Resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Ørets form

Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Mar 2008
    Innlegg
    325
    Tagget i
    0 Innlegg

    Ørets form

    Har tenkt en del rundt dette temaet, men har ikke kommet frem til noe konkret.

    Ørets form er ulik fra person til person, og burde ha en invirkning på hva vi hører. Men mikrofoner og andre måle gadgets har ikke denne gjenstanden, bare fri luft mellom lydgjengiver og mikrofonen.

    Kan ørets forskjellige form fra person til person ha en innvirkning til hvilket anlegg vi kjøper? kan det være att vi faktisk hører den samme lyden i de forskjellige prisklassene, men vi må gå forskjellige veier for og nå det?

    Og, hvorfor har ikke mikrofoner et "øre" på enden for og ta opp og måle frekvenskurven? Hva med "hi-end øre model, custom made for og passe ditt øre, med adapter til og sette på din mikrofon"

    Og, hører vi en helt rett frekvenskurve, eller går det opp og ned, som gjør att høyttaler som motsatt dipper og bunner høres bedre ut fordi det gjevnere ut "frekvenskurven" i vår hjerne.

    Er det noen som har sjekket att vi hører så og si likt og att ørets form faktisk er som den er for og "rette" opp for feil resten av anatomien gjør?

    Ta for eksempel;
    Det vi hører rundt 30hz>1hz ruller ganske svakt av, og ved og ha en høyttaler som går proposjonelt opp over vill for denne personen høres ut som en rett kurve.
    Eksempelet blir samme på virken frekvens du er på så klart

    Har ikke funnet noen tråder om dette, som jeg syns er litt snålt.
    Noen tanker som har slått meg de siste månedene.


    en ting til; hvorfor er mikrofonene pekt rett mot høyttalerne, når ørene står i en vinkel rundt 60 grader?
    A little heresey is good for the soul....

  2. #2
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    4,674
    Tagget i
    6 Innlegg

    Ørets form

    Flatt utenfor øret i stereoen betyr at lyden vil bli avspilt ganske lik som originalen. Hvis du begynner å manipulere høyttalerlyden for å korrigere det som skjer i øret, så vil kopien ikke lengre likne originalen.
    Jeg står bak Juice Hifi og Audiolense

  3. #3
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Mar 2008
    Innlegg
    325
    Tagget i
    0 Innlegg

    Ørets form

    Sitat Sitat fra Bx
    Flatt utenfor øret i stereoen betyr at lyden vil bli avspilt ganske lik som originalen. Hvis du begynner å manipulere høyttalerlyden for å korrigere det som skjer i øret, så vil kopien ikke lengre likne originalen.
    Har vært på tanken på det selv, att vi prøver det så likt virkeligheten som mulig så for øret tolke det som den gjør med alle andre lyder.
    Men jeg føler ikke att diskusjonen ender der.
    Hva om det hadde vært mulig og sette opp en stereo som spiller en rett kurve for den som hører på og ikke hvordan han som hører på oppfatter en rett kurve. Som sagt, jeg er i mitt filosofiske hjørne i dag.
    A little heresey is good for the soul....

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg

    Ørets form

    Sitat Sitat fra duality
    ...
    Kan ørets forskjellige form fra person til person ha en innvirkning til hvilket anlegg vi kjøper? kan det være att vi faktisk hører den samme lyden i de forskjellige prisklassene, men vi må gå forskjellige veier for og nå det?
    ...
    Det kan være en sammenheng der, men jeg tror den er liten. Du har aldri hørt med andre ører enn de du har, dine ører er din referanse. Øret er på mange måter en retningsbestemt og frekvens avhengig «forsterker».

    ...
    Og, hvorfor har ikke mikrofoner et "øre" på enden for og ta opp og måle frekvenskurven? Hva med "hi-end øre model, custom made for og passe ditt øre, med adapter til og sette på din mikrofon"
    ...
    Fordi slike opptak ville være ubrukelige i en normal reproduksjonskjede. Hvordan øret betoner ulike frekvensområder er ganske irrelevant ift. målinger av f.eks. vanlige høyttalere. Det er relevant ift. måling hodetelefoner o.l. og i forhold til HRTF behandling av lyd til gjengivelse over hodetelefoner o.l. Det finnes noen kunsthodeoppsett som bruker modellerte ører, men som regel til andre ting enn opptak av musikk, f.eks. studier/måling av aksutikk og hodetelefoner. Enklere kunsthoder (uten modellerte ører) brukes som regel til kunsthodeopptak av musikk. Kunshodeopptak av musikk er i utgangspunktet kun egnet til gjenngivelse over hodetelefoner (hvor de kan fungere helt utmerket)

    ...
    Og, hører vi en helt rett frekvenskurve, eller går det opp og ned, som gjør att høyttaler som motsatt dipper og bunner høres bedre ut fordi det gjevnere ut "frekvenskurven" i vår hjerne.
    ...
    Du hører «naturlige» lyder uten EQ (ekskl. den EQ øret bidrar med), dvs det som kommer fram til øret av naturlige lyder er «uten» EQ. Øret er ulineært og resonant, det har også frekvensavheing tidsvariabel «autogain», en liten bit av dette fremgår av «equal loudness contour». «Lossy» datakomprimering av lydfiler skjer bla. ved hjelp av ørets maskeringseffekt; dvs at vi ofte er dårlige til å høre svakelyder som ligger nært sterke lyder i frekvens. Slike svake maskerte lyder kan med andre ord fjernes «uten» «tap» av lydkvalitet. En skjønnsomm EQ av HT og rom ift. «skavanker» til hørselen kan gjøre enkelte deler av reproduksjonen tydeligere, men som sagt hører du naturlige lyder uten EQ. Evt skavanker i hørselen er «normaltilstanden»; det er ikke dermed sagt at det ikke er fordelaktig å ta vare på høreselen eller evt rette opp skavanker om mulig.

    ...
    Er det noen som har sjekket att vi hører så og si likt og att ørets form faktisk er som den er for og "rette" opp for feil resten av anatomien gjør?
    ...
    Det er sikkert noen som har forsket på noe over temaet. Jeg kommer ikke på noe konkret i farten. Jeg tviler på at vi hører likt, det er mye «erfaring», interesse og motivasjon som styrer hvordan og hva vi hører. Les Daniel Levitin: This is your brain on music - den er en liten åpenbaring om hvordan den grå massen mellom ørene påvirkes av musikk (o.l.) 5,38£ hos Amazon.co.uk. Boka er overraskende lettlest, uten at jeg fikk inntrykk av at innholdet var banalisert for å gjøre det lesevennlig.

    ...
    Ta for eksempel;
    Det vi hører rundt 30hz>1hz ruller ganske svakt av, og ved og ha en høyttaler som går proposjonelt opp over vill for denne personen høres ut som en rett kurve.
    Eksempelet blir samme på virken frekvens du er på så klart
    ...
    Jeg forstår ikke eksemplet ditt, kan du prøve å omformulere?

    ...
    Har ikke funnet noen tråder om dette, som jeg syns er litt snålt.
    Noen tanker som har slått meg de siste månedene.
    ...
    Fortsett med undringen, det er sundt og utviklende!

    ...
    en ting til; hvorfor er mikrofonene pekt rett mot høyttalerne, når ørene står i en vinkel rundt 60 grader?
    Jobben til en målemikrofon og øret er vidt forskjellig. Målemikrofoner måler best/rettest rett på aksen, dvs at en målemikrofon rett på aksen til HT vanligvis gir denminst forvrengt informasjon om frekvensresponsen til ht (on-axis), men det er mangt og mye mer om måling av frekvensresponsen til HT enn «on-axis», les. f.eks. HT-målingen i stereophile og bli litt klokere og mye mer forvirret Øret «måler» forskjellig avhengig av bla. hvilken vinkel lyden har ift øret, denne informasjonen inngår i hvordan du retningsbestemmer lyd (i tilegg til hvordan samtidig lyd opptrer forskjellig i høyre vs venstre øre). HT «skal» gjennskape det lydfeltet som er kodet inn på kildematerialet (CD-plata). Den eneste antakelsen om frekvensgangen ift en slik reproduksjon som gir «universell»/«allmengyldig» mening, er en tilnærming til flat og rett frekvensgang (på ett eller annet vis). Merkelige ideer om krumspring i frekvensresponsen vil få begrenset anvendelighet.

    .... det var et lite utdrag av mine egne missforståelser om temaet ...

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  5. #5
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Mar 2008
    Innlegg
    325
    Tagget i
    0 Innlegg

    Ørets form

    Sitat Sitat fra KJ

    ...
    Ta for eksempel;
    Det vi hører rundt 30hz>1hz ruller ganske svakt av, og ved og ha en høyttaler som går proposjonelt opp over vill for denne personen høres ut som en rett kurve.
    Eksempelet blir samme på virken frekvens du er på så klart
    ...
    Jeg forstår ikke eksemplet ditt, kan du prøve å omformulere?
    enkelt formulert; si att jeg har en hørsel som er synker 6db fra 30hz til 20hz, vill en høyttaler som stiger proposjonalt i dette området, vill for meg høres ut som en rett kurve..

    Mange bra poenger du tar opp her forresten!
    A little heresey is good for the soul....

  6. #6
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,377
    Tagget i
    3 Innlegg

    Ørets form

    Sitat Sitat fra duality
    ...
    enkelt formulert; si att jeg har en hørsel som er synker 6db fra 30hz til 20hz, vill en høyttaler som stiger proposjonalt i dette området, vill for meg høres ut som en rett kurve..
    ...
    Nei sannsynligvis ikke. Du hører «naturlig» bass med den hørselen du har, dvs med fallende følsomhet nedover i frekvens. Dersom du hever nivåt i bassen tilsvarende den svekkede hørselen i det området kan det bli for mye ift «hverdagsreferansen». En viss heving er kanskje fordelaktig, mest på grunn av evt bedre tydelighet, men «1 til 1» ift ørets følsommhet tror jeg blir alt for mye.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  7. #7
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    4,219
    Tagget i
    0 Innlegg

    Ørets form

    en hører en gitar bli spilt på samtidig som det tas opp.

    så hører en opptaket over et anlegg.

    om anlegget presenterer opptaket helt i tråd med framførelsen live vil det låte likt.

    ergo er ørets form uvesentlig i forhold til musikken.

    det er det samme som høres i begge tilfeller.
    Jeg jobber hos OHC.

  8. #8
    vredensgnag
    Guest

    Ørets form

    Gordon Brown, som nå har fått mye fritid, har et perfekt hifi-hode.

    Det er bredt, og ørene er gigantiske. Fordi hodet er stort så skjønner man nesten ikke hvor store ørene er, men da han stod ved siden av Cameron og Clegg ble det meget tydelig.



    Ørene hans er så store at de tilsvarer effekten du ville fått om du la hendene bak dine egne ører og brukte dem for å samle lydbølgene og føre dem inn i dine øreganger. Dette påvirker spesielt midt- og toppfrekvensene, og gir større trykk og nyanser i disse.

    Så øreform har mye å si! Og lytter man til musikk tett inntil en bakvegg så brukes ikke de viklingene i øret som er skapt for å gi rominformasjon til hjernen ...
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed