Klapping på live-album

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Er det noen som vet grunnen til at man nesten alltid hører mest klapping på høyre og venstre side, og lite i midten?

Er det p.g.a
1) Mikrofonplassering
2) At man ikke har justert høyttalerne heeelt pinlig nøyaktig m.h.t til vinkling, rommet og andre ting.
3) Spredningsmønsteret til høyttalerne.
4) At sitteplassene til publikum er for det meste på hver sin side.
5) En god blanding av alt?

Test selv med f.eks Patricia Barber - Companion.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Blanding
6) Klappemikkene er monomikker somer panorert godt ut til høyre og venstre i miksen?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Monomikker som står på hver sin side av scenen? Hvis det er tilfelle, så er det jo forståelig. Men det er litt småirriterende egentlig. Her bruker man utallige timer med plassering av høyttalere og tweaks, (for ikke å snakke om utallige tusen på div elektronikk) for å få X artist nærmest på fanget sitt, så kommer klappingen og ødelegger hele illusjonen.. ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En annen variant er disse tomikk-kirkeopptakene jeg har, hvor applausen har sendt ADCen til 0dB & beyond. Ikke særlig livaktig med digitalt klippet applaus heller.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Istedet for å bekymre deg for slike ting, så skal du være glad for det som er mellom klappingen som er verdt å klappe for.

Mvh Vidar P
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bekymret? Med Orchestre de la Suisse Romandie og Marek Janowsky gjør Beethovens Eroicasymfoni på (rosenkrans!) mp3?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tenkte nå mest på Man jeg da, som klarer å irritere seg over perspektivet og 3D'en i klappingen. Hallo!

Men Suisse R er fine greier.. se om du ikke kan snuse opp en skive med Ansermet som dirigent også.. real synergi :)

Mvh Vidar P
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Jeg bekymret? Jeg som nesten har all go'musikken på mp3?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man kan igjen postulere at det fleste lydteknikere skule hatt bank, og så resignere, eller i det minste akseptere at det ikke finnes noen referanse for nærmikrofonopptak.
Jeg synes jo det er hyggelig nr illusjonen er perfekt også når publikum klapper. Men pytt. Som du er inne på, Vidar P: Hvorfor klapper publikum, hør etter hvorfor.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg synes at klapping er mer irriterende på kunsthode-opptak, selv om jeg "analytisk sett" gjerne vil at det skal bidra i større grad til følelsen av å være der da. Noen som har forslag til hvorfor?

-k
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
At klappingen er klippet?
Har nada erfaring med kunsthodeopptak, men de er jo ikke sååå ulike tomikrofonopptakene jeg har nevnt lenger oppi her. Klapping er HØYT.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Sånn seriøst, man hører jo etter hvorfor publikum klapper, men det var strengt tatt ikke poenget. Spørsmålet var av den mer tekniske art, som jeg lett ironisk skrev at jeg irriterte meg over. Det er vel ikke så vanskelig å kjøre en form for crossfeed for å få det til å høres autentisk ut?

Jeg tror jeg at jeg engang for lenge siden klarte å få til en magisk plassering hvor klappingen i Unplugged med Clapton var helt-helt sammenhengende. Dævven kor tøft. I ettertid kan man si at DET var bekymringsfullt det!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Man skrev:
Sånn seriøst, man hører jo etter hvorfor publikum klapper, men det var strengt tatt ikke poenget. Spørsmålet var av den mer tekniske art, som jeg lett ironisk skrev at jeg irriterte meg over.
Folks poenger er oftest så forskjellige. I dette tilfelle var mitt poeng fra sidelinjen det at om hifien din eller lyttevanene dine lar deg fokusere til en irritativ grad på slike aspekter under lyttesessioner, istedet for å trekke pusten og nyte mellom sporene, så er det noe rart her. Iallefall slik jeg ser det. Jeg har ikke engang tenkt tanken.

Men det er en helt annen debatt enn den du hadde sett for deg, og jeg skal ikke dra den lengre, beklager OT.

Mvh Vidar P
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Jeg synes at klapping er mer irriterende på kunsthode-opptak, selv om jeg "analytisk sett" gjerne vil at det skal bidra i større grad til følelsen av å være der da. Noen som har forslag til hvorfor?

-k
Et par tre «hypoteser»:
1) relativ avstand mellom orkester vs klapp vs kunsthodet, som delvis leder til 2) stor sannsynlighet for klipping dersom «klapperen» står for nært kunsthodet, 3) mangel på visuell orientering for å bistå hørselen i å «fokusere» (++ alle andre faktorer som bidrar til at følelsen av tilstedeværelse ikke blir gjennskapt kun ved lyd), avledet av dette er at kunshodeopptaket gir et «fiksert» lydbilde som er ganske unaturlig for de fleste av oss, evt. 4) imperfekt «lydprojeksjon» på tross av kunsthodeopptak og foreskrevt avspilling; her er det også noen relevante detaljer ift. hvilke faktorer/forutsetninger/antakelser som kunshodeopptaket tar hensyn til ift. reproduksjonskjeden og de konrete egenskapene ved reproduksjonskjeden, bla. modelleringen av øret ved konshodeopptaket i forhold til dine egne ører ift. type og frekevensrespons til hodetelefoner/øreplugger m.v.

mvh
KJ
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Er det en live-innspilling med kunsthode, så burde vel klappingen føles like naturlig (eller unaturlig for den saks skyld) som resten, så lenge klappingen ikke er lagt til i ettertid? Det skal vel litt til før klapping forårsaker klipping med tanke på hvor høyt i volum et live-trommesett kan gå?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er då ganske stor skilnad på korleis klappinga vert attgjeven på dei ulike opptaka. Sjekk "Belafonte in Carneige hall" (vinylutgåva RCA LSP 6006) og endå meir The Weavers "Reunion at carnegie Hall 1963" (på Vanguard VSD 2150). Nei, slett ikkje akkurat som å sitte mellom klapparane, men dette er då svært så naturleg, utan hol i midten?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.645
Antall liker
21.428
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Prøv også nyutgvelsen av Duke Ellington at Newport 1956 i stereo (!). Nifst virkelig.

Hei A-Arve! Kjekt å se deg her igjen!
 
K

KindOfBlue

Gjest
Man skrev:
Er det en live-innspilling med kunsthode, så burde vel klappingen føles like naturlig (eller unaturlig for den saks skyld) som resten, så lenge klappingen ikke er lagt til i ettertid? Det skal vel litt til før klapping forårsaker klipping med tanke på hvor høyt i volum et live-trommesett kan gå?
Jeg har en Tchaikovsky-innspilling fra Milwaukee Symphony Orchestra, de bruker et Neuman hode (binauralt) i opptak av sine konserter, og selger disse over nettet. Har aldri hørt så livaktig hoste i mitt liv! Selv ikke i en konsertsal. ;D

Hengekøye i applaus på opptak skyldes vel mange ting. Det er helt sikkert ikke hovedmikrofonene som registerer applausen, ofte satt opp separat og lagt inn på egne spor, så mikses de inn. Hvorfor ikke spre applausen jevnt over lydbildet? Kanskje ren "psykoakustikk," at lydteknikeren har lyst til å dempe midten så orkesteret skal etablere seg sterkt der når det setter i gang.

Handler sikkert også litt om perspektivet. Litt av en utfordring med to kanaler.
Hovedopptaket skal føles som om du er på en av de første radene, så publikum er egentlig bak deg. Legger du det tungt inn blir perspektivet feil, for da applauderer de plutselig som om du satt på bakerste rad -- ved å legge dem inn i sidene kompromisser teknikeren - du får kjenning med publikum, men uten å forrykke to-kanals frontperspektivet.
Enklere med multikanal, selv om det noen ganger blir litt latterlig at det eneste man hører godt i bakkanalene er publikum ...

Interessant emne.
http://download.mso.org/app?page=Category&service=external&category=Binaural Recordings
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Når man sitter i konsertsalen hører man orkesteret foran seg. Og siden man sitter i konsertsalen kommer applausen fra begge sider.
Det er vel ikke sånn at man skal forflyttes til scenen i det applausen starter?
 
K

KindOfBlue

Gjest
oddgeir skrev:
Når man sitter i konsertsalen hører man orkesteret foran seg. Og siden man sitter i konsertsalen kommer applausen fra begge sider.
Det er vel ikke sånn at man skal forflyttes til scenen i det applausen starter?
Eller omvendt - helt bakerst?

Så jeg tror at det man reagerer på er lydteknikernes konvensjon for å skape illusjon av tilstedeværelse, som du sier: lyd på begge sider av lytter som sitter i ideell stereoposisjon.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.295
Torget vurderinger
1
KindOfBlue skrev:
...
Hengekøye i applaus på opptak skyldes vel mange ting. Det er helt sikkert ikke hovedmikrofonene som registerer applausen, ofte satt opp separat og lagt inn på egne spor, så mikses de inn. Hvorfor ikke spre applausen jevnt over lydbildet? Kanskje ren "psykoakustikk," at lydteknikeren har lyst til å dempe midten så orkesteret skal etablere seg sterkt der når det setter i gang.
...
Den enkle måte å gjøre dette på er å bruke en mikk mot publikum/salen, som legges mikkses inn i motfase imellom høyre og venstre kanal (litt som i Dolby Prologic og lignende analoge surremegrundt-to-til-flerkanalsystemer), evt. med noe demping og tidsforsinkelse og andre triks.

mvh
KJ
 
K

KindOfBlue

Gjest
Tja - denne tråden fikk meg til å gå på applaus-jakt i liveopptakene jeg har.

Den absolutt beste applausen jeg har ligger mellom spor 2 og 3 på Neil Youngs UNPLUGGED album - gjennomgående flott publikumsrespons, men naturlig perspektiv, troverdig lyd uten "regn på blikktak" effekt og sterk tilstedeværelse.

Slik kan det også gjøres.
 
Topp Bunn