Når mikrofonene overdøver musikken

V

vredensgnag

Gjest
Først et bilde - det er mikrofonfloraen over Metallicas trommeslager, Herr Ulrich.



Så en erkjennelse - det er gjort utrolige opptak med et minimum av mikrofoner, korrekt plassert. Glyn John er en dyktig lydtekniker, og har kommet frem til noen enkle regler for mikrofonplassering på trommer. Det er vanskelig å påstå at han tar feil, gitt at han har gjort opptak for The Beatles, The Who, Kinks, Stones ...

Han klarer seg med 4, pluss ev. to for "ambience". Her er mic-diagrammet hans.



Kom i tanker om dette pga et spørsmål om beste mannlige bluesvokalist i en annen tråd. Det jukkes og mekkes så mye med musikken nå at det er vanskelig å forestille seg at det som kommer ut i siste instans har noe som helst med naturlig musikkgjengivelse å gjøre.

Her er et bilde fra et lydstudio i Los Angeles. Det er selvsagt gøy med alle knappene og boksene og mulighetene, men hva skjer med lyden. Se på Ulrichs trommesett, omgitt av en mikrofonskog. Vi vet jo hva som skjedde med det opptaket, det ble komprimert så forjævlig at selv blodfans protesterte.



Det er oppmuntrende å se at flere og flere går tilbake til urverktøyene for musikkopptak, vekk fra alt dillet. Men samtidig trist å oppdage, gang på gang, at LPer utgitt på 50-tallet og et stykke ut på 60-tallet har fantastisk troverdig musikkgjengivelse. Dessverre blir det verre og verre utover 70-tallet, inntil vi ender opp med dagens lydsuppe som utgir seg for å være musikk.
Fortsatt skjer det flotte ting, men en gang var det nesten gitt at det i det minste kom til å lyde naturlig, så var det opp til de opptredende å sørge for at det ble utrolig.
 

Vedlegg

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Spennende tema.

Ingen tvil om at trommesett er interessant å micke opp.
Har intrykk av at jo flere muligheter jo flinkere må tekniker være til å gjøre det enkelt. Skru bare når det trengs liksom.... ::)

Synes ikke det finnes en mal på oppmikkingen, det finnes så mange bra sound som krever forskjellige oppsett. Trommesett bør ikke lyde akkustisk i de fleste settinger synes jeg. De innspillingene du nevner tilhører til en viss grad samme genre.
Selv er jeg veldig glad i sounden blandingen mellom nærmikker over og under skarp (snare) og tammer og kanskje det viktigste nærmick på hihat på litt jazzrockliknende sound. Har man først begynt å nærmicke kompleks musikk er det fristende å gjøre det på alt. :)

Har man gjort det er det et helvete hvis noe skjer med et eller annet. Det tar laang tid å "sette" lyden på trommene.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er kanskje så enkelt som at om man har skap fylt med mikrofoner og stativ, så bruker man disse, siden man har et miksebord som kan ta en helvetes masse kilder? Som du skriver, å forenkle er en kunst.

Jeg er glad i live-opptak, og der brukes det selvsagt også ofte mange mikrofoner, men ett av de mest levende live-opptakene jeg har (smør på flesk) er dette, og der ble det ikke brukt mange - men når jeg lytter til denne "er jeg der".

Mens samme lydtekniker sammen med Vreejswik i Metronomes studio klarer å rote vekk den tilstedeværelsen på platen nederst.




Her går laget i studio - og det lyder veldig riktig, men ikke like ekte. Spontaniteten er vekk.
 

Vedlegg

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
vredensgnag skrev:
[...]
Her går laget i studio - og det lyder veldig riktig, men ikke like ekte. Spontaniteten er vekk.
[...]
Kan ikke det skyldes forskjellen i fremførelsessituasjon?
  • Med vs. uten publikum
  • Én fremførelse (det er nå det gjelder) vs. (nesten) så mange man vil
  • Ensemblespill vs. (kanskje) ett instrument eller én sanger av gangen
  • Sikkert noe jeg har glemt
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er en glatthet i studio-opptaket, kombinert med en matthet i klangen på samme, som tar sjelen ut av musikken, sammenlignet med konsertopptaket.

Det fine her er at vi har å gjøre med:

1. Samme plateselskap
2. Samme by (Stockholm)
3. Samme år (1965 - utgivelse, trio-opptaket skjedde desember 1964)
4. Samme studio/opptaksutstyr (Metronome)
5. Samme lydtekniker (Persson)
6. Samme masteringansvarlige
7. Samme vinylpresse

I studio har man full kontroll, og kontrollerer "ihjel" lyden - den får den typiske studiomattheten over seg. På back-cover skriver så Vreeswijk en masse "roligheter" om hvert spor, nesten som om han ønsker å tilføre noe som mangler, og han avrunder med å fortelle hvor fint de har hatt det i studio mens de gjorde innspillingen.

Live-opptaket er gjort med enkelt utstyr, og under begrensningene som det gir å gjøre opptak "på plats med publik" - men lyden er øyeblikkelig og ekte, sangerne er tett på, en keitethet i det å finne tonen på åpningssporet tar oss enda tettere inn i fremføringen. (Den ville blitt borte i studio - "vi tar den en gang til, du var litt for tung på mic'en Cornelis").
Men enda alvorligere er det at klangen er blitt borte i studio, en klang som virkelig blåser liv i konsertopptaket.

På back-cover til konsertopptaket overlates oppgaven med å skrive pent om innspillingen til anmelderne som har vært til stede på konsertene, samt bilder av trio med ekstra gitarist. Det er ikke bruk for språkkrydder fra solisten.

Her er det virkelig natt&dag mellom opptakene, og det vi hører er et tidlig eksempel på overgangen fra opptak med enkel utrustning på egnet sted, til opptak med tiltagende komplisert utrustning i studio - og noe blir borte på veien.

http://open.spotify.com/album/2M1yifaX3hZ3j3o0n0sxlC

Nå oppdager jeg at de selv må ha blitt klar over dette når de lagde CD-utgaven. For der har de lagt inn live-feel på spor 1 på Ballader och Grimascher (Sportiga Marie, med publikumsreaksjoner).
Altså ikke den Sportiga Marie som ligger på LPen:
http://open.spotify.com/album/34sLEozkGjzhaxUb9eMjYL
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.072
Antall liker
1.069
Sted
'
vredensgnag skrev:
I studio har man full kontroll, og kontrollerer "ihjel" lyden - den får den typiske studiomattheten over seg.
Det vil jeg si er å overdrive når vi snakker om 1965. På den tiden snakker vi om veldig enkel opptaksteknikk og få spor å leke seg med. Selv Beatles ga ut plater med grove tekniske feil den gang da. Eksempelvis Day Tripper hvor George Harrison bommer på riffet.
Beatles er heller ikke noe å skryte av når det gjelder oppmikking av trommer på den tiden; det du hører er et sus av symbaler, ingen stortromme og en og annen slapp skarptromme.
 
V

vredensgnag

Gjest
jane skrev:
vredensgnag skrev:
I studio har man full kontroll, og kontrollerer "ihjel" lyden - den får den typiske studiomattheten over seg.
Det vil jeg si er å overdrive når vi snakker om 1965. På den tiden snakker vi om veldig enkel opptaksteknikk og få spor å leke seg med. Selv Beatles ga ut plater med grove tekniske feil den gang da. Eksempelvis Day Tripper hvor George Harrison bommer på riffet.
Beatles er heller ikke noe å skryte av når det gjelder oppmikking av trommer på den tiden; det du hører er et sus av symbaler, ingen stortromme og en og annen slapp skarptromme.
Du får ta åpningsinnlegget, og mikrofonskogen rundt Ulrich, med i betraktningen.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
vredensgnag skrev:
Her er et bilde fra et lydstudio i Los Angeles. Det er selvsagt gøy med alle knappene og boksene og mulighetene, men hva skjer med lyden. Se på Ulrichs trommesett, omgitt av en mikrofonskog. Vi vet jo hva som skjedde med det opptaket, det ble komprimert så forjævlig at selv blodfans protesterte.



Det er oppmuntrende å se at flere og flere går tilbake til urverktøyene for musikkopptak, vekk fra alt dillet. Men samtidig trist å oppdage, gang på gang, at LPer utgitt på 50-tallet og et stykke ut på 60-tallet har fantastisk troverdig musikkgjengivelse. Dessverre blir det verre og verre utover 70-tallet, inntil vi ender opp med dagens lydsuppe som utgir seg for å være musikk.
Fortsatt skjer det flotte ting, men en gang var det nesten gitt at det i det minste kom til å lyde naturlig, så var det opp til de opptredende å sørge for at det ble utrolig.

Såvidt jeg kan se, er dette Jack Joseph Puig. Meget dyktig og anerkjent produsent. Han er vel kjent for å samle på vintage-bokser, som han har i studioet sitt. Derav mengden vil jeg tro.

Disse gutta har også som regel faste innstillinger på boksene, til faste ting. Derfor har de gjerne 2-4-6 av samme boksen, og lar innstillingene stå. Da patcher man bare via den boksen når det trengs.

Å si at få mikker er bedre enn mange mikker osv er en diskusjon som i beste fall kan sammenlignes med å fortelle en kabelfanatiker at 100k kabelen hans gir samme lyd som lakrissnøret ditt.

Det er så utrolig mange parameter utenom antallet mikker som har enorm innflytelse på lyden at det nærmest er meningsløst å diskutere det.

Det man kan være enig i, er at det går fint an å få god lyd i trommesettet med 3 mikker, hvis man vet hvordan det gjøres.
Det går også an å få god lyd i trommesettet med 20 mikker, hvis man vet hvordan man gjør det.


Foreslår du prøver deg med dette her:

http://prorecordingworkshop.lefora.com/
http://www.gearslutz.com/board/
http://www.soundonsound.com/forum/postlist.php?Cat=&Board=MRT

Her finnes det kvalifiserte folk som faktisk kan svare godt på dette fordi de jobber med det.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
http://www.soundonsound.com/sos/feb03/articles/drummiking.asp
http://emusician.com/tutorials/capturing_kit/
http://www.wikirecording.org/Guide_to_Recording_Drums
]http://www.recordingeq.com/EQ/req0301/feature.html[url]
http://homerecording.about.com/od/recordingtutorials/ss/recordingdrums.htm[/url]

Og her om Glyn Jones http://www.jigsawaudio.com/articles/how-to-record-drums-the-glyn-johns-way

Hvis man gidder å lese seg gjennom alle disse How-to artiklene, vil man helt sikkert finne mange forskjellige måter å angripe problematikken på, men også noen basics som er ganske like. Forskjellig metode, gir forskjellig lyd. Som regel tar man opp etter hva artist/produsent ønsker.
Så leier man inn korrekt tekniker for jobben.

Dette er et romslig emne, med med like mange gode som dårlige svar. Noen får utrolige resultater med minimalistiske setup, og andre får like gode resultater ut av pinlig nøyaktig plassering av bøttevis med nærmikker.
 

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
881
Antall liker
692
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
trex skrev:
http://www.soundonsound.com/sos/feb03/articles/drummiking.asp
http://emusician.com/tutorials/capturing_kit/
http://www.wikirecording.org/Guide_to_Recording_Drums
http://www.recordingeq.com/EQ/req0301/feature.html[url]]]http://www.recordingeq.com/EQ/req0301/feature.html[url]
http://homerecording.about.com/od/recordingtutorials/ss/recordingdrums.htm[/url]

Og her om Glyn Jones http://www.jigsawaudio.com/articles/how-to-record-drums-the-glyn-johns-way

Hvis man gidder å lese seg gjennom alle disse How-to artiklene, vil man helt sikkert finne mange forskjellige måter å angripe problematikken på, men også noen basics som er ganske like. Forskjellig metode, gir forskjellig lyd. Som regel tar man opp etter hva artist/produsent ønsker.
Så leier man inn korrekt tekniker for jobben.

Dette er et romslig emne, med med like mange gode som dårlige svar. Noen får utrolige resultater med minimalistiske setup, og andre får like gode resultater ut av pinlig nøyaktig plassering av bøttevis med nærmikker.
:) there's more than one way to skin a cat...

hvordan man mikker (eller bør mikke) trommer er definitivt avhengig av omstendighetene, og det ene er ikke nødvendigvis riktigere enn det andre.

kan være greit å ha i minnet at det nok er gyldige grunner til at utviklingen har gått mot nærmikk som standard... men likevel; problemet oppstår når denne standarden blir enerådende, og det kan være et poeng i at noe har gått tapt her (har siden tidlig nittitall selv irritert meg over et overveiende antall lydteknikere som – tilsynelatende – har metallicas stadionmetall som lydideal)...

kommer forresten stadig vekk over musikere/band på andre nettfora med ønske om å spille inn "live" i studio, som faktisk ikke finner teknikere som er villige til (eller kan) å jobbe på den måten.

mvh e
 
Topp Bunn