Side 1 av 8 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 156
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6,870
    Tagget i
    1 Innlegg

    Lyddemping ren fantasi ???

    Sittet å lest mye om demping. Spesielt 1 Refleksjon for diskant og mellomtone.
    Lurer på å skaffe meg noen plater bak og på siden av høyttalere.
    Ingen tvil at det har noe for seg.

    Men ser flere skriver: Tok en stund/tok litt tid å venne seg til lyden da den var så tam/manglet etterklangen osv.

    Spiller hjernen vår
    oss her et puss, når en må venne seg til lyden først, før en mener det ble bra?

    Jeg personlig ser på tilvenning av ting som f.eks. forsterker, cd spiller og DAC som en uting, og høres det ikke helt bra ut, får ikke den komponenten innpass hos meg så lenge.
    Skifter en ut cd spilleren til en mye dårligere en, hører en det lett, men etter 2-3 uker finn en ut at det spilte ikke så dårlig. Skifter en ut den dårlige spilleren med den gode spilleren igjen, høres det lett. Snakker da kun om innspilte ting.


    Kjør debatt!!
    Siste redigert av lovemusikk; 02.10.2013 kl. 19:18. Årsak: Rettskriving og mer utfyllende forklaring
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  2. #2
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,506
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har du testet dette selv da?
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  3. #3
    Hifi Freak DagT's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    1,464
    Tagget i
    0 Innlegg
    Spørsmålet er da hvordan man vet forskjell på tilvenning av hørselen og innspilling av komponentene :-)

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    1,498
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg

    Men ser flere skriver: Tok en stund/tok litt tid å venne seg til lyden da den var så tam/manglet etterklangen osv.

    Spiller hjerne oss her og et puss, når en må venne seg til lyden først, før en mener det ble bra?
    Det kan fort bli tamt dersom man bare demper mellomtone og diskant. Demping bør gjøres med ett visst mål. Har hørt flere katastrofale rom der spesielt diskanten er dempet alt for mye i forhold til resten.

  5. #5
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,786
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Spiller hjerne oss her og et puss, når en må venne seg til lyden først, før en mener det ble bra?
    Det er ingenting som er et problem før man blir oppmerksom på problemet.

    Det betyr at du kan ha en lyd hjemme hos deg som er helt hinsides dårlig - alle som kommer innom og hører lyden din, vil si det - men du merker det kan hende ikke selv fordi du ikke har hørt noe annet. Å ha tilgang til andre hifi-entusiasters lytterom er en god måte å kalibrere seg på. Da kan man - på godt og vondt - bli oppmerksom på hvordan eget anlegg spiller i forhold til andre oppegående anlegg.

    En digresjon - men antageligvis i samme gate: Mens jeg studerte, hadde jeg en ganske elendig bordradio som stort sett sto innstilt på Radio Luxemburg via mellombølgens 208 meter bølgelengde (Radio 20. Så langt fra hifi som man kan komme - men det var det man lyttet til den gangen hvis man ville høre noe annet enn Ønskekonserten og slikt. Nå - i godt voksen alder - har jeg kjøpt inn en del av den musikken jeg hørte via mellombølgesendingene den gangen - og jeg merker at jeg rett som det er blir irritert over at det låter helt annerledes nå. Her får jeg plutselig bass, diskant, dynamikk og mer til - sikkert slik det egentlig er ment å låte - men det låter ikke som den gang da. Vekker liksom ikke noen gode minner i all sin korrekthet - og da blir det helt feil.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  6. #6
    Hifi Freak Cyber's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    9,052
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det kommer veldig an på rommet. Noen rom har jeg foretrukket uten demping, smak og behag. Det du synes spiller musikk riktig er da riktig for deg.

  7. #7
    tce-teams
    Guest
    Jeg har faktisk aldri brukt dempe plater eller noe sånt , men det kan være pågrunn av at jeg altid har brukt stuen som lytterom , og da får man jo demping av form i møbler , teppe , gardiner osv osv. Jeg er veldig fornøyd slik jeg har det pr i dag. Men når det kommer til den dagen det blir eget didekert lytterom i kjelleren , eller et anet rom i selve huset så kan det hende jeg selv må opp med dempe plater.

  8. #8
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6,870
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Hi-Fi akustikk Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg

    Men ser flere skriver: Tok en stund/tok litt tid å venne seg til lyden da den var så tam/manglet etterklangen osv.

    Spiller hjerne oss her og et puss, når en må venne seg til lyden først, før en mener det ble bra?
    Det kan fort bli tamt dersom man bare demper mellomtone og diskant. Demping bør gjøres med ett visst mål. Har hørt flere katastrofale rom der spesielt diskanten er dempet alt for mye i forhold til resten.
    Fortell!! (med tonefallet til Valen på han i nrk)
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  9. #9
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6,870
    Tagget i
    1 Innlegg
    Ulf-B: Helt enig. Du har gode poeng.

    Til alle:
    Men da bør jeg få noen andre til å høre om jeg trenger demping eller ikke?
    Ser folk skriver så mye rart, så er og litt skeptisk. Vil ikke miste noe av det som er bra liksom. Vil bare ha forbedringer, men hvem vil ikke det. Eget lytterom er uaktuelt, da det bare blir brukt i begynnelsen.

    Men så var det dette med hva kan en forvente av demping og hva kan en i teorien miste?
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  10. #10
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6,870
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kule-Trygve Se Innlegg
    Har du testet dette selv da?
    Nei

    Spiller hjernen vår oss her et puss, når en må venne seg til lyden først, før en mener det ble bra?
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  11. #11
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,462
    Tagget i
    6 Innlegg
    Det er nok ren fantasi ja. Bedre å legge pengene i noen kabelbukker.

    Seriøst. Som Hifi Akustikk nevner bør det gjøres riktig. Ikke for tynne absorbenter som bare demper deler av energien og ideelt sett bør man gjøre basstiltak. Og ikke minst plassere absorbentente riktig med presisjon og ikke plassere de i hytt og pine.

    Så er det refleksjoner som kan være positivt å beholde. Det er f.eks ikke alltid man bør fjerne alle siderefleksjonene, men f.eks beholde de som kommer fra motsatt høyttaler. Avhenger selvsagt av hvordan høyttalerne måler off-axis, avstand, musikksmak og hvilke andre tiltak man har.
    Andre refleksjoner, som f.eks takrefleksjonen, bidrar derimot ikke til noe positivt og kan fint knertes. Så taket kan være et fornuftig sted å begynne.

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jun 2011
    Innlegg
    1,498
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Ulf-B: Helt enig. Du har gode poeng.

    Til alle:
    Men da bør jeg få noen andre til å høre om jeg trenger demping eller ikke?
    Ser folk skriver så mye rart, så er og litt skeptisk. Vil ikke miste noe av det som er bra liksom. Vil bare ha forbedringer, men hvem vil ikke det. Eget lytterom er uaktuelt, da det bare blir brukt i begynnelsen.

    Men så var det dette med hva kan en forvente av demping og hva kan en i teorien miste?
    Problemet er at hva DU synes er bedre, og hva som er teknisk bedre, ikke trenger stemme overens. Derfor jeg sier at man bør ha ett mål med det man gjør.

  13. #13
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,363
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    ...
    Men så var det dette med hva kan en forvente av demping og hva kan en i teorien miste?
    Dette kan være et kompromis i forhold til hvilket stereoperspektiv du ønsker - et mer omsluttende (men «diffust») lydbilde >> mindre demping - mer «pinpointing» >> mer demping. Generelle råd om dette bommer som regel på to sentrale momenter 1) hvilket stereoperspektiv lytteren ønsker, og 2) det faktiske samspillet mellom lytterens HT og lytterom (inkl plassering av HT og lyttepossisjon). Den konkrete HT-konstruksjonen gir også noen «føringer» for samspillet med lytterommet i bl.a. form av on-axis frekvensrespons & spredningskarakteristikk, og bassavstemming.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  14. #14
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6,870
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra orso Se Innlegg
    Det er nok ren fantasi ja. Bedre å legge pengene i noen kabelbukker.

    Seriøst. Som Hifi Akustikk nevner bør det gjøres riktig. Ikke for tynne absorbenter som bare demper deler av energien og ideelt sett bør man gjøre basstiltak. Og ikke minst plassere absorbentente riktig med presisjon og ikke plassere de i hytt og pine.

    Så er det refleksjoner som kan være positivt å beholde. Det er f.eks ikke alltid man bør fjerne alle siderefleksjonene, men f.eks beholde de som kommer fra motsatt høyttaler. Avhenger selvsagt av hvordan høyttalerne måler off-axis, avstand, musikksmak og hvilke andre tiltak man har.
    Andre refleksjoner, som f.eks takrefleksjonen, bidrar derimot ikke til noe positivt og kan fint knertes. Så taket kan være et fornuftig sted å begynne.
    Taket ja..går det ikke heller an å dempe litt på gulvet med et tykt teppe? Skjønner jo at en da eventuelt bare får bort det som går mellom gulv og tak + høyttaler-->gulv-->lytter og ikke Høyttaler -->tak -->.
    En stue skal se ut som en stue og. Det er der det eventuelt stopper opp.
    Tenkte selv en plate bak hver høyttaler? Hvor stor og tykk må den være hvis det er merkbart?

    Sitat Sitat fra Hi-Fi akustikk Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Ulf-B: Helt enig. Du har gode poeng.

    Til alle:
    Men da bør jeg få noen andre til å høre om jeg trenger demping eller ikke?
    Ser folk skriver så mye rart, så er og litt skeptisk. Vil ikke miste noe av det som er bra liksom. Vil bare ha forbedringer, men hvem vil ikke det. Eget lytterom er uaktuelt, da det bare blir brukt i begynnelsen.

    Men så var det dette med hva kan en forvente av demping og hva kan en i teorien miste?
    Problemet er at hva DU synes er bedre, og hva som er teknisk bedre, ikke trenger stemme overens. Derfor jeg sier at man bør ha ett mål med det man gjør.
    Har ingen mål utenom at en får inntrykk av at en må dempe for å få bedre lyd og utnytte anleggets potensiale.

    Sitat Sitat fra KJ Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    ...
    Men så var det dette med hva kan en forvente av demping og hva kan en i teorien miste?
    Dette kan være et kompromis i forhold til hvilket stereoperspektiv du ønsker - et mer omsluttende (men «diffust») lydbilde >> mindre demping - mer «pinpointing» >> mer demping. Generelle råd om dette bommer som regel på to sentrale momenter 1) hvilket stereoperspektiv lytteren ønsker, og 2) det faktiske samspillet mellom lytterens HT og lytterom (inkl plassering av HT og lyttepossisjon). Den konkrete HT-konstruksjonen gir også noen «føringer» for samspillet med lytterommet i bl.a. form av on-axis frekvensrespons & spredningskarakteristikk, og bassavstemming.

    mvh
    KJ
    Vil vel ha det ekte. Ikke miste størrelsen,djupne osv. En live låt fra en brun pub, vil jeg ha slik at jeg sitter der på puben å hører på artisten.
    Anlegget står i en kjellerstue/leilighet ca 7.2meter x 4,45 meter. Kjøkken i den ene enden. Trepaneler på veggene. Halve tverrveggen som anlegget står på er av stein fra hele landet. Dette er kanskje verre enn panel?
    Føler vel selv at det er min venstreside som er problemet med "mye" lyd
    Gammelt bilde. :-)

    Navn:      CIMG1706.jpg
Visninger: 1445
Størrelse: 90.0 Kb
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  15. #15
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,675
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Men da bør jeg få noen andre til å høre om jeg trenger demping eller ikke?
    Ser folk skriver så mye rart, så er og litt skeptisk. Vil ikke miste noe av det som er bra liksom. Vil bare ha forbedringer, men hvem vil ikke det. Eget lytterom er uaktuelt, da det bare blir brukt i begynnelsen.

    Men så var det dette med hva kan en forvente av demping og hva kan en i teorien miste?
    Hvis det blir for mye demping vil det låte litt lukket og innestengt. Er det for lite blir stereoperspektivet rotet til av tidlige refleksjoner. Dette er en av de tingene som er mye enklere å teste ut i praksis enn å regne seg frem til. Bare heng noen ulltepper over stoler, legg noen puter i førsterefleksjonspunkter, osv, så hører du fort om ting endrer seg til det bedre eller verre. Hos meg kan jeg henge opp 5-6 Rockwool akustikkplater i stua før det blir for mye demping og det hele låter dødt.

  16. #16
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    6,870
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg
    Men da bør jeg få noen andre til å høre om jeg trenger demping eller ikke?
    Ser folk skriver så mye rart, så er og litt skeptisk. Vil ikke miste noe av det som er bra liksom. Vil bare ha forbedringer, men hvem vil ikke det. Eget lytterom er uaktuelt, da det bare blir brukt i begynnelsen.

    Men så var det dette med hva kan en forvente av demping og hva kan en i teorien miste?
    Hvis det blir for mye demping vil det låte litt lukket og innestengt. Er det for lite blir stereoperspektivet rotet til av tidlige refleksjoner. Dette er en av de tingene som er mye enklere å teste ut i praksis enn å regne seg frem til. Bare heng noen ulltepper over stoler, legg noen puter i førsterefleksjonspunkter, osv, så hører du fort om ting endrer seg til det bedre eller verre. Hos meg kan jeg henge opp 5-6 Rockwool akustikkplater i stua før det blir for mye demping og det hele låter dødt.
    Tror det er min venstre høyttaler som skaper litt problem. det vil sei veggen på siden av den for en hører liksom den litt voldsom på en måte.
    Er vel sånn typisk refleksjoner.
    Ja de kan jeg prøve litt.

    Men folkens, nå var ikke planen å diskutere meg.



    Men ser flere skriver: Tok en stund/tok litt tid å venne seg til lyden da den var så tam/manglet etterklangen osv.

    Spiller hjernen vår
    oss her et puss, når en må venne seg til lyden først, før en mener den dempingen ble bra og bedre enn det var?

    Kjør debatt !!





    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  17. #17
    Overivrig entusiast TrompeteN's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Innlegg
    632
    Tagget i
    2 Innlegg
    En dempeplate suger til seg lyd der den står. Det betyr kortere etterklang på spesielt høye frekvenser. Akkurat som en tykk gardin.
    Uannsett plassering vil det høres ut som rommet taper energi. Samtidig som rommet ditt bidrar mindre vil høyttaleren høres tydeligere.
    Et lite rom uten demping grøter seg ofte ved litt pådrag, men kan lyde fortryllende ved lave passasjer i musikken. Et riktig dempet rom vil være mye bedre til å nyansere dynamikk

    Ellers spiller type høyttaler, høyttalerplassering, rom og smak en stor rolle.

  18. #18
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Nordby
    Innlegg
    1,256
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ja, det krever tilvenning for å bli vant til et mye "renere" lydbilde.

    Når man mister bidraget fra rommet vil alt i begynnelsen høres tamt ut. De morsomme "feilene" i rommet mange ofte feilaktig assosierer med dynamikk blir mer eller mindre borte etter hvert som man får kontrollen på rommet. Det virker da som lydbildet blir spinklere, bassen "mister" trøkk og det blir litt kjedelig.

    Dette krever at man bruker en del tid i sweetspot med mye forskjellig musikk og lærer seg en ny måte å lytte på.
    Etterhvert hører man detaljer man aldri har hørt før.
    Oftest begynner det med at midten sentrerer seg bedre. Ho Kari står fjellstøtt i midten og etterhvert trer hun klarere og klarere frem inntil du kan lukke øynene og du er sikker på at hun står der i rommet rett foran deg. På Fyret ved Tornehamn vil man høre at de to forskjellige perkusjonsinstrumentene i begynnelsen står bak Kari og litt ut i låten sprer de seg ut til hver sin side og lydene kommer ikke fra høyttaleren, men litt innenfor høyttaleren.

    På enkel, rolig musikk med gitar, kontrabass og sanger, vil man få et nøyaktig bilde av hvor de forskjellige musikerne oppholder seg og ofte klarer man å pinpointe venstrehånda på halsen til gitaren og høyrehånda på strengene. På heftige klassiske stykker vil man skille ut de forskjellige musikerne og dynamikken og bevegelsene fram og tilbake i orkesteret kommer veldig mye tydeligere fram.

    Det er en ganske merkelig opplevelse for mange å komme inn i et godt dempet rom og bare prate. Det virker unormalt og mange klarer ikke å venne seg til dette, men gevinsten er etter min mening meget stor når anlegget begynner å oppføre seg som en kameleon og endrer karakter etter hva slags musikk man spiller.
    Er det ikke klang på opptaket, er det heller ikke klang i rommet. Er det et godt opptak fra en kirke, med mye akustisk informasjon vil du høre denne meget tydelig.
    Mange høyttalere er fullt ut kapable til å gjengi det som ligger på kildematerialet, uten bidrag fra rommet. Høyttalerne er også oftest mye flinkere til å gjengi et musikksignal, enn de nakne veggene i moderne stuer.

    Det jeg prater om her er et fulltunet rom med ganske mye demping, men en 6-8 aksutikkplater i stua vil ikke gi denne lukkede følelsen mange er så redd for.
    Jeg har kjørt demoer med 2-4 akustikkplater i rommet og de uinnvidde reagerer med at det er for dødt og overdempet. Jeg mener dette er tilvenning og har man ikke opplevd hvor storslagent lydbildet blir med skikkelig kontrollert rom og gitt seg tid til å virkelig lytte til og forstå dete, har man gått glipp av veldig mye i det vi prater om her på Sentralen - musikk og gjengivelse av virkeligheten. Mange mener det ikke er mulig å gjenskape virkeligheten hjemme, men da har man dessverre ikke opplevd en del av de anleggene som er satt opp i et kontrollert rom. Jeg spiller trommer selv og jeg kan banne på at jeg har hatt trommekollegaer sittende bak høyttalerne og spille trommer som om de skulle vært tilstede, hos enkelte med kontrollert rom. Gjengivelse av klassiske stykker hjemme er krevende, men med et skikkelig bassystem kan man få meget realistiske opplevelser tilnærmet første rad på en livekonsert.

    Husk at lydbildet strekker seg mot akustisk demping, ikke motsatt. Det vil si at dersom du demper skikkelig godt i siderefleksjonene og helst taket vil du få et mye bredere og større lydbilde. Mer detaljer og en mer korrekt gjengivelse av opptaket. Dette passer ikke alle, men trenden jeg ser når jeg hjelper til med akustikktiltak er at de fleste slår seg til ro med det utstyret de har og slutter med all utbyttingen av utstyr, da utbyttet av kontroll på akustikken utgjør 80-90% av den totale lydopplevelsen.
    Noen har forsøkt å sløre ned lydbildet med utstyr som ikke gjengir alle detaljer og de har som oftest fått seg "ordentlig" utstyr når rommet begynner å fungere
    Mvh
    Eier av Enhanced Home Entertainment Design (EHED)
    Morten Jordbrånen

  19. #19
    Hifi Freak The Gunner's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    6,797
    Tagget i
    4 Innlegg
    Torget
    1
    Må si jeg beundrer iherdigheten til mange her. Jeg har rett og slett løst akustikkproblemet hos meg med Lyngdorf RP1, og er såre fornøyd med resultatet - det er iaf langt bedre enn uten. Mulig det låter enda bedre - eller antagelig bare annerledes​ - dersom jeg hadde brukt en formue på diverse dempetiltak i stuen. Men det får vente til jeg har et dedikert lytterom. Kanskje da - jeg mener; man må jo ikke bare lytte til musikk heller!

    Imellomtiden har jeg aldri hørt Galloene spille så bra som de gjør nå med RP1, og det selv med langt dyrere elektronikk.
    Siste redigert av The Gunner; 03.10.2013 kl. 01:10.

  20. #20
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Mar 2010
    Sted
    Nordby
    Innlegg
    1,256
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra vinagunner Se Innlegg
    Må si jeg beundrer iherdigheten til mange her. Jeg har rett og slett løst akustikkproblemet hos meg med Lyngdorf RP1, og er såre fornøyd med resultatet - det er iaf langt bedre enn uten. Mulig det låter enda bedre - eller antagelig bare annerledes​ - dersom jeg hadde brukt en formue på diverse dempetiltak i stuen. Men det får vente til jeg har et dedikert lytterom. Kanskje da - jeg mener; man jo ikke bare lytte til musikk heller!

    Imellomtiden har jeg aldri hørt Galloene spiller så bra som de gjør nå med RP1, og det selv med langt dyrere elektronikk.
    Det blir helt klart en forbedring med romkorrigering enn uten og man kommer veldig langt med dette.

    Alle høyttalere har godt av en korreksjon i rommet det skal stå i, men skal man ta den helt ut, rydder man opp i de fleste akustiske problemene først og justerer inn siste rest med korreksjon.
    Mvh
    Eier av Enhanced Home Entertainment Design (EHED)
    Morten Jordbrånen

Side 1 av 8 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed