdere å flytte grunnet manglende parkeringsmuligheter fremstår, som totte påpekte, som bare for dumt.
    Som @totte, så får jo du også mene akkurat hva du vil om det. Jeg har kun, i korte trekk, redegjort for én persons uttrykk om sin situasjon - uten å i detalj kjenne alle aspekter rundt dette - bortsett fra (gjentar) regner med at de har gjort sine vurderinger om alternativer. Allikevel virker det som om både du og @totte har bedre innsikt i hans situasjon, muligheter og begrensinger, enn det han selv har.
    Men, skal tipse han om å opprette profil på HFS. Det er tydeligvis flere her som har konkrete løsninger på hans situasjon, så han kan jo bare sende et par PM´s - og alt er løst;)
    De fleste bileiere i Norge er også svært opptatte av bensinpris selv om der for de aller fleste knapt spiller noen rolle i bilregnskspet.

    Det var du som sa at sin bekjente følte han potensielt måtte flytte pga fjerning av parkeringsplasser. Vi påpeker kun mangelen på rasjonalitet i en slik vurdering.

    Løsningen er ganske enkel: pay up, and shut up.

    Jeg har selv bodd sentralt i Oslo (Frogner) og innimellom kjørt rundt lenge for å finne parkering. Jeg brukte ikke bil nok til å betale for parkering, men om det var så viktig hang det lapper titt og ofte om leie av garasjeplass.

    Når jeg en sjelden gang kjører i boligområder sentralt i Oslo er jeg glad for at jeg ikke bor der ift bilhold og at jeg har egen garasje (bor i villa).
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ja, det er poenget med HC-parkering. At det skal være ledig for folk med dårlig forflytningsevne, altså de som ikke uten videre kan bevege seg 500m-ish fra en vilkårlig parkering. Parkeringsplassene er oftere opptatt enn hva man får inntrykk av.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn