Det selges alt for mange speilreflekskamera

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Det selges alt for mange speilreflekskamera

    Det selges alt for mange speilreflekskamera, og mest skremmende av alt er det faktum at mange av dem som kjøper speilreflekskamera tror at de gjør et godt kjøp, den gang ei da de kunne gjort et veldig mye bedre kamerakjøp dersom de hadde litt bedre kunnskap om foto og i lys av denne kunnskapen evnet å se sine egne behov bedre.

    Et speilreflekskamera i seg selv kommer man ingen vei med, i alle fall ikke uten objektiv. Dessverre er det alt for mange der ute, som kjøper seg et speilreflekskamera til ca. 5000 kroner, noen andre objektiver enn det normalobjektivet som medfølger kamerahuset kjøper mange aldri. Dem som gjør det har gjort et dårlig kjøp og ville gjort et mye bedre kjøp dersom de hadde kjøpt et annet kamera i samme prisklasse.

    I prisklassen rundt 5000 kroner følger det aldri med et særlig godt objektiv, f.eks. medfølger en 18-55mm med Canon-kamera i den prisklassen. Tilsvarende for andre merker også, dog kan dette variere noe fra ett merke til et annet. Spesielt lyssterke er dog ingen av de medfølgende objektivene.

    Ved slike kjøp, og dersom man ikke kjøper andre objektiver, ja da utelukker man seg fra mange muligheter man kunne fått dersom man i stedet for handlet et annet kamera som gav enn disse mulighetene man trenger nye objektiver til speilreflekskameraet (huset) for å få.

    Så til alle dere som skal kjøpe kamera og ikke er såpass interessert i foto at dere vil invistere i andre objektiver enn det medfølgende normalobjektivet, styr unna speilreflekskamera da det for dere er et dårlig kjøp.

    Mener ikke med det at dere skal handle dere ett billig kompaktkamera. Men det selges meget gode kamera som ikke er mye dårligere enn speilreflekskameraene i 4-6000 kroners klassen. Altså like mye mange betaler for sine speilreflekskamera med normalobjektiv. Fordelen med disse kameraene er at dem kan en god del mer enn hva speilreflekskameraene kan med bare sine normalobjektiv.

    Med et normalobjektiv kommer man ikke særlig tett innpå motivet, dessuten er det ikke all verdens zoom på dem (3x zoom), vi snakker ikke da om telezoom. Men det kan man få med mer avanserte kamera av enklere sort (uten utskiftbar optikk). Dessuten tar de nesten like gode bilder som speilrefleksene i samme prisklasse, i alle fall når dem er utstyrt med de medfølgende normalobjektivene som ikke er de beste. Hvorfor skal ikke da dem som kjøper kameraet heller gå for et av de avanserte kameraene uten utskiftbar optikk da? De kan jo så mye mer enn speilreflekskameraet dem feilaktig kjøper. Dessuten gir de brukerene nær alle de mulighetene for kreativ utfoldelse som dem får med sine speilreflekskamera – faktisk flere muligheter med tanke på makrofunksjon og mye annet dem er bedre på.

    For all del, jeg sier ikke at speilreflekser ikke er så bra, for alle vet jo at dem er best. Men de er det ikke for alle, og det er det jeg vil ha frem i dette inlegget her. Man må være mer enn middels interessert i foto og belage seg på ytterligere utgifter i form av ekstrautstyr som nye objektiver m.m., dersom det skal kunne forsvares at man kjøper speilreflekskamera og ikke et avansert kamera med optikk som ikke er utskiftbar.

    Mange kjøper altså katta i sekken, senest i dag hørte jeg noen som ønsket seg et digitalt speilrefleks, og vedkommende vil gjøre ett dårlig kjøp drsom hun kjøper seg nettopp det – jeg spurte henne nemlig litt ut og hun hadde ikke planer om å kjøpe noe annet enn det.
     
    J

    J.J

    Gjest
    Godt at du ikke er f o r b r u k s - i n s p e k t ø r :eek:

    Hakke sett så mye BS på lenge som det kommer ifra det tastaturet ditt... Ser du det på som din misjon å rakke ned på alt som koster mer enn gjennomsnittet ??
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Til Jan;

    "Jeg har ingen misjon om å rakke ned på alt som koster mer enn gjennomsnittet, de fleste kvalitetsprodukter koster nemlig godt over gjennomsnittet. Det er altså ikke slik, at jeg ikke begeistres av dyrt utstyr, for det gjør jeg oftere enn jeg gjør av rimelig utstyr.

    Men nå er det nå en gang slik, at jeg ikke trenger eller føler behov for å skrive i entusiasme for det dyre jeg hører (og det hender relativt ofte), alle andre skryter jo uhemmet av det likevel. Da er det mye mer spennende og interessant å skrive om kuppet man gjorde på loppemarked eller komponenten man fant som noen hadde kastet - slike solskinnshistorier man ikke forventer er rett og slett mer spennende synes jeg. At man finner et bra produkt der man ikke forventer dette, om man handler til høy pris så får man nær alltid kvalitet, det er ikke en gang en nyhet men noe alle vet.

    Er du en av dem som blir såret og føler deg truffet av hvordan jeg formidler mine tanker om hifi eller, siden du føler behov for å rakke ned på meg og kaller det jeg skriver bullshit, er det du kommer med så mye bedre om jeg tør spørre? Vell, om så er så bare prøve å latterliggjøre meg fordi jeg beundrer dem som kommer langt med enkle midler mer, enn dem som gjør det samme og har lagt litt for masse ressurser bak det hele - det er i et slik lys jeg vinkler det jeg skriver i veldig mange sammenhenger. En ting er å skamrose en forsterker til 30.000 kroner (fordi jeg liker den og synes den låter bra), en annen ting er å ta for seg et produkt få forventer så mye av og som er billig - finnes mange slike, bl.a. vintage-perler som nesten gis bort og sågar kastes, som er helt på høyde med ganske så dyre produkter... Akkurat det finner jeg veldig spennende, derfor liker jeg best å skrive om de overraskende resultatene.

    Javisst liker jeg å sette ting på spissen, nettopp for å få frem begeistringer og skuffelser. Ser ikke noe ille i at jeg skriver slik - mulig du kanskje er Denon eier eller kanskje har Elektrocompaniet produkter (har ikke møtt den store begeistring overfor de merkene jeg, sammenlignet med andre merker - nytt som eldre) Som sagt, jeg aner ikke hvorfor du mener det jeg kommer med utelukkende er bullshit - men det kan jeg si deg, at det du kom med her i alle fall var det.

    :)

    Til cybervision_:

    Om du er uenig i det jeg skreiv om mange feilkjøp hva gjelder speilreflekskamera, ja da er det du som trenger kunnskap om foto (ikke jeg), for det jeg skreiv stemmer. Er veldig mange som kjøper seg Digital Speilrefleks, nettopp fordi alle jo vet at det er best. Men det stemmer ikke!

    Det er best for dem som er villig til å lære en del om foto ja, og som i tillegg er villig til å invistere ut over det normalobjektivet som følger med kamerahuset når de kjøper dette. For dem som ikke gjør det, så er ikke et digitalt speilrefleks det beste (ikke med et normal-objektiv i alle fall) - rett og slett fordi dem har mye mer å hente i et annet kamera.

    Det er ikke tull, å hevde annet er rett og slett uvitenhet og manglende kunnskap om foto og de mulighetene det kan by på.

    At du sier det er tull det jeg sier, er fullstendig verdiløst om du ikke er i stand til å argumentere for hvorfor det skal være tull. Jeg kan godt utdype det hele enda grundigere for deg om du ønsker det - men det beste hadde jo vært om du hadde begrunnet din tull-påstand så jeg kunne svart i forhold til de tanker du måtte ha om det hele.

    Alt handler om behov slik jeg ser det, og riktig kamerakjøp blir det kamera som dekker de behovene bruker har på en best mulig måte. For mange som handler speilreflekskamera så er det ikke et speilreflekskamera, snarere kan det være et feilkjøp.

    Noen vil kanskje møte meg med argumenter som at de fleste bilder folk tar, er bilder et normalobjektiv passer godt til. Og det stemmer jo! Og ja da, jeg vet at da passer speilreflekskameraet bedre i de situasjonene, resultatet blir best med det. Dog er ikke forskjellene så store at dette har noen betydning for de aller fleste, det lille komprimisset er således godt levelig. Hvermannsen (den jevne nordmann) kan sågar leve med bilder som er litt feileksponerte i den grad de er litt over- eller under-eksponert, eller at hvitbalansen har vært noe feilstilt - er veldig mange som "ikke ser" slikt og finner bildene nydelige uansett, rett og slett fordi dem ikke kan sette fingeren på at eksponeringen var litt feil... Et trent øye og en som har lært en del om hvordan et bilde kan studeres derimot, ser slikt med en gang, f.eks. en med interesse for foto. Men da snakker vi om noen med helt andre behov igjen, også til kvalitet, de bør jo gå for speilrefleks og dog gjerne heller ikke de billigste av dem. Var mye jeg "ikke så" i bilder også før, ikke innen jeg fikk kunnskapen om det, først da fikk det mer og mer betydning.

    Så ja, mange kan leve med komprimissene kanskje noen vil møte meg med at dem nødvendigvis må leve med dersom dem ikke kjøper ett speilrefleks. For å si det slik, forskjellene til og fra kameraene er som sagt ikke så stor - langt mindre enn hva de aller fleste tillegger betydning.

    Folk tar dog bilder utenom normalobjektivets bruksområde, f.eks. er telezoom noe de fleste tidvis kunne trenge - og da har plutselig ikke speilrefleksen sjanse lenger, og er blitt et dårlig kjøp for vedkommende. Og komprimisset av å ikke kunne zoome seg nærmere motivet er mye større enn komprimisset av å ikke kunne knipse med annet enn normalobjektivet, for så å måtte beskjære bildet i ettertid (digital og ikke optisk zoom). Dessuten er programmene for macro-foto (nærbilder) samt portrett bedre i et kamera med fastmontert optikk som ikke er utskiftbar, dette fordi man bl.a. kan bruke større blenderåpning for portretter enn med normalobjektivene som kommer med speilrefleksene mange kjøper (man må betale mer for et objektiv med like stor blenderåpning til et speilrefleks) - resultatet av dette er at man kan oppnå større bakgrunnsdiffushet enn man kan med speilreflekskameraet og tilhørende normalobjektiv. Altså har man fått en større kreativ mulighet.... Den kam man jo få med speilrefleksen, men da må man kjøpe det objektivet mange ikke gjør). Så også for makrofoto, man kan få større og bedre muligheter med desto mer spennende resultat også der....

    Og da kommer man ikke bort fra at man trenger andre objektiv til speilrefleksen, for at det skal forsvares å bli bedre enn et annet kamera for brukeren - men det kjøper mange aldri og da er og blir speilreflekskameraet et feilkjøp hvor tullete du enn måtte mene at det er.

    Er du som prater tull og villeder her!!
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Hvor ble det av innlegget til Cybervision_? Det om at det er bra skolene snart starter og at det jeg hevder er tull, og som jeg gav tilsvar på.
     
    N

    nb

    Gjest
    mteinum skrev:
    Begrensningen ligger normalt sett i den som trykker ned knappen.
    Enig, det er knapt mulig å kjøpe et dårlig kamera nå for tiden. Den begrensende faktor er stort sett alltid den som betjener kameraet. Hva som er mest bang for the bucks kan sikkert diskuteres, men det er sjelden til aldri elektronikken eller optikken som setter begrensningene for om et bilde blir en suksess eller ikke. Gammeldagse ting som komposisjon, et øye for Det Gode Bildet og slikt er fortsatt det viktigste.

    Jeg har en Canon 40D, klart at spranget fra 17-85mm f4.0-5.6 kitobjektivet (med tønneforvrengningen fra helvete på maks vidvinkel) til en 24-70 f2.8L er ganske stort i optisk kvalitet, men mine beste bilder rent motivmessig er fortsatt tatt med kitobjektivet. Kan ha noe med at jeg befant meg på Galapagos da bildene ble tatt...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan kanskje være greit å oppklare en begrepsforvirring made4you; det du kaller normalobjektiv er ikke det. Du mener kitobjektiv, standardobjektiv eller noe slik. Og det er jo forsåvidt rett at kitobjektiver oftest har stort oppgraderingspotensiale.

    Et normalobjektiv derimot er et fast objektiv med en brennvidde som gir et bildeperspektiv svarende til det vi ser med det blotte øye. Typisk for 35mm SLR var det ca 50mm brennvidde, for DSLR er det noe mindre (er det ikke rundt 35-40mm med de fleste brikker tro).
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    For all del, fotografen er en større begrensning enn utstyret i de aller fleste tilfeller. En dårlig fotograf kan bruke mye penger på kamera og utstyr uten at det nødvendigvis betyr gode bilder, f.eks. 50.000 kroner. En god fotograf tar bedre bilder med utstyr til ti ganger mindre, utstyr til 5.000 kroner. Man trenger strengt tatt ikke så dyrt utstyr, men tar man mye bilder og er dyktig så vil man uansett søke bedre kvalitet enn det billigste. Objektiver er der det aller viktigste, da begrensningene for de beste fotografene ofte ligger her heller enn i kameraene de benytter. God optikk er veldig dyrt, dessverre da jeg sikler etter et par av dem...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Jeg brukte nær 20k på speirefleks i vår. Var det altså feil? Burde jeg ventet til jeg fant noe på loppemarked eller noe som noen hadde kastet?
     
    N

    nb

    Gjest
    Til vanlig bruk synest jeg nesten det er mer å hente på en kurant ekstern blitz som 1. oppgradering siden man titt og ofte trenger ekstra lys og en grei blitz ikke koster allverden. Den påmonterte blitzen er stort sett kun egnet til å ødelegge bilder.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Han her tok 95% av sine bilder med 50mm på et kompakt Leica. Til de øvrige brukte han en vidvinkel.

    En gang ble han spurt om hvorfor han ikke brukte brennvidder som bragte ham nærmere det han fotograferte.
    Han så undrende på den som stilte spørsmålet og svarte: Da tar jeg bare noen steg frem.

    Han insisterte på at alle bilder han tok skulle utstilles uten beskjæring, presis slik de lå på negativet. Mørkeromsmanipulering mente han var fusk, og flash mente han var uhøflig, "som å komme med en pistol i hånden mot folk."
    Han dekket metallet på sin lille Leica med tape så folk ikke skulle se han hadde et kamera i hånden, og han kunne få best utsikter til å fange det han kalte l'instant decisif.

    Han var en av grunnleggerne av Magnum. Selv ville jeg sagt det kjøpes altfor mange objektiver.

    http://moma.org/interactives/exhibitions/2010/henricartierbresson/#/homepage/themes.html
    http://apphotnum.free.fr/N2BE43.html
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den korrekte definisjonen på et normalobjektiv er ett der brennvidden tilsvarer lengden på diagonalen på filmplanet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    nb skrev:
    Til vanlig bruk synest jeg nesten det er mer å hente på en kurant ekstern blitz som 1. oppgradering siden man titt og ofte trenger ekstra lys og en grei blitz ikke koster allverden. Den påmonterte blitzen er stort sett kun egnet til å ødelegge bilder.
    Tja... Man kan vel rimelig fort ødelegge bildene med ekstern blitz også, i alle fall hvis man setter den på kameraet.
     
    N

    nb

    Gjest
    BT skrev:
    Tja... Man kan vel rimelig fort ødelegge bildene med ekstern blitz også, i alle fall hvis man setter den på kameraet.
    Mye er gjort med muligheten for en diffusor eller vinkle mot taket etc
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Det med crop-faktoren forvirrer meg til tider, alle brikker skulle vært i samme format, fullformat for speilreflekser.

    Man kan jo risikere å få en anbefaling av et fastobjektiv til ett ellerannet bruk, men så blir det ikke helt det samme for den som har fullformat og den som har cropfaktor 1,6x (som mitt kamera) eller 1,5x (Nikon) - og da må man begynne å regne for at det skal bli det samme. Ergo må man handle et annet objektiv enn vedkommende med fullformat om man skal kunne nyttegjøre seg anbefalingen.

    Jeg blander tidvis begrepene, det riktige er jo å si at det er kit-objektiver. Dog kaller jeg dem normalobjektiver, og det kommer jeg til å fortsette med så lenge jeg liker zoom-objektiver bedre enn fast-optikk.

    Jeg vet at fast optikk er bedre, og skal selv kjøpe meg en bra og lyssterk 50mm, dog finner jeg uansett zoom-objektivene mer praktisk og vil i de fleste tilfeller bruke dem mest og kan leve med de komprimissene dårligere optikk er - foruten i de sammenhenger der jeg kan trenge mer lyssterkt objektiv og av andre grunner trenger et objektiv med større blender for å få difus bakgrunn f.eks.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    mteinum skrev:
    Eh.... man kan da få et helt utmerket resultat med et SR kamera i de lavere prisklasser.
    Kan ikke være mer enig. Det er verken prisen på utstyret eller innholdet i fotosekken som er det viktigste innen foto. Det er først og fremst personen bak kamera som er den første og største "feilen".

    Å ha blikk for motiver, for lys, for skygger osv - det er ikke noe man kan kjøpe, men lære og erfare.

    Man kan ta supre bilder med et enkelt speilreflekskamera eller et brukbart kompaktkamera.
    Man kan ta elendige bilder med det dyreste, flotteste, feteste kamera&utstyr.

    Etterhvert som erfaring påløper, er det generelt sett bare til det bedre at fotografen oppgraderer til nytt SR eller nye objektiver. Så i realiteten selges det for få SR kameraer og objektiver. For vi må jo håpe at alle de som anskaffer seg SR bruker det og lærer av det...........

    Jeg vil faktisk hevde at det selges alt for mange dårlige kompaktkameraer!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    nb skrev:
    BT skrev:
    Tja... Man kan vel rimelig fort ødelegge bildene med ekstern blitz også, i alle fall hvis man setter den på kameraet.
    Mye er gjort med muligheten for en diffusor eller vinkle mot taket etc
    Det hjelper naturligvis, men da jeg begynte å lese om blitzfotografering i sommer skjønte jeg at dette også krever en del kunnskap, og trening for å få til bra, og gjerne et eget stativ til blitzen så man får den fra siden.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Supertramp skrev:
    mteinum skrev:
    Eh.... man kan da få et helt utmerket resultat med et SR kamera i de lavere prisklasser.
    Kan ikke være mer enig. Det er verken prisen på utstyret eller innholdet i fotosekken som er det viktigste innen foto. Det er først og fremst personen bak kamera som er den første og største "feilen".

    Å ha blikk for motiver, for lys, for skygger osv - det er ikke noe man kan kjøpe, men lære og erfare.

    Man kan ta supre bilder med et enkelt speilreflekskamera eller et brukbart kompaktkamera.
    Man kan ta elendige bilder med det dyreste, flotteste, feteste kamera&utstyr.

    Etterhvert som erfaring påløper, er det generelt sett bare til det bedre at fotografen oppgraderer til nytt SR eller nye objektiver. Så i realiteten selges det for få SR kameraer og objektiver. For vi må jo håpe at alle de som anskaffer seg SR bruker det og lærer av det...........

    Jeg vil faktisk hevde at det selges alt for mange dårlige kompaktkameraer!
    Jeg vil hevde at det selges alt for mange kameramobiler som gjør at folk ikke bryr seg om å ha et brukbart kamera.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    vredensgnag skrev:
    Han her tok 95% av sine bilder med 50mm på et kompakt Leica. Til de øvrige brukte han en vidvinkel.

    En gang ble han spurt om hvorfor han ikke brukte brennvidder som bragte ham nærmere det han fotograferte.
    Han så undrende på den som stilte spørsmålet og svarte: Da tar jeg bare noen steg frem.

    Han insisterte på at alle bilder han tok skulle utstilles uten beskjæring, presis slik de lå på negativet. Mørkeromsmanipulering mente han var fusk, og flash mente han var uhøflig, "som å komme med en pistol i hånden mot folk."
    Han dekket metallet på sin lille Leica med tape så folk ikke skulle se han hadde et kamera i hånden, og han kunne få best utsikter til å fange det han kalte l'instant decisif.

    Han var en av grunnleggerne av Magnum. Selv ville jeg sagt det kjøpes altfor mange objektiver.

    http://apphotnum.free.fr/N2BE43.html
    Jeg har sett flere fotografer som han du nevner. Men de tar sine bilder, og for dem blir det riktig.

    I sommer tok jeg derimot bilder av fugler, da egner ikke vidvinkel eller en 50mm seg. Sant du kan jo komme nærme nok dem også... Men si jeg var i naturen med en vidvinkel eller en 50mm, så er det ikke så fristende å nærme meg en bjørn eller ulv med de objektivene for å få ok bilder av dem for å si det slik. Man kan ofte få behov for telezoom også, selv om ikke alle fotografer har det da dem har sine nisjer og måter å ta bilder på...

    Dessuten har jeg sett kamera med blender 2,8 gjennom hele zoom-området som var veldig stort (12x zoom) - akkurat det er en helt uvirkelig å tenke på for oss med speilrefleks.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    made4u skrev:
    Det med crop-faktoren forvirrer meg til tider, alle brikker skulle vært i samme format, fullformat for speilreflekser.
    Strengtatt gjelder det bare å bli kjent med sitt eget utstyr og ikke skylde på produsenten. Det blir alt for enkelt.
    Regnstykket er jo uansett super enkelt made4u :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    I Trondheim kan man komme inn i et kamera. Jeg kjente ikke til dette før jeg ble stoppet på gaten av en entusiastisk professer fra ntnu som ville vise meg. Først var det en enkel projeksjon fra et lite hull i døra som skapte et bilde opp ned på veggen, så var det et speil i taket som man kunne snurre rundt og følge båtene i kanalen og søte damer som gikk over blomsterbrua.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er mange måter å ta bilder på, og alle er gyldige, syns jeg. Se på hva det internasjonale Lomo-selskapet gjør, for eksempel. (Norsk fotograf ble første verdensmester der)

    http://www.lomography.com/

    Joda, i noen sammenhenger er motivønsket slik at man velger tele for å komme nærmere, men mange naturfotografer velger å snike kameraet innpå, samme hvor lang tid det måtte ta.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    BT skrev:
    Jeg brukte nær 20k på speirefleks i vår. Var det altså feil? Burde jeg ventet til jeg fant noe på loppemarked eller noe som noen hadde kastet?
    Hvis noen hadde kastet et slikt kamera, ja så hadde det ikke vært så ille og ventet en mnd eller to på det... :) Dog skjer dessverre aldri slikt, det regner heller aldri selvlysende elefanter...

    Så det var ikke feil av deg å bruke 20k på et speilrefleks. Dog ville jeg ikke gjort det samme, fordi jeg ville løpt og kjøpt et Canon 7D og brukt de nesten 10k jeg hadde sittet igjen med på et godt objektiv i stedet... Men mulig du er såpass bemidlet at du du har råd til gode objektiver til kameraet ditt i tillegg, da kommer man jo lenger med 20k og man får gode fullformater. Hvem ønsker ikke å ha det?

    Misunner deg kameraet, men husk på at det bare er et godt kjøp dersom du bruker det flittig og har stor glede av å ta bilder - men det regner jeg med at du har siden du kjøpte akkurat det. Hvilket kamera var det?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    made4u skrev:
    Hvor ble det av innlegget til Cybervision_? Det om at det er bra skolene snart starter og at det jeg hevder er tull, og som jeg gav tilsvar på.
    Slettet det, jeg har som målsetting å poste ting på forumet som er positivt. Beklager hvis det ble dumt opp mot ditt svar. Jeg kunne ikke se navnet ditt som aktivt da jeg slettet det.
     

    ArtDeco

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Innlegg
    889
    Antall liker
    58
    Sted
    Modum
    Jeg er enig med førsteinnlegget. Jeg levde lykkelig med mitt EOS 350D med en enkel linsepark fra Sigma i lang tid, men syntes etterhvert at det manglet noe i bildene mine. Så jeg kjøpte meg et 40D og forventet å få langt bedre bilder med langt høyere kunstnerisk kvalitet.
    Det skjedde selvfølgelig ikke. Det var de samme ungene og samme kona, til og med de samme landskapene og objektene som ble foreviget.

    Jeg søkte så på nettet og så hva gode fotografer fikk til med 350en og deretter kjøpte meg bøker om fotografering og meldte meg inn i fotoklubb.

    Så får vi se om det hjelper :D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    digiman skrev:
    made4u skrev:
    Det med crop-faktoren forvirrer meg til tider, alle brikker skulle vært i samme format, fullformat for speilreflekser.
    Strengtatt gjelder det bare å bli kjent med sitt eget utstyr og ikke skylde på produsenten. Det blir alt for enkelt.
    Regnstykket er jo uansett super enkelt made4u :)
    Bli kjent med din crop... ::)
     
    N

    nb

    Gjest
    BT skrev:
    Bli kjent med din crop... ::)
    Ja, å gange med 1.5 eller 1.6 er jo som kjent en uoverkommelig oppgave...

    En annen fordel med Cropsensorer er vel også at man, om man har et objektiv som også funker på fullformat, bruker kun den skarpeste delen av objektivet (dvs ikke kantente). Har kun lest dette, men det høres intuitivt fornuftig ut for meg.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    ArtDeco skrev:
    Jeg er enig med førsteinnlegget. Jeg levde lykkelig med mitt EOS 350D med en enkel linsepark fra Sigma i lang tid, men syntes etterhvert at det manglet noe i bildene mine. Så jeg kjøpte meg et 40D og forventet å få langt bedre bilder med langt høyere kunstnerisk kvalitet.
    Det skjedde selvfølgelig ikke. Det var de samme ungene og samme kona, til og med de samme landskapene og objektene som ble foreviget.

    Jeg søkte så på nettet og så hva gode fotografer fikk til med 350en og deretter kjøpte meg bøker om fotografering og meldte meg inn i fotoklubb.

    Så får vi se om det hjelper :D
    Det hjalp i alle fall meg å lese bøker. Og så må man trene på det man leser ellers er det glemt når man står der i sannhetens øyeblikk.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel.....det er selvsagt en fordel å "kunne fotografere", men det er utvilsomt slik at man får bedre bilder med bedre utstyr.

    Selv har jeg vel det som kan kalles meget godt utstyr, men skyter stort sett på grønt! Og det blir utrolig fine bilder!


    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    nb skrev:
    BT skrev:
    Bli kjent med din crop... ::)
    Ja, å gange med 1.5 eller 1.6 er jo som kjent en uoverkommelig oppgave...

    Hvor ofte gjør man det? Jeg har aldri tenkt over dette unntatt når jeg vurderer å kjøpe objektiv.
    En annen fordel med Cropsensorer er vel også at man, om man har et objektiv som også funker på fullformat, bruker kun den skarpeste delen av objektivet (dvs ikke kantente). Har kun lest dette, men det høres intuitivt fornuftig ut for meg.
    Det stemmer nok det, men fullformat har likevel en stor fordel nettop på grunn av at bildebrikken er større.
    Størrelsen teller...
     
    N

    nb

    Gjest
    BT skrev:
    Det stemmer nok det, men fullformat har likevel en stor fordel nettop på grunn av at bildebrikken er større.
    Størrelsen teller...
    Klar over det (mitt neste kamera blir nok med fullformat)
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    Alle har sine behov, og dem varierer kraftig.

    Jeg for min del har flere behov, og dem varierer også kraftig...

    For egen del har jeg kategorier, alt etter situasjon og hva jeg skal med bildene.

    I noen tilfeller duger sågar bilder tatt med en mobil for min del, som f.eks. da jeg ble ståendes i kø og skulle sende et bilde og vise hvorfor jeg kom for sent en gang, eller dersom jeg er sammen med venner og en artig situasjon dukker opp. Man drasser ikke rundt på et speilrefleks hele tiden, bare for å være klar for å ta bilde dersom man får et lite behov for det - da er mobilkamera veldig greit. Så også i noen sosiale situasjoner, bare så man har et lite minne fra anledningen.

    I andre sosiale situasjoner er et speilrefleks greit å ha, så man får bedre bilder med seg videre som minner. Bl.a. skal datteren min knipses mye gjennom hele oppveksten, og hun skal når hun blir stor nok få fotoalbum som tar for seg hele hennes oppvekst - at dem er i ok kvalitet er noe som er viktig for meg. Men trenger ikke nødvendigvis være de mest teknisk og fotografisk beste alle av dem, slike bilder kan også ha sin verdi fordi dem forteller en historie og fordi dem er minner man har et personlig forhold til.

    Jeg prøver også å ta ut litt av min kreativitet gjennom foto, ta noe bilder som er mer kunstneriske om jeg skal si det slik, bilder jeg har et håp om å bli fornøyd med fordi de er vakre i seg selv, uten at jeg dermed har noen forhold til selve motivet. Noen ganger vil jeg bare forsøke å formidle noe med kameraet - da egner ikke mobilkameraet seg og det er viktig for meg at det fototekniske blir riktig med tanke på hva jeg ønsker å formidle til meg selv eller betrakter av bildet.

    Ergo kan jeg i noen tilfeller leve med større komprimisser enn andre ganger... En ting er et portrett av min datter, der vil jeg være streng mot meg selv og resultatet, men dersom vi baker en kake sammen og jeg vil ta et bilde av den situasjonen som et lite minne, da trenger ikke det bildet å bli like bra for jeg vil jo bare vise og få et minne fra at vi bakte sammen...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    nb skrev:
    BT skrev:
    Det stemmer nok det, men fullformat har likevel en stor fordel nettop på grunn av at bildebrikken er større.
    Størrelsen teller...
    Klar over det (mitt neste kamera blir nok med fullformat)
    Det skulle jeg sist også. Men likevel ble det et crop-kamera. Det var raskere, og hurtighet er viktig når man har en skokk med ville barn. ;D
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.166
    Antall liker
    508
    ArtDeco skrev:
    Jeg er enig med førsteinnlegget. Jeg levde lykkelig med mitt EOS 350D med en enkel linsepark fra Sigma i lang tid, men syntes etterhvert at det manglet noe i bildene mine. Så jeg kjøpte meg et 40D og forventet å få langt bedre bilder med langt høyere kunstnerisk kvalitet.
    Det skjedde selvfølgelig ikke. Det var de samme ungene og samme kona, til og med de samme landskapene og objektene som ble foreviget.

    Jeg søkte så på nettet og så hva gode fotografer fikk til med 350en og deretter kjøpte meg bøker om fotografering og meldte meg inn i fotoklubb.

    Så får vi se om det hjelper :D
    Uten at man blir en bedre elle dårligere fotograf kan man oppleve bedre eller dårligere bilder av den bedre halvdel, dersom man bytter kone...

    Så tenke seg til, man vil kunne oppleve nydeligere bilder bare med å skifte kone til noen som er vakrere.

    Så lever du i en uspennende hverdag, bytt kone - barnene får man ikke gjort så mye med (men nok heller noe ingen ønsker det, dem er jo mye enklere å forholde seg til).
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan kan en selge "for mye" og hvem bestemmer hva taket for dette skal være ? Skulle vi hatt en rasjoneringsmetode lik for bil etter WW2 ? Tror du ikke forbrukere har større vett enn at de kan lese litt selv og fatte beslutninger made4u ? Hvorfor denne iver etter å begrense folks måte å handle på? Misunnelse eller bare et ønske om at bruk-og-kast samfunnet kan ta ansvaret inn over seg ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn