Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 58
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,129
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1

    Kalibrering av høyttalere

    Har lenge tenkt på å gå til innkjøp av en UMIK-1 fra MiniDSP for å finne ut hvor jeg har problemer med lyden, men jeg tenkte i samme slengen at jeg kanskje burde bestille en MiniDSP DSP kit 2x4.

    Så var det dette med hva jeg trenger.

    Riggen i dag er:
    XTZ Divine 100.33
    AV123 MFW-15
    Classe DR-4
    NAD S200
    Rotel RDD-1580
    Cambridge CD-spiller
    PS4 som blu-ray

    Frontene spiller fullfrekvens da forforsterker ikke har noen form for deling. Det jeg ønsker er å kunne sette frekvensen for fronter fra 70-80 Hz og opp og la subbene ta for seg alt under det. Slik det står i dag overlapper det, grunnet lite fundament i bassen i frontene. Vil en "standard" MiniDSP DSP kit 2x4 ekstern gjøre denne jobben?
    Høyttalere: XTZ Divine 100.49 Elektronikk: Classe, NAD, Rotel, Consonance, Thorens
    Diverse DIY
    Mitt anlegg

  2. #2
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    16,960
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Jepp den vil gjøre det du vil.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  3. #3
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,129
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Henter opp igjen denne tråden, minidsp 2x4hd med dirac live er kjøpt (ikke prøvd enda), sammen med en umik 1.
    Har jeg behov/kan jeg bruke en analog equalizer i tillegg til dette eller er det overflødig?

  4. #4
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    16,960
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Klar du kan, men er ikke nødvendig. Putt inn Dirac mellom forforsterker og effekt. Del der og kjør Dirac. Kontroller etterpå med REW.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  5. #5
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    16,960
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Siden du nå har mulighet til å virkelig påvirke lyden og har mulighet til å plassere de ulike høyttalerene og subb der de spiller best for så å skru dette sammen med minidsp Dirac så hadde jeg startet helt på nytt.

    Nå vet ikke jeg noe om hva du må ta hensyn til med tanke på waf osv men min oppskrift er.

    1 Finn optimal plassering av lytteposisjon i rommet. Den finner du ofte, ikke alltid, ved 25% og 33% av rommets lengde fra enten frontvegg eller bakvegg.
    2. Finn optimal plassering av høyttalerene. Bruk REW SIN RTA funksjon for å raskere se dette. Kontoller med målinger. Konsentrere seg om det som skjer over dekingsouktet.. Og spes området mellom 150-500hz
    3. Finn optimal plassering av sub. Sett delingen på subb av eller skru den helt opp. Delingen skal du alikevel gjøre i minidsp. Konsentrer seg om området 20-150hz. Er tips til plassering av subb. Vet ikke om du har 1 eller flere. Men sett den ene subben i hjørnet og flytt den etterhvert både innover mot midten av rommet langs frontvegg. Og fra hjørnet og langs sidevegg til midten av denne veggen. Bruk RTA til dette og målinger. Gjør det samme for begge sider. NB, koble ifra høyttaler og den andre subben når du jobber med en subb. Og husk å sette delefrekvens på subb helt opp eller slå den av om du har mulighet. Sett også fasen på subb til null.

    Når dette er gjort så går du inn i minidsp software og setter ønsker delefrekvens. Sett delay på det som er nærmest ( enten høyttalerene eller subbene) sett nivå slik at sub og høyttalere spiller like høyt. og ta en måling. Ser dette ok ut? Gå videre til EQ. Dra ned de verste toppene på INPUT EQ muligheten du har på minidsp.

    Ser det ikke greit ut, så må du inn å endre delefilter frekvens, steilhet og eller tid. Jobb med dette til du får overgangen mellom dekefrekvens og omtrent en oktav opp og ned til å sitte. Ikke endre på plassering, eller på spl.
    Npr dette ser greit ut, sett EQ til du får en jevnest mulig kurve. Fra 150hz og ned.

    EQ delen kan du hopoe over om du vil la Dirac gjøre alt automatisk.

    Kjør Dirac. Og så forhåoentmigvis så har du god lyd.

    Kontoller Dirac etterpå og sett gjerne en house kurve slik at du får en liten jevn stigning av frekvenser fra 120hz og nedover.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  6. #6
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg
    Episk, Retep! Takk for at du tar deg tid til å dele dette. Hva er forskjellen på å justere eq på input og output i Minidsp?

  7. #7
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    16,960
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    På input så justerer du begge utgangene på hver inn( inn 1 er ut 1 og 3) fin å bruke før feks audessy for å justere subbene så flatt som mulig.. Så bruker man output til å justere på det audessy gjør.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  8. #8
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    16,960
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Eller feks om du skal justere en 2 veis høyttaler. Da bruker du EQ på output til å justere driverene, delay, ol utendørs uten at rommet bidrar. Så tar du høyttaleren med inn. Da vil grafen se annerledes ut pga rommets påvirkning. Men siden du har justert høyttaleren til å spille riktig utendørs så vet du at det er rommet som påvirker negativt. Ved å da justere på input så kan du fremdeles jobbe med høyttaleren uten å måtte endre på innstillingene på høyttaleren. Du justerer nå kun rommets påvirkning
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  9. #9
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,672
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Retep Se Innlegg
    Eller feks om du skal justere en 2 veis høyttaler. Da bruker du EQ på output til å justere driverene, delay, ol utendørs uten at rommet bidrar. Så tar du høyttaleren med inn. Da vil grafen se annerledes ut pga rommets påvirkning. Men siden du har justert høyttaleren til å spille riktig utendørs så vet du at det er rommet som påvirker negativt. Ved å da justere på input så kan du fremdeles jobbe med høyttaleren uten å måtte endre på innstillingene på høyttaleren. Du justerer nå kun rommets påvirkning
    Har det noen verdi i seg selv å ikke justere begge disse som én korreksjon? Det høres bare ut som dobbelt så mye arbeid.

  10. #10
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    16,960
    Tagget i
    1 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Retep Se Innlegg
    Eller feks om du skal justere en 2 veis høyttaler. Da bruker du EQ på output til å justere driverene, delay, ol utendørs uten at rommet bidrar. Så tar du høyttaleren med inn. Da vil grafen se annerledes ut pga rommets påvirkning. Men siden du har justert høyttaleren til å spille riktig utendørs så vet du at det er rommet som påvirker negativt. Ved å da justere på input så kan du fremdeles jobbe med høyttaleren uten å måtte endre på innstillingene på høyttaleren. Du justerer nå kun rommets påvirkning
    Har det noen verdi i seg selv å ikke justere begge disse som én korreksjon? Det høres bare ut som dobbelt så mye arbeid.
    Her er jeg litt på svak grunn. Men jeg mener at man bør få høyttaleren til å spille så jevnt som mulig utendørs eller i ekkifritt rom. Hvor man da kan EQ hver driver.. Før man deretter tar en global EQ eller en på hele høyttaleren etter den har kommet inn i rommet.

    Her kan helt sikkert andre svare bedre. Men for meg så høres dette logisk ut.
    Siste redigert av Retep; 30.07.2018 kl. 16:22.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  11. #11
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg
    Toole har mye om dette i sin bok, Sound reproduction. Høyttalere som måler flatt med jevn spredning i et anekoisk rom presterer bedre i lytterom enn høyttalere som blir jevnet ut med EQ i selve lytterommet til å ha samme frekvensrespons. Interesting stuff.

  12. #12
    Hifi Freak svart-hvitt's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Toole har mye om dette i sin bok, Sound reproduction. Høyttalere som måler flatt med jevn spredning i et anekoisk rom presterer bedre i lytterom enn høyttalere som blir jevnet ut med EQ i selve lytterommet til å ha samme frekvensrespons. Interesting stuff.
    Hvor viser Toole dette? Kapittel og avsnitt?

  13. #13
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,672
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Toole har mye om dette i sin bok, Sound reproduction. Høyttalere som måler flatt med jevn spredning i et anekoisk rom presterer bedre i lytterom enn høyttalere som blir jevnet ut med EQ i selve lytterommet til å ha samme frekvensrespons. Interesting stuff.
    Ja, men da mener han garantert høyttalere som gjør dette UTEN å korrigeres med EQ i det anekoiske kammeret for så å bli korrigert mer for rommets påvirkning etterpå. ...Kanskje rett og slett pga. mindre EQ som stjeler krefter og headroom?

  14. #14
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nja, det handler om at høyttaleren bør være så jevn og homogen som mulig i et anekoisk kammer med tilsvarende jevn og gradvis fallende off-axis spredning. Hvordan man oppnår det i høyttaler-tuningen er jo avhenging av designet, men på aktive høyttalere er det aktiv bruk av EQ som gir jevn respons i anekoisk kammer.

    Ulempen med å korrigere høyttaler i rommet istedenfor er at man ikke har noe kontroll på klangbalansen ut fra høyttaler mellom on-axis og off-axis, samt at man nødvendigvis gjør lyden verre på andre steder enn akkurat der man måler når man driver med romtilpasset EQ. Man kan eksempelvis ikke få en flat frekvensrespons i et rom uten å øke nivået oppover i frekvens slik at anekoisk on-axis ville vist en økning i nivå oppover registeret.


    svart-hvitt; Selv i diskusjon med Toole selv var du lite villig til å lese/forstå det han har skrevet om (og henviste til) i boken, så jeg er usikker på om tiden det tar å rote fram kapittel og avsnitt for deg er verdifull bruk av min tid.

  15. #15
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,672
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Nja, det handler om at høyttaleren bør være så jevn og homogen som mulig i et anekoisk kammer med tilsvarende jevn og gradvis fallende off-axis spredning. Hvordan man oppnår det i høyttaler-tuningen er jo avhenging av designet, men på aktive høyttalere er det aktiv bruk av EQ som gir jevn respons i anekoisk kammer.
    Vel og bra, men spørsmålet var hvorfor man først skulle korrigere selve høyttaleren i et ekkofritt rom og deretter korrigere en gang til for å korrigere for rommets påvirkning, i stedet for å bare gjøre alt på en gang.

  16. #16
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg
    Pga powerrespons utifra høyttaleren, altså on-axis og off-axis kombinert. Uten å ha kontroll på dette risikerer man at klangbalansen mellom de to varierer sterkt og dermed får en merkelig tonal balanse i refleksjonene. Denne (u)balansen vil være der i refleksjonene uavhengig av om man justerer for nivået på refleksjonen, så den balansen bør være på stell før du begynner romkorreksjon. Or so they say, these smart peeps.

  17. #17
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,672
    Tagget i
    2 Innlegg
    Men man må jo tulle med dette uansett når man korrigerer for rommet senere. Skjønner ikke hvordan det skal endre noe å gjøre korrigeringen i to omganger. Selvsagt er det greit å vite når selve høyttaleren spiller korrekt, men hvis man likevel skrur seg bort fra dette når man romkorrigerer, har det jo ingen egentlig effekt på bunnlinja?

  18. #18
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,465
    Tagget i
    6 Innlegg
    Du kan ikke korrigere for romproblemene så sant det ikke er minimum fase. Du kan riktig nok tilpasse høyttalerne respons til rommet, men romproblemene vil være de samme. Man har bare endret direktelyden til høyttalerne. Løsningen for å minimere romproblemer er:
    1. En høyttaler som måler mest mulig likt off-axis som on-axis. De fleste gjør det ikke
    2. Optimal plassering av sitteposisjon og høyttalere. Gjerne separat bassløsning
    3. Akustiske tiltak

    EQ til rommet (ikke høyttalerne) er først og fremst noe som fungerer i dypbassen, men ikke alltid og som regel med kompromiss sammenlignet med å løse det akustisk.
    Representerer lydogakustikk.no

  19. #19
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ved tilpasning til rom stiller man på nivået for høyttaleren globalt, altså reduserer man området 500-1000 hz med 3 dB så gjør man det for både on og off-axis samtidig. Da blir den tonale balansen mellom direktelyd og refleksjonslyd den samme og refleksjonene utgjør mindre harme.

    Dersom man dropper å drive EQ mellom driverne for å få best mulig direktelyd og tidsytelse, men heller justerer dette i selve rommet for å få best mulig on-axis respons, så er man på ingen måte garantert at det låter bra selv om frekvensresponsen i sweetspot måler bra. Dette fordi man ikke nødvendigvis har fått til en god tonal balanse i power-responsen. Toole snakker om dette i foredraget sitt på youtube også, verdt å få med seg

  20. #20
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,672
    Tagget i
    2 Innlegg
    Om delingen/nivåtilpasningen mellom driverne gjøres med et passivt delefilter er det jo klart at en evt. romkorreksjon kommer etter og i tillegg til dette, men hvis man bruker aktiv deling og DSP til dette, og i tillegg bruker det til romkorreksjon, blir det jo fremdeles enklere å gjøre det i én operasjon.

    Om man har en høyttaler som spiller som designet on- og off axis i et ekkofritt rom, får man jo uansett bare gjort sin romkorreksjon for akkurat slik den gitte høyttaleren står i akkurat det gitte rommet.

    Jeg skjønner altså fremdeles ikke poenget med å bruke TO korrigeringer.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed