Generell informasjon om Remastering

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Hei. I forbindelse med et forskningsprosjekt vi har på vg3 TOF2, kunne jeg trengt en god forklaring og oversikt på noen områder. Sitter nå å skriver bakgrunnsinformasjon, og ser at jeg trolig kunne trengt en innføring ang remastering, og hvordan dette gjennomføres. Har svært god forståelse for loudness-war, men skulle gjærne visst litt mer om hva som skjer under en prosses hvor sangene blir remastret. Positive og negative sider og modeller med forklaringer mottas med takk.

Fortsatt fin dag. Magnus.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Det er veldig mange videoer om miksing og mastering på youtube.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Hei. I forbindelse med et forskningsprosjekt vi har på vg3 TOF2, kunne jeg trengt en god forklaring og oversikt på noen områder. Sitter nå å skriver bakgrunnsinformasjon, og ser at jeg trolig kunne trengt en innføring ang remastering, og hvordan dette gjennomføres. Har svært god forståelse for loudness-war, men skulle gjærne visst litt mer om hva som skjer under en prosses hvor sangene blir remastret. Positive og negative sider og modeller med forklaringer mottas med takk.

Fortsatt fin dag. Magnus.
HFS er neppe det ultimate forum for spørsmål av studioteknisk art – ville nok lett andre steder hvis jeg var deg. Et søk (remaster/remastering) på SoundOnSound gir eksempelvis disse artiklene (ift. evt. utbytte, er nok litt innsikt/erfaring innen musikkproduksjonsfeltet en fordel):

Remastering The Beatles
THE MASTER'S VOICE
Jeff Wayne's Musical Version of The War of The Worlds
Andrew Rose: Restoring Old Recordings

Men OK – litt kort; remastering er i prinsipp ikke noe annet enn en mastering, med re- foran… altså en "ny" mastering av den opprinnelige stereomiksen. Motivasjonen for en remaster kan være så ymse, og det finnes forsåvidt ingen fast oppskrift (ref. vedlagte lenker), men prosessen involverer vanligvis kompresjon og eq, i sunne/usunne doser.

mvh espen
 

magnushagen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
169
Antall liker
58
Sted
Drammen
Hei. I forbindelse med et forskningsprosjekt vi har på vg3 TOF2, kunne jeg trengt en god forklaring og oversikt på noen områder. Sitter nå å skriver bakgrunnsinformasjon, og ser at jeg trolig kunne trengt en innføring ang remastering, og hvordan dette gjennomføres. Har svært god forståelse for loudness-war, men skulle gjærne visst litt mer om hva som skjer under en prosses hvor sangene blir remastret. Positive og negative sider og modeller med forklaringer mottas med takk.

Fortsatt fin dag. Magnus.
HFS er neppe det ultimate forum for spørsmål av studioteknisk art – ville nok lett andre steder hvis jeg var deg. Et søk (remaster/remastering) på SoundOnSound gir eksempelvis disse artiklene (ift. evt. utbytte, er nok litt innsikt/erfaring innen musikkproduksjonsfeltet en fordel):

Remastering The Beatles
THE MASTER'S VOICE
Jeff Wayne's Musical Version of The War of The Worlds
Andrew Rose: Restoring Old Recordings

Men OK – litt kort; remastering er i prinsipp ikke noe annet enn en mastering, med re- foran… altså en "ny" mastering av den opprinnelige stereomiksen. Motivasjonen for en remaster kan være så ymse, og det finnes forsåvidt ingen fast oppskrift (ref. vedlagte lenker), men prosessen involverer vanligvis kompresjon og eq, i sunne/usunne doser.

mvh espen
Takk for tilbakemelding. Er i all hovedsak kun på jakt etter info å fylle ut på bakgrunnsinformasjonsbiten på prosjektet. Tar for oss hvordan en remastret utgave låter i forhold til orginal. Får ta en titt videre på hva jeg finner på den store weben.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Takk for tilbakemelding. Er i all hovedsak kun på jakt etter info å fylle ut på bakgrunnsinformasjonsbiten på prosjektet. Tar for oss hvordan en remastret utgave låter i forhold til orginal. Får ta en titt videre på hva jeg finner på den store weben.
Da er du vel strengt tatt ute etter å trekke noen linjer ift. "lydstyrkekrigen" går jeg ut fra? Burde dessverre ikke være så vanskelig.

Hvis en remaster skal ha gyldighet, må den jo nødvendigvis kunne forventes – som sluttprodukt – å være "bedre" (evt. mer i samsvar med artistens opprinnelige "kunstneriske intensjoner", hva det enn måtte innebære… av forbedring – eller ei). Noe må mao. ha vært "feil" ved første forsøk (originalen). Idag remastres det oftest (hovedsaklig) for å oppnå et resultat som er sammenlignbart med samtidens lydestetikk; HØYT.

Men ihvertfall – ang. mastering; her er en Q+A med musiker/produsent Steve Albini, der han litt uti (hopp frem til 41:00) forklarer hvilken rolle en mastertekniker (/masteringsprosess) egentlig hadde ("før i tiden") – og (i de fleste tilfeller) fremdeles burde ha:

https://www.youtube.com/watch?v=TQonl6exhNU&spfreload=10


mvh e
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Lurte nettopp på hvordan det gikk med prosjektet ditt. Husk å oppdatere oss hvordan det hele gikk. :)

Finnes masse masteringvideoer på youtube og noen er gode. Gjorde et enkelt "remaster" søk og fant raskt to som kanskje kan være matnyttig på hver sin måte.



 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Takk for tilbakemelding. Er i all hovedsak kun på jakt etter info å fylle ut på bakgrunnsinformasjonsbiten på prosjektet. Tar for oss hvordan en remastret utgave låter i forhold til orginal. Får ta en titt videre på hva jeg finner på den store weben.
Da er du vel strengt tatt ute etter å trekke noen linjer ift. "lydstyrkekrigen" går jeg ut fra? Burde dessverre ikke være så vanskelig.

Hvis en remaster skal ha gyldighet, må den jo nødvendigvis kunne forventes – som sluttprodukt – å være "bedre" (evt. mer i samsvar med artistens opprinnelige "kunstneriske intensjoner", hva det enn måtte innebære… av forbedring – eller ei). Noe må mao. ha vært "feil" ved første forsøk (originalen). Idag remastres det oftest (hovedsaklig) for å oppnå et resultat som er sammenlignbart med samtidens lydestetikk; HØYT.

Men ihvertfall – ang. mastering; her er en Q+A med musiker/produsent Steve Albini, der han litt uti (hopp frem til 41:00) forklarer hvilken rolle en mastertekniker (/masteringsprosess) egentlig hadde ("før i tiden") – og (i de fleste tilfeller) fremdeles burde ha:

https://www.youtube.com/watch?v=TQonl6exhNU&spfreload=10


mvh e
Sjovt at høre , og klart hvad problemet er med hensyn til hi-fi, selvom produceren måske har de bedste intentioner.
Ved hvert andet sekund siger han hvis jeg ikke er tilfreds med det jeg hører, så laver jeg det om, og dette er eksakt hovedproblemet.

Og når han hører noget som han synes "lyder rigtigt" på middelmådigt udstyr er det sandsynligvis lige så ukorrekt som når han hører noget som lyder forkert, det eneste positiver er at han så i det mindste lader lyden være.

Man kan sige at uanset hvad han hører, så er det med stor sandsynlighed ikke det som er på selve optagelsen.

Fordi han er så langt væk fra at hører hvad der faktisk er havnet på harddisken, han aner det simpelthen ikke, han ved hvordan det lyder på noget gennemsnitligt afspille-udstyr, det udstyr han lytter og mikser på.

I gamle dage vidste de endnu mindre om hvad der var på optagelsen, men mange af disse gamle optagelser lyde mere ægte, end nye fordi de simpelthen ikke havde mulighed for at efterbehandler lyden som man kan i dag, det var stort set begrænset til justering af lyd-niveauerne, skulle man have ekko så måtte de synge i en trappeopgang osv.

Der er naturligvis en sound på disse gamle optagelser som er præget af deres høje alder, men det er typisk mindre forstyrrende for lyden ind alt den manipulation som laves idag.
Det gælder også for de plader som remastres i dag , remastren bliver som regel tilpasset det udstyr målgruppen afspiller på, og vil derfor for langt de fleste hi-fi entusiaster være en ringerer udgave end den originale.

Folk med topklasse udstyr ved heller ikke 100% hvad der er på optagelsen , men de ved typisk langt mere end produceren gør.
Og det er meget tydeligt og ikke mindst nemt at hører når produceren har været aktiv ved knapperne, og jeg mener det er langt mere forstyrrende for helheden end hvis han havde holdt nallerne væk og ladet lyden være som den nu engang var.

Derfor er det muligt at hører simple optagelser af rock lavet med simpelt og billigt håndholdt optage-udstyr som lyder langt mere af ægte rock end 99% af de kommercielle mastererede produkter.
Det kan også være rå-optagelser inden produceren har haft sine fingrene i det.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Husk også at remastring er nødvendig når musikkformatet endres. f eks fra -78 rpm til vinyl, fra -78 rpm til CD, fra vinyl til CD osv.

Generelt har jeg lite godt å si om nyutgivelser på LP. Nesten alltid låter de gamle utgavene fra 50- eller 60-tallet bedre - i alle fall på det utstyret jeg har i dag. Før jeg oppgraderte vinylriggen var det nok litt mer ymse - da kunne nyutgivelsene ofte låte "friskere" enn de gamle originale. Nå låter de samme innspillingene ofte skarpt og skjærende i toppen, mens de gamle gjerne er mykere og har bedre balanse og flyt. Det kan være riktig som noen skriver at remastringen "tunes" til middelmådig utstyr.
 
Topp Bunn