Side 1 av 12 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 233
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast funbunny's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2004
    Sted
    Ved Mjøsa
    Innlegg
    475
    Tagget i
    0 Innlegg

    Konsertlyd - definerer ikke standarden

    Jeg må si jeg stiller meg litt skeptisk til de som hele tiden refererer til at man må dra på konsert for å "tune" lyttereferansen. Jeg er ikke ofte på konserter, men har holdt på med hifi som hobby i ganske mange år. Min lydreferanse er et stykke fra det som jeg oppfatter som konsertlyd.
    I helgen var jeg på konsert med Bernhoft på Gjøvik-Marken, og musikalsk sett er mannen fantastisk. Imidlertiid var lydopplevelsen, enda en gang ( ikke med tanke på Bernhoft spesielt, men konsert generellt ), ikke noe særlig.
    Mener man her at konsert er standarden?

    For en del år tilbake var jeg på konsert i Grieghallen med Björn Afzelius, spillt uten mikrofon og høyttalere. Det var en referanse etter mine begreper. Jeg har også gode lytteopplevelser med korpskonserter og strykere. Konserter som holdes uten bruk av mic/miksere/PA kan være fantastiske.

    Hva mener folket, klarer noen artister å skape godlyd med PA?

    Funbunny
    VdH Revolution, VdH Revelation, VdH the Orchid.

  2. #2
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    39,903
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1
    En konsert innebærer ikke automatisk at det er PA inne i bildet - heldigvis. Men alle avarter finnes - konserter med god lyd via PA, og dårlig lyd uten PA osv. osv. referanserammene er vel i størst mulig grad tenkt dette med å høre instrumenter/stemmer i deres naturlige uforsterkede setting (unntatt selvsagt instrumenter som er basert på forsterkning da). Fungerer ihvertfall slik for mitt vedkommende.

  3. #3
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    39,903
    Tagget i
    13 Innlegg
    Torget
    1
    Min egen referanse for kassegitar f.eks. ble etablert for noen år siden - da satt jeg ca. 3 m. fra Tommy Emmanuel på Herr Nilsen i en privatarrangert spontankonsert...
    litt PA var det nok men høytt. sto på siden og var ikke rettet mot meg der jeg faktisk satt med beina på scenekanten. Ca. 100 personer i lokalet gjorde akustikken akkurat lagom, og det ble ikke spilt høyt.

  4. #4
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    21,607
    Tagget i
    2 Innlegg
    Torget
    3
    men konsertlyd på sitt beste kan gjøre det......
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  5. #5
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det hender man kan høre god PA-lyd, men da primært utendørs. I store haller så går det som regel helt galt.

    Det er god oppdragelse å høre akustiske instrumenter uten PA og i forskjellige rom. Da vil man i det minste oppdage at man aldri hører noe tilsvarende på plate....
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  6. #6
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,786
    Tagget i
    0 Innlegg
    Konserter er da så mangt. Alt fra en stadionkonsert på dobbel-ørepropp-nivå til en strykevartett på en mindre scene. Min preferanse når det gjelder lyd i hjemmet, går absolutt i retning av sistnevnte.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  7. #7
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,462
    Tagget i
    6 Innlegg
    I forhold til dynamikk, så synes jeg live lyd er en referanse. På andre områder trenger det ikke å være det og veldig avhengig av akustikken. Dessverre er ikke akustikk virkelig prioritert selv i dyre konsertsaler. Arkitektene og deres design vektlegges mye mer, ofte til stor irritasjon for akustikerne.

  8. #8
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Ulf-B Se Innlegg
    Konserter er da så mangt. Alt fra en stadionkonsert på dobbel-ørepropp-nivå til en strykevartett på en mindre scene. Min preferanse når det gjelder lyd i hjemmet, går absolutt i retning av sistnevnte.
    Hos meg og. Men problemet er ofte det at du som lytter sitter 10 meter unna i en suboptimal posisjon i salen. Et opptak er ofte gjort i "optimal" posisjon, og med et stereoperspektiv som tilsvarer at du stor midt i kvartetten og hørte på.... Med andre ord; man kan ikke direkte sammenligne live med et opptak.
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  9. #9
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,792
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har noe tilsvarene da jeg satt på en barkrakk noen meter fra Petter Wettre på Sting for noen år siden. De hadde problemer med PAen så de bare droppet den, og den dynamikken som var der skulle jeg gjerne hatt på anlegget hjemme. På klassisk musikk så betyr salen mye, å høre strykere fra SSO i den nye salen i Stavanger ble en lite aha opplevelse sammenlignet med hvordan de hørtes ut i den gamle kuppelhallen.


    Sitat Sitat fra Sluket Se Innlegg
    Min egen referanse for kassegitar f.eks. ble etablert for noen år siden - da satt jeg ca. 3 m. fra Tommy Emmanuel på Herr Nilsen i en privatarrangert spontankonsert...
    litt PA var det nok men høytt. sto på siden og var ikke rettet mot meg der jeg faktisk satt med beina på scenekanten. Ca. 100 personer i lokalet gjorde akustikken akkurat lagom, og det ble ikke spilt høyt.
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,015
    Tagget i
    0 Innlegg
    Min erfaringsbase i tillegg til min egen tid som utøvende musiker ble til da jeg var "roadie" på en liten jazzklubb tidlig på nittitallet. Jobben gikk ut på å hjelpe til å bære inn og ut instrumenter samt rigging. Belønningen var gratis inngang og en prat med musikerne.

    Lyden av uforsterkede instrumenter på nært hold har brent seg inn i den musikalske hukommelsen. Noen ganger ble det riktignok brukt backline på gitar og bass, samt PA på vokal, tangenter og blåseinstrumenter. Men dette ble brukt med forsiktighet og nivåene var alltid i balanse. Good times!

  11. #11
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    I gamle dager hadde vi noe som het "sanganlegg". Dvs når vi spilte slik ukristelig rytmisk populærmusikk for massene, så var det akustiske trommer, "backline" på gitar/bass/keyboards (dvs gitarforsterere osv), og kun vokal i PA'en. I dag så er det helt motsatt, nå skal alt via PA. En uting rent lydmessig spør du meg, men selvsagt lettere for en lydtekniker å balansere nivåene.
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  12. #12
    Æresmedlem bluesbreaker's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Blåskogen
    Innlegg
    13,870
    Tagget i
    1 Innlegg
    Hjemme-anlegg er aldri i nærheten av konsertlyd. God eller dårlig.
    Man vil jo selvsagt ha god lyd både hjemme og i konsertlokale, men det er ikke helt sammenlignbart.
    Jeg er fornøyd hvis jeg opplever følelsen eller illusjonen av å være på konsert.
    For å vite hvordan dette er bør man gå på konsert.

    Jeg har inntrykk av at alt for få hifi interesserte går på konsert med den følge at man sitter og hører etter små detaljer og lyder i stedet for musikk.

    Et anlegg kan altså ikke gjenskape en konsert, men er det bra,- illusjonen av å være tilstede der det foregår.

    Dette gjelder for så vidt både konsertopptak og studioinnspillinger, hvis det ikke er gjort mye med lydeffekter og elektronikk jfr. Pink Floyd, Røyksopp, Kraftwerk, Tool osv.,-bare for å nevne noe. På slike opptak er jo poenget å formidle noe annet enn illusjon av virkelighet,-ofte det helt motsatte. Det er ikke mindreverdig musikk for det.
    Da blir det mer snakk om å gjengi lyd enn å skape illusjon om å være tilstede.

    Bernhoft på Gjøvikmarken er neppe der jeg setter standarden for god lydgjengivelse.
    Der er vi nok helt enige.

    Mvh
    Siste redigert av bluesbreaker; 25.09.2014 kl. 15:36.
    PASSION IS NO ORDINARY WORD
    Graham Parker


    Magnepan 3.7-REL R 528-Octave V80-+ Octave Super Black Box
    TWAcustic Raven One + Raven 10.5" Ortofon ST80se-Ortofon Cadenza Black.
    -NAD M51 Black- Bluesound Vault. S-Booster.
    Vertere, Furutech.


  13. #13
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6,866
    Tagget i
    1 Innlegg
    Konsertlyd kan være så mangt.

    Ute med AC/DC og PA - anlegg med 1000 høyttalere eller
    inne på en pub med Jan Eggum. Forskjellen er enorm.

    Mitt anlegg f.eks er mer tunet mot det siste. Og det er det jeg liker best. Det første er bare gøy en liten stund.
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  14. #14
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    342
    Tagget i
    0 Innlegg
    90 prosent av musikken jeg hører på hjemme er hermetisert studiolyd.
    Min lyttereferanse vil da noe utopisk være det som foregår i studio.

  15. #15
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg tror vi er nærmere 99,999999% enn 90% som er "studiolyd". Selv klassisk musikk er herjet med temmelig mye, med haugevis av mikrofoner, dynamisk komprimering, kunstig romklang etc etc.
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  16. #16
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Jun 2012
    Sted
    Nesodden
    Innlegg
    503
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Det jeg liker med PA lyd er dynamikken og det "massive"og fysiske med store høyttalere og krafige forsterkere.Anlegget mitt hjemme er bygd med tanke på dette.Spørs litt hva slags musikk man liker.Man kan sitte å høre feks.på en akustisk gitar 2-3 meter ifra og det er "virkeligheten" men skal man recorde dette må man bruke mikrofoner.Jeg tar opp mye selv og mikrofoner "hører"egentlig mye bedre en ørene gjør.Ved opptak kan man høre ting langt unna ganske tydelig som øret ikke nesten kan høre.Det er derfor man demper lydstudioer for ellers vil rommet dominere for mye.Derfor vil alt som blir tatt opp ikke helt være det samme som øret ville hørt om du hadde sittet i samme rommet som instrumentet.Sittet man å hører på akustiske instrumenter med store hornhøyttalere som kaster lyden fremover så vil det nok låte mere distinkt en det ville gjort i virkeligheten.Ting kommer altså mere tydelig frem en det ville gjort i "virkeligheten" om man hadde feks vert 10 meter unna intrumentet live.

  17. #17
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,324
    Tagget i
    6 Innlegg
    Med andre ord: Konsertlyd kan være så mangt.

    Tok meg tid til å Google PA lyd, og kunne etter en uinteressant innledning om lyd lese:

    "PA systemer blir brukt i høyfrekvensutstyr, og blir her betegnet som Power Amplifiers. Gjerne i det som kalles en Push/pull kopling, en meget kraftig forsterker. Eksempler er: I radiosendere med to effekt-transistorer eller to kraftige radiorør. Det kan også være et Magnetron; et kraftig forsterkerelement brukt i mange sammenhenger, men godt kjent som et sluttrinn som produserer radarbølger i en radar."

    Tenkte jeg det ikke! Har alltid vært opptatt av strålingsfaren på konsert. .....

  18. #18
    Hifi-entusiast funbunny's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2004
    Sted
    Ved Mjøsa
    Innlegg
    475
    Tagget i
    0 Innlegg
    For noen år siden var jeg på Ronny James Dio (RIP) konsert på Hamar. Jeg har siden "Holy Diver" vært RJD fan, og gledet meg virkelig. Vi ble utstyrt med ørepropper ved inngangen. I løpet av konserten skjønte jeg knapt hvilke låter som ble spillt ( jeg var edru ), og bassen ristet i brystet. Etterpå hadde jeg "toglyd" i ørene et par dager. Skikkelig referanse!

    Funbunny
    VdH Revolution, VdH Revelation, VdH the Orchid.

  19. #19
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,324
    Tagget i
    6 Innlegg
    Ja, hvem er det egentlig som ønsker seg konsertlyd inne i stua - hver dag - hele året?

    Blåst gjennom veggen, naboen klager, ungene gråter, bikkja hyler og kona drar derifra (kan noen ganger være en fordel).

  20. #20
    Hifi Freak janly's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2004
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    1,269
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra grammofon Se Innlegg
    Ja, hvem er det egentlig som ønsker seg konsertlyd inne i stua - hver dag - hele året?

    Blåst gjennom veggen, naboen klager, ungene gråter, bikkja hyler og kona drar derifra (kan noen ganger være en fordel).
    LØSNING: enebolig med eget lytterom
    - < Dual Concentric i stua > -
    - < Blue speakers powered by class A > -
    - < Jhorn, tre horn & andre horngreier + UB4-18 > -

Side 1 av 12 12311 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed