Side 1 av 3 123 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 56
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her

    Bass EQ for filmer

    Da har data-bass fått en tråd for info om hvordan å gjenvinne noe av filmlyden som ble borte i studio:

    The Bass EQ for Movies Thread

    (Håper det er greit å legge ut link til data-bass da det neppe kan anses som konkurrerende forum.
    Data-bass har mye objektiv informasjon av høy kvalitet om lyden i filmer. )
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  2. #2
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Det er ikke så mange filmer listet enda, men det kommer flere.

    Men Oblivion er med nå, og forbedringen på denne må oppleves for å tro det.
    Så dette vil jeg absolutt anbefale å prøve ut dette hvis du har mulighet til det.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  3. #3
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Merkelig stille rundt dette, både her og på data-bass.
    Såpass stille at jeg ikke tror det er implementeringen som er problemet (krever dsp eller remaster).

    Det kan ha med at dette ødelegger ideen om å gjengi kildematerialet, i dette tilfellet lydsporet på en film, slik det var laget og tenkt fra produsenten.
    Etter å ha prøvd dette på flere filmer så er min konklusjon at det er heller det motsatte som skjer.
    Den originale lydkarakteren beholdes, mens en får med detaljer og atmosfære og vekt i bunnen som ble borte et sted underveis.
    De fleste filmer som er filtrert blir betydelig bedre, noen mer enn andre, og det er stor forskjell på hvordan innholdet i de laveste frekvensene er på forskjellige filmer.

    I statene er det flere som har holdt på med dette en stund, noen ønsker ikke å gå ut offentlig med info av forskjellige årsaker.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  4. #4
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,262
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    Merkelig stille rundt dette, både her og på data-bass.
    Såpass stille at jeg ikke tror det er implementeringen som er problemet (krever dsp eller remaster).

    Det kan ha med at dette ødelegger ideen om å gjengi kildematerialet, i dette tilfellet lydsporet på en film, slik det var laget og tenkt fra produsenten.
    Etter å ha prøvd dette på flere filmer så er min konklusjon at det er heller det motsatte som skjer.
    Den originale lydkarakteren beholdes, mens en får med detaljer og atmosfære og vekt i bunnen som ble borte et sted underveis.
    De fleste filmer som er filtrert blir betydelig bedre, noen mer enn andre, og det er stor forskjell på hvordan innholdet i de laveste frekvensene er på forskjellige filmer.

    I statene er det flere som har holdt på med dette en stund, noen ønsker ikke å gå ut offentlig med info av forskjellige årsaker.
    Jeg har 10-12 dB pluss ved 15-20 Hz fra før, og føler ikke jeg trenger noe MER.
    Transporter -> Hypex FA502 nCore -> Magnepan 3.6/R + Seas L26ROY

  5. #5
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,813
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    Merkelig stille rundt dette, både her og på data-bass....
    Benytter Audyssey med Dynamisk EQ og med 3 pre-settings for sub-nivået trenger jeg ikke flere "Bass-EQ" alternativer.
    Så langt er det vel bare bluray-versjonen av Master & Commander som ikke kommer helt i mål, men allikevel greit nok...
    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  6. #6
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra Syncrolux Se Innlegg
    Jeg har 10-12 dB pluss ved 15-20 Hz fra før, og føler ikke jeg trenger noe MER.
    Ja, det kan virke, og det virker merkelig nok best på de filmene man tester med når eq justeres inn..

    Problemet er at filtreringen er veldig forskjellig fra film til film.
    Noen er fullfrekvente og ofte med det en kan kalle generøst nivå i de laveste oktavene, mens andre er skarpt filtrert over 30Hz.
    Jeg ønsker å kunne nyte disse beste produksjonene fullt ut, og da må en ha en noenlunde flat respons.
    Og da blir det ofte litt lite vekt på de som er litt avdempet, og slike som er brutalt filtrert får man aldri med dypbassen på.

    For å bringe tilbake dypbass som er filtrert er det nødvendig å treffe filterkarateristikken slik at balansen i bassområdet ikke blir ødelagt, mens det som mangler blir gjenvunnet.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  7. #7
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra Flageborg Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    Merkelig stille rundt dette, både her og på data-bass....
    Benytter Audyssey med Dynamisk EQ og med 3 pre-settings for sub-nivået trenger jeg ikke flere "Bass-EQ" alternativer.
    Så langt er det vel bare bluray-versjonen av Master & Commander som ikke kommer helt i mål, men allikevel greit nok...
    Det gir jo i hvertfal en viss valgmulighet, men det er ikke mulig å treffe filterkarakteristikken for den enkelte film.

    Noen filmer, fx Oblivion, trenger bare et moderat løft i bunnen på 1-6dB, mens andre trenger et sett med filtere med høy Q og løft i størrelsesorden 20-30dB.
    Med slik gain er det helt nødvendig å treffe rett.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  8. #8
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,813
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    Noen filmer, fx Oblivion, trenger bare et moderat løft i bunnen på 1-6dB.....
    Nei, egentlig ikke. Oblivion er fin som den er - rett fra Bluray - for den som har et fullfrekvent system.

    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  9. #9
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    På Oblivion er det brukt et moderat low-shelve filter som starter rundt 30Hz.
    Hvis systemet er satt opp noenlunde flatt så blir nivået for lavt i den nederste oktaven rundt 10-20Hz.
    Med Bass EQ på denne så får en plutselig med seg detaljer og nyanser i den aller laveste oktaven som ellers drukner under alt det som er over.

    Ellers så var det flott å få tilbakemeldinger fra dere to som har kommentert.
    Å høre andres synspunkter er alltid nyttig.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  10. #10
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,813
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    På Oblivion er det brukt et moderat low-shelve filter som starter rundt 30Hz.
    Hvis systemet er satt opp noenlunde flatt så blir nivået for lavt i den nederste oktaven rundt 10-20Hz.
    Nei, egentlig ikke.....men det er fint hvis du kan lenke til noen fakta...
    I følge mine notater er nivået akkurat passe høyt over hele sub-fjøla...

    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    1,984
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvordan vil det fungere med en "octaver" en type bass synth som legger til en oktav i bunn på filmmikser som er skarpt høypasset? Hvis det er lite info under f eks 30 Hz vil det jo ikke hjelpe med eq heller, man forsøker jo da å forsterke opp ingen ting. Dette forslaget er sikkert helligbrøde for puristene, men jeg tror det kan ha noe for seg i enkelte sammenhenger.

  12. #12
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra Flageborg Se Innlegg
    Nei, egentlig ikke.....men det er fint hvis du kan lenke til noen fakta...
    I følge mine notater er nivået akkurat passe høyt over hele sub-fjøla...
    Denne filmen ville jeg ikke tenkt på i forbindelse med eq hvis det ikke var for et par tips jeg fikk fra noen som har holdt på med dette en stund, så dette var ikke min ide.
    Det måtte jo prøves, og den ble bedre.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  13. #13
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra JENO Se Innlegg
    Hvordan vil det fungere med en "octaver" en type bass synth som legger til en oktav i bunn på filmmikser som er skarpt høypasset? Hvis det er lite info under f eks 30 Hz vil det jo ikke hjelpe med eq heller, man forsøker jo da å forsterke opp ingen ting. Dette forslaget er sikkert helligbrøde for puristene, men jeg tror det kan ha noe for seg i enkelte sammenhenger.
    Mye rart som kan prøves, det går jo alltids an å mikse inn sinustoner fra en generator også, og få akkurat så mye og lav bass man ønsker seg.
    Om det vil opplevels som bedre totalt sett er mere tvilsomt.

    Det viser seg at de fleste filmer har innhold, spesielt de som er filtrert med et skarpt low-shelve filter ved forholdsvis høy frekvens.
    For å få dette tilbake så må en ha rett filterkarakteristikk og det kreves ofte veldig høy gain.
    Hvor bra det blir varierer.
    De som er filtrert med høypassfilter er verre, her forsvinner alt i grunnstøyen etterhvert.

    Alt dette er i hvertfall til en viss grad forklart på data-bass og i blog artikkelen min.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  14. #14
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    "Mommy always told me there are no real low frequencies in the alien films.. "

    BUT THERE ARE...


    Kommer nå en av de nærmeste dagene - Alle 4 Alien-filmene, filter-settings blir postet på data-bass.

    Med Bass-EQ så blir disse filmene en fullfrekvent lydorgie, med dynamikk og slagkraft, helt uten loudness-war og klipping og ubehagelig forvrengning.
    Enkelte effekter er av de kraftigste jeg har opplevd fra noen film.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  15. #15
    Overivrig entusiast carisma's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2014
    Innlegg
    1,105
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Flageborg Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    Noen filmer, fx Oblivion, trenger bare et moderat løft i bunnen på 1-6dB.....
    Nei, egentlig ikke. Oblivion er fin som den er - rett fra Bluray - for den som har et fullfrekvent system.

    Hei.
    Er enig med deg at filmen har greit nivå nedover.Oss meg så funker det bra. Vet jeg har greit nivå nedover i min stue.

    Men denne målingen du har over , er den målt i ditt lytte rom eller på linje nivå ut av forsterker/blu ray spiller.

    For hvis det er på linjenivå så er jo dette ett bevis på at du har rett.
    Men på den andre siden hvis dette er målt med mic i rommet så er det vel kun ett bevis på at rommet har bra nivå nedover.

  16. #16
    Overivrig entusiast carisma's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2014
    Innlegg
    1,105
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei Kvålsvoll.

    har nå lest mye av den tråden din på det andre forumet.Har også lest hele bruksanvisningen til nanoAVR.
    Dette var jo veldig interessant . Det kunne jo bli siste prikken over i.

    Men også for å bruke den som bass eq så må jo også subwooferen kunne henge med.
    Veldig mange subwoofere som blir solgt har fine specs som feks -3 db ved 20 hz.
    Men få av disse klarer å spille over 105 db under 20 hz og enda mindre under 15 hz uten å komprimere.
    Noe som kan bety at de fleste også ikke har behov for bass-eq.

    Selv sitter jeg med noen 12" i store diy kasser. Føler at disse klarer seg greit. Har ikke målt hva de klarer på spesifikke signaler under 20 hz.
    Men har målt peaker på ca 120 db på filmer og de har klart seg
    Jeg har dog aldri spilt høyere enn mv -12.Føler ikke helt behov for å kunne spille på mv-00

    Men det jeg lurer på er hvor høyt lydtrykk bør en sub klare ved mv-00?
    Og hvor mye trøkk bør den klare under 20 hz?
    Og hvilke subber er å få kjøpt som du anbefaler til realistisk lydtrykk på disse frekvenser?

    Har også to kasser med 10" og slave. Disse må jo byttes ut ved slik lydtrykk ;(

  17. #17
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,779
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har veldig liten tro på at 2 stykk 12 tommere skal klare å ha sjans i havet. Vi snakker tross alt om å booste frekvenser fra 5-20db med opp til 30db. Det blir i tillegg en stigende kurve på det nedover. Det krever ganske mye mer membran å ha samme lydtrykk på 10hz og 20hz. Med mindre du er vanvittig heldig med rommet da selvsagt. Du kan jo selv teste smertegrensen til kassene dine. Sett på en sinustone på 10hz, og øk volumet til du når xmax på subbene. Om du klarer over 110db så er du vel kanskje innafor. (Men ikke til referansevolum, da må det klare noe sånt som 128db som vel er maks som det går an å skvise ut på lydsporet)

    En annen ting du kan teste er introen på Edge of tomorrow sitt dts hd ma lydspor på referansevolum for å se noenlunde hva som kommer til å skje med mye nivå nedover

    Jeg ville ihvertfall aldri funnet på å gjort det med mine 4x15 ihvertfall, selvom jeg klarer over 100db på 15hz på dem.

    Uansett så synes jeg både denne tråden og tråden på data bass veldig interessant og for såvidt et veldig undervurdert punkt.

    Om du finner på å teste, gjerne kom med tilbakemelding
    Siste redigert av thohaug; 03.02.2015 kl. 22:13.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  18. #18
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Er enig i at subsporet på Oblivion er fint. God balanse mellom høy (brystkasse)bass (50-60) og sub. Bruker scenen nede i biblioteket hvor han faller fra wiren som en av referansesnuttene mine...

    128dB som max nivå ved referanse? Jeg mener da at standard "dialognivå" ligger på 85dB SPL ved -30dB FS for LFE kanalen. Altså vil max volum være 115dB SPL. Slik er kravene i de tekniske kravene fra Dolby Digital. Hvor får du de siste +13 dBene i fra?
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

  19. #19
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,779
    Tagget i
    0 Innlegg
    128db er vel max teoretisk mulig total output fra lydmiksen i 7.1 og 126 i 5.1. Det er kun mulig med 118db fra bare lfe kanalen om du tar med crest faktor. Nå tok jeg også med alle kanalene som skal kunne gi 10db til.
    Kvålsvoll og maxmercy har vel skrevet litt om akkurat dette på data bass sin poll for EOT om jeg ikke husker feil.

    Ser at jeg skulle skrivd 118 db der siden det kun er snakk om lfe her Sånn går det når man er trøtt.

    Har ikke så stor peil på akkurat det, men kanskje Kvålsvoll kan fylle inn litt mer informasjon rundt dette.

    Artig at du stikker hodet opp fra skyttergravene i kabeltråden Midas
    Siste redigert av thohaug; 03.02.2015 kl. 23:38.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  20. #20
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,580
    Tagget i
    2 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Sitat Sitat fra carisma Se Innlegg
    Hei Kvålsvoll.

    har nå lest mye av den tråden din på det andre forumet.Har også lest hele bruksanvisningen til nanoAVR.
    Dette var jo veldig interessant . Det kunne jo bli siste prikken over i.

    Men også for å bruke den som bass eq så må jo også subwooferen kunne henge med.
    Veldig mange subwoofere som blir solgt har fine specs som feks -3 db ved 20 hz.
    Men få av disse klarer å spille over 105 db under 20 hz og enda mindre under 15 hz uten å komprimere.
    Noe som kan bety at de fleste også ikke har behov for bass-eq.

    Selv sitter jeg med noen 12" i store diy kasser. Føler at disse klarer seg greit. Har ikke målt hva de klarer på spesifikke signaler under 20 hz.
    Men har målt peaker på ca 120 db på filmer og de har klart seg
    Jeg har dog aldri spilt høyere enn mv -12.Føler ikke helt behov for å kunne spille på mv-00

    Men det jeg lurer på er hvor høyt lydtrykk bør en sub klare ved mv-00?
    Og hvor mye trøkk bør den klare under 20 hz?
    Og hvilke subber er å få kjøpt som du anbefaler til realistisk lydtrykk på disse frekvenser?

    Har også to kasser med 10" og slave. Disse må jo byttes ut ved slik lydtrykk ;(

    Det som er helt avgjørende å ha fått med seg er at Bass-EQ slik det gjøres her ikke handler om å øke nivået i bass eller ulf-området utover et passende nivå som en faktisk finner i etterhvert ganske mange gode filmer som ikke er filtrert.
    En film med Bass-EQ vil ikke ha mere lavfrekvent innhold enn fx Kon-Tiki eller WOTW har originalt, rett fra disken.

    Men hvis en skal oppleve en forbedring, så må subwoofersystemet det spilles av på ha tilstrekkelig kapasitet og kvalitet og båndbredde nedover i frekvens.
    Det er nok tildels riktig at det er vanskelig å finne kapable subwoofere i en vanlig butikk, og det største problemet er at de stort sett mangler spesifikasjoner som sier noe nyttig om ytelsen.

    Hva som trengs, kommer an på.
    Hvor dypt skal det spille, hvor stort er rommet, tregulv eller kjeller med betongsåle, hvor høyt skal det spille.
    Jeg har 2 subwoofere med 10" drivere i et system her, det greier 20Hz med 1.7% THD, hvor max er vet jeg ikke, men de flytter nok luft og har kapasitet nok til brukbart nivå ned mot en 13-15Hz.
    Dette er riktignok horn (kompakt-horn, de er mindre enn mange tilsvarende reflexbokser), men output er max 105dB/20Hz/1m/2pi på disse, mange subwoofere i handelen som greier tilsvarende eller mere.
    Gunstig rom og gunstig plassering er nøkkelen.
    Hadde dette vært et filmsystem så hadde det definitivt kunne avslørt forskjellen på en vanlig 30hz-filtrert film og samme film med Bass-EQ.

    Men nå ser jeg aldri film på dette systemet, til det brukes det noe helt annet.
    Det som en først og fremst mangler på dette lille systemet er egentlig ikke dypbass, det er mye større forskjell i smekk og punch oppover i midbassen som gjør at det store systemet utklasser det lille.

    En må også ta i betraktning hvordan lavfrekvent bass oppfattes.
    På hodetelefoner er det ikke mye poeng med noe særlig under en 30Hz, det blir liksom bare dotter i ørene av det.
    Lavfrekvent lyd oppfattes på 3 måter; lydtrykk (det du måler med en mikrofon), partikkelhastighet i lydbølgen, og direkte taktil feedback fra fx golv som beveger seg.
    Lydtrykk er det som høres med ørene stort sett, og ved veldig lave frekvenser så senses dette mere som et trykkende og pulserende ubehag.
    Partikkelhastighet merkes på klær og kroppen.
    Taktil feedback er det som gjør at jeg kan "høre" 12Hz ved 85dB.

    Vi bruker lydtrykk som målestokk fordi det er dette som tradisjonelt er i bruk, og det dette som er enkelt å måle.
    Men den totale opplevelsen kan da bli veldig forskjellig mellom to systemer som er kalibrert lydtrykksmessig til akkurat samme frekvensrespons.
    Likevel så gir lydtrykket en god indikasjon om tingenes tilstand, og det er lydtrykk som brukes som dimensjonerende for kapasitet og referanse for kalibrering av frekvensrespons og nivå.

    Hvis en spiller av på ref nivå 0dB, så trengs det da 115dB(=118dB peak) for å gjengi lfe-sporet alene.
    Alle 7 kanaler rerutet og summert blir 125dB(=128dB peak).
    Ingen filmer har enda greid å få innpå max i alle kanaler, men noen nærmer seg, det er flere filmer med >120dB.

    Problemet er bare at systemet blir satt opp med en svak tilt nedover i frekvens, og oppå dette legges det til enda litt tilt, nettopp for å korrigere for det jeg skrev om over - taktil og fysisk opplevelse må bli rett, i små, tette rom trengs det mere spl for å få det rett.
    Typisk havner en ut med et nivå på +5 - +10dB i dypbassen, og da trengs det 135dB for å være sikker på å greie alle peaker.
    Dette er ikke helt greit å få til, det er ganske høyt, og krever massiv kapasitet.
    Slakker en av litt på kravet, så blir det straks greiere.
    Greier en rundt 125dB, så er det kanskje bra nok for ganske mye rart.

    Men hva om en ikke spiller så høyt, kanskje -10dB er bra nok volum, kanskje finner en at -30 - -20dB er behagelig og likevel mer enn høyt nok til at en får med seg alle detaljer i lyden.
    Når volumet går ned, så er det to ting som går tapt - den fysiske taktile følelse fra transienter helt oppe i fra mellomtoneområdet og nedover i frekvens blir borte, og de aller laveste frekvensene oppfattes ikke i det hele tatt.
    Så hvis en spiller lavt, så trengs hverken kapasitet eller frekvensrespons særlig langt ned i frekvens, rundt en 30hz er tilstrekkelig.

    Når en bikker under en 20Hz så skjer det ting med lyden.
    Jeg mener det har stor betydning å få med seg området nedover mot en 15Hz, mens enda lenger ned kommer an på.
    Ved 10Hz så er det vanskelig å høre noe som helst, annet en en slags trykkende følelse, personlig kan jeg greie meg uten.
    Hvis golvet hadde solid taktil feedback ved 1ohz, så hadde kanskje opplevelsen vært helt forskjellig, det er ikke godt å vite, det blir litt for omfattende å bygge om huset for å finne ut.
    Ved så lave frekvenser må en ha tilstrekkelig kapasitet, ellers er det ikke noen nytte av det.

    Regnearket mitt for dimensjonering av høyttalere gir en indikasjon av hva som trengs, og hva som skjer når en endrer på ting, som fx legge til et par subwoofere til:
    http://www.kvalsvoll.com/Articles/AudioCalculators.htm

    I artikkelen om hjemmekinolyd står det noen enkle tips om dimensjonering, bl a enkel estimering av kapasitet for butikksubwoofere:
    http://www.kvalsvoll.com/Articles/Ho...oundSystem.htm
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed