16/44.1 eller 24/192 ?? en interessant vri...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En interessant artikkel. Har ikke leste hele selv enda...men det kommer.

    http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

    Unfortunately, there is no point to distributing music in 24-bit/192kHz format. Its playback fidelity is slightly inferior to 16/44.1 or 16/48, and it takes up 6 times the space.

    There are a few real problems with the audio quality and 'experience' of digitally distributed music today. 24/192 solves none of them. While everyone fixates on 24/192 as a magic bullet, we're not going to see any actual improvement.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    bambadoo skrev:
    En interessant artikkel. Har ikke leste hele selv enda...men det kommer.

    Unfortunately, there is no point to distributing music in 24-bit/192kHz format. Its playback fidelity is slightly inferior to 16/44.1 or 16/48, and it takes up 6 times the space.

    There are a few real problems with the audio quality and 'experience' of digitally distributed music today. 24/192 solves none of them. While everyone fixates on 24/192 as a magic bullet, we're not going to see any actual improvement.
    Det blir ikke mange som greier å skille fakta fra bullshit i dette.
    På toppen av det hele så er bullshit blandet med grove missforståelser,
    og som det ikke skulle være nok så er det brukt en vinkling / bias som
    totalt undertrykker de aspektene som faktisk betyr noe..

    Men dette ligner dessverre på mye av det som jeg ser spres rundt.
    Manglende forståelse og manglende kunnskap er nok det som går igjen.

    Får vel presisere dette: En må se på helheten og den total kjeden,
    men tar en på de store skylapper og ser alt fra et ståsted...
    I den storien som det var linket til så er det mange "fakta" som dette er bygd opp rundt som ikke nødvendigvis er fakta og som vil være forskjellige fra implementasjon til implementasjon.
    Det er kanskje nok å endre en eneste av de forutsettning som det er basert på for å få det meste til å rakne og da vil det som er skrevet miste sin relevans.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Boston Audio Society, ja. Fjasfri sone. Takk for link, bambadoo.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    @Oblivion - du må gjerne mene det du skriver. Du får sette deg litt inn i hva xiph arbeider med, og hva de har utviklet. Når du skriver dette får jeg inntrykk av at du må ha grus i hodet, og at du i hvertfall ikke vet noe som helst om xiph.

    På toppen av det hele så er bullshit blandet med grove missforståelser,
    og som det ikke skulle være nok så er det brukt en vinkling / bias som
    totalt undertrykker de aspektene som faktisk betyr noe..

    Men dette ligner dessverre på mye av det som jeg ser spres rundt.
    Manglende forståelse og manglende kunnskap er nok det som går igjen.
    At dagens codecs er gode har disse gutta en del av æren for.

    http://planet.xiph.org/

    Og Montys rolle i den sammenhengen er så sentral den kan få blitt.
    Her har du hva han arbeider med nå - og det er mer sofistikert enn "noen sånne kvantegreier":
    http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/ghost/demo3.xhtml


    CELT/OPUS Codec:
    http://xiphmont.livejournal.com/54470.html

    http://xiphmont.livejournal.com/52366.html
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    Det blir ikke mange som greier å skille fakta fra bullshit i dette.
    På toppen av det hele så er bullshit blandet med grove missforståelser,
    og som det ikke skulle være nok så er det brukt en vinkling / bias som
    totalt undertrykker de aspektene som faktisk betyr noe..

    Men dette ligner dessverre på mye av det som jeg ser spres rundt.
    Manglende forståelse og manglende kunnskap er nok det som går igjen.
    Jeg syntes artikkelen var interessant, jeg. Kanskje du kan forklare hva du mener er riktig og feil i dette, sånn at vi andre også kan forstå litt mer? Det hjelper ikke så mye å vite at "Oblivion mener dette er en blanding av fakta og bullshit." Blir ikke mye klokere av det.

    Jeg synes også det er litt interessant å tenke over at god vinyl kan gjengi høyere frekvenser enn en digital fil med 192 kHz samplingsrate. En LP kan strekke seg over 100 kHz (ikke at vi kan høre det, men likevel), mens selv en 192 kHz fil stopper ved halve samplingfrekvensen, altså 96 kHz.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har man super duper hirez som "hjertebarn" er det lett å avvise alt annet som bullshit.
    IMO
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blir faktisk forbannet irritert over slike uttalelser som den Oblivion kom med. Christopher Montgomery skapte Ogg og Vorbis , og så skal vi få lese at vedkommende som har skrevet den gjennomgangen trådstarter viser til har misforstått, og kommer med bløff og tull.

    Nå arbeider han på et større prosjekt, som skal gjøre audio-playback enda bedre, med enda mindre potensiell forvrengning, og det er nok langt mer verdifullt enn den jakten på "3264-bit/snart 768" playbacken Oblivion mener er løsningen.

    Seneste paper fra gjengen. Linket til over:



    http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/ghost/demo3.xhtml
     

    Vedlegg

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.622
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skummet gjennom artikkelen. Det ser ikke ut til at det er tatt høyde for at brickwall filtrering blir flyttet lengre opp i frekvensene.

    mvh
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    tkr skrev:
    Jeg skummet gjennom artikkelen. Det ser ikke ut til at det er tatt høyde for at brickwall filtrering blir flyttet lengre opp i frekvensene.

    mvh
    I Oversampling seksjonen berører han "several modern digital audio techniques", og linker til sin meget detaljerte "primer" om Digital Audio, der dette berøres - gå til siden og klikk på A Digital Media Primer for Geeks:
     

    Vedlegg

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Og disse gutta har ikke noen personlige vinningsinteresser i dette, f.eks. å promotere egne kodeks e.l.?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Basert på egen erfaring tviler jeg faktisk ikke på det som er skrevet i artikkelen.

    Selv må jeg ærlig å innrømme at jeg ikke hører den store forskjellen i mellom 16/44 og høyere oppløsning.
    Har 2 kopier av Linn sin Scottish Chamber Orchestra Mozart Symphonies 38 - 41
    En av utgavene er i FLAC 24bit 88.2kHz og andre er FLAC 16bit 44.1kHz

    Et par kompiser og meg klarer ikke etter beste evne og skille forskjell mellom de filene med Decibel som avspilling programvare, M2 -HiFace (USB-S/PDIF) - Rega DAC på det jeg selv mener er et ok anlegg. Selv med gode Sennheiser høreklokker hører jeg (vi) ingen forskjell i mellom oppløsningene.

    SACD kontra Redbook klarer jeg å skille noe på romfølelse, men dette kan jo som artikkel nevner ligge i mastering.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.220
    Antall liker
    4.836
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Oblivion skrev:
    Det blir ikke mange som greier å skille fakta fra bullshit i dette.
    På toppen av det hele så er bullshit blandet med grove missforståelser,
    og som det ikke skulle være nok så er det brukt en vinkling / bias som
    totalt undertrykker de aspektene som faktisk betyr noe..

    Men dette ligner dessverre på mye av det som jeg ser spres rundt.
    Manglende forståelse og manglende kunnskap er nok det som går igjen.

    Får vel presisere dette: En må se på helheten og den total kjeden,
    men tar en på de store skylapper og ser alt fra et ståsted...
    I den storien som det var linket til så er det mange "fakta" som dette er bygd opp rundt som ikke nødvendigvis er fakta og som vil være forskjellige fra implementasjon til implementasjon.
    Det er kanskje nok å endre en eneste av de forutsettning som det er basert på for å få det meste til å rakne og da vil det som er skrevet miste sin relevans.
    Don't tell us, Oblivion. Show us!
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    breuer skrev:
    Og disse gutta har ikke noen personlige vinningsinteresser i dette, f.eks. å promotere egne kodeks e.l.?
    Det spørs hva man mener med "vinning" - codecs fra xiph/Red Hat er gratis og open source.

    De er dypt seriøse, og helt i forkant med forskning innen feltet. Tjener godt på å gjøre utviklingsarbeid for kommersielle aktører og støtter open source utvikling og fri tilgang til suverene codecs. NRK valgte i sin tid Ogg fordi den var best, ikke fordi den var gratis.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Korvidt eg høyrer forskjell på 24/192 er eg usikker på, men som det skrives om SACD i artikkelen — blir materialet remastret for 192 så er eg for!
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    coolbiz skrev:
    Don't tell us, Oblivion. Show us!
    Det ville blitt for omfattende og tatt for mye tid fordi det måtte gripe tak i alle aspektene som det linkede dokumentet bruker som fakta og den isolerte måten det er satt i sammenheng på.
    Slik jeg ser det er det linkede dokumentet egentlig kun en marketing greie og det er vel kanskje det som er meningen med det også ???
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Oblivion skrev:
    coolbiz skrev:
    Don't tell us, Oblivion. Show us!
    Det ville blitt for omfattende og tatt for mye tid fordi det måtte gripe tak i alle aspektene som det linkede dokumentet bruker som fakta og den isolerte måten det er satt i sammenheng på.
    Slik jeg ser det er det linkede dokumentet egentlig kun en marketing greie og det er vel kanskje det som er meningen med det også ???
    Nei. Men det er i strid med din marketing greie.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Nei. Men det er i strid med din marketing greie.
    Nå må du være vennlig å fortelle hva / hvor / hvem etc.. jeg markedsfører...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har testet filer fra Blue Coast Records og i mine ører er det enkelt å høre forskjell. Tviler ikke at det er mye slurv også når det kommer til slike High-Rez filer men de som er Mastret på den riktige måten har helt klart noe for seg.
    Men nå hører jo jeg til leiren for de som helt klart hører forskjell på ulike Software avspillere også noe jeg finner enkelt å gjøre i mitt anlegg - men for all del det er jo enkelt for tvilerne å bare la VÆRE å trykke betal knappen. Det som er litt synd er at slike tråder er det som oftest de som skriker høyest som blir hørt og de som ikke har opplevd hva en skikkelig mastret High-rez fil kan gjøre over ett høyoppløselig anlegg blir skremt bort fra og prøve. Dermed forsvinner også endel av potensiale for at markedet kan vokse seg større for slike ekstremfiler.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Oblivion skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nei. Men det er i strid med din marketing greie.
    Nå må du være vennlig å fortelle hva / hvor / hvem etc.. jeg markedsfører...
    Siden du ikke har tid til å imøtegå alle feilene i dokumentet, syns jeg du skal ta for deg noe som har relevans for din ivrige pushing av ekstremt høye samplerates.

    Det finner du under avsnittet om at 192kHz faktisk introduserer støy.

    Her er Montgomerys tre konklusjoner. Han går selv inn for (3), du kan påvise hvorfor han tar feil, og hvorfor høye rater ikke introduserer støy. Siden dette er et felt du legger ut om i tråd etter tråd burde det være paratviten for deg, som du kan orientere om uten større innsats.
     

    Vedlegg

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    At det er forskjell på 16/44.1 og 24/192 er det vel ingen tvil om. Om vi hører forskjell er vel en sak for de store diskusjoner, og like avhengig av anlegg og ører som av format. Min erfaring er begrenset, men jeg vet jeg hører forskjell på en 128 kbs MP3, 320 kbs MP3 og CD kvalitet. Jeg har en del Hi rez musikk, og syns disse er fantastisk når det gjelder lyd. Men så har jeg en masse CDer som også er fantastiske med stor dynamikk. Dessverre har jeg ikke så mye musikk hvor jeg har begge deler og kan sammenlikne. Eneste er vel Fleetwood Mac - Rumours hvor jeg har både siste re-mastra CD og 24/96 utgaven. Her kan en høre forskjell, men til det bedre??

    Om det er samplingfrekvensen eller bitlengden som gir forbedringer har eg lurt mye på. Jeg heller til det siste. Begge kan jo forklares godt, samplingfrekvens når det gjelder anti-alias filter, og bitlengde når det gjelder aproximasjon. Det første kan en vel også oppnå med upsampling, mens den siste kan jeg ikke helt forstå hvorfor ikke skal gi bedre lyd selv under avspilling (uansett hva xiph sier i artikklen her) Eneste musikken jeg har med samme samplingfrekvens, men ulik bitlengde, er Beatles remastered. CDene ligger på serveren, men jeg har også "Eplet" med 24 bit versjonene. Denne har jeg ikke spilt ennå. Noen som har testet forskjellene på CDen og 24 biten?

    Så ender vi opp med de enkle spørsmålene:

    Er det bitlengden som betyr mest for lydkvaliteten? Hvorfor?
    Er det samplingfrekvensen som betyr mest for lydkvaliteten? Hvorfor?
    Er det ikke noe å hente her som det går frem av artikkelen, og i så fall, kan vi greie oss med 44,1 khz (minimum pga. frekvensområde) og 8 bit eller 4 bit?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Artikkelen sier da ingen ting om at vi klarer oss med 8 eller 4 bit, og har flere linker til diskusjoner som tar for seg både betydningen av samplerate og ordlengde, utover hva den selv berører.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Oblivion skrev:
    vredensgnag skrev:
    Nei. Men det er i strid med din marketing greie.
    Nå må du være vennlig å fortelle hva / hvor / hvem etc.. jeg markedsfører...
    Siden du ikke har tid til å imøtegå alle feilene i dokumentet, syns jeg du skal ta for deg noe som har relevans for din ivrige pushing av ekstremt høye samplerates.

    Det finner du under avsnittet om at 192kHz faktisk introduserer støy.

    Her er Montgomerys tre konklusjoner. Han går selv inn for (3), du kan påvise hvorfor han tar feil, og hvorfor høye rater ikke introduserer støy. Siden dette er et felt du legger ut om i tråd etter tråd burde det være paratviten for deg, som du kan orientere om uten større innsats.
    Du svarer ikke på det du blir spurt om..

    Og du har i alle tilfelle FULLSTENDIG missforstått hva poenget er og FULLSTENDIG missforstått implementasjonene og konsekvensene.

    Da kan jeg like godt "quote" irrelevante ting jeg også bare for å indikere at du kanskje ikke har ALLE "bak" deg selv om du later til å tro akkurat "det":

    John Atkinson, Stereophile
    AXPONA 2011

    "At the show, in a system featuring Wilson Sophia 3 speakers driven by Pass Labs amplification, a 2L recording of Ole Bull's violin concerto, sourced from a Mac 2-modded Mac mini running Pure Music and recorded with a 352.8kHz sample rate, according to the DAC's front panel display, offered up some of the sweetest-sounding, natural violin sound and the most solid stereo imaging I have experienced from a classical recording."
    Jason Serinus, Cave
    California Audio Show 2011

    "First I heard it in 44.1, then in vastly superior 192 master format, and finally as a 352.8 kHz file. The difference in transparency alone was stunning.... I look forward to spending more time with this baby..."
    Laurence Borden, Dagogo
    AXPONA 2011

    "Though I was unable to A/B the xxx with another DAC, its performance with Redbook certainly seemed impressive.!However, where it really showed its stuff was with hi-rez recordings, which were extremely impressive."
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er det ingenting relevant i den artikkelen Oblivion? Absolutt ingenting? Er alt feil og misforstått?
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    vredensgnag skrev:
    Han går selv inn for (3), du kan påvise hvorfor han tar feil, og hvorfor høye rater ikke introduserer støy.
    Det finnes ingen prinsipiell grunn til at 192 kHz sampling skal generere støy, ev. støy skyldes utelukkende dårlige implementasjoner.
    Så svaret blir ikke noen at de tre foreslåtte, det blir kort og godt å lage god nok elektronikk med tilstrekkellig båndbredde.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Oblivions innspill er bare vås, fordi han er ute av stand til å argumentere utover "noen sånne kvantegreier" nivået. Og påstandene om misforståelser o.a. skyldes utelukkende at Montgomerys konklusjoner strider mot Oblivions påstander i andre sammenhenger, om betydningen av HyperHighRes i avspilling.

    @Gammeln

    Flere momenter går i strid med ditt utsagn om å bare lage bedre elektronikk.

    Det Montgomery påviser er at artefakter fra ultralyd-generering (altså over hørbart område), speiler ned i det hørbare. Hans løsninger (1) og (2) er humoristiske forslag for å omgå dette. Om man registrerer ultralydinnhold og gjengir dette, så vil jeg påstå det ikke er et utslag av feil på elektronikken, men snarere en følsomhet man har arbeidet for å oppnå i den, for bruk på andre områder enn musikkgjengivelse.

    At HiFi så kaster seg over dette, og dermed introduserer støy i egen gjengivelse, blir noe annet, og har intet med elektronikkfeil å gjøre.

    Men for å spille opp til ditt forslag, så har altså Montgomery forutsett dette i (1) Å lage en helt separat krets for ultralydinnholdet, så det ikke berører det hørbare & (2) Å lage avspillingssisteledd (effekt/høyttaler) som ikke gjengir dette.

    Så du og han er i tospann, Gammeln.
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    vredensgnag skrev:
    Det Montgomery påviser er at artefakter fra ultralyd-generering (altså over hørbart område), speiler ned i det hørbare.
    Poenget er at ved å lage god elektronikk blir det ikke noe ultralyd-støy å speile => problem løst
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gammeln skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det Montgomery påviser er at artefakter fra ultralyd-generering (altså over hørbart område), speiler ned i det hørbare.
    Poenget er at ved å lage god elektronikk blir det ikke noe ultralyd-støy å speile => problem løst
    Men dette handler ikke om feil i elektronikken.

    Som du kanskje kjenner til mener enkelte audiofile at man må ha bass som går langt under hvor noe musikkinstrument stikker, fordi det er bass-speiling under grunntonene som man ønsker å ha med.

    Grunntoner i det hørbare spektret generer også harmonier som speiler over grunntonene, i steg, og der man for enkelte instrumenttyper kan påvise ultralydkomponenter over hørbart spektrum.
    Som Montgomery påviser, så tilfører det å stikke så høyt som 192kHz en potensiell støykilde, som utgjøres av nedadgående speiling, men som er ikke-musikalske artefakter som introduserer et støyelement.

    Da må du gjerne svare på hva vi vinner på dette? Siden det ikke er del av noe et musikkinstrument har generert, og gjerne oppstår som følge av den økte sampleraten. Hvorfor skal vi tilpasse elektronikken for å fjerne noe som ikke oppstår fra musikken, men som er et resultat av et sampleratevalg?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Er det ingenting relevant i den artikkelen Oblivion? Absolutt ingenting? Er alt feil og misforstått?
    Det er vel å drive det vel langt, men det blir vel som å "dokumentere" forskning..
    "Resultatet" av kilde materialet formes / sorteres av den som lager rapporten og til hvilket formål det skal tjene og av hvem som betaler.
    Mye kan synes å være "opplagt" og det eneste riktige når en har "fjernet" de andre mulighetene ;D
     

    Gammeln

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Innlegg
    742
    Antall liker
    43
    vredensgnag skrev:
    Grunntoner i det hørbare spektret generer også harmonier som speiler over grunntonene, i steg, og der man for enkelte instrumenttyper kan påvise ultralydkomponenter over hørbart spektrum.
    Som Montgomery påviser, så tilfører det å stikke så høyt som 192kHz en potensiell støykilde, som utgjøres av nedadgående speiling, men som er ikke-musikalske artefakter som introduserer et støyelement.
    Men da snakker vi jo ikke om støy i det hele tatt, det er tvert i mot en del av musikksignalet vi ønsker å overføre.
    Løsningen bli likevel den samme: lag god nok elektronikk som ikke har intermodulasjons-problemer i dette området.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Oblivion skrev:
    bambadoo skrev:
    Er det ingenting relevant i den artikkelen Oblivion? Absolutt ingenting? Er alt feil og misforstått?
    Det er vel å drive det vel langt, men det blir vel som å "dokumentere" forskning..
    "Resultatet" av kilde materialet formes / sorteres av den som lager rapporten og til hvilket formål det skal tjene og av hvem som betaler.
    Mye kan synes å være "opplagt" og det eneste riktige når en har "fjernet" de andre mulighetene ;D
    Du skjønner ikke selv hvor tullete det du skriver høres ut? Du har ikke kommet med én eneste konkret imøtegåelse. Alt du har sagt er "bløff", "missforståelser", osv.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gammeln skrev:
    vredensgnag skrev:
    Grunntoner i det hørbare spektret generer også harmonier som speiler over grunntonene, i steg, og der man for enkelte instrumenttyper kan påvise ultralydkomponenter over hørbart spektrum.
    Som Montgomery påviser, så tilfører det å stikke så høyt som 192kHz en potensiell støykilde, som utgjøres av nedadgående speiling, men som er ikke-musikalske artefakter som introduserer et støyelement.
    Men da snakker vi jo ikke om støy i det hele tatt, det er tvert i mot en del av musikksignalet vi ønsker å overføre.
    Løsningen bli likevel den samme: lag god nok elektronikk som ikke har intermodulasjons-problemer i dette området.
    Du bør lese Montgomery - han trekker nemlig opp et høyst relevant skille.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Gammeln skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det Montgomery påviser er at artefakter fra ultralyd-generering (altså over hørbart område), speiler ned i det hørbare.
    Poenget er at ved å lage god elektronikk blir det ikke noe ultralyd-støy å speile => problem løst
    Men dette handler ikke om feil i elektronikken.

    Som du kanskje kjenner til mener enkelte audiofile at man må ha bass som går langt under hvor noe musikkinstrument stikker, fordi det er bass-speiling under grunntonene som man ønsker å ha med.

    Grunntoner i det hørbare spektret generer også harmonier som speiler over grunntonene, i steg, og der man for enkelte instrumenttyper kan påvise ultralydkomponenter over hørbart spektrum.
    Som Montgomery påviser, så tilfører det å stikke så høyt som 192kHz en potensiell støykilde, som utgjøres av nedadgående speiling, men som er ikke-musikalske artefakter som introduserer et støyelement.

    Da må du gjerne svare på hva vi vinner på dette? Siden det ikke er del av noe et musikkinstrument har generert, og gjerne oppstår som følge av den økte sampleraten. Hvorfor skal vi tilpasse elektronikken for å fjerne noe som ikke oppstår fra musikken, men som er et resultat av et sampleratevalg?
    Utrolig hvor mye en enkelt person greier å missforstå eller lage sine egne feilaktige meninger om...

    Siden 70 tallet har jeg hatt forståelse for at en bør ha en båndbredde om mulig ned til under 0.1Hz for å få en troverdig gjengivelse. Ikke det at jeg tror dette er realistisk å få til i praksis.

    Årsaken er så enkel at hvis en skal kunne ta opp en trombone hvor "horn" munningen skyves frem og tilbake når det spilles og en hører på dette live og en skal gjenskape dette via et opptak så må båndbredden nedover være lav nok til at en kan gjengi denne bevegelsen....
    Dette er ikke praktisk mulig, men resultatet blir bedre jo nærmere en kommer det ideele...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.405
    Antall liker
    102.419
    Torget vurderinger
    23
    Bare for å kverulere litt, jeg spiller selv trombone (eller "onafon" som vi sier) og har til gode å skyve HORNMUNNINGEN frem og tilbake! Det er sleiden som skyves og dras, som da effektivt endrer "hornets" totale lengde og derved evne til å gjengi lavere frekvenser. Sleiden helt ute = absolutt lavest frekvens. Forøvrig er poenget med EVNE til å gjengi det subsoniske absolutt relevant.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Oblivions innspill er bare vås, fordi han er ute av stand til å argumentere utover "noen sånne kvantegreier" nivået. Og påstandene om misforståelser o.a. skyldes utelukkende at Montgomerys konklusjoner strider mot Oblivions påstander i andre sammenhenger, om betydningen av HyperHighRes i avspilling.
    Du havner jo helt ut på sidelinjen når du avfeier Oblivion som vås, alle som har fartstid her inne vet at det ligger endel kunnskaper bak nicket.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Vi kan vri og vende så mye vi vil på ting men hos meg i mine ører og mitt anlegg bør det være enkelt for de fleste og høre forskjell. Jeg kan ikke påstå dette gjelder hos alle, anleggets kvaliteter vil jo selvfølgelig være helt vesentlig i så måte.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    pengesluk skrev:
    Bare for å kverulere litt, jeg spiller selv trombone (eller "onafon" som vi sier) og har til gode å skyve HORNMUNNINGEN mfrem og tilbake! Det er sleiden som skyves og dras, som da effektivt endrer "hornets" totale lengde og derved evne til å gjengi lavere frekvenser. Sleiden helt ute 0 absolut lavest frekvens. Forøvrig er poenget med EVNE til å gjengi det subsoniske absolutt relevant.
    Det heter Runkebinders.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn