Kritikk av Værteorien

V

vredensgnag

Gjest
I går startet jeg en tråd om værets mulige innvirkning på lytting til anlegget.
Været gir topp lytteforhold! - http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35449.0

I dag tenkte jeg å gå gjennom teorien, se på noen mulige feilkilder, og ev. også på hva som måtte styrke antagelsen.
Det er sikkert ikke av veien å lese den opprinnelige tråden, men kort fortalt er teorien som følger.

VÆRTEORIEN

Luft er det medium som lydbølgene vi lytter til forplanter seg i. (Det finnes andre medier, men la oss holde oss til luften vi lever i og puster.)
Luft er en gass, bestående av ulike grunnstoffer og molekyler. Som gass er den underlagt påvirkning fra mekaniske moment som trykk og varme - luft reagerer på forutsigelig vis når slikt skjer, ved at dens tetthet endrer seg. Luft kan også bære fuktighet, og dette vil ytterligere påvirke hvor "tung" en volumenhet med luft er - der den er tyngre ved høy fuktighet, og lettere når luften er "tørr."
Teorien påstår at lytteforholdene vil variere alt etter hvordan luftens tetthet varierer, pga slik ytre påvirkning, og at det derfor kan lønne seg å følge med på været, siden dette konstant påvirker luftens tetthet.

TO OBSERVASJONER:

1. La oss begynne med å vurdere hvorvidt tetthet av gassen har noe for seg, i forhold til lydbølger. Et velkjent eksempel er hva som skjer når vi innånder helium og forsøker å synge. Her lytter Rolando Villazon til Lionel Ritchie som synger "Hello," med helium i lungene.


Stemmebåndenes vibrasjoner sender lydbølger gjennom luften. Stemmebåndene beveger seg, og får luftmolekylene til å bevege seg. Hastigheten på vibrasjonene avgjør frekvensen, og denne hastigheten avhenger av hvor stramme stemmebåndene er, og hva slags medium de beveger seg i.
Helium er lettere enn luft - det har en langt lavere gasstetthet, og følgelig møter stemmebåndene mindre motstand, de vibrerer hurtigere, og Lionel Ritchie får en lysere stemme.

Mao - når gasstettheten går ned, kan tonefrekvensen (pitch) gå opp. Tilsvarende kan tonefrekvensen gå ned dersom gasstettheten øker.

2. Temperatur kan også påvirke gasstettheten. I linken der Værteorien først ble presentert viste jeg til plast bensinkanner som enten buler ut eller er presset sammen, fordi lufttrykket har endret seg, pga temperaturendringer, eller en kombinasjon av disse.

En varmluftballong laget av silkepapir demonstrerer prinsippet. Ballongen stiger ikke fordi luften er blitt varmere, men fordi gasstettheten er blitt mindre. Luftmolekylene er blitt utvidet av varmen, dette gjør at det er plass til færre molekyler pr volumenhet inne i hylsen, sammenlignet med luften rundt hylsen. Dermed er luften inne i hylsen blitt lettere, og på et tidspunkt er den blitt så lett at den er i stand til å løfte ballongen. Det at den tar med seg en varmekilde gjør at man kan fortsette å varme opp luft, dvs minske gasstettheten, og derfor stiger ballongen høyt til værs.


I eksempel 1 og 2 har vi sett at luftens tetthet kan påvirkes med varme, og at luftens tetthet har innvirkning på lyd.
Som en grunnregel, når luft varmes opp reduseres gasstettheten, luften blir lettere, den får mer av egenskapene helium har, det blir enklere å få noe til å vibrere i slik luft, og tonefrekvensen blir høyere; når luften kjøles ned økes tettheten, og den gir mer motstand mot element som søker å vibrere, noe som gir en dypere lyd.

Så det ser ikke helt ille ut i forhold til Værteorien.
Spørsmålet er nå om de mindre effektene vi har å gjøre med i en lyttesituasjon er slik at vi kan registrere dem, for helium og varmluftballonger er ganske ekstreme eksempler. Vi må selvsagt også spørre om det er andre årsaker til at vi mener å oppleve variasjon i lydkvaliteten, alt etter været.

VÆREFFEKTENE SOM PÅVIRKER LYTTING ER VARME, TRYKK OG FUKTIGHET
(I neste innlegg skal vi se hvordan feil tendens i disse faktorene regelrett ødelegger høyttalere.)

Vi har nå sett at luftens tetthet kan påvirke tonefrekvenser, fordi luften blir lettere (høyere frekvens) eller tyngre (lavere frekvens).
Dette har selvsagt relevans for høyttalerelementer, som kan få for lite motstand når luften er lett, og for den saks skyld for stor motstand når luften er tung; men det kan også påvirke våre sanseorganer for lyd, som er finstemte for små trykkvariasjoner. Når gassen er lett får vi for liten påvirkning, når gassen er tung får vi for stor påvirkning.
Heldigvis er menneskekroppens sanser ekstremt adaptive, og vi vet fra utallige eksperimenter at hørselssansen tilpasser seg slik øyet tilpasser seg til lysstyrke. Men anlegget er ikke adaptivt på samme måte, det er en konstant i denne sammenhengen (om vi låser effekt på forsterker).

Uansett, atmosfærisk trykk (det vi måler med et barometer) kan påvirke luftens tetthet når det går fra lavtrykk til høytrykk og tilbake; temperatur har vi sett kan gjøre det samme; og når det tilføres fuktighet til luften, så øker også dens vekt.

Ofte vil disse faktorene motvirke hverandre slik at effekten relativt forblir den samme, og ved noen tilfeller vil de samvirke slik at effekten forsterkes.
Skal vi kunne tro på Værteorien, må den best kunne konstateres i sistnevnte tilfelle, når faktorene gir innbyrdes forsterkning.

Akkurat nå er vi inne i en periode med relativt høyt atmosfærisk trykk (høytrykk), relativt høy luftfuktighet (Meteorologisk institutt kaller dette ettermiddagsbygetiden), og ganske lav temperatur (fordi det er skyer som sperrer for solen.) Alle tre faktorer bidrar til å bygge opp gasstettheten i luften utenfor husene våre.

Og vi vet at høytrykk/lavtrykk og fuktighet kan registreres innendørs. Det siste kan vi gjøre noe med, men å skulle unngå effekten av høytrykk og lavtrykk er dyrt.
(Er du langrennsløper kan du bygge deg et lavtrykkskammer, for å simulere effekten av å være oppe i høyden, men det er nok å sove i et telt der oksygeninnholdet er redusert, siden det er lavere oksygeninnhold kroppen kompenserer for ved høydeopphold, og ikke trykkforskjellen.)

De fleste av oss har ikke råd eller tålmodighet for trykkammer, og bryr oss heller ikke med å regulere fuktigheten. I tillegg anses det som positivt for hud, hår og slimhinner med relativt høy fuktighet, så det vi opplever på denne tiden av året er ideelt.

Temperatur kan vi regulere, og mange av oss bor i hus der dette skjer automatisk. I forhold til ideell gasstetthet, kan det godt være at vi bør vurdere å sette ned temperaturen i lytterommet, om det er mulig. 16-18 grader er et godt temperaturleie om vi ønsker at temperaturen skal gjøre sitt for at gasstettheten skal øke i rommet.

Så for å oppsummere - vil vi unngå at høyttalermembranene skal få for lite motstand (og lyde flisete), og heller oppnå at luftbølgene skal treffe oss med vekt, så forsøker vi å lytte når det er størst mulig gasstetthet. Høytrykk/lavtrykk kan vi ikke gjøre noe med, men er det tørt kan vi bruke luftfukter, og er termostaten satt for høyt kan den settes ned (eller lytterommet legges i kjelleren, så det forblir kjølig gjennom den varme sommeren.)

Her er en liten film om lufttrykk og hva dette har for effekt i ulike sammenhenger. Dette for å demonstrere at det er overraskende sterke krefter vi har å gjøre med.
I neste innlegg skal jeg skrive litt om mulige feilkilder, og andre mulige årsaker til at vi hører bedre/dårligere under disse værvariasjonene.
Du er selvsagt velkommen til å komme med egne erfaringer og observasjoner!



 

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Altså: jeg kan spille høyere under høytrykk ;D
(som om naboen trengte det... :eek:)

Arne K
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.181
Eller vi kan ha behagelige 22 grader i lytterommet og et anlegg som trives med det.

;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg vil absolutt anbefale at man finner en god arbeidstemperatur for anlegget som også er behagelig for lytteren, slowmotion, og spesielt at man sørger for å holde denne konstant.
Som alle musikere vet, er et instruments egenskaper ekstremt avhengig av arbeidstemperatur der det skal brukes, og i tillegg er også musikerens fingre eller munnferdighet også meget avhengig av samme. Her spiller også fuktighet inn.

Fysiologiske reaksjoner på variasjon i temperatur, trykk og fuktighet kan være en mulig feilkilde, som gjør at effekten vi merker, når disse faktorene endrer seg, skyldes hvordan vår kropp justeres -- og ikke hva som skjer med selve luften i rommet.

Naturligvis har disse momentene i noen utstrekning også innvirkning på mekanikk og tilpasningstoleranser, selv om de fleste produsenter vet å ta høyde for disse. Men det at en komponent er sertifisert for å arbeide i et bredt temperaturspenn, betyr ikke at den leverer like godt i hele dette spennet.
Nå snakker vi om High Fidelity - og da søker vi etter de forskjellene som hjelper oss å komme nærmere det optimale.

Glenn Gould holdt sine hender i varmt vann i lang tid før øving og opptak. Han hadde på forhånd skrudd opp varmtvannsberederen så han kunne lage en helsikes varm blanding. Det gjorde han for å myke opp sener, muskler og ledd.

Before concerts and recording sessions, Gould was in the habit of soaking his hands and wrists in hot water. Like a surgeon washing and scrubbing his hands before surgery, Gould carried out his task of hand-soaking with a compelling commitment. It is said that Guerrero condoned this routine of his special student, but it was really Gould who exalted it and then pursued it relentlessly to the end of his music career.
Her snakker ikke Gould om været, men han snakker om fine nyanser, teknikknissegreier og detaljer i musikken:



ANDRE GRUNNER ENN LUFTENS GASSTETTHET SOM INNVIRKER?
Hørselssansen
Når vi skal avgjøre om været kan bidra til å gjøre luften tyngre, må vi også vurdere om disse faktorene kan ha innvirkning på hørselssansen.
Trommehinnen og øregangens tynne følehår, registrerer mørke og lyse tonefrekvenser. Øregangen er slik konstruert at den "alltid" er litt fuktig, men i perioder med høy temperatur og tørr luft, vil hele kroppen være mer dehydrert enn vanlig, og tørke vil trenge lenger inn i øregangen enn ellers. Trommehinne og følehår vil da være mindre fleksible, og derfor også mindre følsomme.
Derfor kan det godt være at en medvirkende årsak til at anlegget (og musikk forøvrig) lyder bedre i vær som det beskrevet i <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35449.0">"Været gir topp lytteforhold!"</a> er at lav temperatur og fuktig luft gjør øret bedre i stand til å registrere nyanser og detaljer i lyd.
Videre har bihulene innvirkning, disse er viktige for oppfatning av lyddetaljer. De skal ikke være tette, og de skal ikke være tørre. Så helt klart må vi også vurdere hva som skjer med disse, og her er det uheldigvis slik at det været som jeg påstår er ideelt for lytting, også kan fremkalle lette forkjølelser og tette bihuler.

Lytterommet
Akkurat som kroppen reagerer på variasjoner i fuktighet og temperatur, vil også lytterommet bli påvirket. En lang tørkeperiode, med høy varme, vil gjøre treverk sprøere og hardere - og dermed endre dettes refleksjons- og absorbsjonsegenskaper. Omvendt i en periode med høy fuktighet og relativt lave temperaturer, da suger treverket til seg fuktighet, og lydabsorbsjonsevnen øker.
Enda mer interessant er det faktum at fuktig luft absorberer lyd bedre enn tørr luft, lydenergien blir lettere borte. Som nevnt av enkelte som stiller seg åpnere til denne teorien enn andre, så er lydegenskapene i tåke og skodde noen helt andre enn i vær med åpen sikt. Det er en grunn til at tåkelurer durer i vei i superbass. To faktorer er av interesse her: den ene at det er diskanten (dvs detaljeringen) som slukes først; den andre at det kan lønne seg å bruke luftfukter i lytterommet, og sørge for at man har jevnest mulig luftfuktighet, akkurat som man bør søke å ha jevnest mulig temperatur.

Anlegget
Da Stereophile skulle anmelde Quad ESL-63, opplevde de problemer pga høyden over havet der de gjorde testen. Og LMC, medlem her på HFS, rapporterte at de gangene han har hatt elektrostater av ymse slag har disse spilt bedre under høytrykk enn under lavtrykk.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35449.msg662013#msg662013

Dette er så kritisk for elektrostater at man virkelig bør være oppmerksom på problemet. Og hvilke faktorer er det som spiller inn: lavtrykk, lav gasstetthet og mangel på fuktighet der Stereophiles anmelder testet to par høyttalere som brøt sammen.

Our first suspicion was quality control at Acoustical Manufacturing, but Quad USA was surprised to hear of our having any problem, and in fact we have not heard of problems from consumers—which we would have if the failure rate was 50%! Sure enough, when we talked to our friend Alan Hill of Plasmatronics about our experience, he confirmed that the low atmospheric pressure, low air density, and extreme lack of humidity present at 7000 feet (remember we're doing this testing in Santa Fe, New Mexico) could bring about significant problems with arcing.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/416/index1.html

RoDa, som skriver for Fidelity, <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35449.0">fnyser i den andre tråden av at været og lufttrykk kan ha innvirkning på lytteforhold</a>, men han burde følge med i denne tråden. Det er ikke alt innen hifi som er uforståelig mumbo-jumbo. (Til min lettelse fikk jeg lov av RoDa å <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35449.msg663028#msg663028">kjøre videre</a> med disse trådene ;D )

Luften som omgir membranen i en elektrostat fungerer som en dielektrikk for membranen, når luften er for tørr og har for lav gasstetthet (grunnet høyde over havet eller ekstremt lavtrykk og lav luftfuktighet), kan man altså ende opp med ødelagte høyttalere.
Her har vi et meget godt eksempel på at luftens masse (og dermed motstanden luften utøver mot å bli bevegd) har innvirkning ikke bare på lyden, men også i dramatisk grad på komponenten.

Legg merke til at denne utvikleren av nye membraner er meget opptatt av at samtlige paneler til et par ESL-63 skal lages i samme atmosfæriske forhold. Det er viktig at panelene oppfører seg ens, og forholdene de lages under vil innvirke på egenskapene. Dette har også betydning for opptaksforhold for musikk, selvsagt, noe vi skal kikke på i neste innlegg.



Elektrostater har en stor aksjonsflate mot luft, mens tradisjonelle høyttalere har drivere av mer begrenset flate mot luft. Men også disse vil bli påvirket av endringer i luftens masse. Som vi så i klippet med Lionel Ritchie, kan vibrasjonene bli ekstremt påvirket, simpelthen fordi hans stemmebånd fikk mindre motstand.
Et høyttalerelement er kalibrert for en viss motstand, og når denne endrer seg, vil samme kraftpådrag føre til et avvik i produktet. Slik sett ville jeg vært langt mer interessert i høyttalertweaks der målt gasstetthet i lytterommet ble brukt for å justere elementenes produkt, kalibrert mot et optimum. Det ville jeg brukt penger på.

Dersom man påser at temperaturen i lytterommet er forholdsvis konstant, så bør man ikke behøve å bekymre seg over variasjoner som skyldes toleransefeil og lignende. Men om temperaturen vandrer, og i de fleste hjem gjør den det med +/- 5-10 grader (spesielt om man bruker strømsparing om natten), så kan det være at man driver og masserer sine høyttalerelement (og kassen de står i) på ugunstig vis. I mine høyttalere (BL5) er dette søkt motvirket ved montasje i metall og tykk hardplast, og et absolutt fravær av treverk, nettopp for å unngå fuktighets- og temperaturvariasjoner. I tillegg måles arbeidstemperaturen på elementene, og effekten justeres i henhold så selve elementet alltid er i optimal arbeidstemperatur. Dette er likevel ikke ideelt, siden det ikke aktivt tar høyde for målte variasjoner i gasstettheten, og er derfor i beste fall en brukbar tilnærming mot det optimale.

I neste innlegg, skal vi så se litt på hva som skjer med selve luften, og hvorvidt disse variasjonene er tilstrekkelige til at resultatet er konkret hørbart. Og i en hifi-diskusjon er jo det innpå en nyvinning!
Siden kroppen justerer seg inn på trykkendringer, dersom bihulene ikke er tette, er det endringer i selve luften som er mest kritisk, dersom øregangene ikke er tørre, og det vil vi se på i detalj i neste innlegg.
Ellers inviteres det til kommentarer, selv om jeg tillater meg å skrive at de gjerne må være mer konstruktive enn dem jeg linket til fra RoDa.
 

Vedlegg

R

RoDa

Gjest
vredensgnag skrev:
RoDa, som skriver for Fidelity, <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35449.0">fnyser i den andre tråden av at været og lufttrykk kan ha innvirkning på lytteforhold</a>, men han burde følge med i denne tråden. Det er ikke alt innen hifi som er uforståelig mumbo-jumbo. (Til min lettelse fikk jeg lov av RoDa å <a href="http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=35449.msg663028#msg663028">kjøre videre</a> med disse trådene ;D )
Rull inn spretterten og følg med på hva jeg skriver er du snill. ;)
Jeg fnyser ikke av at det kan ha innvirkning, som jeg prøvde å fortelle deg er dette ting som Steen Duelund gjorde oss oppmerksom på her inne lenge før din tid på HFS. :D
Han hadde et par triks for å gjøre anlegget mindre påvirkelig av de faktorer du beskriver også, og noen tanker om hvorfor anlegget skal inneholde en viss mengde 2de harmonisk forvregning.

Jeg fnyser av at lytting til musikk skal bli en vitenskapelig greie hvor lufttrykk, luftfuktighet og temperatur skal bestemme om man kan høre på anlegget....

R
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.181
Duelund mente at anlegget burde produsere 2.harm? Hvorfor det? Link?
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.181
RoDa skrev:
Jeg fnyser av at lytting til musikk skal bli en vitenskapelig greie hvor lufttrykk, luftfuktighet og temperatur skal bestemme om man kan høre på anlegget....

R
LOL! ;D

Det er jeg forsåvidt enig i, men lufttemp og luftfuktighet i lytterommet kan ha mye mer innvirking på lyden enn alskens rare tweaks.
Kunsten er å lage et anlegg som ikke er så berørt av været, så slipper man å ta hensyn til det. ;)

;)
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.665
Antall liker
1.245
vredensgnag skrev:
Luft kan også bære fuktighet, og dette vil ytterligere påvirke hvor "tung" en volumenhet med luft er - der den er tyngre ved høy fuktighet, og lettere når luften er "tørr."
I følge Wikipedia er det motsatt; "Tørr luft har molar masse (molmasse) 28,9644 g/mol (normalatmosfæren). Da molmassen av vanndamp bare er omlag 18 g/mol er fuktig luft lettere enn tørr. "http://no.wikipedia.org/wiki/Luft

Forøvrig er normal variasjonene i lufttrykk mindre ca. +- 5 % rundt middelverdien og temperaturvariasjonene innendørs vil vel vanligvis være mindre enn +- 1-2 % relativt, så det spørs hvor mye dette egentlig påvirker fysisk det vi hører.
Kan være med på et unntak for elektrostathøyttalere.

Kanskje er det mest mentalt at man blir påvirket av været?

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
ch skrev:
vredensgnag skrev:
Luft kan også bære fuktighet, og dette vil ytterligere påvirke hvor "tung" en volumenhet med luft er - der den er tyngre ved høy fuktighet, og lettere når luften er "tørr."
I følge Wikipedia er det motsatt; "Tørr luft har molar masse (molmasse) 28,9644 g/mol (normalatmosfæren). Da molmassen av vanndamp bare er omlag 18 g/mol er fuktig luft lettere enn tørr. "http://no.wikipedia.org/wiki/Luft

Forøvrig er normal variasjonene i lufttrykk mindre ca. +- 5 % rundt middelverdien og temperaturvariasjonene innendørs vil vel vanligvis være mindre enn +- 1-2 % relativt, så det spørs hvor mye dette egentlig påvirker fysisk det vi hører.
Kan være med på et unntak for elektrostathøyttalere.

Kanskje er det mest mentalt at man blir påvirket av været?

mvh
Helt korrekt, ch, og jeg har ventet på innvendingen. Som varslet i forrige innlegg skulle jeg til å diskutere potensielle feilkilder ved luftens egenskaper i rommet, når man lytter.

Formålet med disse trådene er å vise hvordan den vitenskapelige metoden fungerer, ved at man tester/kritiserer ulike sider ved en teori, ved å ta for seg de variabler man mener denne griper inn i. Gradvis kan man da bekrefte/avkrefte, og eventuelt foredle teorien.
Dette er noe jeg virkelig savner innen HiFi, der de merkeligste påstander blir fremsatt, og der man "aldri" får lov til å kritisere disse.
Forøvrig er dette med fuktighet og luftens vekt den eneste superåpenbare feilen i teorien, og du vil se at den dermed modifiserer påstanden i denne.

Her finner du langt bedre detaljer om dette - og du vil også se at jeg i åpningstråden linket til dette nettstedet, så ev. kritikere kunne hentet data som motsier denne siden ved teorien.
http://www.engineeringtoolbox.com/molecular-mass-air-d_679.html

MEN - det underminerer ikke det faktum at fuktighet er en lydabsorbent, og det kan ha noen interessante følger. Så teorien er ikke død ennå!

Water Vapor

Water vapor is almost always presence in the air. The content may vary and the maximum amount possible of water vapor in dry air depends on the temperature of the air.

Water vapor - H2O - is composed of one Oxygen atom and two Hydrogen atoms. Hydrogen is the lightest element at 1 atomic unit while Oxygen is 16 atomic units. Thus the water vapor atom has an atomic mass of 18 atomic units. With 18 atomic units water vapor is lighter than diatomic Oxygen with 32 units and diatomic Nitrogen with 28 units.

* Note! Water vapor in air will replace other gases and reduce the total density of the mixture. Dry air is more dense than humid air!
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.578
Antall liker
32.307
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Hva er det egentlig du gjør et forsøk på her vredensgnag ???
En doktor avhandling?

Tror sikkert det er hold i dine teorier, men om det skal være så komplisert å nyte god musikk og drive med denne deilige hobby, ja da må vi jo se værmeldinga og planlegge lytteøkter etter den ;D

Jeg lytter til musikk i all slags vær og nyter det ;)
Pst: Ikke glem musikken mann!!! :)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det fins ikke dårlig vær, bare dårlige høytalere.



Men disse er værbestandige. ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Noah hadde de høyttalerne, rolfozzy.

Beklager forsinkelsen av Del 3 - er på vei, i mellomtiden, som tankeføde. For del 3 kommer til å handle om luftens betydning for opplevelsen, både i opptak og i lyttesituasjon. Så her er noe å tenke over (og som nevnt i forrige innlegg, tanken med disse trådene er å forsøke å demonstrere hvordan man prøver, feiler og raffinerer seg frem til en forklaring, i stedet for å avvise alternativer.)

Vi har alle hørt om at det er suverent å lytte om natten. En forklaring er at det er lavt støygulv, og at vi derfor skjelner flere detaljer; en annen er at vi er mer avslappet, etter dagens kjas, og kan nyte lyden mer. En tredje, mer søkt forklaring, er at strømmen i nettet er så mye bedre om natten, fordi det er lavere belastning ...

En fjerde, i tråd med Værteorien, er at temperaturen er lavere, og gasstettheten er høyere. (Keep that thermostat down.)

Vi ses snart i del 3. Massér luften!
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
En effekt som vel har blitt stemoderlig behandlet i værteorien, og knapt nok det, er feilene som oppstår i løpetidskorreksjon. Lydens hastighet øker jo med temperatur (jfr. at lydmuren brytes ved lavere hastigheter i 40000 fot enn ved havoverflaten), så når det er varmt vil f.eks lyden fra subene mine nå frem til hovedhøyttalerne som står en halv meter lenger fremme på kortere tid enn løpetidskorreksjonen tar høyde for. Dette fører nok til at lydbilldet ikke henger sammen og også til fasefeil rundt delingsfrekvensen. Når jeg sjekker temperaturen og ser at denne er svært høy så legger jeg alltid merke til dette, så det er nok slik. Noen ganger, når det er svært varmt, så sjekker jeg ikke engang gradestokken først, så da blir det tilogmed en slags blindtest, tror jeg.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det er kanskje allerede nevnt, men lydens pitch fra et stereoanlegg er uforandret uansett hva slags medium den spiller i. Om det er varmt, kaldt, 100% eller 0% luftfuktighet, helium, luft, eller verdens tyngste gass heksafluorid. Det eneste som endres er akustikken. Rommets akustiske størrelse avhenger av hvor rask lydhastigheten er. Godt poeng fra @totte også.

Vidar
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
totte skrev:
En effekt som vel har blitt stemoderlig behandlet i værteorien, og knapt nok det, er feilene som oppstår i løpetidskorreksjon. Lydens hastighet øker jo med temperatur (jfr. at lydmuren brytes ved lavere hastigheter i 40000 fot enn ved havoverflaten), så når det er varmt vil f.eks lyden fra subene mine nå frem til hovedhøyttalerne som står en halv meter lenger fremme på kortere tid enn løpetidskorreksjonen tar høyde for. Dette fører nok til at lydbilldet ikke henger sammen og også til fasefeil rundt delingsfrekvensen. Når jeg sjekker temperaturen og ser at denne er svært høy så legger jeg alltid merke til dette, så det er nok slik. Noen ganger, når det er svært varmt, så sjekker jeg ikke engang gradestokken først, så da blir det tilogmed en slags blindtest, tror jeg.
Så man får raskere lyd i 40 000 fots høyde...
 
R

Ronny_D

Gjest
bjornh skrev:
totte skrev:
En effekt som vel har blitt stemoderlig behandlet i værteorien, og knapt nok det, er feilene som oppstår i løpetidskorreksjon. Lydens hastighet øker jo med temperatur (jfr. at lydmuren brytes ved lavere hastigheter i 40000 fot enn ved havoverflaten), så når det er varmt vil f.eks lyden fra subene mine nå frem til hovedhøyttalerne som står en halv meter lenger fremme på kortere tid enn løpetidskorreksjonen tar høyde for. Dette fører nok til at lydbilldet ikke henger sammen og også til fasefeil rundt delingsfrekvensen. Når jeg sjekker temperaturen og ser at denne er svært høy så legger jeg alltid merke til dette, så det er nok slik. Noen ganger, når det er svært varmt, så sjekker jeg ikke engang gradestokken først, så da blir det tilogmed en slags blindtest, tror jeg.
Så man får raskere lyd i 40 000 fots høyde...
Helt klart. Derfor er bassene plassert nederst ;D
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Obsolete Audio skrev:
bjornh skrev:
totte skrev:
En effekt som vel har blitt stemoderlig behandlet i værteorien, og knapt nok det, er feilene som oppstår i løpetidskorreksjon. Lydens hastighet øker jo med temperatur (jfr. at lydmuren brytes ved lavere hastigheter i 40000 fot enn ved havoverflaten), så når det er varmt vil f.eks lyden fra subene mine nå frem til hovedhøyttalerne som står en halv meter lenger fremme på kortere tid enn løpetidskorreksjonen tar høyde for. Dette fører nok til at lydbilldet ikke henger sammen og også til fasefeil rundt delingsfrekvensen. Når jeg sjekker temperaturen og ser at denne er svært høy så legger jeg alltid merke til dette, så det er nok slik. Noen ganger, når det er svært varmt, så sjekker jeg ikke engang gradestokken først, så da blir det tilogmed en slags blindtest, tror jeg.
Så man får raskere lyd i 40 000 fots høyde...
Helt klart. Derfor er bassene plassert nederst ;D
Problemet med treg bass som ikke holder følge med resten er særlig stort i gulvkalde rom. Kjør varmekabler.
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.466
Antall liker
4.257
Torget vurderinger
10
Har skaffet meg laserpistol for hastighetsmåling og en værstasjon! Så er det bare å være tålmodig og vente på det rette øyeblikket.................
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Her som ellers er det kunsten å ikke stirre stivt på et parameter og overse helheten. Ørene våre fungerer f.ex ikke optimalt om luften er tørr. De fungerer heller ikke bra om det er for mye trykk i knotten.



Mvh. RS
 
R

RoDa

Gjest
totte skrev:
Problemet med treg bass som ikke holder følge med resten er særlig stort i gulvkalde rom. Kjør varmekabler.
Ikke dumt, men husk da viktigheten av kabelløftere! Må få kablene opp fra varmekablene.... ;D
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
RoDa skrev:
Jeg fnyser av at lytting til musikk skal bli en vitenskapelig greie hvor lufttrykk, luftfuktighet og temperatur skal bestemme om man kan høre på anlegget....

R
Ditto. Dette er på grensen ass
 
Topp Bunn