Pink noise for sjekk av frekvensrespons

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Måling av frekvensrespons med flere høyttalere er problematisk fordi signalene ikke summerer riktig og forutsigbart.
    Dette er spesielt trasig hvis en ønsker å måle et fullt 7.1 system.

    Med pink noise filer og REW som real-time analysator er det enkelt og raskt å måle frekvensreponsen for alle eller hvilken som helst kombinasjon av høyttalere i systemet, og en kan lett lage målinger for mange lytteposisjoner, som er sammenlignbare.

    Jeg laget nettopp en blogartikkel om dette, og la ut disse pink-noise filene, som kanskje kan være til nytte for andre også:

    http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn full_fr -20dBFS 15s 7_1.flac
    http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn full_fr -20dBFS 20s L+R.flac
    http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn full_fr -20dBFS 20s LCR.flac
    http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn full_fr -20dBFS 20s C.flac
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Spørsmål og kommentarer er bra.

    Positive kommentarer som /\ er spesielt fint, men det er lov å være uenig også, og det kan være ting som dårlig forklart.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Du skriver at man ikke kan bruke pink noise og RTA til impulsmåling. Du mener vel at det ikke går an å bruke RTA til impulsmåling? Ingenting i veien for å bruke pink noise til å måle impulsrespons.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg ser ikke hvordan det skal være mulig å måle impulsrespons med pink noise.
    Selv om det er mulig å få fram en frekvensrespons som da er mulig å flytte over i tidsdomenet, så blir resultatet veldig unøyaktig og det vil mangle all tid/fase informasjon som ikke er minimum fase.
    Selve målesignalet - pink noise - er av natur helt tilfeldig i forhold til tid, slik at det ikke er mulig å få ut informasjon om hvordan dette oppfører seg i tid.

    Heldigvis er dette enkelt å omgå, ved å måle med sinussweep, når formålet er mere grundig analyse i tid.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Når målesignalet genereres fra måleapparatet, eller målesoftwaren, så er det noe helt annet.
    Det er flere måter å måle ting på, med forskjellige målesignaler, for forskjellige formål.

    Avspilling av pink-noise fra en fil og måling av dette med en mikrofon er adskilte, uavhengige prosesser - måleren vet ikke hva signalgiveren gjør, og kan heller ikke påvirke målesignalet.

    Tilgang til veldig bra og rimelig måleutstyr er det som har gitt og kommer til å gi de største lydmessige forbedringene nå om dagen.
    Problemet er at dette også krever kunnskap, i motsetning til å kjøpe en boks i en butikk.
    Mye er vanskelig, men det er også mye som er overkommelig.
    Som for eksempel å måle frekvensrespons med pink-noise.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Har du forslag til gode mikrofoner til grei pris? Jeg har bestilt meg Ground Sound DCN28 og regner med at jeg må investere i en mikrofon også.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ser mange bruker MiniDSP sin UMIK - den er med cal fil og USB ut, rett i datamaskinen.
    http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1

    Eller du kan kontakte Bx, han med Audiolense, selger IBF Akustik sine mikrofoner - komplett mikrofon med cal fil og mic forsterker, plugges rett inn linjeinngang på PC eller USB IO.
    Dette er en mikrofoner med veldig gode spesifikasjoner for formålet akustiske målinger.

    Disse koster typisk rundt en halv til en tank bensin.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Avspilling av pink-noise fra en fil og måling av dette med en mikrofon er adskilte, uavhengige prosesser - måleren vet ikke hva signalgiveren gjør, og kan heller ikke påvirke målesignalet.
    Vil man ikke unngå dette problemet ved å kjøre målesignalet inn på kanal to på lydkortet og bruke det som referanse?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Avspilling av pink-noise fra en fil og måling av dette med en mikrofon er adskilte, uavhengige prosesser - måleren vet ikke hva signalgiveren gjør, og kan heller ikke påvirke målesignalet.
    Vil man ikke unngå dette problemet ved å kjøre målesignalet inn på kanal to på lydkortet og bruke det som referanse?
    I praksis nei, fordi målesoftwaren ikke er laget for å analysere et vilkårlig signal som målesignal for å prøve å få noe fornuftig ut av det.
    I stedet så genererer den selv signalet, finner ut av tidsforsinkelsen fra ut gjennom høyttalere og rom og mikrofon, og vet dermed hva som er påtrykt signal og hva som er tilført i form av avvik.
    Slik kan software som REW og Arta og Holm finne forvrengning, impulsrespons og frekvensrespons ut i fra en enkel måling med sinussweep.
    Et noise-signal kan ikke brukes til alt uansett fordi signalet er stokastisk/tilfeldig.

    I gamletida så var alt dette ganske vanskelig å få til, og prismessig langt utenfor rekkevidde for selv avanserte amatører.
    Nå i dag så greier REW omtrent alt, ytelsesmessig begrensning ligger i mikrofon og micforsterkere og digital IO.
     

    druntblunt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2014
    Innlegg
    156
    Antall liker
    169
    Sted
    Jar
    Torget vurderinger
    1
    Ser mange bruker MiniDSP sin UMIK - den er med cal fil og USB ut, rett i datamaskinen.
    UMIK-1 | MiniDSP

    Eller du kan kontakte Bx, han med Audiolense, selger IBF Akustik sine mikrofoner - komplett mikrofon med cal fil og mic forsterker, plugges rett inn linjeinngang på PC eller USB IO.
    Dette er en mikrofoner med veldig gode spesifikasjoner for formålet akustiske målinger.

    Disse koster typisk rundt en halv til en tank bensin.
    Takk for svar. UMIK ser jo ut til å være en hendig sak. Ser at AV Shop selger denne her i landet. Fikk merkelig nok ingen treff på e-bay på "UMIK".
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Må bare si at REW er et fantastisk verktøy. Har brukt dette en god stund. Målemic er en DIY Sennheiser kapsel avkoblet fra mekanisk påvirkning (Svært godt avkoblet). Veldig gode data på mic'en.
    Så kjør på med REW. Et godt nok lydkort er Creative HD av noe slag i prisklassen 500 - 1000 kroner. Jeg bruker dette: https://www.komplett.no/creative-sound-blaster-x-fi-hd/805251

    Meget godt fornøyd med den.

    Vidar
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg har oppdatert pink noise filene, slik at de blir mere anvendelig for formålet.

    De nye filene er lenger med 1min varighet.

    Ny 7_1 med alle kanaler UTEN LFE.
    Denne kan brukes til å sette eller sjekke sub nivå, skal summere til om lag flat kurve.

    LFE:
    LFE alene skal måle rundt +10dB, altså +10dB over nivået for en enkelt L/C/R kanal.
    Signalet er filtrert 120Hz lp 12dB/oct.
    Bruk No_LFE til å sette nivå slik at det passer med de andre kanalene.
    Det kan også være lurt å sjekke sub level sammen med L, R alene.
    Alt dette forutsetter et oppsett med full bass management.

    7_1 uten LFE: http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn%20full_fr%20-20dBFS%20-23dBrms%201min%20No_LFE%207_1
    .flac

    LFE: http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn%20full_fr%20-20dBFS%20-23dBrms%201min%20LFE%207_1
    .flac

    C:http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn%20full_fr%20-20dBFS%20-23dBrms%201min%20C%207_1
    .flac

    SL: http://www.kvalsvoll.com/Articles/TestSignals/pn%20full_fr%20-20dBFS%20-23dBrms%201min%20SL207_1
    .flac


    Signaler som finnes:
    C, LCR, LFE, No_LFE, SL, SR, SBL, SBR.
    L, R, L+R finnes som 2-ch, utelate 7_1 i linken.

    Erstatt fx SL i linken med SR for å finne SR-signalet.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    La oss si jeg vil sjekke calibreringen, for å verifisere at jeg kjører med minst like bra eller bedre cal enn studioet som har laget filmen.

    Jeg setter mv til -20dB, sjekker at sub level er der det skal være flatt, det er -6dB her, og spiller filen xxx No_LFE.flac.
    Da blir det slik:

    pn_nolfe.png


    Dette ser greit nok ut, alt ser ut til å summere greit, og det er rimelig flatt over den viktigste delen av mellomtoneområdet.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Surroundkanalene er ikke like viktige som front, derfor sjekker jeg responsen for LCR, en surroundkanal og LFE alene:

    LCR, med 1/6oct glatting:
    pn_lcr.png


    SR:
    pn_sr.png


    LFE:
    pn_lfe.png


    Slik ser jeg at nivå og respons for de enkelte kanalene er akseptabelt.
    Her observerer jeg at de største avvikene skyldes surroundkanalene, som har noe høyt nivå rundt 100-200hz, samt avrulling i toppen.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hvordan sjekke og justere nivå på sub:

    Med fullfrekvent signal på en eller flere kanaler utenom LFE skal responsen være flat.
    Flat betyr at signalet inn har flat frekvensfordeling, mens det man måler avhenger av valgt tilt og romkurve.
    Typisk vil det være noen få dB tilt, og enda noen dB ekstra helt i bunnen, slik at riktig fr for LFE er ikke en flat kurve, den stiger mot bunnen.

    LFE er +10dB i forhold til andre kanaler.
    Det betyr at LFE alene skal havne +10dB over signal fra en L eller R kanal.
    LFE havner eksakt (eksakt nok) på samme nivå som summasjonen fra 7.1 signalet uten LFE.

    Det brukes ofte 1/3 oktav real-time analysator for å kalibrere.
    Da jevnes det litt ut, slik at det er lettere å se et mere gjennomsnittlig nivå, som jo er det en bruker for å justere etter.
    Slik blir det i REW hvis RTA settes til 1/3 oktav, l og R kanal sammen med 7.1 uten LFE og LFE alene:

    pn_lfe2.png


    Det er greit å bruke LCR signalet til å sjekke LFE og sub.
    Her sjekker jeg hvordan det blir med flat, +3dB og +6dB sub level:

    pn_lfe3.png


    Ikke bruk spl meteret til å sjekke sub level, det blir veldig galt fordi sub signalet ikke har noe definert rms nivå, det er også vanskelig å se hva slags rms nivå en i så fall skulle justere til, fordi frekvensreponsen målt med mikrofonen ikke er flat.
    Samme LFE pink noise signal vil også gi forskjellige spl rms målinger for forskjellige subwoofere.
    Forskjellige oppsett kan ha forskjellig båndbredde, slik at et system satt opp for fx 30hz avrulling da ville blitt justert altfor høyt i nivå i forhold et fullfrekvent.
    Derfor brukes det RTA, gjerne med 1/3 oktav oppløsning, og nivået justeres per frekvensbånd, ikke etter et meningsløst tall på et meter.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kalibrering av lydnivå til referanse:

    Det er nivået på de forskjellige kanaler innbyrdes, og frekvensresponsen for disse, som er viktig i kalibreringen.
    Hvor høyt det spiller justerer du med noe som heter volumkontroll, denne kan typisk sette lydnivået fra omtrent ikke hørbart opp til dundrende høyt som rister huset og gir en kraftfull opplevelse av lyden, til glede for hele nabolaget.
    Det fine med volumkontrollen er at du selv har full kontroll over den, slik at lydnivået kan tilpasses akkurat slik du vil ha det.
    De aller fleste prosessorer og av-receivere har en slik fantastisk volumkontroll.

    For kalibrering i forhold til absolutt lydnivå, referansenivå, så må nivået justeres til en spesifisert lydstyrke for et spesifisert signal.
    For film er dette definert som 85dB spl for -20dBFS signalnivå.
    Justeringen oppnås i følge beskrivelser i standarder ved å spille av pink noise med -20dBFS digitalt signalnivå.
    Det kan være greit å bruke Dolby pink noise signal til dette, da det kan se ut som det er disse som ofte er i bruk.
    Dette Dolby pink noise signalet er selvfølgelig ikke eksakt -20dBFS, men det har du sikkert allerede skjønt, for det ville jo vært for enkelt.

    Justeringen går ut på å spille det valgte kalibreringssignalet, enten det nå er Dolby pn eller noe annet som en mener er det rette for bruken, og så justere spl til 85dB for hver enkelt L, R kanal.
    Her er det tallet på meteret som skal stemme, å justere slik at frekvensreponsen treffer rett spl akkurat på en spesiell frekvens er ikke slik det er ment.

    Justert slik så skal da spl nivået bli akkurat likt slik det var i studioet der de laget filmen.

    Dolby pn og -20dBFS/-23dBrms full-fr pn:
    pn_dolby.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn