Alternativ testmetode til ABX blindtest

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ser at programmet (DiffMaker) er nevnt noen ganger tidligere på sentralen, men sikkert mange som ikke har fått det med seg.

Metoden går ut på å gjøre et opptak (A). Gjøre en forandring i anlegget og gjøre nytt opptak (B). Deretter trekker man siste opptak (B) ifra første opptak (A) og lytter til hva som eventuelt er forskjellen. Kreves PC og et lydkort.
diffMaker.jpg



http://www.libinst.com/Detecting Differences (slides).pdf
Audio DiffMaker Download
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrest greitt ut teoretisk sett, men kva slags differanse skal ein eigentleg høyre? Kva om opptak nr 2 trekk frå noko meir enn opptak nr 1 inneheld? Vil ein kunne reigstre det? Kva med stereo og multikanalsopptak av musikk, kva skal ein lytt etter? Frekvensrespons i ein kanal, ok, men alt det andre som har med musikk å gjere?
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.243
Antall liker
2.475
Torget vurderinger
1
Du vil høre alt som er forskjell på de to opptakene, hva det eventuelt vil høres ut som er vanskelig å forutse gitt x.

Når de sier trekke fra regner jeg med de mener snu fasen, uansett slike opptak gjort i et normalt rom vil være full av feilkilder og mest sannsynlig vil man alltid få noe lyd som kan tolkes som forskjeller
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.065
Antall liker
1.057
Sted
'
Høyrest greitt ut teoretisk sett, men kva slags differanse skal ein eigentleg høyre? Kva om opptak nr 2 trekk frå noko meir enn opptak nr 1 inneheld? Vil ein kunne reigstre det?
Da får du dette "meir" som differanse.
Enkel regning det: 0 - "meir" = -"meir".

Stereosendinger på FM bruker prinsippet med differansesignal. Der overføres et monosignal (M=L+R) som alle mottakere oppfatter og et differansesignal (D=L-R) som stereodekoderen bruker til å separere kanal L og R.

Summen av M og D = M+D = L+R+L-R =2L
Differansen mellom M og D = M-D = L+R-(L-R) = 2R.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.062
Torget vurderinger
1
Ser at programmet (DiffMaker) er nevnt noen ganger tidligere på sentralen, men sikkert mange som ikke har fått det med seg.

Metoden går ut på å gjøre et opptak (A). Gjøre en forandring i anlegget og gjøre nytt opptak (B). Deretter trekker man siste opptak (B) ifra første opptak (A) og lytter til hva som eventuelt er forskjellen. Kreves PC og et lydkort.
Interessant tanke, men jeg er veldig usikker på hva man vil kunne oppnå. Dette er vel primært egnet til å avdekke større forskjeller i frekvensgang og gainforskjeller?
Det vil uansett ikke være en erstatning for ABX-blindtest, siden disse to metodene har helt ulike formål.

Det er mange spørsmål som dukker opp knyttet til bruk av DiffMaker:
- Jeg antar at det vil kreve at mikrofon- og høyttalerplassering er dønn identisk plassert i begge opptakene?
- Er dette så presist at to påfølgende opptak av samme oppsett gir 0 i differans (m.a.o. stillhet?, eller vil det lett oppstå avvik f.eks. p.g.a. små faseforskyvninger p.g.a. upresis synkronisering av opptakene?
- Vil små forvrengninger i ulike varianter bli registrert, eller vil dette bli maskert av uperfekt synkronisering?
- Og gitt at forvrengninger blir registrert, vil det vel være tilnærmet umulig (kanskje med unntak av svært få veldig erfarne audioteknikere) å si noe som helst om hva dette er for noe, og hva som er best av de to opptakene?

Uansett antar jeg at mulige resultat være svært ulikt det som er formålet med ABX-tester - å kartlegge eventuelle opplevde forskjeller der falske positive elimineres (men ikke nødvendigvis eliminere falske negative p.g.a. metodens mulige maskering av små forskjeller). Med DiffMaker vil man derimot kunne illustrere forskjeller i frekvensgang relativt objektivt, men uten å fortelle noe om lytterens persepsjon av de samme forskjellene?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.028
Det er en del praktiske problemer knyttet til å gjennomføre en differnasetest (nøyaktig tidsmatching for eksempel), men prinsippet er veletablert. Så lenge man er i den analoge verdenen og gjør opptak med en mikrofon vil det i praksis aldri bli null forskjell (=total tyssnad), men det burde funke greit til å avkrefte meningsløse påstander som "en oktav ekstra i bassen" og lignende. Metodikken gir også en viss pekepinn på hvor store forskjellene faktisk er.

Heldigitalt er det en del enklere å gjennomføre, da kan man matche de to opptakene på samplenivå.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.062
Torget vurderinger
1
Påstander om "en ekstra oktav i bassen" trengs det vel knapt noen form for måling for å tilbakevise uansett, i hvert fall med mindre det er snakk om forskjell på høyttalere. Og disse har uansett vanligvis ganske lett tilgjengelige målekurver.

Men sier du at differansemåling på digitalt nivå der høyttalere ikke er med i kjeden kan gi tilnærmet eksakte resultat? M.a.o. at subtile nyanser kan kartlegges? For eksempel fasevariasjoner som ikke skyldes unøyaktig tidsmatching mellom opptakene?
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Det er ikke selve forskellen som betyder noget , den er fuldstændig ligegyldig i hi-fi sammenhæng, derfor er blindest også det totale tidsspilde, og viser kun hvordan nogen har fået en forkert og syg opfattelse af hvad hi-fi drejer sig om.

Det er forskellens lydkarakter og retning som betyder noget , om en lydforskel peger mod mere/bedre troværdig lyd /hi-Fi.
At få styr på det er ingen let opgave, og med bind for øjnene og uden en fast reference (den levende musik) så går det ikke.
 
Sist redigert:
Topp Bunn