Hva gjør at vi opplever forskjell på levende og avspilt lyd?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I en langvarig tråd på kabelhjørnet slumpet vi innom et (mer) interessant tema:
    Jeg mener ikke det du taler om har en afgørende betydning og heller ikke forklarer det som har betydning for at et anlæg bevæger sig fra det ordinerer til noget hvor gengivelsen for alvor begynder at ligne den originale live-begivenhed
    Jeg har fundert en del på hva det er som gjør at vi kan høre forskjell på live musikk og hermetisk vare. De fleste av oss har vel opplevd å gå forbi en åpen dør, høre musikk strømme ut, og øyeblikkelig vite om det er levende artister eller en innspilling. Litt av det interessante her er at lyden som lekker ut av en dør har store avvik i frekvensgang sammenlignet med direktelyden rett foran artisten i rommet. Det er kamfiltrering i bøtter og spann, og mye av diskanten blir borte på veien. Likevel hører vi lett forskjell på levende artist og innspilt musikk, selv med alle de avvikene i frekvensgang. Hvorfor det? Hvilke egenskaper er det ved lyden som gjør at vi opplever det som "live" i stedet for "avspilt"?

    Min teori er at det handler om fravær av kompresjon, spesielt i bassen og nedre mellomtone/grunntoneområdet. La oss si ca 50-300 Hz. Der ligger det meste av energien i musikken, men mange stereoanlegg og andre avspillingssituasjoner greier ikke å gjengi den fulle dynamikken i det området. Høyttalere som prøver å lage dyp bass fra små elementer får lange utsving, høyttalermotorene beveger seg ut av det lineære området i magnetgapet, og de komprimerer dynamikken. Det er en annen måte å si "tilfører store mengder tredjeordens forvrengning" på.

    Gulvstående høyttalere får også gjerne en kansellering ved 80-100 Hz pga refleksjon fra veggen bak høyttaleren, og en annen kansellering fra reflektert gulvlyd ved et par hundre Hertz (avhengig av lytteavstand). Den fargingen med et par store dalsøkk i øvre bass er også et tydelig hint om at dette er boksemat. Det kan lett bli litt blodfattig.

    PA-rigger legger vekt på å få til trøkket og kroppsligheten i dette frekvensbåndet. Det skal jo ofte danses til musikken, med eim av svette og det som verre er. Derimot bommer de ofte på frekvensgangen videre oppover og kan ha tildels store avvik fra det "riktige". Litt eq for å få det sånn noenlunde riktig er helt normalt, men helt riktig blir det aldri. Holografisk stereoperspektiv er også et fremmedord for en PA-rigg.

    Konstruktører av hifi-høyttalere har gjerne prioritert mindre farget frekvensgang i stedet og har lagt stor vekt på detaljrikdom. Lyttesituasjonen er jo en helt annen, kanskje sittende alene, dypt konsentrert foran husalteret for å "lytte inn" i avspillingen og få med seg alle detaljer. For å få flat frekvensgang fra en bassmellomtone er det nødvendig å tilføre en del demping, kanskje både elektrisk og mekanisk. Skal man få dyp bass (målt -3 dB-punkt) fra en møbleringsvennlig liten boks blir det også lav følsomhet og lange elementutsving. Begge deler går på bekostning av dynamikken og live-følelsen, mener jeg. "Detaljer" holder gjerne til litt høyere oppe i frekvensspektret, slik at det kan være fristende å legge mer fokus i øvre mellomtone enn i mellombass og grunntone. Analytiske detaljer fremfor kropp og svettelukt.

    Fra et gammelt intervju med Joachim Gerhard, mannen bak Audio Physic:
    - What would you like to improve with low range drivers?

    - We would get several advantages if we could increase the effective area of the driver without losing control over the radiation pattern. And also lowering the mass, make stronger magnet systems and harder, lighter cones.

    - Many "old" paper woofers still sound astonishingly good compared to modern drivers?

    - Oh, yes. We have not always went to the better. What many driver manufacturers have done the last years, is to increase the damping to make the frequency response more flat. But some old drivers, like the famous 6,5" paper woofer that Jan Paus at Seas made several years ago, (The Seas CA 17 RCY, ed. note) was optimized for low loss. So they made a compromise between frequency response and sensitivity. This driver was very good, and was used by Wilson Audio for many years. Later, in the 80's, manufacturers started to add more mass, they added more damping, and they made surrounds with high loss. That gave an extremely flat frequency response, but also a lot of energy storage. This compared, the old drivers were much quicker. They had some resonances, but you could get rid of that in the crossover. It was this run for flat response that gave a lot of modern drivers this dull, uninteresting sound. And you can also measure higher second and third harmonic distortion in some of them. If you compare the on-axis response between an old and new driver; you will see that the energy in the treble is far higher than in the new drivers. These so-called "modern" drivers often has a Qms of maybe 0.8 or 0.6. The old drivers had Qms values of maybe 5 to 7! We found that drivers with a very high mechanical Q sound more open, more clean and dynamic. And when you look at it, you find it is very simple, because they have less loss. The surround is easier to move, the spider is better constructed, they have better air flow, higher sensitivity. So a high mechanical Q is a very good indicator of energy storage behavior. This is one of our secrets. One of the many!
    SpeakerBuilding.com - Interview with Joachim Gerhard of Audio Physic, Page 1

    Oppsummert: Jeg tror den viktigste forskjellen ligger i ukomprimert bassgjengivelse. Hvis vi skal ha realistisk mulighet til å gjengi det i et stereoanlegg, betyr det basser med stort membranareal, høy effektivitet og lite mekanisk demping (høy Qms). Jeg bygger ihvertfall høyttalere med 2x12" (til å begynne med), og da Beyma 12P80Nd med 101 dB nominell følsomhet og Qms 6,6. Frekvens- og fasegang kan jeg alltids fikse med digital EQ til slutt, så det er ikke noe problem lenger. Så kan jeg drive dem f eks med chipamps til noen få kroner stykket via PVC-belagt høyttalerkabel fra Biltema, og det vil låte dynamisk og levende. Tror jeg.

    Andre teorier om hva som gjør at noe låter "live" og hvordan det kan gjenskapes?
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Vel, et symfoniorkester lyder ganske uanstrengt og ubegrenset. Over hele frekvensområdet.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.559
    Antall liker
    3.094
    Sted
    Oslo
    Hadde en samtale med en ihuga konsertgjenger i helgen mens vi lyttet til Griegs A-moll-konsert med Andsnes. Hans kommentar var at vektleggingen av instrumentene var helt forskjellig, og pianoet var lagt mye mer i forgrunnen enn det ville være i en konsertsal. Dermed kommer ihvertfall forskjellen inn lenge før vi mottar boksen med musikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, et symfoniorkester lyder ganske uanstrengt og ubegrenset. Over hele frekvensområdet.
    Ja, definitivt. Men instrumentgrupper som strykere har gjerne ganske myke transienter i lyden, og det er ikke så veldig vanskelig å gjengi på en noenlunde troverdig måte. Pauker er derimot en utfordring. Triangler og cymbaler også, forsåvidt, men jeg opplever at det er enklere å gjengi både høyfrekvent perkusjon og pizzicato strykere noenlunde livaktig fra et stereoanlegg enn paukedrønn og grovmessing. Det blir fort et spørsmål om å flytte mye luft tilstrekkelig kjapt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en samtale med en ihuga konsertgjenger i helgen mens vi lyttet til Griegs A-moll-konsert med Andsnes. Hans kommentar var at vektleggingen av instrumentene var helt forskjellig, og pianoet var lagt mye mer i forgrunnen enn det ville være i en konsertsal. Dermed kommer ihvertfall forskjellen inn lenge før vi mottar boksen med musikk.
    Enig i det. Med et stereopar mikrofoner stukket nedi pianoet låter det som om det skulle være seks meter bredt også. Det er nok for å kompensere for vår evne til å zoome inn på et bestemt instrument eller en bestemt stemme i et komplekst lydbilde. Det er av en eller annen grunn lettere å gjøre i konsertsalen enn på opptaket, så produsenten setter litt pre-fokus på solistene for oss. Men for meg gjør det at opptaket låter "riktigere" og mer livaktig når man hører på det fra godstolen, selv om det beviselig er mer forskjellig fra konsertlyden.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    I en langvarig tråd ...
    ..
    Andre teorier om hva som gjør at noe låter "live" og hvordan det kan gjenskapes?
    Slik er det.

    Med gode opptak, og utstyr for reproduksjon som iverater dynamikken, så låter det mer realistisk og nærmere "live".
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Andre teorier om hva som gjør at noe låter "live" og hvordan det kan gjenskapes?

    Det som jeg tror gir en live følelse er

    Dynamikk, uten tvil, men opplevelsen av dynamikk tror jeg ligger høyere i frekvens, jeg tror frekvensområdet der øret er mest sensitivt er viktigere enn flankene.

    Uanstrengthet, nok membranareal til å få det massive skyvet og unngå tonal forskyvning

    Spl, det er vanskelig å få livefølelse uten et vist nivå.

    Tonal balanse som ivaretar de skarpe kantene som finnes
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Sluket er blitt tunghørt og svarer ikke lenger på tlf…..;D
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Live kan være så mangt. La oss se på eksempelet med konsertsal. De er bygget for å bevare veldig mye av energien i rommet og ha en stor vekt på diffusfeltet. Etterklangen er lang, og jeg tror det fort kan være vanskelig å få med seg denne opplevelsen på ett opptak. Jeg opplever binaurale opptak (med kunsthode) som mer troverdige i så måte. Da avspilt over hodetelefoner. Bakdelen med dette er at hodetelefonene ikke får med seg den kroppslige opplevelsen av musikken.

    Kanskje burde vi lyttet til to opptak samtidig? Ett vanlig opptak og ett kunsthodeopptak. Avspillt samtidig og synkronisert/fasejustert?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Den "ukomprimerte bassgjengivelsen" er viktig og en nøkkelfaktor.
    Jeg pleier kalle den "vekten i musikken." Ikke slik at det skal slå mot kroppen, men det er en fysisk tilstedeværelse av musikken som man kjenner på værhårene vi er utstyrt med når det gjelder rett gjengivelse.

    Men for min del er den viktigste årsaken til at vi ikke gjenkjenner anlegget som "live" det at lyden kun kommer fra to punkt foran oss.

    Det medfører en rekke ulemper:

    Musikken er samlet inn i forhold til to referansepunkt, og gjengis fra disse (gjelder ved både live-opptak og miksepultproduksjoner). Man kan forestille seg at det er brukt to trakter foran opptredenen, og at lyden er kjørt inn i traktens trangeste punkt (mikrofonen/referansepunktet) -- i neste omgang åpnes så trakten fra høyttalerne mot lytter, med omvendt fortegn: fra noen små punkter og ut til lytteposisjon.

    Ulike løsninger forsøker å gjøre noe med dette - mange mikrofoner foran opptreden > mange høyttalere foran lytterne (Bell hadde vel over 80 høyttalere i ett testoppsett, alle koblet direkte til hver sin mikrofon foran et symfonirkester.)

    Slikt er det ikke plass til i en vanlig stue, og musikerne blir fort sure og sultne, og vil ha overtidsbetalt.

    Så vi nøyer oss med kompromisser.

    Det verste kompromisset er to kanaler, L/R, uten noe i midt -- hele tyngdepunktet i musikken er simulert av signalet fra høyre og venstre, fordi man vil ha en syntetisk stereo-opplevelse. Sentrum i musikken ble ofret fordi det ikke var plass til mer enn to spor på en LP, og stereo solgte. (Det er en grunn til at mono-tilhengerne lurte på om stereo-folket var døve.)
    Men det er å banne i kirken, selvsagt.

    Mente vi alvor, ville vi insistert på minimum 3-kanalsgjengivelse forfra.

    Grunnen til at vi øyeblikkelig gjenkjenner "live som live" er naturligvis at det vi hører live er en sum av en totalinteraksjon mellom artister og miljø - i stedet for å være samlet inn i to traktepunkt, og gjengitt fra samme. Selv om det er feil i live-gjengivelsen grunnet kamfiltrering o.a., så kompenseres dette av den totalinteraksjonen mellom kilde og miljø i forhold til lytter. Vi går forbi døren og hører at det som når oss er ekte (det er også mono.)

    Det er, igjen, å banne i kirken.

    (I en annen tråd her inne ble det linket til en artikkel om en Klangfilm-høyttaler som var blitt funnet i en kino. Denne blir nå brukt til mono-avspilling av musikk i ulike sammenhenger, også et musikksymposium. Responsen var mildt sagt sterk - til tross for at akkurat den høyttaleren kunne hatt godt av mer bunn.)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Andre teorier om hva som gjør at noe låter "live" og hvordan det kan gjenskapes?

    Det som jeg tror gir en live følelse er

    Dynamikk, uten tvil, men opplevelsen av dynamikk tror jeg ligger høyere i frekvens, jeg tror frekvensområdet der øret er mest sensitivt er viktigere enn flankene.

    Uanstrengthet, nok membranareal til å få det massive skyvet og unngå tonal forskyvning

    Spl, det er vanskelig å få livefølelse uten et vist nivå.

    Tonal balanse som ivaretar de skarpe kantene som finnes
    Det såkalte "smekket" som vi er så glade i - dette adrenalinfremkallende hoppe i stolen fenomenet om du vil, opptrer gjerne i området fra litt under 100 Hz og opp til 2K. Flankene er ikke på samme måte så brutalt kjappe, men ikke mindre viktig av den grunn. Egenskapene til ht. må være lik HELE veien, med samme dynamiske headroom; i bunn er det mengder av ambient informasjon på nær sagt alt av innspillinger og det blir ikke lettflytenede og naturlig (eller hørbart) uten kapasitet og impulsvillighet. I motsatt ende er det de superfine detaljene i musikkens øvre registre; og her er det også mengder med ambient info som ikke kommer frem dersom elementene ikke er gode nok og med stor nok takhøyde dynamisk. Henviser nok en gang til den videoen som National Geographic sendte av en 10.000 frames/sec. sekvens hvor en trommeslager ble filmet og du kunne se med det blotte øye hvordan et stort 60 cm. cymbal buktet og vred på seg etter ett slag med en regulær trommestikke.... du klarer knapt å bøye et slikt cymbal med fingrene. Overfør så den energien i det frekvensspekteret som cymbalet representerer og du får en ide. For REALISTISK illusjonsgjenskaping er dette ikke akkurat noen øvelse for en stakkars liten dome tweeter med 88 dB følsomhet og en trist mandagsFerrit... Eneste sjansen er horn/driver i riktig kvalitet/kapasitet, alt. en skikkelig line source med høykvalitets bånddiskanter.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    I tillegg til lyd er det jo også andre sanser som gir oss informasjon; hva vi ser, lukt, hva vi føler fysisk av omgivelsene osv. osv.
    Interessant tråd.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Der var'n ja! 100 frames var det vel, ikke 10.000 som jeg nevnte. Beklager feil, ingen stor fototeknisk ekspert...heller!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror det handler mye om powerrespons og lav forvrengning. Kompresjon faller da under forvrengning.

    Men tror også det er essensielt at polar responsen er relativt konstant, i alle fall hvis det skal låte ekte utenfor sweetspot. Da vil lyden også utenfor den berømte døren være ganske riktig tonalt.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    BTW, Asbjørn, her er hjemmelekse til deg - drar til Bergen et par dager og er "incommunicado" for det meste...

    - Hva med å lage en tabell/graf som viser hva som virkelig trengs av kapasiteter for at ting skal bli tilnærmet realistiske? Mao. fullrange 110 dB peaks med +10 dB headroom i tillegg. La oss være litt greie, si 25 - 20.000 Hz, romstørrelse 50 m2.

    Tre scenarioer mht. høyttalere; 88 dB /1W (som mange blingbokser er oppgitt til), 100 dB /1W (som begynner å ligne noe, men dog) og 110 dB / 1W
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Det er av en eller annen grunn lettere å gjøre i konsertsalen enn på opptaket,
    Det skulle vel aldri være slik at oppmerksomhetene (ja, jeg mener flertall) - er viktige faktorer? I så fall kan man ikke alene lete utenfor hodene våre etter svar på noen av de spørsmålene som her er reist.
    Mvh
    JMK
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Den "ukomprimerte bassgjengivelsen" er viktig og en nøkkelfaktor.
    Jeg pleier kalle den "vekten i musikken." Ikke slik at det skal slå mot kroppen, men det er en fysisk tilstedeværelse av musikken som man kjenner på værhårene vi er utstyrt med når det gjelder rett gjengivelse.

    Men for min del er den viktigste årsaken til at vi ikke gjenkjenner anlegget som "live" det at lyden kun kommer fra to punkt foran oss.

    Det medfører en rekke ulemper:

    Musikken er samlet inn i forhold til to referansepunkt, og gjengis fra disse (gjelder ved både live-opptak og miksepultproduksjoner). Man kan forestille seg at det er brukt to trakter foran opptredenen, og at lyden er kjørt inn i traktens trangeste punkt (mikrofonen/referansepunktet) -- i neste omgang åpnes så trakten fra høyttalerne mot lytter, med omvendt fortegn: fra noen små punkter og ut til lytteposisjon.

    Ulike løsninger forsøker å gjøre noe med dette - mange mikrofoner foran opptreden > mange høyttalere foran lytterne (Bell hadde vel over 80 høyttalere i ett testoppsett, alle koblet direkte til hver sin mikrofon foran et symfonirkester.)

    Slikt er det ikke plass til i en vanlig stue, og musikerne blir fort sure og sultne, og vil ha overtidsbetalt.

    Så vi nøyer oss med kompromisser.

    Det verste kompromisset er to kanaler, L/R, uten noe i midt -- hele tyngdepunktet i musikken er simulert av signalet fra høyre og venstre, fordi man vil ha en syntetisk stereo-opplevelse. Sentrum i musikken ble ofret fordi det ikke var plass til mer enn to spor på en LP, og stereo solgte. (Det er en grunn til at mono-tilhengerne lurte på om stereo-folket var døve.)
    Men det er å banne i kirken, selvsagt.

    Mente vi alvor, ville vi insistert på minimum 3-kanalsgjengivelse forfra.

    Grunnen til at vi øyeblikkelig gjenkjenner "live som live" er naturligvis at det vi hører live er en sum av en totalinteraksjon mellom artister og miljø - i stedet for å være samlet inn i to traktepunkt, og gjengitt fra samme. Selv om det er feil i live-gjengivelsen grunnet kamfiltrering o.a., så kompenseres dette av den totalinteraksjonen mellom kilde og miljø i forhold til lytter. Vi går forbi døren og hører at det som når oss er ekte (det er også mono.)

    Det er, igjen, å banne i kirken.

    (I en annen tråd her inne ble det linket til en artikkel om en Klangfilm-høyttaler som var blitt funnet i en kino. Denne blir nå brukt til mono-avspilling av musikk i ulike sammenhenger, også et musikksymposium. Responsen var mildt sagt sterk - til tross for at akkurat den høyttaleren kunne hatt godt av mer bunn.)
    Første setning i innlegget er fjernet i henhold til regel 1. Mvh Høvdingen


    Du har fuldstændig misforstået hvordan stereo virker, man kan kalde det en slags kopi af hvordan vi selv virker, det som du beskriver er hvordan du oplever fejlene i et middelmådigt stereoanlæg. Vi har jo trådsalt ikke et tredje ører i panden.

    Punkt et i lærebogen om hifi er at skabe en kerne/en midte hvorfra alt udspringer , jo bedre kerne jo mere er højtaleren forsvundet i lydbilledet/ikke en del af lydbilledet.

    Dette er naturligvis vigtigt at vi ingen højtaler overhovedet hører for at vi virkelig tror på det vi hører, også perspektivet skal kunne varierer efter hvad som er på CD'en.

    Hvor meget højtaleren forsvinder og hvor meget perspektivet kan varierer er igen et udtryk for hvor nøjagtig den lyd er som har ramt vores ører, er den helt nøjagtighed så laver hjernen en kopi af den optagende begivenhed, vi bliver snydt, situationen er som sad vi foran den rigtige begivenhed med vores to ører, men skal det lykkes så skal der optages korrekt med to mikrofoner eller evt tre i Decca opstilling, og hele kæden er involveret, elektronik, højtaler plus rummet.

    Derudover er der naturligvis det at opnår klangen/tonen af levende musik den fyldighed kropslighed mørkhed, samtidig med at skal til tider skal være en stor lyshed men stadigvæk med krop, der er blevet nævnt et bækken som godt eksembel.

    Alle frekvenser skal have samme hurtighed det hele skal være "en tone" med en klarhed i lyden som meget få systemmer kan præstere. Har man opnået at højttalerne er helt væk så er mange af de ting faldet på plads helt af sig selv, men tonen i hele lydbilledet skal som regel tunes ind, og det gøres ved ens valg af de enkelte delelementer, kabler , apparater osv, og for selvbyggeren ,modstande kondensatorer osv og her er jeg af den opfattelse at valg af materialer spiller en stor rolle for lydens "farve" .
    Men ikke mindst er strømforsygningen alt afgørende for præcisionen i lydbilledet, strømforsyninger kan simpelthen ikke blive for store og perfekte nok.

    Men det vigtigste er at have en reference at tune ind efter, naturligvis den levende musik, der findes ikke meget på cd, ja stort set ikke noget, langt hovedparten af det hi-fi entusiasten spiller, indeholder ikke en eneste naturlig tone, alt er manipuleret næroptaget osv hovedsagligt for at tilpasse lyden til middelmådige stereoanlæg og ipod.

    Gå vi tilbage i tiden er meget godt nok relativt naturligt optaget, men lydkvaliteten lader meget tilbage af ønske.

    Jeg bruger selv hovedsagligt , armatur optagelser, kor musik, orgel og piano hvor mikrofonerne ikke er plaseret i klangkassen, men det er ikke nemt at finde noget som bare er optaget og så ikke mere.
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hva er problemet med at avspilt lyd ikke høres ut som levende musikk? Det er jo ikke det samme, og vil heller aldri bli det. På samme måte som en film eller et foto ikke gjenspeiler virkeligheten.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja de Danskene.... men er ikke de verdens lykkeligste folk da?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.378
    Antall liker
    102.343
    Torget vurderinger
    23
    Att. Kortvarig...

    Oppfør deg som folk eller hold deg unna! Din innledende kommentar er usmakelig på en usmakelig måte og gavner ikke saken. Trådstarter er en kompetent, sindig og ikke minst høflig person og dette kan bli en skikkelig feelgood tråd/diskusjon men det betinger anstendig oppførsel!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så vi nøyer oss med kompromisser.

    Det verste kompromisset er to kanaler, L/R, uten noe i midt -- hele tyngdepunktet i musikken er simulert av signalet fra høyre og venstre, fordi man vil ha en syntetisk stereo-opplevelse. Sentrum i musikken ble ofret fordi det ikke var plass til mer enn to spor på en LP, og stereo solgte. (Det er en grunn til at mono-tilhengerne lurte på om stereo-folket var døve.)
    Men det er å banne i kirken, selvsagt.

    Mente vi alvor, ville vi insistert på minimum 3-kanalsgjengivelse forfra.
    Ja, et kompromiss blir det uansett. Vi snakker om en illusjon og ikke virkeligheten. Det er nok det beste vi får til. Spørsmålet blir hvilke kompromiss blir det beste.

    Tre kanaler, eller eventuelt flere, er ikke utelukkende positivt. Det vil innføre nye feil. Ikke tilfeldig at mono gir et skarpere stereobilde enn stereo. Bygger man ut til tre kanaler, så vil man en ytterligere forringing på dette området. No free lunch som det heter. Det kan tenkes at i noen oppsett er det fortsatt er totalt sett bedre, men uten flere kompromiss er det altså ikke.

    En annen vei å få mer spatial informasjon på er med modellen under. Selvsagt ikke det samme som live, men man kommer nærmere og trolig bedre enn tre kanaler da de ikke tilfører mer lobing. For min del heller jeg mot at dette er pr. dags dato er det beste kompromisset.
     

    Vedlegg

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror det går på mye av det samme som er nevnt her:

    1. Kvaliteten på opptaket.
    Her tror jeg de fleste har opplevd hvor enorme forskjellene er fra dagens radiohits med massiv innlagt forvrengning/klipping, fravær av dynamikk og elektronisk generert klang.
    Til det stikk motsatte der du har opptak av ekte instrumenter med gode mikrofonoppset og minimal etterbehandling. I gode opptak fra konsertsaler får man en rimelig god fornemmelse av salen, men enda mer spooky syntes jeg opptak uten særlig etterklang er. Har man gode høyttalere er det omtrent som å ha instrumentet i stuen.


    2. Høyttalernes egenlyd:
    Alle høyttalere vil ha en rekke kompromisser i forhold til det teoretisk sett optimale fordi de ikke lar seg gjennomføre i praksis. Jeg tror det både kommer ann på ting som lav nok forvrengning, dynamisk spennvidde (da tenker jeg ikke bare på max SPL), spredningsmønster og tidsdomene.
    Trompet gjengitt fra en god hornhøyttaler låter omtrent som virkeligheten. Det har nok med å gjøre at de klarer å gjengi de dynamiske utsvingene og at spredningsmønsteret minner mye om en virkelig trompet.

    3. Stereoformatet. Jeg er definitivt enig med de som hevder at flere kanaler, spessielt foran oss kan gi oss illusjon som i større grad likner virkeligheten. Men det gjør punkt 1 og 2 enda mer ressurskrevende/dyrt.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir utfordrende når verdensbildene kolliderer.

    Stereo fra to spor er en syntetisk illusjon av det opprinnelige.
    Dette er det simpelthen umulig å se bort fra. Slik er det.
    I tillegg har man tryllet vekk musikkens sentrum. Høyttalerne våre står ikke midt i lyden - de står på fløyene. Selv stereoens far var misfornøyd med det, når han sammenlignet med hva som skjer om man anvender en likeverdig senterhøyttaler.
    Dette var også årsaken til at stereopionerene insisterte på trespors opptak.

    Men vi måtte nøye oss med to, av kommersielle og produksjonsrasjonelle årsaker.

    Entusiaster som Sluket angriper disse kompromissene ved å øke flaten som musikksignalet gjenskapes fra, så dette ikke lenger er to punkt, relativt sett. I tillegg til slik wall-of-sound tenking, så er man ditto krevende når det gjelder egenskapene til driverne og deres renhet. Et annet område der det begås store kompromisser i kjøpe-HiFi.

    Det som skjer i lytterommet vil alltid være en reportasje, en rapport, fra det opprinnelige. Så er det opp til oss å avgjøre hvor mye vi trenger for "å være der det skjedde." Men pr definisjon er vi ikke der.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tenker at vi på langt på vei også skal være glad for at opptak gjøres på kloss hold. For du verden så mye dårlig lyd det er på konserter på litt avstand.

    Interessant forøvrig å sammenligne mastret og umastrer innspilling som under. Jeg foretrekker den umastrete totalt sett, men den er ikke bedre på alt. Det optimale hadde vært et kvalitetsopptak under virkelig gode akustiske forhold. Den prioriteringen og kunnskaper eksisterer dessverre ikke i dag i særlig grad.
    Thomas Dybdahl - What´s Left Is Forever - Hør albumet i WiMP
    Thomas Dybdahl - What´s Left Is Forever - Hør albumet i WiMP
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det er et tankekors at ting fra 50- og 60-tallet låter bedre enn moderne opptak. Noe har gått tapt en plass.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er et tankekors at ting fra 50- og 60-tallet låter bedre enn moderne opptak. Noe har gått tapt en plass.
    Sikkert p.g.a. de anekoiske rommene de brukte til miksing da. ;D
    Neida. Det var en spøk. Bedre på alle områder er de ikke IMO, men de er uten dagens komprimering og kunstig manipulering.

    Mye tyder f.eks at en digital equalizer aldri vil låte likt som en analog.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nåja, det var litt manipulering før også, men det ble som oftest utført av folk som visste hva de holdt på med. Den største problemet med eldre opptak er etter min mening at tapene det ble spilt inn på ikke lenger er i god stand, enten pga aldring eller fordi de er kopier av n'te generasjon. Det kan ofte være problematisk å få tak i en god utgivelse. Hovedproblemet i dag er mangelen på dynamikk, som kverker enhver form for liv, dybde og naturlighet.
     

    EFP

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.05.2013
    Innlegg
    82
    Antall liker
    29
    Hei

    Det første er jo å vite hvordan instrumenter låter,akustiske og elektriske,live.Det kan til tider virke som om en del
    har musikk via PA som eneste referanse.

    Det å traktere et trommesett gir mye lyd.Hvordan låter en Stratocaster over en forsterker,rør eller transistor,fra Fender eller vox?En Schilke vs Boosey&Hawkes.En Steinway vs Yamaha etc.

    The chello or whatever the string instrument is.....

    and the chello (or whatever it is) ....

    Comparison: M-DAC vs ZODIAC GOLD w/VOLTIKUS vs HEGEL HD20


    Lag egne opptak.Begynn med en slik,enkelt er bra

    zoom.jpg


    Ta f.eks opp barna som øver på ett instrument og spill av mens de sitter mellom høyttalerne.Det kan låte svært så likt
    over høyttalerne.

    Opptaksteknikk spiller inn om det kan låte live i stua.

    Enkel mikrofonteknikk.Calrec Ambisonic

    CJ.jpg


    AKG C-24

    HJ.jpg


    EL.jpg



    Det hjelper med skikkelig hjelpemiddler i bassen.Der jeg mener det største problemet med hifi gjengivelse ligger
    er det å gjengi symbaler.Jeg har så langt ikke fått erfare stueanlegg som klarer å gjengi lyden av en symbal slik den låter live akustisk.

    Den største flaskehalsen for live følelsen er nok til sist avspillingsrommet.


    Noe de færreste av oss har råd til,det være seg både rom og utstyr.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Blir utfordrende når verdensbildene kolliderer.

    Stereo fra to spor er en syntetisk illusjon av det opprinnelige.
    Dette er det simpelthen umulig å se bort fra. Slik er det.
    I tillegg har man tryllet vekk musikkens sentrum. Høyttalerne våre står ikke midt i lyden - de står på fløyene. Selv stereoens far var misfornøyd med det, når han sammenlignet med hva som skjer om man anvender en likeverdig senterhøyttaler.
    Dette var også årsaken til at stereopionerene insisterte på trespors opptak.

    Men vi måtte nøye oss med to, av kommersielle og produksjonsrasjonelle årsaker.

    Entusiaster som Sluket angriper disse kompromissene ved å øke flaten som musikksignalet gjenskapes fra, så dette ikke lenger er to punkt, relativt sett. I tillegg til slik wall-of-sound tenking, så er man ditto krevende når det gjelder egenskapene til driverne og deres renhet. Et annet område der det begås store kompromisser i kjøpe-HiFi.

    Det som skjer i lytterommet vil alltid være en reportasje, en rapport, fra det opprinnelige. Så er det opp til oss å avgjøre hvor mye vi trenger for "å være der det skjedde." Men pr definisjon er vi ikke der.
    Når nu du har så mange problemer med at få stereo til at virker uden hul i midten så kan jeg da anbefale surround udover de tre kanaler L R og center for du endda yderligere 4 kanaler og en kanal til at at masere mellemgulvet/maven med.

    Stereo er grundliggende en efterligning af hvordan vi selv virker, men som sagt for at det kan virke perfekt så skal optage-kæden optage-afstanden og gengive-kæden være i orden, og der findes vil knapt noget mere naturtroet end en kunsthoved optagelser.

    Ved at indfører en tredje kanal mener jeg at du blander mono og stereo på en efter min mening uheldig måde i forhold til hvordan vores hjerne genskaber det oprindelige lydbillede og perspektiv, og du gør det kun for at kompensere for en fejl i din afspille-kæde, fejl som sikkert var et langt større problem i stereoens barndom.

    Skal man gå væk fra at skalerer mange objekter ned til to kanaler som rammer vores to ører hvorved vores hjerne konvertere de to indput til mange objekter igen i "3D firkanten bag højtalarnerne i bedste fald på samme måde som hvis vi sad ved live begivenheden, signalet er helt nøjagtigt og højtalerne er ikke længere en del af lydbilledet.

    Så kunne et alternativ være at tage skridtet fuldt ud og gå over til Wave field synthesis, og http://www.hauptmikrofon.de/HW/Wittek_thesis_201207.pdf Hvor der grundlæggende optages mange objekter, og også gengives mange objekter i hver sin kanal/højtaler, lidt som ved gengivelse af billeder , men jeg ser problemer med 3D effekten ved denne metode. Det andet link beskriver dog at testpersoner finder wave field synthesisi noget mere naturtroet end stereo.
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Dersom stereo grunnleggende er en etterligning av hvordan vi selv virker, hvordan klarer vi da å forhold oss til den virkelige verden - der lyden jo ikke kommer fra en punktkilde til venstre og en annen til høyre (som for øvrig i all hovedsak inneholder identisk informajon) - en sentral funksjon i lossless filkomprimering er jo nettopp å utnytte at høyre og venstre kanal har svært mye til felles, så da lagres den ene og differansesignalet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et annet moment som kan skille mellom live og gjengitt, er at high end sikter mot ekstrem detaljering og pin pointing, kanskje for å kompensere for det som ikke kan gjengis. Vi får hyperrealisme i stedet for realisme og vi merker forskjellen.
    Live går kildene mer i hverandre og deres nøyaktige plassering i opplevelsesrommet er ikke like på nålehodet som foran et high end oppsett.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Kortvarig, du har sikkert hørt om multikanals- SACD. Sony hadde vel en ide om å kopiere hjemmekinofolket med mange høyttalere og kanaler. Ikke vet jeg hvordan dette låt.
    Men enig at det er meget besynderlig at noen har problemer med å få fullgod lyd rett mellom høyttalerne. Det skal vel være minst like lett som fra en hvilken som helst annen lokasjon. Er vel en grunn til at det sies man med fordel kan droppe senterkanalen for hjemmekino med mindre man har en hel rad av mennesker som sitter i sofaen.
    Sonus Faber lurer jeg på om går litt vekk fra punktkilde-teorien med sine svære kreasjoner med svære bafler og svære drivere? De fleste synes å mene lyden er eksepsjonell. De sier noe om at "pin-pointingen" blir litt redusert (har ikke jeg merket videre til) mens samtidig instrumenter levendegjøres på en unik måte. Jeg har hørt (noen få) "vanlige" high-end-oppsett i butikk, med smale høyttalere plassert langt fra vegg, men synes lyden ofte blir litt tander/ veik. Mer som et pent glansbilde enn som ekte musikere. Selvfølgelig spiller øvrig utstyr en viktig rolle, men lurer på om Sonus Faber med sin akustiske filosofi er inne på noe? Det kan selvfølgelig også skyldes eventuelt tyngde/ størrelse og kanskje driverstørrelse på mine høyttalere spiller inn her.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.182
    Vi legger nok vekt på forskjellige ting når vi hører etter "virkelig".
    Virkeligheten oppfattes jo også forskjellig av den enkelte.
    Mener jeg.
    Interessant tråd, dette.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Dersom stereo grunnleggende er en etterligning av hvordan vi selv virker, hvordan klarer vi da å forhold oss til den virkelige verden - der lyden jo ikke kommer fra en punktkilde til venstre og en annen til høyre (som for øvrig i all hovedsak inneholder identisk informajon) - en sentral funksjon i lossless filkomprimering er jo nettopp å utnytte at høyre og venstre kanal har svært mye til felles, så da lagres den ene og differansesignalet.
    Det er en illusion et forsøg på at narrer dig ved at putte den samme (optagende fra to mikrofoner eller kunsthoved) lyd i dine ører som hvis du havde siddet ved live-begivenheden med dine to ører.

    Lykkes det fuldstændigt, så vil din hjerne genskabe lyden fra live begivenheden i 3D firkanten bag højtalerne , den kan ikke gøre andet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Problemet med akkurat det, er at i virkelighetens verden så kommer ikke lyden bare forfra i området bak høyttalerne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det er viktig å skille mellom to helt forskjellige prinsipper for gjengivelse av lyd. Det ene er stereo, som fra starten var tre kanaler (Fantasia 1941). Ordet betyr noe sånt som "fast" eller "solid". Man forsøker å skape en illusjon av virtuelle lydkilder i rommet. Stereo lyd kan i prinsippet være hvor mange kanaler som helst.

    Det andre er binaurale opptak som gjøres med to mikrofoner i øregangene på et kunstig (eller ekte) hode. Her forsøker man å registrere bølgefronten som når frem til trommehinnene med all rominformasjon inkludert. Det gjengis best med in-ear monitoring, f eks mine Etymotic ER-4, slik at gjengivelsen reflekterer opptakssituasjonen. Binaurale opptak vil gjerne låte snodig hvis de avspilles over høyttalere i et lytterom, med mindre man skaper en nærfeltsituasjon i et såpass dødt rom at anlegget fungerer som et par gigantiske hodetelefoner. Det forutsetter nok stor symmetri i rommet og en helt presis lytteposisjon.

    De fleste av oss er nok i den første bransjen, for å si det slik. Vredensgnag har helt rett i sin beskrivelse av historikken her, og det samme med beskrivelsen av iboende svakheter i to-kanals stereo. Eksempelvis ustabilt lydbilde utenfor sweetspot og større eller mindre kamfiltrering mellom de to høyttalerne, ting vi har lært oss å leve med. Tre-kanals stereo er fortsatt en mulighet, se f eks her:
    http://www.audiosignal.co.uk/Resources/Three_channels_A4.pdf

    Det kan også være verdt å lese litt om Ambisonics. Det forutsetter definitivt ikke et system med eksakt to høyttalere, men forsøker å gjengi lydplassering hvor som helst i rommet via et array av høyttalere.
    Ambisonic.Net - where surround-sound comes to life
    YOU ARE SURROUNDED
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn