Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 78
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak BanjoArrne's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Innlegg
    1,433
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Synes disse kontruksjonene begynner bli mer og mer interessante,da jeg merker en økning av dedikerte musikkentusiaster,audiofile,eller hifi-tullinger som vi også blir kalt,som har begynt å ta i bruk slike.Enten som rene dipoler eller ved hybrid-løsninger.Det virker også som om slike konstruksjoner er generelt mer omtalt for tiden også.
    Tenkte derfor prøve meg på en tråd her.

    Har ikke hørt så mange rene dipoler,men mitt generelle inntrykk av gjengivelsen dipoler står for er likevel positiv. Hurtig,transparent/klar/åpen,stort lydbilde,god gjengivelse av rom,men kanskje litt vel lett på tå er det som jeg til nå forbinder med dipoler.
    Denne "lett på tå" er vel nesten det eneste jeg vil sette fingeren på ved gjengivelsen fra dipoler jeg har hørt.Kanskje litt naivt,men jeg vet ikke for meget og har vel heller ikke hørt nok til å uttale meg særlig bastant.Skjønnt det ville jeg kanskje ikke gjort uansett om jeg kunne,da dette som regel bare lukker dørene for muligheten til å lære mer enn man selv allerede vet.
    Det er jo det jeg vil ta tak i her.Få mer kunnskap om dipoler og deres egenskaper,positve som negative,samt hvordan de reagerer mht. plassering og rom.Samle kunnskapen på en tråd.Det virker som om den er veldig spredt,men god.Finner litt her og litt der,stykkevis og delt.kan ikke huske å ha lest en tråd som dreier seg om dipoler generelt og konstruksjoner der dette er helt eller delvis tatt i i bruk,her på HFS.

    Det jeg mener er at dipoler gjør mye bra,helt klart,nesten til det magiske av og til.Illusjonen av en 3-dimensjonal gjenigvelse har jeg vel ikke hørt bedre enn fra slike dipoler.Selv om jeg ikke prioriterer dybden i lydbildet så forferdelig mye her hjemme så må jeg si det er imponenrende når man kan se for seg for eksempel en kontrabassist stå 3 meter bak høyttalerne,til høyre,borte ved inngangen til kjøkkenet til noen.Man får nesten lyst til å si "sett på litt kaffe da" når Arild Andersen står der å støtter seg til dørkarmen mens han lystig klimprer på Kontra`n sin.Dette opplevde jeg hjemme hos en med noen Gradienter.Flott oppsett og veldig god gjengivelse av musikk,rett og slett.Det eneste jeg savnet om jeg skal være ærlig,var vel litt mer fysisk trøkk.Vet ikke hva jeg skal kalle det ellers....den tunge dynamikken som man kjenner på kroppen?Nesten samme oppfatning hadde jeg med Tonart Etera III på hjemlån.Meget god på det meste og overgår vel prislappen sin hva lydkvalitet angår,men savnet den siste tyngden.De krevde også litt for mye plass her for å spille optimalt og om jeg i tillegg måtte hatt sub(-er) så hadde det rett og slett blitt for mye i en stue på i underkant 25m2.Likevel sitter gjengivelsen fra dipoler igjen som en meget positiv opplevelse,så dette vil jeg gjerne vite mer rundt.Kanskje flere finner interesse rundt dette?

    Finnes det rene dipoler som har skikkelig fysisk trøkk uten at størrelsen blir abnorm,eller er det det som er akilleshælen for en dipol?At basselementer må overdimensjoneres veldig å ha lang slaglengde for å få dette til?

    Ser det er mange som kombinerer dipoler og subwoofere med godt hell,som jeg går ut ifra er for å få denne ekstra kraften,tyngden og fysiske drivet i musikkgjengivelsen.Kan dette være framtiden for høyttalere?Vil dette markedet/utvalget bli større?
    Har litt tro på disse hybridkonstruksjoner mht til dipoler.Kanksje man får hentet ut mye bra fra flere verdener slik?Kunne godt tenkt meg å høre et skikkelig hybridoppsett om jeg kan kalle det det.Det har jeg ikke hørt enda.

    Et par eldre tester med målinger:

    http://www.stereophile.com/floorloud...peaker_system/
    http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/328/
    http://www.stereophile.com/floorloud...7_loudspeaker/


    Hvilke merker lager dipoler eller variasjoner rundt dette i sitt assortement i dag?

    Her er noen jeg fant ved litt sveiping på nettet(gamle og nye).Vet ikke om alle fortsatt eksisterer:
    Jamo

    TonArt

    Tangen

    Gradient

    Linkwitz

    Swans

    Emerald Physics

    Audio Artistry

    Genesis

    Nola



    Det virker som det er litt å velge i når det kommer til dipoler i dag,men om man sammenligner med bassrefleks,som vel utgjør majoriteten av høyttalerutvalget på markedet i dag så blir det vel ikke rare greia.En annen sak er at det ikke ser ut til å finnes noe særlig av det man kan kalle "rimelige" ferdigkunstruksjoner av dipoler.Er det fordi det er dyrere å prosusere slike?Eller er det kanskje fordi det er er mer for spesielt interesserte?
    Det hadde jo vært litt spennende å hørt mer av slike,både som rene dipoler og i kombinasjon med ekstern bassdel osv. ,men det finnes ikke rare utvalget i Trondheim i allefall.
    Det jeg ser og som har fått meg til å tenke mer på denne type konstruksjoner,er at det også er mange fler som har begynt å bygge slike konstruksjoner selv og er strålende fornøyde.Det gjør jo at jeg i begynner å undre,"hva har de funnet ut?" og "Er dette veien å gå?"


    På noen områder så har jo jeg også hørt selv at det er noe jeg synes gode dipoler virker som gjør veldig riktig.Musikken flyter veldig godt i rommet og forlater høyttalerne.Der har jo ikke musikken noen kasse og boltre seg i heller.Det gir en slik god gjengivelse av akustikk og perspektiv og gjør også musikken enormt gjennomsiktig,åpen/klar slik at det får en "nesten til å ta på"-følelse.Den veggen man ofte føler mellom lytter og musikk ved ikke de beste kassehøyttalere blir borte når musikken gjengis så åpent og transparent.Det er det vel ingen som har noe imot?


    Dette bunner jo ut i at jeg synes det er veldig mye som er spennende rundt dipol og dipolløsninger.
    Spørsmålene er vel litt slik:

    Hvilke synspunkter,tanker og oppfatninger har dere rundt dipoler og hybridløsninger ved denne type konstruksjoner?

    Hva synes dere som eiere og hva har dere funnet ut som gjør dipoler til noe å se nærmere på?


    Hva tror dere så langt er konstruksjoner som kan være interessante å se nærmere på for å få slike høyttalere(dipoler og hybrider) lettest til å fungere enda bedre?














    Vincent - ROTEL - Pro-Ject - Kimber - Black Magic - RS Aurora - Royd
    -Det är en konst som få forstå att vara stark, men mild ändå. Karl August Nicander

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Feb 2003
    Innlegg
    2,436
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Langt og godt innlegg med spennende spørsmål.

    Som jeg leser innlegget ditt virker det som mitt og ditt inntrykk av hva dipoler kan og ikke kan er rimelig likt - de er uslåelige (i mine ører) på egenskaper som hurtighet, transparens, åpen og stort lydbilde og slike ting - dog har jeg enda til gode å høre dipol-konstruksjoner som "slår" på samme måte som jeg har hørt kasseHT gjøre, spes. i bassen (og disse erfaringene inkl. Tangen sine daværende prototyper med 21" (eller noe sånt)). Så nei, vil du ha fysisk trøkk så vet jeg ikke om dipoler er veien å gå. Dessuten syns jeg de er kilne på plassering - litt kan bety veldig mye, ut i fra min erfaring (mine Magnepaner har jeg vel hatt i snart 3 år, så jeg innbiller meg at jeg har en del erfaring med plassering av slike type HT).

    Et annet problem (?) med dipoler er at de ofte krever litt plass - min plassering er nok absolutt minstemål for hva som er mulig å få til med lengde fra bakvegg spesielt og jeg innbiller meg at de trives best i litt større rom enn mitt (mitt er 25 kvadrat, sånn cirka).

    For min del er det jeg liker best med mine dipoler at de slipper lyden så utrolig godt. Det er noe så fascinerende lite produsert over lyden de skaper at det i mine ører er nærmere musikk enn mye annet jeg har hørt. Og det jeg har hørt av Gradient, Martin Logan og Tangen sine systemer deler det samme - denne ah... uanstrengtheten i mangel av et bedre ord. Hvilket minner meg på at jeg aldri kom meg videre i min tenkte føljetong over erfaringer fra siste Tangen-besøk. Akk, dette virkelige livet som skal gripe så hardt inn i perioder.
    ____________________________________
    Server / Audiolense / HTPC - DIY DAC-TVC - Heretical - Hegel H2A - Magnepan MG12 (moddet delefilter) - GIK Acoustics

  3. #3
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,529
    Tagget i
    4 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Jeg tror ikke jeg orker en ny runde på dette. Innimellom all kranglinga fikk jeg vel sagt det som skulle sies i den forrige tråden.

    Ellers er jeg enig i at dipoler har veldig mye for seg. Jeg er dessuten glad for at en og annen produsent har sett lyset. Prinsippet gir en del fordeler. Det blir spennende å se hva som skjer med kompromissløs utførelse.

    Solbriller, karer. Fremtiden er lys.

    P.S. Jeg tror ikke Genesis er dipoler.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  4. #4
    timc
    Guest

    Dipoler og Hybrider

    Tror mellomtone/diskant er dipol på Genesis. Bassene er trykkammer.



  5. #5
    Hifi Freak DIY_dude's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    1,288
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Sitat Sitat fra BanjoArrne
    Finnes det rene dipoler som har skikkelig fysisk trøkk uten at størrelsen blir abnorm,eller er det det som er akilleshælen for en dipol?At basselementer må overdimensjoneres veldig å ha lang slaglengde for å få dette til?
    Nei, det finnes ikke dipoler som gir skikkelig fysisk trøkk. Et element i en kasse vil skape merkbare trykkforandringer i lytterommet, mens for en dipol vil dette trykket utlignes ganske raskt. Det er en typisk dipolegenskap, som du ikke kan omgå med store elementer eller lang slaglengde. Det er heller ingen akilleshæl. Det er snakk om smak og behag.
    JRiver Media Center + Thuneau Allocator, exaU2I + 6 kanals ekte DIY AD1862 dac, Aspen Amplifiers NAKSA 70, Holton HPA-NXV200L R3, JBL D2 i JBL PT-F95HF, JBL 2169H i Autotech, FaitalPRO 18HP1040

    Tidligere faenjeggiropp. Har byttet tilbake til mitt opprinnelige nick.

  6. #6
    Hifi Freak Audiodidakt's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2004
    Innlegg
    1,319
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Stig Tangen har vel sagt noe sånt som at det trengs 4 ganger areal for å få samme "trykk"/slam fra dipol som fra lukket kasse.

    (Fritt etter min tolkning)

  7. #7
    Hifi Freak DIY_dude's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    1,288
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Ja, det kan sikkert være en helt ok tommelfingerregel, men det vil være avhengig av elementets T/S-parametere. Uansett vil ikke en dipolbass føles like "trykkende" som en lukket kasse, selv om lydnivået er det samme.
    JRiver Media Center + Thuneau Allocator, exaU2I + 6 kanals ekte DIY AD1862 dac, Aspen Amplifiers NAKSA 70, Holton HPA-NXV200L R3, JBL D2 i JBL PT-F95HF, JBL 2169H i Autotech, FaitalPRO 18HP1040

    Tidligere faenjeggiropp. Har byttet tilbake til mitt opprinnelige nick.

  8. #8
    Hifi Freak slowmotion's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    5,860
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Jeg synes det er deilig og slippe den "trykkende" bassen.
    Jeg bruker 2 15" per side, men det er nok minimum av hva man trenger.
    4 15" per side hadde vært passe tenker jeg, i vanlige stuer.


  9. #9
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    16,993
    Tagget i
    1 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Trivia: Åtte 21" har samme membranareal som hundre 6,5".

    Jeg bruker 2 12" per side, har juksa litt med trykkammerbass under 40 Hz.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    And you can't find your waitress with a Geiger counter and she hates you and your friends and you just can't get served without her

  10. #10
    Hifi Freak coolbiz's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Sted
    Sydvestlandet
    Innlegg
    7,551
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Jeg synes det er deilig og slippe den "trykkende" bassen.
    Samme her. Det eneste unntaket er muligens enkelte rocka live-opptak der det på sett og vis er PA-lyd som er referansen.

    Sitat Sitat fra slowmotion
    Jeg bruker 2 15" per side, men det er nok minimum av hva man trenger.
    4 15" per side hadde vært passe tenker jeg, i vanlige stuer.
    Selv har jeg 2 x 10" på hver side, og opplever det som tilstrekkelig. Det kommer nok av at det er elementer med lang slaglengde og som står i en relativt dyp H-baffel, samt at rommet er ikke allverdens stort.
    "What is important to the eye, is not necessarily important to the ear." -Siegfried Linkwitz (1935-2018 )

  11. #11
    Hifi Freak DIY_dude's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    OSLO
    Innlegg
    1,288
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Sitat Sitat fra coolbiz
    Sitat Sitat fra slowmotion
    Jeg synes det er deilig og slippe den "trykkende" bassen.
    Samme her. Det eneste unntaket er muligens enkelte rocka live-opptak der det på sett og vis er PA-lyd som er referansen.
    Samme her!

    Kjører 1x15" pr. side selv. Høy Q gir høy følsomhet, men output er begrenset av liten slaglengde, liten baffel og høy Fs. Vurderer sterkt å oppgradere til 4x15" fra AE pr. side.
    JRiver Media Center + Thuneau Allocator, exaU2I + 6 kanals ekte DIY AD1862 dac, Aspen Amplifiers NAKSA 70, Holton HPA-NXV200L R3, JBL D2 i JBL PT-F95HF, JBL 2169H i Autotech, FaitalPRO 18HP1040

    Tidligere faenjeggiropp. Har byttet tilbake til mitt opprinnelige nick.

  12. #12
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Jeg har til gode å høre dipoler spille med skikkelig slam og trøkk. Synes heller ikke Tangen sine hadde dette. Er det en akillessene? Jeg vil si både ja og nei. Sammenligner man med hvordan veldig mange kassehøyttaler opptrer i en stue, vil jeg ikke si det. Min opplevelse til dags dato er at de fleste kassehøyttalere spiller relativ dårlig bass i normale stuer. Og jeg vil mye heller ha renhet og definisjon med litt tamhet i bassen framfor buldrete og boomete bass. Får man derimot bassen til å sitte med en kassehøyttaler, noe som etter min mening krever både akutiltak og EQ, så vil jeg si dipoler sin snillhet er en liten ulempe.

    Et spennende prinsipp er hybrid dipol løsningen som brukes i Gaia. Tanken er slik jeg har forstått at det både skal gi en bass som spiller på lag med rommet med dipol, samtidig som at det skal gi mer SPL enn vanlige dipoler ved å gå over til trykkammer ved et visst fastsatt punkt. Nå går vel Gaia under en "abnorm" størrelse, men jeg røper nok ikke for mye hvis jeg sier at det vil komme mindre og langt rimeligere modeller med tilsvarende bassløsning. Regner med at hybrid dipol fortsatt vil være et kompromiss som det meste annet, men mulig dette kan gi mer av trøkket som mange savner med dipoler.

    Usikker når det gjelder SPL, men tilbakemeldingene fra Emerald Physics tilsier at denne høyttaleren har glimrende dynamikk og transientrespons. Holder noen til i Haugesund området, så ta gjerne turen til Audiofil.no (sikkert hjemme hos noen) og rapporter tilbake.
    http://audiofil.no/
    Representerer lydogakustikk.no

  13. #13
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    16,993
    Tagget i
    1 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Jeg ønsker ikke "skikkelig slam og trøkk". Har sikkert blitt for gammel til denslags.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    And you can't find your waitress with a Geiger counter and she hates you and your friends and you just can't get served without her

  14. #14
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    19,587
    Tagget i
    18 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Som alltid i disse debattene her er det definisjons spm ute å går. "Slam og trøkk"- hvor finner vi det ? Min erfaring med dipol hybdider er at det er mer enn nok i bunn. Men i det som kan kalles øvre bass-register kan det bli litt tamt. Slik sett er dipol-hybrid et spm om musikksmak. Er rock, techno, dance, trance noe for deg er ikke dipol noe jeg ville gå for. Er derimot det du spiller mye akustisk, kor, tildels klassisk så er dipol muligens en fullgod løsning. Skal en sammenligne med en konsertsal, så sitter horn gutta på fremste rad. Noen av de så nære at de har hodet helt nedi tubaen. Så har du elektrostatene på balkongen over. Her flyter musikken fritt og stort, men uten det nærvær som horn gjerne gir. Kassehøytalerene befinner seg, i varierende grad, mer midt i salen. De har trøkk, men litt mindre nærvær og også litt mindre luft til tider under konserten... Det er mange veier til Rom
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  15. #15
    Hifi Freak kwil's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    1,994
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Sitat Sitat fra Valentino
    Jeg ønsker ikke "skikkelig slam og trøkk". Har sikkert blitt for gammel til denslags.
    Oi,oi, betyr at jeg kan selge subben om et år eller så Flott da blir det ferietur

    mvh
    Mye RØR

  16. #16
    Hifi Freak BanjoArrne's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Innlegg
    1,433
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Takk for gode svar.

    Jeg glemte kanskje
    Magnepan


    Martin Logan


    Quad


    ...m.fl. .

    Er nok mange jeg ikke vet av eller har glemt.

    Inntrykkene våre er nok definitivt på samme sti,Mbare.
    De er jo i det store og hele av det gode slaget,vil jeg si.Det er vel som du nevner at det ofte krever en del for at dipoler skal spille optimalt.Men når de gjør det og om man ikke krever dette "trøkket" så er de vel nesten uslåelige i sin magiske gjengivelse.Plater med akustisk musikk,strykere og orkester, nyter veldig godt av rene dipoler synes jeg,da dette blir så storslagent at oppfattelsen av stua ofte blir utvidet med flere hundre m2 på visse spor.Eksempelvis plater som Hilde Hefte-An evening in Prague og Melody Gardot-My one and only thrill er som en drøm å lytte til.Jeg hadde ikke Hilde Hefte på tidspunktet med Eteraene her hjemme,men Jeg har aldri før eller senere hørt de siste tonene og luft passere leppene til Melody,så vakkert som akkurat med disse gode multicellene.Strykerne seilte med flere meter bak henne og var med og tegnet,eller rettere sagt malte et mesterverk i lyd jeg sent vil glemme.I tillegg var det med så mange lag av detaljer at jeg ikke tror det er mulig å få det på noe form for lerret.Blir imponert og rørt av slikt til tider,når man så godt kan høre nerven som ligger i musikken og man kjenner på seg selv hvilke følelser og stemninger musikkerne har lagt i innspillingen til den siste flik av det man kan kalle gjengivelse.Også når den eldgamle knirkende husdøren åpnet,tordenbrak hørtes fra en ås i det fjerne,vinden suste i trærne og Michael Jackson vandret inn på scenen i introen til Thriller,så var det så jeg sverget jeg kunne følge hvert steg steppeskoene til Michael gjør(og ulvehylene i bakgrunnen) med øynene til han sto plantet midt mellom høyttalerne.Nesten nifst.Til og med dagsrevyen på TV ble artig å høre på med Tonart Etera III på besøk.På film nesten surround med bare to HT.Det var rett og slett veldig overveldende.Det er derfor jeg tror så mye på deler av denne type konstruksjoner.Kan vel trygt si at lyden forlot høyttalerne med Etera også,lik Gradient og også Martin Logan som jeg hørte for en 14 dager siden.ML var kanksje ikke helt optimalt plassert men mye var å kjenne igjen.Godt lydbilde,åpenheten,hurtighet,denne "til-å-ta-på" følelsen osv.Friskt og livlig,rett og slett.Men disse manglet ikke trøkk da de har små suber i bunnen.Likevel syns jeg ikke bassen hang med helt der.Den spilte litt for seg selv.Men som sagt tror jeg ikke de spilte optimalt selv om det meste likevel var en god opplevelse også her.

    Kilen/følsomme på plassering var også Ton Art Etera III.
    Det var stor forskjell på hvordan de reagerte med hvordan de ble plassert hjemme hos meg.Både vinkling og hvordan de sto mht til sidevegger og bakvegg telte mye.
    Ga jeg dem rund 1,3 meter til bakvegg så var det helt utrolig hvordan de sang.Ga jeg dem under en 70cm så flatet bassen ut,ble mer difus,men ikke blaut,men litt mer rotete og virket litt som den hopet seg opp i et hjørne hos meg.
    Lybildet ble ikke lenger dypt og spektakulært,men åpenheten og gjennomsiktigheten var der fremdeles.Det ble bare ikke like magisk,selv om de fremdeles hadde en klarere og mer transparent gjengivelse enn det meste jeg har hørt selv når de sto slik.
    En annen ting verd å nevne ved dem er at de spillte så oppløst at alle innspillinger ble lett å høre på.Noen vil kanskje tro at dette blir avslørende og nådeløst,men det ble heller tvert om.Du hørte godt hva som var dårlig og bra innspilling men alt var så oppløst at "floker" og "knuter" i innspillinger ble løst opp og fløt behagelig og lett til ørene.
    Det var faktisk sørgelig for meg at jeg ikke kunne gå for dem.Jeg likte så mye,men de krevde litt mer enn jeg kunne gi og omvendt.Det har med musikksmaken og gjøre også,der jeg hører på det meste.Da måtte jeg hatt suber utenom og Etera III og suber hadde jeg i hverfall ikke plass til.Vel det var Etera III,en flott høyttaler som jeg alltid vil se på som meget god selv om ikke for meg.

    Jeg vil si at den erfaringen jeg fikk med dipoler er at jeg ble virkelig bortskjemt på visse områder av ovennevnte positive grunner.Det å høre på rimelige kassehøyttalere ble heller ikke som før etter dette.Denne friheten for kasselyd(innhul,romlete,fargende og udefinert gjengivelse som kanskje ikke burde være der) er jo også veldig kjærkommen med dipoler.Det er nok også det som i stor grad er med på å ta bort barrierene mellom lytter og musikk.Skal man ha en sub ved siden av,så må det være en god,hurtig sak med meget godt kabinett utne resonaser og annet for at den skal kunne følge med dipol-løningen i mellomtone/diskant tror jeg.

    Dette er en jo tråd om generell interesse rundt dipoler og variasjoner som helt eller delvis tar i bruk dipole løsninger.Allerede nå er den vel kanskje kommet frem til det at dipol alene har problemer om man vil ha "trøkk" og "slag" i mellombassen.Mener ikke boomblaster,men tight,veldefinert,heftig og fysisk når det trengs i musikken.Jeg sikter heller ikke til overdreven room-gain som gir dotter i ørene.For mye trøkk er jo heller ikke noe bra.Balansen er vel det man søker.
    En annen sak jeg tenker på er om det er meningen at det skal være trøkk,eller om det er en vane som man venner seg til når man opp gjennom årene har hørt for det meste på kasshøyttalere.Det å venne seg til lydsignaturer har jeg jo erfart tar sin tid.Bare litt åpen spekulering.Men tanken ligger litt rundt det at om noen f.eks spiller på en kontrabass for meg i stua mi (live) så tro jeg ikke den kommer til å bli like fysisk som det jeg som regel hører fra de fleste kassehøyttalere.Jeg har jo selv vært å prøvd å spille på og blitt spilt for på Kontrabass i butikk og jeg kan jo innrømme at dipol kanskje høres mer riktig ut i sin gjengivelse for den satte ikke rommet i bevegelse eller kjentes veldig på kroppen,den bare var i rommet.Slik føler jeg Dipoler gjengir musikken også.Den er bare i rommet sammen med lytter uten noe særlig form for slør i det hele tatt.
    Du er sikkert mye inne på dette med dine gode beskrivelser,HCS.Veiene er mange til rett gjengivelse for den individuelle,man må selv finne ut hva som er best for seg.Men hva gir mest i pose og sekk?

    Det handler kanskje ikke om hva som er rett eller galt heller,men om hva man foretrekker.En mellomting kanskje kan være noe?

    Hva med kjappe effektive bassløsninger ala JBL,Klipsch og andre lignende?

    Er Hornløsninger i bassdelen prøvd sammen med dipol?

    Ser for meg mange muligheter for gode resultater.Hva er prøvd sammen med dipol som man kan si har gitt veldig gode resultater så langt?

    Vincent - ROTEL - Pro-Ject - Kimber - Black Magic - RS Aurora - Royd
    -Det är en konst som få forstå att vara stark, men mild ändå. Karl August Nicander

  17. #17
    Æresmedlem emotikon's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    11,853
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Sitat Sitat fra HCS
    Som alltid i disse debattene her er det definisjons spm ute å går.
    Er derimot det du spiller mye akustisk, kor, tildels klassisk så er dipol muligens en fullgod løsning. Skal en sammenligne med en konsertsal, så sitter horn gutta på fremste rad. Noen av de så nære at de har hodet helt nedi tubaen. Så har du elektrostatene på balkongen over. Her flyter musikken fritt og stort, men uten det nærvær som horn gjerne gir. Kassehøytalerene befinner seg, i varierende grad, mer midt i salen. De har trøkk, men litt mindre nærvær og også litt mindre luft til tider under konserten... Det er mange veier til Rom
    Mange veier til Rom ja- muligens like mange som det er lyttere der ute.
    Jeg som til daglig jobber med akustisk musikk og går på en del konserter (innen de fleste genrer-forsterket som akustisk) har enda ikke falt for hornhøytalernes klangfarger/egenskaper på lengre sikt.
    Jeg har hørt dipoler som smeller til med dynamikk så det griner etter og samtidig få meg til å nesten gråte av lykke av sober velklang. Og ikke minst mine egne lettdrevne, todelte lukkede konstruksjoner som leverer både englestøv, nærvær fra kvinnelige vokalister og kammermusikk samtidig som store utsving i dynamikk leveres med en fart, kraft og presisjon som kan ta pusten fra en på store orkesterverker.
    Som alltid tror jeg de ulike høytalerkonstruksjonene er prisgitt rommet de spiller i og ikke minst de ørene og hjernen som skal motta musikken.
    Derfor kommer vi aldri i vår verden til å bli enige om hvilket prinsipp som er det beste.
    Så enkelt tror jeg faktisk at det er.
    En bør velge det en selv liker- til enhver tid-som redskap til å gjengi reprodusert musikk og ikke følge blindt "moter" som kommer og går. Et åpent sinn er likevel lurt å ha- en kan "slumpe til " å se lyset. Og DET vil vi ikke gå glipp av?
    mvh emotikon

    Without music, life would be an error. - Nietzsche
    Too many pieces of music finish too long after the end. - Igor Stravinsky
    Leidenschaften gehören nicht zum Menschen als etwas Natürliches. Sie sind immer Ausnahme oder Auswüchse. - Brahms

  18. #18
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Oct 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    4,219
    Tagget i
    0 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Jeg går nok en annen vei da jeg har dipol fra 100Hz og ned. Kassehøyttalere på toppen.

    Er meget fornøyd med bassen i rommet som er på ca 24m2.
    Jeg jobber hos OHC.

  19. #19
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,529
    Tagget i
    4 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Sitat Sitat fra Skink_123
    Jeg går nok en annen vei da jeg har dipol fra 100Hz og ned. Kassehøyttalere på toppen.

    Er meget fornøyd med bassen i rommet som er på ca 24m2.
    Langt mer fornuftig enn andre veien. Jeg skjønner ikke greia med dipol oppover og omni nedover (som f-eks. Nolaene). Og slett ikke omni bass, dipol mellomtone, og omni diskant (som Lyngdorf).

    Det er helt klart mest å hente på dipol i bassen. Det handler om spredningen og dens interaksjon med rommet. Bassen er klart vanskeligst å få til på det punktet.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,378
    Tagget i
    3 Innlegg

    Dipoler og Hybrider

    Sitat Sitat fra Zomby_Woof
    ...
    Langt mer fornuftig enn andre veien. Jeg skjønner ikke greia med dipol oppover og omni nedover (som f-eks. Nolaene). Og slett ikke omni bass, dipol mellomtone, og omni diskant (som Lyngdorf).

    Det er helt klart mest å hente på dipol i bassen. Det handler om spredningen og dens interaksjon med rommet. Bassen er klart vanskeligst å få til på det punktet.
    En grei middelvei kan være lukket til bass under den laveste romresonansen og dipol over. Et annet ekstrem-alternativ kan være en true-infinite-baffle-subb i hver ende av romet som jobber i push-pull med dipol fullrange. Det krever litt tidsforsinkelse av signalene til bass-biten å få det til å funke med dipol hovedHT (tilsvarende avstanden fra hoved HT til hhv front- og bakvegg).

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed