Utvidet frekvens, bass og diskant, hva skjer med lydbildet/opplevelsen.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Hei,
En typisk høytaler gjengir gjerne brukelige frekvenser fra ca 40 Hz opp til 20 KHz. Hva skjer eller hva oppleves annerledes i lydbildet når man legger til en dypbass eller subbass til rundt 20 Hz eller en superdiskant som beveger seg videre oppover fra 20 KHz.
Har jo lest mye om at bass kan gi mer kontroll oppover, diskant strammer opp lydbildet nedover osv. Hva mener dere? Subjektive betraktninger ok, hva skjer med lydbildet og størrelsen på det?
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.574
Antall liker
27.658
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg måtte legge inn et høypassfilter på 30 Hz fordi det ble "rotete" nedover. Det kan selvsagt ha med rom og høyttalerplassering å gjøre, men kanskje en erfaring å ta med seg. Det er ikke mye der nede som man hører, man føler det mer.
mvh
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.834
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
En typisk høytaler gjengir gjerne brukelige frekvenser fra ca 40 Hz opp til 20 MHz.
Hmmmmm....og det kan bekreftes av flere produsenter?
Ikke for å kverulere, men du skjønte hva jeg ville fram til? Eller?
Om du synes det er helt på bærtur så...men er vel ikke helt urealistiske tall oppgitt fra en typisk produsent.

Hva med å bidra til det som faktisk var emnet... Trenger ikke å lage kabelteåder av alt.

Fant en stor feil ja...
 
Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.278
Antall liker
2.517
Torget vurderinger
1
20Mhz > 20Khz.......

Umulig å si noe generelt om det, for mange variabler men det finnes nesten ingen kjøpehøyttaler som ikke tjener på hjelp i bassen
 
S

Syncrolux

Gjest
Du har vel sånn circa rett at de fleste høyttalere kan gjengi 40 Hz til 20 kHz, muligens noe mer.

Nå er det ingen som hører noe som helst over 20 kHz, og ikke er det noe signal å gjengi der heller... så å forlenge responsen over 20 kHz er like fornuftig som halal-bacon.

Under 40 Hz er det unektelig lyd som både kan både høres og føles. Av åpenbare grunner vil en subwoofer føre til at denne lyden høres skikkelig. Men god gjengivelse av de laveste frekvensene har en tendens til å gi en større romfølelse på gode akustiske opptak gjort i store kirker eller konsertsaler.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Det viktige her er vel heller kvaliteten på dette produktet.
Men gått ut fra at den er god:Så mener jeg at det kan være en fordel om høyttaler/sub kan gjengi mer enn bare det hørbare området.
Men mer viktig er det at rommet eller akustikken er på stell.
Dyp bass og bass med attakk er uønsket i ett dårlig rom.Og det er det de fleste har erfaringer ifra.

Jeg har vært borti anlegg med relativt lite bass som gir meg halleluja opplevelser.
Og rommet skal være veldig bra for at det skal være fordelaktig med en sub også.

Men når alt dette er på plass så gir det det en ny aha og halleluja opplevelse.Med en opplevelse av større rom og mer luft og en tydeligere tilstedeværelse.Det vil også bli en mer behagelig opplevelse.
Og systemet vil bli mer "alt spillende".

Når det gjelder bass under 20hz er det de samme opplevelsene en gang til,vel å merke hvis forholdene er riktig for det.
Og det blir bare mer og mer "vanlig"med bass under 20hz. Både i film og musikk.

Selv om nivået under 20 hz er lavere så er det greit å få det med seg i ett godt oppsett i ett riktig rom
(har man ikke dette så er det ofte best å ikke ha denne bassen under 25 hz)

Når det gjelder diskant så blir det fort like mange ting som må være på stell.
Selvfølgelig hvis man sammenligner en høyttaler som er bygd riktig som man liker godt og som har en god diskantsom har god respons til 20khz så vil dette ofte låte bedre enn en tilfeldig høyttaler uansett diskant.

Men gjort riktig så kan det hjelpe til med oppløsning og mindre hardhet i det hørbare området.Hvor viktig disse 2 punktene om lyd utover det området som ts spesifiserer er vel veldig individuelt og noe man egentlig ikke kan bli enig om.Det jeg derimot tror vi kan enes om er at rommet er viktigere,men at de fleste faktisk nesten unngår ågjøre noe med det.
 
Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Ta en tur inn til Trondhjem og prøv i en av butikkene der om du ikke har muligheten nærmere.

Diskant ut over det hørbare området er bare tull etter min mening - bortsett da kanskje for kanarifuglen og bikkja.

Mer dypbass gir romfølelse, just slik Syncrolux skriver. Dette gjelder særlig på lave volumer. Rommet har også stor betydning, slik også anført.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Legger en til for mye fylde i bunn har det en tendens til og miste litt detaljer oppover i frekvensene, har jeg lært av mine ører.

Ja,det er helt riktig.
For høy gain på sub kan ødelegge mye.
Like så med feil deling.

Dette er ofte grunnen til at mange er imot sub.
Veldig lett å justere feil.
Ofte har rommet for mye "problemer" akustisk sett.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hei,
En typisk høytaler gjengir gjerne brukelige frekvenser fra ca 40 Hz opp til 20 KHz. Hva skjer eller hva oppleves annerledes i lydbildet når man legger til en dypbass eller subbass til rundt 20 Hz eller en superdiskant som beveger seg videre oppover fra 20 KHz.
Har jo lest mye om at bass kan gi mer kontroll oppover, diskant strammer opp lydbildet nedover osv. Hva mener dere? Subjektive betraktninger ok, hva skjer med lydbildet og størrelsen på det?
Vi trenger frekvenser og overtoner over 80 Hz for å kunne bestemme tonearten til frekvenser under 80 Hz. Det er nemlig umulig for øret å si noe om tonearten til en frekvens under 80 Hz ren sinus. Det er likevel lett å høre tonearten til strømnettet, via en trafo, men det er fordi det er klang i trafoen som gir nok overtoner til å kunne bestemme tonearten. Da holder det med 2. harmonisk forvrengning som da stjeler litt av energien i 50Hz sinus og danner en ny frekvens - 100 Hz. 100 Hz kan vi høre, men det er flere overharmoniske frekvenser vi hører i trafoer.

Tilfører du 50 Hz sinus på et basselement, og du kan høre tonearten, betyr det bare at elementet omdanner litt av energien til harmoniske frekvenskomponenter - forvrengning.

Så det er forsåvidt riktig at diskanten gir definisjon/kontroll i bassen, men man trenger ikke 10-20kHz diskant for å gjøre dette. Jeg vil anta at diskanten gir kontroll i bassgjengivelsen i større grad enn at bassen gir kontroll i diskantgjengivelsen. Når det er sagt, greier ikke øret å oppfatte tonearten til frekvenser over ca. 12 kHz, men frekvensene under dette gir oss ikke mulighet til å angi tonearten fra 12 kHz og opp - selv om vi oppfatter energien i dem med øret.

Det er da muligens ikke noe poeng å ha superdiskant over 20kHz av flere grunner, men et par grunner er at vi hører ikke disse frekvensene hverken i toneart eller energi til å kunne definere bassen eller andre frekvenser, og det andre er at det sjeldent utgis materialet med frekvenser over 20kHz. Har du platespiller er båndbredden bare 12 kHz på det innerste sporet. Da er superdiskanten ubrukelig uansett :)

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Legger en til for mye fylde i bunn har det en tendens til og miste litt detaljer oppover i frekvensene, har jeg lært av mine ører.
Det tror jeg du har rett i. Jeg vet ikke hvorfor, men antar at for mye bass gir øret en liten "over load" og gir ikke hørselsentret nok headroom til å definere informasjonen i diskanten godt nok. Kun min teori, og bare vet med sikkerhet (Subjektivt sett) at for mye bass gir dårligere perspektiv i diskanten.

Vidar
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Bas er som Vidar siger ikke kun bas, bas har altid en sammenhæng med resten af toneområdet, og dette er sandsynligvis medvirkende til at ganske små ændringer målemæsigt tit høres meget tydeligt.

Det er nemt at vurderer om balancen i lydbilledet er i orden , der skal være samme dybdeperspektiv i hele lydbilledet, også ude bag højtaleren og videre ud mod sidevægen som der er i midten af lydbilledet, hele perspektivet skal være en firkantet kasse som indskrænker og udvider sig proprationelt i brede , højde og dybde efter hvad der er på pladen, og ved udvidet frekvensområde kan denne kasse blive/opleves størrer.
Typisk vil for meget vægt i bunden give et dybere hul i midten , set i forhold til ude bag højtalerne.
En anden måde at checke balancen på er at lydbilledet og lydbilledets klang bør være uafhængighed om man sider eller står op.
Og balancen i et lydbillede er afhængig af opløsning, impulsgengivelse, og frekvensgang, kort sagt det hele.

Derudover betyder de uundgåelige afrulninger af frekvensgangen helt sikkert en hel del, de bør foregår harmonisk og roligt 6-12db pr oktav og skal harmonerer godt med room gain i bunden og topens afrulning bør harmonerer med luftens naturlige afrulning
Der er noget med at et lift/lidt ekstra ved 5-6 KHz tror jeg nok det er, kan give et konstant højre lydbillede (hvilket er fuldstændig uinteressant) da lydbilledets højde skal varierer i henhold til det der er optaget på pladen.
 
Sist redigert:
Topp Bunn