Hvorfor foretrekker gitarister rørforsterkere?

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Kom over denne masteroppgaven


https://www.duo.uio.no/bitstream/ha...itenskap-vr-2014-Sindre-Sannes.pdf?sequence=1

Lyd i vakuum
Hvorfor foretrekker gitarister rørforsterkere?

Sindre Sannes



Jeg har derfor valgt å bruke fire forskjellige forsterkermodeller: To rørforsterkere, én
transistorforsterker og én plugin-forsterker. Den ene rørforsterkeren var en Trinity
18W Klone og den andre en nyere Fender Twin Reverb. Transistorforsterkeren som ble
brukt var en Korg MicroCube og plugin-forsterkeren var Logic Pros Amp Designer.
Valget av forsterkere ble tatt med fokus på å ha et representativt utvalg. Dette ble gjort
ved å ha én masseprodusert røramp (Fender) som er kjent for å ha en veldig god cleanlyd
og én Boutique røramp (Trinity) som er bygget på Marshall rørforsterkere fra 70-
tallet, som er kjent for å ha veldig god vreng-lyd. Transistorforsterkeren er en billig
men god forsterker og plugin-forsterkeren (Amp Designer) er verken blant de dyreste
eller billigste.


4.2 Intervju
Lars Haavard Haugen er en countrygitarist mest kjent fra Hellbillies. Der har han vært
gitarist i over tjue år og har i tillegg produsert de tre siste platene deres. Haugen har
også produsert musikk for bl.a. BigBang, Jonas Fjeld og Ole Paus.

Håvard Tretthaug er 34 år gammel og er gitarist i bandet Diamondog. Til daglig jobber
Tretthaug som musikkprodusent i sitt eget lydstudio. Han har jobbet med bl. a. Oslo
Gospel Choir, Fleur de Lis og Leonov.

Magnus Rydland er til daglig musikkstudent på Høgskolen i Staffeldtsgate og spiller
med flere etablerte artister bl. a. Dreamon, Rikke Nordmann og Tommy Fredvang.

Robert Kaino har en bachelor i utøvende musikk fra Høgskolen i Staffeldtsgate og tar
nå PPU. Ved siden av studiet så jobber han som gitarlærer på en privat musikkskole og
som musikklærer på en ungdomskole. Han spiller med flere band og artister bl. a.
hardcore-bandet Sunshine Bullets
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.427
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Interessant oppsummering! Trodde selv det var måten rørforsterkerne vrenger på som var hovedgrunnen. Takk for at du deler.

Mvh
BB
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Artig masteroppgave, men konklusjonen hans henger ikke sammen med dataene. Han skriver at funnene gir grunnlag for å tro at det er hørbare forskjeller. Men skriver på side 27: "Det første jeg ville undersøke var om gitaristene var flinkere enn ikke-gitaristene til å høre forskjell på forsterkertypene. Totalt sett hadde deltakerne et gjennomsnitt på 6,52 riktige svar av 16. Dersom man ser på gjennomsnittet til ikke-gitaristene ligger det på 5,5, mens gitaristene hadde et gjennomsnitt på 6,8 riktige svar."

Analysen av måledatene, derimot, ser ut til å være interessant.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Bra link, men relativt lite relevant til hifi da oppgaven fokuserer på forskjeller når forsterkerne klipper. I hifi sammenheng så benyttes forsterkere fortrinnsvis under klippegrensa.
 

skrodahl

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2015
Innlegg
797
Antall liker
547
En gitarforsterker er noe helt annet enn en hjemmeforsterker. Der hjemmeforsterkeren og høyttalerne skal gjengi et signal til punkt og prikke, skal gitarforsterkeren og høyttalerkabinettet skape lyd. Da er det som oftest ikke tradisjonell forsterker- eller høyttalerteknologi som gjelder. Her er det meste lov.

Et typisk høyttalerkabinett kan se ut slik som dette (for anledningen uten element, som forøvrig har en typisk frekvensrespons på 70 Hz - 6 kHz, her brukes ordet frekvensrespons i sin løseste mening), du ville aldri brukt det sammen med din hifi-forsterker i stua:



Som sagt, her skal det skapes lyd, og da har man forsterkere som vrenger og dister og skaper lyder på en måte som ikke er akseptert i en eneste hifi-forsterker. Rør som opererer utenfor området de er skapt for (dvs når de vrenger) gir gjerne en "penere lyd" enn vanlige transistorer. Samtidig gir transistorer sin helt egne lydsignatur. Her er det smak og behag og behov som gjelder.

Se forøvrig historien om Brian May's Deacy amp:
https://hackaday.com/2017/05/08/a-queen-mystery-the-legend-of-the-deacy-amp/
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.927
Antall liker
11.336
Sted
Ytterst i havgapet...
Legg også til, at de den grad det finnes frekvenskurver for de mest populære elementene for gitar, fra feks Celestion, Eminence etc, så ser det meste ut som overkjørte og degenererte hengekøyer....
 
Topp Bunn