Resultater 1 til 10 av 10
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Vidar Øierås's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Innlegg
    3,200
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Nødvendig vs. overdrevet båndbredde

    Har nettopp hatt en diskusjon med en kar om hvorvidt båndbredden på en forsterker påvirker lyden.
    Det er snakk om en forsterker med en båndbredde LANGT over 20kHz, og ned mot nesten DC. Det var snakk om flere MHz i båndbredde.

    Argumentet som ble gitt for å ha så vanvittig båndbredde var visst at lyden ble bedre kontrollert enn om båndbredden var begrenset til "bare" 50kHz.
    Begynte å sammenligne hestekrefter og båndbredde - jeg skjønte vel allerede da at fyren hadde litt lite vitenskapelig ballast.

    Jeg satt meg på bakbena, og sa at dette var bare tull. Jeg mener at hvis den tilgjengelige båndbredden er større enn båndbredden på det signalet som skal forsterkes, så vil ikke signalet forringes. Det er kapasiteten i strømforsyningen som avgjør kontrollen - ikke båndbredden. Signalet skal jo modulere strømforsyningen for å kunne forsterke lyd.

    Hva er eventuelt poenget med vanvittig båndbredde? Er han, meg, eller begge to på bærtur?

    Vidar
    Lyset går raskere enn lyden. Det er derfor de fleste mennesker virker opplyste inntil du hører de snakke....

  2. #2
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har sett hevdet av noen her på HFS at båndbredden henger sammen med slewrate, og er også nysgjerrig på hva ekstrembåndbreddder gjør for lydkvaliteten.
    At det har sammenheng med kontroll? derimot har jeg ikke hørt..........da tenker jeg på kontroll litt på samme måte som dempefaktor er av betydning ( i gitte sammenhenger)
    Mvh.KW

  3. #3
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,583
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Det er vanlig å begrense båndbredden i en forsterker med et enkelt rc-filter før inngangstrinnet, med god grunn - ekstrem båndbredde skaper potensielle støyproblemer, og båndbredden gir ingen gevinst lydmessig.

    Å designe for stor båndbredde internt i forsterkeren er derimot noe helt annet.
    Det betyr bl a at det er mulig å oppnå kontroll over forvrengning over hele det brukbare frekvensområdet, og det er som regel også lettere å oppnå god stabilitet, fordi en får bedre fasemargin.
    Alle nyere A/AB forsterkere er konstruert mer eller mindre slik, også de som står i rimeligere AV-receivere.
    I gamledagene var dette verre å oppnå, fordi transistorene var dårligere.

  4. #4
    Hifi Freak Vidar Øierås's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Innlegg
    3,200
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Hvor stor båndbredde er det vi snakker om egentlig, Kvålsvoll?
    Holder det å begrense båndbredden internt i forsterkeren til rundt 50kHz?

    Vidar
    Lyset går raskere enn lyden. Det er derfor de fleste mennesker virker opplyste inntil du hører de snakke....

  5. #5
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg
    Leif Ernstsen sin siste oppgradering av DP A1 s EBW inneholdt vel nettopp en ytterligere økt båndbredde bl.a. EBW Extended BandWith?
    Jeg vet ikke noe om dette med rc-filter før inngangsfilter.
    Min Karan er DC-300 000 Hz nevnte DP A1 s tror jeg går fra DC til 500 000hz (eller er det 600 Khz).
    Mvh.KW
    Siste redigert av KW; 13.04.2014 kl. 13:24. Årsak: rettet extra til extended bandwith.

  6. #6
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,583
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra Vidar Øierås Se Innlegg
    Hvor stor båndbredde er det vi snakker om egentlig, Kvålsvoll?
    Holder det å begrense båndbredden internt i forsterkeren til rundt 50kHz?

    Vidar
    Tja, det kommer vel mest an på konstruktøren..

    Inngangsfilter settes ofte til 5-10x 20khz, det blir vel en 100-200khz, slik at det ikke blir fall og fasedreining ved 20khz, filteret blir jo 3dB ned ved knekkfrekvensen.
    Selve forsterkertrinnene er det gunstig å få til med minst 20khz båndbredde på før tilbakekobling, hvis det er global tilbakekobling da.
    Båndbredden etter tilbakekobling vil da bli ganget opp med tilbakekoblingen, som regel en plass mellom 30-60dB.
    Da ser en at det er mulig å få rundt 2MHz båndbredde til slutt, og så blir det problemer med stabilitet og slikt, den skal jo også være stabil i kapasitiv last.

  7. #7
    Hifi Freak Final's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,908
    Tagget i
    5 Innlegg
    Album
    1
    Min erfaring med Extended Bandwith DP A1S EBW er en mer luftig myk og oppløst diskant. Forsterkere med smal båndbredde har jeg opplevd som mer grove i diskanten, selvom begrensningene i båndbredde skal ligge utenfor det hørbare området. På DP forsterkerene er modifisering til EBW hørbart men ikke voldsomt dramatisk. Med EBW kan innstrålt støy fra nett o.l. bli mer hørbart og totalresultatet vil oppleves dårligere hvis man ikke har kontroll her. Nedover i frekvensområdet dvs under 20 Hz vil man fort merke problemer hvis arm og pickup ikke passer sammen. Fordelen er mer følelse av kropp og naturlighet i instrumenter. Da må imidlertid alt stemme. Gjør det ikke det er det fort gjort å avskrive en forsterker med utvidet båndbredde som dårlig. Tekniske forklaringer overlater jeg til andre. Ovenstående er kun mine personlige erfaringer.

    Final
    Siste redigert av Final; 13.04.2014 kl. 11:40.

  8. #8
    Hifi Freak Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    9,915
    Tagget i
    7 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    1
    Her er hva Paul McGowan hos PS Audio sier om saken:

    stereophilus said:
    Paul, I'm interested to know if the new amplifier(s) will be designed with certain specification goals. Personally I think current delivery is a useful specification, but most people go with power into an 8 ohm load. What is your target?
    Or is the target just to make it sound great and disregard the specifications?


    Admin;
    Aside for the obvious specs such as power, distortion and noise, the several that I will be focusing on are bandwidth, open loop stability and output impedance (current delivery). All these are critical factors in an amp. But bandwidth has become a real center piece for me. The amp I am listening to now is flat to 100kHz.

  9. #9
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,280
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hva legger man i det subjektive begrepet "kontroll" her egentlig?

    Men å hevde at ekstrem båndbredde er avgjørende for god lyd er ren bambus. Ingen av oss hører særlig mye over 17-18 kHz. De fleste høyttalere sier heller ikke et pip over samme frekvens. Vinyl og CD har heller ingen informasjon over 20 kHz. Opptaksmikrofoner som brukes for å ta opp musikken vi lytter til har frekvensrespons opp til 15 kHz kanskje. Så det er litt "far fetched" dette her.
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  10. #10
    Hifi-entusiast TANDBERGEREN's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2013
    Sted
    Fosser
    Innlegg
    301
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Vidar Øierås Se Innlegg
    Har nettopp hatt en diskusjon med en kar om hvorvidt båndbredden på en forsterker påvirker lyden.
    Det er snakk om en forsterker med en båndbredde LANGT over 20kHz, og ned mot nesten DC. Det var snakk om flere MHz i båndbredde.

    Argumentet som ble gitt for å ha så vanvittig båndbredde var visst at lyden ble bedre kontrollert enn om båndbredden var begrenset til "bare" 50kHz.
    Begynte å sammenligne hestekrefter og båndbredde - jeg skjønte vel allerede da at fyren hadde litt lite vitenskapelig ballast.

    Jeg satt meg på bakbena, og sa at dette var bare tull. Jeg mener at hvis den tilgjengelige båndbredden er større enn båndbredden på det signalet som skal forsterkes, så vil ikke signalet forringes. Det er kapasiteten i strømforsyningen som avgjør kontrollen - ikke båndbredden. Signalet skal jo modulere strømforsyningen for å kunne forsterke lyd.

    Hva er eventuelt poenget med vanvittig båndbredde? Er han, meg, eller begge to på bærtur?

    Vidar

    Bærtur og bærtur.
    Kan i grunnen kun nevne at forsterkere fra den æra som sies å ha "den beste lyden" sjelden hadde båndbredde som overgikk 20Khz med noen særlig stor margin.
    Likeledes så var innspillingsutstyr også stort sett begrenset til Ca 30Khz (båndmaskiner) og i dag i realiteten 48Khz på digitale studioinnspillinger.

    Det er mange forhold som sørger for "kontrollen", men veldig forenklet så snakker vi først og fremst om dempingsfaktoren for effektforsterkere.
    Denne henger sterkt sammen med såvel utgangsimpedanse, som med strømforsyningen, bare for å nevne to viktige faktorer.

    Og for ordens skyld: Det skjer ingen modulering i en fungerende forsterker.

    Men direkte enkelt er dette likevel ikke.
    Har vel vist seg at en båndbredde på minimum 5 ganger hørbart område er å foretrekke.
    Men som jeg ser enkelte alt har nevnt: Noe særlig forbi 10 ganger hørbart område fører lett til en ustabil forsterker.

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed