Side 2 av 7 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Resultater 21 til 40 av 132
Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Sep 2013
    Innlegg
    528
    Tagget i
    0 Innlegg
    Når det gjelder den 3. Videoen så kunne piano 1 og 2 ihvertfall trengt seg en time med stemming for de hørtes sure ut, også muligens nr.3.
    Dyrere utstyr blir ofte tatt bedre vare på og leid inn profesjonelle for å stemme f.eks. et flugel.
    Arve Tellefsen har jo noen feler liggende, han hører visstnok forskjell på alle sammen også. Det er mye slikt på gitar også, alt spiller inn, strengeavstand, stemming og den delen som forsterker lyden og hvor den sitter i avstand og hvor langt opp eller ned på strengene den sitter. Også hvor mange harmoniske som kommer ut av boksen, her mye av magien ligger for bare en harmonisk er en frekvens og ikke et instrument/musikk.
    Noen er født med bedre hørsel enn andre, ikke alt kan man trenes opp på der heller pga. Frekvenser man ikke kan høre. Gehør er noe man kan trene opp, trolig enklere om man spiller noe selv og spesielt om man er perfeksjonist, noe gode musikere er.
    Stue1/stereo: Dali Epicon 6, NAD C388, King Cable Silver Code HT-kabel.
    Stue2/hjemmmekino: Epson LS-100, Quad Z4, Quad ZC, Nad C368, Yamaha CX-A5100, Forsterker endringer kommer, Sony UBP X800, 2x 12" Adam Audio sub, 4xCanton Vento 816 for atmos og bak, Kabling er PA

  2. #22
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jeg underviser en del i musikk og har ikke minst blitt undervist selv. Min erfaring er at en av de mest effektive metodene i å raskt bli flinkere er å bli demonstrert for ekte vare. Når eleven skal herme etter noe de akkurat har hørt så kan de gjøre store byks i klangkvalitet og musikalitet. Effekten forsvinner ganske raskt, men så går de hjem å øver på å finne det "nye" idealet. I Hi-Fi sammenheng kan det sammenlignes med å høre bedre anlegg en sitt eget. Plutselig hører man skavanker i eget oppsett man ikke hørte tidligere.

    En annen teknikk i musikkopplæring er å dykke veldig ned i detaljene i en liten passasje og jobbe hardt med den. Etterpå smitter dette detaljarbeidet over på alt annet. Overført til lyd kunne man tenke seg å sitte sammen med en lydtekniker som sitter og mikser et lydbildet og ta del i hva han lytter etter når han tar lydbildet fra hverandre og lytter isolert til detaljer for så å sette det sammen igjen. Plutselig får man en annen innsikt i alle opptak.

    Lytting er ren trening. En del av det er også ferskvare som forsvinner hvis man ikke holder det vedlike.
    Siste redigert av TrompetN; 23.08.2018 kl. 11:41.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  3. #23
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Aug 2013
    Innlegg
    974
    Tagget i
    14 Innlegg
    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve Se Innlegg
    Jimi tøtsjar borti ein del problemstillingar. Ved å diskutere korleis lyd opplevast, er ein med å utvikle kompetanse. Hadde vi vore åleine, hadde vi nok vore fornøgde med fonografen...så feltet lyd med både si vitskapelege og si meir trancendente side, er avhengig av kommunikasjon om temaet.

    Når det gjeld å lære seg å lytte til musikk: det du øvar på, vert du flink til.
    Akkurat dette med å lære seg å lytte er viktig. Så lenge man ikke har noen store skader på hørselen så oppfatter de fleste den viktige delen av frekvensskalaen. Men dette med å lære seg å lytte etter detaljer er en treningssak - øvelse gjør mester.

  4. #24
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Mange gode kommenterer her. Way back leste jeg en artikkel i Scientific America om hørselen. En av vinklingene husker jeg god og handlet om at hørselen er adaptiv og at man tuner seg inn til viktige stemmer og lyder. For eksempel barn som lærer seg sin mors stemme og vil kjenne denne igjen ekstra godt. Det handlet faktisk om hvilke sensorer som ble aktivisert til hvilke frekvenser inne i øret. Sånn sett kan man forstå at dette er en treningssak og ferskvare. Jeg har den artikkelen ett sted, den var svært god.

  5. #25
    Jim I Hendriksen 2nd Edt.
    Guest
    Sitat Sitat fra TGB Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve Se Innlegg
    Jimi tøtsjar borti ein del problemstillingar. Ved å diskutere korleis lyd opplevast, er ein med å utvikle kompetanse. Hadde vi vore åleine, hadde vi nok vore fornøgde med fonografen...så feltet lyd med både si vitskapelege og si meir trancendente side, er avhengig av kommunikasjon om temaet.

    Når det gjeld å lære seg å lytte til musikk: det du øvar på, vert du flink til.
    Akkurat dette med å lære seg å lytte er viktig. Så lenge man ikke har noen store skader på hørselen så oppfatter de fleste den viktige delen av frekvensskalaen. Men dette med å lære seg å lytte etter detaljer er en treningssak - øvelse gjør mester.
    Øvelse KAN gjøre mester. Kjenner mange som øver på mye forskjellig men som aldri blir bedre. Kanskje det er øvelsesprogrammet som er feil...

    Men hvordan finner man ut at man er blitt en bedre lytter etter en øvingsperiode? Hva måler man mot, hva er referansen? Er det nok å si til omverden at man er blitt en skikkelig god lytter?

    Og hva hvis to personer med samme utgangspunkt (ikke hørselskader...) etter å ha øvet like lenge ikke har de samme oppfatningene/opplevelsene når de lytter på det samme? Hører da han andre det han vil høre og er påvirket av diverse biaser og jeg ikke? Eller er det mulig at det kan være motsatt? Eller hører begge "riktig"?

    Og; kan det være at det vi kaller flinkere av og øve er det samme som at vi blir flinkere til å høre det vi vil høre og utelukke det vi ikke vil høre?
    Siste redigert av Jim I Hendriksen 2nd Edt.; 23.08.2018 kl. 12:02.

  6. #26
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Veldig bra innlegg Jim I. Får meg til å tenke litt på fotball faktisk. Det er så mye bra fotball tilgjengelig på tv for tiden. Men hvordan opplever man egentlig en slikt kamp. På en måte tror jeg det innebærer læring for å se, forstå og verdsette god ballbehandling. Selvsagt har det mye å si hvordan den rene kvaliteten på sendingen og utstyret er, men jeg tror det er mere der. En ekspertkommentator vil se etter andre ting som han kjenner godt til, mønster, innøvde detaljer, og jeg tror han ut fra egne ferdigheter får med seg langt mer enn meg. Hvordan skulle man øve seg på å bli en bedre fotballtitter? Da tror jeg Atle var inne på noe viktig med å jobbe med detaljer, kjenne til dem og bli utsatt for the real thing. Dersom man bare sitter der ut fra gammel vane, ingenting annet å gjøre, passiv, så blir kanskje ikke det særlig god øving selv om man utsetter seg for det i 90 minutter og for så vidt kan nyte det på ett nivå.

    Og som Arve nevner, kan man få stort utbytte av å samtale om det for derigjennom å lære seg hva man kan få med seg og hva andre fokuserer på.

    Men man blir jo aldri enige om dommeravgjørelser, selv om man ser den samme tingen heller :-)
    Siste redigert av Hedde; 23.08.2018 kl. 12:23.

  7. #27
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,140
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hjernene våre er forskjellige, også på et rent strukturelt nivå. Det er nylig også hevdet at de er så forskjellig at de er like forskjellige som fingeravtrykk.
    At ulike funksjoner hjernen også er forskjellige mellom mennesker kan det ikke være noen fornuftig tvil om. På et generelt nivå er det mindre forskjeller når det gjelder tidlig prosessering av informasjon («sansning») – men, de er der. Gruppeforskning virker mest meningsfylt på dette nivå.
    Større blir forskjellene etter adaptasjon og ulike «top-down» prosesser som påvirker de innkomne signaler (følelser, tanker, forut inntatte ideer mmm). Det å anta at «alle» skulle kunne bli enig om hvordan noe lyder – vil da være en litt merkelig ide, og ikke noe å anvende tid på.
    Det finnes mye forskning jeg ikke har oversikt over, og gjerne skulle finne tid til å sette meg inn. Et foredrag som vel ville ha relevans her (hensyntatt alderssammensetningen på Sentralen) kunne jo være:
    Teppo Särkämö: Music for the Ageing Brain: Efficacy and Neural Mechanisms of Music in Neurological Rehabilitation
    Så vidt jeg vet skal fagavdeling for kognitiv og klinisk nevrovitenskap (UiO) i gang med et større prosjekt som kan sies også å omhandle oppfattelse av musikk. Hvis noen er del av dette – ville det være interessant om de kunne legge ut noe her. Hvis ikke så kan jeg jo følge litt med i tiden som følger.
    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  8. #28
    Hifi Freak Kabeldragern's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    4,181
    Tagget i
    0 Innlegg
    Apropos følsom for fase ("Har også tatt fram en 14 år gammel forsterkertråd fra diyaudio hvor konstruktøren (Susan Parker) gjør nummer av hvor følsom hun er for fase"), så er mitt glansnummer fra da jeg påpekte at høyttalerne ved OHS var kobler feil. Ekspeditøren lo først godt til meg da jeg sa det, men var sprutrød i ansiktet og forlot demorommet etter at fadesen var slått fast.
    Å ha god hørsel og være spesielt følsom for fase(-feil) kan være slitsomt.... ;-)

    Hilsen 54 år og fortsatt 15kHz-hørende!
    Information is not knowledge - Knowledge is not wisdom - Wisdom is not truth - Truth is not beauty - Beauty is not love - Love is not music - Music is THE BEST... - FZ

  9. #29
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,140
    Tagget i
    0 Innlegg
    I en forholdsvis nylig studie sies følgende -riktignok knyttet til et utgangspunkt i forskning om syn – men, det er meget sannsynlig at noe av det samme gjelder for andre sanser. Det dreier seg om vår oppmerksomhet.
    “Our subjective experience of the visual world is an illusion,” said Sabine Kastner, a professor of psychology and the Princeton Neuroscience Institute (PNI). “Perception is discontinuous, going rhythmically through short time windows when we can perceive more or less.” (Hentet fra neurosciencenews.com)
    Som flere andre forhold som dreier seg om hjernen – så lærer vi over tid å lage oss en «helhetlig» opplevelse – ut av forhold som egentlig er delt opp i "biter". Studien som er omtalt over viser at hvert 250msek vil hjernen i stedet for å fokusere på en ting – i stedet gjøre en «sjekk» av omgivelsene. De er antakelig i et evolusjonsperspektiv lurt. (Neppe så nødvendig i hverdag for anlegget).
    Poeng? Poenget er at det finnes svært mye forskning i dag om hjernen. Det å oppfatte hjernen som en «black box» utenfor rekkevidde av kunnskap er ikke gyldig. Men, mye av forskningen er så spesialisert – at det vel er få personer gitt å ha oversikt over store felt – og enda vanskeligere uten videre å se relevans for hverdag. Jeg er dessverre ikke blant de som har oversikt over store felt (lenger) – men, synes nok at mye ny forskning er spennende.
    Det innebærer at for en god del av diskusjonene her på Sentralen, så finnes det mye kunnskap som er relevant å bringe inn. Og, etter min mening hadde det vært ønskelig om det var enda bredere engasjement fra de som involvert i relevant forskning her inne.
    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  10. #30
    Overivrig entusiast Jamakr's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    1,140
    Tagget i
    0 Innlegg
    Lover å ikke forstyrre denne tråden igjen på en stund, men klarer ikke å la være å nevne også understående som også hentet fra ny forskning - som egentlig er banebrytende for å forstå tidlige prosesser i «hørsel». Og, som nok er et eksempel på all den kunnskap som produseres om prosesser i hjernen, men som nok er rimelig smalt tilgjengelig for å anvendes som bidrag i diskusjoner. Men, leser man dette – så er det jo egentlig litt «utrolig» at for hørsel så er disse forhold så nylig avgjort – når det finnes så mye forskning for andre sanser. Riktignok har det indre øret bare 16000 celler sett opp mot hundre millioner celler i Retina. Men, likevel…. (og, det er TMC1 sin rolle som nå mer og mindre er «bevist»).
    (“TMC1 Forms the Pore of Mechanosensory Transduction Channels in Vertebrate Inner Ear Hair Cells” by Bifeng Pan, et al Neuron. Published August 22 2018.
    The ability to hear a sound and distinguish its meaning as a threat or a mere nuisance, for example, is crucial for biologic survival–think hearing the sound of a bear approaching in the woods. But among many higher species, hearing is also important for social bonding and interaction–think recognizing different voices or changes in voice patterns and intonation. The exquisitely complex ability to detect changes in intonation begins with the opening of a tiny molecular gate in TMC1.
    Mvh
    JMK
    Medlem Oslo Audio Society OAS.
    Hovedanlegg: Platespiller Thales TTT Slim batteri drevet , Thales Simplicity II, Thales Phonocable RCA/RCA”, EMT Jubilee Series MC JSD S75, Plinius Koru, Ypsilon Aelius v2, Ypsilon PST 100 MkII, Krell Cipher CD/SACD, dCS Bartók, La Rosita New Babell, ZenSati Seraphim kabler. La Rosita høyttaler kabler, Isotek Evo3 Titan, Isotek Evo3 Sigmas. Frey2 kabler til IsoTek produktene.

  11. #31
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    3,136
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra Jamakr Se Innlegg
    Hjernene våre er forskjellige, også på et rent strukturelt nivå. Det er nylig også hevdet at de er så forskjellig at de er like forskjellige som fingeravtrykk.
    At ulike funksjoner hjernen også er forskjellige mellom mennesker kan det ikke være noen fornuftig tvil om. På et generelt nivå er det mindre forskjeller når det gjelder tidlig prosessering av informasjon («sansning») – men, de er der. Gruppeforskning virker mest meningsfylt på dette nivå.
    Større blir forskjellene etter adaptasjon og ulike «top-down» prosesser som påvirker de innkomne signaler (følelser, tanker, forut inntatte ideer mmm). Det å anta at «alle» skulle kunne bli enig om hvordan noe lyder – vil da være en litt merkelig ide, og ikke noe å anvende tid på.
    Det finnes mye forskning jeg ikke har oversikt over, og gjerne skulle finne tid til å sette meg inn. Et foredrag som vel ville ha relevans her (hensyntatt alderssammensetningen på Sentralen) kunne jo være:
    Teppo Särkämö: Music for the Ageing Brain: Efficacy and Neural Mechanisms of Music in Neurological Rehabilitation
    Så vidt jeg vet skal fagavdeling for kognitiv og klinisk nevrovitenskap (UiO) i gang med et større prosjekt som kan sies også å omhandle oppfattelse av musikk. Hvis noen er del av dette – ville det være interessant om de kunne legge ut noe her. Hvis ikke så kan jeg jo følge litt med i tiden som følger.
    Mvh
    JMK
    Har en liten sak her

    Different People Hear Music Very Differently

    https://www.acsh.org/news/2016/06/09...ic-differently
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  12. #32
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,061
    Tagget i
    5 Innlegg
    Sitat Sitat fra Jim I Hendriksen 2nd Edt. Se Innlegg
    Sitat Sitat fra TGB Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Audiophile-Arve Se Innlegg
    Jimi tøtsjar borti ein del problemstillingar. Ved å diskutere korleis lyd opplevast, er ein med å utvikle kompetanse. Hadde vi vore åleine, hadde vi nok vore fornøgde med fonografen...så feltet lyd med både si vitskapelege og si meir trancendente side, er avhengig av kommunikasjon om temaet.

    Når det gjeld å lære seg å lytte til musikk: det du øvar på, vert du flink til.
    Akkurat dette med å lære seg å lytte er viktig. Så lenge man ikke har noen store skader på hørselen så oppfatter de fleste den viktige delen av frekvensskalaen. Men dette med å lære seg å lytte etter detaljer er en treningssak - øvelse gjør mester.
    Øvelse KAN gjøre mester. Kjenner mange som øver på mye forskjellig men som aldri blir bedre. Kanskje det er øvelsesprogrammet som er feil...

    Men hvordan finner man ut at man er blitt en bedre lytter etter en øvingsperiode? Hva måler man mot, hva er referansen? Er det nok å si til omverden at man er blitt en skikkelig god lytter?

    Og hva hvis to personer med samme utgangspunkt (ikke hørselskader...) etter å ha øvet like lenge ikke har de samme oppfatningene/opplevelsene når de lytter på det samme? Hører da han andre det han vil høre og er påvirket av diverse biaser og jeg ikke? Eller er det mulig at det kan være motsatt? Eller hører begge "riktig"?

    Og; kan det være at det vi kaller flinkere av og øve er det samme som at vi blir flinkere til å høre det vi vil høre og utelukke det vi ikke vil høre?
    Frå skuleverket veit eg at ikkje alle er like flinke. Somme må øve meir enn andre for å kunne oppnå same dugleik, og andre er rett og slett ikkje i stand til å klare dette. Født staur vert aldri flaggstong, som stod på eit russekort for nokre år sidan.....
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  13. #33
    Jim I Hendriksen 2nd Edt.
    Guest
    Det var vel det jeg skrev i første linjen...men det er jo ikke sikkert at de vet det selv.

    Edit; Når det gjelder skole og idrett o.l så kan man måle om folk har lært noe, er blitt flinke. Når det gjelder lytting så vet man egentlig ikke.
    Siste redigert av Jim I Hendriksen 2nd Edt.; 23.08.2018 kl. 20:28.

  14. #34
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Å jo da, man kan måle om folk er blitt flinkere til å lytte. Jeg nevnte forskningen som viser at hørselen slår Fourier sitt usikkerhetsprinsipp i innlegg #12. De som deltok her ble utsatt for en rekke tester som samtidig målte frekvens og varighet på toner. De som scoret best var trente musikere og han som var best på varighet drev med elektronisk lydeditering. Man kan altså teste, trene seg opp, og teste på ny, og forhåpentligvis bli bedre til dette. Det finnes helt sikkert tester på andre aspekter ved lytting.

    Må bare ha med denne også fra testen.

    You see, physicists tend to think hearing is spectrum. But spectrum is time-independent, and hearing is about rapid transients. We were just told, by the data, that our brains care a great deal about timing."
    Siste redigert av Hedde; 23.08.2018 kl. 21:03.

  15. #35
    Jim I Hendriksen 2nd Edt.
    Guest
    Er det noen her på HFS som har vært med på slikt? Personlig så finner jeg slike ting lite interessante i denne sammenheng, vi er på hifi forum og de fleste av oss hører på musikk fra et hifi system. Andre synes sikkert at det er store saker og det er seff ok.

    Nå er jeg ingen lytter, mer en hører, så jeg har ingen anelse om disse tingene. Jeg kunne sikkert synset noe men står over.

  16. #36
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Apr 2009
    Innlegg
    2,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg er vell også en "hører" egentlig, har vell ikke noe audiofilt anlegg engang. Men slike ting interesserer meg. Timing har nemelig alt med fase å gjøre. Dersom fasen endres f.eks. som i typiske delefilter vil ikke de ulike frekvensen stå i samme forhold til hverandre og vil ikke skape de samme sammen lagrede transientene. Selv om jeg kanskje ikke ville toppe listene i slike tester, frekvens vs timing, så tror jeg de kan være viktig for musikaliteten og nerven i materialet.

    Men kanskje man nettopp må ha toppscore for å sette pris på timing. Tror egentlig ikke det men....

  17. #37
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,403
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Jim I Hendriksen 2nd Edt. Se Innlegg
    ...
    Øvelse KAN gjøre mester. Kjenner mange som øver på mye forskjellig men som aldri blir bedre. Kanskje det er øvelsesprogrammet som er feil...

    Men hvordan finner man ut at man er blitt en bedre lytter etter en øvingsperiode? Hva måler man mot, hva er referansen? Er det nok å si til omverden at man er blitt en skikkelig god lytter?

    Og hva hvis to personer med samme utgangspunkt (ikke hørselskader...) etter å ha øvet like lenge ikke har de samme oppfatningene/opplevelsene når de lytter på det samme? Hører da han andre det han vil høre og er påvirket av diverse biaser og jeg ikke? Eller er det mulig at det kan være motsatt? Eller hører begge "riktig"?

    Og; kan det være at det vi kaller flinkere av og øve er det samme som at vi blir flinkere til å høre det vi vil høre og utelukke det vi ikke vil høre?
    Selv om det er beslektet så er det naturligvis ulike områder en kan trene seg opp på, enten det er musikk, akustikk, reproduksjon etc. Det er vanligvis et poeng å forsøke å heve seg et hakk eller tre over sine egne «opplevelser», oppfatninger, smak og følelser for kildematerialet etc. En må naturligvis bruke et begrepsapparat som går noen hakk lengre enn «dette liker jeg/liker ikke», «dette synes jeg er bra/bedre/best», «dette er rett eller galt» etc.

    Mht reproduksjon av musikk som er en tanke HiFi-relevant - Hvor følsom er du for, og hvor raskt og presist evner du å identifisere og karakterisere:
    - frekvensavvik
    - avvik i fase
    - resonanser
    - forvrenging
    etc

    F.eks. Sean Olive i Harman har publisert en del om trente vs utrente lyttere - web-droppings:
    Audio Musings by Sean Olive: How to Listen: A Course on How to Critically Evaluate the Quality of Recorded and Reproduced Sound
    Audio Musings by Sean Olive: Part 1- Do Untrained Listeners Prefer the Same Loudspeakers as Trained Listeners?
    Audio Musings by Sean Olive: Do Listeners Agree on What Makes a Headphone Sound Good?
    https://www.almainternational.org/ya...s.17132432.pdf
    https://www.listeninc.com/wp/media/P...Sean_Olive.pdf

    Harman har også et lite program for treningen : Harman How to Listen

    Denne er jo en gjenganger :
    Navn:      ListenerPerformance.jpg
Visninger: 249
Størrelse: 34.3 Kb
    HiFi-skribenter kommer ikke så godt ut av det ...

    EDIT: Denne tråden er forresten ei gylden anledning til å resirkulere ei god gammel anbefaling om lesestoff :
    Navn:      515DqETh9mL._SX331_BO1,204,203,200_.jpg
Visninger: 210
Størrelse: 29.5 Kb
    https://www.amazon.com/This-Your-Bra...daniel+levitin


    mvh
    KJ
    Siste redigert av KJ; 24.08.2018 kl. 00:39.
    You can get away with anything if you give it a good tune

  18. #38
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,397
    Tagget i
    6 Innlegg
    Om ulike mennesker "hører likt" er vel beslektet med spørsmål som om de "ser likt", "smaker likt" eller "føler likt". Som enkelte er inne på for sin egen del, har også jeg nok med mine egne følelser om jeg ikke også skal bry meg med andres.

    Det jeg imidlertid registrerer er at enkelte selgere/pushere er ganske flinke til å utnytte folks åpenbart ganske fluktuerende tro på hva som forbedrer eller forverrer lyden.

  19. #39
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Jamakr Se Innlegg
    Hjernene våre er forskjellige, også på et rent strukturelt nivå. Det er nylig også hevdet at de er så forskjellig at de er like forskjellige som fingeravtrykk.
    At ulike funksjoner hjernen også er forskjellige mellom mennesker kan det ikke være noen fornuftig tvil om. På et generelt nivå er det mindre forskjeller når det gjelder tidlig prosessering av informasjon («sansning») – men, de er der. Gruppeforskning virker mest meningsfylt på dette nivå.
    Større blir forskjellene etter adaptasjon og ulike «top-down» prosesser som påvirker de innkomne signaler (følelser, tanker, forut inntatte ideer mmm). Det å anta at «alle» skulle kunne bli enig om hvordan noe lyder – vil da være en litt merkelig ide, og ikke noe å anvende tid på.
    Det finnes mye forskning jeg ikke har oversikt over, og gjerne skulle finne tid til å sette meg inn. Et foredrag som vel ville ha relevans her (hensyntatt alderssammensetningen på Sentralen) kunne jo være:
    Teppo Särkämö: Music for the Ageing Brain: Efficacy and Neural Mechanisms of Music in Neurological Rehabilitation
    Så vidt jeg vet skal fagavdeling for kognitiv og klinisk nevrovitenskap (UiO) i gang med et større prosjekt som kan sies også å omhandle oppfattelse av musikk. Hvis noen er del av dette – ville det være interessant om de kunne legge ut noe her. Hvis ikke så kan jeg jo følge litt med i tiden som følger.
    Mvh
    JMK
    Hva heter prosjektet du sikter til? De prosjektene jeg kjenner til er av mer musikkterapautisk art og derfor noe som er litt på siden av min interesse.

    Selv om hjernene er forskjellige så har jeg reflektert mest over fellestrekkene. Må trekke inn eksempler fra undervisningen min igjen. Jeg har hatt gleden av å følge ganske mange fra deres første tone og år fremover. Noen er nesten tonedøve når de begynner og andre er skremmende presise, men det jevner seg ut. Vi har alle ulik klang i instrumentene og selv om fysikken vår er ulik mistenker jeg at alles særegne klang har opphav i hjernenes ulikheter og prioriteringer. Likevel lærer alle seg at en C er en C og kan gjennkjenne dur og moll osv osv. I korps merker man at elevene over tid vokser inn i en homogenitet i kultur både klanglig, intonasjon og rytmisk innenfor alle ulikhetene som er der.

    Det er et deilig tema og en deilig verden.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  20. #40
    Æresmedlem Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    10,375
    Tagget i
    11 Innlegg
    Album
    1
    Det jeg synes er litt morsomt er at man kan gjerne sitte på en restaurant med 40m frem til en dør som så vidt er på gløtt, men man har absolutt null problemer med umiddelbart å høre at noen spiller live i det tilhørende lokalet og at det ikke er et stereoanlegg som spiller.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed