Den analoge varmen kommer ...

V

vredensgnag

Gjest
Lydteknikere er i ferd med å oppdage at renheten i digitale produksjoner har gjort musikken klinisk, samtidig som Loudness War har gjort den virkelighetsfjern (det man hører samsvarer ikke med virkelige instrument og sann dynamikk).

Så "Analog varme" er blitt flittig diskutert, og Sound on Sound har denne artikkelen om emnet:

http://www.soundonsound.com/sos/feb10/articles/analoguewarmth.htm

In this article, I’ll look at some of the key analogue technologies often associated with ‘analogue warmth’, and explain why they create the sound they do. Hopefully, this will enable you to make more informed gear choices and create mixes with an analogue feel, if that’s what you’re after. Some of ‘the science’ may seem daunting, but the alphabetical ‘Technical Terms Explained’ boxes should help with that.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.286
Som hovedregel: Om man bare kunne løse "the loudness war", så blir det bra. Jeg er ikke enig i at det låter klinisk og for rent.

Men som en kuriositet er dette intresant, skal leses og fordøyes.

Undres på om behovet for mere analog varme egentlig kan kompansere for digital kulde fra klipping og andre våpen i krigen. Pease!
 
V

vredensgnag

Gjest
Hedde skrev:
Jeg er ikke enig i at det låter klinisk og for rent.
Det kan låte klinisk og for rent - hva er skjedd i takt med at vi har fått flere og flere produksjoner via digitale prosesser?
Vi har fått stor gjenfødelse av rør-amp, vinyl, horn og rundtstrålende høyttalere. Hva gjør disse? De bløter ut det rene signalet. Om vi så legger til artefaktene fra kompresjon (gnissingen), så skjønner vi ytterligere hvorfor folk vil ha en utbløting av signalet, og har fått preferanser i den retningen.

Og derfor sitter nå lydteknikere og funderer på hvordan de skal reintrodusere analog varme.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.286
Man kan komme opp med andre og like plausible grunner til at man velger den gamle gode teknologien som nevnes ovenfor. Loudness war er nevnt. Det gir ulike artifakter på signalet i tillegg til en redusjon av dynamikk. Røramp er ofte grunnleggende anderledes kontruert og spiller ofte på en annen måte sammen med høyttaler eller sitt grensesnitt. Etc.

Poenget er at man må fixe det som er ødelagt først. Så ser man anlegg som gjenngir dette på en nøytral og ikke hard måte. Kansje behover ikke var der.
 
V

vredensgnag

Gjest
Fra artikkelen.

A lot of the early digital gear certainly didn’t live up to the hype that surrounded it, but understanding and technology have come on in leaps and bounds since then, and to my mind digital recording systems can now deliver pretty much all that was once promised: a near-perfect recording medium that gives back exactly what was recorded.
That’s great in some circumstances, but it’s not always what we want: in many cases, the technical limitations and imperfections of analogue systems have become an integral part of the quality of the recorded sounds that we all grew up with — and the end result is perceived by many people as being more pleasing than we can easily achieve today with all-digital recording chains. Further than that, some of the sounds resulting from ‘abuse’ of analogue gear have become recognised effects in their own right (tube overdrive and tape saturation being obvious examples).
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.286
Vi trenger emulatorer for Tandberg, Dual, Garrard, .... allt hva vi vokste opp med ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
vredensgnag skrev:
Hedde skrev:
Jeg er ikke enig i at det låter klinisk og for rent.
Det kan låte klinisk og for rent - hva er skjedd i takt med at vi har fått flere og flere produksjoner via digitale prosesser?
Vi har fått stor gjenfødelse av rør-amp, vinyl, horn og rundtstrålende høyttalere. Hva gjør disse? De bløter ut det rene signalet. Om vi så legger til artefaktene fra kompresjon (gnissingen), så skjønner vi ytterligere hvorfor folk vil ha en utbløting av signalet, og har fått preferanser i den retningen.

Og derfor sitter nå lydteknikere og funderer på hvordan de skal reintrodusere analog varme.


"Bløter ut det rene signalet"? Kom igjen, vreden. Du kan bedre enn det her.

Det du kaller det rene signalet er kaldere enn virkeligheten. Det er derfor det søkes mot rør og vinyl.
 
V

vredensgnag

Gjest
impulse skrev:
vredensgnag skrev:
Hedde skrev:
Jeg er ikke enig i at det låter klinisk og for rent.
Det kan låte klinisk og for rent - hva er skjedd i takt med at vi har fått flere og flere produksjoner via digitale prosesser?
Vi har fått stor gjenfødelse av rør-amp, vinyl, horn og rundtstrålende høyttalere. Hva gjør disse? De bløter ut det rene signalet. Om vi så legger til artefaktene fra kompresjon (gnissingen), så skjønner vi ytterligere hvorfor folk vil ha en utbløting av signalet, og har fått preferanser i den retningen.

Og derfor sitter nå lydteknikere og funderer på hvordan de skal reintrodusere analog varme.


"Bløter ut det rene signalet"? Kom igjen, vreden. Du kan bedre enn det her.

Det du kaller det rene signalet er kaldere enn virkeligheten. Det er derfor det søkes mot rør og vinyl.
Tror nok vi er enige her. Jeg tror at utvikling innen mikrofoner (større spenn/presisjon/ingen avrulling innen hørbart spekter), opptaksteknikk, avskjerming av uønskede refleksjoner i opptak, dreping av romakustikk i opptak, nær-mic, signalkjeder uten generasjonstap, sluttmedium uten generasjonstap i forhold til miksmedium, utvikling innen elektronikk for hifi, datamodellering av kasseresonnanser, datamodellering av ht-element, styring av samme, osv --

har bidratt til "en overren lyd" i forhold til våre forventninger, og at vi på våre ulike høyst personlige måter forsøker å gjøre noe med den så den skal ligne "vår" virkelighet.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det var en betimelig og god måte å underbygge på, det skal du ha. Jo, da er vi nok mer på linje, kan du si. Det har bikka for langt og blitt antiseptisk. Et av problemene er at så mange definerer denne antiseptiske og fargeløse faksimilen av virkeligheten som "nøytral", og alt annet som farget.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Loudness war og dårlig miksing (mangel på standarder) har nok absolutt en del av skylden. Men ellers mener jeg det primært handler om frekvensrespons i avspillings anleggene. Mange av dagens høyttalere virker dessuten å være slankere i gjengivelsen enn de eldre med bred baffel.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.286
Jeg er ikke helt sikker på hva en overren lyd eller anitseptisk faksimilen av virkeligheten er. Vi ønsker jo ikke støy? Ord som nøytral og farget har jeg derimot ett forhold til.

Mine tanker går i retning av den reduserte dynamikken og begrepet "moderne lyd". Dette har jeg tenkt på gir ett noe sterilt inntrykk. Muligens på grunn av det monotome og kontrastløse.

By the way: Skreien har kommet, who cares.
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.286
orso skrev:
Loudness war og dårlig miksing (mangel på standarder) har nok absolutt en del av skylden. Men ellers mener jeg det primært handler om frekvensrespons i avspillings anleggene. Mange av dagens høyttalere virker dessuten å være slankere i gjengivelsen enn de eldre med bred baffel.
Godt poeng Orso. Meget godt poeng.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.762
Antall liker
10.569
Torget vurderinger
10
Det med bred baffel støtter jeg meg til + å flytte delefrekvensene ut av det kritiske 1-5K området hvor hørselen er mest følsom.
Dessuten syns jeg holografi-hysteriet med slanke bafler altfor mye har gått på bekostning av nettopp fylde i nedre mellomtone og øvre bass.
Gi meg en eller flere 15 tommere takk 8)
 
V

vredensgnag

Gjest
Hedde skrev:
Jeg er ikke helt sikker på hva en overren lyd
Om du har opplevd mange akustiske fremføringer, har du opparbeidet et forventningssett i hodet til hvordan musikk skal lyde. Det gode (perfekt produksjon) kan definitivt være det bestes fiende (autentisk persepsjon) på dette området. Min påstand: musikkproduksjon har "forenklet" prosessen til resultatet i mange tilfeller er blitt ulyttelig, og derfor prøver vi å påvirke det i retning vår preferanse - og det forklarer hvorfor rør, vinyl, spolebånd o.a. opplever storrenessanse.
 
U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Et av problemene er at så mange definerer denne antiseptiske og fargeløse faksimilen av virkeligheten som "nøytral", og alt annet som farget.
Et av problemene er at mange skylder på anlegg som er mest mulig nøytral uten å tenke på at opptaket kanskje ikke er nøytralt i forhold det sin egen oppfatning av hvordan det skal låte. Man må skjønne litt av opptaksforhold og ha i mente at videre signalbehandling har sine svakheter for å kunne forholde seg mer korrekt til korrekt gjengivelse hvis nøytralitet er målet. De jeg har hørt som låter såkalt analogt er i mine ører farget. Man endrer på signalet inn. Men selv om de produksjonsansvarlige hadde anstrengt seg for å få en mer "naturlig" lyd så er jeg ikke sikker på at alle hadde likt denne endringen. Og jeg tror ikke det er mulig å få til en tilnærmet 100% naturlig gjengivelse heller.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Når det gjelder naturlig analog varme på digital, så er dette temmelig samsvarende med bit-dybde og samplefrekvens, alt annet likt. Low-rez låter kaldere enn high-rez.

Leste nettopp en artikkel om innspillinga av Dire Straits Brother in arms. Det låt for kaldt og sterilt, derfor satte de inn et "varmefilter" i produksjonen. ;D ( en elektronisk duppeditt)
 
V

vredensgnag

Gjest
http://www.ultrabitplatinum.com/?page_id=725

I believe, and many other music-loving audiophiles now agree with me, that when a CD’s music meets your ear, approximately 85%* of the time it’s going to sound like it’s inverted and probably is being played inverted. This could be a major source of errors in the evaluations of media and equipment as well as result in a tremendous loss of fidelity and musicality which drastically reduces a listener’s ability to make the closest possible emotional connection to the music they love. It almost goes without saying that the inverted playback of CDs greatly disadvantages them musically when compared to the non-inverted playback of their vinyl record counterparts.

The polarity of Verve and Impulse! CD labels are an example of the music industry’s confusion about polarity. Two Diana Krall tracks on the Impulse! CD Love Scenes, Diana Krall CD are in the opposite relative polarity to the same two Diana Krall tracks on the Verve CD The Very Best of Diana Krall as determined by both subjective evaluation (listening) and objectively by comparing their waveforms with the Audacity Audio Editing Program on a MacBook Pro.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Her hjemme fikser jeg analog varme ved å ratte litt på den digitale globale EQen.

Det var da som f at moten skifter i lydstudioene. Igjen.
 
O

Oblivion

Gjest
impulse skrev:
vredensgnag skrev:
Det kan låte klinisk og for rent - hva er skjedd i takt med at vi har fått flere og flere produksjoner via digitale prosesser?
Vi har fått stor gjenfødelse av rør-amp, vinyl, horn og rundtstrålende høyttalere. Hva gjør disse? De bløter ut det rene signalet. Om vi så legger til artefaktene fra kompresjon (gnissingen), så skjønner vi ytterligere hvorfor folk vil ha en utbløting av signalet, og har fått preferanser i den retningen.

Og derfor sitter nå lydteknikere og funderer på hvordan de skal reintrodusere analog varme.

"Bløter ut det rene signalet"? Kom igjen, vreden. Du kan bedre enn det her.

Det du kaller det rene signalet er kaldere enn virkeligheten. Det er derfor det søkes mot rør og vinyl.
Virkeligheten er at det som oppfattes som klinisk og for rent skyldes en feilaktig standard for å konvertere lyddata mellom forskjellige bit dybder - noe som resulterer i "digitalis".

Det å prøve å matche dette med utstyr som maskerer den værste "digitalis" er IKKE løsningen,
men vil for de fleste som IKKE kan løse problemet oppleves som en forbedring.

Pr. dags dato er det bare exaU2I (USB -> I2S), e18 DAC (USB -> Analog), Titan (USB -> I2S), DaVinci DAC (SPDIF og USB -> analog) og SDTrans192/384 (SD kort til I2S) som har løst dette problemet.
Med exaU2I og e18 DAC må en i driveren slå på LSB correction.
Med de andre enhetene er dette default.

Det som skjer når "digitalis" blir kurert er ikke bare det at det kliniske, harde og sterile blir borte,
men en får større dybde i lydblidet, sortere bakgrunn, dypere og mer oppløst bass, riktig instrument klang, mye mer detaljer som ikke er kliniske eller harde og som en ikke har lagt merke til før "digitalis" er kurert / fjernet.
 
V

vredensgnag

Gjest
Polaritetsfeil. Se link over:

I believe for the last 30 years of digital technology, incorrect polarity has caused more grief for music-lovers and musicians than anything else I know of. In my opinion the effect of absolute polarity on musicality easily trumps jitter reduction and all the “tricked out fancy” filters touted by the high-end component companies. Whatever the ultimate causes of the huge disconnect between the makers of CD media and makers of CD players, because the emperors of audio have no ears/are afraid of how they’ll be judged when the polarity truth is finally the norm. 30 years of approximately 85% of CDs being played inverted has lead to mistaken reviews, unnecessary equipment “upgrades”, and unneeded tweaks, resulting in a loss of musicality that shouldn’t be acceptable to any composer, musician, or music-lover. And when the audio and music industry gets absolute polarity right, they won’t just be improving one audio system at a time, they’ll be improving everyone’s audio systems all at once.
 
O

Oblivion

Gjest
Valentino skrev:
Her hjemme fikser jeg analog varme ved å ratte litt på den digitale globale EQen.
Og med EQ som lager mer feil for å "løse" et problem....
Sier ikke mer om dette utspillet ;D ;D ;D
 
O

Oblivion

Gjest
vredensgnag skrev:
Polaritetsfeil. Se link over:

I believe for the last 30 years of digital technology, incorrect polarity has caused more grief for music-lovers and musicians than anything else I know of. In my opinion the effect of absolute polarity on musicality easily trumps jitter reduction and all the “tricked out fancy” filters touted by the high-end component companies. Whatever the ultimate causes of the huge disconnect between the makers of CD media and makers of CD players, because the emperors of audio have no ears/are afraid of how they’ll be judged when the polarity truth is finally the norm. 30 years of approximately 85% of CDs being played inverted has lead to mistaken reviews, unnecessary equipment “upgrades”, and unneeded tweaks, resulting in a loss of musicality that shouldn’t be acceptable to any composer, musician, or music-lover. And when the audio and music industry gets absolute polarity right, they won’t just be improving one audio system at a time, they’ll be improving everyone’s audio systems all at once.
Og når jeg med fjern kontrollen kan snu polariteten og trykker flere ganger slik at jeg ikke lenger vet hvilken polaritet jeg har - og så lytter - skifter polaritet - lytter - skifter polaritet - og ikke greier å bestemme meg for hva som er best...

Hva da??

EDIT: Polariteten er langt nede på min liste over hva som gir de største lydforbedringene...
Og de fleste vet ikke hvilken polaritet de egentlig har fordi det ikke er noen standard på noen produkter om de snur polariteten eller ikke.
 
V

vredensgnag

Gjest
Oblivion skrev:
vredensgnag skrev:
Polaritetsfeil. Se link over:

I believe for the last 30 years of digital technology, incorrect polarity has caused more grief for music-lovers and musicians than anything else I know of. In my opinion the effect of absolute polarity on musicality easily trumps jitter reduction and all the “tricked out fancy” filters touted by the high-end component companies. Whatever the ultimate causes of the huge disconnect between the makers of CD media and makers of CD players, because the emperors of audio have no ears/are afraid of how they’ll be judged when the polarity truth is finally the norm. 30 years of approximately 85% of CDs being played inverted has lead to mistaken reviews, unnecessary equipment “upgrades”, and unneeded tweaks, resulting in a loss of musicality that shouldn’t be acceptable to any composer, musician, or music-lover. And when the audio and music industry gets absolute polarity right, they won’t just be improving one audio system at a time, they’ll be improving everyone’s audio systems all at once.
Og når jeg med fjern kontrollen kan snu polariteten og trykker flere ganger slik at jeg ikke lenger vet hvilken polaritet jeg har - og så lytter - skifter polaritet - lytter - skifter polaritet - og ikke greier å bestemme meg for hva som er best...

Hva da??
Da satser du på 32/384 i et obskurt format.
 
U

utgatt60135

Gjest
Valentino skrev:
Her hjemme fikser jeg analog varme ved å ratte litt på den digitale globale EQen.

Det var da som f at moten skifter i lydstudioene. Igjen.
Ja, har du sett!

Et annet valg enn å ratte hadde kanskje å gått tilbake til Sonus Faber ::) ::)...
 
O

Oblivion

Gjest
impulse skrev:
Da er DU kanskje ute av fase???? ;D
Halve svaret på hvorfor en ikke kan høre hva som er best når en går raskt frem og tilbake er det samme som gjør at blindtester IKKE fungerer.
Spiller en derimot en dag med en polaritet og neste dag med snudd polaritet vil en mye lettere kunne gjøre seg opp en mening.
 
U

utgatt60135

Gjest
Oblivion skrev:
Virkeligheten er at det som oppfattes som klinisk og for rent skyldes en feilaktig standard for å konvertere lyddata mellom forskjellige bit dybder - noe som resulterer i "digitalis".

Det å prøve å matche dette med utstyr som maskerer den værste "digitalis" er IKKE løsningen,
men vil for de fleste som IKKE kan løse problemet oppleves som en forbedring.

Pr. dags dato er det bare exaU2I (USB -> I2S), e18 DAC (USB -> Analog), Titan (USB -> I2S), DaVinci DAC (SPDIF og USB -> analog) og SDTrans192/384 (SD kort til I2S) som har løst dette problemet.
Med exaU2I og e18 DAC må en i driveren slå på LSB correction.
Med de andre enhetene er dette default.

Det som skjer når "digitalis" blir kurert er ikke bare det at det kliniske, harde og sterile blir borte,
men en får større dybde i lydblidet, sortere bakgrunn, dypere og mer oppløst bass, riktig instrument klang, mye mer detaljer som ikke er kliniske eller harde og som en ikke har lagt merke til før "digitalis" er kurert / fjernet.
Hvordan har du funnet ut av dette?




En annen tanke som slår meg er om ikke enda bedre og mer korrekt gjengivelse med årene resulterer i at opptaket blir mer korrekt belyst? Kanskje ble det "smurt" mer over i gamle dager? Platespillere som ikke avspiller dønn korrekt? Analogbegrepet stammer derfra gjør det ikke? Utfasing av vinylspilere?
 
O

Oblivion

Gjest
nb skrev:
vredensgnag skrev:
Da satser du på 32/384 i et obskurt format.
Og om det ikke funker, så løses resten av problemene med avrunding av LSB.
Tror ikke du helt har forstått dette fordi avrunding av LSB lager "digitalis" ;D ;D ;D
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.286
Dette er vell småting, er det ikke. I linken om polaritetsfeil sies det at dette drepte musikken for 30 år siden!!! Her en kurve.

Asleep at the Polarity Switch, a Conspiracy of Negligence and Hubris, and How the Entire Music Industry Killed the Music 30 Years Ago



Se 1978/79. Jeg tror ikke det verken polaritet, loudness eller digital. Dette var en avsporing, men .....
 

Vedlegg

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.811
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
Valentino skrev:
Her hjemme fikser jeg analog varme ved å ratte litt på den digitale globale EQen.
Og med EQ som lager mer feil for å "løse" et problem....
Sier ikke mer om dette utspillet ;D ;D ;D
Hehe.
Det er nå engang slik at man ikke har kontroll over produksjonen av fonogrammet. Reproduksjonen kan man gjøre hva man vil med. De aller fleste høyttalerkonstruktører tar den siste fintuningen (altså EQen) på øret med kjent kildemateriell.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Lyngen skrev:
Oblivion skrev:
Virkeligheten er at det som oppfattes som klinisk og for rent skyldes en feilaktig standard for å konvertere lyddata mellom forskjellige bit dybder - noe som resulterer i "digitalis".

Det å prøve å matche dette med utstyr som maskerer den værste "digitalis" er IKKE løsningen,
men vil for de fleste som IKKE kan løse problemet oppleves som en forbedring.

Pr. dags dato er det bare exaU2I (USB -> I2S), e18 DAC (USB -> Analog), Titan (USB -> I2S), DaVinci DAC (SPDIF og USB -> analog) og SDTrans192/384 (SD kort til I2S) som har løst dette problemet.
Med exaU2I og e18 DAC må en i driveren slå på LSB correction.
Med de andre enhetene er dette default.

Det som skjer når "digitalis" blir kurert er ikke bare det at det kliniske, harde og sterile blir borte,
men en får større dybde i lydblidet, sortere bakgrunn, dypere og mer oppløst bass, riktig instrument klang, mye mer detaljer som ikke er kliniske eller harde og som en ikke har lagt merke til før "digitalis" er kurert / fjernet.
Hvordan har du funnet ut av dette?




En annen tanke som slår meg er om ikke enda bedre og mer korrekt gjengivelse med årene resulterer i at opptaket blir mer korrekt belyst? Kanskje ble det "smurt" mer over i gamle dager? Platespillere som ikke avspiller dønn korrekt? Analogbegrepet stammer derfra gjør det ikke? Utfasing av vinylspilere?

Jeg tror jeg vet litt om hvordan Oblivion har funnet ut av dette, men regner med at han svarer selv. :)

"Dønn korrekt" er en illusjon, Lyngen. Uansett kilde finnes det en hel del problemer. I min bok er virkeligheten, dvs akustiske , uforsterkede instrumenter traktert av musikere i samme rom som lytteren, uten unntak varmere, mer kroppslig og "analog" i uttrykket enn alt jeg har hørt av såkalte "transparente" og "korrekte" anlegg. Virkeligheten er skjelden klinisk og korrekt. Den er levende, varm, fargerik, dynamisk og...netopp virkelig og troverdig.
 
U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
I min bok er virkeligheten, dvs akustiske , uforsterkede instrumenter traktert av musikere i samme rom som lytteren, uten unntak varmere, mer kroppslig og "analog" i uttrykket enn alt jeg har hørt av såkalte "transparente" og "korrekte" anlegg. Virkeligheten er skjelden klinisk og korrekt. Den er levende, varm, fargerik, dynamisk og...netopp virkelig og troverdig.
Kroppslighet er vanskelig å gjenprodusere ja. Det tror jeg har mye med at man ikke klarer å gjenskape romklangen. Dette med varme kommer an på type instrument, hvordan den spiller og ikke minst akusikken. I tillegg spiller avstand til intrumentet inn. Dynamikken tases i stor grad bort så den er grei. Så her må det nyanserer, imo. Alt låter ikke klinisk og "kaldt" på mer korrekte gjengivere. Transparens betyr mer ærlig gjengivelse og nøytralitet er noe som kan etterprøves. Man kommer ikke utenom at endel produkter bevisst søker en lydsignatur som gjør at man "tukler" med det påtrykkte signalet utover forsterkning.

Ok, mest korrekt da ;).
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vel, etterhvert som oppløsningen øker og man får bukt med endel forvrengningsparametere, har de virkelig vellykkede anleggene en tendens til å låte varmere, såvidt jeg har erfart. Fryktelig mye av det som omtales som korrekte, transparente og nøytrale komponenter, låter derimot relativt kjølig. Og det har lite med virkelighet å gjøre.
 
U

utgatt60135

Gjest
Og ..

Slett ikke alle intrumenter låter så varmt og behagelig som noen skal ha det til. I allefall ikke hvis du hører folk traktere dem i full vigur på nært hold uten så mye avrunning fra godt dempet rom.
 
U

utgatt60135

Gjest
impulse skrev:
Vel, etterhvert som oppløsningen øker og man får bukt med endel forvrengningsparametere, har de virkelig vellykkede anleggene en tendens til å låte varmere, såvidt jeg har erfart. Fryktelig mye av det som omtales som korrekte, transparente og nøytrale komponenter, låter derimot relativt kjølig. Og det har lite med virkelighet å gjøre.

Det kan godt være at vi ikke alltid snakker om samme type "mest mulig nøytrale anlegg". De anlegg jeg synes låter mest nøytralt er ofte veldig dyre ja.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
impulse skrev:
Vel, etterhvert som oppløsningen øker og man får bukt med endel forvrengningsparametere, har de virkelig vellykkede anleggene en tendens til å låte varmere, såvidt jeg har erfart. Fryktelig mye av det som omtales som korrekte, transparente og nøytrale komponenter, låter derimot relativt kjølig. Og det har lite med virkelighet å gjøre.
slik oppfatter jeg det også
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.591
Antall liker
3.286
impulse skrev:
Vel, etterhvert som oppløsningen øker og man får bukt med endel forvrengningsparametere, har de virkelig vellykkede anleggene en tendens til å låte varmere, såvidt jeg har erfart. Fryktelig mye av det som omtales som korrekte, transparente og nøytrale komponenter, låter derimot relativt kjølig. Og det har lite med virkelighet å gjøre.
Vil de si at de vellykede anleggene har lite forvrengning, og at de dermed låter "varme". Det er vell litt motsatt av åpningsinnlegget i denne tråden som sa at "Lydteknikere er i ferd med å oppdage at renheten i digitale produksjoner har gjort musikken klinisk".

Selv synes jeg at renhet ikke låter sterilt iallefall.
 
V

vredensgnag

Gjest
Lyngen skrev:
Og ..

Slett ikke alle intrumenter låter så varmt og behagelig som noen skal ha det til. I allefall ikke hvis du hører folk traktere dem i full vigur på nært hold uten så mye avrunning fra godt dempet rom.
Det hørte jeg i går i P2 - en som sang med kassegitar, der mikrofon(ene) var plassert slik at man ikke fikk tak i rommet vedkommende var i. Live med publikum - en lidelse, fordi lyden var så direkte - hverken stemme eller instrument hadde utbytte av den sendingen.
 
Topp Bunn