Hvor høyt er det egentlig..

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Hvor høyt er det egentlig, når det spilles slik at det blir noenlunde realistisk.
Hvor mye reserve trengs for å få med dynamikken, og hvordan går det med ørene.

Har allernådigst fått låne et album, som jeg satt og hørte litt på i dag.
Det ble spilt høyere og høyere, og det låter veldig bra.
Men hvor høyt er det egentlig, .

Tenkte jeg kunne gjøre noen enkle obervasjoner, samt vise litt hva som skjer når ting blir komprimert for mye.
Kort sammenfattet så kan en se at ørene holder nok, så lenge man begrenser tidsrommet for høy musikk, men det som overrasker mest er nok hvor høyt nivå det kan være på transienter uten at det låter horribelt høyt av den grunn.

Det er transienttoppene som gir musikken liv, og hvis det skal oppleves realistisk, må det være ganske høyt.
Men det gjennomsnittlige lydnivået bør begrenses mest mulig, slik at det ikke oppleves som ubehagelig.

Sheffield Labs Michael Ruff, siste spor xxx Jam, målt i lp, avspilt ved 0dB først, så skrudd opp bittelitt til +8dB:
sheffield labs ruff jam 0db +8db.jpg


Har mer, kommer i neste post..
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Noe heismusikk, gammel vs. ny (2009) viser forskjellen på et dynamisk og godt opptak, i forhold til et med ny og moderne komprimert sound:

kkv kari heismusikk maanestein(gammel og god) ly(2009) 0db.jpg


(Avspilt på 0dB, målt i lp.)

Første delen er den gamle, etter pausen kommer den nye med "forbedret" lyd.
En ser at transientnivået er det samme, mens lydnivået er generelt lavere på den gamle, og varierer mye mer.
Forskjellen lydmessig oppleves i hvertfall for meg som større enn disse enkle målingene viser.
Den nye oppleves fort som travel, og lydnivået må skrues ned.
 
Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Til sammenligning, en film.
M&C, en kanonscene litt uti filmen, DVD-versjonen (den med god lyd), avspilt på 0dB:

film m&c (dvd-versjonen) 0db mic 132db cal.jpg


Jeg måtte rekalibrere mic for å få målt denne, den klipper rett over 120dB peak slik den vanligvis er satt opp, sjelden man måler på ting over 120dB..

Denne scenen låter helt greit på dette lydnivået, og det er en fin smell fra kanonene.
Lydnivået er ikke høyere enn rundt 85 - 90dB innimellom, selv om kanonene er så voldsomme at de bikker såvidt 120dB peak.
Dette er helt greit å overvære, fordi tidsrommet med høy lyd er ekstremt kort.
Det er også ganske langt ned i frekvens at lyden er kraftigst, og det har avgjørende betydning - høy lyd ved høyere frekvenser går ikke så bra.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Bryter monologen din for å spørre om hvorfor Kari Bremnes er i heismusikksjangeren ?
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Det har jo med musikksmak å gjøre, men heismusikk er fint det også innimellom, og det er bra musikk å bruke for å vise ting fordi veldig mange har eller har hørt denne musikken, samt at innspillingene har jevnt over en god kvalitet.
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Bryter monologen din for å spørre om hvorfor Kari Bremnes er i heismusikksjangeren ?
Enig. Synes det blir litt uprofesjonelt av en i utgangspunktet bransjeaktør, å sortere musikk etter subjektiv "sette-sjangre-i-bås-på-forum" -metoden. Dette ødela faktisk litt av interessen for det tråden faktisk handler om.

Ellers interessante målinger over her. Artig initiativ til TS! Merker selv at noe kildemateriale kan spilles så høyt at det i realiteten er "skadelig" for ørene, men samtidig ikke låte ubehagelig overhodet.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Enig. Synes det blir litt uprofesjonelt av en i utgangspunktet bransjeaktør, å sortere musikk etter subjektiv "sette-sjangre-i-bås-på-forum" -metoden. Dette ødela faktisk litt av interessen for det tråden faktisk handler om.
Nettopp!
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hvilket anlegg ble brukt?
På de fleste høyttalere jeg har testet med ca 2x6,5" til 2x7" basser har jeg målt 105-108 db og opptil 110 db som en slags grense for hva jeg tør å spille. Uten sub.
På film har jeg riktignok vært oppe i 120 db, men det er jo stort sett LFE som er 10 db høyere+6 db økning på subnivået+Dynamic EQ aktivert.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.070
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Anlegget er ikke av " mikke mus typen " for å si det slik.

Det er helt avgjørende at en har kapasiteten som skal til for å dra på såpass uten at det går galt.
 
S

Syncrolux

Gjest
For hjemmekino så anbefales vanligvis 83 dB SPL som standard snitt lydnivå, som igjen er definert som -20dBFS. I praksis 103 dB peak fra hver kanal, og 113 dB fra LFE-kanalen. Når jeg ser omtrent 10 dB mer i målingen over, så er vel dette temmelig høyt?

Jeg liker også å lytte til musikk rundt 83-85 dB SPL. På den verste typen heismusikk så er da peakene ikke mer enn rundt 95 dB, og det er ikke rare greiene.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Hvilket anlegg ble brukt?
På de fleste høyttalere jeg har testet med ca 2x6,5" til 2x7" basser har jeg målt 105-108 db og opptil 110 db som en slags grense for hva jeg tør å spille. Uten sub.
På film har jeg riktignok vært oppe i 120 db, men det er jo stort sett LFE som er 10 db høyere+6 db økning på subnivået+Dynamic EQ aktivert.
Kommer jo an på hvordan lydtrykket måles - rms, peak, gjennomsnitt over lang tid osv.
Det var det som var så fint med disse log-kurvene - en kan se rms (den svarte, det full-frekvent rms, dB-Z), og peak - peakverdien som vises vil tilsvare 3dB over det som er mulig å dundre ut med en sinus.
En vanlig lydtrykksmåler måler gjerne dBA eller dBC, det vil frekvensveid rms, som er ment å skulle tilsvare hvordan øret oppfatter støy, fx for måling av trafikkstøy.
(En kan jo da håpe at naboen har et dB-A meter, slik at alle lave frekvenser blir filtrert vekk, slik at han måler en verdi godt innenfor støykrav osv...)
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
For hjemmekino så anbefales vanligvis 83 dB SPL som standard snitt lydnivå, som igjen er definert som -20dBFS. I praksis 103 dB peak fra hver kanal, og 113 dB fra LFE-kanalen. Når jeg ser omtrent 10 dB mer i målingen over, så er vel dette temmelig høyt?

Jeg liker også å lytte til musikk rundt 83-85 dB SPL. På den verste typen heismusikk så er da peakene ikke mer enn rundt 95 dB, og det er ikke rare greiene.
Her er du inne på noe av årsaken til at disse kurvene kom opp her i går - jeg driver med mye rart, som ikke er spesielt interessant for andre, men av og til dukker det opp påfunn som det kan være arti å dele også.

Kalibrering av kinosystemer er nemlig ikke helt rett frem - det er tydeligvis forskjellig praksis og oppfatning rundt om for hvordan dette skal gjøres, og det resulterer igjen i forskjellig kalibrering.
Og hva er da poenget med å kalibrere i det hele tatt - det må jo være for å ha en slags referanse i forhold til alle andre systemer?
For at det skal virke, så må jo alle kalibrere likt, ellers så er det jo helt i det blå hvis jeg sier jeg kjører film på -3dB, og en annen gjør det samme, men egentlig får 6dB hørere lydtrykk - da er det jo ubrukelig som sammenligningsgrunnlag.

Det ser imidlertid ut som at kalibrering til 85dBC med Dolby -20dB RMS pink-noise er det som er mest brukt, og da bruker jeg rett og slett dette som standard.
Hvis systemet er noenlunde i vater så får jeg da eksakt samme kalibrering ved å justere til dette pink-noise signalet, som jeg får ved å justere slik at sinussweep frekvensmåling med noe glatting (fx 1/3 okt) treffer 85dB ved 1KHz, med sinus signalnivå -20dB rms.

Men blir dette rett, for et "lite" rom?
Nei, egentlig ikke, fordi frekvensresponsen tilter, slik at alt over 1K tipper litt nedover, og det under tipper litt oppover.
Ikke nødvendigvis veldig mye - det avhenger av rom og høyttalere - men denne tilten gjør at det egentlig totalt sett blir høyere lyd, fordi det er mere energiinnhold i musikken (eller filmlyden) under 1K - spesielt musikk er gjerne sentrert rundt en 50 - 200Hz, over der daler det nedover.

At det måler 10dB mer enn 115dB (lfe 0dB) er ikke så rart, for disse kanonene er kjørt helt i taket og litt til, på alle kanaler, og da er det teoretisk mulig å få en 124dB, i praksis mye mindre.
Tilten nedover, + en ekstra økning fra 50Hz ned mot under 20Hz, gjør at det kan bli enda høyere - tilt + house vil typisk bikke godt over +10dB i forhold til 1K.

Ellers så sier standarden kalibrering til 85dBC for -20dB, men noen sier 82dB, eller lavere, hvis rommet er lite.
Problemet med forskjellig standard for forskjellig romstørrelse er at da har man ikke noen standard lenger.
Lyden vil oppfattes annerledes, og gjerne høyere, i et mindre rom enn et stort, har sikkert noe med andelen tidlige refleksjoner i forhold til totale refleksjoner å gjøre.
Men den største knappen på receiveren er jo en volumkontroll, og denne kan brukes til å justere lydnivået til akkurat slik en vil ha det, det er jo ikke slik at det må stå "0dB" på displayet.
Med rett kalibrering så vet jeg alltid hvor høyt jeg spiller, i forhold til en referanse, og det er det som er poenget med denne kalibreringen, ikke at jeg nødvendigvis må ha dette volumet.

De fleste nyere filmer får altfor høy dialog på 0dB, så vanligvis blir lyttenivået lavere på film, men generelt så virker det som folk tåler litt mere pådrag på film enn på musikk. Det låter uansett ikke fint eller naturlig når en normal samtale resulterer i at stemmene resonnerer i brystkassen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Takk for interesant innlegg. Jeg er også veldig opptatt av å bruke "riktig" nivå, så jeg har målt og kalibrert hjemmekinoen. Men nivåene varierer mellom filmer, så bruk av volumkontrollen er (dessverre) nødvendig.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.221
Antall liker
9.458
Torget vurderinger
2
Veldig interessant!
hvilket måleprogram bruker du?, ser ut som REW men jeg trodde ikke det kunne plotte db mot tid??

Uansett så orker jeg aldri spille over 85 db over tid, vil bevare hørselen, dessuten får jeg vondt i venstre øre om jeg kommer opp mot 90 db,.
Normal lyttenivå hos meg når jeg skal kose med med musikk er 75- 80 db i snitt. Ser ingen grunn til REALISTISK lydnivå hjemme, fordi ute på konserter ol er lydnyvået direkt hørselsskadelig og forstår ikke at noen vil destruere hørselen ved å gjenskape det hjemme... pass på øra folkens

god lørdag fra Balle
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Dette er målt med REW, den har en log-funksjon i spl-meteret, som kan logge lydtrykksmålingene over tid.
Jeg har en haug med forskjellig software for måling av ulike ting, men det blir mer og mer REW som blir brukt, det som er gratis i denne programvaren måtte man i gamledagene betale en sekssifret sum penger for å få til.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
...pass på øra folkens

god lørdag fra Balle
Det er alltid en målsetning å oppnå stor lydopplevelse med lavest mulig lydtrykk.
Dessverre er det slik med lyd, som med alt annet når det blir arti - det kan være farlig og potensielt skadelig.

Stor lyd har jeg aldri greid å oppnå uten at det blir litt høyt, så det må en nok leve med, og heller begrense tiden.
Det er dog et par triks man kan gjøre for å redusere lydnivået litt, uten at opplevelsen blir dårligere.

F1_id_warning.jpg
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det å måtte spele høgt for å få den rette lydopplevinga, er nok litt som saltet i maten: Heilt utan funkar dårleg, men det er ikkje bra med for mykje. Vi bør redusere mengda, og tenkje på lyd/blodtrykket og helsa.
Men det er no eingong slik at nokre høgtalarar er meir storforlangande til kor høgt dei må skruast for å "opne seg". Ein versting er Magnepan 3.5, som berre kosar seg når det går i full fart. Motsett er Quad (spesielt gamle ELS57), som greier utruleg fint å gje att det meste på låge nivå.
Eg trudde elles lenge at MBL 101E2 var avhengig av å spele relativt høgt for å få til denne "openheita". Men då eg prøvde med Manley Neoclassic 500 effektforsterkarar, og etterpå ASR Emitter 2, oppdaga eg at det heile var slik at lydstyrken tilpassast så høgt som det du har referanse på frå den verkelege verda, iallfall ikkje noko meir enn eit par desibel over. Eg spelar visesang på ca 36, lieder på rundt 38, symfoniar på 44 - 48, alt etter kor brutale dei er, og kva nivå det er på innspelinga. Og Kaizers går i 50. (Bortsett frå når eg skeiar ut...)
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Heldigvis så er det ikke noen motsetning mellom god lyd på lave nivåer og god lyd på høyt og realistisk.

Men god lyd på lavt nivå er mye lettere å få til, og det er ikke så rart.
Øret har et dynamikkområde fra høreterskel til opp til der det begynner å bli ubehagelig høyt, mellom der er området som er brukbart for lyd.
Spiller man på 60dB, og bakgrunnsstøy og høreterskel er rundt 30dB, så er alle feil som er mer enn 30dB lavere maskert - tilsvarer for eksempel 3% forvrengning, eller 6 bits oppløsning.

Sent på kvelden så hender det jeg sitter og ser dokumentarer og filmklipp, og synes det er fascinerende å se hvor lavt det kan være, og fremdeles ha relativt klar dialog og et slags totalt lydbilde.
Avhengig av kildemateriale så opplever jeg da at en kan skru ned til godt under -50dB, i mange tilfeller med mot -60dB.

På høyere nivåer kommer også alle feil og ulyder fram.
På filmer så er det for eksempel lett å høre støy-gatingen rundt stemmer, når det spilles rundt 0dB, mens dette blir fullstendig maskert på lavere nivåer.
På musikk får en av og til fram spesielle ting som skjer i dypbassen - ofte er dette støy, som ikke var tiltenkt å ha en slik effekt.
Det mest åpenbare som skjer med høyere volum er at en får fysisk punch og slagkraft i musikken, som gir det hele en vesentlig forskjellig opplevelse fra når det høres på lavere nivå.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
...
(Bortsett frå når eg skeiar ut...)
Akkurat.
Og det skjer nok med flere.

Så lenge en begrenser tidsrommet, så er det nok grunn til å tro at det skal gå bra, og blir det ubehagelig høyt så skrur man jo ned.

Hvis en ønsker å ha en slags limit kan en jo lytte senere på kvelden, da må en gjerne ta mere hensyn til andre, uansett med tomt hus så må en jo begrense seg til ganske moderate nivåer av hensyn til naboer rundt omkring.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
...
(Bortsett frå når eg skeiar ut...)
Akkurat.
Og det skjer nok med flere.

Så lenge en begrenser tidsrommet, så er det nok grunn til å tro at det skal gå bra, og blir det ubehagelig høyt så skrur man jo ned.

Hvis en ønsker å ha en slags limit kan en jo lytte senere på kvelden, da må en gjerne ta mere hensyn til andre, uansett med tomt hus så må en jo begrense seg til ganske moderate nivåer av hensyn til naboer rundt omkring.
Neida, på kveldene er det bare å svitsje over til head-fi'en....:cool:

Jeg lytter vanligvis til musikk på "levelige" lydnivåer, unntatt en gang i blant, når jeg burner på, og drar mr. Densen til omtrent 60% på "volumknappen". Det er ingen volumknapp på B-150+'en, men pytt - dere skjønner hva jeg vil fram til. Naboen synes det er skikkelig bra, når jeg flesker til med Dire Straits, Bruce Springsteen, AC/DC eller Pink Floyd på passe guffe..Da kommer'n ut og inntar en merkelig, rytmisk gange på den lille plenen sin. Det er alltid skøy med innlevelse!


'hva er "naturlig" lydnivå,egentlig? Jeg har sjølsagt hørt lyden av et klaver eller et piano, ja sogar kirkeorgel live. Akustisk gitar har "alle" hørt, og kanskje til og med en sax, en fiolin eler ei hardingfele. Eller en opera? Eller et fullt symfoniorkester? Personlig synes jeg at lydnivået på de aller, aller fleste "live" konserter, festivaler og liknende ( unntatt klassiske ) er ALT for høyt! Jeg stiller stooore spørsmålstegn med mange lydmenn /-kvinners hørsel, for det er mye i utgangspunktet vakker musikk, som blir fullstendig ødelagt av dårlig lyd. Når vokalen blir som en F-16 med passe etterbrenner, er det ikke musikk i mine ører lenger. Så hva er "naturlige nivåer"?


Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne; noe av det vakreste jeg har hørt "live", er disse små konsertene i kirkerom eller synagoger i byer som Krakow og Praha. Der er lydnivået "naturlig" til de grader, det er "live" ( musikerne sitter rett foran deg ), og akustikken er i mitt hode, helt fantastisk. Det kan anbefales på det sterkeste for alle som ikke har opplevd den type musikkopplevelse. For meg, var min første opplevelse av denne karakter, fullstendig sjelsettende. Jeg hadde aldri hørt noe sånt før!! Og lydnivået ( fra tre fioliner, bratsj og kontrabass ), var perfekt. For å trekke inn andre sjangere, er den absolutt beste lydopplevelsen som jeg har hatt med rockeband, en konser her i byen for et par, tre år siden med Jethro Tull. Den lydmannen kunne virkelig sine saker!! Jeg har også hørt mye elendig lyd, og blant det verste, er en konsert med Bryan Adams, hvor "vår egen" Kurt Nilsen med band, skulle varme oss opp. Det ble en sorgens opplevelse, hvor Kurt hørtes ut som den tidligere omtalte F-16 med full etterbrenner. Sånt er trasige greier, for er det noe vi har nok av i denne byen, så er det flystøy! Og da er jeg ved sakens kjerne; over et visst lydnivå, blir det støy og ugreit for min del. Det opplever jeg desverre oftere og oftere på konserter ( ikke klassiske, men det meste ellers ). Er det hørselen min som er blitt bedre med årene, eller er det lydmenneskenes hørsel, som er blitt forferdelig mye dårligere??
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg ligger vel på mellom 60-90 db , når jeg lytter til musikk meir enn høyt nok.Er ein del høyere når jeg ser film.
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Neida, på kveldene er det bare å svitsje over til head-fi'en....:cool:
Jeg har også hodetelefoner, og de brukes ofte, utover kveldene, mens jeg sitter foran datamaskinen.
Men med hodetelefoner synes jeg det er poengløst å ha høyt lydnivå, for det blir jo ikke noe særlig til fysisk opplevelse, uansett.
Derimot så er det komfortabelt å vite at en aldri forstyrrer andre, og kan ha et passende nivå selv midt på natta.

Live PA som er rett satt opp kan gi en flott opplevelse, men det er vel som du sier her, ganske vanlig at lyden er veldig dårlig, og nivået for høyt.
For høy lyd kan også skyldes høy forvrengning, det oppfattes høyere når alt er en skurrende grøt, da blir lyden støy i stedet for musikk.
Den lyden jeg vil ha, er som god PA uten ulyden.
Med punch og smell fra dypeste bass helt til topps, total klarhet og oppløsning, og fullt frekvensområde.
 
S

Syncrolux

Gjest
For å trekke inn andre sjangere, er den absolutt beste lydopplevelsen som jeg har hatt med rockeband, en konser her i byen for et par, tre år siden med Jethro Tull.
På Sentrum Scene? Jeg var der. Det låt bra ja....
 

PlaceboKing

Medlem
Ble medlem
05.01.2014
Innlegg
12
Antall liker
3
Heldigvis er hørselen relativ.
Men lurt å ta lytte pauser fra høyt volum.

En annen ting med hensyn til høy lyd:
Dersom en forsterker yter 20 W for å gjengi 93 dBSPL må den yte 200 W for å gjengi 103dBSPL, og 2000 W for å gjengi 113 dBSPL (i teorien).

Hvis forsterkeren går "tom" er resultatet kun forvrengning og overoppheting av diskantelementene.
 

eiffel

Medlem
Ble medlem
29.08.2012
Innlegg
48
Antall liker
13
Sted
Buskerud
Heldigvis er hørselen relativ.
Men lurt å ta lytte pauser fra høyt volum.

En annen ting med hensyn til høy lyd:
Dersom en forsterker yter 20 W for å gjengi 93 dBSPL må den yte 200 W for å gjengi 103dBSPL, og 2000 W for å gjengi 113 dBSPL (i teorien).

Nei. I teorien blir det slik:

20w - 93db
40w - 96db
80w - 99db
160w - 102db
320w - 105db
640w - 108db
1280w - 111db
2560w - 114db

3db er dobbelt så høyt(63 er dobbelt av 60), Dobbling av effekt gir 3db i teorien.
Hørbart dobbel så høyt er ca 10db, Subjektivt(varierer fra menneske til menneske).

PS. måleenheten er Desibel = db (1/1000 B)
SPL (sound Pressure Level), Lydtrykk og Lydintensitet er akkurat samme betegnelsene. (potet, potit)

Står mere her:

Miljøstatus i Norge : Desibelskalaen


http://www.google.no/url?sa=t&rct=j...l6a_10K833AZkii8qKa2IWA&bvm=bv.58187178,d.bGE

Over PDF "innføring om lyd" av Petter Brækken
 
Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Glemmer man høyttalerens virkningsgrad her?
Legger man ut 20w fra forsterkeren på en høyttaler med virkningsgrad på 93, så blir jo resultatet et ganske annet for en høyttaler med 83, litt enkelt sagt?
 

eiffel

Medlem
Ble medlem
29.08.2012
Innlegg
48
Antall liker
13
Sted
Buskerud
Følsomheten(Virkningsgrad?) på en høyttaler er oppgitt 1 Watt på 1 meter. Feks. Mine JBL er:
87db på 1w / 1m
90db på 2w / 1m
93db på 4w / 1m
96db på 8w / 1m
99db på 16w / 1m
102db på 32w / 1m
105db på 64w / 1m
108db på 128w / 1m
111db på 256w / 1m
114db på 512w / 1m
I teorien ut i det uendelige(Den perfekte høyttaler, forsterker, rom,atmosfære osv), i praksis vill flere ting stoppe dette. effektålighet, konstruksjon osv.

Senteren min har en Følsomhet på 97db på 1w / 1m, Da blir verdiene noe helt annet. Men teorien er lik.

Teori er når jeg vet alt, og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, og jeg vet ikke hvorfor.
I min lille verden blir teori og praksis forent.

INGENTING STEMMER, OG JEG VET IKKE HVORFOR!!! :confused:
 

PlaceboKing

Medlem
Ble medlem
05.01.2014
Innlegg
12
Antall liker
3
Her er en betraktning til:
Differansen mellom effekttrinn: 20xLog10 (P1/P2)

Riktig formel for Effekt er 10xlog10(p/pref)

Med 20 foran gjelder den for el. spenneing (Volt) eller ohmsk motstand.

Derfor blir en økning på 10dB = 10 dobling av effekten:
db = 10xlog10(p/pref)
db = 10xlog10(200/20)
db = 10xlog10(10)
db = 10 * 1
db = 10
 

PlaceboKing

Medlem
Ble medlem
05.01.2014
Innlegg
12
Antall liker
3
Stemmer, med en dobling av effekten får man 3dB høyere lyd.
Men ved 10 dobling får man 10dB. (db = 10*log10(p/pref)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Heldigvis er hørselen relativ.
Men lurt å ta lytte pauser fra høyt volum.

En annen ting med hensyn til høy lyd:
Dersom en forsterker yter 20 W for å gjengi 93 dBSPL må den yte 200 W for å gjengi 103dBSPL, og 2000 W for å gjengi 113 dBSPL (i teorien).

Hvis forsterkeren går "tom" er resultatet kun forvrengning og overoppheting av diskantelementene.
93dB for 20W tilsvarer jo 80dB for 1W. Hvem er det som har 80dB/W høyttalere? Med 8-15 dB høyere virkningsgrad hadde kanskje eksemplet vært mer realistisk.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Heldigvis er hørselen relativ.
Men lurt å ta lytte pauser fra høyt volum.

En annen ting med hensyn til høy lyd:
Dersom en forsterker yter 20 W for å gjengi 93 dBSPL må den yte 200 W for å gjengi 103dBSPL, og 2000 W for å gjengi 113 dBSPL (i teorien).
Nei. I teorien blir det slik:

20w - 93db
40w - 96db
80w - 99db
160w - 102db
320w - 105db
640w - 108db
1280w - 111db
2560w - 114db

3db er dobbelt så høyt(63 er dobbelt av 60), Dobbling av effekt gir 3db i teorien.
Hørbart dobbel så høyt er ca 10db, Subjektivt(varierer fra menneske til menneske).
PlaceboKing sitt eksempel er helt rett. Regner du ut for 103dB i rekken du har der kommer du til 200W

3dB er IKKE dobbelt så høyt. 3dB er dobbling av effekt. IKKE dobbling av lydtrykksnivå. 6dB er dobbling av lydtrykksnivå.

Dere må også skille mellom følsommhet og effektivitet. Følsomhet er relatert til spenningsfølsomhet og er ofte lydtrykk ved 2.83V/1m. Effektivitet er hvor stor anndel av tilført effekt som blir omgjort til akustisk effekt. Eventuelt lydtrykksnivå ved en gitt effekt inn. SPL/Effekt/avstand.
 

PlaceboKing

Medlem
Ble medlem
05.01.2014
Innlegg
12
Antall liker
3
Heldigvis er hørselen relativ.
Men lurt å ta lytte pauser fra høyt volum.

En annen ting med hensyn til høy lyd:
Dersom en forsterker yter 20 W for å gjengi 93 dBSPL må den yte 200 W for å gjengi 103dBSPL, og 2000 W for å gjengi 113 dBSPL (i teorien).

Hvis forsterkeren går "tom" er resultatet kun forvrengning og overoppheting av diskantelementene.
93dB for 20W tilsvarer jo 80dB for 1W. Hvem er det som har 80dB/W høyttalere? Med 8-15 dB høyere virkningsgrad hadde kanskje eksemplet vært mer realistisk.
Tja enig i det, men husk at virkningsgraden ofte blir oppgitt ved å spille en 1kHz sinustone. Det kreves mye mer effekt å spille musikk.
 

PlaceboKing

Medlem
Ble medlem
05.01.2014
Innlegg
12
Antall liker
3
Heldigvis er hørselen relativ.
Men lurt å ta lytte pauser fra høyt volum.

En annen ting med hensyn til høy lyd:
Dersom en forsterker yter 20 W for å gjengi 93 dBSPL må den yte 200 W for å gjengi 103dBSPL, og 2000 W for å gjengi 113 dBSPL (i teorien).

PlaceboKing sitt eksempel er helt rett. Regner du ut for 103dB i rekken du har der kommer du til 200W

3dB er IKKE dobbelt så høyt. 3dB er dobbling av effekt. IKKE dobbling av lydtrykksnivå. 6dB er dobbling av lydtrykksnivå.

Dere må også skille mellom følsommhet og effektivitet. Følsomhet er relatert til spenningsfølsomhet og er ofte lydtrykk ved 2.83V/1m. Effektivitet er hvor stor anndel av tilført effekt som blir omgjort til akustisk effekt. Eventuelt lydtrykksnivå ved en gitt effekt inn. SPL/Effekt/avstand.
Enig, men innlegget var ment å belyse problemet med forvrengning ved høyt volum.
 
Topp Bunn