Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Resultater 41 til 60 av 62
Abonnér på denne tråden
  1. #41
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,429
    Tagget i
    28 Innlegg
    Det er generisk eggekartongskum fra dynaBel, fra den gang de fortsatt kalte seg Eltek.

    Tommelfingerregelen er fortsatt at porøst dempemateriale virker via friksjon mellom luft og materiale, at friksjonen er størst der partikkelhastigheten er størst, og at det skjer ved en kvart bølgelengde fra en reflekterende vegg. Under en sjettedels bølgelengde skjer det ikke så mye. Da kan man ta tommestokken og se at dette er et par centimeter tykt, og at det ikke vil ha noe særlig effekt under ca 2,8-3 kHz.

    Her var tanken å ta ned høyereordens stående bølger, f eks slike som kan anslås fra forvrengningsprodukter av arbeidsfrekvenser for høyttalerelementet. Jeg ville defininitivt ikke at de skulle forsterkes ved en uheldig resonans mellom innvendige kabinettvegger. Forhåpentligvis gir dette en dempekoeffisient som øker med frekvens over elementets arbeidsområde, men jeg har jo ikke målt det på noen måte.

  2. #42
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Sandvika
    Innlegg
    274
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bergfinn Se Innlegg
    Sorry off topic, men ett par av disse kan jo fungere bra fra 500 hz til 5-6 khz med en god driver.

    Vedlegg 558252

    ...da slipper man å bekymre seg om hvordan bakkammer og demping skal gjøres.
    Men hva skjer med det som skal gjengis av 12" i frekvemsområdet under.... TAD elementet er veldig glad i å slippe lyd igjennom, så det er viktig å dempe store elementer som spiller mellomtone - midbass området.
    Fornuften tilsier vel at man burde solgt alt DIY utstyret og kjøpt Apple Mac, Devialet forsterker og et par stativhøyttalere forså nyte livet...

  3. #43
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,297
    Tagget i
    13 Innlegg
    Jeg har jo også gjort meg noen erfaringer når det kommer til demping av mellomtonekabinetter. Som @The Shy nevner, ulik tetthet i ulik avstand til bakveggen i kammeret er fornuftig. Det første laget reduserer refleksjonen fra dempematerialet som kommer i neste rekke. Klarer man å få til 3-4 ulike tettheter kan det bakerste dempematerialet være overraskende kompakt uten at det reflekterer særlig mye lyd. Vi vet jo også at selv om det ikke er helt linjært så vil for eksempel god gammeldags fillerye i bomull dempe overraskende mye. Dekker man veggene i et helt rom med slike tar det ikke bare godt i toppen, men det fungerer overraskende langt nedover i frekvens.

    Som @Asbjørn nevner så vil alltid kvartbølgepunktet være der man har høyest partikkelhastighet i en såkalt "tapered pipe", altså når man har en fysisk avslutning. Men resistiv flow-demping alene er etter min mening ekstremt mangelfullt i en høyttaler, rett og slett fordi lydtrykket er så høyt inni en høyttalerkasse at resistiviteten ikke blir tilstrekkelig. Til sammenlikning kan man, ved å trekke et høyttalerstoff over en gedigen diffusor i et stort rom, dempe ned et veldig stort frekvensområde selv om det samme stoffet er bortimot helt lydtransparent når det brukes som frontstoff på en høyttaler.

    Når man lager et dypt kammer er det lettere å få plass til nok dempemateriale. Lager man det 1,7 meter dypt har man imidlertid plass til en hel bølgelengde ved 100 Hz. Nøyer man seg med 34 cm dybde har man bare plass til en bølgelengde ved 500Hz. Det kan også fint settes opp kvartbølgeresonanser i disse kamrene. Det betyr faktik at man, i et 50 cm dypt kammer, har en kvartbølgeresonans ved 170Hz. Poenget er at jo lavere resonansfrekvens man har, jo mer energi har de stående bølgene, og jo vanskeligere er de å dempe. På mange måter er stor dybde nærmest en substitutt for at dempingen er gjort riktig, for da kan man heller bruke veldig mye demping og være på den sikre siden allikevel. Det synes jeg ikke uten videre er en veldig god løsning.

    En del har nevnt avsmalning av kammer, og eventuelt "wedge" i MDF eller annet fast materiale som en god løsning. Jeg vil rope et lite varsku her, faktisk så høyt at det gjaller høyt i de avsmalnene kamrene. Se for dere et basseng som er 10 x 10 meter. I den ene enden er bassenget 2 meter dypt, mens i den andre enden er det 1 meter dypt. Man genererer bølger i den ene enden av bassenget. De vil ikke dø ut stort raskere enn om bassenget hadde vært 2 meter dypt hele veien. Men i den enden der bassenget er 1 meter dypt er energien dobbelt så høy. Å dempe en slik løsning med dempemateriale innebærer at det må veldig mye dempemateriale til for det skal være effektivt med så høyt lydtrykk. Imidlertid er det ikke plass til mye dempemateriale når man smalner av kabinettet slikt, spesielt ikke der det virkelig trengs. Men om bassenget er 20 meter dypt i den ene enden, og 1 meter dypt i den andre enden blir regnestykket helt annerledes. Den skrå bunnen i 2-1 bassenget vil stort sett ikke reflektere noe energi tilbake, og vil dermed bare konsentrere bølgen. I 20-1 bassenget vil den imidlertid stort sett reflektere all energien tilbake, og man vil i all hovedsak forstyrre bølgene slik at man unngår resonans. Da har man også plass til demping, så ikke lag slike løsninger for bratte er mitt budskap.

    Sist, men ikke minst, dette med åpne ender på slike kamre er ikke så effektivt som man skulle tro. For det første, om man har klart å dempe energien før den når den åpne enden er det ikke noen gevinst i å ha den åpen. Har man ikke klart å dempe den så slipper den ut, ute av fase med direktelyden. Det at man ikke har klart å dempe den gjør også at man fortsatt har stående bølger, og man får plutselig diverse reaktive effekter ute av kontroll. En åpen ende reflekterer også lyden, bare at i stedet for å befinne seg i et trykkmaksimum slik lukket ende gjør, befinner den seg i trykkminimum (og dermed flow-maksimum). Dette er selve grunnprinsippet som får alle horn, transmisjonslinjer, og de fleste blåseinstrumenter til å virke.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  4. #44
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvor godt må det dempes før maskering overtar kommandoen? 20 dB? 40?

  5. #45
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,972
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg var inne på englehår, og det hadde ingen sammenheng med vår prinsesse.
    Dette er visst bra saker. https://www.audiophonics.fr/en/absor...0g-p-6111.html
    Navn:      Twaron Angel hair.png
Visninger: 134
Størrelse: 212.3 Kb

  6. #46
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    6,793
    Tagget i
    3 Innlegg
    For noen tiår siden var det saueull som var i vinden.. særlig ifb med TL... kanskje noen ting ble gjort riktig før også....
    Mens Løgnen løp fra Bagdad til Konstantinopel, lette Sannheten fortsatt etter sine sandaler

  7. #47
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,972
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Aurora Se Innlegg
    For noen tiår siden var det saueull som var i vinden.. særlig ifb med TL... kanskje noen ting ble gjort riktig før også....
    Har selv prøvd saueull fra lokalt miljø. Funke det også

  8. #48
    Hifi Freak cbarth1's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2012
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    1,406
    Tagget i
    1 Innlegg
    Har vært litt skeptisk til dempemateriale, har vel tenkt at det ikke utgjør så mye forskjell. Men etter å ha kjøpt inn 19mm 100% Herdwick Sheeps Wool Felt plater og brukt dem i noen prosjekter nå, så ser ikke jeg etter så mye annet. Erfaring har også vist meg at så dypt mellomtonekammer som mulig, og 2 lag med denne felten i bakkant og 1 lag på resterende flater har blitt min "go-to" løsning.
    Roksan Blak CD
    Roksan Blak Amp
    Roksan TR5 S2

  9. #49
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    1,435
    Tagget i
    3 Innlegg
    7/8-deler enig med Snickers. Parallellitet i kammeret gir bestemte bølgetopper. Hard demping innerst i av-smalnet kammer henter opp trykkoppbyggingen i pulsen og ekspansjon ved returen svekker pulsen. Enig i at lange kammere er å foretrekke. Leste en artikkel hvor mye forskjellig dempemateriale var utprøvd (glassull, englehår, akustilux etc). Fasiten var litt overraskende men ikke "ulogisk": Lett rullet frottehåndkle i mellomtonekammeret. Løp og kjøp på Nille :-). De merkebevisste henvises til Harrods eller Bloomingdale.

  10. #50
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,374
    Tagget i
    4 Innlegg
    -Hva med gåsedun, litt fløffy støffet i skinkeposer?

  11. #51
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Lett rullet frottehåndkle? Liggende løst i kassen eller stappet opp mot veggene?

  12. #52
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    1,435
    Tagget i
    3 Innlegg
    Det fylte kammeret, men ikke stramt.

  13. #53
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,723
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk

  14. #54
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Saueull. Jeg mener her kan man på forhånd se seg ut en sau med antatt rette former og livsførsel (om man spiller mye jazz eller country, osv osv), få ulla klippet med high-end saueklippertang fra Australia, dempe kammeret med dette og kanskje spille på en australsk Plinius kl. A forsterker til slutt...

    Fra spøk til hi-fi; en uhyre interessant tråd dette her, for høyttalerkabinettets indre er lite omtalt og trolig viktigere enn de fleste er klar over.

  15. #55
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Sandvika
    Innlegg
    274
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Lett rullet frottehåndkle? Liggende løst i kassen eller stappet opp mot veggene?
    Da er det vel viktig å velge håndkle med høyttalerelement motiv? Navn:      black-and-white-music-speakers-beach-towels.jpg
Visninger: 87
Størrelse: 65.0 Kb

    Speaker Beach Towel
    Fornuften tilsier vel at man burde solgt alt DIY utstyret og kjøpt Apple Mac, Devialet forsterker og et par stativhøyttalere forså nyte livet...

  16. #56
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2009
    Sted
    Sandvika
    Innlegg
    274
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvordan demper Jern Speakers sine mellomtoner?

    De små volumene er fulle av innvendig støpte "kuler" for diffraksjon, men må i tillegg dempet de med et eller annet innvendig. Selve kabinettet i rå form har en del klang ved "banketesten", men låter helt annet ferdig montert.

    Navn:      JERN_3.jpg
Visninger: 86
Størrelse: 49.4 Kb

    Navn:      Domes_2.jpg
Visninger: 90
Størrelse: 336.8 Kb
    Fornuften tilsier vel at man burde solgt alt DIY utstyret og kjøpt Apple Mac, Devialet forsterker og et par stativhøyttalere forså nyte livet...

  17. #57
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    1,435
    Tagget i
    3 Innlegg
    Duelund sverget til treull mener jeg å huske. (ikke dynket i olje).

  18. #58
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,429
    Tagget i
    28 Innlegg
    Hvis vi tenker gjennom det fra grunnen av er det nokså opplagt at et mellomtonekammer er annerledes enn en basskasse. I bassen er volumet i kassen, med eller uten resonante porter, avstemt for å forme frekvensgangen ved lave frekvenser og gi mer volum der elementet alene begynner å rulle av. Det er ikke et aktuelt problem for mellomtoner, siden de normalt går langt dypere i frekvens på egen hånd enn hva delefilteret tillater i en tre-veis høyttaler. Så vi står fritt til å gi det så stort eller lite volum vi vil ut fra andre hensyn.

    Da er den neste problemstillingen å bli kvitt lyden fra baksiden av elementet, spesielt å unngå betoning eller honking ved uønskede frekvenser. Så lenge lyden bare går bakover gjør den ingen skade, men det er når den reflekteres forover igjen at den kommer i retning av lytteren. Da er det vel to måter å bli kvitt den på: Enten å absorbere den i en tilstrekkelig stor kasse med ull (eller lignende absorberende materiale) eller å la den fortsette bakover i en transmisjonslinje som er terminert i samme akustiske impedans som transmisjonslinjens karakteristiske impedans. Det låter mer komplisert enn det er, siden det er eksakt hva vi forsøker å oppnå med disse avsmalnende kassene med økende grad av stuffing bakover i kassen.

    https://mycourses.aalto.fi/pluginfil.../Lecture10.pdf
    Navn:      Annotation 2019-10-29 143640.jpg
Visninger: 73
Størrelse: 127.0 Kb

    Jeg vet ikke om noen måte å beregne dette på uten omfattende finite element-modellering, så man må enten prøve seg frem med målinger eller bare ta en sjanse på øyemål og håpe det blir godt nok.

    Deretter er det neste spørsmålet å unngå plateresonanser som både vil gi betoning av enkelte frekvenser og stråle ut lober i helt uønskede retninger. Der vil mykt oppheng av elementene begrense energien som sendes inn i strukturen, knallstive kasser flytter resonansene høyt i frekvens hvor det er mindre energi til å drive dem, og kasse-i-kasse-konstruksjon med lydisolasjon og/eller demping mellom lagene hindrer eventuelle plateresonanser i mellomtonekassen fra å nå yttersiden av høyttaleren og bli hørbare. Se f eks her:
    https://www.dagogo.com/a-whitepaper-...le-coloration/
    https://www.linkwitzlab.com/frontiers_2.htm#N

    Tilsammen burde det gi ganske bra vaksine mot "kasselyd".
    Siste redigert av Asbjørn; 29.10.2019 kl. 23:10.

  19. #59
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,822
    Tagget i
    2 Innlegg
    Funderte selv lenge over hvordan kassen skulle være når jeg skulle bygge mellomtone til mine gamle høyttalere. Nå brukte jeg en 12", da men jeg også gjorde mange av de samme valgene som har gått igjen her. Kassen ble bygget opp med constrained layer damping, for å få en innerkasse som var frikoblet fra en ytterkasse for å unngå vibrasjoner utvendig så mye som overhodet mulig. Elementet var kun tilkoblet innerkasse og slik sett totalt frikoblet fra ytterkassen. Innvendig var det ca 20cm med vanlig Glava bakerst i kassen for å i størst mulig grad dempe ned til elementets frekvensområde som var 2-300hz. For å komme lengst mulig ned så ønsket jeg også å komprimere dempe materialet så lite som mulig, men samtidig ville jeg ikke at løse fibre skulle fly rundt i kassen så jeg sprayet Glavaen med hårspray for å binde de løse fibrene i størst mulig grad.

    Foran dempingen satt jeg opp et "matrix avstivnings kryss" med flere små vinduer for å prøve å bryte opp bølgene litt før de traff dempe materialet. Krysset var tynt nok til at det ikke skulle reflektere de øverste frekvensene tilbake gjennom element i særlig grad. I sidevegger og tak endte jeg etter litt prøving og feiling opp med 5cm rockfon industrial 5cm plate. Dette ble også sprayet med hårspray for å unngå støv i kassen. I bunn foran Matrix avstiver la jeg også inn i designet en rad med halvkuttede støperør som det ble borret masse små hull i. Det puttes dempemateriale inni disse, så fikk jeg en "kombi" dempe og polyfiffusor i bunn av kassen.

    Syntes også det var viktig med luft bak, så det var ca 10-15cm fra bakside av element til dempematerialet.

    Et par uferdige tegninger. Mangler her de oppborrede hullene i støperørene:

    Navn:      Uferdig foran side.jpg
Visninger: 64
Størrelse: 39.9 Kb

    Navn:      Uferdig bak side.jpg
Visninger: 64
Størrelse: 41.8 Kb
    Siste redigert av thohaug; 29.10.2019 kl. 16:03.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  20. #60
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra mk1classic Se Innlegg
    Hvordan demper Jern Speakers sine mellomtoner?

    De små volumene er fulle av innvendig støpte "kuler" for diffraksjon, men må i tillegg dempet de med et eller annet innvendig. Selve kabinettet i rå form har en del klang ved "banketesten", men låter helt annet ferdig montert.
    Disse låter amazing grisebra, men her er mye amazing grisebra involvert i hele konstruksjonen. Gode drivere, stor bevissthet omkring bruk/konstruksjon av delefiltere og som du bokstavelig talt ser - et "kabinett" som ikke gjaller som kun ei middelmådig limt MDF-kasse gjør. Modellene er også - og ikke minst - forskjellige (selv om de ser like ut) i form av hvordan de skal benyttes, noe jeg vil mene er banebrytende innenfor faget.

    MDF er kun godt for de som er eiere av skjæreverktøyet hos kabinettprodusenten! ...Uansett hvor hvor mange som geni erklærer MDF som best egnet for høyttalerkabinetter, dog unntatt MDF benyttet sammen med viskoelastisk lim med bruk av to plater eller flere.

    Merk også, ved disse jernhøyttalerne, at de bruker drivere som i utgangspunktet låter "pent" -
    Siste redigert av MusicBear; 29.10.2019 kl. 16:24. Årsak: skrivefeil

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed