^ Som kjent er det i hovedsak 3 «signaltyper» vi kan legge på en balansert/differensiell inngang dvs hhv +/fase/hot og -/invertert/cold:
1) signaler i perfekt motfase (motsatt polaritet men samme nivå ift jord) - dvs et ordinært signal som går utfortrødent igjennom kjeden, det inkluderer egenstøy i et ubalansert signal (før eller etter konvertering fra/til balansert) - signalet ift jord på hhv +/fase og -/invertert summerer til 6 dB
2) ukorrelerte signaler (korrelasjon på 0) typisk egenstøy i balanserte/differensielle signalkretsløp - signalet ift jord på hhv +/fase og -/invertert summerer til 3 dB
3) signaler i perfekt fase (samme polaritet og nivå ift jord) idealet for innstrålt støy (og støy fra strømforsyningen ift differensiell signalbehandling/forsterking) - dette er et «common mode» (CM) signal som undertrykkes av inngangstrinnets CMRR (Common Mode Rejection Ratio).
For et gitt signalnivå ift jord og for kretser med ellers lik egenstøy så gir balansert 3 dB bedre S/N. Utfordringene er å lage effektive balanserte/differensielle kretser som har samme egenstøy som en tilsvarende ubalansert kretsløsning - det kan fort bli mer enn «4 ganger» så «komplisert» (f.eks. 4 ganger flere OPAMPer i paralell i et inngangstrinn).
Av en eller annen grunn så er det ikke ofte vi ser spec for CMRR på hifi-utstyr med balanserte differensielle innganger. Det er underlig fordi CMRR er «eksistensberettigelsen» for en balansert/differensiell inngang. En middelmådig spec kan være CMRR på 40 dB (dvs at CM-signalene undertrykkes med en faktor på 100:1 - 1V CM inn gir 0,01V ut), en god spec for CMRR kan være 60 dB (1000:1) og en veldig god spec kan være 80 dB (10 000:1) eller bedre. Det kan være lettere å få en god CMRR i en krets med høy forsterking enn ditto med lav eller uten forsterking.
Her er et eksempel på et inngangstrinn (en kanal) som bruker 6 doble opamper til en balansert/differensiell inngang :
The Signal Transfer Company: Low-noise balanced input card
En «tilsvarende» ubalansert inngang kan nøye seg med en enkel opamp/buffer.
En av de beste grunnene til å bruke balansert/differensiell transmisjon mellom komponentene i et HiFi-anlegg er at det kan redusere problemene knyttet til ulike måter å behandle signaljord på ift annen jord (chassis og nett) - signalet blir mer «uavhengig» av jord. Prisen er at det kan bli dyrt/komplisert å gjøre det godt og middelmådig/dårlig å gjøre det «billig».
mvh
KJ