Side 1 av 8 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 157
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,097
    Tagget i
    10 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Lenge, veldig lenge, har det plaget meg at mine erfaringer med lyd av ekte instrumenter stort sett kun kan relateres til hva som kan høres fra konsertsalen, lydmannens posisjon osv, og at dette i tillegg er noe vi bare finner igjen på et begrenset antall innspillinger.

    På innspillinger spilt inn med mikrofoner i nærfelt har vi konsekvent en sum av lydmannens preferanser/erfaring, monitorenes egenskaper osv. Lydmannen forsøker jo etter beste evne å ta frem en lyd han identifiserer som realistisk, og hans arbeidsverktøy er monitoroppsettet og hans egen kunnskap.

    Det betyr at om man hører en symfoni som er mer eller mindre nærmicet og mixet så har man i praksis ingen mulighet til å skaffe seg en anstendig bilde av om dette låter fornuftig. Man kan simpelt hen ikke skaffe seg en slik preferanse... med mindre...

    For en stund siden var jeg med på å sette opp lyden rundt en trio som skulle backes opp av et helt symfoniorkester. Jeg var med på øving, lydprøver osv. Jeg hadde en del ledig tid innimellom, og benyttet da sjansen. Jeg satte meg på plasser midt inne i orkesteret og sugde til meg opplevelser. Jeg flyttet meg mellom instrumentgruppene og fikk et interessant nytt perspektiv på hvordan et orkester låter.

    Det som fenget meg mest, og det overrasket meg stort, var at i en del tilfeller har det jeg har kommet frem til ved lydtuning vært mye nærmere målet enn hva jeg faktisk trodde.

    Tidligere har jeg bare kunnet høre slikt fra konsertsalen (noe jeg selvsagt gjorde under denne seansen også) og har blant annet merket meg de typiske tingene som at orkesteret ikke er så absolutt definert verken i form av avstand, plassering av enkeltinstrumenter osv som enkelte tuner sine hifi-anlegg, men det er jo knapt noen nyhet lengre.

    Det som derimot ble avdekket sittende midt i orkesteret var at dybdeinformasjonen forsvant (typisk for nærmic innspillinger selv om man kan skape en viss illusjon med klang), plasseringen av instrumentgruppene fløt ut, energien fra hvert instrument ble mer voldsom, spesielt paukene ble massive. Klangbalansen ble i det hele svært annerledes enn fra salen, men liknet mer på den man hører på nærmicede innspillinger.

    Imidlertid var det ingen plasseringer som ga meg noe som minnet om en komplett slik innspilling. Jeg måtte bevege meg ulike plasser i orkesteret for å skaffe meg fragmenter som til sammen utgjorde det jeg normalt identifiserer som en nærmicet innspilling. Med andre ord kan man aldri skaffe seg en fullstendig preferanse for å kunne si noe om hvordan en nærmicet innspilling låter i virkeligheten.

    Noe som spesielt slo meg var at, mange anlegg som blir fremhevet som bra på klassisk og disse låter ofte ganske lyst, mange tuner anleggene sine lyst og oppnår på den måten en slags "fra salen"-opplevelse på nærmicede innspillinger. Problemet oppstår imidlertid når man da forsøker å spille av noe som er micet fra salen og ikke bearbeidet særlig mye i ettertid, da blir det null energi igjen.

    Jeg tror dette kan være et lite varsku, antakelig ikke overraskende men allikevel viktig, til dem som forsøker å tune et anlegg til det de hører på en konsert med fullsatt orkester. Det er ikke gitt at orkesteret er micet fra salen. Sannsynligheten er ganske stor for at det ikke er det. Med litt trening bør man kunne identifisere hvordan innspillinger er micet.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  2. #2
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,097
    Tagget i
    10 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Jeg ser gjerne at tråden blir benyttet til å debattere ulike fenomener som finnes på plate, men som vi ikke har mulighet til å kunne lytte til live, og aspekter rundt dette.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  3. #3
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,623
    Tagget i
    9 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Hei!

    Jeg synes vel det du skriver et et interessant, og at dette med "live-referanser" i stor grad er et blindspor...

    Det høres selvsagt litt provoserende ut - og det er åpenbart "politisk korrekt" å ha "live musikk" som referanse.

    Og - og for å utdype mitt eget standpunkt.

    Som mennesker har vi jo ingen annen referanse enn ulike lyder vi hører i ulike settinger - og på den måten så har jeg jo selvsagt ingen annen referanse enn virkeligheten (Det er ikke slik at jeg har hørt et stereoanlegg jeg ønsker å kopiere, hodetelefoner eller lignende). Så mitt referansegrunnlag er virkeligheten.

    Men hvis jeg er på konsert med band X - og det på den konserten blir spilt inn et live album - så er ikke målsetningen for mitt oppsett at den live skiva skal spille mest mulig likt det jeg opplevde på konserten! Grunnen til det er enkel.....det er ikke det samme som finnes på skiva som det jeg hørte - derfor vil en forsøk på å gjenskape dette bety at man tilfører farging - og denne fargingen vil måtte være ulik for ulike innspillinger!

    Jeg har i de senere år fokusert på målemessige aspekter....og min erfaring er at jo mer nøytralt oppsettet låter (altså flatere frekvensrespons, riktigere etterklang, mindre forvrengning osv) jo mer virkelighetsnært låter det og det spiller også langt "jevnere" - det er ingen sjangre som stikker seg veldig ut den ene eller andre veien! Og det er den veien jeg kommer til å fortsette med - inntil jeg hører noe som overbeviser meg om noe annet...!!!!

    Et spørsmål....når man er på konsert...med en fullpakket sal....er ikke menenesker ganske gode absorbenter....og hvis du i en konsertsal har en absorbent på gulvet som er ca 2 meter høy, 15 meter bred og 20 meter lang....vil man ikke få ganske så kort etterklangstid i det rommet da - og at dette (sammen med volumet) kan være en av grunnene til at dynamikk en så bra på konsert...?

    Mvh
    OMF



  4. #4
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    1,013
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra OMF

    Et spørsmål....når man er på konsert...med en fullpakket sal....er ikke menenesker ganske gode absorbenter....og hvis du i en konsertsal har en absorbent på gulvet som er ca 2 meter høy, 15 meter bred og 20 meter lang....vil man ikke få ganske så kort etterklangstid i det rommet da - og at dette (sammen med volumet) kan være en av grunnene til at dynamikk en så bra på konsert...?
    Dette blir litt ot, men publikum i salen har definitivt mye å si. Så Flaming Lips på Rockefeller i 2000 eller 2001 og de hadde først en soundcheck før dørene åpnet og så en kort soundcheck på noen minutter med publikum i salen før de forlot scenen og entret den igjen for å starte konserten på "ordentlig." Resultatet var bra lyd fra første låt og ikke først etter 2-3 låter som er ganske vanlig når lydmannen må "skure seg inn".

    For meg er ikke en uforsterket live-referanse så viktig. Men har da vært så heldig å fått sitte tett oppi og gå rundt i øvingsrom mens studentene øvde på Sibelius-akademiet i Helsinki. En veldig lærerik lytteopplevelse .
    Sony SCD-XA5400ES/Rega P7 Ortofon M2 Blue/ASR Mini Basis/LFD zero LE IV Signature/Yamaha RX-A1010/Tannoy Prestige Sandringham SE/Tannoy Autograph Mini/ Meier Audio Corda Cantate headamp usb-dac/Beyer Dynamic DT770 premium (250 ohm)

  5. #5
    Lydarne
    Guest

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Det er et emne jeg har forsøgt at få en smule klarhed over, her tænker jeg specielt på de begrænsninger og forskelle der er når en live begivenhed bliver optaget med det formål at gøre den så naturtro som muligt, kontra det man faktisk oplevede ved live koncerten.

    Så for dem der er interesserede kan man læse følgende hvor bla. ham den der optog live svarer på nogle af mine dumme spørgsmål, øverst i indlægget er der et link med min umiddelbare oplevelse af forskellen på live og optaget lyd. med en meget simpel besætning, klaver og violin
    http://www.hifisentralen.no/forum/in...5911#msg535911

    @OMF jeg er uenig i at live musik ikke kan bruges som reference, jeg havde nær sagt hvad skulle vi ellers bruge, men det kræver meget arbejde at finde de rigtige indspilninger der er tro mod live lyden, det er nemt at hører når de er rigtige, men meget vanskeligt at finde dem, og der er helt sikkert bedre at bruge naturlige optagelser end at bruge noget man overhovedet ikke ved hvordan skal lyder.

    Tuner man efter naturlig lyd, ja så lyder Diana Krall/skræl stort set som altid fordi der er så meget elektronisk manipulation at det sætte så voldsomt et fodaftryk så det helt overskygger den rigtige instrument lyd, lige som Fun saftevand det smager mere af jordbær end jordbær ,og man bliver meget træt af det på et tidspunkt.

    @Snicker-is Tillykke med dine nyvunderne erfaringer som jeg på mange punkter er enig i.

  6. #6
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,623
    Tagget i
    9 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra Lydarne
    @OMF jeg er uenig i at live musik ikke kan bruges som reference, men det kræver meget arbejde at finde de rigtige indspilninger der er tro mod live lyden, det er nemt at hører når de er rigtige, men meget vanskeligt at finde dem, og der er helt sikkert bedre at bruge naturlige optagelser end at bruge noget man overhovedet ikke ved hvordan skal lyder.
    Hei.....det er vel her jeg mener at du går litt i ring!

    Hvordan kan du vite at akkurat de innspillingene du mener er tro mot "live lyden". Hvordan greier du skille hva som er opptak og hva som tilføres av ditt oppsett...?
    I et annet oppsett kan nettopp de innspillingene ikke høres ekte ut, mens noen adnre gjør det. Og eieren av det oppsettet vil jo da ikke ha samme mening som deg om hvilke innspillinger som er tro mot kilden....

    I mine øyne vil et "godt opptak - i denne settingen et som bevarer klangen slik den er i virkeligheten - skinne klart igjennom på et nøytralt oppsett.

    Enkel analogi....hvis ditt oppsett er en "pluss 2" hva angår nøytralitet...så vil du oppleve en innspilling som er "minus 2" til å være nøytral.
    Jeg mener i stor grad at man kan "tune anlegget sitt til 0" ved hjelp av målinger....og da vil også innspillingne som er "Voicet til 0" være mest naturtro....

    mvh
    OMF

  7. #7
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Jeg ønsker å komme tettest mulig på opptaket/innspillingene. Da blir det innspillingene som er avgjørende. Både på godt og vondt.
    Representerer lydogakustikk.no

  8. #8
    Lydarne
    Guest

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    @OMF Jeg mener ikke jeg går i ring, hvorfra ved du om noget er neutralt , når det måler bedst måske?, det er faktisk instrumenter og stemmer der er optaget til at starte med, mit anlæg kan være lige så neutralt som dit , det er der ingen af os der kan afgøre 100%, det eneste vi kan hører med sikkerhed er når der er manipuleret med lyden. Det kan virkelig høres

  9. #9
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,623
    Tagget i
    9 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra Lydarne
    @OMF Jeg mener ikke jeg går i ring, hvorfra ved du om noget er neutralt , når det måler bedst måske?, det er faktisk instrumenter og stemmer der er optaget til at starte med, mit anlæg kan være lige så neutralt som dit , det er der ingen af os der kan afgøre 100%, det eneste vi kan hører med sikkerhed er når der er manipuleret med lyden. Det kan virkelig høres
    Hei!

    Her kan vi nok vøære enig om at vi er uenig.

    Ja jeg mener at "objektive" målinger er et godt utgangspunkt for å bestemme om et anlegg er nøytralt eller ikke.


    (Jeg har vel også skrevet det i en annen tråd - men mine reiser rundt omkring for å lytte på andre oppsett - så er det samspillet høytalere, lytteposisjon og lytterommets akustikk som i mine øyne er altoverskyggende. Og når variasjonene er såpass stor - så blir den enkeltes referansegrunnlag veldig forksjellig - og vurderinger av komponenter, innspillinger og stort sett alt annet blir veldig vanskelig å sammenligne. Når man på toppen av dette mangfoldet av lydbilder også har svært ulike preferanser for hvordan ting skal spille - så har man i mine øyne mye av bakgrunne nfor at det i liten grad er konsensus om hva som spiller bra/hvordan et gitt oppsett spiller. Det som kanskje er litt mer "bekymringsfullt" er at man også i liten grad er enig om hvordan det faktisk låter (sett bort i fra om man liker det eller ikke)....altså vi er i mine øyne lite flinke til å beskrive lyd generellt....og i en verden hvor alle anlegg låter veldig forksjellig, vi alle har ulike preferanser og vi i liten grad evner å skille mellom objektive lyttebeskrivelser og subjektive lytteinntrykk og på toppen av det hele ofte har en forutinntatt holdning om hvordan ting låter og hvorfor det gjør det.....så er det sannelig ikke lett å orientere seg.

    Min strategi har de siste årene vært å høre mest mulig oppsett for å finne ut hva jeg liker, og deretter jobbe med det oppsettet - og da i all hovedsak basert på målinger - mine erfaringer er at det som måler bedre låter bedre!)

    Mvh
    OMF

  10. #10
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,097
    Tagget i
    10 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra Lydarne
    Tuner man efter naturlig lyd, ja så lyder Diana Krall/skræl stort set som altid fordi der er så meget elektronisk manipulation at det sætte så voldsomt et fodaftryk så det helt overskygger den rigtige instrument lyd, lige som Fun saftevand det smager mere af jordbær end jordbær ,og man bliver meget træt af det på et tidspunkt.
    Den type effekt du her beskriver minner meg ikke om innspillingene til Diana Krall, men snarere om oppsett tunet av personer som ikke helt er på høyden kunnskapsmessig.

    Hvordan kan man for eksempel slå fast om det er den eller den innspillingen som er god dersom bare en av dem låter bra på et bestemt oppsett?

    Jeg har hørt et svært lite antall oppsett som makter å ta et par slike enten-eller innspillinger å få dem til å låte virkelig bra begge to. Jeg mener ikke da på en sånn måte at det blir et lite kompromiss for dem begge fordi man møtes på halvveie, men simpelt hen at begge låter bedre enn man noen sinne har hørt dem før, og det på samme anlegg.

    Ellers synes jeg at det er blitt en merkelig folkesport blant audiofile at man vurderer hifi som et analyseverktøy for å kunne slå fast om komponenter, kabler, innspillinger osv er dårlige. Jeg mener at i et velbalansert oppsett tåler man innspillinger som spriker i ulike retninger, og det bør ikke være veldig sensitivt for utskiftning av enkeltkomponenter om man ikke beveger seg så veldig langt fra det som satt der fra før.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  11. #11
    Hifi Freak samlanes's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    2,463
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Veldig intr tråd,litt vel teoretisk/objektiv kanskje?

    Sikkert bare meg som er litt for enkelt skrudd sammen!!

    Det handler om musikk,følelser,troverdig gjengivelse osb.

    Veldig bra med et bevisst mål/filosofi,det har også eg tanker om,men om et anlegg ikkje får fram sårheten/gleden i musikken er og blir det ubrukelig til musikkavlytting.

    Jeg har vert på ca 5-10 konserter i Grieghallen,der lyden er slik eg sjøl liker,når eg nermer meg den lyden i anlegget er eg sånn ca "ferdig" med anlegget.

    Feks Bjørn Berge,fra midt i Peer Gynt salen,trur eg det var,dynamikk ut av en annen verden,samtidig som det var mørk/varm lyd,stikk motsatt som samme artist i skånevik,masse dynamikk med slitsom lyd kun etter 1time.(riktignok på høgt volum,sikkert120db?)

    Min subjektive påstand er at det var akkurat like mye dynamikk på begge de konsertene av Bjørn Berge.

    Akkurat samme opplevelse av Kari Bremnes og Hanne Boel i Grieghallen,kanonbra dynamikk,med klar varm signatur.

    Muligens jeg har lest for dårleg det første innlegget,mente du snickers-is at du sjøl liker lyden av instr i nærfelt?
    Det motsatte av meg sjøl isåfall.

    Jo lengre følt avstand til instrumenter,jo bedre meiner eg.(Dypere lydbilde)Vokal kan godt komme nær lytter.
    Da oppstår vel også mere klang,som eg oppfatter som mer ekte/troverdig.

    Men noe fasit er det naturligvis ikkje på dette.

    Musikk av Preisner er bortimot perfekt iforold til slik eg liker det.

    Håper og trur at denne tråden blir seiglivet og ikkje minst intresant.

    Mvh.

    Først nå forstår eg ingenting,før forstod eg ikkje det engang.

  12. #12
    Hifi Freak samlanes's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    2,463
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Godt skrevet det siste avsnittet i ditt siste innlegg Snickers-is,100%enig.

    mvh
    Først nå forstår eg ingenting,før forstod eg ikkje det engang.

  13. #13
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,480
    Tagget i
    7 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Snakkes her om det faktum at det ikke finnes standariserte metoder for opptak, studioer/rom og krav til høyttalere. Det er vel ikke helt på bærtur i denne sammenheng.
    http://seanolive.blogspot.com/2009/1...confusion.html
    Representerer lydogakustikk.no

  14. #14
    vredensgnag
    Guest

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Fin link, orso. Diskusjonen blir litt underlig - at det skal være "politisk korrekt" å ha live som referanse for stå som vedkommendes preferanse.

    Poenget er vel om anlegget er i stand til å troverdig gjenskape rett SPL over frekvensspennet, og at instrumenter gjengis med så mye av sitt registrerte frekvensinnhold og lydtyngde (-letthet) som mulig. Alle avvik fra dette vil medføre et fratrekk i den realistiske gjengivelsen. Om man ikke er opptatt av realisme, behøver ikke det være et problem - men det man lytter til er ikke realistisk.

  15. #15
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,097
    Tagget i
    10 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra samlanes
    Muligens jeg har lest for dårleg det første innlegget,mente du snickers-is at du sjøl liker lyden av instr i nærfelt?
    Det motsatte av meg sjøl isåfall.
    Det har jeg i grunnen ikke tatt kategorisk stilling til. Det finnes gode og dårlige innspillinger av begge slag.

    Det hele handler om hvordan man kan skaffe seg et referansegrunnlag for å kunne vurdere riktigheten av det man hører gjengitt over anlegget, og hvor spesielt utfordrende det kan være om opptaket er gjort med nærmic.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  16. #16
    Lydarne
    Guest

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra Snickers-is
    Sitat Sitat fra samlanes
    Muligens jeg har lest for dårleg det første innlegget,mente du snickers-is at du sjøl liker lyden av instr i nærfelt?
    Det motsatte av meg sjøl isåfall.
    Det har jeg i grunnen ikke tatt kategorisk stilling til. Det finnes gode og dårlige innspillinger av begge slag.

    Det hele handler om hvordan man kan skaffe seg et referansegrunnlag for å kunne vurdere riktigheten av det man hører gjengitt over anlegget, og hvor spesielt utfordrende det kan være om opptaket er gjort med nærmic.
    Du skal bare krybbe ind i guitarkassen, eller ind i munden på D Krall hvilket i sig selv jo nok kunne være interessant, og så tilsætte en masse elektroniske effekter, men det er nok nemmere at vurdere og få et reference grundlag hvis du vælger en optagelse der er taget på afstand og uden manipulation.

  17. #17
    Lydarne
    Guest

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra Snickers-is
    Sitat Sitat fra Lydarne
    Tuner man efter naturlig lyd, ja så lyder Diana Krall/skræl stort set som altid fordi der er så meget elektronisk manipulation at det sætte så voldsomt et fodaftryk så det helt overskygger den rigtige instrument lyd, lige som Fun saftevand det smager mere af jordbær end jordbær ,og man bliver meget træt af det på et tidspunkt.
    Den type effekt du her beskriver minner meg ikke om innspillingene til Diana Krall, men snarere om oppsett tunet av personer som ikke helt er på høyden kunnskapsmessig.

    Jeg er naturligvis ked af at du ikke kan høre at Diana Krall er nær-optaget, komprimeret,og fyldt med sminke, det tyder på du har et alvorligt problem med dit anlæg.

    Nu må du ikke tro at det lyder dårligt hos mig, nej folk der er på besøg er skam meget imponeret, og anlægget spiller alt også Diana Krall.
    Problemet er snare mig, jeg er træt af hi-fi porno, og synes ikke det fører nogen vegne hen, faktisk gør det det modsatte, det gør at et middelmådig anlæg også lyder "godt" og at gode anlæg ikke lyder så godt som de måske kunne.
    Ps Diana Krall: Live in paris er nogenlunde, her kan jeg da holde ud at hører mere end 10 sek.

  18. #18
    Hifi Freak slowmotion's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    5,860
    Tagget i
    0 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Det er da mange som har vokst opp med lyden av instrumenter på nært hold,
    for eksempel alle de som spiller eller har spilt instrumenter selv.
    Tenk på alle de som lærte å spille piano, eller de som spilte i skoleorkester.


    Det som derimot ble avdekket sittende midt i orkesteret var at dybdeinformasjonen forsvant (typisk for nærmic innspillinger selv om man kan skape en viss illusjon med klang), plasseringen av instrumentgruppene fløt ut, energien fra hvert instrument ble mer voldsom, spesielt paukene ble massive. Klangbalansen ble i det hele svært annerledes enn fra salen, men liknet mer på den man hører på nærmicede innspillinger.
    Selv foretrekker jeg som regel nærmicede opptak av klassisk musikk,
    og jeg foretrekker også å sitte så nær dirigenten som mulig.
    Det er selvfølgelig bare en smaksak.
    Men det er riktig at instrumentene blir mer voldsomme,
    og at perspektiv ikke spiller noen rolle.
    Mer musikk, med andre ord.







  19. #19
    Hifi Freak OMF's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    9,623
    Tagget i
    9 Innlegg

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Diskusjonen blir litt underlig - at det skal være "politisk korrekt" å ha live som referanse for stå som vedkommendes preferanse.
    Poenget jeg kanskje ikke fikk så godt frem er at mangfoldet av live fremføring og innspillinger er så stort - at det å bruke "live" som referanse når man skal "tune" eget oppsett blir i mine øyne meningsløst. Som nevnt i denne tråden med Bjørn Berge konsert...hvem av livekonsertene er det som skal være referansen....? De kan jo ikke begge være referanse - når lyden er så forskjellig...

    Mvh
    OMF

  20. #20
    Lydarne
    Guest

    Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

    Sitat Sitat fra vredensgnag
    Fin link, orso. Diskusjonen blir litt underlig - at det skal være "politisk korrekt" å ha live som referanse for stå som vedkommendes preferanse.

    Poenget er vel om anlegget er i stand til å troverdig gjenskape rett SPL over frekvensspennet, og at instrumenter gjengis med så mye av sitt registrerte frekvensinnhold og lydtyngde (-letthet) som mulig. Alle avvik fra dette vil medføre et fratrekk i den realistiske gjengivelsen. Om man ikke er opptatt av realisme, behøver ikke det være et problem - men det man lytter til er ikke realistisk.
    Spørgsmålet er ikke om det er politisk korrekt at have live (Uforstærket akustiske instrumenter) som reference det er mere et spørgsmål om der er andet, ved eksempelvis fjernsyn stiller man så vidt jeg ved ikke spørgsmål om hvad referencen er, det er helt klart for alle.

    Et anlæg som kan alt som du beskrive til sidst vil jeg påtage mig på relativ kort tid at få til at lyde helt anderledes ved at skifte elektroniske komponenter ud med andre fabrikater men naturligvis bevare den samme værdi på komponenten,
    lidt kabler skal jeg nok også skifte, hvad er så mest rigtigt før jeg gik i gang med udskiftningerne eller efter.

    Der er også "referencen, hvad jeg bedst kan lide og hvad jeg synes lyde mest dejligt" efter min mening har det så ikke noget med hi-fi at gøre mere, så er anlægget blevet til en spilledåse, og så er alt naturligvis tilladt

Side 1 av 8 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed