V
vredensgnag
Gjest
Enoch Light var den første som gjorde musikkopptak vha 35mm opptaksteknologi. Denne var utviklet av Hollywood, til bruk på episke spillefilmer som filmindustrien lagde for å slå tilbake mot fjernsynet.
Enoch Light innså potensialet for bruk til musikkopptak, og gjennomførte en rekke 35mm opptak fra 50-tallet og frem til han solgte sitt firma Command til ABC i 1965. Light var i likhet med Culshaw og Whyte i Everest selv musiker/musikkyndig, og engasjerte seg i prosessen fra valg av instrument og langt inn i tapemaskinen.
Everest begynte også med 35mm maskiner, og disse ble overtatt av Mercury da Everests grunnlegger forlot skuta. Men Command under Light brukte 35mm maskiner over en lengre tidsperiode.
I noen år nå har jeg drevet og samlet på opptak fra perioden 1958-1968, og det er utrolig mange musikkskatter som ligger og venter på å bli oppdaget.
En av dem er William Steinbergs komplette Brahms Symfonier, innspilt i Soldiers and Sailors Hall i Pittsburgh, i samarbeid med Command. Enoch Light var opptatt av å skape audiofile opptak av aller høyeste kvalitet, og bestemte seg for å gjøre en serie med "cost no object" innspillinger sammen med Steinberg.
Slik ser hallen ut idet man kommer gående mot den:
Auditoriet er en god rival for Sofiensaal i Wien, og interessant nok begynte Enoch Light med opptak i Soldiers and Sailors salen rett etter at Culshaw satte i gang i Wien.
Steinberg valgte salen fordi den hadde en vidunderlig evne til å legge vekt bak musikken som ble fremført der, og Enoch Light etablerte opptaksstudio i salen. Man brukte enkel mikrofon-geometri, der salklangen skulle være del av lydbildet.
De brukte god tid på innøving og opptak av Brahms fire symfonier, og da de var ferdige ble samtlige utgitt i et prestisjesett, som ser slik ut:
Her er det altså gjort opptak på 35mm, og veien fra opptaksmaster til vinyl er gjort kortest mulig. Siden dette skulle være en prestisjeutgivelse har Enoch Light fulgt prosessen hele veien, og han var kompromissløs når det skulle skjæres vinyl. De aller beste utgivelsene fra Command kom på gull-label, og det har dette settet.
Jeg er så heldig å eie et mint-sett, og kan kun si at jeg enda en gang har fått bevis for at noen tok noen merkelige veivalg et stykke ut i 60-årene. Man får nesten lyst til å stå i rett og lytte, og jeg stusser over at det kan komme så mye troverdig musikk ut av mitt vintage-oppsett, sammenlignet med hva man hører fra etablerte selskap som burde hatt de beste forutsetninger for å kunne matche hva Enoch Light fikk til.
Enoch Light finansierte sine prestisjeutgivelser vha "ping-pong stereo" utgivelser som var utrolig populære på slutten av 50-tallet og inn i 60-tallet. Dette var innspillinger der man overdrev stereo-effekten, og som folk likte å kjøpe for å demonstrere "hva anlegget er i stand til".
http://www.enochlight.com/~enochlig/index.php?title=Enoch_Light_Biography
http://www.filmscoremonthly.com/board/posts.cfm?threadID=19077&forumID=7&archive=1
Dessverre er CD-versjonene av 35mm arbeidet som Light gjennomførte meget dårlige sammenlignet med de opprinnelige LP-utgivelsene. Man har laget disse fra tape-dubs på andre tapeformater, og dermed ikke fått med detaljgjengivelsen og dynamikken som ligger på LPene.
Tekst fra Liner notes på en 35mm sampler som Command utga:
The first time you hear this record will be one of the most startling experiences of your entire life. For the very first time you will hear sound that is completely liberated, sound that is totally free pure, full, honest sound with no mechanical restrictions whatsoever.
No record like this has ever been made before.
It reveals the most astounding development in recording techniques since the first fabulous Command Record, Persuasive Percussion, completely revolutionized the accepted concepts of sound on records.
You will hear sounds so intensely real that you can actually feel the presence of each individual musical instrument.
For the first time you will hear music reproduced in all its full power and glory, with all of its widest, widest breadth and with every last element of imposing depth. The sound is so pure, so totally true, that it is possible to reproduce music of such great intensity that it actually approaches the threshold of pain.
Listening to this record can be a shocking experience. It can be exhausting, it can be exhilarating. But it wont be a casual experience. This is an adventure in listening that you will never forget.
http://easystackin.blogspot.com/2008/08/enoch-light-stereo-35mm.html
Enoch Light innså potensialet for bruk til musikkopptak, og gjennomførte en rekke 35mm opptak fra 50-tallet og frem til han solgte sitt firma Command til ABC i 1965. Light var i likhet med Culshaw og Whyte i Everest selv musiker/musikkyndig, og engasjerte seg i prosessen fra valg av instrument og langt inn i tapemaskinen.
Everest begynte også med 35mm maskiner, og disse ble overtatt av Mercury da Everests grunnlegger forlot skuta. Men Command under Light brukte 35mm maskiner over en lengre tidsperiode.
I noen år nå har jeg drevet og samlet på opptak fra perioden 1958-1968, og det er utrolig mange musikkskatter som ligger og venter på å bli oppdaget.
En av dem er William Steinbergs komplette Brahms Symfonier, innspilt i Soldiers and Sailors Hall i Pittsburgh, i samarbeid med Command. Enoch Light var opptatt av å skape audiofile opptak av aller høyeste kvalitet, og bestemte seg for å gjøre en serie med "cost no object" innspillinger sammen med Steinberg.
Slik ser hallen ut idet man kommer gående mot den:
Auditoriet er en god rival for Sofiensaal i Wien, og interessant nok begynte Enoch Light med opptak i Soldiers and Sailors salen rett etter at Culshaw satte i gang i Wien.
Steinberg valgte salen fordi den hadde en vidunderlig evne til å legge vekt bak musikken som ble fremført der, og Enoch Light etablerte opptaksstudio i salen. Man brukte enkel mikrofon-geometri, der salklangen skulle være del av lydbildet.
De brukte god tid på innøving og opptak av Brahms fire symfonier, og da de var ferdige ble samtlige utgitt i et prestisjesett, som ser slik ut:
Her er det altså gjort opptak på 35mm, og veien fra opptaksmaster til vinyl er gjort kortest mulig. Siden dette skulle være en prestisjeutgivelse har Enoch Light fulgt prosessen hele veien, og han var kompromissløs når det skulle skjæres vinyl. De aller beste utgivelsene fra Command kom på gull-label, og det har dette settet.
Jeg er så heldig å eie et mint-sett, og kan kun si at jeg enda en gang har fått bevis for at noen tok noen merkelige veivalg et stykke ut i 60-årene. Man får nesten lyst til å stå i rett og lytte, og jeg stusser over at det kan komme så mye troverdig musikk ut av mitt vintage-oppsett, sammenlignet med hva man hører fra etablerte selskap som burde hatt de beste forutsetninger for å kunne matche hva Enoch Light fikk til.
Enoch Light finansierte sine prestisjeutgivelser vha "ping-pong stereo" utgivelser som var utrolig populære på slutten av 50-tallet og inn i 60-tallet. Dette var innspillinger der man overdrev stereo-effekten, og som folk likte å kjøpe for å demonstrere "hva anlegget er i stand til".
http://www.enochlight.com/~enochlig/index.php?title=Enoch_Light_Biography
http://www.filmscoremonthly.com/board/posts.cfm?threadID=19077&forumID=7&archive=1
Dessverre er CD-versjonene av 35mm arbeidet som Light gjennomførte meget dårlige sammenlignet med de opprinnelige LP-utgivelsene. Man har laget disse fra tape-dubs på andre tapeformater, og dermed ikke fått med detaljgjengivelsen og dynamikken som ligger på LPene.
Tekst fra Liner notes på en 35mm sampler som Command utga:
The first time you hear this record will be one of the most startling experiences of your entire life. For the very first time you will hear sound that is completely liberated, sound that is totally free pure, full, honest sound with no mechanical restrictions whatsoever.
No record like this has ever been made before.
It reveals the most astounding development in recording techniques since the first fabulous Command Record, Persuasive Percussion, completely revolutionized the accepted concepts of sound on records.
You will hear sounds so intensely real that you can actually feel the presence of each individual musical instrument.
For the first time you will hear music reproduced in all its full power and glory, with all of its widest, widest breadth and with every last element of imposing depth. The sound is so pure, so totally true, that it is possible to reproduce music of such great intensity that it actually approaches the threshold of pain.
Listening to this record can be a shocking experience. It can be exhausting, it can be exhilarating. But it wont be a casual experience. This is an adventure in listening that you will never forget.
http://easystackin.blogspot.com/2008/08/enoch-light-stereo-35mm.html
Vedlegg
-
47.1 KB Visninger: 210
-
253.3 KB Visninger: 217
-
144 KB Visninger: 89