Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 38
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg

    Hva skjer/hvordan

    Hei

    Lurer litt på hva som skjer med lydbilde.
    Ved avspilling er stemmene vanligvis i "normal" manns/kvinne høyde.
    Michael Stipe er høyere enn Kari Bremnes,og han som synger soloen
    på "Sangen om fyret ved Tornehamn" til høyre er litt høyere enn Kari.
    Mari Boine og Agnes Buen Garnås er ikke store av vekst og plasserer seg der etter i høyden.
    MEN så på enkelte opptak,som bl.a nettopp avspilte U2, Bono blir 2,4m høy......?
    Dette hender til tider på enkelte innspillinger,hva skjer,hvorfor skjer det og hvordan.....
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  2. #2
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,578
    Tagget i
    3 Innlegg
    Har ofte lurt på liknande observasjonar observasjonar

  3. #3
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg
    Er det bare vi to som har en optimal plassering av høyttalere i rommet ?

    En av mine favoritter.

    Linn Ninka

    Tune-dem
    Og etter temmelig mange runder med finjusteringer landet vi på en avstand på 29cm fra bakvegg! 28 var for lite, og 30 aaaaalt for mye
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  4. #4
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,672
    Tagget i
    2 Innlegg
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post1320776

    Her forklares mye:

    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Jeg opplever heller ingen stor forskjell i plassering og romlig oppløsning mellom 16/44.1 og 24/96, mer en slags "ro" i lydbildet som også kan skyldes forskjell i produksjon/mastring eller forhold i avspillingskjeden hos meg.

    Det vel også riktig å si at dette forstår vi ikke så mye av. Det er noen ting jeg tror vi forstår sånn noenlunde om hvordan øre/hjerne oppfatter plassering i lydbildet:
    • Plassering høyre/venstre påvirkes både av forskjell i signalnivå mellom de to ørene og av tidsdifferanse mellom lyden som mottas på hver side. Det går an å lage et stereoperspektiv med bare en av de to effektene, f eks en pan pot som gir nivåforskjell mellom høyre og venstre kanal, eller AB-mikrofonplassering som bare gir en løpetidsforskjell, eller en passe blanding av de to.
    • Plassering i høyde påvirkes av frekvensgangen gjennom det retningsavhengige filteret vi har i ørebrusk og øregang. Boost en dB eller to rundt 1 og 8 kHz, og ting forskyver seg oppover. Eksakt hva som skjer kan være individavhengig, ettersom hjernen har lært seg hvordan lyd høres ut gjennom de tilkoblede ørene når lyden kommer fra forskjellige retninger.
    • Plassering i dybde er delvis avhengig av frekvensbånd rundt 400 og 4000 kHz, og delvis av frekvensgang i den aller øverste diskanten. Dropp en dB eller tre fra 270-550 Hz og 2700-5500 Hz, og lydbildet går bakover. Rull av gradvis fra 9 kHz og oppover, og lydbildet begynner å låte riktig fjernt.
    • Tidlige refleksjoner fra lytterommet påvirker både plassering og oppløsning i lydbildet. Ved økende nivå på refleksjoner fra f eks sidevegg vil lydbildet først oppleves som "spacious" med litt mer diffus plassering av enkeltinstrumenter. Ved enda mer refleksjoner vil ting begynne å flytte på seg i lydbildet, og til slutt kan enkeltinstrumenter oppleves som de står utenfor høyttalerne. Effekten kommer både an på hvor mye den reflekterte lyden er forsinket i forhold til direktelyden og hvilket nivå den har i forhold til direktelyden.
    • Spredningskarakteristikken fra høyttalerne bestemmer frekvensinnholdet i refleksjonene, sammen med den frekvensavhengige absorbsjonen i de reflekterende flatene, og påvirker dermed også hvordan ting oppleves å være plassert i lydbildet - selv om høyttalerne "måler flatt" på hovedaksen. Stor forskjell i spektrum mellom direktelyd og reflektert lyd vil innkode annen informasjon om rommet enn hva som ligger i opptaket, og samtidig kan det også være noe annet enn romklangen fra naturlige lyder i lytterommet, noe som kan være litt forvirrende og oppleves unaturlig for de kretsene i hjernen som prøver å tolke dette.
    • Siden den reflekterte lyden får lengre vei fra høyttaler til øre enn direktelyden, vil den også bruke lengre tid og ha en faseforskjell med direktelyden når den kommer frem, sånn at summen av direktelyd og reflektert lyd som mottas av øret får en eller annen fasedreining i forhold til hva som var på opptaket. Den fasedreiningen er også frekvensavhengig, ettersom antallet bølgelengder som tilbakelegges fra høyttaler til øre langs hver av de to veiene kommer helt an på hvilken frekvens det gjelder.
    • Øre/hjerne arbeider stort sett i frekvensdomenet med å tolke informasjon som er kodet i frekvensgangen, og i mye mindre grad i tids/fase-domenet. Generelt er øret moderat følsomt for fasekrøll i mellomtonen, og så skal det mye mer til før det er merkbart i dypbass og diskant. Det er utrolig hvor forvrengt en bølgeform kan være uten at øret oppfatter at noe er "galt". Det kan skyldes at vi stort sett beskjeftiger oss med å retningsbestemme og tolke lyder i delvis reflekterende omgivelser, sånn at den faseinformasjonen som kommer frem til øret stort sett er et eneste rot uansett.


    Tror de punktene er sånn noenlunde oppsummering av gjeldende teori og praktisk erfaring. I den grad den teorien du nevner skulle ha noe for seg, tipper jeg det skjer via tidlige refleksjoner som påvirker den opplevde plasseringen. Da kan det kanskje tenkes at litt mer eller mindre nivå ved 20 kHz, kombinert med høyttalere som sprer så bredt så høyt opp og et lytterom som reflekterer ved så høye frekvenser, kanskje kan påvirke plasseringen ørlittegranne, men jeg tviler.

    Det er selvsagt riktig at en impuls eller firkantpuls ser riktigere ut når den gjengis med større båndbredde, men øret bryr seg ikke fullt så mye. Hørbarheten av små faseforskjeller ved 20-22 kHz gjengitt via høyttalere i et reflekterende rom er mildt sagt tvilsom. Jeg får litt inntrykk av noen som legger litt for stor vekt på hvordan ting ser ut på et oscilloskop i det sitatet Ludwig gjengir.

    Her er hans egne vurderinger:
    http://www.silcom.com/~aludwig/Phase_audibility.htm

    Denne er også interessant:
    http://www.audioholics.com/education...ibility-part-2
    Siste redigert av Dazed; 24.11.2015 kl. 15:17.

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2013
    Sted
    Heme
    Innlegg
    1,333
    Tagget i
    0 Innlegg
    Bono har en spesialmikrofon som får ham til å låte akkurat dobbelt så høy som han er i virkeligheten.

  6. #6
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det har vel med høyde på mik-stativet å gjøre.....

    Seriøst: Jeg har aldri skjønt noe av dette. Jeg er ikke i stand til å høre høyde, alt foregår i samme plan for meg, uansett om det er ekte lydkilder eller via høyttalere.
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  7. #7
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,780
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hos meg så ligger disse innspillingene på omtrentlig samme høyde nivå. Sikker på at det ikke er refleksjoner i taket eller gulvet som gjør det? Det kan være det dersom man ikke demper langt nok ned i frekvens. Dette er ihvertfall min teori sånn ut av det blå.

    Og selvfølgelig at det er forskjellig panning i masteringene.
    Siste redigert av thohaug; 24.11.2015 kl. 15:36.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  8. #8
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sikkert derfor noen ikke hører noe særlig forskjell på kabler.....
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  9. #9
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,780
    Tagget i
    0 Innlegg
    Fordi de har for mye refleksjoner som kan ødelegge? Ingenting som skriker forvrengning som romproblemer. Heldigvis går det an å gjøre noe med dette. Viktig at det blir dempet/diffusert dypt nok da selvsagt.
    Vil nok tippe at forskjeller i mastringene nok er den største synderen. Er også litt synd at så mye god musikk blir ødelagt av ikkeeksisterende dynamikk.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  10. #10
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg
    God morgen

    Vet ikke om jeg er med på alt her.
    For meg har et stooort lydbilde,stemmer som er naturlige og behagelige samt symbaler vert høyt prioritert.

    Har også som "AtleT" valgt å tro på hva anmeldere beskriver.#17

    "Da kan man velge å tro at alt er placebo eller at de faktisk hører disse egenskapene. Etter å ha tenkt på litt frem og tilbake gjennom årenes løp velger jeg å tro at de kan jobben sin. Noe annet vil være litt arrogant synes jeg."

    http://www.hifisentralen.no/forumet/...pla-sning.html

    Husker jeg leste TAS og deres artikler om Infinity QRS /IRS.
    Det var første gangen de fikk en illusjon av et symfoniorkester i full størrelse over et stereo anlegg.
    Husker ikke hvor mange slike beskrivelser jeg har lest om store lydbilder og vegger som forsvinner.
    Da må vel lyden komme til siden for hvor høyttalerne står fysisk i rommet?
    Et symfoniorkester er da virkelig breiere en ca.2m.
    Erindrer også en anmeldelse av Musical Fidelity forsterker sett,tror det het F 12 , 15 eller 22,hybrid tror jeg det var.
    Dette settet fikk "veggene til å forsvinne".Altså,elektronikken.....

    Detter er noe jeg har strebet etter i all min audiophile karriere og som har vert svært vanskelig å få til.
    Hørte det med egne ører første gang hos en bekjent.Spilte Cowboy Junkies,The Trinity session.
    Rega P3,Rega pickup (ca.1989),Doxa 70,NAD 1000 og Monitor Audio toveis gulvståenede (ca.85)
    Svært imponerende lydbilde med bl.a gitarist ute på gangen og Margo Timmins unaturlig høyt over gulvet,2m?
    Normalt dempet rom.
    Noe hun også er hos meg,i et mer dempet rom,10 cm Rockphon i tak,tung depming av gulv

    Hos en annen bekjent leser jeg også lydbilde med klar definering av instrumenter/vokal,
    når innspillingene tillater det i naturlig høyde.Eieren sier han aldri har hørt/klarer plassering i høyden.
    Dette er ett livlig rom.

    Panorering sideveis,ja,men i høyden? Og forskjellene på bredde,dybde og høyde varierer fra innspilling til innspilling.
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  11. #11
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg
    Kan jo også dra inn litt kabeldebatt her.
    I alle år der kabel har hvert tema,har jeg hørt kun små nyanser på kabler.
    Etter at jeg har truffet mye bedre med høyttaler plassering i rommet
    og fikk et stort,mer "naturlig" lydbilde der lyden "slapp" høyttalerne og bare var/hang der
    og fikk inn Helmholts resonator ble plutselig kabelforskjeller mer åpenbare.
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  12. #12
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Ymir: hvordan lyder ulike innspillinger av solo klaver hos deg? Gir de ulike registrene ulik høyde?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  13. #13
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg
    Hei
    Tuusen takk for spørsmålet.I utgangspunktet er piano ikke min favoritt,men nå fikk jeg ett påskudd til å spille.
    Har et Steinway flygel er i bygda som Leif Ove Andsnes har øvd en del på.(foreldrene har/hadde? hytte her)
    Dette har jeg lyttet en del til og sammenlignet klangen på dette og ett Yamaha flygel i kulturhuset i nabo kommunen.

    Dro derfor frem Håvard Gimse,Geirr Tveitt,både Solo og med orkester,og takk for dette innspill.Det er jo svært bra

    Ingen høydeforskjell på lave og høye toner.I bredden var det,men overrasket også en god del i dybden.

    Elendig forklart.
    Ikke noe påfallende høydeforskjell på de ulike registre.
    Det er forskjell som det ofte er fra venstrehand til høyrehand i bredden.
    Det som overrasket var at flygelets størrelse i lengderetning kom så klart frem,opplevd som dybde innover i lydbildet,
    som om flygelet skrått i rommet.
    Som video viser er høyttalerplassering langt fra ideell,ingen vegg til venstre,men som en skribent i TAS eller stereophile sa,
    jeg har levd med ett slikt oppsett over tid en gang og fikk til ett ok resultat.Høyre hjørne var i flere år dempet med Rockphon
    etter hans anbefaling.Prøver å gjøre det beste ut av det.Har en kone som aldri har klaget på mine akustiske krumspring,
    eller annet jeg finner på i denne hobbyen."I den store sammenheng er dette bagateller" sier hun.

    Siste redigert av ymir; 27.11.2015 kl. 17:44. Årsak: Dårlig forklart
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  14. #14
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,578
    Tagget i
    3 Innlegg
    Etter å ha fått alle hifikomponentane til å trekke i same retning, har eg fått ganske god kontroll på det eg kallar perspektiveigenskapane. Anlegget "pinpointar" ikkje noko vidare, men på godopptaka er det tydeleg tredimensjonalitet over det meste, og det høyrest til dels veldig "ekte" ut.
    Det er nokre merkelege greier rundt klangkarakter og vertikal plassering eg er usikker på. Høgtalarane mine spreier veldig, men ikkje i høgda. Men endringar av impedanse på riaatrinninngangen har tydeleg påverknad av både horisontal og vertikal plassering når eg eksperimenterar. Tippar dette har med erfaring å gjere, har ein høyrt eit instrument nokre gonger, veit ein kor langt unna det er, og korleis det er plassert. Det er vel slik at eit instrument har sin spreiingskarakteristikk, det også, slik som høgtalarar (og mikrofonar).
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  15. #15
    Overivrig entusiast svartkeiko's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2013
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Innlegg
    1,112
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    2
    Det at man forandrer impedanse på riaatrinninngangen vil nok være merkbart.Jeg må si etter mange lytteseanser får jeg ikke det samme resultat hver gang.Det virker
    nå slik at dette har med det å være opplagt til å virkelig lytte.Det er nå ikke alle dager man er i lyttemodus.Og som Audiophile-Arve er inne på.Instrumentene i et
    orkester eller band har nok sin egen spredningskarakteristikk.Det vil med erfaring og lytting bli mere klart for en.At man justerer ingangsimp. på riaatrinnet er ikke noe
    man får større glede av ved hver lytteseanse.Men når man virkelig er i lyttemodus er dette merkbart i positiv retning.
    Mvh Kenneth

  16. #16
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,675
    Tagget i
    13 Innlegg
    Med en MM-pickup vil endret loading på RIAA føre til en større eller mindre peak et sted i øvre diskant. Med noen pickuper vil peaken havne så lavt som ved 7-8 kHz, altså i et frekvensbånd som kan påvirke opplevelsen av vertikal plassering. Opplevd effekt vil avhenge av induktansen i pickup'en og formen på lytterens ørebrusk, og mere til. (Med en MC-pickup skjer kke dette.)

    Navn:      image.gif
Visninger: 531
Størrelse: 9.7 Kb
    Magnetic Phono Pickup Cartridges

    Hvis man likevel ikke får seg til å tro på at enkel eq påvirker opplevelsen av vertikal plassering, anbefaler jeg å laste ned noen testspor herfra og høre etter: Online LEDR Sound Test | Listening Environment Diagnostic Recording Test

  17. #17
    Hifi Freak ymir's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Innlegg
    2,997
    Tagget i
    3 Innlegg
    Ved innspillinger der vertikal plassering er klart tilstede er også det generelle lydbilde stort,i alle retninger.

    eks. med Cowboy Junkies,The Trinity session,den blir avspilt via CD spillere,Squeezebox div. DAC,
    nevnte Rega oppsett med MM over Doxa/NAD/Monitor Audio og mine pickuper som siden tidlig åttitall
    alltid har vert MC.

    Plassering av lydkilder vertikalt i lydbilde,der innspillingen har det,gjelder instrumenter/stemmer som
    ligger i alle frekvensområder.
    Symbaler f.eks plasseres alt fra ca. sittende hoftehøyde til høyt over høyttalers fysiske høyde,
    alt etter hvilken innspilling som avspilles.Dette må ligge i innspillingen og ikke på de akustiske
    forhold i avspillings rommet.Men for å få det frem må høyttaler og rom spille på lag,
    for det er vel det vi forsøker å oppnå.At "lyden slipper høyttalerne" og skaper en illusjon av
    utøvere i et rom som er større enn høyttalernes fysiske plasering,dvs opptaksrommets størrelse
    og utøvernes plassering i det rommet.

    Harry James står og spiller,mens resten av orkestert sitter på to rader,den bakerste raden høyere
    en den fremre.De to radene er det vanskelig å høre at de sitter på to forskjellige høyder,
    men Harry James han står,og det høres,altså i mine ører ,naturlig plassert vertikalt i lydbilde.


    "formen på lytterens ørebrusk, og mere til".mulig sannsynlig årsak til at kammeraten ikke hører dette,mens meg og andre
    hører det.

    Men det som jeg som sagt lurer mest på,er den til tider UNATURLIGE høyden,når bl.a Bono og andre blir 2,4 m høy,
    stemmen plasseres helt oppe under taket.Dette gjelder alle stemmer og kan ikke tilskrives hvilket tone område
    div. stemmer ligger i.Bono og Peter Tosh er ikke kastrerte puddelrockere som kviner som kjæringer og derfor
    plasseres høyt i lydbildet.
    Mahatma Gandhi
    "Verden har nok til alles behov, men ikke til alles grådighet"

  18. #18
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,675
    Tagget i
    13 Innlegg
    Det handler ikke om hvilket toneleie stemmer og instrumenter ligger i (da ville vi hørt sopraner oppunder taket også live), men om relativ vekting av overtoner. Siden begge ører sitter i samme horisontale plan er eneste måte vi kan bedømme høyde via måten øremuslingen former frekvensgangen av lyder fra forskjellige vinkler. Derfor kan man påvirke dette med å booste eller kutte eq i de båndene som vil påvirkes mest når en lydkilde flytter seg vertikalt. Det fungerer på alle bredspektrede signaler, enten det er musikk eller støy, men ikke på rene sinustoner som ikke treffer de aktuelle båndene. En menneskestemme er full av overtoner, selv om grunntonen er en basso profundo. Det er også overtonestrukturen som gjør om vi hører en sunget tone som en "aaa", "eee" eller "iii", selv om disse synges på samme tone. Både eq på innspillingen og avvik i avspillingskjeden kan påvirke opplevelsen av vertikal plassering. (Edit: Dessuten vil den lille resonante peaken som kan oppstå med en induktiv høyttalerkabel gjerne legge seg i dette båndet og føre til at det skjer "noe" med vertikal plassering av enkelte stemmer eller instrumenter.)

    Et par linker:
    Localization of real and virtual sound sources
    Spectral HRTF enhancement for improved vertical-polar auditory localization | Griffin Romigh - Academia.edu
    http://users.cecs.anu.edu.au/~wzhang...calization.pdf

    At vi har en generell tendens til å bedømme at lyse toner kommer fra en høyere plassering enn dype ser ut til å være noe annet, kanskje en bivirkning av dette "systemet".
    Siste redigert av Asbjørn; 07.12.2015 kl. 18:10.

  19. #19
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra ymir Se Innlegg
    Hei
    Tuusen takk for spørsmålet.I utgangspunktet er piano ikke min favoritt,men nå fikk jeg ett påskudd til å spille.
    Har et Steinway flygel er i bygda som Leif Ove Andsnes har øvd en del på.(foreldrene har/hadde? hytte her)
    Dette har jeg lyttet en del til og sammenlignet klangen på dette og ett Yamaha flygel i kulturhuset i nabo kommunen.

    Dro derfor frem Håvard Gimse,Geirr Tveitt,både Solo og med orkester,og takk for dette innspill.Det er jo svært bra

    Ingen høydeforskjell på lave og høye toner.I bredden var det,men overrasket også en god del i dybden.

    Elendig forklart.
    Ikke noe påfallende høydeforskjell på de ulike registre.
    Det er forskjell som det ofte er fra venstrehand til høyrehand i bredden.
    Det som overrasket var at flygelets størrelse i lengderetning kom så klart frem,opplevd som dybde innover i lydbildet,
    som om flygelet skrått i rommet.
    Som video viser er høyttalerplassering langt fra ideell,ingen vegg til venstre,men som en skribent i TAS eller stereophile sa,
    jeg har levd med ett slikt oppsett over tid en gang og fikk til ett ok resultat.Høyre hjørne var i flere år dempet med Rockphon
    etter hans anbefaling.Prøver å gjøre det beste ut av det.Har en kone som aldri har klaget på mine akustiske krumspring,
    eller annet jeg finner på i denne hobbyen."I den store sammenheng er dette bagateller" sier hun.

    Beklager, jeg har glemt bort denne.

    Ville du skulle prøve klaverinnspillinger fordi de har en jevn overtonerekke (hvis opptaket er greit) uavhengig av registeret. Det ville vært overraskende om du hørte høydeforskjeller der, men ville tydet på at anlegget lager høydeforskjellene.

    Når det gjelder høydeforskjeller er disse frekvensavhengig som Asbjørn har skrevet. Hjernen bruker all akustisk informasjon, refleksjoner, luftabsorbering, etterklang og ikke minst hukommelse med erfaringsdatabase for å summere hvor lyden kommer fra vertikalt. Vi trenger en fundamental grunntone under 1Khz og overtoner godt over 1Khz for å få ide om vertikal plassering.

    I praksis blir hjernen vår lett forvirret av næropptak fra studio med mikrofonens frekvensrespons, tillagt etterklang og EQ siden det er et 100% skapt lydbilde. Jeg tror erfaringsdatabasen også bidrar en god del til hjernens konklusjon om hvilken høyde instrumentene oppleves. Siden kvinner oftest er lavere enn menn vil jeg tippe at vi lokaliserer disse automatisk litt lavere enn menn hvis ikke cluesene er sterke. Når det gjelder eksemplet med Kari Bremnes så kan det være så enkelt som ulik mikrofon, ulik avstand til mikrofon som gjør utslaget samt faktum at du vet hvem av de som er høyest. Hvis mikken står langt unna kan det også være gulvrefleksjonen i opptaksrommet som påvirker hvordan vi oppfatter høyden på symbal i for eksempel et minimalistisk jazzopptak. Hvis vi hører cluesene like godt gjennom opptak og anlegg som i virkeligheten vil vi teorien kunne plassere lyden vertikalt like godt som i virkeligheten. En morsom øvelse er å lytte når man er ute å går hvor lyder kommer i fra vertikalt.

    Når Bono blir 2.4 høy tipper jeg det er fordi han nærmest har mikrofonen inn i munnen med lite etterbehandling av klang og EQ. Prøv å få kona di til å synge til deg med munnen 1 mm fra nesetippen din.
    Siste redigert av TrompetN; 08.12.2015 kl. 19:02.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  20. #20
    Banned
    Ble medlem
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    2,237
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det er et interesandt emne , man oplever mange forskellige perspektiver når man hører forskelige anlæg, for at kunne vurderer det hørte og regne med det , så må man først og fremmest kræve at højtalerne er helt/fuldstændig væk , en ting er sikkert produceren ved ikke hvor højtalerne står.

    Om højtalerne er helt væk kan naturligvis høres , men der er flere forskelige grader af dette, og første når et instrument kan spille på højtalerens plads på samme måde som midt i lydbilledet kan man sige at nu er højtalerne ikke mere en del af lydbilledet.

    Principielt sker der typisk dette med perspektivet i de forskellig faser på vejen mod perfektion.
    Navn:      perspektiv.png
Visninger: 412
Størrelse: 28.5 Kb

    Når disse ting er helt i orden kan man begynde at regne med hvad der høres, og næroptagelse multimikrofonoptagelser kan resulterer i de mærkeligste perspektiver også med folk i loftet osv. ,det er korrekt.
    Sædvanligvis er perspektivet dog rimeligt fornuftigt, men aldrig helt naturligt , man fornemmer at det er kunstigt/konstrueret hvad det jo også er.

    Men sådanne absurditeter som sangere oppe i loftet osv kan også skyldes fasefejl i selve anlægget , generelt må man sige at multimikrofon optagelser tit er en stor rodebutik og vil derfor typisk fremstår unaturligt på en eller anden måde.

    Skal man have kildemateriale der kan vurderes udfra, så bør det være optaget med få mikrofoner og på afstand, og det er en fordel selv at have været til stede ved optagelsen.

    Asbjørn opsummering om hvordan vi hører er god , refleksioner kan påvirker perspektivet, men ikke i en grad som nogen godt vil have det til , jo hvis perspektivet er det jeg vil kalde ustabilt i forvejen, og det er det når det ikke er som angivet i figuren ovenfor.

    Omkring højde-perspektivet har mikrofonens polar-patten en betydning, (Ps højde perspektiv er teoretisk ikke en del af stereo).
    Alt dette her har iøvrigt langt mere med elektronikken at gøre end man typisk forstiller sig , elektronikken kan få højtaleren til at forsvinde, og det er næsten ligegyldigt hvilken højtaler det drejer sig om.

    Men for helt optimalt resultat betyder akustiken en del , frem for alt at man for så meget direkte perfekt!(dette involverer hele anlægget) lyd som muligt ind i sine to ører.
    For dermed hører man det perspektiv som er optaget på pladen, og ikke det perspektiv som rum og anlæg og højtaler bl.a. kan lave.
    Siste redigert av kortvarig; 10.12.2015 kl. 08:16.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed