Er nøytral lyd nærmest virkeligheten ?

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
De fleste her er vel enige om at et hifi-anlegg ikke klarer å reprodusere dynamikken(hurtighet & trykk) og frekvensbredden til en live fremføring uansett.

Så hva låter nærmest virkeligheten (Både når det gjelder hva sansene registrerer og hva sansene lurer hjernen til å tro) : Mest mulig nøytral lyd ut av anlegget, eller litt farvet lyd med litt helling på frekvensresponsen og en liten "festkul" på mellombassen ?

Oppfattes gjenngivelsen som mer troverdig med litt "juks", eller skal det være mest mulig nøytral lyd tross utilstrekkelighetene i anlegget ?
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
KORTVERSJON: Hva er mest riktig, gitt begrensningene ?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel...i mine øyne er nøytral lyd det som er nærmest det som ligger på CDen....og siden virkeligheten ikke er på Cden så synes jeg ikke det er en relevant referanse! ;D

Mvh
OMF
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Åh nei, ikke igjen...
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nå er det omtrent like mange meninger om hva som er nøytralt som det er deltagere her på forumet.
 
L

Lydkaj

Gjest
ØivindJ skrev:
KORTVERSJON: Hva er mest riktig, gitt begrensningene ?
Efter min erfaring skal man tilstræbe at får same klang, hurtighed, og forvrængning ved alle frekvenser, kort sagt harmoni. begrænsningerne skal være lige som at hænge et tyndt gardin foran et live orkester, fejlene skal påvirker hele lyden, nemmere sagt end gjort, hellere intet output end forkert output, et eksempel her kunne være basreflex.som i den grad giver forkert output.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Gå på noen konserter, så skjønner du hvorvidt du er på riktig jorde eller ei.


ØivindJ skrev:
KORTVERSJON: Hva er mest riktig, gitt begrensningene ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Forsterkede konserter forteller intet annet enn at et vanlig stereoanlegg er særdeles underdimensjonert under 100Hz. Men det vet jo du MaHa.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Det kommer vel mildt sagt litt an på konserten og lydteknikeren, men jeg ser klart hva du mener hvis f.eks typisk teenagermusikk og festival er referansen. Utvilsomt er akustiske konserter preferansen for å få innblikk i hvordan instrumenter låter, og hva slags klanger som finnes osv, men det er da plenty av opplevelser å finne på forsterkede konserter som man kan bruke som referanser til hvordan man ønsker musikken gjengitt hjemme. Alternativet til denne referansen er jo den evige "akkurat slik det låt i studio" som er ekvivalent med hvor lang er en båt osv. Men, det vet du jo, Valentino ;D

Valentino skrev:
Forsterkede konserter forteller intet annet enn at et vanlig stereoanlegg er særdeles underdimensjonert under 100Hz. Men det vet jo du MaHa.
 
U

Utgatt11378

Gjest
Hei!

Akkurat nå....
kjører jeg med både EQ og Loudness på en eldre JVC (jfr, Monsterreceiver: hvilken? under vintage kolonnen)

og jeg innrømmer at dette er nesten helt på toppen av den beste lyden jeg har hatt hjemme noen gang!

PS: det hadde vært svinaktig morro og dratt til Abbye Road studioet og hørt hvordan de mente "Dark sideof the moon" egentlig skulle låte..... ::)

, men som det blir sagt, det er vel kun akustiske instrument som blir den "nesten akkurate" referancen, det blir jo også farget av romet! :eek:

Vh

S
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
ØivindJ skrev:
Oppfattes gjenngivelsen som mer troverdig med litt "juks", eller skal det være mest mulig nøytral lyd tross utilstrekkelighetene i anlegget ?
Ser at en rekke høyttalerprodusenter konstruerer en frekvenskurve som er jevnt fallende i nivå fra 80 hz og oppover i frekvens. Dette er "juks" som egentlig passer godt i rom som er relativt udempet.

Er forresten akustikkplater å anse som "juks"?

Hvor går forresten grensen mellom "juks" og "tweaking"?
 
U

utgatt60135

Gjest
ØivindJ skrev:
De fleste her er vel enige om at et hifi-anlegg ikke klarer å reprodusere dynamikken(hurtighet & trykk) og frekvensbredden til en live fremføring uansett.
Skal vi snakke om mest mulig realsistisk reproduksjon så må signalet HiFi anlegget jobber med være mest mulig realistisk. Tror det er det svake punktet. En lydteknikkervenn beskrev lyden rett fra mastertapene som en helt annen dynamikk og realisme enn fra ferdig produsert cd-plate.

Så hva låter nærmest virkeligheten (Både når det gjelder hva sansene registrerer og hva sansene lurer hjernen til å tro) : Mest mulig nøytral lyd ut av anlegget, eller litt farvet lyd med litt helling på frekvensresponsen og en liten "festkul" på mellombassen ?
Nøytralt!



Oppfattes gjenngivelsen som mer troverdig med litt "juks"?
Nei!
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.123
Antall liker
768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
"
Er nøytral lyd nærmest virkeligheten ?"


vanskelig å si, nærmest virkeligheten må man desverre være på studio under inspilling ;D
 
N

nb

Gjest
NEVATON skrev:
vanskelig å si, nærmest virkeligheten må man desverre være på studio under inspilling ;D
Nei. I studio er det vanlig å spille inn ett og ett instrument i mono og så rattes de hit og dit i lydbildet etterpå, samt at det legges på ymse effekter alt etter hva som er ønskelig rent kunsterisk, så hva som skjer i studio har ikke så mye med vanlig livemusikk å gjøre eller hva som ligger på CDen for den saks skyld. (Dette i følge min teknikerkompis, jeg har ikke vært i et studio under innspilling selv).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
ØivindJ skrev:
De fleste her er vel enige om at et hifi-anlegg ikke klarer å reprodusere dynamikken(hurtighet & trykk) og frekvensbredden til en live fremføring uansett.
Skal vi snakke om mest mulig realsistisk reproduksjon så må signalet HiFi anlegget jobber med være mest mulig realistisk. Tror det er det svake punktet. En lydteknikkervenn beskrev lyden rett fra mastertapene som en helt annen dynamikk og realisme enn fra ferdig produsert cd-plate.
Hvis man da bare vet hva som skjer.
Tar man en god tospors 24/96-master, formatterer til redbook uten "markedstilpasning" og sammelikner de to skal man ha gode ører, en god dag, et godt anlegg og younameit for å oppfatte forskjellen på de to, som AES har vist i kontrollerte forsøk.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Så lenge hver enkelt definerer sin egen virkelighet, blir dette vanskelig å diskutere..
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har vist til Toole såpass mange ganger nå at jeg er i ferd med å gå lei. Audiofile er rare dyr.
 
L

Lydkaj

Gjest
prøv at downloade herfra (Ps. koster desværre penge) http://www.unipheyemusic.com
Ps. Weekend With Rob er lidt lavt indspillet.
Men her er den ægte vare med naturlig dynamik og klang og med et minimum af efter behandling, måske lige en anelse for varmt i klangen og jeg synes også han er lige tæt nok på instrumenterne, det gå lidt ud over rum gengivelsen, men godt er det.
Jeg synes det viser hvor tæt der er muligt at komme ved optagelse af små besætninger hvis indspilningen er ok, og anlæg ok.

Han har også disse indspilninger i masterbånds kvalitet, de kan vist kun afspilles fra computer, det har jeg desværre ikke mulighed for at prøve.

Så til start spørgsmålet vil jeg håbe at svaret er ja. Og neutral vil jeg så definere som at anlægget er i stand til at gengive instrumenters korrekte grundklang, når der benyttes optagelser der er tro mod instrumenters oprindelige lyd.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Men vil man ha den nøytrale virkeligheten



eller vil man ha det litt farget, med pen soundstage, og en liten festkul?

 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Karma skrev:
Så lenge hver enkelt definerer sin egen virkelighet, blir dette vanskelig å diskutere..

Ja. Men av og til er det moro å prøve ... ;)


;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vel hvis dette er kilden....så synes jo jeg at det er spennende at anlegget faktisk gjengir hvordan dette er...
mteinum skrev:
Skal man derimot la oppsette legge til noen festkuler blir vel resultatet mer som:


Men for all del.....smak og behag...jeg sier bare hva jeg liker...at andre liker andre ting respekterer jeg... ;D ;D

Mvh
OMF
 
L

Lydkaj

Gjest
mteinum skrev:
Men vil man ha den nøytrale virkeligheten



eller vil man ha det litt farget, med pen soundstage, og en liten festkul?

Det ene udelukker ikke det andet, det ligger i optagelsen, selv om anlægget kan gengive nøgternt og korrekt, kan jeg ikke se der skulle være noget i vejen for at det ikke skulle kunnegengive hi-fi porno, om man så bryder sig om det er en anden snak, personligt gør jeg ikke, men gjorde det dengang da mit anlæg ikke var i stand til at gengive instrumenter helt så troværdigt som nu. så sad man der og savlede over Bassen og
alle detaljerne på Kari Bremnes Gåte ved Gåte, det var rigtig Hi-Fi porno.

Og man kan vil tilføje at jo bedre anlægget er jo mere tydeligt vil forskellen fremstår mellem gode indspilninger og Hi-Fi porno.
 

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.122
Antall liker
0
mteinum skrev:
Men vil man ha den nøytrale virkeligheten

eller vil man ha det litt farget, med pen soundstage, og en liten festkul?
Den første damen er vel det man kanskje vil kalle en gammel innspilling? :)

Selv om man kanskje ønsker litt farging, passer det kanskje ikke for alle typer (musikk) mennesker.







Det er en god del innspillinger som overhodet ikke trenger farging. Dette er ofte de innspillingene som glitrer på alle områder og virkelig gir gåsehud. Disse innspillingene ønsker ikke jeg å ødelegge med å dra anlegget mot (for eks.) den lyse eller mørke siden. Om det kanskje går ut over enkelte andre (dårlige) innspillinger får så være...
 

maskinisten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2008
Innlegg
277
Antall liker
80
Sted
Meløy, den stille fjærding
HåkonN skrev:
Det er en god del innspillinger som overhodet ikke trenger farging. Dette er ofte de innspillingene som glitrer på alle områder og virkelig gir gåsehud. Disse innspillingene ønsker ikke jeg å ødelegge med å dra anlegget mot (for eks.) den lyse eller mørke siden. Om det kanskje går ut over enkelte andre (dårlige) innspillinger får så være...
Nå fikk ihvertfall jeg en anelse gåsehud ;D
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jammen bra jeg er ferdig med å spise middag .....
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Alle anlegg farger - i større og mindre grad. Man kan komme langt med romkorreksjon, eller man kan - som meg - være veldig heldig med kombinasjonen lytterom/anlegg, og få et resultat som er litt farget, men på en tiltalende måte. Mitt eneste savn er ørlitegrann mer fraspark i midbassen, men til gjengjeld er dypbassen glimrende tatt i betraktning at høyttalerne mine ikke er av de største. Helheten er uansett veldig bra.

Dessuten - lydbildet man hører på skive er jo møysommelig bygget opp - lag på lag, og deretter mikset. Panonering, kunstig romklang og bruk av equaliser brukes for å "lage" et lydbilde som høres bra ut.

Når man kommer til konsert-opptak brukes samme metoder i miksen (dessverre ofte i tillegg til overdubs - noe som ofte er nødvendig for å unngå at det låter pistrete), men ofte støter man på et problem: på en scene smitter instrumentene over i hverandres mikker. Null problem med bruk av elektriske instrumenter og d.i.-boks, men hva med alt som smitter inn på trommemikkene? Jo, man må "gate". Altså sette en nedre desibeltoleranse - alt under et visst antall dB utelukkes, også små detaljer i trommenes egenlyd. Nøytral hifi? Etter en kritisk definisjon - nei. Men hadde man ikke gatet, så ville resultatet blitt et trangt og udefinert lydbilde.

Så det man hører hjemme er en konstruksjon, enten det er Kari Bremnes eller Cannibal Corpse. Så kanskje vi kan si "nøytral lyd - en fiksjon"?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva om man ønsker å høre på et tomikrofonopptak av kor og strykekvartett? Dårlig med gating, limiting og generell knotting på slike. Hvordan skal da anlegget "tunes"?
 
L

Lydkaj

Gjest
-HP- skrev:
Alle anlegg farger - i større og mindre grad. Man kan komme langt med romkorreksjon, eller man kan - som meg - være veldig heldig med kombinasjonen lytterom/anlegg, og få et resultat som er litt farget, men på en tiltalende måte. Mitt eneste savn er ørlitegrann mer fraspark i midbassen, men til gjengjeld er dypbassen glimrende tatt i betraktning at høyttalerne mine ikke er av de største. Helheten er uansett veldig bra.

Dessuten - lydbildet man hører på skive er jo møysommelig bygget opp - lag på lag, og deretter mikset. Panonering, kunstig romklang og bruk av equaliser brukes for å "lage" et lydbilde som høres bra ut.

Når man kommer til konsert-opptak brukes samme metoder i miksen (dessverre ofte i tillegg til overdubs - noe som ofte er nødvendig for å unngå at det låter pistrete), men ofte støter man på et problem: på en scene smitter instrumentene over i hverandres mikker. Null problem med bruk av elektriske instrumenter og d.i.-boks, men hva med alt som smitter inn på trommemikkene? Jo, man må "gate". Altså sette en nedre desibeltoleranse - alt under et visst antall dB utelukkes, også små detaljer i trommenes egenlyd. Nøytral hifi? Etter en kritisk definisjon - nei. Men hadde man ikke gatet, så ville resultatet blitt et trangt og udefinert lydbilde.

Så det man hører hjemme er en konstruksjon, enten det er Kari Bremnes eller Cannibal Corpse. Så kanskje vi kan si "nøytral lyd - en fiksjon"?
De bedste optagelser jeg har er lavet med to eller tre mikrofoner med meget lidt efterbehandling eller slet ingen, de har en pasende afstand til begivenheden som virker troværdig , klangen virker troværdig, en sammenhang i hele lydbilledet som også har høj troværdighed, og måske er det netop det at mikrofonerne får et blandings signal der gør at hele begivenheden bliver troværdig.

Mens derimod Kari bremnes er særdeles utrofærdig og det jeg vil betegne som Hi-Fi porno.
Og neutral lyd er bestemt ikke en fiktion det er et valg man tager.

Har man dårlige erfaringer med at gengive to mikrofoner optagelser vil jeg påstår der er noget alvorligt galt med anlægget, måske er det udviklet til kun at kunne gengive hi-fi porno, og man har måske glemt de grundlæggene kvalitetter der gør at instrumenters grundklang gengives korrekt.

Jeg var et år på en hi-fi udstilling jeg bad om at får spillet en naturtro to mikrofoners CD på et ikke helt billigt anlæg, nok omkring kr. 400000.
Det lød ikke særligt overbevisende men dog var det tydeligt at her var ikke lagt sminke på og at indspilingen var naturtro, Naturligvis var det CD'en der var noget galt med, men nu skulle vi hører noget der var rigtig godt sagde ham der demonstrerede, det var så Sara K på Stockfisch, der blev skruet godt op, og det buldrede derud af (basreflex), men kontrasten fra den lige afspillede naturtro CD gjorde at selv ham der demonstrerede som iøvrigt var en kendt hi-fi personelighed pludselig kunne hører hvor latterligt op-pumpet komprimeret sminket osv. Sare K faktisk lød, og han pillede den ret hurtigt af, og sætte noget andet på.
 
U

utgatt60135

Gjest
-HP- skrev:
Nøytral hifi? Etter en kritisk definisjon - nei.
Man kan snakke om nøytralitet i forhold til opptak/miksing. Men snakker vi 100% så kan det bli litt vanskelig å vite 100%. Synes de som hevder at det er lite vits i å snakke om nøytralitet er ganske på jordet. En lydteknikker kunne greit høre hva som var gjort på ulike innspillinger selv om han aldri har hørt anlegget mitt. F.eks har jeg tidligere ment at mange ECM innspillinger ikke er dønn nøytrale. Han hørte akkurat det samme. Et nøytralt anlegg avslører hva som er gjort i opptaket/miksingen. Det kan man høre selv om rommet spiller med med sin klang.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.641
Antall liker
1.368
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Lydkaj skrev:
-HP- skrev:
Alle anlegg farger - i større og mindre grad. Man kan komme langt med romkorreksjon, eller man kan - som meg - være veldig heldig med kombinasjonen lytterom/anlegg, og få et resultat som er litt farget, men på en tiltalende måte. Mitt eneste savn er ørlitegrann mer fraspark i midbassen, men til gjengjeld er dypbassen glimrende tatt i betraktning at høyttalerne mine ikke er av de største. Helheten er uansett veldig bra.

Dessuten - lydbildet man hører på skive er jo møysommelig bygget opp - lag på lag, og deretter mikset. Panonering, kunstig romklang og bruk av equaliser brukes for å "lage" et lydbilde som høres bra ut.

Når man kommer til konsert-opptak brukes samme metoder i miksen (dessverre ofte i tillegg til overdubs - noe som ofte er nødvendig for å unngå at det låter pistrete), men ofte støter man på et problem: på en scene smitter instrumentene over i hverandres mikker. Null problem med bruk av elektriske instrumenter og d.i.-boks, men hva med alt som smitter inn på trommemikkene? Jo, man må "gate". Altså sette en nedre desibeltoleranse - alt under et visst antall dB utelukkes, også små detaljer i trommenes egenlyd. Nøytral hifi? Etter en kritisk definisjon - nei. Men hadde man ikke gatet, så ville resultatet blitt et trangt og udefinert lydbilde.

Så det man hører hjemme er en konstruksjon, enten det er Kari Bremnes eller Cannibal Corpse. Så kanskje vi kan si "nøytral lyd - en fiksjon"?
De bedste optagelser jeg har er lavet med to eller tre mikrofoner med meget lidt efterbehandling eller slet ingen, de har en pasende afstand til begivenheden som virker troværdig , klangen virker troværdig, en sammenhang i hele lydbilledet som også har høj troværdighed, og måske er det netop det at mikrofonerne får et blandings signal der gør at hele begivenheden bliver troværdig.

Mens derimod Kari bremnes er særdeles utrofærdig og det jeg vil betegne som Hi-Fi porno.
Og neutral lyd er bestemt ikke en fiktion det er et valg man tager.

Har man dårlige erfaringer med at gengive to mikrofoner optagelser vil jeg påstår der er noget alvorligt galt med anlægget, måske er det udviklet til kun at kunne gengive hi-fi porno, og man har måske glemt de grundlæggene kvalitetter der gør at instrumenters grundklang gengives korrekt.

Jeg var et år på en hi-fi udstilling jeg bad om at får spillet en naturtro to mikrofoners CD på et ikke helt billigt anlæg, nok omkring kr. 400000.
Det lød ikke særligt overbevisende men dog var det tydeligt at her var ikke lagt sminke på og at indspilingen var naturtro, Naturligvis var det CD'en der var noget galt med, men nu skulle vi hører noget der var rigtig godt sagde ham der demonstrerede, det var så Sara K på Stockfisch, der blev skruet godt op, og det buldrede derud af (basreflex), men kontrasten fra den lige afspillede naturtro CD gjorde at selv ham der demonstrerede som iøvrigt var en kendt hi-fi personelighed pludselig kunne hører hvor latterligt op-pumpet komprimeret sminket osv. Sare K faktisk lød, og han pillede den ret hurtigt af, og sætte noget andet på.
Moro : )
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Jeg overlater hifi-nøytralitet til hifi-puritanerene.

;)
 

lofi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2008
Innlegg
53
Antall liker
1
Anonym skrev:
Nå er det omtrent like mange meninger om hva som er nøytralt som det er deltagere her på forumet.
Fra blindtest av høyttalere viser det seg at flertallet av deltakerne foretrekker "den samme typen lyd"

Both trained and untrained listeners clearly preferred the loudspeakers with the flattest, smoothest and most extended frequency response curves...


http://seanolive.blogspot.com/2008/12/part-3-relationship-between-loudspeaker.html

Veldig interessant blogg fra Sean Olive – Director of Acoustic Research for Harman International:
http://seanolive.blogspot.com/
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.652
Antall liker
21.450
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Glimrende! Referansene kan lastes ned gratis. Han refererer jo selvfølgelig til Toole også.

Dette sitatet fra Olives blogg i linken loFi postet over er viktig:
It is both satisfying and reassuring to know that both trained and untrained listeners recognize and prefer accurate loudspeakers
Man må anta at det ikke var mange ordentlig audiofile blant de tredede lytterne i panelet, iallefall om man skal kalle den skrivende populasjonen på HFS ordentlig audiofile.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Kanskje vi må definere hva ordentlige audiofile er .... ;D


;)
 
L

Lydkaj

Gjest
loFi skrev:
Anonym skrev:
Nå er det omtrent like mange meninger om hva som er nøytralt som det er deltagere her på forumet.
Fra blindtest av høyttalere viser det seg at flertallet av deltakerne foretrekker "den samme typen lyd"

Both trained and untrained listeners clearly preferred the loudspeakers with the flattest, smoothest and most extended frequency response curves...


http://seanolive.blogspot.com/2008/12/part-3-relationship-between-loudspeaker.html

Veldig interessant blogg fra Sean Olive – Director of Acoustic Research for Harman International:
http://seanolive.blogspot.com/
Tak for linkene, interessante, og det er positivt at alle foretrække en jævn neutral frekvensgang, Blind-testen er også internesandt læsning, meget mærkeligt at position kun kan registreres i blind-testen.

Jeg savner at får at vide hvilket kilde materiale der er brugt, da jeg mener det skal være referencen, og ikke hvad tilhørende kan "lide og foretrækker af lyd" det er naturligvis ok hvis man vil klarlægge deltagenes smag, og ikke testoptjektes evne til at gengive instrumenter naturtroet, det er også klart at skal instrumenters lyd være referencen så skal deltagerne i testen være bekendt med hvordan instrumenter lyder, og de benyttede optagelser skal være så naturtro som det er muligt.
En anden fordel ved at bruge naturtro optagede CD er at der normalt vil være meget stor forskel på lyden afhængig af det benyttede udstyr, det er min erfaring at det er der ikke hvis der benyttes de sadvanlige "hi-Fi" CD'er som Sara K Diane Krall Niels Lofgren Patricea Baber osv der er et så stort elektronisk fodaftryk på disse CD'er at de stort set lyder ens på alt udstyr, det er måske også meningen, vi laver en lyd de fleste synes er rigtig fed.

Jeg mener at Sean Olive gør tingene noget mere kompliceret end det bør være, Har man musikken (instrumenters lyd) som reference så burde det meste bias for mærker osv. være elimineret, og også en hel del af deltagernes smag bør være uden betydning, et eksempel et orgel kan ikke gengives korrekt af basreflex, så når så mange vælger basreflex har det mere med smag at gøre end korrekt gengivelse (Hi-Fi)
 
Topp Bunn