Side 2 av 10 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Resultater 21 til 40 av 199
Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Det eneste vi trenger å forholde oss til er at høner legger egg, og fra egg kommer høner. Ingen bølger kan eksistere uten at partikler flytter seg, og ingen partikler kan flytte seg uten at det innebærer en bølge.

    Det som gjør at jeg er skeptisk til hele tankegangen er at man kan beskrive partikkelforflytning og bølgeforflytning som vektorer. En bølge har bare en retning, mens partiklene involvert har to retninger. Når man betrakter partikkelhastigheten beskriver man flere funksjoner av bølgen. Dette inkluderer aksen bølgen beveger seg langs, amplituden, frekvensen, fasen osv, men ikke alltid den absolutte retningen. Det er først når man enten betrakter mange partikler samtidig slik at man danner seg et bilde av bølgen, eller når man beskriver selve bølgen, får man svar på dette, og da får man også svar på alt annet.

    Med andre ord, man kan hente det meste ut av å studere partiklers bevegelse, men det er når man studerer trykkbølgene, som i realiteten er grupper av partikler, at man får hele svaret. Med andre ord, når man har inkludert nok informasjon om partiklenes bevegelser har man i realiteten gått over til å betrakte bølgen og ikke partiklenes bevegelse. Derfor fremstår det for meg som tungvint å gå omveien via partikkelbevegelse.

    Jeg har sett en del ting skrevet om dette tidligere. Ofte brukes dipole mikrofoner for å måle dette. Det har hyppig vært argumentert for dette som et bevis for at partikkelhastigheten er viktig. Men det en slik mikrofon (ofte referert til som pressure gradient) i realiteten gjør er å gjengi et signal som funksjon av lydbølgene og og sine egne fysiske dimensjoner som bidrar til å skape en midlertidig trykkforskjell på forsiden og baksiden. Det er luftens reaktive natur som gjør dette mulig, og det er også luftens reaktive natur som gjør det mulig for luften å overføre lydbølger.

    Så kort sagt, partikkelhastighet handler egentlig bare om lydtrykk og lydbølgenes retning.
    Vi skal ikke la dette bli en høna og egget debatt. Der er vi helt enige. Jeg vill bare skrive litt om selve fysikken bak en bølge og når vi har det med oss så går vi videre.

    Det du nevner med reaktiv luft skjønner jeg ikke helt for å være ærlig. I fritt rom er trykk og partikkelhastighet i fase og således er vell luften aktiv. Når man har refleksjoner og stående bølger blir forholdet reaktivt, men da tenker jeg mere på forholdene eller rommet som reaktivt grunnet sine materielle egenskaper.

    Så langt i denne tråden har jeg funnet det nyttig å tenke partikkelhastighet ved følgende:
    - Ved stående bølger har vi stor hastighet ved lavt trykk. Stående bølger har også stående partikler som er helt i ro, men på andre steder.
    - Som bedre forklaring til absorbsjon som vist med bassfelle eksempel.

    Derfor er jeg ikke ening i at partikkelhastighet bare handler om lydtrykk og lydbølgenes retning. Og det kommer mere som nok gir vektorbegrepet mere kjøtt på beina.

    Fint at du nevner at partikkelhastigheten ikke er viktig bare fordi man kan måle den. Det blir i allefall helt galt.
    Siste redigert av Hedde; 19.11.2018 kl. 15:34.

  2. #22
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,274
    Tagget i
    13 Innlegg
    Det at luften er reaktiv er en konsekvens av at den kan komprimeres (kapasitiv) og at den har masse (reaktiv). Det er disse to egenskapene som gjør at luften kan overføre lyd, og at det ikke skjer med uendelig høy hastighet. Luften er også resistiv.

    Grunnen til at jeg ikke bryr meg om partiklenes bevegelse i stående bølger er at det er akkurat det samme som for andre bølger, men med den forskjellen at ved stående bølger går bølgene i flere retninger for samme frekvens og i samme punkt i rommet.

    Der partiklene står stille (ved stående bølger langs samme akse) har man, som du har påpekt, trykkmaksimum og trykkminimum. Vi vet jo at porøse absorbenter har lite for seg når det kommer til å behandle en resonans ved trykkmaksimum, på samme måte som panelabsorbenter må plasseres i trykkmaksimum/minimum. Det jeg ikke forstår er hvorfor du mener at vi allikevel trenger å forholde oss til partikkelhastigheten? Det er jo ikke slik at partikkelhastigheten gjør ulike ting fra tilfelle til tilfelle som vi ikke finner gjennom å måle bølgene?
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  3. #23
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Noen mener det, og kanskje kan denne tråden bidra til å forsøke å forstå hvorfor det eventuelt kan være sånn.

  4. #24
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,274
    Tagget i
    13 Innlegg
    Noen mener hva?
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  5. #25
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Gir partikkelhastigheten oss svar som trykkbølgen ikke gir?

    Jeg tar en litt annen retning enn jeg opprinnelig hadde planlagt og følger opp Snickers-is sine innspill. Jeg tror
    jeg forstår hans innsigelser mot relevansen til partikkelhastigheten og at den bunner ut i at den ikke gir nye svar
    som ikke trykkbølgen allerede gir oss.

    Mye litteratur på område er tydelig på at hørselen er direkte relatert til lydtrykket på trommehinnen. Når man
    prater om stereogjengivelse bruker man begrepet «intensitet» om lydnivå, IID og ILD brukes om hverandre og
    handler altså om «Level» eller lydtrykket. Som jeg så vidt har vært innom er intensitet egentlig definert som en
    vektorstørrelse som produktet av lydtrykket og partikkelhastigheten. Men uansett så virker gjengs oppfatning å
    være at våre ører ikke er følsomme for partikkelhastighet, men bare til lydtrykket akkurat som innspillene til
    snickers-is.

    Lyd og vibrasjonsspesiallisten Brüel & Kjær, skriver også i en av sine hefter at når det gjelder den menneskelige
    responsen til lyd så er det lydtrykket som er den naturlige målevariabelen. For mye lyd kan blant annet medføre
    hørselsskade. Likevel har de utviklet spesielle apparater til å måle intensiteten for å kunne gi ett mål på lydeffektens
    retning. Dette er viktig for å kunne treffe de riktige tiltakene og for å kunne forstå hvor kilden til lydtrykket kommer
    fra. De kan altså lage konturplott av fabrikklokaler og utstyr for å angi hvor lydkildene er og hvor mye de bidrar til
    det totale lydtrykket basert på målinger av trykk og partikkelhastighet.

    David Griesinger har skrevet mye om ørets og hjernens mekanismer til å oppfatte lyd og hvordan dette blir påvirket
    av akustikk i store og små rom. I en av sine publikasjoner om spatial reproduksjon av lave frekvenser i lytterom,
    skriver han om hastighet og trykkgradient.


    In free field we detect the azimuth of sounds at low frequencies by detecting the time differences between the zero-
    crossings of the pressure waveform at the two ears. Human perception is particularly sensitive to sounds with sharp
    onsets. We tend to localize the beginnings of sounds. We can localize an impulsive sound at low frequencies in part
    because it takes time for standing waves to establish themselves. But there is a second reason.

    The second reason is that standing waves preserve the original sound direction information if you average over enough
    of them. Low frequency noise or a pulse will excite many room modes all at once, and the time differences between the
    ears will correspond to the source azimuth.



    Den siste grunnen av disse to overnevnte, handler etter mine meninger nettopp om intensitet. Vi har tidligere i denne tråden sett hvordan netto
    intensitet over tid varierte med rommet og romnodene hvor den blir høy i friluft mens den går mot null i bomberom.
    Griesman viser til intensitet og at den kan vise retning selv i rom preget av romnoder, men ikke i bomberom altså.

    Det ovenfor som er preget av mine egne meninger og spekulasjoner skal man selvsagt ikke ta for god fisk sånn umiddelbart
    men kan det være sånn at lokasjon og de mange tilhørende lydegenskapene dette gir kan være av betydning?


    Typisk litteratur på område: Sound pressure level SPL 400 particle velocity characteristic specific acoustic impedance Z sound intensity acoustic power sound energy formulas acoustics sound units intensity acoustic characteristic impedance dB SPL calculations pascal audio calcul

    Brüel & Kjær : http://www.reins.co.za/gallery/educa...-_br047614.pdf

    http://www.davidgriesinger.com/
    Siste redigert av Hedde; 20.11.2018 kl. 15:36.
    The Greeks discovered they had to do interesting things with the human form, such as distorting it in lawful ways.

  6. #26
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,274
    Tagget i
    13 Innlegg
    Slik jeg tolker intensitetsbegrepet i denne sammenhengen så er det ingen forskjell på å benytte bølgenes retning som vektor eller å benytte partikkelhastigheten. Det vi ikke må glemme er at trykk utelukkende oppstår som en direkte følge av at partikler beveger seg mot et punkt. Men om partikkel A bar bevegelsen V, og partikkel B har bevegelsen -V vil de ikke medføre noen trykkendring. Da oppstår det heller ikke lyd. Skal man måle partiklenes bevegelse må man måle det retningsbestemte lydtrykket. Det finnes ingen pålitelig måte å måle dette på uten at man rent faktisk måler retningsbestemt lydtrykk. Metoden for å fastslå partikkelhastigheten er gjerne at man benytter flere dipol mikrofoner sammen med en rundstrålende mikrofon, også regner ut partikkelhastigheten fra forskjellene man måler mellom de ulike mikrofonene. Det forandrer ikke det faktum at alle mikrofonene fanger opp lyd.

    Jeg sier ikke at man ikke skal snakke om partikkelhastighete, for den gjør det for eksempel enklere å forstå virkemåten til en del typer demping. Men man må være klar over at det ikke eksisterer noe skille. Litt som impulsrespons og frekvensrespons. De er bare to fremstillinger av det samme, og selv om de ulike modellene henger 100% sammen matematisk er det allikevel noen ting som er litt lettere å se ut fra en betraktningsmåte enn den andre.

    Det, etter min mening en ting det snakkes for lite om når det kommer til romresonanser. Om man har en stående bølge ved 50Hz, og trykker 48Hz på systemet. Da får man litt mindre forsterkning enn man ville fått ved 50Hz. Men hva med kurveformen?
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  7. #27
    Hifi Freak DagT's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,494
    Tagget i
    0 Innlegg
    Litt usikker på hvor du vil her, Hedde. Lydintensitet er ganske greit definert matematisk, også i en av de linkene du viser til. At mennesket er flinkere til å detektere fronten av en bølge er vel relativt kjent og hvis man har høy "rise time" på en trykkbølge vil det også synes på en Fouriertransformasjon at den inneholder et innslag av høyere frekvenser som er lettere å lokalisere for ørene.

    Hvordan lyden forplanter seg vil som tidligere sagt variere sterkt med frekvensen, og om man skal gå tilbake til partikkelhastigheten (som kanskje heller burde oversettes til luftstrømmen siden "phononer" ofte brukes som betegnelse på lydbølger som oppfører seg som partikler) så vil en bassfelle klart kunne dempe den bevegelsen/luftstrømmen og dermed kunne sies å dempe bassen.
    Electromagnetic and acoustic imagery

  8. #28
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,274
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra DagT Se Innlegg
    hvis man har høy "rise time" på en trykkbølge vil det også synes på en Fouriertransformasjon at den inneholder et innslag av høyere frekvenser
    Du mener kanskje lav rise time? Fort gjort, i dobbel forstand

    Oddsen er rimelig lav for at folk sier at oddsen er høy for at noe sannsynlig skal skje.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  9. #29
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Interessant tråd!

    Ører og mikrofoner er trykkfølsomme. Men hvordan er det med den taktile lyttingen? Er det partikkelfarten som stimulerer kroppen eller er det trykksonen som presser f.eks. mot volumet i lungene som skaper taktilitet?

    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Det at luften er reaktiv er en konsekvens av at den kan komprimeres (kapasitiv) og at den har masse (reaktiv). Det er disse to egenskapene som gjør at luften kan overføre lyd, og at det ikke skjer med uendelig høy hastighet. Luften er også resistiv.
    Litt OT, men heter det kapasitiv og reaktiv for henholdsvis kompresjon og masse i mekanikk/akustikk? I elektronikken er reaktiv en samlebetegnelse for den komplekse/imaginære komponenten og den er enten kapasitiv eller induktiv, og begge er reaktive.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  10. #30
    Hifi Freak DagT's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,494
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra DagT Se Innlegg
    hvis man har høy "rise time" på en trykkbølge vil det også synes på en Fouriertransformasjon at den inneholder et innslag av høyere frekvenser
    Du mener kanskje lav rise time? Fort gjort, i dobbel forstand

    Oddsen er rimelig lav for at folk sier at oddsen er høy for at noe sannsynlig skal skje.
    Meh
    Electromagnetic and acoustic imagery

  11. #31
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,274
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra Midas Se Innlegg
    Interessant tråd!

    Ører og mikrofoner er trykkfølsomme. Men hvordan er det med den taktile lyttingen? Er det partikkelfarten som stimulerer kroppen eller er det trykksonen som presser f.eks. mot volumet i lungene som skaper taktilitet?

    Den taktile opplevelsen er ikke noe forskjellig fra annen lytting. Så lenge ikke trykket er statisk er partikkelforflytning og trykkbølger en og samme sak.


    Sitat Sitat fra Midas Se Innlegg
    Litt OT, men heter det kapasitiv og reaktiv for henholdsvis kompresjon og masse i mekanikk/akustikk? I elektronikken er reaktiv en samlebetegnelse for den komplekse/imaginære komponenten og den er enten kapasitiv eller induktiv, og begge er reaktive.
    Du har selvsagt helt rett. Luftens masse er den induktive komponenten, og begge faller under betegnelsen reaktive.

    Om man bruker betegnelsen innen akustikkfaget er iofs ikke spesielt viktig IMO siden dette er mekanikk. Det blir litt som at AES er en organisasjon for ingeniører som jobber med utvikling av teknologi, der man møtes for å forsøksvis utveksle erfaringer, bygge videre på hverandres ideer og bringe faget videre. Mens i Norge er det en gutteklubb for lydteknikere der importørene kan få vist frem sine nye mikrofoner og mixere, fordi ingen av dem er gode nok i engelsk til å forstå forskjellen på "Sound engineer" og "Audio engineer". Nesten som om Amnesty International Norge skulle være foreningen for folk som lider av hukommelsestap. Jeg er også hellig overbevist om at om ikke lenge så er den offisielle betegnelsen på en bassenhet til bilstereo en "bassær".
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  12. #32
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Skal man måle partiklenes bevegelse må man måle det retningsbestemte lydtrykket.
    Lydtrykk er en skalarverdi i motsetning til partikkelhastighet som er en vektor. Intensiteten som er produktet av disse blir da også en vektor som altså har både størrelse og retning. Retningsbestem lydtrykk er vell da intensiteten?

  13. #33
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,397
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra Hedde Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Laban MK3 Se Innlegg
    Er det svevestøv dette her disse partiklene luft er vel ca 20% oksygen - ca 78% nitrogen pluss noen andre gasser til rest .

    (ser vitenskapen definerer molekyler som partikler sånn i etterkant)
    Hehe, men verd å tenke litt gjennom. Lydbølger er vandrende partikkelvibrasjoner i luft, vann, metall eller andre medium. Det kan ikke finnes lyd i det tomme rom som ikke inneholder atomer eller molekyler.
    Selvsagt er det mange lyder i verdensrommet. Det gjelder bare å være der og å høre godt etter:

    https://illvit.no/universet/9-lyder-fra-en-annen-verden


  14. #34
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra DagT Se Innlegg
    Litt usikker på hvor du vil her, Hedde. Lydintensitet er ganske greit definert matematisk, også i en av de linkene du viser til. At mennesket er flinkere til å detektere fronten av en bølge er vel relativt kjent og hvis man har høy "rise time" på en trykkbølge vil det også synes på en Fouriertransformasjon at den inneholder et innslag av høyere frekvenser som er lettere å lokalisere for ørene.

    Hvordan lyden forplanter seg vil som tidligere sagt variere sterkt med frekvensen, og om man skal gå tilbake til partikkelhastigheten (som kanskje heller burde oversettes til luftstrømmen siden "phononer" ofte brukes som betegnelse på lydbølger som oppfører seg som partikler) så vil en bassfelle klart kunne dempe den bevegelsen/luftstrømmen og dermed kunne sies å dempe bassen.
    Helt greit, jeg er usikker jeg også.

    Jeg er enig i at deteksjon av lokasjon basert på bratte flanker er kjent og lite kontroversielt. En liten detalj dog er jo at dette gjelder før de stående bølgene får tid til å etablere seg. Jeg var mere opptatt av den andre grunnen til lokasjon, den som viste til intensitet over tid og også ved stående bølger. Se for øvrig bilde i innlegg#7 for tre tilfeller med rom, fritt rom (0 grader), rom med myke vegger (60 grader) og rom med stive vegger (90 grader).

    Partikkelhastighet er for øvrig ikke en luftstrøm. Om/når de vibrerer, så er det kun rundt sitt likevektspunkt.
    Siste redigert av Hedde; 20.11.2018 kl. 14:31.

  15. #35
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Litt om horn og partikkelhastighet

    Opp med hånda de som er gode på hornteori. For å være ærlig, så har jeg lest litt om det tidligere, men finner det alltid litt
    vanskelig av en eller annen grunn. Til en viss grad er det intuitivt greit å forstå selve utforminga av hornet og munningen for
    å utforme trykkbølgen til en plan (eller annen) bølgefront som gir god overgang til luftas lave impedans. Men der jeg sliter er
    når jeg får inntrykk av at horn er en akustisk forsterker. Mange har kanskje lest litt i Kolbreks horn teori. Der hevdes det at
    driverens plane bølge med høyt trykk og lav partikkelhastighet omformes i hornet til en bølge med lavt trykk og høy partikkel-
    hastighet ved munningen. Men etter min mening kan ikke dette være mulig over ett større areal basert på energibetraktninger.

    I boka “Fundamentals of Physical Acoustics” side 250-251 finner jeg svaret. Her skriver man at hornets driver med høyt trykk
    og høy partikkelhastighet, i fase med hverandre, omformes til lavt trykk og lav partikkelhastighet, fortsatt i fase med hverandre
    men nå over ett langt større areal, men at bølgen er (equally energetic). Her nevner man også spesielt at hornet løser oppgaven
    ved å holde disse to størrelsene i fase med hverandre ved store tverrsnitt og lave frekvenser.

    Det virker som om en av hornets oppgaver er å holde partikkelhastighet og trykk i fase ut av hornets munning, og partikkel-
    hastigheten slik at bølgen blir en plan bølge ut i rommet.


    Fundamentals of Physical Acoustics” side 250-251, David T. Blackstock https://books.google.no/books?id=e_8...20horn&f=false
    The Greeks discovered they had to do interesting things with the human form, such as distorting it in lawful ways.

  16. #36
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,059
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Jeg var av den formeningen at økningen i SPL fra et horn skyldes økningen i virkningsgraden, ikke forsterkning. Og at i stedet for å stråle nomimelt i omni fullkule 4pi, så reduserer du kulearealet med hornet og får tilsvarende økning i SPL. -- Det er litt samme mekanisme i antennegain i radioantenner, at når man gjør utstrålingen smalere geometrisk (som med parabolantenner), så øker også effektiviteten i den retningen.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  17. #37
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jo, der er jeg enig. Men greia med Kolbrekk er han han roter med partikkelhastigheten slik at man kan få inntrykk av en slags akustisk forstrekning i tillegg. Det skal være høy fart innerst og lav fart ytterst i hornet.
    The Greeks discovered they had to do interesting things with the human form, such as distorting it in lawful ways.

  18. #38
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Hmm. Det Blackstock sier i sin Akustikkbok er at intensiteten er viktig. Den blir størst når fasen mellom trykk og hastighet er liten. Intensiteten blir blant annet lav ved stående bølger i harde rom som vi har sett tidligere i tråden. Griesinger sier også at intensitet er viktig grunnet flere forhold.

  19. #39
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,274
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra Hedde Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Skal man måle partiklenes bevegelse må man måle det retningsbestemte lydtrykket.
    Lydtrykk er en skalarverdi i motsetning til partikkelhastighet som er en vektor. Intensiteten som er produktet av disse blir da også en vektor som altså har både størrelse og retning. Retningsbestem lydtrykk er vell da intensiteten?
    Jeg tenkte først da jeg leste svaret ditt at jeg hadde rotet litt med begrepene, men det er et vesentlig poeng med at jeg ordla meg på den måten:

    1: Det eneste man kan måle er trykkforskjeller. Med andre ord er lydtrykket sentralt her.
    2: For å kunne bestemme retningen må vi måle med retningsbestemte mikrofoner. Da måler vi trykkforskjeller, og ikke endringer i absolutt trykk.
    3: I en situasjon der vi har en enkel stående bølge og måler ved et trykkmaksimum vil den retningsbestemte mikrofonen ikke fange opp noen trykkforskjell, og den normale mikrofonen vil fange opp lydtrykket.

    Dette gir oss en situasjon der vi har lydtrykk uten bestemt retning i et gitt punkt. Da kan vi også slå fast at partiklene i dette punktet i prinsippet ikke flytter seg (mer enn de gjør på grunn av gassens indre energi så klart).

    Man kan selvsagt bytte ut "retningsbestemt lydtrykk" med bølge, men da forutsetter man at det bare finnes en. Lydtrykk er tross alt summen av bølger, og når hver av disse bølgene har retning vil man få et lydtrykk, men om man fokuserer på ett lite punkt, noe man må gjøre for å kunne beregne forflytning av partikler, vil man få et lydtrykk, og et netto retningsforhold.

    Akkurat hva som vil være riktig terminologi skal jeg ikke være påståelig på, men jeg tror det skulle være lasegforståbart å kalle det for retningsbestemt lydtrykk. Man må gjerne kalle det partikkelhastighet også, men de er like fullt koblet tett sammen, og man måler alltid dette som lydtrykk.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  20. #40
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Lydtrykket er veldig sentralt. I innlegg#5 viste jeg et sitat fra en tidligere tråd her på HFS. Her var påstanden fra en annen at alle mikrofonprinsipper i utgangspunktet måler partikkelhastighet. Dette vet jeg nå er feil, de måler lydtrykket.

    Brüel&Kjær (og sikker andre) har utviklet spesielle prober for å måle intensiteten. For å måle partikkelhastigheten kan de bruke en metode med to nært plassert mikrofoner for å finne trykkgradienten og så bruke en matematisk sammenheng (Eulers ligning).

    Det som er viktig å være klar over er at det ikke alltid er en enkel sammenheng mellom trykk og partikkelhastighet. I lydfelt med plane bølger er det greit, bortsett fra det vi har nevnt før om stående bølger i harde og myke rom. I nærfelt til en lydkilde er det en helt annen sak. Se for eksempel på bølgeligningen for horn som neppe uttrykkes ved hjelp at det skalare trykket.
    The Greeks discovered they had to do interesting things with the human form, such as distorting it in lawful ways.

Side 2 av 10 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed