Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Resultater 21 til 40 av 89
Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,433
    Tagget i
    28 Innlegg
    Bare for å gjenta og understreke ett enkelt poeng: Det hjelper ikke hvor gode elementene er og hvor fancy motorkonstruksjon de har hvis de blir tvunget til å arbeide opp mot og kanskje utenfor lineær slaglengde. De fleste forvrengningsformer i en høyttaler øker med utsving, og noen øker med strømtrekk. Et lite element som tvinges til å gjengi dyp bass vil aldri spille med samme renhet og dynamikk som et stort element som knapt behøver å røre på seg. Derfor velmente råd om hva som skal til for god lydgjengivelse, enten det kvalifiserer som «high end» eller ikke.

    https://www.klippel.de/fileadmin/_mi...ity_Poster.pdf

  2. #22
    Hifi-interessert larsipan's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Trenger ikke å spille så høyt.Vil det «lette» jobben?
    F.eks Spendor A4 går for å være en meget god høyttaler. HWD 831x165x275mm.
    Beskjedne mål på de, så det må vel la seg gjøre å få til noe brukbart?
    Hadde tidligere Kudos X2, relativt fornøyd med de. Håper et prosjekt som dette gir litt mer av alt i forhold til x2’ene.

  3. #23
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,433
    Tagget i
    28 Innlegg
    Kanskje, men alt er relativt. Hvor stort er rommet? Er det betong eller treverk i bygningskonstruksjonen?

  4. #24
    Hifi-interessert larsipan's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Trehuskonstruksjon med furugulv og kryssfiner bjørk i tak, gips på veggene.
    Siste redigert av larsipan; 07.11.2019 kl. 00:43. Årsak: Feil

  5. #25
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,433
    Tagget i
    28 Innlegg
    OK. Min erfaring med gamle trehus er at de spiser bass. I et betong- eller murhus er veggene så tunge at de reflekterer lyd langt ned i bassen, men i et trehus vil bare diskant og mellomtone reflekteres og bassen går tvers igjennom. Det gjør at den samme høyttaleren vil låte helt forskjellig i en betongleilighet og i et trehus. Mine gamle Dynabel Euforia med 2x6,5’’ basser pr side står nå i en betongleilighet og låter fyldig der, mens i trehuset låt de anemisk og måtte ha hjelp av en 2x10’’ subwoofer for å låte noenlunde riktig.

    Jeg vet ikke helt hva du legger i «high end»-lyd, men du vil nok behøve en subwoofer eller to for å få noe særlig naturtro gjengivelse av akustisk musikk. En enslig 5’’ pr side vil bli nokså spinkelt.

    Ulike musikkformer har større forskjell på gjennomsnitt og peaker enn andre. For komprimert pop kan forskjellen være så lite som 12 dB, mens på velprodusert jazz er den kanskje 18-20 dB. På klassisk er den enda større. Det betyr at en høyttaler som gjengir jazz med 80 dB snitt må greie 100 dB i toppene for ikke å forvrenge. Hva slags musikk hører du på? Hva er ditt foretrukne lyttenivå i decibel når du skal nyte musikken? Hvor stort er rommet?
    Siste redigert av Asbjørn; 07.11.2019 kl. 07:36.

  6. #26
    Medlem Nawinta's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    45
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra 1/2 Tam Se Innlegg
    Ambisjonene dine er det ingen ting å si på. Jeg kan gi deg inspirasjon fra mitt eget amatørbygg, CNC freste mdfplater bygget etter legoprinsippet. Du kan se lagene på bildene. Foten er en 5cm tykk granittstein med polerte kanter i samme fasong som høyttalerene.

    Vedlegg 559216 Vedlegg 559217 Vedlegg 559218 Vedlegg 559219 Vedlegg 559220 Vedlegg 559221 Vedlegg 559222 Vedlegg 559223 Vedlegg 559224 Vedlegg 559225 Vedlegg 559215


    Knallfint prosjekt, hva har du kledd kassene med?

  7. #27
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    6,011
    Tagget i
    2 Innlegg
    Det du kan gjøre for å få noenlunde membranareal er å tenke i retning av 5"-6" mellomtone og en 10" sidemontert bass. Du må kalkulere med litt dypere kasser enn 27cm, men du kan klare deg med vesentlig smalere kasse enn med frontmontert(e) bass(er).

    Om du kan gå litt opp i bredden, så kan du se på å bruke to 8" SB Acoustics SB23NRXS45-12-DNB pr side i lukket kasse med ca 40 liter volum. Med bruk av dsp kan du strekke dette relativt dypt og ha noenlunde kapasitet. Disse er på salg hos Dynabel akkurat nå.

    Edit: De to 8" kan selvfølgelig sidemonteres, de også.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  8. #28

  9. #29
    Hifi-interessert larsipan's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sidemonterte bassere er et godt forslag!
    Bør de da spille adskilt fra 5» og diskant, eller dele samme kassevolum?

  10. #30
    Hifi-interessert larsipan's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    OK. Min erfaring med gamle trehus er at de spiser bass. I et betong- eller murhus er veggene så tunge at de reflekterer lyd langt ned i bassen, men i et trehus vil bare diskant og mellomtone reflekteres og bassen går tvers igjennom. Det gjør at den samme høyttaleren vil låte helt forskjellig i en betongleilighet og i et trehus. Mine gamle Dynabel Euforia med 2x6,5’’ basser pr side står nå i en betongleilighet og låter fyldig der, mens i trehuset låt de anemisk og måtte ha hjelp av en 2x10’’ subwoofer for å låte noenlunde riktig.

    Jeg vet ikke helt hva du legger i «high end»-lyd, men du vil nok behøve en subwoofer eller to for å få noe særlig naturtro gjengivelse av akustisk musikk. En enslig 5’’ pr side vil bli nokså spinkelt.

    Ulike musikkformer har større forskjell på gjennomsnitt og peaker enn andre. For komprimert pop kan forskjellen være så lite som 12 dB, mens på velprodusert jazz er den kanskje 18-20 dB. På klassisk er den enda større. Det betyr at en høyttaler som gjengir jazz med 80 dB snitt må greie 100 dB i toppene for ikke å forvrenge. Hva slags musikk hører du på? Hva er ditt foretrukne lyttenivå i decibel når du skal nyte musikken? Hvor stort er rommet?
    Hører mye på det gamle Blade Runner soundtracket til vangelis, Bel Canto, Talk Talk og Tears for fears. Sjeldent høyt.

    Edit stue ca 40m2

  11. #31
    Æresmedlem Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    10,388
    Tagget i
    11 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Jeg kan også nevne Humble Homemade Hifi.
    Jøss.
    Trodde Humble og Homemade ikke kunne kombineres i samme setning

  12. #32
    Hifi-interessert larsipan's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Kan jo nevne at jeg har fulgt med på Troels Gravesen, Meniscus audio, Madissound, nevnte humbe homemade hifi og lignende steder for kits i flere år egentlig. Sendte til og med Troels en forespørsel om forslag til Kit, dog noe annerledes en denne ideen.
    Finnes ikke noen små gulvhøyttalere med 5» revelator, hvertfall som jeg kan finne, med høyde og bredde som jeg ønsker.
    Burde kanskje ta det til etterretning

  13. #33
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    487
    Tagget i
    1 Innlegg
    Å heisan!, her var det mye å lære, også for oss som ikke har tenkt å bygge noe selv. I hvert fall ikke ennå
    Bluesound Node 2
    Audiobyte Black Dragon DAC
    NuPrime ST-10
    Dynaudio Excite X14
    6 mm kobber høyttalerkabel

  14. #34
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra larsipan Se Innlegg
    Kan jo nevne at jeg har fulgt med på Troels Gravesen, Meniscus audio, Madissound, nevnte humbe homemade hifi og lignende steder for kits i flere år egentlig. Sendte til og med Troels en forespørsel om forslag til Kit, dog noe annerledes en denne ideen.
    Finnes ikke noen små gulvhøyttalere med 5» revelator, hvertfall som jeg kan finne, med høyde og bredde som jeg ønsker.
    Burde kanskje ta det til etterretning

    95 % sikker på at Snickers-is lager aktiv med 2 x 5’’ Revelator per side til deg. Spør han bare på PM, er mitt råd. Riktig konstruert bassrefleks på en sånn en kan bli ganske så bra. Går du opp til Fushion 253 forsterker kan du plutselig få ekte 3-veiss! I et lite rom og ikke for høy spilling så kan du med det siste droppe subber.

  15. #35
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,433
    Tagget i
    28 Innlegg
    40 m2 er et ganske stort rom, og musikken du refererer til er både rytmisk med viktig innhold i bassen og dynamisk. Tidlige CD’er var langt mer dynamiske enn hva som er vanlig i dag, så hvis det er originalutgaver du har ville jeg nok dimensjonert for minst 20 dB crest factor over gjennomsnittlig lyttenivå. Nesten alt du skriver om rom og musikk tilsier at du behøver mer kapasitet i mellombassen enn hva du kan forvente fra ett 5’’ element pr side.

    Jeg tror som nevnt ikke at du får «high end» lyd ut av Revelatorene hvis du lar dem dra dette lasset alene, heller ikke i mellomtonen. Det vil låte spinkelt og forvrengningsprodukter fra store utsving i bassen vil forstyrre. Du bør enten avlaste dem med dedikerte basser, eller se etter andre måter å pakke mye mer membranareal inn i den begrensede kassestørrelsen på. Jeg mistenker at et konsept med flere mellomklasse-elementer vil levere bedre lydkvalitet enn ett overbelastet high end-element.

    Sidebasser er en god idé, som i Audio Physics Virgo. Det beste ville være en bass på hver side (som i Virgo) med avstivninger mellom dem slik at vibrasjoner fra bassene «kortsluttes» og ikke fører til platevibrasjoner. Jeg ser at feks Seas CA18RNX er 83 mm dyp fra baffelnivå, så to slike i en felles bassreflekskasse burde funke innenfor 20 cm bredde. Igjen ville jeg delt omtrent på baffelstep og latt de doble bassene kompensere for nivåfallet på aksen. En tre-veis Hypex 253 og aktiv deling overalt er selvsagt også en god idé.

    Bassene stå i et annet luftvolum enn mellomtonen. Mellomtonen må stå i en egen lukket kasse i full høyttalerdybde, godt dempet med vatt og skum, mens bassene kan dele en felles bassreflekskasse helst med bassrefleksporten på baksiden. Jeg ville også bygget et lite kammer til plateforsterkeren, og ikke latt den stå åpen inn i bassrefleksvolumet. Diskanten har sitt eget bakkammer og kan stå i samme kasse som mellomtonen.

    Edit: For ordens skyld: Jeg har ikke regnet på disse basselementene, så ta det med de nødvendige klyper salt. Du bør simulere hvordan elementene vil oppføre seg i det aktuelle kassevolumet før du løper & kjøper.
    Siste redigert av Asbjørn; 07.11.2019 kl. 22:40.

  16. #36
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Ojsann - 40 kvadratmeter rom - det forvandler plutselig påtenkte 5-tommer til en ren mellomtone :-)

  17. #37
    Hifi-interessert larsipan's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2005
    Innlegg
    64
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    40 m2 er et ganske stort rom, og musikken du refererer til er både rytmisk med viktig innhold i bassen og dynamisk. Tidlige CD’er var langt mer dynamiske enn hva som er vanlig i dag, så hvis det er originalutgaver du har ville jeg nok dimensjonert for minst 20 dB crest factor over gjennomsnittlig lyttenivå. Nesten alt du skriver om rom og musikk tilsier at du behøver mer kapasitet i mellombassen enn hva du kan forvente fra ett 5’’ element pr side.

    Jeg tror som nevnt ikke at du får «high end» lyd ut av Revelatorene hvis du lar dem dra dette lasset alene, heller ikke i mellomtonen. Det vil låte spinkelt og forvrengningsprodukter fra store utsving i bassen vil forstyrre. Du bør enten avlaste dem med dedikerte basser, eller se etter andre måter å pakke mye mer membranareal inn i den begrensede kassestørrelsen på. Jeg mistenker at et konsept med flere mellomklasse-elementer vil levere bedre lydkvalitet enn ett overbelastet high end-element.

    Sidebasser er en god idé, som i Audio Physics Virgo. Det beste ville være en bass på hver side (som i Virgo) med avstivninger mellom dem slik at vibrasjoner fra bassene «kortsluttes» og ikke fører til platevibrasjoner. Jeg ser at feks Seas CA18RNX er 83 mm dyp fra baffelnivå, så to slike i en felles bassreflekskasse burde funke innenfor 20 cm bredde. Igjen ville jeg delt omtrent på baffelstep og latt de doble bassene kompensere for nivåfallet på aksen. En tre-veis Hypex 253 og aktiv deling overalt er selvsagt også en god idé.

    Bassene stå i et annet luftvolum enn mellomtonen. Mellomtonen må stå i en egen lukket kasse i full høyttalerdybde, godt dempet med vatt og skum, mens bassene kan dele en felles bassreflekskasse helst med bassrefleksporten på baksiden. Jeg ville også bygget et lite kammer til plateforsterkeren, og ikke latt den stå åpen inn i bassrefleksvolumet. Diskanten har sitt eget bakkammer og kan stå i samme kasse som mellomtonen.

    Edit: For ordens skyld: Jeg har ikke regnet på disse basselementene, så ta det med de nødvendige klyper salt. Du bør simulere hvordan elementene vil oppføre seg i det aktuelle kassevolumet før du løper & kjøper.
    Takk for mye god input! Mvh Lars

  18. #38
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,433
    Tagget i
    28 Innlegg
    My pleasure. Forresten, siden du har DSP tilgjengelig i i Hypex’en kan du forenkle designet ved å bruke lukket kasse til bassen også. Det vil gi en tidlig og slakk avrulling nedover, men vil også hindre at elementene får altfor store utsving under resonansfrekvens og gjør integrasjon med en eventuell subwoofer enklere. Litt «back of the envelope»-overslagsberegning tyder på at kassen vil bli så liten at en bassrefleks-løsning enten vil havne for høyt i frekvens eller risikere en litt ujevn og peaky respons med mindre du finner spesielt egnede elementer. I en lukket kasse er ikke kassevolumet like kritisk. Da bruker du helt enkelt eq i DSP til å forme frekvensgangen i bassen heller enn å gjøre det med en akustisk resonans som i en bassreflekskasse, men du fortsatt må ha nok membranareal og slaglengde for ikke å overbelaste elementene.

    To 6,5’’ basser er heller ikke all verdens basskapasitet, men bedre enn en enslig 5’’. Jeg kikket litt på Scanspeaks sider. Det kan være mulig å klemme inn to 8’’ 21W/8555-10 som sidebasser i 20 cm bred kasse: https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/21w-8555-10.pdf. Den har samme motorløsning som 5’’-elementet og vil forhåpentligvis integrere sømløst med det. Da vil du ha såpass basskapasitet at du ikke vil behøve en separat subwoofer, samtidig med at du kan beholde det opprinnelige konseptet i toppen. Jeg kan gjøre en kjapp simulering for å se hvordan de oppfører seg i så liten kasse.
    Siste redigert av Asbjørn; 08.11.2019 kl. 09:37.

  19. #39
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    6,011
    Tagget i
    2 Innlegg
    Det du kan tenke på som en variant er en aktiv Watt/puppy-klon.

    Det ble i sin tid laget et prosjekt som het David/Jericho - de originale sidene for dette prosjektet ser ut til å være forsvunnet fra internett, men jeg har arkivert meg en kopi av dette. Det er ingen av de originale driverne som produseres lengre, men konstruksjonen kan en bruke...

    En lager da en bunnkasse på ca 40 liter med de to forannevnte SB acoustics bassene, i en lukket kasse - du bruker aktiv drift med dsp, og du kan få ned kassestørrelsen på dette viset. Du monterer plateforsterkeren et eget rom i denne kassen.

    Så kan du lage en trapez-formet toppkasse med en 6"-6,5" bassmellomtone og 1" diskant - f.eks. Morel SCM 634 mellomtone og en Seas Crescendo, Magnum eller Millennium diskant.

    Dette blir relativt kompakte saker, men noe bredere enn det du ser for deg.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  20. #40
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Men, Fenalaar og Asbjørn, hvor bra er det egentlig å la DSP korrigere for et kabinett som er for lite, mot at det er så stort som det bør være? Påvirker ikke DSP korrigeringer igjen andre momenter - negativt?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed