Blindtest: Gibson, Strad og Flygel? Eller?

V

vredensgnag

Gjest
SVT2s Musikministeriet sendte en morsom blindtest sist onsdag. Nå kan du se den på nett.

Gibson til en halv million mot en gitar til en tusenlapp.
Yamaha Flygel mot en iPhone.
Kinafele til 500 svenske mot en Stradivarius til 10 millioner.

Ekspertpanel på åtte. Inkl violinist, cellist, operasanger, gitarspillere, musikk-kritiker ...

3 hørte rett på Strad'en.
Og alle hadde problemer.

Hva sier det om hvordan vi hører? Og om hva vi egentlig registrerer? Absolutt av interesse her inne, der man diskuterer som om alt har en fasit!

Hele programmet: http://svtplay.se/t/102879/musikministeriet

Blindtesten: http://svtplay.se/v/1429648/stradivarius_eller_billig_kopia

MUSIKMINISTERIET
Musikern eller instrumentet. Kan man höra om ett instrument är dyrt eller billigt? Musikministeriet utsätter bland andra Linda Lampenius, Kjerstin Dellert och Janne Schaffer för en blindtest för att se om de kan höra skillnaden på en 10-miljoners Stradivarius och en billig skolfela?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Artig ;D

Synes nok musikkstykkene var dårlig valgt for å avdekke forskjellene, men det var sikkert meningen. Uansett er det jo oppsiktsvekkende at man ikke umiddelbart hører forskjell mellom en fele til 500 og 10 000 000 uansett musikkstykke.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.272
Antall liker
226
Torget vurderinger
1
Jeg hadde nok hørt forskjell greit ;)

Destiny.. :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.583
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Greven skrev:
Artig ;D

Synes nok musikkstykkene var dårlig valgt for å avdekke forskjellene, men det var sikkert meningen. Uansett er det jo oppsiktsvekkende at man ikke umiddelbart hører forskjell mellom en fele til 500 og 10 000 000 uansett musikkstykke.
Vi får skylde på at det sikkert var et dårlig rom ;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Var det elgitar de spilte? I så fall var det sikkert kablene...........
 
V

vredensgnag

Gjest
Ganske interessant at mens man her inne syns det er utrolig viktig å bekjempe jitter på 7 picosekund, fordi dette har "utrolig stor innvirkning på lyden", så evner kun 3 av 8 musikkeksperter å identifisere Strad mot kinafele.
Kanskje enda mer interessant var vel dette at man hadde problemer med å skille et samplet flygel på en iPhone mot et ekte flygel.
Dog skal sies at begge flygler ble spilt gjennom høyttaler, så den sammenligningen kan man sette en del spørsmål ved. Likevel ...

Jeg tror følelsen det gir å spille på en Stradivarius er viktig for en solist, men på et eller annet punkt skjer det nok et sammenfall i lydproduksjonen mellom dette instrumentet til 10.000 laken, og et bygget av en moderne fiolinmaker. (I en annen stor test sammenlignet man profesjonelt bygde fioliner mot kjente, og en svensk fiolinbyggers instrument ble foretrukket av solister ...)

Det som dette absolutt reiser, er hvor subjektivt det å bedømme lyd er. Hva folk foretrakk var avgjørende. (Ellers er det vel på sin plass å synes synd på musikk-kritikeren, som traff feil hver gang. Og som i tillegg presterte å si at hun trodde fiolinisten bevisst spilte dårlig på Strad'en, så man skulle velge kinafela. Hvorpå hun fikk noen morsomme reaksjoner fra de andre.)

Musikministeriet anbefales sterkt. De er midtveis i årets programserie, og hvert program har vært interessant. De kan ses på SVTs nettsider, gjennom linkene over.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
vredensgnag skrev:
Ganske interessant at mens man her inne syns det er utrolig viktig å bekjempe jitter på 7 picosekund, fordi dette har "utrolig stor innvirkning på lyden", så evner kun 3 av 8 musikkeksperter å identifisere Strad mot kinafele.
Kanskje enda mer interessant var vel dette at man hadde problemer med å skille et samplet flygel på en iPhone mot et ekte flygel.
Dog skal sies at begge flygler ble spilt gjennom høyttaler, så den sammenligningen kan man sette en del spørsmål ved. Likevel ...

Jeg tror følelsen det gir å spille på en Stradivarius er viktig for en solist, men på et eller annet punkt skjer det nok et sammenfall i lydproduksjonen mellom dette instrumentet til 10.000 laken, og et bygget av en moderne fiolinmaker. (I en annen stor test sammenlignet man profesjonelt bygde fioliner mot kjente, og en svensk fiolinbyggers instrument ble foretrukket av solister ...)

Det som dette absolutt reiser, er hvor subjektivt det å bedømme lyd er. Hva folk foretrakk var avgjørende. (Ellers er det vel på sin plass å synes synd på musikk-kritikeren, som traff feil hver gang. Og som i tillegg presterte å si at hun trodde fiolinisten bevisst spilte dårlig på Strad'en, så man skulle velge kinafela. Hvorpå hun fikk noen morsomme reaksjoner fra de andre.)

Musikministeriet anbefales sterkt. De er midtveis i årets programserie, og hvert program har vært interessant. De kan ses på SVTs nettsider, gjennom linkene over.

Du har helt rett vg, på et instrument f.eks. en gitar, er det viktigere hvordan gitaren føles og er å spille på, enn selve lyden. Den kan man jo gjøre masse med. Bytte elektronikk, pickup'er o.s.v. Det er selve treverket, og hvordan den er satt sammen som er viktig.

Ellers er det vel mange musikere som ler litt når enkelte diskuterer hvilket flygel det er spilt på, og hvor flott klang rommet har, og de innvidde vet at det flygelet og den klangen aldri har vært ute av PC'en.


Og etter opptak, ut av et stereoanlegg er det ikke lett å høre forskjell. Akustisk er det atskillig lettere.......
 
B

brand-x

Gjest
Så også dette programmet :) meget bra forøvrig...

Lurer på om noen eksperter fra Lyd og Bilde fikk med seg denne episoden da de tidligere har henvist til Yamaha flyglet og hvor lett det var å høre under en test av Htère.. ;D

Og de er neppe alene om høre forskjell på hvilke flygler som er brukt under innspillingene ;D ;D ;D

Hvis de skulle lære noe av dette måtte det være att selv spesialister med slike instrument i hånda, har store problemer LIVE å identifisere sitt eget virke med hvilken kvalitet som benyttes.. Super highend kontra skole kvalitet... Utrolig hva hifi kritikere påberoper seg av ører når utøverne ikke greier å høre forskjell.... og for ordens skyld er disse personene ingen amatører i så måte, hvis det skulle være ett argument...

mvh
:)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Det var ett show engang, der noen vågale menn sa ja til å "kjenne" igjen kona ved blindtest.
De stilte masse damer opp på rekke, en av dem var da kona, så skulle de føle seg frem til hvem det var.
De hadde bar byste tror jeg og bakende.

En heldig kis klarte det. De andre av dem fikk sikkert så øra flagra etterpå!!!

;D

Dette med blindtester, er så mojjo! At det burde ha vært postet i en annen del av forumet her...
F.eks her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?board=52.0

mvh
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
brand-x skrev:
Så også dette programmet :) meget bra forøvrig...

Lurer på om noen eksperter fra Lyd og Bilde fikk med seg denne episoden da de tidligere har henvist til Yamaha flyglet og hvor lett det var å høre under en test av Htère.. ;D

Og de er neppe alene om høre forskjell på hvilke flygler som er brukt under innspillingene ;D ;D ;D

Hvis de skulle lære noe av dette måtte det være att selv spesialister med slike instrument i hånda, har store problemer LIVE å identifisere sitt eget virke med hvilken kvalitet som benyttes.. Super highend kontra skole kvalitet... Utrolig hva hifi kritikere påberoper seg av ører når utøverne ikke greier å høre forskjell.... og for ordens skyld er disse personene ingen amatører i så måte, hvis det skulle være ett argument...

mvh
:)

Heisan KP :) :) :)

Enig med U... :)

Jeg har ofte lurt på hvordan desse ekspertene som tester ma ht, klarer å huske lyden i en ht de testet for 6 mnd siden og sammenligne den med det produktet de i nutid tester... ??? ??? De er dyktige folkens ;D
Vi "vanlege dødlige" har jo problemer med huske lydkaraktrestikk allerede etter 30 minutter. ;) :D

Noe annet blir det når en venner seg til et lydbilde/-karaktrestikk over lengre tid og så setter inn en ny komponent. Da hører en forskjell fordi hjernen har vent seg til den "gamle" lyden og den nye er anneledes - "hjernevasking" positivt ment.. I hvertfall er det slik med meg, noe jeg inrømmer uten forbehold.. :D
 
B

brand-x

Gjest
56fwb !

Ærlighet varer lengst ;) :) og hei tilbake :)

mvh
KP.. :)
 
V

vredensgnag

Gjest
trex skrev:
vredensgnag skrev:
Ganske interessant at mens man her inne syns det er utrolig viktig å bekjempe jitter på 7 picosekund, fordi dette har "utrolig stor innvirkning på lyden", så evner kun 3 av 8 musikkeksperter å identifisere Strad mot kinafele.
Kanskje enda mer interessant var vel dette at man hadde problemer med å skille et samplet flygel på en iPhone mot et ekte flygel.
Dog skal sies at begge flygler ble spilt gjennom høyttaler, så den sammenligningen kan man sette en del spørsmål ved. Likevel ...

Jeg tror følelsen det gir å spille på en Stradivarius er viktig for en solist, men på et eller annet punkt skjer det nok et sammenfall i lydproduksjonen mellom dette instrumentet til 10.000 laken, og et bygget av en moderne fiolinmaker. (I en annen stor test sammenlignet man profesjonelt bygde fioliner mot kjente, og en svensk fiolinbyggers instrument ble foretrukket av solister ...)

Det som dette absolutt reiser, er hvor subjektivt det å bedømme lyd er. Hva folk foretrakk var avgjørende. (Ellers er det vel på sin plass å synes synd på musikk-kritikeren, som traff feil hver gang. Og som i tillegg presterte å si at hun trodde fiolinisten bevisst spilte dårlig på Strad'en, så man skulle velge kinafela. Hvorpå hun fikk noen morsomme reaksjoner fra de andre.)

Musikministeriet anbefales sterkt. De er midtveis i årets programserie, og hvert program har vært interessant. De kan ses på SVTs nettsider, gjennom linkene over.

Du har helt rett vg, på et instrument f.eks. en gitar, er det viktigere hvordan gitaren føles og er å spille på, enn selve lyden. Den kan man jo gjøre masse med. Bytte elektronikk, pickup'er o.s.v. Det er selve treverket, og hvordan den er satt sammen som er viktig.

Ellers er det vel mange musikere som ler litt når enkelte diskuterer hvilket flygel det er spilt på, og hvor flott klang rommet har, og de innvidde vet at det flygelet og den klangen aldri har vært ute av PC'en.


Og etter opptak, ut av et stereoanlegg er det ikke lett å høre forskjell. Akustisk er det atskillig lettere.......
Melodyne er interessant i så måte, Trex. Har du brukt det?

 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
vredensgnag skrev:
trex skrev:
vredensgnag skrev:
Ganske interessant at mens man her inne syns det er utrolig viktig å bekjempe jitter på 7 picosekund, fordi dette har "utrolig stor innvirkning på lyden", så evner kun 3 av 8 musikkeksperter å identifisere Strad mot kinafele.
Kanskje enda mer interessant var vel dette at man hadde problemer med å skille et samplet flygel på en iPhone mot et ekte flygel.
Dog skal sies at begge flygler ble spilt gjennom høyttaler, så den sammenligningen kan man sette en del spørsmål ved. Likevel ...

Jeg tror følelsen det gir å spille på en Stradivarius er viktig for en solist, men på et eller annet punkt skjer det nok et sammenfall i lydproduksjonen mellom dette instrumentet til 10.000 laken, og et bygget av en moderne fiolinmaker. (I en annen stor test sammenlignet man profesjonelt bygde fioliner mot kjente, og en svensk fiolinbyggers instrument ble foretrukket av solister ...)

Det som dette absolutt reiser, er hvor subjektivt det å bedømme lyd er. Hva folk foretrakk var avgjørende. (Ellers er det vel på sin plass å synes synd på musikk-kritikeren, som traff feil hver gang. Og som i tillegg presterte å si at hun trodde fiolinisten bevisst spilte dårlig på Strad'en, så man skulle velge kinafela. Hvorpå hun fikk noen morsomme reaksjoner fra de andre.)

Musikministeriet anbefales sterkt. De er midtveis i årets programserie, og hvert program har vært interessant. De kan ses på SVTs nettsider, gjennom linkene over.

Du har helt rett vg, på et instrument f.eks. en gitar, er det viktigere hvordan gitaren føles og er å spille på, enn selve lyden. Den kan man jo gjøre masse med. Bytte elektronikk, pickup'er o.s.v. Det er selve treverket, og hvordan den er satt sammen som er viktig.

Ellers er det vel mange musikere som ler litt når enkelte diskuterer hvilket flygel det er spilt på, og hvor flott klang rommet har, og de innvidde vet at det flygelet og den klangen aldri har vært ute av PC'en.


Og etter opptak, ut av et stereoanlegg er det ikke lett å høre forskjell. Akustisk er det atskillig lettere.......
Melodyne er interessant i så måte, Trex. Har du brukt det?


Melodyne bruker jeg når jeg må, mest til timing og små pitchkorreksjoner, er litt artifakter hvis korreksjonen er stor, men alt i alt et fantastisk verktøy. Kan endre stort sett det meste ved en mono lydkilde uten at det blir åpenbart. Bedre enn Autotune siden den kan så mye mer.

Skal komme for harmonier/korder i løpet av 2009.

Så man skal ikke tro alt man hører...........
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Haha, dette beviser en gang for alle hvilket elendig gehør 90% av dere har ;)
Skjønner ikke hvorfor man skal dømme oss med gullører :eek:
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
John_Harald skrev:
Haha, dette beviser en gang for alle hvilket elendig gehør 90% av dere har ;)
Skjønner ikke hvorfor man skal dømme oss med gullører :eek:
He, he Det blir nok jukset litt her og der ja.
og dårlig med absolutt gehør blant oss amatører er jeg redd for.
Ikke så utbredt blant blant proffene heller det. Men her inne burde det jo være enkelt å finne noen. Rart ikke fler er musikere. ;)

Så Melodyne er kjekk å ha......... :D
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Det jeg lurer på er hvorfor så mange blindtester søker ett negativt resultat.

Det virker som det er om og gjøre å mikse å trikse slik at man ikke klarer å høre forskjell på A eller B.

Blindtester som dette virker ofte "uærlige", dvs at man ikke er ute etter forskjeller men å heller å få det til å virke så likt som mulig.

Spør du meg, så hadde det hvert bede å velge ett stykke som du viste ( Feks) Strad burde hvert overlegen, men i stede velger de i denne testen å spille ett musikk stykke som ikke egner seg til å avsløre Stradens egenskaper. ( i følge test deltakerne)


I nærmest samtlige av blindtestene jeg har sett så klarer ikke testdeltakerne å skillee mellom det som blir testet ,betyr det at det ikke er forskjel på noe ::)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Til en viss grad enig med siste taler. En bindtest bør designes for at det skal være størst mulig sjanse for å detektere en forskjell om det i realiteten er en forskjell.

Når det gjelder denne testen synes jeg:
- gitarriffet var for kort og distorted for å vise en reel forskjell
- pianoet var en innspilling
- fiolin har jeg ikke greie på, men synes ingen av kuttene låt noe pent...
Kort sagt en test som ikke egner seg om man skal gå sterkt vitnskaplig til verks og forsøke å finne en endelig sannhet ift lydkvaliteten fra disse instrumentene. Allikevel tror jeg nok at det også er stor forskjell for musikerne å bruke disse forskjellige instrumentene. Det kan nok i mange tilfeller være minst like viktig for hvilket resultat som kommer ut.

Allikevel er HiFi og lyd ikke akkurat rakettforskning. Dvs at jeg ikke har samme kravet til tester gjennomført på gøy innen lydkvalitet som innen viktigere ting som fysikk, medisin osv. Jeg synes derfor det er interessant at man ikke klarte å høre forskjell på en fiolin til 10 millioner og en til 1000 kr, selv om musikken ikke var optimal.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.394
Antall liker
20.823
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tok Les Paulen og Straden. De hadde begge de mest komplekse klangbildene slik det hørtes ut fra Laptop og HD580. Pianoet prøvde jeg meg ikke på.

Kult program, forøvrig.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg skjønner ikke helt hva som menes med "blindtester sikter etter negativt resultat."

Dersom man er hellig overbevist om en vesentlig forskjell, men ikke klarer identifisere denne, så betyr ikke dette at resultatet er negativt, men at man ikke har klart å dokumentere forskjellen man var overbevist om, når det er justert for variabler.

I dette tilfellet så lot man være å spille "dypt" med felene, fordi man mente at det da ville være lettere å skille mellom dem. Men dette tok da deltagerne som en utfordring, og ikke som en begrensning? Ellers er jeg enig i at dersom dette var en seriøs test, så skulle metodikken vært en annen. Bl.a. skulle man spilt et mer avslørende stykke på felene, og de åtte testpersonene skulle vært testet én og én, så man slapp gruppepåvirkning.

Det interessante her er ikke sluttresultatet, men tvilen, som går i begge retninger for alle tre instrumentgrupper. Innen HiFi snakker vi som om det er skråsikre fasiter på godt og dårlig ... i virkeligheten?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
trex skrev:
Jeg tror følelsen det gir å spille på en Stradivarius er viktig for en solist, men på et eller annet punkt skjer det nok et sammenfall i lydproduksjonen mellom dette instrumentet til 10.000 laken, og et bygget av en moderne fiolinmaker. (I en annen stor test sammenlignet man profesjonelt bygde fioliner mot kjente, og en svensk fiolinbyggers instrument ble foretrukket av solister ...)
[/quote]

Du har helt rett vg, på et instrument f.eks. en gitar, er det viktigere hvordan gitaren føles og er å spille på, enn selve lyden. Den kan man jo gjøre masse med. Bytte elektronikk, pickup'er o.s.v. Det er selve treverket, og hvordan den er satt sammen som er viktig.

[/quote]

Flygel har jeg 0 peiling på. Ikke så mye fiolin heller. Men... å spille på en el.gitar til 1000-lappen er bortimot "umulig". De kan forsåvidt låte greit, men... Stort sett det eneste brukbare på slike er, til nød, plekterbrettet og knotter på volum/tonekontroller.
Ikke dermed sagt at en gitar til 50K nødvendigvis er vesentlig bedre enn en til 15K. Da er det ofte andre ting som avgjør (Fender Custom shop mv).
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Riktig det ptb, man må opp på et visst nivå for å få halser og elektronikk som er brukbare, og tusen kroner får man ikke stort for.

Den klassiske feilen far gjør, når han kjøper første gitaren til poden til 700,-. Som mister totalt interessen for å spille siden gitaren er umulig å spille på.


Derimot mener jeg at fra rundt 4-5k kan man, hvis man prøver hva som passer hånden din, få et godt instrument, elektronikk kan byttes senere uten problemer. Til 15k får man et meget godt instrument man kan ha hele livet. Brukte et par månedslønner på en Fender p-bass for mange år siden, like god i dag, selv med noen skrammer her og der.


Og slike blindtester er vanskelige siden det er så mange forhold som spiller inn. Hadde pianisten hørt disse instrumentene akustisk, hadde det antakeligvis vært greit å høre forskjell, enkleste testen hadde vært om de hadde spilt på instrumentene, da hadde de ikke bommet.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.619
Antall liker
9.173
Sted
Trondheim
Helt enig, trex.
Min Les Paul Custom Shop er helt klart den beste gitaren jeg noen gang har spilt på. Om noen kan høre forskjell på den og en Standard Les Paul (eller for så vidt en Epiphone LP) aner jeg ikke - det er så mange parametre som spiller inn.
Men det er kjempeforskjell på min Martin og noen Takemine og Epiphoner jeg har prøvd. Både spillemessig og lydmessig.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
otare skrev:
Helt enig, trex.
Min Les Paul Custom Shop er helt klart den beste gitaren jeg noen gang har spilt på. Om noen kan høre forskjell på den og en Standard Les Paul (eller for så vidt en Epiphone LP) aner jeg ikke - det er så mange parametre som spiller inn.
Men det er kjempeforskjell på min Martin og noen Takemine og Epiphoner jeg har prøvd. Både spillemessig og lydmessig.

Ah, sikler på en Martin selv. Håpet er å få skrapet sammen til en D28, har prøvd en som passet perfekt......
Men koster litt da.
 

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
461
Antall liker
102
Spør noen blåsere om det er forskjell på instumenter. Jeg har selv en ung blåser i huset, hun spiller både fløyte og kornett.
Det er ikke sikkert at jeg hører forskjell på de to kornettene hun bruker, men jeg hører lett når hun spiller på den hun liker best, det samme vil jeg tro ville vært tillfelle om hun hadde hatt to fløyter.
Derfor er kriteriene ved en blindtest nesen umulige å lage "riktige"
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Imperial skrev:
Det var ett show engang, der noen vågale menn sa ja til å "kjenne" igjen kona ved blindtest.
De stilte masse damer opp på rekke, en av dem var da kona, så skulle de føle seg frem til hvem det var.
De hadde bar byste tror jeg og bakende.

En heldig kis klarte det. De andre av dem fikk sikkert så øra flagra etterpå!!!

;D

Dette med blindtester, er så mojjo! At det burde ha vært postet i en annen del av forumet her...
F.eks her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?board=52.0

mvh
Apropos å hjenne igjen kona i blinde.

Da kona var gravis med nr 1 var vi på et vennepary hvor 6 av damene var gravide med termin omtrent samtidig.

Følgende lek utspant seg:
0. Herrene måtte gå ut.
1. Damen bytter klær og sko til noe helt annet enn de kom i, dvs ikke egne klær.
2. Herrene fikk bind for øynene, og lov til å kjenne på alle damenes mage.
3. Herrene skulle plukke ut sin egen kone.

Resultat:
6 av 6 menn identifiserte sin riktige kone. Da var det mange fornøyde ansikter... ;D
Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Greven skrev:
Til en viss grad enig med siste taler. En bindtest bør designes for at det skal være størst mulig sjanse for å detektere en forskjell om det i realiteten er en forskjell.

Når det gjelder denne testen synes jeg:
- gitarriffet var for kort og distorted for å vise en reel forskjell
- ....
....
På min PC med 7x4cm høyttalere+ sub var det iallefall kjempeforskjell på gitarene!!.
Nr1 var hylende og klar og distinkt,mens nr var ullen grøtete og tilbaketrukket, dvs det hifipolitiet/anmeldere kaller varm og musikalsk klang. Jeg trodd derfor nr 2 var 1956,men der tok jeg altså feil..

Jeg tippen Stradivariusen i nr1 ganke enkelt fordi den låt mere behagelig og ikke hadde så fæl og irriterende lyd som den andre.


På pianoet var innspillingen så ulike at det var vanskelig å avgjøre, idpod hadde lagt på masse "ekko"/fet klang og låt større , trodde derfor det var pianoet, siden det låt "størst".

Sleiven

Gibson er det røde spekteret
 

Vedlegg

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
trex skrev:
otare skrev:
Helt enig, trex.
Min Les Paul Custom Shop er helt klart den beste gitaren jeg noen gang har spilt på. Om noen kan høre forskjell på den og en Standard Les Paul (eller for så vidt en Epiphone LP) aner jeg ikke - det er så mange parametre som spiller inn.
Men det er kjempeforskjell på min Martin og noen Takemine og Epiphoner jeg har prøvd. Både spillemessig og lydmessig.

Ah, sikler på en Martin selv. Håpet er å få skrapet sammen til en D28, har prøvd en som passet perfekt......
Men koster litt da.
Vil anbefalle Martin HD-28 framfor D-28,....mye mer liv i HD-28 enn D-28. ;D........diskusjon på forumet går i rettningen at det kan høres ut komisk, men jeg virkelig mener det. ;D

Foresten, når vi snakker om el-gitar,... ;D Veldig ofte forsterkeren har mer å si om lyden enn selveste gitar, tror jeg. For eksempel, min Crate 200S, gitar-combo, liker Straten, men ikke i det hele tatt Gibson LP Std.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.311
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
otare skrev:
Helt enig, trex.
Min Les Paul Custom Shop er helt klart den beste gitaren jeg noen gang har spilt på. Om noen kan høre forskjell på den og en Standard Les Paul (eller for så vidt en Epiphone LP) aner jeg ikke - det er så mange parametre som spiller inn.
Men det er kjempeforskjell på min Martin og noen Takemine og Epiphoner jeg har prøvd. Både spillemessig og lydmessig.
Det vil "naturligvis" være større forskjell (lettere hørbar forskjell) på en akustisk gitar kontra en el-gitar.
I en akustisk gitar er det hovedsaklig kassen som "spiller". Størrelse, form og hvilket materiale er avgjørende for lydkarakteristikken. Ulike tresorter har ulike egenskaper og spiller derfor "stor" rolle. Evt. lakktype kan ha ulik hardhet/seighet - og vil også påvirke ressonanse-egenskapene.

Men, har også lest en gang at enkelte er i stand til å høre forskjell i lyd på el-gitar avhengig av tresorten på kroppen. Så vidt jeg husker av dette så var det vel lønn som gir en mørkere lydkarakter enn andre tresorter!?!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.619
Antall liker
9.173
Sted
Trondheim
En Les Paul skal ha en mahogny kasse med et lag kanadisk lønn øverst. Min er i tillegg hul (en Les Paul Elegance), med den deilige bieffekten at den veier bare en brøkdel av hva en vanlig Les Paul veier.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Tresorten i en elgitar har nok noe å si på lyden og sustainen i gitaren, men det er vel først og fremst pickup-typen (og fabrikat) som "gir" tonen.

Og forsterkeren kan jo endre tonen i hvilken retning man vil, her er matching mot gitar og PU viktig (synes jeg) at det er god respons mot gitaren.

Les Paul-lyden kommer av humbuckerene som gir den tunge mørke deilige lyden, mens single coil PUene i Straten gir en lysere, klarere (med mer støy) type lyd, veldig generelt. Her er det tusen forskjellige avarter, og man kan mikse og trikse og bytte som man vil.

Det viktigste for meg ved en gitar (eller bass) er halsen, at den passer meg og ikke har dødpunkter, dernest byggekvaliteten, slik at gitaren holder stemming godt og er mekanisk godt skrudd sammen.

Takker for tips om HD-28, har ikke prøvd, men skal gjøre det når jeg får sjansen....:).
 
Topp Bunn