Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Resultater 41 til 60 av 108
Abonnér på denne tråden
  1. #41
    Hifi-interessert
    Ble medlem
    Mar 2015
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    92
    Tagget i
    0 Innlegg
    Helt enig "musicbear"

    Lyst til å legge til at det opprinnelige spørsmålet "store eller mange små" ikke er så lett for meg å svare på, jeg har ikke sammenlignet selv. Men det er helt riktig som det sies tidligere i tråden at det finnes ikke så mange gode drivere som er beregnet på greit lydtrykk, og dypbass som er små.

    Jeg liker imidlertid SEAS, jeg synes at de alltid leverer godt. Hva med en 10" fra Prestige serien, fin pris og meget god kvalitet?
    Siste redigert av alfegutt; 17.05.2019 kl. 18:10.
    Sugden IA-4; Spendor Sp1/2R2; Mac-Air

  2. #42
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,307
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra alfegutt Se Innlegg
    Helt enig "musicbear"

    Lyst til å legge til at det opprinnelige spørsmålet "store eller mange små" ikke er så lett for meg å svare på, jeg har ikke sammenlignet selv. Men det er helt riktig som det sies tidligere i tråden at det finnes ikke så mange gode drivere som er beregnet på greit lydtrykk, og dypbass som er små.

    Jeg liker imidlertid SEAS, jeg synes at de alltid leverer godt. Hva med en 10" fra Prestige serien, fin pris og meget god kvalitet?
    Jo, men i så måte (dersom økonomien tillater det) hva med LROY i bunnen, med slave, og Excell i lukket kammer for øvre bass?
    På den annen side, LROY tåler jo selv fint gjengivelse av øvre bass, burde være to av de slik at det blir BR nederst og lukket øverst.

  3. #43
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,461
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    ROY spiller utrolig bra.
    Har hørt disse i i tårnprinsippet.
    Kontant og bra bass. Der var det vel 6stk pr side.
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+8 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  4. #44
    Hifi Freak MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,254
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Hvordan tenker dere i beslutningsprosessen når dere skal bestemme dere for løsning, når kommer ulike faktorer som påvirker valget inn i bildet og hvorfor velges løsningen over andre alternativer? Er det noen varianter som er helt utenkelig - eller en selvfølge - isåfall hvilke og hvorfor?
    Jeg kan jo bare svare for meg selv. Generelt kan man si at gode løsninger er det jeg foretrekker, mens dårlige løsninger er helt utenkelige, rett og slett fordi de ikke låter bra.

    Det er selvsagt skrevet med et glimt i øyet, men med et litt dypere poeng. Hvis man skal avskrive en løsning på generelt grunnlag kan man jo ikke ta høyde for alle spesifikke situasjoner. Best mulig bass til 100kr eller best mulig bass til 100 000kr er to veldig ulike ting. Best mulig bass til 200 liter er noe helt annet enn best mulig bass til 1,5 liter, med batteridrift... Jeg utviklet faktisk en bassdriver til 1,5 liter for noen år siden. Den skulle være liten, klare seg med 6cm dybde, gi mest mulig trykk (følelse av bass) i 1,5 liter. Dette var til en BT-høyttaler, og vi sammenliknet den med konkurrentene. Vi klarte å banke de fleste konkurrentene med mellom 12 og 20 dB rundt 70Hz, altså de som klarte å gjengi noe som helst ved 70Hz. Driveren bestod av sprøytestøpt, ribbeforsterket flat membran med sprøytestøpt chassis og flat, ribbeforsterket støvhette. Til applikasjonen var den glimrende, men 20 av denne ville ikke blitt noen high end løsning, da ville den faktisk vært helt utelukket, med høye kneløft, dog ikke like høye kneløft som tilsvarende løsninger fra andre produsenter som altså var utelukket med enda høyere kneløft.

    Så om man skal se litt på arbeidsmetode spørs det veldig om man har mulighet til å konstruere driveren selv. Det kan bli et langt og komplisert innlegg å skrive (og lese) så jeg holder meg til standardkomponenter, og mer spesifikt, en konkret applikasjon:

    Jeg har jobbet en stund med en konstruksjon som ikke er altfor dyr, og heller ikke altfor omfangsrik. Jeg endte på at jeg ikke ville ha den større enn 40-45 liter, jeg vil bruke bassrefleksporter, jeg vil ha den til å passe target-responskurve, og jeg vil ha tuning på 30Hz så den går ned til ca 25-26Hz på det dypeste. Sier man for eksempel da at 70cm portlengde er maks for at man ikke skal måtte dele altfor lavt. (første fundamentale er på 243Hz. Siden det er åpent i begge ender av porten er det halvbølge som gjelder, ikke kvartbølge. Det gjør at man trygt kan dele i området 150-200Hz) I tillegg har jeg for eksempel 125W tilgjengelig med lav utgangsimpedans (ren spenningsdrift). Da kan jeg for eksempel gå for en Flex Units 10". Det gir oss omkring 111dB pr driver, noe som er helt innafor. Jeg kan også for eksempel velge 4 stk Seas L16RNX 4 ohm. De ruller av bittelitt mer (ca 1dB), men gir meg i stedet ca 1dB mer følsomhet, så da går det opp i opp der. De fire små bassene gjør at jeg kan plassere dem parvis så de får massekansellering, og jeg har i tillegg mulighet til å plassere to oppe og to nede på kassa. Det gir bedre integrering i rommet. Til slutt kan jeg trekke de nederste litt frem, og de øverste litt bakover. Det gir en moderat tilt i responsen som passer til ørehøyde. Men viktigere er at de får en avstandsforskjell til framveggen, der refleksjonene for de nederste for eksempel vil forsterke lyden ved 140Hz, mens de øverste vil få tilsvarende ved 170Hz om avstanden fra høyttaler til framvegg er omkring 80cm. Da ender man opp med to "problemfrekvenser", men i stedet for en 6dB peak vil de to bli bare ca 1,8dB. Tilsvarende vil man ikke få dype kanselleringer, og fenomenet vil ytterligere forbedres ved at hver refleksjon skal summere med begge driverne, noe som gir 4 punkter for hvert fenomen, og små peaker og diper vil etter hvert havne oppå hverandre. I tillegg vet vi jo at vi fordeler effekten på fire motorer i stedet for en. Nå er riktignok Flex Units sitt alternativ en 3" spole, mens Seasene har 39mm spole. Men det er fortsatt et 1:2-forhold (forholdet mellom diameter og spolens overflate er linjært og ikke eksponensielt som for membranareal). Dermed vil vi med stor sannsynlighet få høyere termisk effekttålighet. Begge deler kan nok bli bra med deling på rundt 200Hz, men jeg tror veldig på at de små driverne vil klare seg litt bedre i et gjennomsnittlig rom.
    Påberoper meg ingenting, jeg er en amatør. Men jeg har laget meg fire kasser med 2 stykk 8" elementer i hver kasse, ikke direkte "bassdrivere". Det feltet som er markert lurte jeg på om gjelder generelt for en slik konstruksjon du beskriver her eller om det er spesifikt til akkurat de elementene du skriver om?

    Kan du også gi en utdypet forklaring om "massekansellering", "tilt i responsen" og denne avstandsforskjellen til framveggen, er det slik at peakene ved 140hz og 170hz kommer til å være der i alle slike systemer (som vel og merke spiller i dette frekvensområde)? Hvordan blir det eventuelt med "linjebasser" og den slags, eller bass-tårn som står langs en vertikal akse?

    Grunnen til mine spørsmål er såklart fordi jeg har enkelte "problemer" med oppsettet mitt som jeg ønsker å finne ut av.

    Sitat Sitat fra trosse1 Se Innlegg
    klarer et lite/ flere små elementer å gjengi eller gi en rett feeling av et slagverk på lik linje med et stort element, har mine tvil.
    Selv på lave volumer låter ofte fedmen i stortromma fett på en 18", det blir ikke det samme på en vegg av 8".
    Jeg har ikke akkurat en vegg av 8", men jeg har 8 stykker til sammen, de spiller ikke hele bassområde, men en liten del ned til 60hz. Uten at jeg har hørt 18" i det frekvensområde vil jeg si at de 8"erne jeg har klarer seg greit til trommer og gitarer, gir meg en "naturtro" følelse av perkusjon og strengeinstrumenter. Jeg bruker kun øra, ingen målinger hos meg og jeg tuner kun etter øra og mine preferanser (gjerne over tid), så lenge jeg liker det jeg hører så stoler jeg på det. Jeg påstår ikke at det er korrekt, det spiller sånn cirka sånn jeg vil at det skal spille, men forbedringer kan alltid gjøres hos meg.

    Har noen "kapable" diy subber (to stykk) på lån for øyeblikket, som er porta, ser helt klart fordelene/ulempene med porta og lukka kasser, har lukkede kasser i nedre mellomtone/midbass og porta i sub-bassen, ville bare ha porta før, nå er jeg ikke like sikker.
    "Galskapen": XTZ Divine 100.49, Classe DR-4, 2x Anaview AMS1000 brokobla, Rotel RDD-1580, Consonance CDP 5.0, Thorens TD160Super, T+A Powerbar 4+2
    "Kinoen": XTZ 99.36 MK2 front, XTZ 99.26 side, XTZ 99.26 bak, XTZ 99.26 MK2 senter, XTZ 10.17p, SVS PB12Plus2, AV123 MFW-15, Marantz SR6010, PS4, Optoma 141X

  5. #45
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,620
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sier som brura. Jeg vil heller ha èn stor enn mange små.
    “Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy.”
    ― H.L. Mencken

  6. #46
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Sørlandet
    Innlegg
    1,316
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Mange måter å få til god bass på, men larkral?...du sier lite om hva du er ute etter. Er det avgrunnsdyp bass + middbass i toppsiktet, eller kan du klare deg med 30Hz som nedre grense.

    Fellesnevneren for de bass-systemene jeg har hørt som er virkelig bra, er at de blir store.
    Foreløpig vil jeg si jeg er ute etter kunnskap, mest av nysgjerrighet. Men jeg har hørt et par systemer med basstårn og også et par systemer med godt integrerte subwoofere. Begge er bedre enn det jeg har fra før, jeg tenker jo alltid litt på "the next step"

    Jeg har aldri hørt basstårn med store elementer, de to systemene jeg har hørt hadde henholdsvis 6x8" og 6X9" pr side. Begge var veldig imponerende, det beste jeg har hørt med klar margin. Veldig lettflytende, herlig lyd. Men så snakker vi jo også om 7-sifrede beløp, bare i høyttalere. Og det er jo et stykke frem...ikke veldig aktuelt med det aller første.
    Piega Classic 80.2, Moon 390D, Kinki Studio B7, Oppo 95EU, Clarus Crimson kabler, Furutech strømfordelere med og uten filter.

  7. #47
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,722
    Tagget i
    0 Innlegg
    Påstander jeg har hørt ang bass fra folk som Dr. Geddes;

    - Bass med jevn frekvensrespons og etterklangstid, gitt tilstrekkelig lav vreng, låter likt. Derfor bedre med mange distribuerte subber enn få store.

    - Timing under ca 150hz er helt irrelevant, så ingen grunn til å stresse med den biten. Tar 30-50 ms før vi oppfatter noe som helst lyd på 100 hz, mye lenger tid nedover i frekvens.

    Er det noen som faktisk har testet ut dette systematisk, utenom Geddes?

  8. #48
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,307
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra larkrla Se Innlegg
    Jeg har aldri hørt basstårn med store elementer, de to systemene jeg har hørt hadde henholdsvis 6x8" og 6X9" pr side. Begge var veldig imponerende, det beste jeg har hørt med klar margin. Veldig lettflytende, herlig lyd. Men så snakker vi jo også om 7-sifrede beløp, bare i høyttalere. Og det er jo et stykke frem...ikke veldig aktuelt med det aller første.
    Neida, du kommer langt med femsifret beløp. To basstårn, bestående av 4 stk. 10- eller 12-tommere per side kan drives av hver sin Hypx Fusion 502 forsterker på 2 x 500 W i 4 Ohm, to slike forsterkere (som også har DSP) koster 13.000 på AV-Shop. Jeg mener at to høye basstårn med 2 x 4 gode bassdrivere gjør mer enn godt nok i et vanlig lytterom, hvor hver av de koster mellom 3.000 og 3.500 for stykket. Med (egenproduserte) kasser klarer du alt dette for ca. 50.000 hvor jeg tror få/ingen "kjøpebasser" slår dette - nærmeste konkurrent kanskje største utgave av Arendal til 30.000 for to stykker (2 x 13.8-tommere/1.000 W/DSP i hver av dem).

  9. #49
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,722
    Tagget i
    0 Innlegg
    Først og fremst må man vel definere hva man skal oppnå med basstårn før man går i gang? Skal de spille høyt i frekvens eller bare under 100 hz? I sistnevntes tilfelle kan man like godt kjøpe 3-4 stk små ti-tommere og plassere de spredt rundt omkring og investere 5000 kr i en Minidsp. Da kommer man i mål med 10-15 000kr hvis man er dyktig på bruktmarkedet.
    Evnt 3 stk Arendal sound sub 1, som er pene, store, solide og som vil gi nok kapasitet til det meste i vanlig bruk.

    Skal man ha basstårn for å øke kvaliteten oppover i frekvens, så må man være mer nøyaktig i hva man foretar seg, men det er ikke sikkert man ender opp med bedre lyd totalt sett da man fortsatt vil få voldsomme variasjoner i bassen avhengig av lytteposisjon, for å ikke snakke om problemet med etterslep i tid.

    Slik Geddes tenker;
    Etterslep/decay er viktigere enn prinsipp, timing betyr ingenting i lave frekvenser, med mindre forvrengning er skyhøy så er frekvensrespons alt vi hører - og derfor er kvalitet på kasse og elementer er nesten helt ubetydelig under 100 hz. Flere basskilder plassert med avstand fra hverandre = bedre.
    Kontroversielt nok, men han har da forsket en del på dette. Har annen forskning eller systematiske forsøk gitt andre konklusjoner?

  10. #50
    TLN
    Guest
    Hva er stort og hva er smått?

    For meg er 6 1/2 - 8 smått, 10 - 12 middels og 15 og oppover stort.
    Det er liten tvil om at det er høyttalere med 10 og oppover som har gjort størst inntrykk på meg gjennom årene.
    Når det kommer til rene bass løsninger er det store elementer som gjelder.

    Har ikke bygget selv på 20 år, da selvbygg fort blir lite stuevennlig i blokk Evner ikke å bygge smått
    Men skulle jeg satt igang med det igjen, så hadde det blitt 15 eller større i basstårn. Det er bare myter som sier at de blir slapp bass, og har ingenting med virkeligheten å gjøre, men muligens mye dårlige konstruksjoner kan ha hatt en innvirkning i mytene her.

  11. #51
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,307
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Slik Geddes tenker;
    Etterslep/decay er viktigere enn prinsipp, timing betyr ingenting i lave frekvenser, med mindre forvrengning er skyhøy så er frekvensrespons alt vi hører - og derfor er kvalitet på kasse og elementer er nesten helt ubetydelig under 100 hz. Flere basskilder plassert med avstand fra hverandre = bedre.
    Kontroversielt nok, men han har da forsket en del på dette. Har annen forskning eller systematiske forsøk gitt andre konklusjoner?
    Interessant nok, dette du her fremlegger, coolio. Allikevel, de instrumenter man hører under disse 100 Hz, enten det er slapp E-streng på en bassgitar 41 Hz eller annet kjent, det er himla stor forskjell på det man bokstavelig talt hører - under disse 100 Hz som det vises til. Hvor bassgitarens E-streng låter forskjellig som to netter og en dag, hørt gjennom eksempelvis en 15-tommer JBL eller en 8-tommer som målemessig faktisk går dypere enn den store driveren.

    Hørte en gang Mari Boine, på 2 x 15-toms billige bilstereoelementer i åpen baffel (så vidt større enn driverne), det var så rent at jeg hørte detaljer jeg aldri har hørt før fra den skiva. På samme måte som vi hørte bassgitarer på en måte så jeg tenkte en kjenner av gitarene trolig ville høre nærmest hvilken type gitar det er spilt på og hvor (nær stolen, eller motsatt side) anslaget var tatt på strengen.

  12. #52
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,461
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Mitt råd til trådstarter er som følger.
    Ta deg en reise rundt i det sørlige delen av Norge, du slipper helt sikkert inn til folk som har det vi kaller habile bassrigger.
    Hos meg slipper du inn, alltid hyggelig med besøk av folk som lurer på hvilken vei de vi gå.
    Bare rundt her i Akershus er det flere som har det vi kalle habile rigger som går i kjelleren på habile volum.
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+8 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  13. #53
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,945
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Påstander jeg har hørt ang bass fra folk som Dr. Geddes;

    - Bass med jevn frekvensrespons og etterklangstid, gitt tilstrekkelig lav vreng, låter likt. Derfor bedre med mange distribuerte subber enn få store.

    - Timing under ca 150hz er helt irrelevant, så ingen grunn til å stresse med den biten. Tar 30-50 ms før vi oppfatter noe som helst lyd på 100 hz, mye lenger tid nedover i frekvens.

    Er det noen som faktisk har testet ut dette systematisk, utenom Geddes?
    Hehe, fikk plutselig lyst til å kalle Geddes noe, men gjør ikke det.

    Tror orso har prøvd litt rundt denne metoden.
    Siste redigert av The Shy; 18.05.2019 kl. 18:02.

  14. #54
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,461
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Glemte å si att mange av de ikke koster en formue:=)
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+8 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  15. #55
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,945
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det bør koste litt da... i blod, svette og tårer. Mitt koster jo over 100kkr også, så det er nok i den dyre enden i DIY verdenen.

  16. #56
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2005
    Sted
    Sørlandet
    Innlegg
    1,316
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Slik Geddes tenker;
    Etterslep/decay er viktigere enn prinsipp, timing betyr ingenting i lave frekvenser, med mindre forvrengning er skyhøy så er frekvensrespons alt vi hører - og derfor er kvalitet på kasse og elementer er nesten helt ubetydelig under 100 hz. Flere basskilder plassert med avstand fra hverandre = bedre.
    Kontroversielt nok, men han har da forsket en del på dette. Har annen forskning eller systematiske forsøk gitt andre konklusjoner?
    Interessant nok, dette du her fremlegger, coolio. Allikevel, de instrumenter man hører under disse 100 Hz, enten det er slapp E-streng på en bassgitar 41 Hz eller annet kjent, det er himla stor forskjell på det man bokstavelig talt hører - under disse 100 Hz som det vises til. Hvor bassgitarens E-streng låter forskjellig som to netter og en dag, hørt gjennom eksempelvis en 15-tommer JBL eller en 8-tommer som målemessig faktisk går dypere enn den store driveren.

    Hørte en gang Mari Boine, på 2 x 15-toms billige bilstereoelementer i åpen baffel (så vidt større enn driverne), det var så rent at jeg hørte detaljer jeg aldri har hørt før fra den skiva. På samme måte som vi hørte bassgitarer på en måte så jeg tenkte en kjenner av gitarene trolig ville høre nærmest hvilken type gitar det er spilt på og hvor (nær stolen, eller motsatt side) anslaget var tatt på strengen.
    Jeg er jo selv gitarist, og har eid en rekke forskjellige kabinetter som alle har en ting til felles; det går i 12" elementer. Frekvensområdet er i området 80-400Hz for en 6-strenger. Selv foretrekker jeg 2x12" i "oversized" og "open back" kabinett. Det var en digresjon...
    Piega Classic 80.2, Moon 390D, Kinki Studio B7, Oppo 95EU, Clarus Crimson kabler, Furutech strømfordelere med og uten filter.

  17. #57
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,307
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra larkrla Se Innlegg

    Jeg er jo selv gitarist, og har eid en rekke forskjellige kabinetter som alle har en ting til felles; det går i 12" elementer. Frekvensområdet er i området 80-400Hz for en 6-strenger. Selv foretrekker jeg 2x12" i "oversized" og "open back" kabinett. Det var en digresjon...
    Kort; dersom du er i Drammen en gang, stikk innom Procom Music, be om å få koble til en gitar over disse høyttalerne her - som igjen er tilkoblet aktive 18" subber som driver disse høyttalerne: https://www.procom.no/p-a-scene/pass...pa-ex-601.html

    Du vil trolig bli nærmest fullstendig sjokkert, trolig erklære 12-tommere som "smågrøtete" i lyden, dersom du gjør dette :-)
    Forøvrig med samme effekt, enten man kobler til et trekkspill, flygel eller blåseinstrumenter.

    Beklager - trådstarter - nok om dette.

  18. #58
    Hifi Freak RojohII's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Innlegg
    2,869
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg

    Interessant, RojohII, lyst til å fortelle litt mer omkring bass "systemet" ditt?
    I prinsipp bare en vanlig trykkammer-løsning. Forskjellen ligger i at man ikke har en kasse i lytterommet, men bruker enten vegg/tak/gulv som "baffel" og lar elementenes bakside spille inn i naborom. I mitt tilfelle kjelleren. Så i stedet for å tenke på kasser på 2-300L stående i lytterommet, har man plutselig flere kubikkmetre med "høyttalerkasse".

    Selvagt ulemper og fordeler med alt. IB har sin force ved at elementene ikke bremses av lufttrykket inne i en liten, lukket kasse. Ikke får man kansellering ved lengre bølgelengder (lav frekvens) slik man får med OB. Dermed går det omtrent så dypt i bassen som det er praktisk bruk for. Ulempen er at elementene skal flytte mye luft hvis det faktik er noe skikkelig lavfrekvent innhold. Siden subelementene kasse er veldig stor, så er det enkelt å skalere opp med flere drivere uten å tenke på at det tar spesielt mye plass i selve lytterommet.

    Man kan selvsagt benytte flere mindre drivere, men det blir egentlig bare dyrere og mindre praktisk. Det normale innen IB er 15" og oppover - og gjerne elementer med god slaglengde. Mine 18" har +/- 18mm Xmax.

    Det er selvsagt noen ulemper også, så jeg skal ikke påstå at dette er en bedre løsning enn andre prinipper. Dog er det 2 (3) ting som få andre prinipper og bassløsninger løser like elegant:
    1) Tar ikke plass i lytterommet.
    2) Gjengir de aller dypeste frekvensene helt greit. Hvor høyt er da et spørsmål om kapasitet. Plass er ikke problemet, men det koster selvsagt å dytte på med flere elementer for å heve max SPL. IB-basselementer trenger ikke allverdens motorkraft. Disse elementene er billigere enn elementer beregnet på å EQes med 1kW for å spille sub-20Hz i små kasser. Så det er heller ikke en veldig dyr løsning sammenlignet med mye annet.
    (3) Dypbassgjengivelsen er faktisk god. Låter veldig naturlig og uanstrengt hvis man gjør det riktig. Blir fort litt mer enn bare plug&play/pay hvis man skal få til samme gjengivelse med andre prinipper imho.

    https://www.hifisentralen.no/forumet...avd-norge.html
    Siste redigert av RojohII; 18.05.2019 kl. 22:14.
    Yamaha CD-S1000 > Lavry DA-11 > EAR Yoshino 861 > Buchardt S400

  19. #59
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,945
    Tagget i
    0 Innlegg
    På en måte noe av det samme som meg, men ikke helt likt da jeg ha spredd de utover scenegulvet. Ja de går helt ned. -3 db punkt ved 5 hz, og trenger ikke all verdens effekt.

  20. #60
    Hifi Freak RojohII's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Innlegg
    2,869
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    På en måte noe av det samme som meg, men ikke helt likt da jeg ha spredd de utover scenegulvet. Ja de går helt ned. -3 db punkt ved 5 hz, og trenger ikke all verdens effekt.
    Ja, ditt bass-system ligger nokså nært en IB med generøst volum til hver driver + generøst areal/slaglengde. Tror nok at den spredningen du har i horisontalplanet også er med på løfte systemet. Akkurat det kan bli litt knotete med en ren IB. Evt. veldig mange huller i gulvet... Der pyset jeg ut.
    Yamaha CD-S1000 > Lavry DA-11 > EAR Yoshino 861 > Buchardt S400

Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed