Noen som kan tolke impulsresponsen?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Er det noen som føler seg kvalifisert til å forklare hvordan man tolker disse og hvilken tilleggsinformasjon man får her i forhold til frekvens/vannfall?
 

Vedlegg

T

timc

Gjest
Litt vanskelig uten en referansemåling av høyttaleren. Men anntatt at høyttalerens impulsrespons er perfekt, indikerer alle ujevnhetene refleksjoner, og hvor de kommer fra (distanse) relativt til påtrykt impuls.


-Tim
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Matematisk sett gir dette ingen tilleggsinformasjon utover frekvensresponsen. Det er bare to måter å se samme virkelighet på, hhv i tids- og frekvensdomenet. Enkleste måte å forstå det på er å forestille seg en ren sinusbølge ved en gitt frekvens. I frekvensdomenet er den en impuls ved den aktuelle frekvensen, mens i tidsdomenet er den en sinuskurve som funksjon av tid. Motsatt vil en skarp impuls i tidsdomenet være et bredt spektrum i frekvensdomenet. Måleprogrammer vil typisk generere frekvenskurve fra impulsmåling eller motsatt, slik at du slipper å gjøre to separate målinger av samme sak.

Når det er sagt, virker det som om øret ikke er helt enig. Mitt inntrykk er at forløpet i de første millisekundene også påvirker lokalisering av lydkilden og en mer ubestemmelig følelse av "virkelighet". Deretter følger en periode hvor øret (dvs hjernen) "integrerer opp" energien over litt tid til et helhetsinntrykk av tonalitet, før den til slutt er i stand til å skille ut en refleksjon som et distinkt ekko adskilt fra det første signalet. Derfor synes jeg det er nyttig å se begge fremstillingene, både frekvensgang og impuls, ettersom de oppleves som ganske forskjellige ting.

Dessuten kan man lese en del tekniske ting rett ut av impulskurven, såsom fasefeil eller tidsforsinkelse mellom bass- og diskantelement, refleksjoner fra baffel/gulv/vegger/tak, osv. Hvis man ser en refleksjon etter 1,0 ms, vet man jo at den refleksjonen hadde 34 cm lenger reisevei enn direktelyden (lydens hastighet er 340 m/s = 340 mm/ms = 34 cm/ms), og da er det ikke så vanskelig å gjette at dette kanskje er kanten på baffelen i en eller annen retning. Det er ikke like opplagt å lese det samme ut av en frekvensgang som viser en bølgedal ved 500 Hz, selv om nøyaktig den samme informasjonen er innebakt i kurven.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Ikke sikker på hvor alle disse målingene er tatt, men tar jeg ikke helt feil så er blå og grønn hjemme hos meg.
Er det Deqx'ens impulskorreksjon som er grunnen til at det meste skjer over streken?
 
T

timc

Gjest
Asbjørn skrev:
Når det er sagt, virker det som om øret ikke er helt enig. Mitt inntrykk er at forløpet i de første millisekundene også påvirker lokalisering av lydkilden og en mer ubestemmelig følelse av "virkelighet". Deretter følger en periode hvor øret (dvs hjernen) "integrerer opp" energien over litt tid til et helhetsinntrykk av tonalitet, før den til slutt er i stand til å skille ut en refleksjon som et distinkt ekko adskilt fra det første signalet.
Ikke bare ditt øre ;)

Dette er ett velkjent fenomen. Ørene interpolerer avstand og nivåforskjellen mellom de plukker opp, og dette danner grunnlaget for evnen til å lokalisere hvor en lyd kommer fra. Initiallyden er den som i størst grad bestemmer. Det som kommer etter, må enten være kraftig, eller dra mye ut i tid for å "overprøve" førsteinntrykket. Hvor høyt og hvor lang etterklangen må være kommer ann på nivå og frekvens.

-Tim
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Du bommer ikke…..

Jeg tror det er tre ting som gjør at den blir såpass bra, hvordan disse blir vektet…?

1. Mye bredbåndet demping
2. Ikke passive delefiltre og null hull
3. Tidskorrigering mellom topp/bunn

Nr 2 tror jeg er hovedgrunnen til at det meste skjer over streken
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.271
Antall liker
2.508
Torget vurderinger
1
Nå skal ikke jeg belære noen når det gjelder hjernen/ørene sin funksjon så dette blir mest synsing :)

Vet heller ikke om du mener lokalisering in real Life eller lokalisering i lydbildet men det blir mye av det samme, bortsett fra ekko som jeg tror de færreste opplever i sitt lytterom.

Ting som påvirker hvor man tror ting er lokalisert er mengden ambiens som følger lyden, tonal sammensetning, nivå. Lysere toner tenderer til å virke nærere enn dypere toner med samme nivå og ambiens.

Her er frekvenskurven til to av Ir’ene vist med 1/3 oktav glatting noen som vil plassere de sammen?
 

Vedlegg

T

timc

Gjest
Roald skrev:
Vet heller ikke om du mener lokalisering in real Life eller lokalisering i lydbildet

Jeg mente begge deler. Altså retningsbestemmelse av lyd generelt.

Du kan søke opp følgende begrep:

Binaural localization
Law of the first wavefront
The Franssen effect
The presedence effect



-Tim
 
Topp Bunn