High-Res fusket er alvorlig

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest
    Da jeg i 2009 satte søkelyset på HDTracks som selgere av lav-res til høy-res priser, noe som i ettertid har ført til mange avsløringer hos dem, Linn, o.a., så fremkalte det også et sett reaksjoner vi ofte ser innen HiFi.

    I motsetning til hva mange synes å tro om "målemafiaen", så liker ihvertfall jeg å bruke ørene. Helt uten data-analyse, db-måler, frekvensmåling, osv, så kunne jeg høre at det ikke var signifikante forskjeller på mine CD-filer og det HDTracks solgte som high-res.

    Riktignok var det forskjell i forhold til senere remasters, men jeg har mange CDer fra 80-tallet, som vi nå vet faktisk er tettere på analogmasters enn senere remasters, og jeg hørte ikke forskjell.

    Jeg har godt trente ører, og har spesielt en fornemmelse for akustisk korrekte gjengivelser - utfra hva jeg har hørt av autentiske høy-res opptak av slik musikk, så innfridde ikke HDTracks filer mine forventninger.

    MEN - for mange, innen HiFi-pressen og blant audiofile, var HDTracks påstand nok til at man innbitt gikk i forsvar for selskapet. Og standardforsvaret kom "Dette var uansett bare noen enkeltstående tilfeller, og ikke et tegn på bredt fusk."

    Det kan man alltids ønske seg, men virkeligheten er en annen. Linn presterte å selge en hel katalog som 24/96 - den var i Redbook, de solgte tusener av filer fra denne, og innrømte først brøleren da de ikke lenger kunne stå imot bygen av dokumenterte påstander. Til sin ære så trakk de den katalogen og lovde kundene at de ville få high-res erstatningsfiler gratis, men den er ikke blitt erstattet. Jeg vet hvorfor.
    http://www.computeraudiophile.com/content/Look-what-Linn-sold-2496

    Tidligere i år så presenterte innehaver av iTrax enda et sett med dokumentasjon omkring rådyr lav-res fra HDTracks. Sistnevnte firma har, utrolig nok, ikke gjort noe som helst for å forsøke å skape en dokumentasjonskjede omkring sine filer, til tross for kritikken de har måttet ta alvorlig. Jeg vet hvorfor.

    Da Steve Hoffman forum tok opp artikkelen til innehaveren av iTrax, så skjedde det samme der som vi ser i andre diskusjoner der fordommer styrer lytteintrykkene. Det kom mengder av rare innvendinger. I den tråden var det også noen som fant mitt opprinnelige innlegg på CA fra 2009, og det vakte respons.
    Det er meget nyttig å lese seg gjennom SH-tråden med åpent sinn, og forsøke å ta inn over seg de ulikes argumenter.
    Om man så gjør, så lærer man meget om det som konkret er rett når det gjelder hva som kan gjengis vha ulike medier.
    Men man lærer også om hifi-myter, om feil anvendt vitenskap, om hvor innbitt vi forsvarer egne feilslutninger -- og om hvor stor energi folk er villige til å legge ned i å forsvare selgere som lurer dem.
    Man blir også klar over at hele high-res markedet er i krise.

    Dette er en tråd som er i utvikling. Den anbefales, spesielt i lys av den underlige snobb-tråden som kjører her.
    http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=250275

    Ovenfor har jeg skrevet "Jeg vet hvorfor" to ganger.

    Essensen i SH-tråden er kjensgjerningene som innehaveren av iTrax er kommet med. Dette er ingen smågutt. I likhet med Lindberg i 2L er han leverandør av udiskabelt høyoppløste innspillinger. Seriøse audiofile som ikke lar seg lure av markedsføring, men som lytter med ørene, setter stor pris på utgivelsene fra Aix Records.

    Mark Waldrep is the Founder, President and Chief Engineer of aix records and has been providing us with quality 96/24 DVDA 5.1 discs for quite a while. He is now selling a lot of those discs/tracks on his iTrax website as HD downloads.

    Dr. Waldrep holds a Ph.D. in music from UCLA, an M.S. in computer science from CSUN, an M.F.A. in composition from Cal Arts, a M.A. in music from CSUN, a B.A. in 3-dimensional art and a B.M. in music from CSUN.


    For HDTracks ville det være en økonomisk krise dersom det som er vitenskapelig korrekt får gjennomslag hos audiofile, og derfor gir de ikke en fremstillingskjede med dokumentasjon for sine filer.
    Det samme gjelder for Linn i forhold til katalogen som ble trukket.

    Jeg vet hvorfor, skrev jeg over. HDTracks og andre ønsker nå å selge høy-res versjoner av en enorm back-catalog med innspilt musikk som audiofile setter pris på.
    Men de begår fusk - hele denne katalogen er innspilt gjennom en flaskehals som gjør det umulig å få et høy-res resultat ut av høyttalerne: dentids mikrofoner og analog-tape. Mikrofonene "hørte" ikke høyere enn ca. 15kHz, og tapen registrerte ikke høyere enn rundt 20kHz. Og ved første kopiering av tapen datt følsomheten uansett ned på 14-15kHz.

    Dersom bred aksept av dette udiskutable faktum vinner gehør blant audiofile, så blir HDTracks tilbud verdiløst. Da må nemlig HDTracks gjøre som 2L og Aix Records - gjøre nye opptak, og det er dyrt. Det er langt billigere å bumpe lav-res til påstått høy-res, og selge det til kunder som mener de er i stand til å høre forbedringene ...
    Det er derfor det å lese gjennom SH-tråden anbefales sterkt, men man bør lese den med åpent sinn, og veie ulikes argumenter utfra egne erfaringer. Det er en kort tråd, men når man har lest gjennom den, står man langt bedre rustet til å ta kloke valg når det gjelder høy-res.
    http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=250275

    I snobbetråden merker jeg at enkelte er villige til å kjempe en heftig kamp på vegne av markedsførernes påstander - man leser utrolige ting som at DIY garantert er dårligere enn "ordentlige varer", og man leser at det lyttes med ørene, fra folk som garantert ikke bruker hørselen for å ta en beslutning om det de lytter til. Vi bruker nemlig hele hodet, og der inne kan det være mye rart, og en god del av det er plantet gjennom uprøvde påstander fra markedsførere, fra hifi-mytologer, o.a.

    Det kan være mye god lyd i et anlegg, og det kan være mange rare lytteinntrykk i et hode. Det er viktig å forstå forskjellen.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    men jeg har mange CDer fra 80-tallet, som vi nå vet faktisk er tettere på analogmasters enn senere remasters, og jeg hørte ikke forskjell.
    BRA innlegg!

    Jeg har i lengre tid hevdet at CD'er fra 80-tallet låt best, og blitt utskjelt og ledd av for påstanden, men det viser seg jo etterhvert at jeg hadde rett. Og det er på tide at fler blir klar over akkurat dette her, og slutter å kaste bort pengene sine på remasters, "hd-utgivelser", super-duper-high-whatever utgivelser fra Japan osv. DU BLIR LURT.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Mr-T skrev:
    vredensgnag skrev:
    men jeg har mange CDer fra 80-tallet, som vi nå vet faktisk er tettere på analogmasters enn senere remasters, og jeg hørte ikke forskjell.
    BRA innlegg!

    Jeg har i lengre tid hevdet at CD'er fra 80-tallet låt best, og blitt utskjelt og ledd av for påstanden, men det viser seg jo etterhvert at jeg hadde rett. Og det er på tide at fler blir klar over akkurat dette her, og slutter å kaste bort pengene sine på remasters, "hd-utgivelser", super-duper-high-whatever utgivelser fra Japan osv. DU BLIR LURT.
    Det er kun en årsak til å bruke såkalte Hi-Rez (upsamplede) filer når master ikke er Hi-Rez..
    Det er å fore en DAC med en høyere samplerate og bit dybde fordi enten software eller hardware upsampling (internt i DAC) ikke fungerer godt nok :)
    Men best resultat får en med å rippe de orginale CD (ikke remasters) og selv upsample til den samplerate og bitdybde som er optimal for den DAC (og avspiller programvare / hardware) en selv bruker.
    I noen oppsett er det mest optimale å ikke upsample...
    Og skal en upsample så gjør det med integer (44.1k -> 88.2k / 176.4k / 352.8k) og ikke til 96k / 192k / 384k..
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    I såfall er det det nok lurere å oppsample filene selv, i stedet for å kjøpe oppsamplede lo-rez filer på nettet...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.405
    Antall liker
    102.420
    Torget vurderinger
    23
    Mr-T skrev:
    vredensgnag skrev:
    men jeg har mange CDer fra 80-tallet, som vi nå vet faktisk er tettere på analogmasters enn senere remasters, og jeg hørte ikke forskjell.
    BRA innlegg!

    Jeg har i lengre tid hevdet at CD'er fra 80-tallet låt best, og blitt utskjelt og ledd av for påstanden, men det viser seg jo etterhvert at jeg hadde rett. Og det er på tide at fler blir klar over akkurat dette her, og slutter å kaste bort pengene sine på remasters, "hd-utgivelser", super-duper-high-whatever utgivelser fra Japan osv. DU BLIR LURT.
    Med fare for å låte som en papegøye i kjølvannet av deg, Mr.T (forøvrig ikke noe dårlig kjølvann) så har jeg også hevdet det samme - har en relativt stor CD-samling som ble startet på umiddelbart da CD kom, og de aller fleste tidlige CD'er er aldeles utmerket hva lyd angår. Hederlige unntak finnes blant gjenutgivelser gjerne, men det som var av ny "seriøs" musikk som ble utgitt i tidlig CD alder er faktisk gjennomgående bra. En del senere såkalts superutgivelser av disse igjen bekrefter at de ikke er bedre, snarere tvert i mot. Spesielt en del japanske.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Jeg er høyoppløst i tårer.

    I helga har jeg spilt mye Hans Rotmo for mine små, som elsker dette. Både Vømmøl, Heimevernslaget og Ola Uteligger fikk rillene pløyd etter tur, for ikke å si tiur.

    Rotmo har kanskje rett i at grådigheten har ingen grenser.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En presisering.

    Jeg skrev:

    For HDTracks ville det være en økonomisk krise dersom det som er vitenskapelig korrekt får gjennomslag hos audiofile, og derfor gir de ikke en fremstillingskjede med dokumentasjon for sine filer.
    Det samme gjelder for Linn i forhold til katalogen som ble trukket.
    Det er ulike årsaker til at det drøyer for Linn med å legge ut igjen katalogen, og hvorfor HDTracks fortsatt ikke oppgir utgangspunktet for filer. Ett er at det er snakk om veldig mange filer, og mye arbeid - men gjennomgående er det faktum at kunder nå lett kan kjøre en analyse av filene, og avklare om det er innhold over Redbook-nivået eller ikke.
    Så det nytter lite å komme med en ny generasjon filer, "new and improved", om denne kjapt kan avsløres. Og selv det å fake høy-res innhold er tidkrevende og dyrt, for da må filen kjøres gjennom en upsampler som også genererer tilsynelatende innhold ("energy" som det kalles i SH-tråden) over 22kHz.

    HDTracks tilbyr også filer fra autentiske leverandører av høyoppløsning, men det er synd at deres arbeid skal snøs ned av de mange tusen filene man ønsker å bare bumpe opp til påstått høyere oppløsning, uten at det er hold for det.

    Det blir sunt å få ryddet opp i dette, fordi det vil gi bedre markedsgrunnlag for dem som faktisk leverer hel vare, ved at kjøpere styrer til disse. Nå er det sterk bevissthet omkring problemet mange steder, og det vil gi utslag - samtidig ligger det vel også en lærepenge her om hva vi egentlig hører av forskjeller ...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I augustnummeret av HiFi News tar redaktør Keith Howard opp emnet igjen, med bruksanvisning til dem som ønsker å sjekke filer de laster ned.

    På iTrax har Waldrep gjort en analyse av Redbook Route 66 av Rolling Stones, som selges som 24/88.2:




    http://itrax.com/Pages/ArticleDetails.php?aID=31&x=10&y=12

    Waldrep innleder slik:

    It continues to be a source of personal frustration and annoyance that music fans and audiophiles continue to be misinformed about the audio fidelity of various music releases through digital downloads or physical sound file delivery (DVD-Rs with 176.4 or 192 kHz - 24-bit files). "So-called" standard definition, analog master tracks have been elevated to the status of High Definition or High Resolution by various companies for the past few years…starting with the now extinct MusicGiants.com (AKA HDGiants.com), who's marketing tag was "HD Music Downloads". Unfortunately, almost nothing in their catalog was in fact High Definition. They featured a multitude of recordings taken straight from CDs and second-generation analog masters (safety copies) licensed from the major labels. Their claim was that their downloadable files were "higher resolution" than the same tracks on iTunes or other digital music download sites so somehow they qualified as "HD". This was at best wishful thinking and at worse outright fraud. Thankfully, customers were unimpressed with the charade and the company went down in flames. The sad part is potential customers seeking recordings with better fidelity were left confused and disappointed.

    (EDIT - fjernet link til en billedfil, da linken på opprinnelig nettsted er feil).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det fuskes i begge dimensjoner. En ting er sample rate, altså at diskantgjengivelsen bråstopper rett over 20 kHz på en "96 kHz hirez"-fil, men bitdybden er fortsatt offer for loudness war. Det er ikke så veldig mye poeng i å gi ut en 24-bits versjon med 140 dB teoretisk tilgjengelig dynamikk når plateselskapene fortsatt insisterer på å klemme inn all lyden i de øverste 7-8 bits'ene. Jeg har opptil flere "24-bits" opptak fra Naim og Linn som er like knallhardt komprimert som CD-utgivelsen. Eksempelvis 13 dB crest factor...

    Jeg har stort sett sluttet å kjøpe hirez-filer med mindre jeg er helt sikker på opprinnelsen og hele kjeden frem til min harddisk. Lindberg (2L) og Blue Coast Records ser ut til å være pålitelige. Jeg har heller ikke støtt på noen problemer fra Gubemusic, men mange av opptakene der kommer fra andre, så jeg er ikke helt overbevist. Selskaper som Naim Label, Linn Records, HDtracks holder jeg meg unna etter å blitt svidd en gang eller to. Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me, som amerikanerne sier.

    BT: Du har nok ikke lyst til å sammenligne Vømmøl på LP og original CD-utgivelse med de remastrede nyutgivelsene som kom for et par år siden. Har gått gjennom kjøttkverna, som så mye annet. Hele poenget med musikken er borte. Bare å kaste.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også skrevet selv om dette før jeg var klar over "jukset". Lastet ned filer fra HDtracks og trodde jeg hørte forskjeller for så å kjøre litt A_B testing og det skulle vise seg for hørselen min å ikke høre forskjeller likevel. Tror jeg har skrevet om det tidligere.

    Takk gud for både gode ører og teknisk innsikt i hobbyen, samt en litt kritisk sans :) -> uten det ene = leve i uvitenhet.

    EDIT: Ikke minst evnen til å "innrømme feil" og ikke innta sin høye hest om å inneha den eneste sannhet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Asbjørn skrev:
    BT: Du har nok ikke lyst til å sammenligne Vømmøl på LP og original CD-utgivelse med de remastrede nyutgivelsene som kom for et par år siden. Har gått gjennom kjøttkverna, som så mye annet. Hele poenget med musikken er borte. Bare å kaste.
    Så vidt jeg vet er det bare Vømmøl'n som har kommet ut som remastret nyutgivelse for et par år siden. Den må ha kommet i skade for å havne under dampveivalsen og er kun egnet for å spilles i bilen for å få barna til å holde fred. Men kaste den? Er du gal? Den har jo en bonus-CD med ikke tidligere utgitt livemateriale.

    Original CD-utgivelse? Så vidt jeg vet har det tidligere bare kommet ut et par samleCDer?

    Så det er nok bare vinyl som duger skal man høre Vømmøl, og det bør man jo, så man skjønner at trønderrock kan være uendelig mye bedre enn DDE, skjønt rock og rock...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var live-opptaket som gjorde at jeg i det hele tatt kjøpte den nyutgivelsen. Kast CD1 og behold CD2, da. ;)
    Det stemmer vel at de tidligere CD'ene er samleutgivelser, det er ihvertfall de jeg har.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Har også skrevet selv om dette før jeg var klar over "jukset". Lastet ned filer fra HDtracks og trodde jeg hørte forskjeller for så å kjøre litt A_B testing og det skulle vise seg for hørselen min å ikke høre forskjeller likevel. Tror jeg har skrevet om det tidligere.

    Takk gud for både gode ører og teknisk innsikt i hobbyen, samt en litt kritisk sans :) -> uten det ene = leve i uvitenhet.

    EDIT: Ikke minst evnen til å "innrømme feil" og ikke innta sin høye hest om å inneha den eneste sannhet.
    Vi har nok hatt ens erfaringer. Jeg kjøpte high-res av innspillinger der jeg mente den høyere oppløsningen ville avsløre flere detaljer i spesielt strengeinstrumenter og blås.
    Og ved første gjennomlytt av f.eks. Meeting by the River, mente jeg at "dette var en forbedring, ja!"
    Liten tvil om at jeg påvirket meg selv til å høre at dette var verdt pengene. Men etter noen slike opplevelser der jeg konstaterte at jeg hadde billet meg inn kvalitetshopp som ikke var der, så forhørte jeg meg først hos noen leverandører, for så å undersøke på nettet, og oppdaget at ingen oppga "kjeden" fra master til high-res fil.

    Det var da jeg tok opp emnet på CA, noe som førte til en del kontakt med folk rundt omkring. Og naturligvis fikk jeg også høre at noe var galt med anlegg/hode/ører/erfaring, osv.
    Problemet er bare at dersom det ikke er informasjon der, så er det heller ikke noe "mer" anlegget kan gjengi eller hørselen kan fange opp. Som med 24/88.2 Stones-filen over, samme hvor bra anlegg man har er det ikke noe å hente over 14kHz.

    Med stereo kunne man i det minste rimelig fort høre forskjell fra mono. Da stereo ble lansert, var det mange som gjorde gjenutgivelser med "simulated stereophonic" av mono-opptak, men de merket dette tydelig på cover.

    Jeg går ut ifra at high-res merket med: Forutsetter at lyttere forestiller seg high-res informasjonen, ikke ville slått an like godt.

    Jeg har selv linket til Musicgiants her inne, og viste tidlig til HDTracks som leverandør av high-res. Vi vil jo helst tro det vi blir fortalt av dem som er ute etter å selge til oss. På dette området har jeg lært at det er klokt å være skeptisk.
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Glimrende innlegg! Dette stemmer med mine egne erfaringer.
    Forstår ikke hvorfor industrien vil skyte seg selv i foten på denne måten. Heldigvis blir svindelen avslørt etterhvert. For meg ødela det tillitten til mediet sacd totalt og har gjort meg MEGET skeptisk til hirez.

    Førsteklasses red book nytes med stor glede her. Heldigvis så dukker det også opp noen diamanter innimellom. Har kost meg stort med Paul McCartneys McCartney 1 på unlimited hirez - dyktig konvertert til red book. Måtte flere artister behandle sin arv med slik respekt! Da går vi gode tider imøte. :)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    44.1 / 24-bit er det vel nedsamplet til da.. som jo fortsatt er hi-rez på et vis. Redbook er som kjent 16-bit... :)
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Mr-T skrev:
    44.1 / 24-bit er det vel nedsamplet til da.. som jo fortsatt er hi-rez på et vis. Redbook er som kjent 16-bit... :)
    Hehe. Det er nok helt riktig... ;D
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    Fin tråd.

    Det er fint når noen forteller meg at jeg blir lurt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interessant info. :)

    Har hevdet siden jeg hørte mine første SACDer (2001) at de gamle og fleste nye kun var remastret med en lyd som skulle oppfattes som høyere oppløsning sammenliknet med originalen.

    Et spørsmål. Vil ikke hirez innspillingene likevel ha større dynamikk enn redbook? Selv om mastertapen kun spiller til 14khz vil det være mulig at det er noe å hente i dynamikken?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Asbjørn skrev:
    Det fuskes i begge dimensjoner. En ting er sample rate, altså at diskantgjengivelsen bråstopper rett over 20 kHz på en "96 kHz hirez"-fil, men bitdybden er fortsatt offer for loudness war. Det er ikke så veldig mye poeng i å gi ut en 24-bits versjon med 140 dB teoretisk tilgjengelig dynamikk når plateselskapene fortsatt insisterer på å klemme inn all lyden i de øverste 7-8 bits'ene. Jeg har opptil flere "24-bits" opptak fra Naim og Linn som er like knallhardt komprimert som CD-utgivelsen. Eksempelvis 13 dB crest factor...
    Vel talt. Det synes som de ansvarlige produsenter i de fleste tilfeller uansett legger lista så lavt at 44,1/16 uansett er overkill. De beste CD-platene har mye bedre oppløsning og dynamikk enn de nest beste hi irez platene.

    Hirez er en god tanke men dårskap forhindrer oss fra å dra noe særlig nytte av det.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Trompetnerd skrev:
    ..
    Et spørsmål. Vil ikke hirez innspillingene likevel ha større dynamikk enn redbook? Selv om mastertapen kun spiller til 14khz vil det være mulig at det er noe å hente i dynamikken?
    Skulle tro det, og det er vel muligheten for økt dynamikk og lavere forvrengning som er det egentlige potensialet for bedre lyd her.

    Men så lenge det er veldig få innspillinger som greier å utnytte 16-bit, så er det vel lite sannsynlig at det blir noen reell forbedring likevel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.221
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trompetnerd skrev:
    Interessant info. :)

    Har hevdet siden jeg hørte mine første SACDer (2001) at de gamle og fleste nye kun var remastret med en lyd som skulle oppfattes som høyere oppløsning sammenliknet med originalen.

    Et spørsmål. Vil ikke hirez innspillingene likevel ha større dynamikk enn redbook? Selv om mastertapen kun spiller til 14khz vil det være mulig at det er noe å hente i dynamikken?
    Det er mulig, men i praksis har de ikke det. 24 bits gir teoretisk rom for 144 dB dynamikk i stedet for "bare" 96 dB som får plass på en CD. (antall bits x 6 dB)

    Min erfaring er at mye "hirez" er mastret nøyaktig like knallhardt som CD. I stedet for å klemme opptaket inn i de øverste 20 dB av en CD og ofre 70+ dB ubrukt dynamikk til "the loudness war", klemmer man fortsatt inn hele opptaket i de øverste 20 dB og ofrer 120+ dB dynamikk til loudnessdemonene. Det finnes enkelte hederlige unntak, men det er langt fra noen automatikk i at hirez = naturlig dynamikk.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Asbjørn skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Interessant info. :)

    Har hevdet siden jeg hørte mine første SACDer (2001) at de gamle og fleste nye kun var remastret med en lyd som skulle oppfattes som høyere oppløsning sammenliknet med originalen.

    Et spørsmål. Vil ikke hirez innspillingene likevel ha større dynamikk enn redbook? Selv om mastertapen kun spiller til 14khz vil det være mulig at det er noe å hente i dynamikken?
    Det er mulig, men i praksis har de ikke det. 24 bits gir teoretisk rom for 144 dB dynamikk i stedet for "bare" 96 dB som får plass på en CD. (antall bits x 6 dB)

    Min erfaring er at mye "hirez" er mastret nøyaktig like knallhardt som CD. I stedet for å klemme opptaket inn i de øverste 20 dB av en CD og ofre 70+ dB ubrukt dynamikk til "the loudness war", klemmer man fortsatt inn hele opptaket i de øverste 20 dB og ofrer 120+ dB dynamikk til loudnessdemonene. Det finnes enkelte hederlige unntak, men det er langt fra noen automatikk i at hirez = naturlig dynamikk.
    Skjønner....
    Men i teorien vil det være muligheter for større dynamisk headroom? Hører stort sett bare klassisk og jazz med kritiske ører og mange av disse innspillingene er svært dynamiske selv om de er gamle. Mener dere at det ikke er forbedringspotensiale ved større filer på disse? Trodde noe av meningen med hirez var å nærme seg vinyl? Hvis ikke heller vinyl spiller over 20khz og de dynamiske utsvingene er mastrer bort, hva er den teoretiske kvalitetsforskjellen mellom cd og vinyl da? Det finnes vel noen hirezinnspillinger av gamle klassikere som er mastret på nytt for å gi større ytelse.

    Ps, kan noen svare på hvor store dynamiske utsving en normalt god høyttaler har?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du gjør noen antakelser i ditt spørsmål - bl.a. at vinyl har bedre gjengivelse enn high-res/CD. Det er langt, langt fra tilfelle - men man foretrekker vinylgjengivelsens ganske markante EQ, samt at i mange vinylgjengivelser har man bedre dynamikk, pga Loudness War og hva den har gjort med digitalfiler.

    Men for å svare på ditt siste spørsmål. Her har du en liten oversikt, du kan bruke formlene for å kalkulere i forhold til output på din forsterker/høyttaler.

    I teorien kan high-res inneholde betydelig større dynamisk spenn, og også større oppløsning som kan gavne spesielt diskantområdet. Det forutsetter at det er anvendt mikrofoner som registrerer over tradisjonell diskant cut-off (som gjerne lå rundt 15kHz). Det er ingenting å vinne på å overføre slike innspillinger til high-res (selv om Chesky nå innbitt forsvarer sprøytet han har holdt på med i HDTracks).

    Klikk på linjen under oversikten for å laste det ned i bedre oppløsning.
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.149
    Antall liker
    4.307
    Torget vurderinger
    1
    Trompetnerd skrev:
    ...
    Ps, kan noen svare på hvor store dynamiske utsving en normalt god høyttaler har?
    HTs følsomhet pr W + effekttålighet (dBW) - minus for termisk kompresjon i HT. 100W er 20 dBW 1000W er 30 dBW (dvs +10 dBW for hver 10X på effekten). Med 100W til disposisjon og en følsomhet på 90 dBSPL/W gir et maksimalt lydtrykk på omkring 110 dBSPL, og 120 dBSPL med 1000W til disposisjon. Dvs 10 KW for å komme opp i 130 dBSPL, men da er det en viss risiko for at ting ryker og flyr i fra hverandre.

    Med utgangspunkt i maks lydtrykk på 110 dBSPL, kan vi regne bakover til bakgrunnstøyen i ei stille stue som er omkring 30 dBSPL, som kan tilsi et «støygulv» omkring 10 dBSPL som en nedre grense for mulig hørbar lydinformasjon i et «vanlig» lyttemiljø, og vi får et effektivt dynamikkområde på maksimum 100 dB fra det aller laveste til det aller høyeste lydnivået som kan være hørbart. CD-mediet kan gjengi lydinformasjon ned mot ca -100 til -110 dBFS.

    mvh
    KJ
     
    N

    nb

    Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Trodde noe av meningen med hirez var å nærme seg vinyl? Hvis ikke heller vinyl spiller over 20khz og de dynamiske utsvingene er mastrer bort, hva er den teoretiske kvalitetsforskjellen mellom cd og vinyl da?
    Vinyl tilsvarer rundt 11 bits i dynamikkområde. Og den høyfrekventbiten skal man nok ha en temmelig ny plate og en lite slitt stift for å få noe meningsfullt ut av. Kanalseparasjonen på en pickup er elendig sammenlignet med CD. Osv, osv.

    Teoretisk er selv CD laaaangt overlegent vinyl.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    nb skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Trodde noe av meningen med hirez var å nærme seg vinyl? Hvis ikke heller vinyl spiller over 20khz og de dynamiske utsvingene er mastrer bort, hva er den teoretiske kvalitetsforskjellen mellom cd og vinyl da?
    Vinyl tilsvarer rundt 11 bits i dynamikkområde. Og den høyfrekventbiten skal man nok ha en temmelig ny plate og en lite slitt stift for å få noe meningsfullt ut av. Kanalseparasjonen på en pickup er elendig sammenlignet med CD. Osv, osv.

    Teoretisk er selv CD laaaangt overlegent vinyl.

    I prinsippet er det nok slik, de gamle platene har fysiske begrensninger som gjør at det alltid overrasker hvor godt dette kan låte.

    Men hvis en ser litt mer grundig på hva man i heldige stunder får ut av en pick-up, så kan en ha forsjeller på over 80dB mellom kraftigste utsving og ned til støygulvet, i mellomtoneområdet.
    Hvor 0dB (dvs. absolutt max som går an å få til) ligger er heller ikke godt å vite, da hverken pick-up eller
    Derfor er det godt mulig at man må ha opp mot 16-bits oppløsning for å være sikker på å ikke forringe eller fjerne informasjon fra en vinylplate.

    For high-res sin del så har vel opptil flere nevnt det allerede - det handler først og fremst om å få innspillinger som utnytter potensialet, slik det er nå idag er det grunn til stor jubel hvis en finner noe som faktisk utnytter 16-bit bra.

    Lyd og musikk er veldig subjektivt og det er lett å lure både seg selv og andre, og dette ser det dessverre ut som noen også prøver å utnytte i kommersiell sammenheng - her med high-res som egentlig ikke er high-res, men noe som er endret litt på slik at man skal høre en liten forskjell.
    Jeg takker derfor for opplysningen om dette, greit å vite før man handler og kaster bort mye penger.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg tror saken bør fremstilles på en annen måte - når det gjelder vinyl, CD, osv.

    Innen Audiofili har vi vennet oss til tanken om at det skal være så tungt, bredt, høyt, oppløst, dypt, osv - som mulig.
    Kanskje bør vi heller revurdere, og spørre oss selv: Hvor mye trenger jeg egentlig for at musikkopplevelsen skal kjennes rett?

    På en Decca ffrr vinyl er det lite diskant over 10-11kHz, bassen er i mono og mikrofonteknikken som ble anvendt var meget enkel. Men musikken kan være så gripende at man blir sittende og måpe.

    Det står en del ting i innlegget før mitt som er feil - det er vinylmyter. Snarere enn å fremme vinylmyter som lett lar seg tilbakevise, kunne man diskutere hvorfor vinyllyden likevel faller fint i øret.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har sett vinyl blitt omtalt som "hi-rez"... etter min mening det reneste sludder. Men ikke for det - "lo-rez" medier kan låte aldeles utmerket, jeg kan fint nyte musikk til det fulle likevel. Det være seg vinyl, mp3 eller hva som helst. Artefaktene ved vinyl er stort sett lett å se bort fra, og det kan låte riktig så deilig. :)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    vredensgnag skrev:
    Det står en del ting i innlegget før mitt som er feil - det er vinylmyter. Snarere enn å fremme vinylmyter som lett lar seg tilbakevise, kunne man diskutere hvorfor vinyllyden likevel faller fint i øret.

    Hvis det er innlegget mitt du sikter til, så har jeg sikkert uttrykt meg uklart og dårlig, slik at du har misforstått noe, i hvertfall var det ikke ment som noe forsøk på å fremme noen myter, snarere avkrefte slike.

    For å presisere; 11-bit er ikke nok til å digitalisere vinyl, mens 16-bit, etter mitt syn, er mer enn tilstrekkelig.

    Ellers så er det en sitat-knapp oppe til høyre over meldingen - ved å bruke denne så er det lett å vise hva slags innlegg og kommentarer som kommenteres.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.400
    Antall liker
    3.183
    vredensgnag skrev:
    ...... Snarere enn å fremme vinylmyter som lett lar seg tilbakevise, kunne man diskutere hvorfor vinyllyden likevel faller fint i øret.

    Det der går jeg og lurer mye på for tiden.
    Jeg spiller nesten 100% vinyl, selv om jeg objektivt sett har bedre lyd med CD.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg må se å komme meg over i "Smart Engineer" skiktet - der kan man tjene penger.

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Mr-T skrev:
    Jeg har sett vinyl blitt omtalt som "hi-rez"... etter min mening det reneste sludder. Men ikke for det - "lo-rez" medier kan låte aldeles utmerket, jeg kan fint nyte musikk til det fulle likevel. Det være seg vinyl, mp3 eller hva som helst. Artefaktene ved vinyl er stort sett lett å se bort fra, og det kan låte riktig så deilig. :)
    Å omtale vinyl som lo-rez er omtrendt like mye sludder som å omtale det som hi-rez. Vinylformatet er som kjent analogt. Det blir derfor meningsløst å bruke slike digitale begrep.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Spørsmålet er om man gjennom vinyl kan gjenskape lydbølgende dårligere eller bedre enn ved å digitalisere dem for så å gjenskape dem ved en omformer. Men igjen blir sammenligningen meningsløs fordi vinylspillere er ikke ensartet, det er store nøyaktighetsforskjeller ute og går. Det samme gjelder forsåvidt i digitalmediet men ikke i samme grad.

    Men alt dette blir jo bagateller i disse loudnesswartider.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Mitt inntrykk er at HDtracks selger skit til ublu priser. F.eks har jeg Oscar Peterson - Night Train i "Audiophile 24/96" fra HDtracks. Makan for noe drit, original CD utgivelse fra Verve låter langt bedre!! En kjapp analyse viste da også at den påstått audiofile utgivelsen var dynamisk komprimert og EQ'et opp i toppen..... fy søren. :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

    Nei folkens, ikke kast bort pengene deres på lureri fra HDtracks.
     

    Valvester

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2002
    Innlegg
    166
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Hiver meg på her - har nettopp hændla litt hos Hdtracks.

    Det jeg finner ut, er at det stort sett er greit - jeg mener at det låter hakket bedre
    enn CD - selv om jeg ikke har A/B-testet mot CD-utgivelser av samme plate til
    røyken står ut av øra.

    Her er det jeg fant når jeg gikk litt mer vitenskapelig til verks:

    Eagles - Hotel California (24/192):



    Talking Heads - Born Under Punches (24/96):



    The Who - Pinball Wizard (24/96):



    Synes dette ser helt greit ut - det er frekvenskomponenter til over 25 kHz i alle tre tilfellene - her må jeg
    ta LITT forbehold, siden jeg er usikker på hva disse "massive strekene" som Amadeus Pro tegner opp er - inneholder
    virkelig filene "en jevn dose" med samtlige frekvenser opp mot samplingsgrensen, eller er dette en "artifakt" av format
    eller program?

    Som sammenligning har jeg et par opptak gjort på min M-Audio FireWire Audiophile fra to DVD-Audio.
    Den ene inneholder frekvenser helt opp til over 40 KHz, mens den andre ser ut til å stoppe tvert ved 22 KHz.

    Vivaldi - Spring - Allegro (Four Seasons) (24/96 opptak fra DVD-Audio):



    Pat Metheny - Imaginary Day (24/96 opptak fra DVD-Audio):



    Det siste eksempelet er uten tvil en indikasjon på gjenbruk av en "simpel Redbook-master" - tør man gjette på
    at det er komponenter opp til eksakt 22050 Hz?

    Det jeg IKKE liker så langt fra HDTracks, er at de enkelte ganger presterer å ha filer med clipped samples. Totalt, F*kkings unødvendig.

    Tittelsporet fra Hotel California ligger klistret opp mot 0 dB (som er greit nok), men med tusen på tusen av clipped samples:



    Morons. HDTracks bør forresten lære seg at det ikke heter "THE Eagles" - bare Eagles.

    Ålrait - blir vi lurt?

    Tja - ingen skal vel forvente at det er flusst med frekvenser opp mot 30-40 KHz på gamle innspillinger?
    Hovedgevinsten er nok uansett gjengivelsen av frekvensområdet under 20-25 kHz, ved å flytte samplingsgrensen
    til 96 eller 192 kHz.

    Vil det være sjiit det samme om man upsampler ved avspilling, eller om man starter med en "haires" fil?
    Vettasøren.

    Magefølelsen min tilsier at det er en gevinst ved 24-bits filer - men om de behøver å være 96 eller 192 kHz
    i alle tilfeller, er jo et spørsmål.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg forstår ikke helt bruken av ordet vitenskapelig som indikator i følgende setningsrekke.

    1. Her er det jeg fant når jeg gikk litt mer vitenskapelig til verks.

    2. Jeg er usikker på hva disse "massive strekene" som Amadeus Pro tegner opp er.

    3. Er dette en artifakt av format eller program?

    Og jeg har også vansker med "Ser helt greit ut."
     
    N

    nb

    Gjest
    Jeg synest også antagelsen om at "Tja - ingen skal vel forvente at det er flusst med frekvenser opp mot 30-40 KHz på gamle innspillinger?" er litt tvilsom. Det er selvsagt helt korrekt, men jeg tviler på at veldig mange av de som kjøper disse filene fra HDTracks og lignende har tenkt så veldig over hva originalopptaket faktisk kan inneholde gitt mikrofoner og opptaksteknikk brukt for lenge siden.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Er nok mange som tenker at "mer er mer". Mer samplerate, mer bits... må da bli bedre, ikke sant? I de tilfellene jeg har undersøkt låter 24/96 filer fra HDtracks dårligere enn CD, mest sansynlig fordi man har brukt sekunda vare (mastertapes) som kildemateriale? Jeg har en mistanke om det.

    Det er lov å være skeptisk, og bruke både huet og øra.
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    BT skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg har sett vinyl blitt omtalt som "hi-rez"... etter min mening det reneste sludder. Men ikke for det - "lo-rez" medier kan låte aldeles utmerket, jeg kan fint nyte musikk til det fulle likevel. Det være seg vinyl, mp3 eller hva som helst. Artefaktene ved vinyl er stort sett lett å se bort fra, og det kan låte riktig så deilig. :)
    Å omtale vinyl som lo-rez er omtrendt like mye sludder som å omtale det som hi-rez. Vinylformatet er som kjent analogt. Det blir derfor meningsløst å bruke slike digitale begrep.
    Når det på vinyl var kjørt med 50kHz full båndbredde og 6dB pr. oktav filter over dette for å verne om skjære maskinen.
    Noen kjørte uten denne begrensningen også og da var det mer enn 70kHz båndbredde.

    Omsatt til "digital" spesifikasjoner kan dette direkte sammenlignes med 96 - 192kHz / 24 - 32bit.
    Men fordi det kun er 6dB pr. oktav filter og ikke 100dB pr. oktav (digitalt) kan en også si at
    vinyl kan sammenlignes med 96 - 384kHz / 24 - 32bit avhengig av utstyret som ble brukt i studio.

    Med direkte gravering hvor det ikke ble mellom lagret på tape eller kjørt gjennom miksepult / filter blir nok 384kHz/32bit det reelle å sammenligne med.

    Har det vært innom tape eller en miksepult / filter er det nok reelt maksimalt 96kHz/24bit en kan sammenligne med. Og i mange tilfeller med dårlig utstyr kan nok 44.1kHz/16bit være i overkant å sammenligne med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn