Kvålsvoll
Bransjeaktør
Hvor høyt er det egentlig, når det spilles slik at det blir noenlunde realistisk.
Hvor mye reserve trengs for å få med dynamikken, og hvordan går det med ørene.
Har allernådigst fått låne et album, som jeg satt og hørte litt på i dag.
Det ble spilt høyere og høyere, og det låter veldig bra.
Men hvor høyt er det egentlig, .
Tenkte jeg kunne gjøre noen enkle obervasjoner, samt vise litt hva som skjer når ting blir komprimert for mye.
Kort sammenfattet så kan en se at ørene holder nok, så lenge man begrenser tidsrommet for høy musikk, men det som overrasker mest er nok hvor høyt nivå det kan være på transienter uten at det låter horribelt høyt av den grunn.
Det er transienttoppene som gir musikken liv, og hvis det skal oppleves realistisk, må det være ganske høyt.
Men det gjennomsnittlige lydnivået bør begrenses mest mulig, slik at det ikke oppleves som ubehagelig.
Sheffield Labs Michael Ruff, siste spor xxx Jam, målt i lp, avspilt ved 0dB først, så skrudd opp bittelitt til +8dB:
Har mer, kommer i neste post..
Hvor mye reserve trengs for å få med dynamikken, og hvordan går det med ørene.
Har allernådigst fått låne et album, som jeg satt og hørte litt på i dag.
Det ble spilt høyere og høyere, og det låter veldig bra.
Men hvor høyt er det egentlig, .
Tenkte jeg kunne gjøre noen enkle obervasjoner, samt vise litt hva som skjer når ting blir komprimert for mye.
Kort sammenfattet så kan en se at ørene holder nok, så lenge man begrenser tidsrommet for høy musikk, men det som overrasker mest er nok hvor høyt nivå det kan være på transienter uten at det låter horribelt høyt av den grunn.
Det er transienttoppene som gir musikken liv, og hvis det skal oppleves realistisk, må det være ganske høyt.
Men det gjennomsnittlige lydnivået bør begrenses mest mulig, slik at det ikke oppleves som ubehagelig.
Sheffield Labs Michael Ruff, siste spor xxx Jam, målt i lp, avspilt ved 0dB først, så skrudd opp bittelitt til +8dB:
Har mer, kommer i neste post..