Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 119
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    1,406
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Jeg skulle ta bilder av noen vinylsingler, men så viser det seg at kameraet vårt må være stjålet under oppholdet vårt på Grand Canaria. Jeg finner det i alle fall ikke.

    Min samboer vil ha et kompaktkamera, jeg vil ha et digitalt speilreflekskamera. Så vi må nok kjøpe begge deler. Prisklasse 3000 for kompaktkamera og maks 10000 for speilrefleks. Jeg har stativ og trenger altså da bare kamerahus og linse.
    Håper det er noen her inne som er oppdatert på fotokamera. Og kan hjelpe meg å finne noe av det beste i prisklassen.

    Kan det være lurt å kjøpe brukt?
    Skjer det mye i den teknologiske utviklingen slik at kameraet raskt blir utdatert? Blir bildene bedre jo nyere og bedre kamerahus du kjøper? Hva med de nyere linsene, er det noen utvikling her?

    Hva med cannon eos 40d eller nikon 80d?

    Lf som er utdatert når det gjelder digitalkameraer.



  2. #2
    Hifi Freak coolbiz's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Sted
    Sydvestlandet
    Innlegg
    7,463
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    En nyskapning på markedet er de speil-løse digitalkameraene med utskiftbar optikk. Et alternativ til hvert sitt kamera til deg og Mazzy?

    http://<object width="560" height="3...mbed></object>


    Dessuten: http://www.dpreview.com/previews/olympusepl1/page5.asp
    "What is important to the eye, is not necessarily important to the ear." -Siegfried Linkwitz (1935-2018 )

  3. #3
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Sitat Sitat fra ELEL6200
    Jeg skulle ta bilder av noen vinylsingler, men så viser det seg at kameraet vårt må være stjålet under oppholdet vårt på Grand Canaria. Jeg finner det i alle fall ikke.

    Min samboer vil ha et kompaktkamera, jeg vil ha et digitalt speilreflekskamera. Så vi må nok kjøpe begge deler. Prisklasse 3000 for kompaktkamera og maks 10000 for speilrefleks. Jeg har stativ og trenger altså da bare kamerahus og linse.
    Håper det er noen her inne som er oppdatert på fotokamera. Og kan hjelpe meg å finne noe av det beste i prisklassen. ..
    Hva med en ting midt imellom, både teknisk og prismessig? Som attpåtil er veldig lett å ta med seg.

    Er ikke på noen måte kjenner av tema, bruker en Nikon D80 SLR selv, og har ikke anelse om hva som er nytt deretter. Men kona kjøpte en Leica D-Lux 4, og jeg er skrekkelig imponert!

    Hva med en mellomting til 6k? Leica D-Lux 4 kan vel telle som en slik; man kan kjøre manuelt, halv-automatisk med blender- eller lukkerprioritet, med ekstern flash etc etc... akkurat som på et SLR. Og bildene blir suverene etter min forstand. Sammenliknet med Pana Lumix-kameraet som er utgangspunktet (venninnen til kona) så synes jeg at Leica's bestrebelser med "tuning" er verdt prismellomlegget, med mer punch i farger og detaljer. I mitt ringe blikk iallefall.
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  4. #4
    Hifi Freak Boffen's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2002
    Sted
    Oslo Vest
    Innlegg
    5,967
    Tagget i
    0 Innlegg
    Pentax FujiFilm Olympus

  5. #5
    Moderator Bjørn.H's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Innlegg
    19,067
    Tagget i
    3 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Kompaktklassen, så er disse særlig anbefalt:

    Panasonic LX3: http://produkt.akam.no/product.php?p...98755&cat_id=6

    Panasonic Lumix DMC-TZ7: http://produkt.akam.no/product.php?p...07243&cat_id=6

    Canon PowerShot S90: http://produkt.akam.no/product.php?p...12922&cat_id=6

    Hegel H90, Monitor Audio GS20, Gold C150, Reloop Turn5 m/Clearaudio Virtuoso, Rega Fono MM, Bluesound Vault2, Chromecast, Blue Jean Cable, Yamaha RX-V3800, Sony BDP-S5500. Selges: Focal/JM-Lab: Chorus 736S, Chorus CC700S, Chorus SW700S, Chorus 706S m/org. stat.

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    1,406
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Takk for mange gode forslag.

    Coolbiz: Tre fluer i ett smekk løsningen virker jo ut som et bra kamera, men du kjenne meg godt nok til å vite at jeg er litt skeptisk til helt ny teknologi og spesielt prototyper Jeg skal lese meg litt opp.

    Godt forslag, Vidar. Leika oser av kvalitet når det gjelder kikkerter, teleskop og fotokamera. Så også at kameraet var godt likt blandt brukere og testere. Får en "må ha" følelse, men er redd for at bildene ikke har samme gode kvalitet som de litt større speilreflekskameraene. Hvordan vil du sammenligne bilder tatt med Leikaen mot Nikon kameraet ditt?

    Tor nado og Bjornh: Takker og skal sjekke linkene.

    Lf




  7. #7
    Æresmedlem Vidar P's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    16,745
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Sitat Sitat fra ELEL6200
    Godt forslag, Vidar. Leika oser av kvalitet når det gjelder kikkerter, teleskop og fotokamera. Så også at kameraet var godt likt blandt brukere og testere. Får en "må ha" følelse, men er redd for at bildene ikke har samme gode kvalitet som de litt større speilreflekskameraene. Hvordan vil du sammenligne bilder tatt med Leikaen mot Nikon kameraet ditt?
    Jeg tror begrensningene ligger mer hos fotografen enn hos noen av kameraene i mitt tilfelle. I veldig ugunstige lysforhold er selvsagt en langt høyere lysstyrke (som på min Nikon faste 50mm) en mulighet for større skarphet og dybde med en gitt lukkertid; men stødig underlag eller en tripod gjør hele forskjellen da uansett.

    I de aller fleste tilfeller av "vanlig" bruk under mer normale lysforhold så synes jeg bildene fra Leica'en er omtrent like gode som fra SLR'en, selv blåst opp på min iMac27 i Aperture 3. Nikon'en er jo sikkert i stand til bedre bilder i teorien, men ingen av de blir bedre enn fotografen uansett.
    En pessimist er en optimist som har tenkt seg om.

  8. #8
    Hifi Freak coolbiz's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Sted
    Sydvestlandet
    Innlegg
    7,463
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Sitat Sitat fra ELEL6200
    Coolbiz: Tre fluer i ett smekk løsningen virker jo ut som et bra kamera, men du kjenne meg godt nok til å vite at jeg er litt skeptisk til helt ny teknologi og spesielt prototyper Jeg skal lese meg litt opp.
    Micro-Fourthirds kameraene er ikke prototyper; de utgjorde 12% av solgte kameraer med utskiftbar optikk på det japanske markedet i fjor.
    Og de representerer ikke ny teknologi, men en ny kombinasjon av eksisterende teknologier.
    "What is important to the eye, is not necessarily important to the ear." -Siegfried Linkwitz (1935-2018 )

  9. #9
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Sitat Sitat fra coolbiz
    Sitat Sitat fra ELEL6200
    Coolbiz: Tre fluer i ett smekk løsningen virker jo ut som et bra kamera, men du kjenne meg godt nok til å vite at jeg er litt skeptisk til helt ny teknologi og spesielt prototyper Jeg skal lese meg litt opp.
    Micro-Fourthirds kameraene er ikke prototyper; de utgjorde 12% av solgte kameraer med utskiftbar optikk på det japanske markedet i fjor.
    Og de representerer ikke ny teknologi, men en ny kombinasjon av eksisterende teknologier.
    MicroFT er det perfekte kompromiss i dagens marked. Både Panasonic og Olympus har modeller, og flere kommer. Dessuten har Samsung noe på gang med deres vanlige sensor fra SLR-kameraene til Samsung og Pentax. Det må nødvendigvis bli litt større enn Panasonic og Olympus microFT. Jeg liker godt Fourthirds (FT), så for meg blir det nok en microFT i overskuelig fremtid. Da kommer nok Canon til å tilbringe mer tid på hyllen enn nå, for en Pen ville vært med meg over alt. Fravær av speil gjør også at det kan lages skarpere og mer rett-tegnende optikk. Det siste setter jeg stor pris på. På den måten har mFT noe til felles med Leica M, som også vinner mye på å være speilfri på den optiske siden. Det blir nemlig ikke så stort behov for retrofokus, i alle fall ikke innenfor normalbrennvidder.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

  10. #10
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    276
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Spørsmålet er hvor interessert du er i foto? Hvis du liker å drive med det på den måten som vi driver med hifi, så må du ha en speilrefleks. Hvis det bare er gode bilder du er ute etter, så finnes det mange andre gode alternativer, f.eks. som postet over. Du kan stort sett ta like gode bilder med de beste kompaktene som med en god speilrefleks, med litt kunnskap, og om man ser bort fra noen spesielle situasjoner. Om du kjøper speilrefleks: Legg pengene i optikken, kjøp gjerne brukt. Jeg ligger alltid 1-2 hakk bak siste hus ute på markedet. Det frigjør mye penger til optikk og gjør at jeg alt i alt får mye bedre bilder.

  11. #11
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Jeg slo fra meg det gode tilbudet jeg hadde på Canon 350D med utstyr,blitz og veske (for kun 1k)
    Om jeg skal ha nytt kamera så står Panasonic GF1 pr. i dag høyest på min liste.
    For meg er det av betydning at det skal ta lite plass og ikke veie for mye, slik at jeg forhåpentligvis oftere virkelig tar det med meg.

    Sjekk ut MikroFT er mitt tips.

    Mvh.KW

  12. #12
    Hifi Freak Barbaresco's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    2,401
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Jeg kjøpte en Nikon D90 i fjor høst med en virkelig universalzoom 18-200 mm, asfæriske elementer, fluoritt og hele pakka. Suverent i bruk! Før det hadde jeg (edit: av digitalkameraer) bare et skjortelommekamera, en helt flat Minolta som jeg sjelden ser i bruk. Det var ikke godt, men fordelen var å kunne ha det med seg. Den fordelen er nå ivaretatt av de fleste mobiltelefoner, så da ville jeg gå til den andre enden av skalaen, og har ikke angret på det!

    Kan tenke meg et lyssterkt portrettobjektiv i tillegg.

    Hvis pengene skulle hope seg opp er det selvsagt en Leica M9 som vil løse problemet. Hørte en erfaring om det: en kan ta bilder uten at folk skygger unna. For den uvitende masse av berme ser man ut som en gammel tulling med et retroutstyr fra midten av forrige århundre, og dermed helt ufarlig.
    Alt for Piemonte

  13. #13
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,626
    Tagget i
    3 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Jeg synes dette er et ganske enkelt valg:

    1: Ikke kjøp et kamera som prøver å være alt på en gang.

    2: Kjøp et nytt kompaktkamera med litt ambisjoner men ikke av de dyreste. Tenk på at for noen er raw, manuelle funksjoner osv veldig viktig. For andre er det automatikken som er helt avgjørende. For enkelte er også størrelsen avgjørende for om man over hodet tar med seg kameraet.

    3: Kjøp brukt SLR, Canon eller Nikon. For det første skjer det ikke så veldig mye på den rene billedkvaliteten fra modell til modell. Det er gjerne skjermer, funksjoner osv som er forskjellene på de ulike generasjonene. For eksempel er en 5 år gammel 20D minst like god på støy som en ny 7D. Samtidig har 7D en haug med spennende ting som 20D ikke har, samt nesten 10Mpix høyere oppløsning (man kan jo diskutere om det i seg selv er positivt).

    En annen fordel med å kjøpe nettopp Canon eller Nikon er tilgjengeligheten på kunnskap og utstyr. Spesielt det siste, man kan kjøpe 1 kurrant objektiv hver eneste dag som er såpass greit priset at man kan selge det igjen uten tap når man har lyst. Dermed kan man bruke 10k av feriepengene på drømmeobjektivet (brukt) og selge det igjen etter ferien. Har man vært flink kan man til og med få vesentlig bedre avkastning enn i banken.

    Canon og Nikon er også de to utstyrsprodusentene som flest tredjepartsprodusenter lager utstyr til.

    Jeg er mest kjent med Canon. For pent brukte Canon-hus bør du betale omtrent: 20D: 1500-2000kr, 30D: ca 3000kr, 40D: ca 4000kr og for 5D: 6000-7000kr. De bør helst ikke ha over 50 000 eksponeringer, men mange av disse har gjerne ikke mer enn 10-20 000 eksponeringer, og lukkeren tåler typisk 100 000 eksponeringer (og den kan også byttes på et verksted). Jeg har ikke tatt med 50D, 7D, 5DII og 1D-serien fordi de enten er langt utenfor budsjett og/eller er såpass nye at de fortsatt er rimelig stivt priset.

    Med budsjett på 10k ville jeg siktet mot et 40D.

    Objektiver er veldig bruksavhengig, men den vanligste feilen nybegynnere gjør er at de kjøper seg linser for å dekke et veldig stort brennviddeområde. Jeg har nå for eksempel følgende objektiver:
    Canon 15mm
    Canon 24-70
    Canon 50mm
    Sigma 50mm macro
    Zeiss 58mm
    Canon 100mm
    Sigma 180mm macro

    24-70 er siste tilskudd, men jeg har ikke kjøpt det fordi jeg har følt behov for å ha noe mellom 50 og 100mm. Faktisk har jeg ikke savnet noen brennvidder i dette området over hodet. Da jeg kvittet meg med 20D og kjøpte 5D hadde jeg kun 50mm (tilsvarende ca 30mm på 20D-40D). Selvsagt hadde jeg lyst på andre objektiver, men når man bare "fyker rundt og knipser" så er 50mm en glimrende brennvidde.

    Prioriter med andre ord kvalitet i stedet. Canon 50mm F/1,4 er et lynraskt fastobjektiv som koster fra ca 3000kr. Den optiske kvaliteten er klart bedre enn hva som helst av zoomobjektiver. I tillegg har den to hele blenderstopp større blender enn selv de mest lyssterke zoomobjektivene. Om dette ikke sier deg så mye så kan jeg si det sånn at om man legger 3000kr på bordet for et av de beste fastobjektivene i klassen hjelper det ikke om man er villig til å legge 300 000kr på bordet for et zoomobjektiv, den billige fastlinsa vinner på alle punkter.

    Du ser sikkert at jeg ikke har nevnt 300D-500D-modellene. Det er fordi dette er relativt små kamerahus (litt små å holde i) laget i plast, de tidligste modellene hadde ikke RAW (billedfiler som inneholder mer informasjon enn jpg-filer rett fra kameraet). Går du opp på de 2-sifrede modellene får du kamerahus i støpt magnesium, lukkere bygget for 100k+ eksponeringer samt lettere tilgang på en del viktige funksjoner gjennom dedikert programhjul for pekefinger og tommel.

    5D er et såkalt fullformatkamera. Det har billedbrikke på 24x36mm (populært kalt 35mm film). Canon 7D, samt de 2, 3 og 4-sifrede modellene har en billedbrikke som er 1/1,6 av denne størrelsen. Disse kalles APS-C-format og kan benytte Canon EF-S, Sigma DC, Tamron Di II samt Tokina-objektivene. Disse kan også bruke fullformatobjektiver, men har du FF-kamera må du holde deg til Canon EF, Sigma DG, Tamron Di, de to FF-modellene til Tokina, eller Zeiss, Voigtlaender og liknende.

    Nikon sin ekvivalent for FF heter FX, mens deres mindre billedbrikke (D300 og nedover, samt D2 og nedover) kalles DX. Det er så vidt jeg vet kun D3-modellene, samt D700 som er FF fra Nikon. Nikon sine crop-kameraer (Populærnavnet for canon APS-C og Nikon DX) har forholdet 1/1,5, altså en marginalt større billedbrikke enn Canon crop-modeller.

    Man kan omregne brennvidden direkte mellom FF og crop. For Canon vil for eksempel en 80mm linse på fullformat gi samme brennvidde som 50mm på crop-kameraer.

    Genialt sted for brukt fotoutstyr: http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  14. #14
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jun 2007
    Innlegg
    276
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Som om jeg skulle sagt det selv

    Jeg er nikon-nisse, men det er ett fett om du går for Nikon eller Canon. Vil du ha noe som er lite, enkelt og billig, så er Nikon D40 min favoritt blant små amatørhus. Bedre enn D40x og D60, egentlig D80 også spør du meg. Kitobjektivet er litt for dårlig, men 18-70 AF-S er en perfekt match. Har denne komboen som backup-kamera selv. Det ender selvsagt opp med at det er den som blir mest brukt siden den er liten og lett. Tar utrolig gode bilder til å koste nesten ingenting.

    På foto.no ligger det nå en D40 til 1500 og en 18-70 AF-S til 1000 kr. Da har du 7500 igjen til plater og øl, evt en SB-400 blitz og en god tele eller macro. Der ligger også en D60 med samme objektiv for 3000.

  15. #15
    nb
    Guest

    Nytt fotokamera

    Uansett hva du kjøper av et moderne speilreflekskamera, så er det fotografen som er den begrensende faktor.

    Canon/Nikon har som nevnt fordelen av et særdeles likvid bruktmarket, samt at den dagen du og samboeren er på ferie i langvekkistan og noe klikker eller dere har glemt noe, så er mulighetene for å få resupplert store.

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2008
    Innlegg
    9,606
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Når du begynner på scratch vil jeg anbefale å prøve ulike kameraer i butikken. Hvordan kameraet ligger i hånden og hvordan du oppfatter menyene er veldig individuelt og det kameraet som faller best i smak etter en runde er det kameraet som er best for deg.

    Selv har jeg et Olympus apparat (E410), faren min har Sony (A230) og eksen har Canon (EOS450). Canon er en grå mus sammenlignet med f. eks Sony som har stabilisator i huset selv på innstegsmodellene eller Olympus med sitt four thirds system og skarpe kit objektiv.

    Hvis en ikke har planer om å kjøpe brukt tilbehør synes både Sony og Olympus bedre kjøp enn Canon på innstegsmodellene. Olympus E-450 og Sony Alpha230 er ofte å få kjøpt på tilbud til under 3k mens Canon EOS1000 er ca 1500 kroner dyrere og EOS500 koster rundt 6k.

  17. #17
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,626
    Tagget i
    3 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Billedstabilisator er en svært oppskrytt gadget IMO. Jeg hadde Canon 17-55/2,8 IS USM og kan ikke si jeg følte det hadde noen praktisk nytteverdi. På teleobjektiver er det selvsagt nyttig, men det er viktig å ha med i regnestykket at billedstabilisatorer finnes i mange utførelser og kvalitetsnivåer. Canon kommer nå med sin "4-stopps" IS.

    Det at enkelte kameraer fremstår som mer "sprudlende" enn andre kan skyldes at de levererer mer prosesserte bilder. Det er nyttig om det er det man er på jakt etter. Imidlertid er det gjerne slik at hovedvekten av SLR-kunder ønsker å ha kontroll også på denne delen.

    Det er også forskjell på de ulike småformatbrikkene.
    Canon sin brikke er 22,5*15mm=337,5kvmm.
    Four Thirds (som ikke er 4/3 av en fullformatbrikke men visstnok av et for lengst utdatert videoformat) er 18*13,5mm=243kvmm.

    Faktisk virker malen four thirds helt meningsløs når man ser på dette bildet:


    Men den egentlige hensikten med tallet 4/3 er at det også angir aspect ratio som for øvrige kameraer på markedet er typisk 3/2. Det er altså litt mindre widescreen enn konkurrentene.

    Til sammenlikning har fullformatbrikkene 24*36mm=864kvmm.

    Brikkenes areal er direkte ekvivalent med pixelstørrelsen, som igjen bestemmer evnen til å fange opp lys. Med kraftig støyreduksjon kan man få til dels gode resultater med små brikker og høy ISO, men da må man gi slipp på mye dynamikk. Med andre ord går man i feil retning både mtp dynamikk og ISO-støy når man øker pixeltallet.

    Et kamera har en egenskap som er særdeles viktig, og som det ikke alltid snakkes om, nemlig kameraets dynamiske omfang. Man måler dette i EV. En EV tilsvarer en endring i blenderåpningen som halverer eller dobler arealet av åpningen, eller altså tilsvarende blender x eller / Sqrt2 (~1,414). Altså, dersom kameraet har et dynamisk omfang på 10EV vil det som er tilnærmet utbrent i høylys på blender F/4 være på grensen til så mørkt at alle detaljer forsvinner med samme ISO og eksponering på blender F/20.

    Det menneskelige øyet har typ 5-6EV ved uendret iris (pupillestørrelse), mens inkl pupillestørrelsen kan det menneskelige øyet prestere omkring 20EV.

    Max dynamisk omfang for Olympus sin toppmodell (E3) er 10EV. Canon 40D har 11,3, Canon 5D (MKI) har 12,3. Ved 800 ISO har de samme modellene hhv ~8,5, 9,76 og 11.

    Dette viser ganske tydelig hvordan tendensen er ift dynamisk omfang, støy og brikkestørrelse, men det er viktig å påpeke at også prosessering spiller en viktig rolle i dette regnestykket. For eksempel er dynamikkomfanget til EOS 5D MARK I under ISO 1000 bedre enn på den mer enn 3 år nyere MARK II-modellen, men forskjellen er svært liten selv om MARK II har dobbelt så høy oppløsning. Sammenliknet med Nikon D700 ligger de noe lavere under ISO 800, men så er D700 et kamera fra samme tidsperiode som MARKII men med oppløsningen til MARK I. Det betyr også at den har større "noise grains" enn MARK II, noe som vil kreve at man gir slipp på langt flere detaljer ved støyreduksjon. Det kan være verdt å merke seg når man sammenlikner kameraer fordi det snakkes ofte om at lavere oppløsning gir lavere støy, ferdig med det. Men når man justerer opp kravene til støyreduksjonen passerer 5D MARK II lett Nikons D700 på flere viktige ISO-verdier, for eksempel i området rundt 1000.

    Trenden har vist seg å være at Canon og Nikon ikke alltid er best på alt, men de leverer gjerne de kameraene med jevnest kvalitet. Et eksempel på dette er da Sony lanserte sin Alpha 900, et fullformatkamera med oppløsning som 5D MKII og et veldig bra dynamikkområde helt oppe i 12,7EV, men så tar støyen bort brukbarheten selv på ganske normale ISO-verdier, og over ISO 800 kommer man bedre ut med et Canon 50D som har liten billedsensor.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  18. #18
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Jeg er helt uenig i at antishake er unyttig. Selv er jeg gammel nikonianer, noe jeg fortsatt er selv om jeg bruker Canon hus til Nikkor-optikken min i dag. Og er det noe jeg savner på min Canon så er det antishake, og gammel Nikkor har som alle vet ikke slike saker.

    Og det er ikke bare et teoretisk ønske, men basert på personlig erfaring. Jeg bruker nemlig Olympus E-3 også, og med både 50mm f/2 og 12-60/2,8-3,5 har jeg stor glede av antishake. Til og med på 12mm synes jeg at antishake er praktisk, i og med at jeg ofte fotograferer med vidvinkel i dårlig lys.

    Å si at antishake i huset er tull er typisk Nikon/Canon-fanboyism. Det er fordi de merkene kun har den gammeldagse måten å fikse det på. Årsaken til at de to har antishake i optikken er fordi de utviklet antishake for filmbaserte kameraer på nittitallet, og med film er jo antishake i huset en umulighet.

    Altså synes jeg ikke at antishake i huset er noen dum ide. Den fungerer både på portrett/makro-objektivet til vår E-3, og til normalzoomen. I relativt når fremtid ligger det en 5D i kjøpsplanene mine. Jeg ofrer antishake for den bildekvaliteten jeg liker best. Det skyldes at Canon tegner bilder på en måte som minner om analogt mellomformat, og den kvaliteten blir enda mer tydelig når vi snakker om fullformat.

    Årsaken til at jeg har valgt Canon-hus fremfor Nikon er nettopp den kvaliteten. Den deler Canon med Olympus, slik at jeg også har valgt Olympus foran Nikon. Det stikker litt i hjerterøttene å forlate Nikon på den måten, men som mellomformat-fotograf så synes jeg at den trofastheten til småbildefilosofien (mtp tegning) som Nikon har ikke passer meg. Det er en ærlig sak å holde på småbildefilosofien som Nikon gjør. Det samme gjør jo Sony, Pentax og de andre dSLR-produsentene. Det er en smaksak, men med min kjærlighet til mellomformat så er min smak i en bestemt retning. Rolleiflex er kongen i min kamerabag, men digitalt fra Canon og Olympus tilfredsstiller mange av de kvalitetskravene jeg stiller i så måte.

    Det med størrelsen på sensoren har endel å si, men ikke alt. Olympus har klart å skape en bildefilosofi sammen med Panasonic som gjør at Fourthirds ligner mer på mellomformat (sammen med Canon FF) enn det Nikon gjør, på tross av større sensor med Nikon. Det er en smaksak, men vi som bruker Canon og Nikon kan bli litt for fanboy noen ganger. Det er mye god bruktoptikk til Olympus også, og markedet kan tilby det du ønsker der også. Fordelen med Canon og Nikon er at utvalget på bruktmarkedet er større, men tilbudet av brukt Olympus er heller ikke dårlig. Det at CaNikon har et større utvalg spesialoptikk har ingen relevans for de fleste av oss, heller ikke meg som er vant med å kun bruke en brennvidde med Rolleiflex.

    Test ut forskjellige modeller i butikken. E-450 nevnes, og det kameraet har størrelsen på sin side. Dessverre har den ikke antishake, og derfor synes jeg du også bør kikke på den større broren E-620. Den er en litt større modell, men bygger på samme design-ide som E-450. Den har antishake, og ikke minst vribar skjerm. Skal du først bruke liveview til noe så er vribar skjerm nesten nødvendig. Uten vribar skjerm blir liveview ganske unødvendig. Med vribar skjerm får du et annet bruksområde, for det gir muligheten til å jobbe med rare vinkler der du ikke kan se inn i den optiske søkeren.

    Mitt forslag (utover Pen eller Panasonics tilsvarende modell) er derfor E-620. Den modellen har alt som de fleste trenger + litt til. Noen synes det er litt rart å holde det i hendene, men det er de som ikke har erfaring med analog speilrefleks uten motor. Holder du det på samme måte som en Nikon F3 så har både E-450 og 620 et godt grep.

    Det er forresten en fordel med mFT som jeg har nevnt tidligere er fravær av speil. Det er jo den egentlig eneste forskjellen fra speilrefleks, men det har andre fordeler enn størrelse også. Uten speil så blir det teknisk samme løsning som Leica M-serie. Det som er fordelen med målsøker er ikke bare størrelse og fravær av speilstøy, men også bildekvalitet. For uten speil så elimineres delvis behovet for retrofokus, som er en av årsakene til fortegning. Olympus etterhvert gamle 14-42mm er blitt endel bedre i den versjonen som er laget for mFT. Den er i mFT-versjon blitt et enda bedre objektiv enn tidligere, og den er sannelig ikke verst i originalversjonen heller. Vi har ikke lenger 14-42, for den er erstattet med glimrende 12-60. 14-42 må forresten ikke blandes sammen med den mindre høyverdige 14-45, som ble levert med E-300 i sin tid.



    Alle modeller fra Canon (med mulig unntak av 300D?) har raw.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

  19. #19
    Hifi Freak coolbiz's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Sted
    Sydvestlandet
    Innlegg
    7,463
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Sitat Sitat fra baluba
    ...
    Det skyldes at Canon tegner bilder på en måte som minner om analogt mellomformat, og den kvaliteten blir enda mer tydelig når vi snakker om fullformat.

    Årsaken til at jeg har valgt Canon-hus fremfor Nikon er nettopp den kvaliteten. Den deler Canon med Olympus, slik at jeg også har valgt Olympus foran Nikon. Det stikker litt i hjerterøttene å forlate Nikon på den måten, men som mellomformat-fotograf så synes jeg at den trofastheten til småbildefilosofien (mtp tegning) som Nikon har ikke passer meg.
    ...
    Denne "tegningen" du snakker om, er utelukkende en funksjon av måten den innebygde jpeg-prosesseringen gjøres på, er den ikke? De proffene jeg kjenner, bruker sine egne kurver osv. for raw-konverteringen og da faller argumentet bort, etter hva jeg har latt meg fortelle.


    Sitat Sitat fra baluba
    ...

    Olympus har klart å skape en bildefilosofi sammen med Panasonic som gjør at Fourthirds ligner mer på mellomformat (sammen med Canon FF) enn det Nikon gjør, på tross av større sensor med Nikon.
    At Panasonic og Olympus skal ha samme bildefilosofi høres litt underlig ut. Det jeg har lest av sammenligningstester mellom Olympus E-P1 og Panasonic GF1 fremhever nettopp "tegningen" som noe av det som skiller dem (i Olympus' favør). Selv om de bruker samme sensor.
    "What is important to the eye, is not necessarily important to the ear." -Siegfried Linkwitz (1935-2018 )

  20. #20
    Æresmedlem baluba's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Innlegg
    24,596
    Tagget i
    0 Innlegg

    Nytt fotokamera

    Sitat Sitat fra coolbiz
    Sitat Sitat fra baluba
    ...
    Det skyldes at Canon tegner bilder på en måte som minner om analogt mellomformat, og den kvaliteten blir enda mer tydelig når vi snakker om fullformat.

    Årsaken til at jeg har valgt Canon-hus fremfor Nikon er nettopp den kvaliteten. Den deler Canon med Olympus, slik at jeg også har valgt Olympus foran Nikon. Det stikker litt i hjerterøttene å forlate Nikon på den måten, men som mellomformat-fotograf så synes jeg at den trofastheten til småbildefilosofien (mtp tegning) som Nikon har ikke passer meg.
    ...
    Denne "tegningen" du snakker om, er utelukkende en funksjon av måten den innebygde jpeg-prosesseringen gjøres på, er den ikke? De proffene jeg kjenner, bruker sine egne kurver osv. for raw-konverteringen og da faller argumentet bort, etter hva jeg har latt meg fortelle.


    Sitat Sitat fra baluba
    ...

    Olympus har klart å skape en bildefilosofi sammen med Panasonic som gjør at Fourthirds ligner mer på mellomformat (sammen med Canon FF) enn det Nikon gjør, på tross av større sensor med Nikon.
    At Panasonic og Olympus skal ha samme bildefilosofi høres litt underlig ut. Det jeg har lest av sammenligningstester mellom Olympus E-P1 og Panasonic GF1 fremhever nettopp "tegningen" som noe av det som skiller dem (i Olympus' favør). Selv om de bruker samme sensor.
    Tegningen avgjøres av sensoren, ikke etterbehandlingen. Det gjelder både raw og jpg. På et forum som dette så regner jeg med at dere er enige i at subtile forskjeller betyr mye. Og det med tegningen er en subtil forskjell, og ikke noe som alle bryr seg mye om. Det er i så måte sammenlignbart med hifi.

    Panasonic lager sensorene for Olympus, og selv om jeg aldri har brukt Pana så antar jeg at det er litt sammenfallende kvaliteter her. Tegningen er veldig detaljert, men samtidig myk. Akkurat som med mellomformatfilm. Jeg opplever Canon og Olympus som mer analoge i sitt uttrykk, og det er en oppfatning som deles av storformat og mellomformat-gjengen på foto.no også.
    -The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There is also a negative side. ( Hunter S. Thompson) -Renouncing the right is like waking from a disturbing dream or throwing off an especially nasty hangover. (Dr. Aidan Rankin, ex UKIP)

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed