Tuba Mirum - Stereosjekk

V

vredensgnag

Gjest
I Mozarts Requiem finner vi "Tuba Mirum" - der fire sangere sender sang i stafett seg imellom, til de avslutter i samsang.
Fra venstre mot høyre er det sopran, contralto, tenor og bass - to kvinner og to menn. Oppstillingen er angitt slik av Mozart, og følges i innspillinger.

Det er et fint stykke å bruke når man skal sjekke hvordan anlegget gjengir.

1. Man skal tydelig kunne "se" hvor hver sanger står.
2. Og man bør kunne høre hver enkelt godt, også når de synger sammen.

Ulike rutiner følges for hvordan de skal gjengis i stereoperspektivet. Enkelte plasserer bassen i høyre høyttaler (klokken 14), tenor klokken 13, contralto klokken 11.30 og sopranen klokken 10.45. Det er veldig sjelden å oppleve at sopranen legges helt ut i venstre høyttaler.

Lyden fra bassen er ganske fast rundt denne - mens sopranens stemme ofte projiserer meget godt, men som regel så man med letthet kan feste hvor den kommer fra.

I en del innspillinger har tenoren en tendens til å forsvinne når de klemmer til alle fire - spesielt når bass-sangeren er mer mot baryton. Sangens utvikling er fra høyre mot venstre, og når sopranen er gjennom sin seksjon synger de alle.

I tillegg har vi en trombone som er sentral i stykket - ikke å undres over, siden sangen begynner med:

Tuba, mirum spargens sonum
Per sepulchra regionum,
Coget omnes ante thronum.

(Wondrous sound the trumpet flingeth;
through earth's sepulchers it ringeth;
all before the throne it bringeth.)

Jeg bruker Tuba Mirum når jeg skal sette opp høyttalere - vet hvor de ulike sangerne skal stå, og hvor meget lyden skal projisere.

På Spotify er det en mengde innspillinger - jeg anbefaler et søk på:

tuba mirum mozart

Her er en av Herreweghes versjoner - så man kan se når de ulike kommer inn:


Noen versjoner med spotify-link - og jeg har lagt min favoritt sist. Det er mengder å velge mellom på spotify.

Sangerne kommer inn fra høyre mot venstre:

SOPRAN CONTRALTO TENOR BASS

Savall vet at himmeltrompeten (trombone under fremføring) kommer fra himmelen. Og det gjør den her. En av versjonene der contraltoen hopper fra sentrum til venstre høyttaler - contraltoens røst har en tendens til å kunne vandre, fordi den projiserer i ulike retninger, og det gir plasseringsproblemer for øret.
http://open.spotify.com/track/4B5KWc23vdPHT0UEOFbmUW

Gardiner er klar over at hornet skal sette en støkk i folk.
Bass i høyre. Vanskelig contralto - som projiserer rundt omkring i lokalet. Dårlig tatt opp av henne, syns jeg.
http://open.spotify.com/track/1NPbW0ykFpmOqfWtKuwz6r

Karajan med tunnelhønn. Tenor og contralto skulder ved skulder i midt. Soft-tutti - og det hele meget saaakte.
http://open.spotify.com/track/0pB5XIL0njMbmYgV4Sdqqo

Karajan prøver igjen - denne gangen rusler hornet omkring i et parkeringshus. Og han har fortsatt tyggegummi på metronomen.
http://open.spotify.com/track/2261CsUfT7Mn4LWK8HrkMA

Böhm i Wien. Og der forplikter det å ha godt horn - det lever i rommet. Her pleier jeg å bruke tid på å justere høyttalerne, så tenoren kommer frem. Riktig vinkling av høyttaler, og ev. avstand imellom dem, pleier å gi utbytte.
http://open.spotify.com/track/0ES2h5KywvT7nG8gz1a6nZ

Barenboim i Paris. Her har bassen sluppet å stå i høyre høyttaler. Fin versjon til formålet, fordi sangerne står tettere på hverandre enn vanlig, og dermed enda mer å skille i midten av lydbildet, hvor det lett kan bli "hull" i lydbildet.
http://open.spotify.com/track/1UQm35h2gsbCt0VrJ5Qbpf

Christopher Hogwood og Ancient Music. En versjon der bassrøsten "rører på seg", etter som hodet vendes - og med svevende sopran.
http://open.spotify.com/track/0poxkUlLxj4IQoAnLlLVUi

En av Harnoncourts mange versjoner. Hornet er ganske rått, og litt til høyre for midt. Tenor til venstre for høyttaler og contralto forholdsvis sentrert. Sopran klokken 11.
http://open.spotify.com/track/11SL2TgLvgcPoMFjKkSGXi

Corboz i Geneve. Sopranen spikret til venstre ht - men ellers vakkert. Syns hun skal sveve i dette stykket, selv om man hører hvor hun er.
http://open.spotify.com/track/4DNlAvV3K6bMP9QZEVmF4C

Marriner med St. Martins. Vanskelig å plassere tenoren, og rørete når de synger sammen - hos meg.
http://open.spotify.com/track/6Vf5OafTZPKhrfgRgTWL0b

Christie og Les Arts Florissants - et godt opptak, der man ikke har falt for fristelsen til å vasse ut i symfonieffekter av Karajansk valør.
http://open.spotify.com/track/3TZWAmphN7X0gr0siIPc6m

Klemperer setter sangerne tett sammen - med New Philharmonia. Det er noe med han Klemperer. Godt definerte posisjoner, hodene i samme "høyde" - og samsang med tydelig skille sangerne imellom:
http://open.spotify.com/track/3HJeKgeZAtUSqTtrl1fqts

Abbados versjon. Den jeg liker best. Her står bass i høyre høyttaler - fordelingen er ut til klokken 11, og trombonen er ganske avgrenset i hvordan den stråler. Godt tak i alle fire når de synger.
http://open.spotify.com/track/7AySN9xkbTrpWnxVl4T86A

Og når man er mett av all denne sangen, kan man nyte Canadian Brass sin versjon:
http://open.spotify.com/track/7tmEud1oi5a2c61apGpVIg

Det er mange fine versjoner på Spotify - jeg har tatt med noen problemopptak, og noen fine for kontroll av oppsett.

(Dirigenten må ha vært forelsket i sopranen her - hun ødelegger en fin versjon:
http://open.spotify.com/track/2b8pnyxE1UEGA1thlAeTVI)
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Heisann,
Dette var jammen en veldig interessant og nyttig gjennomgang.
Til og med Spotify linker....dette må jeg prøve ut.

Takk for innsatsen...

-Brum
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Denne har jeg på Telarc-CD med Martin Pearlman & Boston Baroque (Tror jeg).

Noen erfaring med den?
 
Topp Bunn