V
vredensgnag
Gjest
I aprilnummeret av Stereophile skriver Atkinson på lederplass om hifi'ens utfordringer ... han avslutter med:
"Otherwise, the upward price spiral will become a downward death spiral."
Selve lederen tar for seg hvordan destruksjonen av amerikansk middelklasse har gått ut over hifi. I 2008 skrev han i Stereophile om hvordan forhandlere han hadde snakket med på CES det året mente audiosalg ville bli påvirket av utarmingen av middelklassen, og det var presis dette som skjedde, kunne han konstatere nå.
I lederen er han også bekymret over hvordan 2011 CES hadde "an extraordinarily large number of very expensive loudspeakers. Two decades ago, there was just the Wilson Audio WAMM in lonely splendor in the >100.000/pair category. Now there are, if not dozens, still so many "statement" speakers that I need all my fingers and most of my toes to count them."
Han erkjenner at det ikke er middelklasse audiofile som ham og leseren som kjøper slike. Vel verdt å lese, jeg legger den ved her. Mot slutten nevner Atkinson hvorfor de i aprilnummeret setter et par rimelige høyttalere på forsiden.
"But what happens when the concentration on luxury goods distorts the market?"
Han er opptatt av at det må finnes gode inngangsprodukter, som tilbyderne tar alvorlig, og uttrykker hvor glad han ble da han fant nye høyttalere i Las Vegas som ikke krevde at han selger en nyre for å få råd til dem. Magnepans Wendell Diller kunne derimot fortelle at det hadde vært problematisk å selge dem på det prispunktet Magnepan ønsket.
Forhandlerne mente de skulle prises til det doble, og forklarer: "I pushed back at the efforts of some of our dealers and distributors (and some reviewers) to persuade (CEO) Mark Winey that we should be charging more for the 3.7. We have a reputation for American-made and high value. Why squander our reputation? We got our reputation because we really are frugal (plus clever engineering). Our wages are very modest, but this is a fact of life if we are to compete in a global market. I told the dealers "Sell more." Some responded that a higher price wouldn't hurt sales."
Atkinson er med rette bekymret, han tenker nok på rekrutteringen. Dersom hifi kommer dithen at det ikke tas seriøst i alle trinn, mens man oppgraderer fra de første opplevelsene, så blir det også slutt på rekrutteringen.
"Otherwise, the upward price spiral will become a downward death spiral."
Selve lederen tar for seg hvordan destruksjonen av amerikansk middelklasse har gått ut over hifi. I 2008 skrev han i Stereophile om hvordan forhandlere han hadde snakket med på CES det året mente audiosalg ville bli påvirket av utarmingen av middelklassen, og det var presis dette som skjedde, kunne han konstatere nå.
I lederen er han også bekymret over hvordan 2011 CES hadde "an extraordinarily large number of very expensive loudspeakers. Two decades ago, there was just the Wilson Audio WAMM in lonely splendor in the >100.000/pair category. Now there are, if not dozens, still so many "statement" speakers that I need all my fingers and most of my toes to count them."
Han erkjenner at det ikke er middelklasse audiofile som ham og leseren som kjøper slike. Vel verdt å lese, jeg legger den ved her. Mot slutten nevner Atkinson hvorfor de i aprilnummeret setter et par rimelige høyttalere på forsiden.
"But what happens when the concentration on luxury goods distorts the market?"
Han er opptatt av at det må finnes gode inngangsprodukter, som tilbyderne tar alvorlig, og uttrykker hvor glad han ble da han fant nye høyttalere i Las Vegas som ikke krevde at han selger en nyre for å få råd til dem. Magnepans Wendell Diller kunne derimot fortelle at det hadde vært problematisk å selge dem på det prispunktet Magnepan ønsket.
Forhandlerne mente de skulle prises til det doble, og forklarer: "I pushed back at the efforts of some of our dealers and distributors (and some reviewers) to persuade (CEO) Mark Winey that we should be charging more for the 3.7. We have a reputation for American-made and high value. Why squander our reputation? We got our reputation because we really are frugal (plus clever engineering). Our wages are very modest, but this is a fact of life if we are to compete in a global market. I told the dealers "Sell more." Some responded that a higher price wouldn't hurt sales."
Atkinson er med rette bekymret, han tenker nok på rekrutteringen. Dersom hifi kommer dithen at det ikke tas seriøst i alle trinn, mens man oppgraderer fra de første opplevelsene, så blir det også slutt på rekrutteringen.
Vedlegg
-
459.4 KB Visninger: 90