Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 67
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg

    Test av ABX- test?

    Planlegger fortsatt en test av ABX- testen. Har tenkt å invitere Bergen Lydlaug til en testkveld i løpet av førsommeren.

    Jeg lurer i første rekke på hvor følsom den egentlig er. Hvor små endringer i frekvensgang kan normale hifinerder høre, hvor følsomme er ørene våre i forskjellige frekvensavsnitt, hvor går nedre grensen for helt normale folk: 0.5 dB, 1 dB? Over 1/4 oktav, 1/2 oktav?

    Nå er stuen i tkr Towers lytterom, og noe akustisk behandling av rommet blir det faen ikke snakk om, iflg. sjefen.

    Men hvis alle sitter på samme plass i løpet av testen, burde jo det være greit nok. Og de aller fleste burde vel klare å konsentrere seg i 30 minutter omtrent.

    Men er det noen her inne som vet hvor lange musikksnuttene være? Jeg mener å ha lest at de bare skal være rundt 15-20 sekunder. Og hvor lang tid kan man tillate seg mellom snuttene, 5 sek, 10 sek?

    Sliter litt med å finne noen holdbar oppskrift på dette her. Er det noen som har konkret info? Har prøvd å spørre på Gearslutz, men får ikke noe svar der.

    mvh tkr
    Siste redigert av tkr; 11.03.2014 kl. 15:39.
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    1,498
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nivåfølsomhet avhenger av båndbredden på avviket, og ikke minst hvor i frekvens det er. Worst case så kan 0.25-0.5dB være utslagsgivende.

    15-20 sekunder er fin lengde om målet er å avdekke OM det er forskjell. Ikke så egnet om man ønsker å beskrive forskjellen. Pausen bør være så kort som mulig.

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,363
    Tagget i
    3 Innlegg
    ^ Hodetelefoner bidrar som regel til mer kontrollerte testbetingelser. Kontrollerte testbetingelser bidrar til mer robuste resultater.

    Viktigere enn lengden på snuttene er om musikken/programmaterialet er egnet til å «belyse» ulike endringer i reproduksjonen. Det kan være nytteløst å teste hørbarheten av f.eks. en lavpassfiltrering ved 20 kHz dersom programmaterialet ikke inneholder informasjon over 10 KHz.

    En enkel måte å teste hørbarheten av ulike endringer er å manipulere (EQ og andre betoninger) musikken i f.eks. Audacity.

    mvh
    KJ
    Siste redigert av KJ; 11.03.2014 kl. 20:18.
    You can get away with anything if you give it a good tune

  4. #4
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Hi-Fi akustikk Se Innlegg
    Nivåfølsomhet avhenger av båndbredden på avviket, og ikke minst hvor i frekvens det er. Worst case så kan 0.25-0.5dB være utslagsgivende.

    15-20 sekunder er fin lengde om målet er å avdekke OM det er forskjell. Ikke så egnet om man ønsker å beskrive forskjellen. Pausen bør være så kort som mulig.
    Takker.

    M.a.o., hvis en legger seg på avvik på f.eks. +- 0.5 dB og en båndbredde på 1/4 oktav så skulle dette være hørbart for de fleste iallfall i 500- 2500 Hz- området?

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  5. #5
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra KJ Se Innlegg
    ^ Hodetelefoner bidrar som regel mer kontrollerte testbetingelser. Kontrollerte testbetingelser bidrar til mer robuste resultater.

    Viktigere enn lengen på snuttene er om musikken/programmaterialet er egnet til å «belyse» ulike endringer i reproduksjonen. Det kan være nytteløst å teste hørbarheten av f.eks. en lavpassfiltrering ved 20 kHz dersom programmaterialet ikke inneholder informasjon over 10 KHz.

    En enkel måte å teste hørbarheten av ulike endringer er å manipulere (EQ og andre betoninger) musikken i f.eks. Audacity.

    mvh
    KJ
    Jeg kan legge inn eq-presets i preen min slik at jeg bare forandrer f.eks. 0.5 dB over en viss frekvensbredde. Alle andre parametre beholdes uforandret, ikke mist volumsettinger.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    1,498
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra tkr Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Hi-Fi akustikk Se Innlegg
    Nivåfølsomhet avhenger av båndbredden på avviket, og ikke minst hvor i frekvens det er. Worst case så kan 0.25-0.5dB være utslagsgivende.

    15-20 sekunder er fin lengde om målet er å avdekke OM det er forskjell. Ikke så egnet om man ønsker å beskrive forskjellen. Pausen bør være så kort som mulig.
    Takker.

    M.a.o., hvis en legger seg på avvik på f.eks. +- 0.5 dB og en båndbredde på 1/4 oktav så skulle dette være hørbart for de fleste iallfall i 500- 2500 Hz- området?

    mvh
    Når jeg sier stor båndbredde mener jeg STOOOOOR båndbredde. 0.5dB med 1/4 oktav er ekstremt smalt. Når det er snakk om så små forskjeller må båndbredden på avviket fort være ett par oktaver. Avhenger av kildemateriell, frekvensområde og nivå.

    Må innrømme jeg tror dette blir alt for ommfattende å drive med på hobbybasis. Skal du i tillegg fjerne alt av Biaseffekter (da tenker jeg også på uforutsett bias) er dette ett ganske stort prosjekt.

    Hodetelefoner er en fin metode å bruke.

  7. #7
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Hi-Fi akustikk Se Innlegg
    Sitat Sitat fra tkr Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Hi-Fi akustikk Se Innlegg
    Nivåfølsomhet avhenger av båndbredden på avviket, og ikke minst hvor i frekvens det er. Worst case så kan 0.25-0.5dB være utslagsgivende.

    15-20 sekunder er fin lengde om målet er å avdekke OM det er forskjell. Ikke så egnet om man ønsker å beskrive forskjellen. Pausen bør være så kort som mulig.
    Takker.

    M.a.o., hvis en legger seg på avvik på f.eks. +- 0.5 dB og en båndbredde på 1/4 oktav så skulle dette være hørbart for de fleste iallfall i 500- 2500 Hz- området?

    mvh
    Når jeg sier stor båndbredde mener jeg STOOOOOR båndbredde. 0.5dB med 1/4 oktav er ekstremt smalt. Når det er snakk om så små forskjeller må båndbredden på avviket fort være ett par oktaver. Avhenger av kildemateriell, frekvensområde og nivå.

    Må innrømme jeg tror dette blir alt for ommfattende å drive med på hobbybasis. Skal du i tillegg fjerne alt av Biaseffekter (da tenker jeg også på uforutsett bias) er dette ett ganske stort prosjekt.

    Hodetelefoner er en fin metode å bruke.
    Vel....
    Hadde i grunn tenkt å ta det som et lite Laugsprosjekt. Invitere inn Bergen Lydlaug, sende ut (eller laste opp) noen snutter med forskjellig eq, plante alle i sofa/sweetspot, og se om vi klarer å høre forskjell når vi vet at forskjellene skal være der.

    En hører jo så mye om folk som ikke hører forskjell på hverken det ene eller andre, og dette tolkes jo i hytt og pine som det ikke er noen forskjell....Nå tenkte jeg å snu litt på flisa. Lage presets med påviselige forskjeller i frekvensgang og se om folk greier å høre dette i en vanlig lyttesetting.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    1,498
    Tagget i
    0 Innlegg
    Men dersom du vet at det er forskjell så har du allerede introdusert en Bias som gjør forsøket verdiløst.

    Du må variere mellom at det er forskjell og ikke, og det må være dobbelt blindt for å ha noen mening. Selv med det beste intensjoner så kan du få "clever Hans" effekter. Clever Hans kan du lese om på Wikipedia. Veldig interessant.

  9. #9
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Jeg er forvirret. Iht. det jeg vet, består en ABX- test i at man blir kjent med snuttene A og B, og siden får man høre dem, uten å vite hvilken av dem man hører. Det skal man så finne ut, og gjerne notere ned.

    Jeg er rimelig trygg på at du blander kortene her. Jeg har ingen planer om å gjennomføre en dobbel blindtest.

    http://en.wikipedia.org/wiki/ABX_test


    mvh
    Siste redigert av tkr; 11.03.2014 kl. 20:43.
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,363
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra tkr Se Innlegg
    ...

    Jeg kan legge inn eq-presets i preen min slik at jeg bare forandrer f.eks. 0.5 dB over en viss frekvensbredde. Alle andre parametre beholdes uforandret, ikke mist volumsettinger.

    mvh
    Ok. Hvilken Pre? Har du evt sjekket om EQ en som sådan gir noen lydlig konsekvens? Dvs EQ innkoblet men uten noen frekvensendring?

    Med Audacity tenkte jeg mest på å lage en spilleliste eller CD med et utvalg «ABX»-spor. A «original» B manipulert X enten A eller B. Det kan dog være nødvendig å ta også «original» lyden via en full prosessorloop i Audacity, men med alle effekter skrudd til null for å unngå at evt utilsiktede lydlige effekter av loopen påvirker resultatet. En slik CD kan evt nytes i ro og mak i kjente omgivelser. Den er imidlertid åpen for juks, så resultatene må evt tolkes med forbehold om deltakernes ærlighet. En annen og muligens krevende måte kan være å slå manipuleringen av/på på ulike steder på et lydspor og be testere om å identifisere når manipuleringen er av eller på. Lytteren får ikke mulighet for direkte sammenlikning av den samme snutten så det kan hende at en slik metode ikke har veldig god følsomhet.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    1,498
    Tagget i
    0 Innlegg
    Så det du har tenkt er å teste validiteten til ABX prinsippet med en ABX test? Det gir ikke noen mening. Det blir jo bare en helt vanlig ABX test. Dette blir en test av om panelet kan høre en gitt forskjell.

    Tror det du må gjøre er å gjøre en dobbelt blind XXX test, der du opplyser om at to av alternativene er identiske. Klarer man så å få en statistisk signifikans så kan det gi støtte ene eller andre veien. Dette blir heller ikke noen god metode egentlig, siden alt avhenger av at forskjellene er hørbare i utgangspunktet, og det er jo den egentlige problemstililngen.

    Det eneste vi kan gjøre er å stole, eller ikke stole, på at vi hører det samme blindt som seende. De tester jeg har sett tyder på vi er ekstremt påvirkelige av det vi ser.

    Planlegger fortsatt en test av ABX- testen. Har tenkt å invitere Bergen Lydlaug til en testkveld i løpet av førsommeren.

    Jeg lurer i første rekke på hvor følsom den egentlig er. Hvor små endringer i frekvensgang kan normale hifinerder høre, hvor følsomme er ørene våre i forskjellige frekvensavsnitt, hvor går nedre grensen for helt normale folk: 0.5 dB, 1 dB? Over 1/4 oktav, 1/2 oktav?


    Du legger opp til to forskjellige tester i en. Den første er å teste hvor god ABX testen er. Det andre er å se hvor små avvik vi kan høre i ulike frekvensbånd. Det er ikke lurt å teste to så fundamentale ting i samme test.

  12. #12
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra KJ Se Innlegg
    Sitat Sitat fra tkr Se Innlegg
    ...

    Jeg kan legge inn eq-presets i preen min slik at jeg bare forandrer f.eks. 0.5 dB over en viss frekvensbredde. Alle andre parametre beholdes uforandret, ikke mist volumsettinger.

    mvh
    Ok. Hvilken Pre? Har du evt sjekket om EQ en som sådan gir noen lydlig konsekvens? Dvs EQ innkoblet men uten noen frekvensendring?

    Med Audacity tenkte jeg mest på å lage en spilleliste eller CD med et utvalg «ABX»-spor. A «original» B manipulert X enten A eller B. Det kan dog være nødvendig å ta også «original» lyden via en full prosessorloop i Audacity, men med alle effekter skrudd til null for å unngå at evt utilsiktede lydlige effekter av loopen påvirker resultatet. En slik CD kan evt nytes i ro og mak i kjente omgivelser. Den er imidlertid åpen for juks, så resultatene må evt tolkes med forbehold om deltakernes ærlighet. En annen og muligens krevende måte kan være å slå manipuleringen av/på på ulike steder på et lydspor og be testere om å identifisere når manipuleringen er av eller på. Lytteren får ikke mulighet for direkte sammenlikning av den samme snutten så det kan hende at en slik metode ikke har veldig god følsomhet.

    mvh
    KJ


    Preen er en Metric Halo ULN 8. Slik ser vinylflowchartet ut, altså mitt nåværende vinylpreset. Poenget med det hele er å spille samme lille musikksnutt, altså de samme 20 sekundene av samme sang, med forskjellig eq- settinger.
    Det sparer mye arbeid å gjøre det slik.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  13. #13
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Hi-Fi akustikk Se Innlegg
    Så det du har tenkt er å teste validiteten til ABX prinsippet med en ABX test? Det gir ikke noen mening. Det blir jo bare en helt vanlig ABX test. Dette blir en test av om panelet kan høre en gitt forskjell.
    Helt korrekt. Det er akkurat det jeg ønsker å finne ut. Hvor stor forskjell i frekvensgang må det være før folk får det med seg?

    Det eneste vi kan gjøre er å stole, eller ikke stole, på at vi hører det samme blindt som seende. De tester jeg har sett tyder på vi er ekstremt påvirkelige av det vi ser.
    Jeg heller til den oppfatningen at man utmerket godt kan styre testen fra f.eks. en iPad, slik at ingen andre en den som styrer testen kan se hvilken av de to eq- settingene som kjører.


    Du legger opp til to forskjellige tester i en. Den første er å teste hvor god ABX testen er. Det andre er å se hvor små avvik vi kan høre i ulike frekvensbånd. Det er ikke lurt å teste to så fundamentale ting i samme test.


    Det er derfor jeg spør og graver her, for å finne ut hvor grensen for det normalt hørbare går. Jeg er ikke nødvendigvis enig med det du skriver, forresten. Jeg synes at det er høyst relevant å vite hvor grensen for utsagnskraft går, og IMO henger disse tingene sammen.
    Hvor stor må lydforskjellene være før en ABX- test fanger det opp? Eller sagt på en annen måte: Hvor store kan de være uten at en ABX- test fanger det opp?


    mvh
    Siste redigert av tkr; 11.03.2014 kl. 21:41.
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  14. #14
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,363
    Tagget i
    3 Innlegg
    Det finnes ABX-apper for bla iOS, Android, Foobar og annet, se evt også PC ABX Home Page

    Vær oppmerksom på at lyttetester med et samlet lyttepanel har tildels betydelige metodiske utfordringer, da lytterne ikke lengre er uavhengige av hverandre, og «gruppedynamikken» kan bli en dominerende faktor.

    Jeg tipper at lyttesituasjonen (ABX eller hva det blir) kan være uvant for de fleste så det kan bli viktig å senke ambisjoner og skuldre et par-tre hakk. Se på det mer som en introduksjon/forsmak, enn som det «endelige» svaret.

    mvh
    KJ
    Siste redigert av KJ; 11.03.2014 kl. 22:35.
    You can get away with anything if you give it a good tune

  15. #15
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra KJ Se Innlegg
    Det finnes ABX-apper for bla iOS, Android, Foobar ag annet, se evt også PC ABX Home Page

    Vær oppmerksom på at lyttetester med et samlet lyttepanel har tildels betydelige metodiske utfordringer, da lytterne ikke lengre er uavhengige av hverandre, og «gruppedynamikken» kan bli en dominerende faktor.

    Jeg tipper at lyttesituasjonen (ABX eller hva det blir) kan være uvant for de fleste så det kan bli viktig å senke ambisjoner og skuldre et par-tre hakk. Se på det mer som en introduksjon/forsmak, enn som det «endelige» svaret.

    mvh
    KJ
    Takk for linker, jeg skal se om det er noe brukandes der!

    Ellers kan du ta det helt med ro. Lydlauget har vært med på tester før, og dette er en ting jeg tenkte vi kunne bruke en time på før folk blir for fulle og høylydte.

    Og det gjøres på gøy. Det skal ikke presenteres på neste AES- konferanse.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  16. #16
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Morsomt prosjekt tkr.

    Lengden på musikksnuttene kan være valgfritt. Forskning viser at 20 sekunders klipp uten opphold mellom er følsomt og effektivt.

    Vær obs på at EQ forskjeller er ganske konkrete og relativt enkle å spotte mange runder.

    Typiske hififorskjeller kan være mer abstrakte og derfor vanskeligere å detektere mange runder etter hverandre. Hadde nesten vært morsommere om dere for eksempel hadde testet formatforskjeller. Hvor mange runder hører dere forskjeller på CD og SACD for eksempel? Eller hvor lav mp3 bitrate må til for å høre forskjell.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  17. #17
    Hifi Freak Dr Dong's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Innlegg
    6,827
    Tagget i
    0 Innlegg
    Endres det «samlede» lydnivå når du går inn og endrer EQ?
    – Det er malt i de foldede hender… (Parelius)
    – […] there is no criminal more violent and dangerous than the altruist with a bomb. (McNeilly)
    – jeg vet hvem jeg er. (Don Quijote)

  18. #18
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra AtleT Se Innlegg
    Morsomt prosjekt tkr.

    Lengden på musikksnuttene kan være valgfritt. Forskning viser at 20 sekunders klipp uten opphold mellom er følsomt og effektivt.

    Vær obs på at EQ forskjeller er ganske konkrete og relativt enkle å spotte mange runder.

    Typiske hififorskjeller kan være mer abstrakte og derfor vanskeligere å detektere mange runder etter hverandre. Hadde nesten vært morsommere om dere for eksempel hadde testet formatforskjeller. Hvor mange runder hører dere forskjeller på CD og SACD for eksempel? Eller hvor lav mp3 bitrate må til for å høre forskjell.
    Det har vi prøvd ut alt.
    Jeg har fått klar beskjed om å ikke spille 16/44.1 mer. Et samlet panel foretrakk oppsampling til 24/96. Alle hørte forskjell, som i: "Hva i helvete gjorde du nå? Still det tilbake!"

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  19. #19
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,323
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Dr Dong Se Innlegg
    Endres det «samlede» lydnivå når du går inn og endrer EQ?
    I teorien, ja.
    Men f.eks. 1 dB høyere over 1 oktav blir vel forsvinnende lite. Det skulle ikke være hørbart.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  20. #20
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra tkr Se Innlegg
    Sitat Sitat fra AtleT Se Innlegg
    Morsomt prosjekt tkr.

    Lengden på musikksnuttene kan være valgfritt. Forskning viser at 20 sekunders klipp uten opphold mellom er følsomt og effektivt.

    Vær obs på at EQ forskjeller er ganske konkrete og relativt enkle å spotte mange runder.

    Typiske hififorskjeller kan være mer abstrakte og derfor vanskeligere å detektere mange runder etter hverandre. Hadde nesten vært morsommere om dere for eksempel hadde testet formatforskjeller. Hvor mange runder hører dere forskjeller på CD og SACD for eksempel? Eller hvor lav mp3 bitrate må til for å høre forskjell.
    Det har vi prøvd ut alt.
    Jeg har fått klar beskjed om å ikke spille 16/44.1 mer. Et samlet panel foretrakk oppsampling til 24/96. Alle hørte forskjell, som i: "Hva i helvete gjorde du nå? Still det tilbake!"

    mvh
    Var dette ABX?
    Hvis ikke er det jo ypperlig testspor siden alle hører forskjell i utgangspunktet. Da kan det være interessant å se om man får et tellende resultat på en åpenbar forskjell.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed