Cambridge 840C Upsampling - inntrykk

K

KindOfBlue

Gjest
Hentet en Cambridge 840C på torsdag, og har nå brukt den over et par dager.
Dette var en demo-enhet og dermed "innspilt" regner jeg med.

Jeg skaffet den pga den avanserte upsamplingen som denne er blitt utstyrt med. Adaptive Time Filtering (ATF) er utviklet av Anagram Technologies i Sveits, og benyttes i en rekke komponenter fra kjente merker -- også i enheter som koster mange ganger mer enn de 10k du skal ut med for Cambridge sin upsampling cd-spiller.
DSP enheten som brukes er en 32 bit Black Fin fra Analog Devices.
Dette systemet interpolerer data ved upsampling av 16bit/44.1kHz til 24bit/384kHz. (Du kan velge 16/20/24bit og ulike sample rates, opp til 384kHz. Digital UT upsampling er begrenset og stanger ved 192kHz).

Den som lytter har 50 år gamle ører, men ved seneste sjekk var det helt normal s-kurve i sensitivitet på begge ører, også likt for begge og det er jeg glad for. Mine ører sier takk for seg et sted mellom 13-14.000Hz, men som bemerket på forumet så er det minimalt eller ingen informasjon på cd-er over 15kHz så jeg tar det med ro.

Dermed kan man spørre: hva i helsike skal jeg med upsampling, eller hva skal noen med upsampling?

Vel - jeg har aktive høyttalere med innebygde DACer (BeoLab 5). Disse har "native processing" på 24bit/96kHz før signalet sendes til forsterkertrinnet (fire ICEpower i hver høyttaler).

Jeg var nysgjerrig på om noe ville skje med lyden dersom jeg sendte den inn i ht i 24bit/96kHz, fremfor standard Redbook; og jeg ønsket også å vurdere hva jeg ville foretrekke:

1. Det analoge signalet fra 840C, upsamplet til 24bit/384kHz.
2. Det digitale signalet fra 840C, upsamplet til 24bit/96kHz.
3. Standard Redbook pass-through gjennom 840C til ht.

Siden 840C er utstyrt med både coax og optisk s/pdif INN (!) så kunne jeg også vurdere hva som skjedde med lyd jeg hentet fra min musikkserver, via en Mac mini.

Denne Mac minien ble konfigurert til å avspille både vanlig Redbook, og å sende signalet ut i 24bit/44.1Khz -- dvs med et wordlength "tak" i forhold til standard Redbook.

Poenget var altså om mine og andre lytteres ører ville legge merke til effekten av ATF systemets interpolering i henhold til den polynomiske kurven deres algoritme arbeider etter. En tilleggseffekt her er at systemet tillater databuffring og reklokking på en måte som "almost completely eradicates digital jitter" i følge Cambridge selv.

Mao - for 10.000 kan man i en 840C få en top-end DAC, med betydelig potensiale for upsampling og styring av signalet, i tillegg en databuffer og en innebygd reklokking for data som mottas av enheten.
Det må være tungt å tjene penger innen hifi, når man ser hvordan prisen faller på ting som for bare noen få år siden kostet et NASA-budsjett.

Her er hekken på 840C:


Balansert og ubalansert ut. To digitale innganger, for begge typer standard s/pdif interconnects; og en digital ut, også med optisk og coax s/pdif.

Valg av bitlengde og samplerate kan gjøres gjennom knapper på frontpanelet eller vha fjernkontrollen, selv om man bør være ved spilleren for å se hva som velges vha lcd-panelet.
De to digitale INN signalgangene kan gis ulike spesifikasjoner for signalbehandling, slik at man kan bruke ulike lengder/rater på signalene i disse. Man frarådes å bruke mer enn én tilkobling pr digital INN.



Dette er lytterommet. God avstand fra høyttalere til vegger, nesten tre meter fra senterlinjen på høyttalere til lytteposisjon, 2.2m mellom høyttalerne.
Kjenner lyden i rommet godt, og mener jeg vil merke endringer lett. (Det brukes kabler som vil få en kabelprodusent til å gråte.)

Lytteinntrykk:

Først la jeg en av mine yndlings-cd'er i skuffen på spilleren, og spilte vanlig Redbook. Denada av Helge Sundes Store Norske Orkester.
Sporet I/O passer jo meget godt for seansen.

God lyd. Dette er et komplisert arrangement, med mange instrumenter, hurtige skift og ekstrem bruk av perspektivet. Spilleren leverer og jeg merker at jeg får lyst til å høre mer.
Sammenligner med inntrykket av samme musikk levert direkte til høyttalerne fra musikkserveren, uten å gå via 840C. OK - ingen grunn til å gråte, jeg har ikke kastet bort måneder ved å lytte uten å få "fullt" utbytte - de to signalveiene leverer et likt resultat.
Jeg merker meg at 840C fyller fint i midt, og at BeoLab5s evne til å bli usynlig ivaretas, jeg har ikke inntrykk av at musikken kommer fra høyttalerne, instrumentene er ute i rommet.

I løpet av dagene har jeg lyttet til kormusikk (Schütz/Herreweghe), Steely Dan (Royal Scam), Denada, Dausgaards Dvorak med Det svenske kammerorkesteret, Kremerland med Kremerata Baltica og en rekke andre spor/CDer jeg har som referanser.

Men det er upsamplingen jeg ønsker å prøve.
Så nå kobler jeg inn analog feed fra 840C til høyttalerne. Default format er 24bit/384kHz - opp fra Redbook på CD.

Det skjer ting, et resultat av ATF. Beste måten å beskrive det på? En linse blir satt på kildene i perspektivet, jeg får bedre separasjon. Spesielt i Kremerland er dette merkbart. Her sitter det tredve strykere, med Gideon Kremer i midt - og nå blir disse tegnet mer adskilt.

MEN - jeg syns det er blitt en skarphet i musikken som jeg ikke er helt ombord med. Dette kan være en funksjon av hvordan signalet behandles av høyttalerne og på lørdagen sjekker jeg dette med mine Dynaudio Focus 140, som bekrefter inntrykket. Så dette er ht-uavhengig, og en funksjon av algoritmen - separasjonen som vinnes synes å komme med en pris i form av et glasskjær over lyden. Ordet klinisk brukes ofte, jeg forstår det som å bety "for rent" og det ville være en dekkende beskrivelse her. Det mangler stofflighet.
(I tillegg bør nevnes at Cambridge begår standard-tricket med å booste analogsignalet på upsamplingen, slik at lyden skal virke større og bedre. 6db, mer vågde de vel ikke.)

Det jeg dog ønsker, er å upsample til 24bit/96kHz - all digital, slik at mine høyttalere ikke behøver å omvandle det digitale signalet de mottar en gang til. I mitt musikkserverbaserte anlegg ønsker jeg så få konverteringer av signalet som mulig, og helst en ren pass-through i forhold til optimal signaldefinisjon.

Så jeg stiller inn på DSP>Upsampling>24bit>96kHz på DIGITAL OUT.
Høyttalerne har autodetect på s/pdif, men for sikkerhets skyld kobler jeg fra den analoge kabelen.
Tilbake til Denada og I/O.

Det var noe annet. Nå kommer det luft til lyden - separasjonen er der fortsatt, men nå går instrumentene inn i hverandre som de skal. Dagen etter sjekker jeg dette på Dynaudio, ved å la digitalsignalet gå inn i min Grace m902 DAC og så videre til anlegg og passive høyttalere, samme inntrykk.

Jeg tester om upsampling fra Redbook til 24bit/96kHz i min Mac mini leverer tilsvarende effekt som det ATF-kretsen presterer. Både fra CD i drevet på Mac mini og fra Lossless fil i musikkserver.

Nå er ikke forskjellen så stor lenger, så nøkkelen her er kanskje det å få eliminert en konvertering ved å la 24bit/96kHz gå til høyttalerne.

Men etter noen timers lytting til forskjellige spor er jeg sikrere i min sak. Jeg liker det ATF-kretsen gjør med signalet, det er snakk om nyanser - men det blir mer menneske og mindre teknikk over lyden. Jeg tenker jeg skal sjekke med min datters flaggermusører (hun hører utrolig godt, kan ikke gå på konserter fordi det spilles for høyt der.)

Uten å fortelle henne hva det handler om legger jeg en CD hun kjenner godt i spilleren: Joni Mitchells Court & Spark, og ber henne lytte og vurdere, samt fortelle hva hun foretrekker.

Siden mine høyttalere har autodetect for s/pdif kan jeg trekke ut coax kabelen og la analogkretsen kicke inn.
Hun bekrefter hva jeg hørte når det gjelder upsamplingen til 384kHz, ved å uttrykke at det er "flere detaljer i Jonis stemme" i den ene versjonen. Hun blir sittende og lytte til flere spor, og insisterer til slutt på at jeg ikke skal bytte tilbake til "den dårlige" - analog 384kHz.

Deretter forsøker jeg noen av Linns 24bit/96kHz innspillinger, samt å kjøre lossless fil gjennom. Hun syns det er morsomt å lytte etter forskjeller og bekrefter mine erfaringer. Først etterpå forklarer jeg henne hva som foregikk.
Hun går inn på rommet sitt, lytter til Court & Spark gjennom høyttalerne tilkoblet Mac'en hennes og blir forbannet. "Jeg skal ha sånne høyttalere!"

I mitt anlegg, gitt signalbehandlingen som foregår i høyttalerne, så leverer 840C noe jeg liker meget godt. Jeg tror dette må tilskrives ATF upsampling-kretsen og interpoleringsalgoritmen. Jeg har prøvd andre upsamplingkilder, og andre top-end spillere, men jeg har ikke opplevd disse forskjellene før.
Det er utsikter til at spilleren kommer til å bli i anlegget, og da mest som en converter av ulike digitale signaler gitt de to digitale inngangene som gir meg en god del fleksibilitet. (Jeg får i alt fire innganger å velge mellom, om jeg bare passer på å ikke bruke to samtidig på samme port.)
I tillegg har jeg en CD-spiller i rommet som jeg kan benytte når venner kommer på besøk og vil spille musikken sin.

For hva den koster syns jeg dette er et røverkjøp - jeg har som sagt prøvd kilder som er langt dyrere og ikke opplevd tilsvarende. (Har ikke forsøkt Klimaks DS i anlegget, men den har jo tilsvarende upsampling.)

Ting som overbeviste meg:

Utklinging i referansenivå.
Fine tilleggsvibrasjoner på store strenger, i klavér og bass.
Modulering i lyd på trommer, du hører skinnet slik det skal høres.
God stemmegjengivelse, det er luft som lager lyden.
God detaljering, ikke noe som grumses til, opplevde klisjéen "det har jeg ikke hørt før", bl.a. på Royal Scam der det er mange detaljer og lett for noe å bli borte.*
Det var en fryd å lytte til koret i Herreweghes innspilling av verker av Schütz.

*Dette er jo en funksjon av frekvensgjengivelse. Du kan ha vennet deg til en komponent som betoner noen frekvenser på bekostning av andre; ved bytte til en komponent som har en annen gjengivelse så skjules noe mens annet dukker opp. Jeg likte de smådetaljene som dukket opp med 840C, uten å savne noe.

(Ellers - vær på vakt mot produsentenes hang til å booste signalet sitt over standard 2.0V RMS på analogutganger, for å få deg til å tro at deres komponent spiller bedre enn andre. Er et ganske lett gjennomskuelig trick, men det er lett å gå på det. Tydeligvis noe de ikke helt klarer å la være på Cambridge når det gjelder DSP-kretsene deres. Har opplevd det på andre komponenter derfra, men det gjelder egentlig mange merker.)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Flott innlegg, både på ene og andre måten - merkelig med null respons!
Denne boksen må jo være høyinteressant for mange? Både som DAC og cd-signalkilde.

Jeg kjøpte noen Cambridge Audio-ting til anlegg nummer 2 og ble imponert over både byggekvalitet og lyd. Så jeg er egentlig ikke
så overrasket over at denne modellen prestererer på det nivået den gjør. Den fikk vel skamros i TAS også mener jeg å ha sett i en annonse :)
"Best playback under $5000" eller noe slikt.

Uansett, lykke til!

O.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hmm. Den kommer i sort også, gjør den ikke? Plutselig ble et sølvplatedrivverk noe annet her. Ser plutselig for meg at jeg ikke kommer til å sette på lager de lydmessig kjekkeste sølvplatene allikevel.

Glimrende rapport, KOB! Virkelig!
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
God test!

Ikke noe vås! :)

Har sett på denne selv, og det kunne vært interessant med en tast en gong. Og Bli kvitt SRC2496, da :D
Skulle gjerne hatt DVD-spiller i denne også, da kunne je pælma mye :)

Ut med alt, inn med SB3 og denne her i dvd-versjon (som ikke finns), NICE!

Pk
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Når en leser gjennomarbeidede omtaler som denne er det enkelt å tilgi tidligere arrogante sleivspark fra KOB. Dette var bra. Jeg har selv god erfaring med Cambridge komponenter som 640C, DVD89 og 540R og lysten til å høre hva 840C kan gi meg ble ikke mindre. Mvh.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Takker for hyggelige tilbakemeldinger - når det gjelder oppsamplingen i analogkretsen så kan det godt være at det skillet vi opplevde ikke vil være like fremtredende på andre anlegg, og at det likevel skyldes det særegne i mitt oppsett. Analog ut er fast på 24bit/384kHz.

Litt om hva som støttes:

Digital input word widths supported
16 - 24 bit

Digital output word widths supported
16, 20, 24 bit

Digital input sampling frequencies supported
32kHz, 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz,
96kHz, 176.4kHz, 192kHz

Digital output sampling frequencies supported
32kHz - 192kHz pass through
(Including 44.1kHz for CD)

48kHz, 96kHz, 192kHz upsampled

Audio (analog) output upsampling
Fixed 24 bit, 384kHz
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Først vil jeg takke så mye for flott post!

Oppsettet ditt virker meget spennende, men det er en ting jeg lurer på ang. muligheter for å kjøre så rent som mulig. Du skriver;

KindOfBlue skrev:
Vel - jeg har aktive høyttalere med innebygde DACer (BeoLab 5). Disse har "native processing" på 24bit/96kHz før signalet sendes til forsterkertrinnet (fire ICEpower i hver høyttaler).

og

Det jeg dog ønsker, er å upsample til 24bit/96kHz - all digital, slik at mine høyttalere ikke behøver å omvandle det digitale signalet de mottar en gang til. I mitt musikkserverbaserte anlegg ønsker jeg så få konverteringer av signalet som mulig, og helst en ren pass-through i forhold til optimal signaldefinisjon.
I testen fra The Audio Critic skrives;

"The DSP is of an advanced design, with 32-bit floating-point processing. S/PDIF outputs from any external source, with sampling rates up to 96 kHz and word depths up to 24 bits, can be fed directly to the speakers. All signals are up-sampled to 192-kHz/24-bit before being converted to analog for the power amps."

Betyr ikke dette at du har en konvertering til før forsterkerne likevel, dvs. ville du ellers først måtte upsample til 96 ved mottak i BL5 for deretter å upsample til 192 internt i høytaleren før forsterkeriet? Gjøres dette normalt i 2 step slik at du nå fjerner/flytter upsamplingen utført i BL5 ved å sende 96 til BL5 og det da er kvaliteten på 'hvor' upsamplingen til 96 gjøres som er avgjørende?

Ikke meningen å gjøre dette til en BL5 avsporing (enkelheten rundt bokser og betjening er jeg veldig nyskjerrig på..); Hvis dette er slik jeg tror (les skriver) er, så kan jo det tyde på at 840ien gjør dette bedre, og ikke minst til prisen!, og at det derfor er nokså Cambridge relevant.., samt at BL5 kunne ha gjort dette bedre selv en den gjør i dag??

Fint hvis du kunne sagt noe rundt dette og om jeg muligens missforstår helt ???.

Ellers så mener jeg at jeg leste en review fra et fabrikk besøk hos B&O (skal se om jeg finner igjen) hvor det ble spurt om de vil komme med 'full' rom-korrigering type Lyngdorf. Svaret; we are working on it..

BL5 en vel snart 4-5 år gamle nå. Har du noen tanker/info på når de eventuelt vil komme med en 'oppdatert' utgave? Alt kan jo forbedres her i verden 8).

Mvh
bob
 
K

KindOfBlue

Gjest
Hei bobbob!

Jeg syns B&O skulle kjent sin besøkelsestid og satset enda mer på retningen som BL5 pekte ut, i tråd med tankene omkring romtilpasning. Det forsvant en del folk over til Lyngdorf som nå jobber med Room Perfect etter at man sa seg fornøyde med BL5.

Ellers må jeg smile litt over tanken på at BL5 skulle være gamle i tralten, når man tenker på hvor uforanderlige prinsippene bak passive høyttalere har vært.
Flere komponenter er utskiftbare og kan oppgraderes - er blitt fortalt at senere generasjoner BL5 er oppjustert i forhold til de første, men de er temmelig hemmelighetsfulle når det gjelder detaljene. Mistenker at bl.a. DSP sluttsteget i tidlige versjoner var 24-bit, mens det nå er 32-bit.

Lydprosesseringen skjer i to steg, 24/96 (for analog) - og senere 32/192. (Se under).
Jeg har forsøkt å få bekreftet nøyaktig hvordan den signalgangen er, men det er nok en forretningshemmelighet. Du vil finne ulike anmeldelser som hver har fått litt av sannheten. 24/96 inn er bekreftet i A-til-D konverteringen Prosesseringen skjer i følge Hi-Fi Choice med en 32-bit Sharc 2 DSP fra Analogue Devices. Denne er styrt av en 512kb Flash-ROM som kan byttes ut for å styre prosessor med mer sofistikerte algoritmer når disse utvikles.

Slik det er blltt forklart meg så går s/pdif L/R pass-through til sluttsteget, der hver kanal tas i mot og får halve prosessoren, uten konvertering om signalet er 24bit/96kHz. Og det virker jo rimelig gitt at dette er hva det analoge signalet konverteres til.

Her er et sitat fra AVguide i USA. Jeg vedlegger også en meget grundig anmeldelse som kom i HiFi Choice i 2003 - denne måtte jeg dele i to pga. størrelsen, og har strøket forsiden som bare var et bilde.

(I sitatet under fra 2003 oppgir skribenten 192kHz/24-bit og ikke 32-bit som nå er tilfellet.)

Whether connected directly from a CD player via a coaxial
RCA cable or through analog line-level inputs, all incoming
signals are greeted by DSP for equalization and crossover and
later bid adieu by an Analog Devices 192kHz/24-bit D/A converter
rated at a 114dB dynamic range.
Preservation of such a costly investment hasn’t been neglected.
There are sensors on the magnets of each driver continually
relaying information to the DSP. The DSP even compensates
for the thermal compression of the woofer and midbass
drivers by increasing or decreasing power accordingly.
The crossovers are selected at 420Hz, 600Hz, and 2kHz, with the
low and upper bass units employing 24dB/octave slopes. The
tolerances are extremely tight: ±.25dB from 100Hz–10kHz.
Høyttalerne kan rekalibreres av en tekniker om de skulle få avvik fra +/- .25dB kriteriet.
Fikk mine kontrollert da de var satt opp.

Trodde også at det ideelle ville vært 24/192, noe som 840C er i stand til, men da ble jeg forklart at det var bedre for sluttsteget om det var 24/96. (Om noen år fnyser vi vel av disse ratene.)

Håper dette ga noen svar!

MERK - anmeldelsen under er delt i to, du må laste ned begge filer.
 

Vedlegg

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Det gjør det helt klart KindOfBlue! Takk for fyldig svar, er ganske så nysgjerrig på disse høytalerne.

Det dette sier meg er at B&O ikke er alt for utleverende på hvordan de gjør ting (noe som er normal), hvor f.eks. Bryston er godt eksempel på det motsatte.

Det du sier om flukt av intelligens til Lyngdorf etc. er jeg hjertens enig og det er trist; En rev. 2, med type normale 'små oppgraderinger’ litt hist og pist på selve konstruksjonen/elementer/amper, oppgradert inputs/dac f.eks. med bla. USB, toppet med innebygget full Lyngdorf romkorreksjon med mulighet for software updates og PC EQ innstillings muligheter; da hadde vi kunne begynt å snakke om en god pakke 8) 8), lov å ønske er det ikke?

Vil lese over materialet du la ved og ikke minst prøve å få hørt dette under ok forhold. Beklager nå ble det mye BL5 her, finnes det noen bedre tråd for det?

bob
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.657
Antall liker
21.465
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kopiere BL5-diskusjonen over til B&O-vennetråden, gutter?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Både helsestudio og lydstudio i étt! Er det noe nytt som har kommi det eller?

 
K

KindOfBlue

Gjest
Low-Q, du signerer med at "Alt kan måles med en tommestokk."

Det gjelder også beltevidden min!
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
KindOfBlue skrev:
..... en skarphet i musikken ..... ..... et glasskjær over lyden. Ordet klinisk brukes ofte, jeg forstår det som å bety "for rent" og det ville være en dekkende beskrivelse her. Det mangler stofflighet....
Bruker selv en HDCD upsamler DAC til 24/384 og opplever ikke noen av disse ubehagelige effektene. Jeg antar at det du opplever kan skyldes at Cambridge 840C ikke er helt på høyden i det analoge domenet. I en virkelig god DAC er analogkretsene (og selvfølgelig forforsterkerkretsen med volumkontroll) like viktig for resulatet. Men dette omgår du selvfølgelig når du bruker digital UT og kun bruker digital upsampling/konvertering fra 16/44 til 24/96.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Hei Lex,

Og det er naturligvis farlig å bruke ord som skarphet og glasskjær, for da kan det være at folk ser for seg diamant som gnisser bortetter en glassplate. Slik er det ikke. Jeg tror dette er en funksjon av kontrast mellom hva jeg hørte gjennom BL5 (som er særegne i dette oppsettet) gjennom s/pdif eller analog. Og selv om jeg også hørte det gjennom mine Dyaudio analoge høyttalere så hadde jeg jo nettopp lyttet til BL5 lyden.

Ellers er det vanskelig å ta hentydningen om at 840C ikke har en "virkelig god DAC" helt seriøst. Jeg går ut ifra at du er klar over at det er eksakt samme DAC som i TEAC/Esoteric X-01D2? Fant ut dette i dag, siden jeg etter første innlegg har kjørt 840C opp mot noen andre, dyrere kilder - DAC enheten er AD1955 fra Analog Devices - og den er implementert som i Esoterics dyrere spiller. (Kilde HiFi News, mai 2008).

Så her tror jeg vi snakker om kontrasten mellom en liten avrunding i lyden, som slapp flere luftdetaljer gjennom når jeg sendte s/pdif til mine høyttalere, og en strakere lyd ved full analog upsampling. (Som du vil se av anmeldelsen av BL5 jeg har satt i et tidligere innlegg så opplevde også denne anmelderen at det var klart best å sende digital til disse høyttalerne.)
Kanskje ble det også misvisende at jeg brukte ordet "dårligere" om analog ut, men det er slik min datter uttrykker seg. Både hun og jeg foretrakk det ene fremfor det andre, og dermed ble det andre "dårligere."

Er strålende fornøyd. Dro tilbake med demoenheten i dag og bestilte en ny 840C, den er på lager i begynnelsen av neste uke og da tar det ikke lang tid før den er koblet opp og i gang.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
KindOfBlue skrev:
Ellers er det vanskelig å ta hentydningen om at 840C ikke har en "virkelig god DAC" helt seriøst. Jeg går ut ifra at du er klar over at det er eksakt samme DAC som i TEAC/Esoteric X-01D2? Fant ut dette i dag, siden jeg etter første innlegg har kjørt 840C opp mot noen andre, dyrere kilder - DAC enheten er AD1955 fra Analog Devices - og den er implementert som i Esoterics dyrere spiller. (Kilde HiFi News, mai 2008).
Selvfølgelig er jeg seriøs og jeg mente ikke å hentyde til at 840C ikke har en "virkelig god DAC". Jeg mente å si at analogdelen/kretsen som kommer etter DAC chip'en(e?) kanskje ikke er state-of-the-art og da pekte jeg tilbake på hvordan du selv hadde beskrevet lydgjengivelsen når analogsignalet kom fra Cambridge 840C og som jeg ikke assosierte med high-end. Men det er jo vanskelig å beskrive forskjellige små nyanser som oppfattes som store i hi-fi-sammenheng uten å ta til overdrivelse.

Når jeg snakker om DAC så mener jeg ikke DAC-chip'ene isolert sett men hele DAC'en som system (dvs fra digital input til gain-justert output). Selve DAC-chip'en AD1955 som du nevner er jo en chip som brukes i mange gode spillere (f.eks Accuphase). Det at den brukes i en spiller betyr ikke at alle spillere som bruker en eller multiple av denne chip'en låter likt. Selv har jeg hørt nøye på flere DAC-systemer som bruker f.eks. AD1853 (én eller flere) og disse har alle hatt forskjellige kvaliteter. Uansett virker det som om Cambridge 840C er en meget allsidig spiller og det høres ut som om du har fått mye for pengene. Gratulerer med ny spiller og gi oss gjerne en oppfølger når du har brukt den et halvår.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Absolutt. Skal sammenligne den mot en dDSPuccini om noen uker, det kan bli morsomt. Leste forøvrig gruppetesten som det ble referert til i lyngdorf/cambridge tråden, anmelderen var også meget fornøyd med 840C, den fikk hi-finews Outstanding Product i testen.

Cambridge Audio is going through what I describe as a Skoda-phase at present. With every new product you get first-class design, top-notch engineering and high-quality components - beneath a badge that stops it costing twice or thrice the price. The Azur 840C takes this to a new zenith, essentially giving a Porsche-specification player a Skoda badge and a VW price ticket. Put a household hi-fi brand on that case and you would be looking at a player, I would guess, in the £2000+ region. Like Skoda's evolution I can see Cambridge going from budget-brand to very well respected specialist in the very near future. Buy an 840C now before the company realises this and puts the price up.
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Lurer på noe her om Beolab 5.
Hvis man har en skikkelig Accuphase eller dCS cd-rigg med siste konverterteknikk. Vil man med Beolab 5 da ikke få bruk for dette? Vil et bra signal ut fra disse dac'ene bli degradert av innebygde (etterhvert foreldete) konvertere i Beolabene? Man er mao fastbundet i konverterteknologien til dagens Beolab for alltid?
Mvh B.
 
K

KindOfBlue

Gjest
Bjørk skrev:
Lurer på noe her om Beolab 5.
Hvis man har en skikkelig Accuphase eller dCS cd-rigg med siste konverterteknikk. Vil man med Beolab 5 da ikke få bruk for dette? Vil et bra signal ut fra disse dac'ene bli degradert av innebygde (etterhvert foreldete) konvertere i Beolabene? Man er mao fastbundet i konverterteknologien til dagens Beolab for alltid?
Mvh B.
Godt spørsmål - som naturligvis er relevant for alle komponenter med tilsvarende signalgang.
Siden jeg eier et par har jeg reflektert over det - i verste fall er det mulig å bytte ut komponenter, siden disse høyttalerne er modulære og beregnet på "å aldri bli gamle" ved at de kan oppgraderes, med software/firmware/og komponentskifte.

Det avhenger av i hvilken grad man hører forskjell på og verdsetter effekten av upsampling og hvorvidt man mener rater over 96kHz er relevante. I en annen tråd her inne kan man lese om en større undersøkelse, med hundrevis av respondenter, som ikke kunne avgjøre mellom Redbook og 24/96.

Jeg har prøvd denne løsningen for å sjekke om jeg kan eliminere en konvertering, og om det vil ha gunstig effekt/ingen effekt.
Jeg har hørt seriøs high-end upsampling med dCS, Burmester, o.a. og er litt "ute til lunsj" på hvorvidt jeg liker det eller ikke. Det skjer utglattinger, og det blir en smakssak, IMO.

Likefullt - nå er utviklingstakten innen audio og video slik at man risikerer å bli sittende med utstyr som er utrangert, som var i forkant for bare et år siden!
 

Bjørk

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.05.2008
Innlegg
57
Antall liker
0
Takk for svar Kind Of Blue. Var som jeg trodde da. Men høyttalerne er sikkert fantastisk gode de, og vil sikkert være på høyden i mange år. Ser at de har fått superkritikker av flere av de store testerguruene, som bl.a Paul Messenger og Martin Colloms.
Synes kanskje det er litt synd at de digitaliserer alle analoge signaler med tanke på dagens rivende utvikling på det digitale område. Ved test av forskjellige cd-spillere får du vel kun hørt spillernes egenskaper som drivverk?
De kunne kanskje hatt en alternativ analog inngang? Eller det er kanskje mulig, med enkle håndgrep, å bypasse dacene og gå like til iceforsterkerne?
 
P

pondus200

Gjest
Kanskje dumt spørsmål men hvordan fungerer den som en ren DAC for noe tuner utstyr?
 
K

KindOfBlue

Gjest
HifiLURIUM skrev:
Kanskje dumt spørsmål men hvordan fungerer den som en ren DAC for noe tuner utstyr?
Ikke dumt spørsmål i det hele tatt. Cambridge har utstyrt den med to digitale innganger, coax og optisk, nettopp så man skal kunne anvende de avanserte DAC-kretsene denne er utstyrt med. Jeg kjører ulike kilder inn i den nå, og er meget fornøyd.
 
P

pondus200

Gjest
Hvordan kobles den brukt som en ren DAC. Kanskje litt dumt spørsmål men endog...
 
K

KindOfBlue

Gjest
HifiLURIUM skrev:
Hvordan kobles den brukt som en ren DAC. Kanskje litt dumt spørsmål men endog...
Den har digitale coax og s/pdif innganger (to sett), og ditto utganger, samt analog RCA og balansert UT. Kildevalg er enkelt, med fjernkontroll eller på frontpanelet.
 
Topp Bunn