Side 1 av 9 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 162
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    vredensgnag
    Guest

    "I think the debate is over."

    Kal Robinson i Stereophile, som skriver "Music in the Round," tar opp et emne som førte til en temmelig gretten tråd her inne.

    Og han trekker den konklusjonen at mens det har "flatet ut" på andre ledd i kjeden, så er det liten tvil om at det er i valg av høyttalere og hvordan disse samvirker med rommet, at det er mest å hente.
    http://stereophile.com/musicintherou..._the_round_44/

    Han tar utgangspunkt i en diskusjon nylig mellom Ivor Tiefenbrun (Linn) og Dave Wilson (høyttalerne), der Robinson ikke lot seg overraske av hva disse valgte.

    "Få vil påstå at pre- eller forsterker er det viktigste leddet," skriver Robinson. Disse har simpelthen blitt så gode at det er minimale forskjeller de leverer.

    Compare a good $500–$1000 integrated amplifier with a preamp and power amp at ten times the price, both played at output levels that don't tax the integrated, and I'll bet that the audible differences, though real, will nonetheless be small in terms of letting us follow the music without obtrusive distortion, noise, or loss. I'm not talking about toys, or the cheap'n'cheerful devices sold in the general market, but about genuine high-fidelity components of the sort that Stereophile has reviewed throughout its history.
    Men Robinson er uenig med Tiefenbrun, som ikke overraskende valgte kilden som viktigste komponent. Det er mulig dette stemte da vinyl var kilden, sier Robinson, men det gjelder ikke lenger.

    Digital discs—CD, DVD-Audio, SACD, etc.—contain not only the digitized program content but also the clock and flag information needed to properly decode and accurately translate the data into analog signals. In effect, the performance is less dependent on the mechanical design of the player and more a function of the electronics.
    Og grunnen til at kilden ikke lenger er vesentligste komponent, i følge Robinson, er at grunnkomponentene vi har å velge mellom alle kommer fra et fåtall leverandører, som oppnår meget gode og påfallende like ytelser i komponentene de tilbyr til ulike produsenter.

    For most players, these electronics consist of devices selected from the offerings of a small number of chipmakers, and many players include similar technology or share major components, including transports and circuit boards; at the egregious extreme, some are simply clones of other models. I will posit that, as in the amp comparison described above, performance differences among these players will be real but small.
    Han er selv enig med Dave Wilson, en velansett høyttalerutvikler som ikke overraskende mente at høyttaler/rom er viktigste ledd. Og mens Robinson er av den oppfatning at det ofte er meget små forskjeller i ytelse mellom moderat prisede og meget dyre komponenter tidligere i kjeden, så føler han at investeringer i dette siste leddet gir stort utbytte - spesielt om man har som mål nettopp å kunne vurdere relle forskjeller som eksisterer tidligere i kjeden.

    It does mean that you need to invest in speakers, and pay attention to speaker placements and room acoustics, in order to appreciate the differences among amplifiers and source components. It also means that you need to have amplification appropriate to your speakers and listening preferences.
    Og han avslutter med å avvise at pris er en pålitelig indikator på ytelse - det tilhører fortiden, da leddene i kjeden var mekaniske og ikke elektroniske. I tråd med diskusjoner her inne, ser han et behov for at utviklerne er ærlige på hva de har tilført standardkomponentene de arbeider med, et felt han mener det er rike muligheter innenfor.

    Finally, it means that an assessment of the performance of electronics can no longer rely on price as a crutch or bias. There are high-value products whose performance makes them compatible with otherwise "high-end" systems. On the other hand, incorporating generic components into a more expensive product may now be unavoidable, but we should require that designers add meaningful value by engineering the nongeneric portions to standards beyond the minimal. There is still great opportunity for this.
    http://stereophile.com/musicintherou..._the_round_44/

    (Men selv om Robinson er utvetydig på hvor det er mest å hente i dagens hifi, så har han gjort hva han kan for å avsløre forskjeller i komponenter. Han har tidligere kjørt grundige tester mellom Oppos to BD-spillere, for å vurdere om det Oppo hadde gjort med SE-utgaven var verdt det. Og det var det. Men han fant ikke vesentlige forskjeller mellom Oppos grunnutgave og hva Lexicon hadde gjort med sin mod.
    Derimot finner Robinson i juliutgaven det er linket til at Classes nye surround pre er helt fantastisk, og at denne viser at det absolutt er mulig å finne variasjon i komponentytelser tidligere i kjeden, om man har et oppsett som kan avsløre slike.)





  2. #2
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jul 2010
    Innlegg
    260
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Det ser ud til at de kun kan tale om the warmth and smoothness og was richer and warmer, not covered by a tinge of brightness in the treble osv bla. bla.
    Det giver jeg ikke en skid for, de mennesker aner ikke hvad hi-fi betyder, og hvad målet faktisk er. Alt hvad de plapre op om i uendelighed er sekundært i forhold til hvad det virkelig drejer sig om. Og de har på ingen måde ret i deres påstande.

    Lyden dannes i kæden før højtaleren inklusiv indspilningsfasen, men det er klart har man ikke andre krav end at det skal være warmth and smoothness, Ja så har de sikkert ret, men som sagt det er det mindste af det efter min mening når det drejer sig om hi-fi.

    Ps. Nu er jeg ikke en kendt person som eksempelvis J. Gordon Holt eller dem der har skrevet det der referes til af vredensgnag, så jeg er naturligvis klar og forberedt på at blive kaldt en komplet idiot.

  3. #3
    Hifi Freak Roald's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2005
    Innlegg
    3,822
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1

    "I think the debate is over."

    Kan bare si velkommen etter dette har jeg påstått i minst 10år nå

    Det er dermed ikke slik at jeg påstår at det ikke er lydmessig forskjell mellom produkter, men at de produsentene som er kjent for en bestemt sound(variasjoner i tonal balanse) har gjort et valg for hvordan de vil presentere innholdet på cdene.

    Dette er som valg av PU for de som spiller vinyl, og debatten tar selvsagt helt av når alle setter likhetstegn mellom kvalitet og det som drar i retning av sine preferanser.

    Når forskjellene blir små er det bare måling som vil gi et objektivt svar på hva som gjengir innholdet på mediet mest troverdig.
    Dette virker Når mørket senker seg Kom og hør eller aller helst inviter på en lytt til anlegget ditt


    Ja til musikk på blå resept………….

  4. #4
    vredensgnag
    Guest

    "I think the debate is over."

    Dagbladet kommer med en illustrasjon som kan passe. 25.000 forskjell på det vi ser.



  5. #5
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Det føles godt og vite at man har hatt rett.

    Men ærlig talt. Det jeg har mast om lenge er noe nesten alle høyttalerkontruktører og folk som jobber med profesjonelt med lyd vil nikke annerkjennende til. Høyttaler og romintegrering er det desidert viktigste. Og forskjellen på god elektronikk er relativt liten. Til tross for det, så reiser busten seg på mange her inne når man sier noe sånt og jeg blir anklaget for å spre vranglære og svada. Og skyldes ikke dette i stor grad reklame fra bransjen og skriverier fra hifi blader? Er dette sunt for hobbyen og bra for rekrutteringen? I think not.
    Representerer lydogakustikk.no

  6. #6
    vredensgnag
    Guest

    "I think the debate is over."

    Robinson kommer med et kvalifisert synspunkt - men man kan komme med innvendinger.

    F.eks. så gjelder Tiefenbruns tanker i større grad dersom man har et analogt system, med en mekanisk kilde (vinyl) enn om man har lagt opp til det han kaller et "electronic" system (digitalt).
    Men i begge tilfeller vil ht/rom ha mye å si. Har du derimot satt opp feil i vinylspilleren, så kan det få slemme følger for hva du hører, samme hvor bra ht/rom interaksjon du har.
    Så det Robinson understreker er at i dagens digitale avspillingskjeder, så er det først i ht/rom leddet at man virkelig kan oppleve store forskjeller, siden disse er "flatet" ut i tidligere ledd, så langt at man må ha ypperlig ht/rom for å høre de små nyansene som er igjen å høre ...

  7. #7
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jul 2010
    Innlegg
    260
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra orso
    Det føles godt og vite at man har hatt rett.

    Men ærlig talt. Det jeg har mast om lenge er noe nesten alle høyttalerkontruktører og folk som jobber med profesjonelt med lyd vil nikke annerkjennende til. Høyttaler og romintegrering er det desidert viktigste. Og forskjellen på god elektronikk er relativt liten. Til tross for det, så reiser busten seg på mange her inne når man sier noe sånt og jeg blir anklaget for å spre vranglære og svada. Det forteller meg at audiofile er i molbo land (beklager direkte tale). Og skyldes ikke dette i stor grad reklame fra bransjen og skriverier fra hifi blader? Er dette sunt for hobbyen og bra for rekrutteringen? I think not.
    At man ved at de "guruer" som vredensgnag referer til ikke har ret. Kunne jo også skyldes erfaring fra at have bygget et stereoanlæg op helt fra grunden altså selv konstrueret alle apparater, ja sågar gået så vidt som selv at lave komponenter.
    Plus utallige eksperimenter lytte forsøg med forskellige komponenter og konstruktions principper.
    Om du så har en af verdens bedste højtaler så vil det aldrig performe hi-fi i højeste klasse hvis elektronikken er skod eller middelmådig. Jeg kan til enhver tid lave elektronik der vil får en middelmådig højtaler til at performe på samme niveau eller sikkert bedre, som en super højtaler tilsluttet standart elektronik og kabler.


    Du kan jo spørge de der guruer hvor meget de selv har haft fingerene i grøden som man siger.
    Og hvor meget ved du selv Orso siden du kan tillade dig at pisse på folk på den måde som du gør, du må være utrolig sikker i din sag og have ufattelig stor viden, jeg ved tilfældigvis at molbo land er et overordenligt negativt ladet ord når det bruges i den sammenhæng som du gør.

  8. #8
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,039
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra orso
    Det føles godt og vite at man har hatt rett.

    Men ærlig talt. Det jeg har mast om lenge er noe nesten alle høyttalerkontruktører og folk som jobber med profesjonelt med lyd vil nikke annerkjennende til. Høyttaler og romintegrering er det desidert viktigste. Og forskjellen på god elektronikk er relativt liten. Til tross for det, så reiser busten seg på mange her inne når man sier noe sånt og jeg blir anklaget for å spre vranglære og svada. Det forteller meg at audiofile er i molbo land (beklager direkte tale). Og skyldes ikke dette i stor grad reklame fra bransjen og skriverier fra hifi blader? Er dette sunt for hobbyen og bra for rekrutteringen? I think not.
    Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser. I hifi-miljøer virker det som det er vanskelig å fronte slike synspunkter selv om det er konsensus i så og si all forskning på temaet. Men det vet jo du selvsagt alt om, Orso.

    Edit: Nå fikk jeg nesten lyst til å begynne å lese Stereophile igjen.

  9. #9
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Aug 2008
    Innlegg
    10,052
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra orso
    Det føles godt og vite at man har hatt rett.

    Men ærlig talt. Det jeg har mast om lenge er noe nesten alle høyttalerkontruktører og folk som jobber med profesjonelt med lyd vil nikke annerkjennende til. Høyttaler og romintegrering er det desidert viktigste. Og forskjellen på god elektronikk er relativt liten. Til tross for det, så reiser busten seg på mange her inne når man sier noe sånt og jeg blir anklaget for å spre vranglære og svada. Det forteller meg at audiofile er i molbo land (beklager direkte tale). Og skyldes ikke dette i stor grad reklame fra bransjen og skriverier fra hifi blader? Er dette sunt for hobbyen og bra for rekrutteringen? I think not.
    Det er jo ikke noe nytt at høyttaleren er den komponenten som har størst innvirkning på lyden. Den påstanden har jeg hørt allerede før internett ble et vanlig fenomen.

    Begrepet god elektronikk er et bredt begrep, for mannen i gata er en 2*40 Watts Denon forsterker god elektronikk og det finnes omtrent like mange meninger om hva som er god elektronikk som det er medlemmer på sentralen.


  10. #10
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Aug 2008
    Innlegg
    10,052
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Vil oppfordre moderator til å la denne tråden stå, sletting/stenging av tråder er en uting.


  11. #11
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra JENO
    Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser. I hifi-miljøer virker det som det er vanskelig å fronte slike synspunkter selv om det er konsensus i så og si all forskning på temaet. Men det vet jo du selvsagt alt om, Orso.
    Høres fornuftig ut. Tror jeg må bevege med mer i den retningen også.
    Sitat Sitat fra JENO
    Edit: Nå fikk jeg nesten lyst til å begynne å lese Stereophile igjen.
    Slikt vekker også min apetitt.

    vg:
    Sikkert helt rett når det gjelder vinyl. Det kan jeg nada om.
    Representerer lydogakustikk.no

  12. #12
    Hifi Freak Karma's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    1,965
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra thor72


    Ps. Nu er jeg ikke en kendt person som eksempelvis J. Gordon Holt eller dem der har skrevet det der referes til af vredensgnag, ...
    Jeg vil påstå at i hvert fall på dette forum er du rimelig godt kjendt. Selv om du bytter nick noen ganger..

    Om det da skulle medføre at du blir tatt mer seriøst enn f.eks. J. Gordon, skal jeg klokelig ikke si så mye om.

  13. #13
    Hifi Freak ayaboh's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2005
    Innlegg
    1,690
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra JENO

    Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser.
    Jeg snakker også bare med dem som er enige med meg.

  14. #14
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,039
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra ayaboh
    Sitat Sitat fra JENO

    Det er ikke rart at jeg stort sett har sosial omgang bare med musikere og studionisser.
    Jeg snakker også bare med dem som er enige med meg.
    Artig tolkning!

    Problemet er bare at jeg noen ganger føler meg fremmedgjort i settinger med audiofile. Har vært på et par demoer jeg hørt helt klare problemer knyttet til f eks rom/plassering eller svakheter i en høyttalerkonstruksjon, mens de andre til stede har identifisert de samme problemene som "for dårlige kabler" eller "skulle hektet på en rørforsterker". Da føler jeg ikke grunnlaget er til stede for å danne nye vennskap (mulig jeg har nok venner fra før ) Tviler ikke på at det er mange hyggelige hifi-interesserte i Trondheim som jeg sikkert kunne hatt interessante samtaler med, men omgangskretsen min er nå engang ganske etablert, og hifidiskusjoner synes jeg der er greit å føre på nettet, både på HFS og internasjonale fora.

  15. #15
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jul 2010
    Innlegg
    260
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra Karma
    Sitat Sitat fra thor72


    Ps. Nu er jeg ikke en kendt person som eksempelvis J. Gordon Holt eller dem der har skrevet det der referes til af vredensgnag, ...
    Jeg vil påstå at i hvert fall på dette forum er du rimelig godt kjendt. Selv om du bytter nick noen ganger..

    Om det da skulle medføre at du blir tatt mer seriøst enn f.eks. J. Gordon, skal jeg klokelig ikke si så mye om.
    Måske det var en ide at kommentere og evt. argumenter mod det jeg faktisk skriver i stedet for at tage en løsrevet sætning og bruge den til at dyrke din aversion/foragt for mig.

  16. #16
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra JENO
    Problemet er bare at jeg noen ganger føler meg fremmedgjort i settinger med audiofile. Har vært på et par demoer jeg hørt helt klare problemer knyttet til f eks rom/plassering eller svakheter i en høyttalerkonstruksjon, mens de andre til stede har identifisert de samme problemene som "for dårlige kabler" eller "skulle hektet på en rørforsterker". Da føler jeg ikke grunnlaget er til stede for å danne nye vennskap (mulig jeg har nok venner fra før ) Tviler ikke på at det er mange hyggelige hifi-interesserte i Trondheim som jeg sikkert kunne hatt interessante samtaler med, men omgangskretsen min er nå engang ganske etablert, og hifidiskusjoner synes jeg der er greit å føre på nettet, både på HFS og internasjonale fora.
    Kjenner meg godt igjen her Jeno. Og man trives best med de man er noenlunde på linje med. Kanskje vi skulle starte et "objektivist" lydlaug. Men litt lang avstand da. Måtte ha blitt en samling eller to i året. Har vært inne på tanken noen ganger. Noen gode seminarer/foredrag og tester under kontrollerte former kunne ha vært interessant.
    Representerer lydogakustikk.no

  17. #17
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Interessant kommentar om skribenters lytterom.

    When you go to the RealTraps web site, follow the link on the home page to
    an article by Stereophile reviewer Kalman Rubinson; it has photos of his
    listening room. I always find it interesting to see what a reviewer’s room is
    like.

    Let me state that I don’t have a perfect listening room, although, I think it is
    pretty good, nor am I taking a cheap shot at someone I don’t know, BUT I
    was disturbed by a couple of things about Mr. Rubinson’s room. First, he has
    a coffee table piled full of CDs directly in front of his listening position. Having
    anything between the listener and speakers is asking for an acoustic problem,
    especially something with a flat hard surface. I was also concerned by how
    close to his left speaker his equipment rack sits. The left speaker has to be
    working in a different acoustic environment than the center or right
    speakers. At least the room is decent sized.

    Kalman is welcome to come over and dis my room at any time of his
    convenience.

    Over the years a number of magazines have run profiles on their reviewer’s
    listening rooms. I have seen a number of these articles in The Abso!ute
    Sound, Hi Fi News, and Hi Fi + and found them very interesting. In quite a
    few cases, I have been shocked, yes shocked, to see the sort of room some
    reviewers are listening in—not just listening, but making widely-read,
    influential judgments regarding equipment and recordings. Some of these
    reviewers have passed judgment on equipment, often very expensive
    equipment, in rooms that should have gotten their opinions laughed at if not
    readily dismissed. I remember someone at Hi Fi News (years ago) who was
    listening in a ten foot square room. I have a spare bedroom that size and I
    cannot even imagine how it could make a tolerable listening room much less
    one in which serious evaluations could be done.

    Alas, I don’t think reviewing in a “questionable” room is an uncommon
    occurrence. While reviewers pretty much universally list the equipment and
    recordings they are using for evaluating equipment, without knowing
    something about the room they are in, you really can’t take their conclusions
    too seriously. I think if we knew as much about a reviewer’s listening space
    as we know about his equipment, we would be a lot less impressed by what
    he has to say, which is unfortunate.

    The listening room truly is another component of the audio system. Because
    changing it is difficult, even impossible, we tend to ignore the whole issue of
    the room and just pretend it isn’t there. This is wrong. While most of my
    hardware components are fairly modest in high-end terms, I do have a good
    listening room, which can realize my component’s potential. I think this is
    musically far preferable to having the most expensive equipment available
    situated in a lousy room*.
    Kilde: http://www.twochannelaudio.com/Somet...acoustics.html
    Representerer lydogakustikk.no

  18. #18
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,039
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Sitat Sitat fra orso
    Kanskje vi skulle starte et "objektivist" lydlaug. Men litt lang avstand da. Måtte ha blitt en samling eller to i året. Har vært inne på tanken noen ganger. Noen gode seminarer/foredrag og tester under kontrollerte former kunne ha vært interessant.
    Kanskje det hadde vært noe. Personlig liker jeg ikke merkelappen "objektivist" da jeg ser på meg selv som ganske åpenhjertet. Det er det sikkert andre som gjør også, men som et klokt hode har påpekt før meg er det ikke særlig "open minded" å fornekte kunnskap.

    Men da jeg har hatt mindre hifiutstyr på besøk hjemme enn de fleste, holder jeg muligheten åpen for at jeg kan ha gått glipp av noe. Det er jo såpass mange (bl a Fidelity) som er fryktelig opphengt i kildeutstyret, men har et mer avslappet forhold til høyttaler rom. Mye av grunnen til dette tror jeg sikkert har med å gjøre hva som er praktisk. Å skifte komponenter er praktisk gjennomførbart, men å sette STORE høyttalere langt utpå stuegulvet og fylle opp veggene med akuprodukter er ikke like enkelt å gjennomføre for de fleste (ei heller for meg), derfor tror jeg mange synes det er enklere å fokusere på elektronikken. Men for å ikke fremstå som bedreviter holder jeg muligheten åpen for at jeg kan ha gått glipp av noe med min, tross alt, begrensede erfaring med forskjellig utstyr.

  19. #19
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Her er en måte å tenke akustikk på uten akustiske tiltak:
    http://www.audiocircle.com/index.php?topic=74098.0

    Kanskje interessant for deg vg at vedkommende solgte Orion og Thor systemet.
    Representerer lydogakustikk.no

  20. #20
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    482
    Tagget i
    0 Innlegg

    "I think the debate is over."

    Jeg mener at årsaken til de uforsonlige motsetningene i denne sammenhengen, er at "Hi-fi karer" flest ikke først å fremst er opptatt av lydkvalitet fra et objektivt ståsted. Det viktigeste er at det blir gjort på en ren og ubesudlet måte, og da mer eller mindre på samme vis som de har holdt på med siden søttitallet.
    Jeg er heller ikke i tvil om om at det er et betydelig flertall av de aktive medlemene her som kommer inn under denne katerogien, så hva er det å krangle om egentlig?

Side 1 av 9 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed