Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Resultater 21 til 33 av 33

Tråd: Live vs Hifi

Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,339
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Jeg syns det er mer interessant at man ofte kan gjenkjenne en gitarist bare av å høre vedkommende spille, selv om det er en sang eller et riff man aldri har hørt før. Særpreget kommer jo først og fremst fra den som spiller, og ikke instrumentet det spilles på.
    Det er et veldig godt poeng ja, men en Stratocaster låter fortsatt som en Stratocaster, uavhengig om det er Mark Knopfler eller David Gilmour som spiller på den.
    Magnepan 20.1 eller 20.7 ønskes kjøpt

  2. #22
    Hifi Freak skranglefant's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2015
    Sted
    Bartistan
    Innlegg
    1,327
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Kort sagt har single coils mer top end i lyden og "ringer" mer, mens humbuckere har litt avrulling i toppen p.g.a. de to spolene som er lagt mot hverandre for å undertrykke støy (bucking hum), og låter noe mørkere og feitere.
    Her syns jeg den mest åpenbare identifikatoren heller ligger i 'attacket' i anslaget enn i utklinginga.
    Prøver, men skjønner ikke helt hva du mener.
    Jeg sikter til selve lyden av plekter som treffer en streng. Ofte hører man selve anslaget før tonen kommer.
    Noen her la ut en instrumental/solo for lenge siden og ba om innspill på hva som var Strat og Les Paul (tror jeg det var). De bytta på gjennom lydklippet.
    Jeg gikk gjennom hele greia bare på pur F og i tvilstilfellene var det attacket/anslaget som bikka svaret i enellerannen retning.
    Mener å huske at det funka bra.
    Single coils har et mer 'spiky' attack enn humbuckers, sånn jamnt over
    The original skranglefant!

  3. #23
    Hifi Freak Kabeldragern's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    4,187
    Tagget i
    0 Innlegg
    For meg er alfa og omega at instrumentets egenart mht dynamikk mest kan gjenkjennes. Det er vanligvis et oversett moment blant hifi-folket. Frekvensområde, ja «flott det», men er ikke dynamikken prioritert så hjelper det lite imho.

    En annen ting er å kjenne igjen `hvilken` gitarist som spiller, mer enn hvilken gitar som brukes. Eller `hvilken` trommis som spiller. Attack er nevnt her - det er med på å gjøre instrumentet gjenkjennbart og naturtro.
    Information is not knowledge - Knowledge is not wisdom - Wisdom is not truth - Truth is not beauty - Beauty is not love - Love is not music - Music is THE BEST... - FZ

  4. #24
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,402
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Sitat Sitat fra leifarild Se Innlegg
    I mitt anlegg så har jeg ikke sjanse i havet til å høre om det spilles ...på en Fender eller Gibson...
    Her å man først kjenne det typiske soundet for instrumentet godt nok til å kjenne det igjen i reprodusert tilstand.
    Eksempel: Du kjenner igjen Knopflers opprinnelige signaturlyd, vil jeg tippe? Der har du det klassiske, nasale Strat-quacket.
    Eller Duane Eddys antikke twang? Ur-Gretsch lyden.
    Men, det er lettere å la seg lure enn en gjerne tror, når det kommer til stykket.

    Jeg har ikke geeka nok over trommelyd til å uttale meg der.
    Enig i alt. Det instrumentet vi mennesker trolig er best til å gjenkjenne in natura, er nok menneskenes egne stemmer. Skal ikke rare anlegget til for at man gjenkjenner brutern eller mutterne eller andre kjente. Kanskje vanskeligere å gjenkjenne seg selv.
    Om jeg vil gjenkjenne en Bach-trompet fremfor en Getzen eller Conn? Tja- kanskje dersom samme musiker bytter om rett etter hverandre. Tror resultatet ville blitt det samme gjennom et anlegg eller in natura, forutsatt at trompeten spilles alene. I alt lydvirvaret fra et fullt symfoniorkester er det mulig at det fortsatt går an å høre forskjell in natura, men jeg vil tro det blir svært vanskelig gjennom et anlegg som nødvendigvis vil måtte komprimere lyden ganske mye - med mindre det spilles en trompetsolo som er klart mer fremtredende enn resten av lydbildet.


    Når det gjeler klaver, skal de som har greie på det, uten problemer kunne skille ut et Steinway for eksempel. Det gjelder enten instrumentet spilles in natura eller gjennom et opptak. Og slik kan man fortsette. Det som i hvert fall er en forutsetning for å høre forskjellene, er at man vet hva man skal lytte etter.

  5. #25
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,626
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Syncrolux Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Jeg syns det er mer interessant at man ofte kan gjenkjenne en gitarist bare av å høre vedkommende spille, selv om det er en sang eller et riff man aldri har hørt før. Særpreget kommer jo først og fremst fra den som spiller, og ikke instrumentet det spilles på.
    Det er et veldig godt poeng ja, men en Stratocaster låter fortsatt som en Stratocaster, uavhengig om det er Mark Knopfler eller David Gilmour som spiller på den.
    Ja, en strat låter som en strat, men det er jo morsomt at man ganske lett kan høre forskjell på Knopfler og Gilmour selv om de skulle finne på å bruke like gitarer.

    Gilmour har forresten brukt en del aktive EMG pickuper iallfall live, men låter fortsatt som seg selv.
    “Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy.”
    ― H.L. Mencken

  6. #26
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,626
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Kort sagt har single coils mer top end i lyden og "ringer" mer, mens humbuckere har litt avrulling i toppen p.g.a. de to spolene som er lagt mot hverandre for å undertrykke støy (bucking hum), og låter noe mørkere og feitere.
    Her syns jeg den mest åpenbare identifikatoren heller ligger i 'attacket' i anslaget enn i utklinginga.
    Prøver, men skjønner ikke helt hva du mener.
    Jeg sikter til selve lyden av plekter som treffer en streng. Ofte hører man selve anslaget før tonen kommer.
    Noen her la ut en instrumental/solo for lenge siden og ba om innspill på hva som var Strat og Les Paul (tror jeg det var). De bytta på gjennom lydklippet.
    Jeg gikk gjennom hele greia bare på pur F og i tvilstilfellene var det attacket/anslaget som bikka svaret i enellerannen retning.
    Mener å huske at det funka bra.
    Single coils har et mer 'spiky' attack enn humbuckers, sånn jamnt over
    Kan godt hende det stemmer, jeg har egentlig ikke tenkt så mye på om det er selve oppstarten eller utklingingen av en tone som gjør at den er gjennkjennbar. Jeg syns vel egentlig at det henger litt sammen, men har ikke prøvd den øvelsen du beskriver heller. Men, ja, jo...
    “Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy.”
    ― H.L. Mencken

  7. #27
    Hifi Freak skranglefant's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2015
    Sted
    Bartistan
    Innlegg
    1,327
    Tagget i
    2 Innlegg
    Høhø - too much information
    Det gjelder sikkert for TS leifarild også, men det viktige er jo uansett at han har glede av musikken han lytter til, uansett hvilke verktøy som var i bruk for å fange - og gjengi - lyden.

    Edit: Det blir som grammofon sier litt lenger oppi her, at hører du forskjell på stemmer via anlegget så er det nok også i stand til å skjelne mellom Knopfler-Strat og jazzkasser. Det handler bare om å gjenkjenne det du lytter etter.
    Siste redigert av skranglefant; 14.02.2019 kl. 23:08.
    The original skranglefant!

  8. #28
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,626
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Høhø - too much information
    Det gjelder sikkert for TS leifarild også, men det viktige er jo uansett at han har glede av musikken han lytter til, uansett hvilke verktøy som var i bruk for å fange - og gjengi - lyden.

    Edit: Det blir som grammofon sier litt lenger oppi her, at hører du forskjell på stemmer via anlegget så er det nok også i stand til å skjelne mellom Knopfler-Strat og jazzkasser. Det handler bare om å gjenkjenne det du lytter etter.
    Det vi driver med her er uansett så langt over i nerde-territorie selv om man bare skulle drive med "vanlig hifi", at å lytte på hvor forskjellig anslaget på strengen er med forskjellige pickuper eller plekter for den saks skyld, gjør minimalt fra eller til.
    “Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy.”
    ― H.L. Mencken

  9. #29
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,854
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Syncrolux Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Jeg syns det er mer interessant at man ofte kan gjenkjenne en gitarist bare av å høre vedkommende spille, selv om det er en sang eller et riff man aldri har hørt før. Særpreget kommer jo først og fremst fra den som spiller, og ikke instrumentet det spilles på.
    Det er et veldig godt poeng ja, men en Stratocaster låter fortsatt som en Stratocaster, uavhengig om det er Mark Knopfler eller David Gilmour som spiller på den.
    Tja... Det finnes stratocastere i forskjellig treverk, med humbuckere, med Floyd Rose vibrato, aktive pickuper, etc... Masse variabler som kan påvirke der også.

    ....Men enig i at det finnes en "typisk" Stratocaster-lyd.

  10. #30
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,854
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg

    Gilmour har forresten brukt en del aktive EMG pickuper iallfall live, men låter fortsatt som seg selv.
    Gilmour bruker jo det største batteriet av effekter og prosessorer verden har sett, så lyden av instrumentet hans er nok ganske lik nesten uansett.

  11. #31
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,626
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg

    Gilmour har forresten brukt en del aktive EMG pickuper iallfall live, men låter fortsatt som seg selv.
    Gilmour bruker jo det største batteriet av effekter og prosessorer verden har sett, så lyden av instrumentet hans er nok ganske lik nesten uansett.
    Poenget mitt var mest at Gilmour alltid har gjort, og fortsatt låter som seg selv, egentlig ganske uavhengig av hva slags utstyr han har brukt opp gjennom karrieren sin. Det er en del sånne gitarister, som man gjerne kjenner igjen hvis man hører dem, selv om man ikke har hørt sangen de spiller før.
    “Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy.”
    ― H.L. Mencken

  12. #32
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,854
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg

    Gilmour har forresten brukt en del aktive EMG pickuper iallfall live, men låter fortsatt som seg selv.
    Gilmour bruker jo det største batteriet av effekter og prosessorer verden har sett, så lyden av instrumentet hans er nok ganske lik nesten uansett.
    Poenget mitt var mest at Gilmour alltid har gjort, og fortsatt låter som seg selv, egentlig ganske uavhengig av hva slags utstyr han har brukt opp gjennom karrieren sin. Det er en del sånne gitarister, som man gjerne kjenner igjen hvis man hører dem, selv om man ikke har hørt sangen de spiller før.
    Skjønte det. Ja, noen er veldig lett gjenkjennelige.

    EVH, f.eks.

  13. #33
    Hifi Freak elefantmannen's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Sted
    Nedre Eiker
    Innlegg
    8,626
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Sitat Sitat fra elefantmannen Se Innlegg

    Gilmour har forresten brukt en del aktive EMG pickuper iallfall live, men låter fortsatt som seg selv.
    Gilmour bruker jo det største batteriet av effekter og prosessorer verden har sett, så lyden av instrumentet hans er nok ganske lik nesten uansett.
    Poenget mitt var mest at Gilmour alltid har gjort, og fortsatt låter som seg selv, egentlig ganske uavhengig av hva slags utstyr han har brukt opp gjennom karrieren sin. Det er en del sånne gitarister, som man gjerne kjenner igjen hvis man hører dem, selv om man ikke har hørt sangen de spiller før.
    Skjønte det. Ja, noen er veldig lett gjenkjennelige.

    EVH, f.eks.
    Ja, han er en av de jeg tenkte på som alltid også egentlig har hatt mer eller mindre den samme lyden. Noe han sier selv også, siden han har fått mange spørsmål om hvordan han får lyden sin, at det ligger i fingrene.
    “Puritanism: The haunting fear that someone, somewhere, may be happy.”
    ― H.L. Mencken

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed