V
vredensgnag
Gjest
Syns du at anlegget varierer - at det noen ganger lyder tynnere eller mørkere/dypere enn normalt?
Har du vurdert hvorvidt været innvirker på lytteforholdene?
Akkurat nå er vi inne i en spesiell værperiode, med ettermiddagsbyger. Det oppstår en sjelden kombinasjon av værfaktorer: relativt høyt lufttrykk; høy luftfuktighet; lave temperaturer. Dette betyr at gasstettheten er høy, med fuktighet i tillegg, noe som gjør luften "tung." Det er flere molekyler pr volumenhet, med vannmolekyler som ekstra pålegg.
Det som bærer lyden er luft. Og det som setter trommehinne og lyttehår i øregangen (følsomme for høyfrekvent lyd) i bevegelse er den samme luften. Høyttalerelementene arbeider også med denne luften.
Luft er en variabel masse, og kan faktisk vurderes som å oppføre seg som en ustyrlig EQ på det du lytter til.
Temperatur, fuktighet, barometrisk trykk og høyde over havet innvirker på luftens sammensetning.
Ved temperatursvingninger økes eller minskes antallet molekyler pr volumenhet; når luften "bærer" fuktighet, så blir den "tyngre"; når trykkvariasjoner oppstår, i forbindelse med høy- og lavtrykk, så endrer også luften egenskaper; og som vi vet har høyde over havet innvirkning på prosesser som det å koke vann, der det tar lenger tid ved havets overflate å nå koketemperatur enn ved f.eks. 2.469 meter. Dette skyldes at gasstrykket som kokingen utvikler møter lavere atmosfærisk trykk.
Når luften er sammenpakket, som følge av lav temperatur, lav høyde-over-havet, eller høyt lufttrykk, så skal det mer til å motivere den (bevege den), men når den først er satt i bevegelse, så vil den ha større effekt mot f.eks. lyttehår og trommehinne.
Men om vi har hatt et tilsvarende effekttap ved høyttalerelementet, kan "vinningen" gå opp i spinningen. (Kan motvirkes ved å øke effekt ut fra forsterker).
Har du noensinne i lavtrykk åpnet en lufttett beholder som ble lukket ved høyttrykk, eller sett en plastkanne trykkes sammen fordi luften inne i den ble "fanget" ved lavtrykk, så skjønner du at her har vi å gjøre med betydelige krefter.
Så betydelige krefter at oppdagere i tidligere tider brukte vannets kokepunkt for å avgjøre høyde over havet når de befant seg langt inne i jungel- og fjellandskap.
Så når du sammenligner mot andre anlegg, bør du i tillegg til lytterommets proporsjoner og akustiske egenskaper, kanskje også skjele litt til atmosfæriske og meteorologiske forhold. For de vil ha innvirkning på lytteopplevelsen. Har du et barometer med hygrometer (fuktighetsmåler) og temperaturskala, kan du selv føre logg om dette.
Og har kompisen et anlegg i mer enn tusen meters høyde over havet, kan det godt være den komponenten som lyder på en bestemt måte hos deg som bor ved sjøen vil lyde på en annen hos kompisen.
Nå er vi inne i en periode med hyppig ettermiddagsregn, dvs. at det bygger seg opp fuktighet i luften. Det er også en god periode for å lytte til anlegget, fordi disse fuktighetsperiodene sammenfaller med relativt høyt barometrisk trykk, og en behagelig, men lav temperatur i luften.
Utgangseffekten litt opp på forsterker motvirker at det er tyngre å arbeide for høyttalerelementene, og luften som treffer ørene og kroppen får mer moment ...
Tilsvarende er det perioder der det er like greit å ta seg en fisketur eller sette seg i hagen med en bok, fremfor å fyre opp anlegget. Variasjonene er såpass store at det er få komponentbytter som kommer i nærheten av å ha tilsvarende effekt.
(I 3000m høyde vil det ta lenger tid å hardkoke et egg, selv om kokepunktet nås tidligere. Dette fordi egget trenger en viss varmeeffekt før det blir hardkokt. Ved havnivå, og ved standard barometrisk trykk (1 atmosfære), så er kokepunktet 100oC. Ved 3000m faller dette til 90oC. Men om det tar fem minutter å koke egget ved havnivå, vil det nå ta 500/90=5,55 minutter hardkoke egget. Når man tenker på hvilke mikroeffekter man innen HiFi er villig til å betale hundretusener for, så er det liten tvil om at man ved å følge med på været kan tune lytteopplevelsen ytterligere. 11% endring i koketid av egg er ikke å kimse av, sammenlignet med hifi-effekter man skal ha flaggermusører for å høre.)
Har du vurdert hvorvidt været innvirker på lytteforholdene?
Akkurat nå er vi inne i en spesiell værperiode, med ettermiddagsbyger. Det oppstår en sjelden kombinasjon av værfaktorer: relativt høyt lufttrykk; høy luftfuktighet; lave temperaturer. Dette betyr at gasstettheten er høy, med fuktighet i tillegg, noe som gjør luften "tung." Det er flere molekyler pr volumenhet, med vannmolekyler som ekstra pålegg.
Det som bærer lyden er luft. Og det som setter trommehinne og lyttehår i øregangen (følsomme for høyfrekvent lyd) i bevegelse er den samme luften. Høyttalerelementene arbeider også med denne luften.
Luft er en variabel masse, og kan faktisk vurderes som å oppføre seg som en ustyrlig EQ på det du lytter til.
Temperatur, fuktighet, barometrisk trykk og høyde over havet innvirker på luftens sammensetning.
Ved temperatursvingninger økes eller minskes antallet molekyler pr volumenhet; når luften "bærer" fuktighet, så blir den "tyngre"; når trykkvariasjoner oppstår, i forbindelse med høy- og lavtrykk, så endrer også luften egenskaper; og som vi vet har høyde over havet innvirkning på prosesser som det å koke vann, der det tar lenger tid ved havets overflate å nå koketemperatur enn ved f.eks. 2.469 meter. Dette skyldes at gasstrykket som kokingen utvikler møter lavere atmosfærisk trykk.
Når luften er sammenpakket, som følge av lav temperatur, lav høyde-over-havet, eller høyt lufttrykk, så skal det mer til å motivere den (bevege den), men når den først er satt i bevegelse, så vil den ha større effekt mot f.eks. lyttehår og trommehinne.
Men om vi har hatt et tilsvarende effekttap ved høyttalerelementet, kan "vinningen" gå opp i spinningen. (Kan motvirkes ved å øke effekt ut fra forsterker).
Har du noensinne i lavtrykk åpnet en lufttett beholder som ble lukket ved høyttrykk, eller sett en plastkanne trykkes sammen fordi luften inne i den ble "fanget" ved lavtrykk, så skjønner du at her har vi å gjøre med betydelige krefter.
Så betydelige krefter at oppdagere i tidligere tider brukte vannets kokepunkt for å avgjøre høyde over havet når de befant seg langt inne i jungel- og fjellandskap.
Så når du sammenligner mot andre anlegg, bør du i tillegg til lytterommets proporsjoner og akustiske egenskaper, kanskje også skjele litt til atmosfæriske og meteorologiske forhold. For de vil ha innvirkning på lytteopplevelsen. Har du et barometer med hygrometer (fuktighetsmåler) og temperaturskala, kan du selv føre logg om dette.
Og har kompisen et anlegg i mer enn tusen meters høyde over havet, kan det godt være den komponenten som lyder på en bestemt måte hos deg som bor ved sjøen vil lyde på en annen hos kompisen.
Nå er vi inne i en periode med hyppig ettermiddagsregn, dvs. at det bygger seg opp fuktighet i luften. Det er også en god periode for å lytte til anlegget, fordi disse fuktighetsperiodene sammenfaller med relativt høyt barometrisk trykk, og en behagelig, men lav temperatur i luften.
Utgangseffekten litt opp på forsterker motvirker at det er tyngre å arbeide for høyttalerelementene, og luften som treffer ørene og kroppen får mer moment ...
Tilsvarende er det perioder der det er like greit å ta seg en fisketur eller sette seg i hagen med en bok, fremfor å fyre opp anlegget. Variasjonene er såpass store at det er få komponentbytter som kommer i nærheten av å ha tilsvarende effekt.
(I 3000m høyde vil det ta lenger tid å hardkoke et egg, selv om kokepunktet nås tidligere. Dette fordi egget trenger en viss varmeeffekt før det blir hardkokt. Ved havnivå, og ved standard barometrisk trykk (1 atmosfære), så er kokepunktet 100oC. Ved 3000m faller dette til 90oC. Men om det tar fem minutter å koke egget ved havnivå, vil det nå ta 500/90=5,55 minutter hardkoke egget. Når man tenker på hvilke mikroeffekter man innen HiFi er villig til å betale hundretusener for, så er det liten tvil om at man ved å følge med på været kan tune lytteopplevelsen ytterligere. 11% endring i koketid av egg er ikke å kimse av, sammenlignet med hifi-effekter man skal ha flaggermusører for å høre.)
Vedlegg
-
47.1 KB Visninger: 954
-
143.8 KB Visninger: 947