Hvordan skal basstromma på spor 7 på Patricis Barbers "Verse" låte?

Hvordan låter basstromma på spor 7 på Patricia Barbers "Verse" på ditt anlegg

  • Tørt og kontant uten noe særlig "fysisk" påvirkning

    Stemmer: 0 0.0%
  • Som et "drønn" med mye lavfrekvens og tydelig fysisk påvirkning

    Stemmer: 0 0.0%
  • Kontant og tørt med god "fysisk" påvirkning

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larkus

    Gjest
    Basstromma på spor 7 på Patricia Barbers plate "Verse" kan være problematisk å få gjengitt skikkelig. Men hvordan skal den egentlig låte? På mine Pioneer S-3EX har jeg følelsen av at anslaget blir etterfulgt av en smule for mye "drønn" og ukontrollert lavfrekvens. Jeg synes dessuten at det høres ut som om det skrues ned for nivået på basstromma et stykke ut i sporet slik at det høres mer kontrollert ut.

    Alle som har denne plata oppfordres til å stemme og opplyse om hvilke høyttalere de har. :)
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har på følelsen at basstromma på denne låta er lite dempa, mye klang er et ord som slår meg. Litt slapp.
    Har bare fått prøvd meg kjapt her hjemme med hodetelefoner. (Audio-Technica ath-911)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hodetelefoner er nok et godt redskap for å finne ut hvordan det egentlig skal låte. Null rompåvirkning ;D
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    larkus skrev:
    Hodetelefoner er nok et godt redskap for å finne ut hvordan det egentlig skal låte. Null rompåvirkning ;D
    ;D Ikke sant.

    Var nysgjerrig på opptaket først og fremst. Samtidig så har jeg ikke furtebod!!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Tight og ganske dyp, med litt etterklang på Kefene i mitt rom. Med Sennheiser HD595 hodetelefoner låter det ikke fullt like dypt som høyttalerne.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    På dette sporet så er det vel basstromme og dypeste tam som spilles samtidig som gjør at man får litt etterklang.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Sammensatte hits i denne låten - er vel kun ett der det ikke er bass, tromme og annet sammen, på slaget. Men skal man skille ut Barons stortromme spesielt, og lytter etter den, så er inntrykket her som følger:

    Crisp anslag - tørt - resonans i skinnet som bærer godt i noen perioder. På 3:12-3:13 kan man høre trommen alene, uten at bassen ligger på, i ett slag som Baron sniker inn. Bassisten bidrar en god del til det man opplever som "etterklang" her.

    Stortrommen er renere definert i åpningssporet - og det som gir tyngden man opplever i Regular Pleasures er at bassen legger seg oppå.

    Verse er bra.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    Hodetelefoner er nok et godt redskap for å finne ut hvordan det egentlig skal låte. Null rompåvirkning ;D
    Heisann larkus og takk for sist.
    Såg denne tråden din først nå

    Hørte på PB's "Verse" spor 4 og 7 på mitt sett med AKG 501
    kvelden før vi møttest i går... Altså totalt upåvirket av ditt spm.
    Har heller ikke hørt på AKG'ene etter møtet - og hvorfor skulle jeg nå det? ;D

    Faktisk så likner gjengivelsen i AKG'ene svært mye på
    på det som vart/blir gjengitt på mitt oppsett ved lyttestunden - og elles selvfølgelig - i går:
    Noe "tørt" og dempet med passe trøkk og uten noe voldsomme drønn.
    Basstrommen oppleves å vere noe tilbaketrukket - den bare ER der uten
    å ta overhånd i lydbildet...

    mvvh :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Har ikke plata. Kan ikke hjelpe. Send plata :)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    vredensgnag skrev:
    Sammensatte hits i denne låten - er vel kun ett der det ikke er bass, tromme og annet sammen, på slaget. Men skal man skille ut Barons stortromme spesielt, og lytter etter den, så er inntrykket her som følger:

    Crisp anslag - tørt - resonans i skinnet som bærer godt i noen perioder. På 3:12-3:13 kan man høre trommen alene, uten at bassen ligger på, i ett slag som Baron sniker inn. Bassisten bidrar en god del til det man opplever som "etterklang" her.

    Stortrommen er renere definert i åpningssporet - og det som gir tyngden man opplever i Regular Pleasures er at bassen legger seg oppå.

    Verse er bra.
    "Verse" er etter min mening Patricia Barbers beste plate..
    Og sporene her vil utfordre de fleste oppsett - uansett...

    Sporene 1, 3, 4 og 7 blir brukte til testing av div komponenter og oppsett..
    Hvorfor? De er krevende å gjengi. Prøv de....
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    Basstromma på spor 7 på Patricia Barbers plate "Verse" kan være problematisk å få gjengitt skikkelig. Men hvordan skal den egentlig låte? På mine Pioneer S-3EX har jeg følelsen av at anslaget blir etterfulgt av en smule for mye "drønn" og ukontrollert lavfrekvens. Jeg synes dessuten at det høres ut som om det skrues ned for nivået på basstromma et stykke ut i sporet slik at det høres mer kontrollert ut.

    Alle som har denne plata oppfordres til å stemme og opplyse om hvilke høyttalere de har. :)
    Viser til raud utheving larkus...
    Me får dra på konsert med dama og håpe at ho/be henne om å spele(r) dette sporet.
    Det er nok den einaste og sanne fasitten - trur eg...(fritt etter Jacob Sande)

    Storleik og utforming på dei einskilde rom i dei tusen heimar har nok svært så stor påvirkning på korleis tromme og bass vert gjengittpå dette sporet - og spor 4.

    mvh :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jeg har nok sannsynligvis et aldri så lite romproblem her. Det pussige er at det er bare på dette sporet, og spor 4 på samme plate at "problemet" dukker opp. Problemet kan beste beskrives som en lavfrekvent "drønnende" etterklang på trommeslagene. På alle andre plater finner jeg ingen grunn til å bekymre meg over bassgjengivelsen. Et forsøk på å optimere bassgjengivelsen (plugging av en eller begge bassporter, justering av lytteposisjon/høyttalerplassering) resulterte i at akkurat disse sporene låt fint, men på alle andre plater forsvant dynamikk og makt i de laveste frekvensene. Mystiske greier ???
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    56fwb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Sammensatte hits i denne låten - er vel kun ett der det ikke er bass, tromme og annet sammen, på slaget. Men skal man skille ut Barons stortromme spesielt, og lytter etter den, så er inntrykket her som følger:

    Crisp anslag - tørt - resonans i skinnet som bærer godt i noen perioder. På 3:12-3:13 kan man høre trommen alene, uten at bassen ligger på, i ett slag som Baron sniker inn. Bassisten bidrar en god del til det man opplever som "etterklang" her.

    Stortrommen er renere definert i åpningssporet - og det som gir tyngden man opplever i Regular Pleasures er at bassen legger seg oppå.

    Verse er bra.
    "Verse" er etter min mening Patricia Barbers beste plate..
    Og sporene her vil utfordre de fleste oppsett - uansett...

    Sporene 1, 3, 4 og 7 blir brukte til testing av div komponenter og oppsett..
    Hvorfor? De er krevende å gjengi. Prøv de....
    Eh? Det bør vel være ting i mitt svar som tyder på at jeg har "prøvd de."

    Forøvrig helt uenig i påstanden om at "sporene her vil utfordre de fleste oppsett - uansett ..." Du finner ikke mange lydteknikere som arbeider for å produsere musikk som ikke fungerer på anlegg - uansett. Men kanskje rådende hifi-mote med unaturlig trøkk på bassen er problemet? Snarere enn innspillingen?

    Vil du ha musikk som vil "utfordre de fleste oppsett" skal du lytte til Gymnopaedie Nr. 5 på Laussiers Satie-innspilling. Om anlegget ikke er korrekt oppsatt vil bassen lyde kneppette og tørr, mens den i et korrekt kalibrert anlegg vil få adskillig innhold og detaljering.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Her er det min REL som står for det fysiske. Uten dem blir det ikke særlig fysisk.

    Opplever dypbassen som overdrevet (med vilje selvsagt). Relativt tørt anslag med fet og kraftig dypbassresonans, men absolutt ikke ukontrollert.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    vredensgnag skrev:
    56fwb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Sammensatte hits i denne låten - er vel kun ett der det ikke er bass, tromme og annet sammen, på slaget. Men skal man skille ut Barons stortromme spesielt, og lytter etter den, så er inntrykket her som følger:

    Crisp anslag - tørt - resonans i skinnet som bærer godt i noen perioder. På 3:12-3:13 kan man høre trommen alene, uten at bassen ligger på, i ett slag som Baron sniker inn. Bassisten bidrar en god del til det man opplever som "etterklang" her.

    Stortrommen er renere definert i åpningssporet - og det som gir tyngden man opplever i Regular Pleasures er at bassen legger seg oppå.

    Verse er bra.
    "Verse" er etter min mening Patricia Barbers beste plate..
    Og sporene her vil utfordre de fleste oppsett - uansett...

    Sporene 1, 3, 4 og 7 blir brukte til testing av div komponenter og oppsett..
    Hvorfor?  De er krevende å gjengi. Prøv de....
    Eh? Det bør vel være ting i mitt svar som tyder på at jeg har "prøvd de."

    Forøvrig helt uenig i påstanden om at "sporene her vil utfordre de fleste oppsett - uansett ..." Du finner ikke mange lydteknikere som arbeider for å produsere musikk som ikke fungerer på anlegg - uansett. Men kanskje rådende hifi-mote med unaturlig trøkk på bassen er problemet? Snarere enn innspillingen?

    Vil du ha musikk som vil "utfordre de fleste oppsett" skal du lytte til Gymnopaedie Nr. 5 på Laussiers Satie-innspilling. Om anlegget ikke er korrekt oppsatt vil bassen lyde kneppete og tørr, mens den i et korrekt kalibrert anlegg vil få adskillig innhold og detaljering.
    @Edit vredensgnag
    Uttalelsen om å prøve de nevnte spor var ment på den "gemene hop" vredensgnag..
    Det du nevner om rådende hifi mote kan jeg også vere enig i.  Likevel så holder jeg på at de nevnte spor 4 og 7 på "Verse" krever en god del av et hvert oppsett for å fungere

    Det klassiske? stykket du nevner kjenner jeg ikke og jeg har derfor ikke hørt det.
    Du pirrer min nygjerrighet på en slik måte at jeg blir nødt til å kjøpe denne platen..
    Er det korrekt navn på platen du har oppgitt eller heter den noe annet..

    mvh
    FredddB :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Dempeføtter under granitthellene som ht'ene står på synes å ha positiv effekt. Innbiller meg (!) at det nå er "relativt tørt anslag med fet og kraftig dypbassresonans, men absolutt ikke ukontrollert", akkurat som Lyngen beskriver det ;)
    Bør nok ha en "second opinion" på dette, 56fwb ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hei FredddB,

    Jacques Loussier Trio - Satie. Sporet er Gymnopaedie nr. 5
    Dette er en jazz-trio, og slik sett sammenlignbar med oppsettet Barber bruker på sporene vi diskuterer (selv om hun har blås i tillegg.)

    Hørte dette første gang fra en mp3, og den var knastørr - regnet med at noe var galt med filen, eller med anlegget. Så jeg kjøpte CDen, og har erfart at akkurat dette sporet er en fin test av syntesen mellom ht/EQ/romplassering/lytteposisjon. Mye skjer med autentisitet og detaljeringsgrad om man får det riktig til.

    Og er det feil lyder det forjævlig.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Et annet P.Barber-spor som jeg synes er krevende er åpningssporet på Moden Cool, "Touch Of Trash". Bassen helt på begynnelsen av dette sporet har veldig lett for å bli utflytende og ullen med feil plassering av ht eller lytteposisjon.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    vredensgnag skrev:
    Hei FredddB,

    Jacques Loussier Trio - Satie. Sporet er Gymnopaedie nr. 5
    Dette er en jazz-trio, og slik sett sammenlignbar med oppsettet Barber bruker på sporene vi diskuterer (selv om hun har blås i tillegg.)

    Hørte dette første gang fra en mp3, og den var knastørr - regnet med at noe var galt med filen, eller med anlegget. Så jeg kjøpte CDen, og har erfart at akkurat dette sporet er en fin test av syntesen mellom ht/EQ/romplassering/lytteposisjon. Mye skjer med autentisitet og detaljeringsgrad om man får det riktig til.

    Og er det feil lyder det forjævlig.

    @Vredens...

    Takker og bukker for denne anbefalingen.
    Den platen skal erverves og lyttes til...

    Du får ha en strååålende nyttårsfeiring..

    mvh
    FreddB:)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    @edit larkus..

    Har kontrollyttet på spor 7 (og 4) på mine AKG 501...
    Det er akkurat som jeg skrev på mitt tidligere innlegg..
    Hverken mere eller mindre
    jfr nedenfor..

    mvh
    56fwb skrev:
    larkus skrev:
    Hodetelefoner er nok et godt redskap for å finne ut hvordan det egentlig skal låte. Null rompåvirkning ;D
    Heisann larkus og takk for sist.
    Såg denne tråden din først nå

    Hørte på PB's "Verse" spor 4 og 7 på mitt sett med AKG 501
    kvelden før vi møttest i går... Altså totalt upåvirket av ditt spm.
    Har heller ikke hørt på AKG'ene etter møtet - og hvorfor skulle jeg nå det? ;D

    Faktisk så likner gjengivelsen i AKG'ene svært mye på
    på det som vart/blir gjengitt på mitt oppsett ved lyttestunden - og elles selvfølgelig - i går:
    Noe "tørt" og dempet med passe trøkk og uten noe voldsomme drønn.
    Basstrommen oppleves å vere noe tilbaketrukket - den bare ER der uten
    å ta overhånd i lydbildet...

    mvvh :)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Guit skrev:
    Bastromma på spor 4 og 7 Verse lyder ganske dempet med lite etterklang.Spor 4 lydder mer tørt men spor 7 har mere drønn og fysisk kraft.Har ikke lyttet over hodetelefoner ennå. Har AKG K4 og Stax SRX MK II (som trenger overhaling). Spilt over høyttalersystem med PHL 4530 12'' og 2 stk JBL LE8TH i D'appollito konfigurasjon og Raven R2 bånddiskant. System med enormt dynamikk område. Lav total impedans, men høy avgitt effekt.(eller høy virkningsgrad).
    Må gå for håndbyggde franske element for og få noe bedre kvalitet tror jeg. Men det blir svært kostbart. Men det blir det neste, hvis jeg tar meg råd til det. Patricia Barber er blant mine favoritter. Ellers så vil jeg anbefale hennes DVD som har ennå bedre gjengivelse. Den kan kun kjøpes gjennom hennes hjemmeside og på konserter. mvh..

    Som sagt..... :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Jepp ;D Dagens eksperimentering med dempeføtter og flytting av lytteposisjon ca 200mm nærmere ht har ryddet opp en hel del i den "drønnende" etterklangen på spor 7. Fremdeles fremstår bass og trommer på sporet med herlig fysisk påvirkning. Men med med renere og tørrere anslag og en god del "slankere" klang i det etterfølgende vibrerende "drønnet".
    Et annet spor jeg har brukt litt i eksperimenteringen er spor 7 på "Modern Cool". Trommesoloen her er en ren nytelse ;D

    PS: Jeg liker "drønnet" og etterklangen på bass/trommeslagene på "Regular Pleasures". Uten "drønn" ingen moro ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mulig jeg forvirret enkelte - med min referanse til at stortrommen slås rent i "åpningssporet." Jeg mente spor 4, Pieces. Tok en testlytt nå.

    Ellers er vel slike "sammenligninger" også nyttigst om man i tillegg til lytteinntrykk også sier noe om SPL i lytteposisjon.
    Når jeg spiller Regular Pleasures med SPL på 104-107 dB på slaget i lytteposisjon (så bikkja lurer på hva som skjer) - så banker det fint i rommet, veggene rører på seg og sofaen lever under meg. Men trommen kommer godt gjennom.
    Foretrekker likevel å lytte til denne på 86-88 db på slagene, og mistenker at enkelte kanskje spiller radig høyt når de rapporterer om trøkk i drønnene her! ;D

    Den fineste bassen jeg har hørt i en innspilling, om det er bassinntrykk man er ute etter, er å finne i Nicholas Paytons Triptych, på Into the Blue. Dette er ellers en forglemmelig CD, men akkurat den stålbassen på dette sporet er det vanskelig å glemme.
    Hadde en temmelig rutinert innspillingstekniker på besøk en dag, og han kunne ikke tro hva han opplevde i rommet når dette klemte til.

    Ellers syns jeg at Brian Brombergs (rettet) Wood II kan være vanskelig å lytte til om anlegget ikke er satt opp bra.

    Nå "drønner" det fra Triptych hjemme hos meg.
     
    L

    larkus

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Foretrekker likevel å lytte til denne på 86-88 db på slagene, og mistenker at enkelte kanskje spiller radig høyt når de rapporterer om trøkk i trøkkene her! ;D
    Hehe.. Det flyttes bra med luft med litt lydnivå på dette sporet ja ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hunden ser på meg som om jeg er sinnsyk, og er ved å forlate rommet.
    For noen år siden hadde jeg en hund som (jeg lyver ikke) pleide holde labbene for ørene når den hørte noe den mislikte.

    Mens vi snakker om bass. Det er noen helvetes greier Salonen har funnet på i Vårofferet, med LA Symphony. Tror det går sprekker i fasaden her når det dundrer til. Umulig å tro at dette er gjort med ekte instrumenter, så her har man nok lekt seg i etterarbeidet.

    (Til dem som vil ha opplevelsen "her og nå" - det er spesielt spor 3 og 4 som får hunden til å be om nummeret til Foreningen for omplassering av dyr. Morsom som øvelse i bassdunk, men dessverre er det jukket så mye med opptaket at det virker ganske syntetisk sammenlignet med et skikkelig opptak av et symfoniorkester, som f.eks. Guilinis versjon av Brückners 9., der det også forekommer bass.)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    Dempeføtter under granitthellene som ht'ene står på synes å ha positiv effekt. Innbiller meg (!) at det nå er "relativt tørt anslag med fet og kraftig dypbassresonans, men absolutt ikke ukontrollert", akkurat som Lyngen beskriver det ;)
    Bør nok ha en "second opinion" på dette, 56fwb ;D
    Jeg stiller opp jeg vet du.... :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ellers syns jeg at Brian Woods Wood II kan være vanskelig å lytte til om anlegget ikke er satt opp bra.
    Kan det være Brian Bromberg du mener?


    mvh
    larkus
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ooops, der gikk det for fort. Selvsagt Bromberg. Både hjerne og lever er under pari nå i julen!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes jo en MFSL-versjon av Verse. Bassen er tørrere på MFSL-versjonen. Tror ikke jeg hadde reagert noe spesielt på hverken den vanlige eller MFSL-versjonen, kanskje det er S-3'en som har en bitteliten hump i bassen i akkurat dette toneleiet.. De første S-1'ene har dette, og S-3'en sies å være "gøyere" så det er jo ikke umulig.

    Apropos, MFSL er jo mastret litt annerledes, og lavere, men den har (IMHO) litt av den gjenkjennelige MFSL-klangen som preger endel av disse utgivelsene. (Mon tro om de bruker en custom A/D-konverter eller noe lignende..?)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har ikke hørt Verse fra SACD, men leste en kommentar på nettet om at det var betydelig forskjell mellom CD-spor og SACD på akkurat bassgjengivelsen. Noen som kan bekrefte?
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.467
    Antall liker
    4.259
    Torget vurderinger
    10
    vredensgnag skrev:
    Jeg har ikke hørt Verse fra SACD, men leste en kommentar på nettet om at det var betydelig forskjell mellom CD-spor og SACD på akkurat bassgjengivelsen. Noen som kan bekrefte?
    SA er bedre på alt, stor forskjell om du har en ordentlig spiller(og anlegg).

    Mvh.
    SAL
     
    L

    larkus

    Gjest
    Man skrev:
    kanskje det er S-3'en som har en bitteliten hump i bassen i akkurat dette toneleiet.

    Apro
    Muligens, men jeg tror heller at det hele koker ned til et romproblem. Jeg har anlegget stående inni "L'en" på en L-formet stue på 46 kvadrat. Selve lyttekroken er på 4 ganger 4 meter- Oppsettet kan beskues her
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=42269.0;attach=122504;image

    Sofaen som skimtes på bildet er ca. 50 cm fra bakvegg. Uansett så synes jeg at jeg har fått det til å stemme sånn nogenlunde på spor 7 fra "Verse" :)
     

    quad_lars

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    976
    Antall liker
    4
    Hvordan skal basstromma på spor 7 på Patricia Barbers "Verse" låte?

    Reality is Not a Recording / A Recording is Not Reality foredrag holdt av Jim Anderson 12. mai 2009. Han har tidligere vært president (2008/09) for Audio Engeneering Society. Anderson var ansvarlig for innspillingen og miksingen av Patricia Barbers Verse.

    Her er litt om hvordan basstrommen er innspilt:

    For Regular Pleasures (Track 7), percussionist Joey Baron was instrumental in creating a huge, deep, percussive, exciting sound, low pitched to match a particular track. We were invited to guess the size used, very likely a 2m orchestral bass drum size. In fact it was a Yahama 18 inch kick drum. While this special state of tune could not work live — could not even be heard properly — with the special mike technique used for the recording, on replay we had the illusion of a unique and rather special instrument. Part of the drum mike array output is stereo and mixed as such.
    Martin Colloms Smoke & Mirrors (HIFICRITIC Vol 3 No 3 p. 38–40)​

    (Alle skrivefeil er mine.) :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Hvordan skal basstromma på spor 7 på Patricia Barbers "Verse" låte?

    quad_lars skrev:
    Reality is Not a Recording / A Recording is Not Reality foredrag holdt av Jim Anderson 12. mai 2009. Han har tidligere vært president (2008/09) for Audio Engeneering Society. Anderson var ansvarlig for innspillingen og miksingen av Patricia Barbers Verse.

    Her er litt om hvordan basstrommen er innspilt:

    For Regular Pleasures (Track 7), percussionist Joey Baron was instrumental in creating a huge, deep, percussive, exciting sound, low pitched to match a particular track. We were invited to guess the size used, very likely a 2m orchestral bass drum size. In fact it was a Yahama 18 inch kick drum. While this special state of tune could not work live — could not even be heard properly — with the special mike technique used for the recording, on replay we had the illusion of a unique and rather special instrument. Part of the drum mike array output is stereo and mixed as such.
    Martin Colloms Smoke & Mirrors (HIFICRITIC Vol 3 No 3 p. 38–40)​

    (Alle skrivefeil er mine.) :)
    Interessant! Ut fra dette er det nærliggende å tro at tromma skal "drønne" skikkelig med mye lavfrekvens på dette sporet. Jeg har litt vanskelig for å forstå at en "tørr og dempet" gjengivelse av instrumentet er det riktige her. Jeg tror at jeg tillater meg å senke skuldrene litt, jeg ;D
     
    L

    Lydarne

    Gjest
    Der er intet naturligt på den plade alt er manipuleret, selv rummet er enten kunstigt eller lagt på bagefter, og det undre mig at ingen er i stand til at hører det. eller det er man måske, man er måske bare ikke interesseret i at det skal lyde som hi-fi, alt skal absolut overdrives og pumpes op, og dynamik uha da nej det vil vi ikke have, så hellere masser af komprimering, det som nogen tilsyneladende tror er lig dynamik.

    kan iøvrigt anbefale denne http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=39998.0 hvis man vil høre mere realistisk trommelyd, en fejl er at der ingen kerne er, trommesættet er bredt ud over det hele, desværre er der ikke meget musik i det.

    Iøvrigt når man skal teste om ens basgengivelse kan klarer de høje lydtryk, så er det en god ide at lytte efter hvornår det høres som om bassen kommer fra højtaleren, det skal under ingen omstændigheder ske, sker det, har man resonanser i højtaleren eller forstærkeren har tabt/mistet kontrollen.


    Ps. jeg må dog sige at Verse er ikke en af Patricia Babers værste udgivelse hvad angår lyd. De nyeste hun har udgivet nærmer sig det kroteske i manipulation, og virker fuldstændig latterlige efter min mening.
     
    L

    larkus

    Gjest
    Lydarne skrev:
    Ps. jeg må dog sige at Verse er ikke en af Patrica Babers værste udgivelse . De nyere hun har udgivet de nærmer sig det kroteske i manipulation, og virker fuldstændig latterlige efter min mening.
    Du er sannelig en forunderlig skrue du Lydarne :)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hvordan skal basstromma på spor 7 på Patricia Barbers "Verse" låte?

    larkus skrev:
    quad_lars skrev:
    Reality is Not a Recording / A Recording is Not Reality foredrag holdt av Jim Anderson 12. mai 2009. Han har tidligere vært president (2008/09) for Audio Engeneering Society. Anderson var ansvarlig for innspillingen og miksingen av Patricia Barbers Verse.

    Her er litt om hvordan basstrommen er innspilt:

    For Regular Pleasures (Track 7), percussionist Joey Baron was instrumental in creating a huge, deep, percussive, exciting sound, low pitched to match a particular track. We were invited to guess the size used, very likely a 2m orchestral bass drum size. In fact it was a Yahama 18 inch kick drum. While this special state of tune could not work live — could not even be heard properly — with the special mike technique used for the recording, on replay we had the illusion of a unique and rather special instrument. Part of the drum mike array output is stereo and mixed as such.
    Martin Colloms Smoke & Mirrors (HIFICRITIC Vol 3 No 3 p. 38–40)​

    (Alle skrivefeil er mine.) :)
    Interessant! Ut fra dette er det nærliggende å tro at tromma skal "drønne" skikkelig med mye lavfrekvens på dette sporet. Jeg har litt vanskelig for å forstå at en "tørr og dempet" gjengivelse av instrumentet er det riktige her. Jeg tror at jeg tillater meg å senke skuldrene litt, jeg ;D
    Det jeg da ennå ikke forstår er: hvorfor lyder denne trommen: STOR og anslaget er tørt, stramt med noe avdempet punch og med lite etterklang, samt at den i lydbildet opptrer noe tilbaketrukket på mine ganske brukbare hodetelefoner: AKG501. OG: Stort sett samme gjengivelsen får jeg på mitt hovedoppsett selv om holografien og romklangen her selvfølgelig oppleves mye bedre/større! (Sitter med headsett nå og hører på spor 7 når dette skrives) og jeg har nettopp hørt samme sporet på mitt oppsett med DP A1, dCS og S33SE og det hele "holdt" sammen av de meeeget gode Oblivion Energetic kablerfra veggstikk til ht.

    De to tre første anslagene på trommen - spesielt nr to - er også kraftigere/har høgre mere nivå enn de andre.
    Jeg må vel kanskje også gjere merksam på at rommet/stuen anlegget mitt står i er ca 36kvm, rektangulert og oppsettet er plassert usymetrisk på langvegg.

    På meg virker det som om denne trommen skal lyde STOR, men vere noe tilbaketrukket for å understreke rytmen sammen med- og i tillegg til bassen.
    Jeg oppfatter trommen til å vere en dempet medspiller og ikke hovedaktøren av instrumentene. Slik sett har bassen en MYE mere fremtredende rolle som instrumentenes hovedaktør..
    Uansett så syns jeg det lyder vanvittigt ;D bra i mitt oppsett. :) ;)

    Jeg har hørt dette sporet 20-30 ganger - minst... puuhhhh!!! - siste måneden da jeg holder på å sammenligne (teste?!) kabler...
    Jeg kjenner således sporet meget bra etterhvert... 8) ;D

    Uansett: KOS DOKK MED PATRICIA BARBER OG HENNES TILDELS GENUINT GODE MUSIKK
     
    L

    larkus

    Gjest
    En god del lavfrekvent energi i etterklangen på trommeslagene. Det merkes når man holder hånden foran bassrefleksåpningen. S-3EX'ene er oppgitt til 30Hz nedover, og det blåser temmelig heftig fra "hullet" når Baron kelmmer til med pedalen:) Hvis denne etterklangen faller sammen med romresonans høres det ikke bra ut. Man får en slags bommullslignende "trykk for ørene" følelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn