Tillater å sitere meg sjøl fra et innlegg jeg skrev på et annet forum:
Herregud. Jeg trodde, en halvtime ut i filmen, at kanskje, kanskje hadde noen klart å lage en norsk film som kom til å stå som ei påle og som faktisk leverte det den lovte: et tett, intenst drama om hvor jævla vanskelig kjærligheten og tilgivelsen og livet kan være. En del av meg ville ikke se, tro på, alle de frampekene som de hadde krydret filmen med, var villig til å hoppe bukk over noen av de mest klisjefylte-bitene og tilgi den for det og, fordi, tross alt: herregud som denne filmen lever i den første delen. Nesten makeløst. Så skjedde det jeg fryktet mest - alle frampekene stemte og fra det sekundet filmen skiftet POV, hadde jeg lyst til å gå. Jævla forbanna idioter, hvorfor?? Den siste delen av filmen ødelegger fullstendig, den er jo så innmari forutsigbar, platt, gjennom-symbolisert at selv ikke strålende skuespillere, tildels flott musikk og et bra foto kan redde det. Helvete, helvete, helvete. Det er lenge siden jeg har følt meg så snytt og skuffet av en film.
Var det ikke en eller annen filmanmelder som i øyeblikk klarte å mene at dette minte om Bergman? Har fyren i så fall sett en eneste Bergman-film? Kristus på krykker. Tenk, bare lek med det, hva dette kunne ha vært hvis de hadde bestemt seg for å følge en linje, en tråd. Da kunne det, tror jeg, funket. Men nei. Vi skal jo være så innmari fiks og klok og smart og jeg vet ikke hva.
Ja, ja. Jeg kommer til å huske den for den første delen. Den var, imho, tilnærmet magisk i øyeblikk. Resten? R.I.P.