Bare så det er sagt - det er viktig å eksperimentere med toe-in da dette endrer klangbalansen.emokid skrev:Jeg mener at virkelig nærfelt er der du har plassert høyttalerne slik at du kun hører direktelyd fra høyttalerne. Altså slik at reflektert lyd har en avstand på 1.65 ganger direktelyden (ikke siter meg på det tallet, husker ikke eksakt). Det er derfor romstørrelsen som definerer hva som er nærfelt.
Jeg har pleid å bruke en mellomting, der jeg har "fjernet" sideveggene akustisk med akustikkplater, og fått bittelitt hjelp i bassen fra bakvegg. Så lite som mulig toe-inn (ikke mer enn at du får riktig fokus i lydbildet, avhenger av type elementer og høyttaler). Akustikkplater i førsterefleksjonspunktet gjør at du kan bruke mindre toe-in, slik at lydbildet blir større og mindre "presset". Men som sagt, ikke la det gå på bekostning av fokuset.
Heilt klart. Og når så perspektivet endrar seg samstundes, må ein til å kompromisse. Ikkje alle høgtalarar fungerer i alle slags rom....Roysen skrev:Bare så det er sagt - det er viktig å eksperimentere med toe-in da dette endrer klangbalansen.emokid skrev:Jeg mener at virkelig nærfelt er der du har plassert høyttalerne slik at du kun hører direktelyd fra høyttalerne. Altså slik at reflektert lyd har en avstand på 1.65 ganger direktelyden (ikke siter meg på det tallet, husker ikke eksakt). Det er derfor romstørrelsen som definerer hva som er nærfelt.
Jeg har pleid å bruke en mellomting, der jeg har "fjernet" sideveggene akustisk med akustikkplater, og fått bittelitt hjelp i bassen fra bakvegg. Så lite som mulig toe-inn (ikke mer enn at du får riktig fokus i lydbildet, avhenger av type elementer og høyttaler). Akustikkplater i førsterefleksjonspunktet gjør at du kan bruke mindre toe-in, slik at lydbildet blir større og mindre "presset". Men som sagt, ikke la det gå på bekostning av fokuset.
Mvh
Roysen