Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 43
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,322
    Tagget i
    2 Innlegg

    Endelig noen som snakker om elefanten i rommet!

    To me the entire concept of "transparent" is a myth. Every mic has a sound. Every pre, console, EQ, comp, power amp, speaker, and yes, converter has a sound. There is no transparent. The entire process of recording and reproducing cannot be transparent because we're taking sound in a 3 dimensional acoustic space, forcing it through a single point (diaphragm) then forcing it through 2 single points (stereo speakers) in a different acoustic space. It never sounds like the source. And no one even knows what the source sounded like anyway unless they were in the room. All we can do is make it sound as 'good' as possible, and that's all that matters. Choose whatever gear does that and forget about transparent. No such thing. Almost nobody listens to a song and remarks on how transparent it sounds. Most people will remark on how good it sounds.
    Innertier, IMO!

    Mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  2. #2
    Hifi Freak WayAhead's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2017
    Innlegg
    6,174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Idiot-ier IMO. Hørselskade eller ubrukelige lytteapparater.....
    TOTAL SCI-FI

    [MAC ]-->>-------------------------------------------------[ NO, THERE AIN`T NO SHIT HERE ] ------------------------------------------>>--[ POWER AMP]

    "We are the only Hi-Fi, everything Hi-Fi maker, and the gigantic new SP-X speaker system backs up that proud claim with real earthshaking authority."

  3. #3
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,322
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra WayAhead Se Innlegg
    Idiot-ier IMO. Hørselskade eller ubrukelige lytteapparater.....
    Mastering-ingeniør. Har nicket Trakworx.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  4. #4
    Hifi Freak WayAhead's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2017
    Innlegg
    6,174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Han ha´kke peil, greit nok at han forsØker seg på en analytisk definisjon men for oss som hører det sorte hullet av stillhet bak all musikklyd samt er så heldige at hele greia spiller som en (1) stor 3D vektorisert dome - vet mye bedre....

    Fyren må være halvt døv eller verre...
    TOTAL SCI-FI

    [MAC ]-->>-------------------------------------------------[ NO, THERE AIN`T NO SHIT HERE ] ------------------------------------------>>--[ POWER AMP]

    "We are the only Hi-Fi, everything Hi-Fi maker, and the gigantic new SP-X speaker system backs up that proud claim with real earthshaking authority."

  5. #5
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,322
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra WayAhead Se Innlegg
    Han ha´kke peil, greit nok at han forsØker seg på en analytisk definisjon men for oss som hører det sorte hullet av stillhet bak all musikklyd samt er så heldige at hele greia spiller som en (1) stor 3D vektorisert dome - vet mye bedre....

    Fyren må være halvt døv eller verre...
    Da kunne han neppe ha mastering som levevei.

    IMO har mannen rett. Skal du vite hvordan det egentlig skal låte, må du ha vært i rommet da det ble laget. Resten blir gjetning.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  6. #6
    Hifi Freak WayAhead's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2017
    Innlegg
    6,174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nope. Etter hans vurdering. Kan ikke genralisere slik han gjør. Det burde du også vite gjennom å høre igjennom alle produksjoner du drar over høvelen men der kan jo pickup performance bli den ultimate svakhet....
    TOTAL SCI-FI

    [MAC ]-->>-------------------------------------------------[ NO, THERE AIN`T NO SHIT HERE ] ------------------------------------------>>--[ POWER AMP]

    "We are the only Hi-Fi, everything Hi-Fi maker, and the gigantic new SP-X speaker system backs up that proud claim with real earthshaking authority."

  7. #7
    Æresmedlem Hardingfele's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2014
    Innlegg
    13,407
    Tagget i
    4 Innlegg
    Kanskje man blander "transparent" og "uberørt". Hele poenget med mikrofonvalg, valg av innspillingssted, valg av instrumenter, betoning, er vel å gi en bestemt karakter til innspillingen.

    For meg handler "transparens" om i hvilken utstrekning man får høre den ferdig bearbeidede innspillingen, så nær til produsentens intensjon som mulig, eller om denne er blitt endret, pga forhold der det lyttes. Transparens i opptaksutstyr er irrelevant i forhold til hvorvidt det avspilles uendret -- noe som selvsagt er innpå umulig å oppnå. Akkurat som de innspillingsansvarlige og musikerne har preferanser har også vi som lytter våre, og vi har ofte valgt utstyr som "spiller opp" til disse.

    Noe man får bekreftet fra messerapporter, der folk stikker hodet inn i et lytterom og blir forskrekket over dårlig lyd. Det de blir forskrekket over er at det ikke lyder som det gjør hjemme hos dem. De som har satt opp utstyret i messerommet er ikke døve, men de har også preferanser, og disse behøver ikke være de samme som den forskrekkede messerapportørens.
    Siste redigert av Hardingfele; 09.07.2018 kl. 20:02.
    ​The truth may be out there, but the lies are all inside your head.

  8. #8
    Hifi Freak svart-hvitt's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    2,495
    Tagget i
    6 Innlegg
    I all forskning må man ha et mål, være i stand til lage en hypotese.

    Så må man kunne teste denne hypotesen opp mot målinger, både objektive (vha. presisjonsverktøy) og subjektive (lyttetester).

    Når «transparens» blir denne referansen (dvs. ulike mål som støy, fordreining osv.) som produkter testes opp mot, kan man sakte, men sikkert bedrive produktutvikling.

    Merk at «transparens» (det er en analogi) ikke ble definert av forfatteren i åpningsinnlegget. Dermed er det ikke så lett å diskutere i detalj om man er for eller mot «transparens».

  9. #9
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,322
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra WayAhead Se Innlegg
    Nope. Etter hans vurdering. Kan ikke genralisere slik han gjør. Det burde du også vite gjennom å høre igjennom alle produksjoner du drar over høvelen men der kan jo pickup performance bli den ultimate svakhet....
    Nå finner jeg ikke så mange svakheter i pickup-performance hos meg akkurat nå. Men de høres alle litt forskjellige ut, og forskjellene ligger i arm/pu- kombinasjonen, ikke puen alene. e
    Men nok om det: Jeg mener at mannen har rett, og at man absolutt kan og bør generalisere. Faktum er at hvis du ikke var i rommet, vet du ikke hvordan det egentlig låt, og du er fanget i å måtte stole på at din egen oppfatning av hvordan det skal låte er riktig.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  10. #10
    Hifi Freak WayAhead's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2017
    Innlegg
    6,174
    Tagget i
    0 Innlegg
    Et system kapabelt til å gjengi transparent gjengir så nære det går hva "mixeren" arbeidet med - og - jeg er endog rimelig sikker på at en med sikkerhet han høre hvilken posisjon mixeren hadde ift monitorene under arbeidet med mixen. Et kapabelt transparent system plukker fra hverandre innspillingen "layer by layer" og plasserer alt der det skal i lydbildet.

    IMIDLERTID - jo kortere vei det er mellom "originalmediet", la oss gjerne ta utgangspunkt i HiRes... og høyttalerene jo bedre mulighet har man til å oppleve "the real thing".

    My Twinola CDs....
    TOTAL SCI-FI

    [MAC ]-->>-------------------------------------------------[ NO, THERE AIN`T NO SHIT HERE ] ------------------------------------------>>--[ POWER AMP]

    "We are the only Hi-Fi, everything Hi-Fi maker, and the gigantic new SP-X speaker system backs up that proud claim with real earthshaking authority."

  11. #11
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,322
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra WayAhead Se Innlegg
    Et system kapabelt til å gjengi transparent gjengir så nære det går hva "mixeren" arbeidet med - og - jeg er endog rimelig sikker på at en med sikkerhet han høre hvilken posisjon mixeren hadde ift monitorene under arbeidet med mixen. Et kapabelt transparent system plukker fra hverandre innspillingen "layer by layer" og plasserer alt der det skal i lydbildet.

    IMIDLERTID - jo kortere vei det er mellom "originalmediet", la oss gjerne ta utgangspunkt i HiRes... og høyttalerene jo bedre mulighet har man til å oppleve "the real thing".

    My Twinola CDs....
    Vel...."mikseren" satt også i et rom, med andre høyttalere og annen lytteavstand enn du.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  12. #12
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,462
    Tagget i
    6 Innlegg
    Kunsten ligger i opptaket, miksen og masteringen.
    Transparent gjengivelse kommer evt. i avspilling etterpå.

    Den sedvanlige tanken om at sistnevnte er ikke mulig fordi vi var ikke tilstede under miksing/masteringen, har andre høyttalere, annet rom osv. er i stor grad feil. Det er mulig å gjøre den biten såpass transparent at man kommer meget tett på. Om det er ønskelig eller ikke, er en annen sak. Mye dårlig arbeid som blir gjort i dag i både opptak og miks.

    Ellers helt uenig at diverse utstyr som brukes i bearbeidingen av innspillingen (effektforsterker, preamp, DA, EQ osv.) ikke kan være transparent. Derimot enig i bearbeidet musikk ikke i særlig grad er det man hører live. Det man får på platen er en egen kunst.
    Representerer lydogakustikk.no

  13. #13
    Hifi-entusiast Serialcat's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    265
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ingen grunn til å hylle folk som har mastering som jobb. Det er tross alt de som står bak fenomenet "brickwall".
    Tviler sterkt på deres evner til å lytte i det hele tatt. I hvertfall det de mastrer i øyeblikket.

    Men, at alt utstyr i produksjonskjeden påvirker lyden, slik det også gjøres i reprodusjonkjeden er jo fakta.
    En lydhendelse og opptaket av den er jo selvfølgelig to forskjellige ting. Har oppfattet det slik at vår "hobby"
    er å skape en illusjon av den lydhendelsen med størst mulig klarhet eller transparens.

  14. #14
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,322
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Serialcat Se Innlegg
    Ingen grunn til å hylle folk som har mastering som jobb. Det er tross alt de som står bak fenomenet "brickwall".
    Tviler sterkt på deres evner til å lytte i det hele tatt. I hvertfall det de mastrer i øyeblikket.

    Men, at alt utstyr i produksjonskjeden påvirker lyden, slik det også gjøres i reprodusjonkjeden er jo fakta.
    En lydhendelse og opptaket av den er jo selvfølgelig to forskjellige ting. Har oppfattet det slik at vår "hobby"
    er å skape en illusjon av den lydhendelsen med størst mulig klarhet eller transparens.
    Brickwalling har lite med mastering å gjøre, og adskillig mer med digital teori. I grunn er det bare en teknikk for a hindre aliasing, og har til mål å filtrere bort alt som ligger over halvparten av samplingsfrekvensen, altså til vanlig alt over 22,5 kHz. (i praksis alt over 20 kHz)

    mvh

    Edit: Sorry for å legge ut denne tråden så sent på kvelden. Kan ikke følge den opp mer, går og legger meg nå.
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  15. #15
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Ser at utsagnet til Trakworx enkelt kan idiotforklares, men han har da et godt poeng eller to!?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  16. #16
    Hifi Freak skranglefant's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2015
    Sted
    Bartistan
    Innlegg
    1,224
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Serialcat Se Innlegg
    Ingen grunn til å hylle folk som har mastering som jobb. Det er tross alt de som står bak fenomenet "brickwall".
    Dette er reinhekla tøv!
    Loudnesskrigen er noe seriøse masterteknikere har blitt påtvunget av band/artist og/eller plateselskapet og/eller andre bransjemennesker.
    The original skranglefant!

  17. #17
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    6,125
    Tagget i
    1 Innlegg
    Ja selvsagt har han en del gode poeng. Jeg har tidligere forsøkt å påpeke at ingen av oss aner hva produsenten tenkte, og hvilket lydbilde som var ønsket der og da, - om vi hadde likt det som ble presentert er legio - vi vet ikke. Det absolutt aller meste som produseres idag og ie de siste par-tre tiår, er også multikanalopptak som slett ikke er tatt samtidig, engang, så når man da påstår å høre hvordan og langt fram på scenen musikerne står, faller det ganske enkelt på sin egen urimelighet......
    Det er også greit påvist at ved å fikle med frekvensresponsen, kan man også "flytte" lydbildet. Hvis man gjør egen opptak i bl.a. M+S teknikk, noe jeg også har prøvd, kan man også enkelt forandre bredden i lydbildet, når man igjen gjør om til et V-H-signal. Sluttresultatet som er det vi presenteres, er en illusjon. Kan det da lyde godt? Ja - selvsagt kan det det, men høyde-bredde og hele det opplegget er og blir en illusjon.
    Mens Løgnen løp fra Bagdad til Konstantinopel, lette Sannheten fortsatt etter sine sandaler

  18. #18
    Hifi-entusiast Serialcat's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    265
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Serialcat Se Innlegg
    Ingen grunn til å hylle folk som har mastering som jobb. Det er tross alt de som står bak fenomenet "brickwall".
    Dette er reinhekla tøv!
    Loudnesskrigen er noe seriøse masterteknikere har blitt påtvunget av band/artist og/eller plateselskapet og/eller andre bransjemennesker.
    Uansett så er det de som lar skaden skje.

  19. #19
    Overivrig entusiast J.O's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Innlegg
    555
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Serialcat Se Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Serialcat Se Innlegg
    Ingen grunn til å hylle folk som har mastering som jobb. Det er tross alt de som står bak fenomenet "brickwall".
    Dette er reinhekla tøv!
    Loudnesskrigen er noe seriøse masterteknikere har blitt påtvunget av band/artist og/eller plateselskapet og/eller andre bransjemennesker.
    Uansett så er det de som lar skaden skje.
    Dette er veldig genre bestem også. Er vel bare pop/rock som lider av så hard mastring/komprimering.
    Det er sjeldent et problem i klassisk, jazz og annen musikk som gjerne har akustiske instrumenter i seg.
    En grunn til at nyere vinyl ofte låter bedre enn digitale versjoner er at de ofte er ikke er mastret like «hardt» som gjør at det kan være større dynamikk på vinyl utgaven.

  20. #20
    Hifi-entusiast Serialcat's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    265
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra J.O Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Serialcat Se Innlegg
    Sitat Sitat fra skranglefant Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Serialcat Se Innlegg
    Ingen grunn til å hylle folk som har mastering som jobb. Det er tross alt de som står bak fenomenet "brickwall".
    Dette er reinhekla tøv!
    Loudnesskrigen er noe seriøse masterteknikere har blitt påtvunget av band/artist og/eller plateselskapet og/eller andre bransjemennesker.
    Uansett så er det de som lar skaden skje.
    Dette er veldig genre bestem også. Er vel bare pop/rock som lider av så hard mastring/komprimering.
    Det er sjeldent et problem i klassisk, jazz og annen musikk som gjerne har akustiske instrumenter i seg.
    En grunn til at nyere vinyl ofte låter bedre enn digitale versjoner er at de ofte er ikke er mastret like «hardt» som gjør at det kan være større dynamikk på vinyl utgaven.
    Heldigvis er jazz og klassisk områder som har sluppet unna. Når det gjelder vinyl så savner jeg målinger.
    Mye nyutgivelser på vinyl som først er en tur innom digitalverdenen. Vinyl og bånd har jo også sine naturlige
    begrensninger på dynamikk. Det var jo derfor mange av oss gledet oss til de muligheter som ligger i det digitale
    domene. Og nå 35 år senere så kommer nyutgivelser og nyinnspillinger ut flatere enn åtte spors kassetter.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed