Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Resultater 21 til 40 av 62
Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Hifi Freak steinost's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2004
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    6,484
    Tagget i
    3 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra OB-BB Se Innlegg
    Hei.
    Denne tråden - pluss den som Snickers la ut i går, gjør at det igjen blir interessant å henge her på forumet. Kunnskap og begrunnet synsing formattert på en forståelig måte, er gull i mine øyne. Tusen takk.
    BB
    Trenger du å lære å høvle?
    Tror ingen av oss skal lære den mannen å bruke den slags redskap;=)
    Dac Lynx. Pre Jriver. Platespiller Micro seiki bl 51 med fr 64 fx med B 60 base, Ortofon Cadanza Blue, NLE 17.
    8 stk 15" Dayton+8 stk 15" Dynabel i motfase. 48 stk 3,5" i linjekilde. Mundorf AMT 29.
    Kabler, rekker helt frem, 9m3 med isolasjon på de rette stedene for godlyden.

  2. #22
    Hifi-entusiast Lassencad's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2014
    Innlegg
    338
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Taunus Se Innlegg
    Som håpløs DIY'er har jeg stort sett valgt å bygge egenkonstruerte klassiske 3-veiser med 4-5" mellomtoner av den gamle sorten, som Audax HM130z0, Seas M15-001 og Seas MCA11. Jeg foretrekker en slik utdatert tilnærming fordi jeg trives med den "romfyllende" og "uanstrengte" gjengivelsen av mellomtonen som etter min erfaring best oppnås med små, dedikerte mellomtoner.

    Men dette med "mellomtone-kabinett" har lenge fremstått som en uforutsigbar og uknekkelig nøtt. Elementene jeg benytter har et typisk tynt, lett og akustisk gjennomsiktig membran, og selv med relativt høy deling rundt 500Hz er min erfaring at kabinettet til disse små mellomtonene nesten aldri kan bli dypt nok og romslig nok. Jeg har landet på en regel om minst 35cm netto dybde og 12-15liter netto volum. Mindre enn dette, blir kabinett-refleksjonene som lekker ut gjennom membranet hørbare, og elementet mister selvsving og energi i nedre del av arbeidsområdet.

    For å bli klokere (har mye å gå på) har jeg hentet inspirasjon fra innmat-bilder av vellydende (hvis man stoler på reviewere) kommersielle modeller som også benytter små 4-5" mellomtoner, som feks gamle Virgo-2 og flere Vandersteen'ere, og felles for disse er nettopp dype, romslige mellomtone-kabinetter.

    Og jeg har lest her på Sentralen hvordan man med hell kan modifisere gamle Dynaudio dome-mellomtoner med romsligere og dypere bakkammer.

    Dessuten tror jeg ikke det er tilfeldig at de "beste" 2-veis stativhøyttalerne på markedet, som Magico Mini, Raidho D1, Guarneri Memento og Dynaudio Conf C1 alle har uvanlig dype kabinetter, over 40cm dybde (ytre mål).

    Jeg blir derfor skeptisk når jeg ser bilder eller tegninger av kommersielle/DIY høyttalere med bittesmå mellomtone-kamre, som feks TGravesens "3-way classics" hvor 4-5" mellomtoner får boltre seg i 15-16cm dype kamre på knappe 4-5 liter.

    Jeg gjør trolig mye ut av noe som er en bagatell i det store bildet, men uansett, jeg er overbevist over at mellomtone-kammerets dybde og volum er helt avgjørende for god gjengivelse av det kritiske 300-3000Hz området. Derfor var det betryggende å se bildene av svenske Respons Magma (vedlagt). Basert på ytre mål, vil jeg anslå mellomtone-kabinettet til å være nettopp 35cm dypt og 15 liter stort, sånn ca.

    Noen med liknende erfaringer?
    Man må jo håbe at alt er målt ud efter forholdende af producenten . Mine mellemtone enheder sider et et Kabinet der nok kun er ganske få liter. Men det dur :-)

  3. #23
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,338
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Syncrolux Se Innlegg
    Beste resultat jeg har oppnådd med tradisjonelle mellomtoner er å bruke disse Excel'ene med Hexadym i push-pull og baffel-løs dipol, slik som i dipolene jeg konstruerte for Valentino for en god stund tilbake:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post838036
    Javel - men hvordan låt eller endte dette til slutt?
    Det endte vel lykkelig, for så vidt jeg vet har Valentino fortsatt dette oppsettet, og sist jeg hørte det så låt det veldig fint.
    Magnepan 20.1 eller 20.7 ønskes kjøpt

  4. #24
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra steinost Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra OB-BB Se Innlegg
    Hei.
    Denne tråden - pluss den som Snickers la ut i går, gjør at det igjen blir interessant å henge her på forumet. Kunnskap og begrunnet synsing formattert på en forståelig måte, er gull i mine øyne. Tusen takk.
    BB
    Trenger du å lære å høvle?
    Tror ingen av oss skal lære den mannen å bruke den slags redskap;=)
    Tenkte kanskje at han tilbake la opp til høvle-kurs :-)

  5. #25
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,067
    Tagget i
    2 Innlegg
    Den anleggstråden min er temmelig lang ja, men mot slutten er det noen inntrykk fra lyttebesøk.
    Siste redigert av Valentino; 25.10.2019 kl. 17:51.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Uncle Violet flew as a pilot and there ain't no pretty girls in France. Now he runs a tiny little bookie joint. They say he never keeps it in his pants

  6. #26
    Hifi Freak OB-BB's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,236
    Tagget i
    2 Innlegg
    ... og der var det slutt på den herligheta - sorry for å ha satt igang...
    BB

  7. #27
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,975
    Tagget i
    0 Innlegg
    Den avsporingen må vel tilskrives MusicBear

  8. #28
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Den avsporingen må vel tilskrives MusicBear
    Hvilken avsporing babler dere om her? Fått i dere noe for sterkt?
    Les innleggene her en gang til, dere, så ser dere at her er intet galt - litt humor blant kjente nikk - alle med samme interesser.
    Trådstarter (og flere av oss andre) har fått gode innspill på noe så vanskelig som mellomtonen i en høyttaler.

  9. #29
    Medlem
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    16
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg runder gjerne av tråden med to antagelser:

    For det første vil en del av lydenergien som sendes inn i kabinettet absorberes av stuffingen og omgjøres til varme. Men den gjenværende delen vil nødvendigvis presse seg ut gjennom membranets bakside, farget av vibrasjoner i veggene og faseforskjøvet i forhold til direktelyden. Derfor er det viktig å ha vegger som er stive og veldempede, samt at fri dybde er tilstrekkelig til at den kritiske refleksjonen fra bakveggen blir såpass forsinket at faseforskyvningen ikke forkludrer lytteinntrykket. Igjen, dette er min amatørmessige forståelse.

    For det andre vil luften inne i kammeret fungere som en fjær, en fjær som bare delvis er dempet av stuffingen. Når membranet presses inn i kabinettet, øker luftfjærens kraft mot membranet, og dette er en opplagt kilde til ulinjær forvregning. Og jo trangere kabinettet er, jo raskere endrer fjærkraften seg med membranets bevegelse. Men elementet har allerede sin egen ulinjære mekaniske kilde til forvregning ved at membranet er festet til chassiset med et ytre oppheng og en indre spider hvor kraften mot membranet også varierer med membranets posisjon i chassiset. Løsningen blir dermed å lage kabinettet tilstrekkelig romslig til at luftfjærens ulinearitet alltid blir ubetydelig i forhold til elementets egen mekaniske ulinearitet. Man skulle gjerne tro at dette derfor primært var et basselement-problem (store utslag), men det er fullt mulig å gjøre kabinettet trangt nok til at luftfjæren blir den dominante kilden til mekanisk ulinearitet også for et mellomtone-element, og da låter det ille.

    Til de konstruksjonene jeg har holdt meg til de siste tiårene har erfaringsmessig 12-15 liter og 35cm dybde, optimalt stuffet med lett komprimert, usymmetrisk glava, tatt brukbar høyde for forvregningene nevnt over. Det låter i hvertfall bedre enn med trange/grunne kabinett. Men dette er selvfølgelig situasjonsbetinget. Andre membraner, andre oppheng, andre delefrekvenser, andre motorer, andre lydnivå, variablene er nær uendelige, så det finnes selvfølgelig ingen fasit. Så mitt tips var egentlig bare at mellomtone-kabinettet ikke på noen måte bør undervurderes, og at det som oftest(?) vil svare seg å spandere litt ekstra volum og dybde. Og de proffeste av de proffe ser ut til å være av samme oppfatning.

  10. #30
    Hifi-entusiast CarstenS's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    244
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei - trur du kan se fuldstendig bort fra trykkendringer ("fjør") i kabinett som er over en liter med normal størrelse på en mellomtone (4-5" - prøv rekne litt på dette (max. membranbevegelse ved nedre delefrekvens mot volum av kammer), slik refleksjoner og resonnans er (i mine øyne) hva du bør fokusere på. Kanskje "lære" av de som kan/har gjort dette før. Enten klassisk engelsk tilnærming (Spendor, Rodgers, IMF etc.) som gir litt blaffen og har et ganske moderat kabinett (og får en ganske så nærværende lyd) eller B & W som har optimalisert løsning i nautilus-konseptet sitt (mot korrekthet) ved at lage en kort transmissionslinje (åpner opp rett bak mellomtonen og snevrer så raskt inn med progressivt økende "stuffing" - og har åpning i slutten av denne. Sistnevnte er stjernedyrt at produsere (husk at netto-prisen i produksjon må ganges med 10-20 før du har salgspris til kunde) - men er jo eksakt her selvbyggeren kan brilliere og spare penger...

  11. #31
    Hifi-entusiast Naturlyd's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    392
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    1
    Har selv veldig trua på å optimalisere bakkammer for å håndtere de 50% av lyden som ender der inne og som veldig gjerne vil reflekteres ut gjennom høyttalermembranen. Også noe å tenke på for oss med 12-15" bass/mid.

    På diyaudio har flere omtalt konseptet "dagger" mellomtonekabinett. En kort, 3-sidet pyramideformet transmisjonslinje som er progressivt dempet.

    En kjapp måte å lage testkabinnetter på. I tråden jeg linker til blir det brukt mye XPS type baderomsplater, det ser ut til å fungere.

    https://www.diyaudio.com/forums/full...f-monitor.html

  12. #32
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Naturlyd Se Innlegg
    Har selv veldig trua på å optimalisere bakkammer for å håndtere de 50% av lyden som ender der inne og som veldig gjerne vil reflekteres ut gjennom høyttalermembranen. Også noe å tenke på for oss med 12-15" bass/mid.
    Kammeret bak driverne (herav også delefilteret) er det som er spennende med en konstruksjon - stor eller liten driver/høye eller lave frekvenser.

    Å dempe ned et kammer, via progressiv demping, kan per prinsipp høres ut som beste dempe måte. På den annen side sverger noen til null "mykt" dempemateriale fordi driveren med denne "aktive" demping "ser" kammeret som større. Så kan man undres hva gir mest fordeler eller hva som gir minst ulemper...

    Sett i mine øyne er kammeret bak like viktig som driverne i seg selv, ved at et godt kammer ivaretar driverens egenskaper mens et dårlig kammer forverrer de.

    Lurer også på, om isobaric løsninger (og jeg tenker da som en kort tunnel mellom de to driverne, hvor de selvfølgelig spiller i fase), egentlig er det som via den innerste driveren fjerner mest mulige av de problemstillinger et kammer fører med seg? For ordens skyld; dette ved at den ytterste driveren kun "ser" driveren rett bak seg, som altså opptar problemstillingene selve kammeret gir. Så kan man videre spørre seg hvor langt oppover i frekvens en slik isobaric effekt (eventuelt) har noe for seg?

    Måling av drivere, målt i ekkofrie rom. Eller målt i testkabinetter, med et angitt volum. Eventuelt også målt med kun angivelse av baffel størrelse. Slike målinger fra leverandørene av drivere, må jo fremstå som svært forskjellige verktøyer for den som skal benytte de videre i en konstruksjon.

  13. #33
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    1,435
    Tagget i
    3 Innlegg
    Ved isobaric kommer man unna med halve kabinettvolumet. Har selv bygget isobaric bassløsninger og erfaringen var at man bør dele lavt.
    I mellomtone-sammenheng vil gevinsten mht bakrefleksdemping kun bli at refleksen må passere 2 membraner istedet for 1. Dvs at bakkammeret er like viktig.
    Optimalisering av høyttalere er kostnadsdrivende og konkurranse-svekkende. F.eks er eldre Dali høyttalerkabinetter langt mer solide enn de nye.

  14. #34
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra W.Sand Se Innlegg
    Optimalisering av høyttalere er kostnadsdrivende og konkurranse-svekkende. F.eks er eldre Dali høyttalerkabinetter langt mer solide enn de nye.
    Se bare på dens danske høyttalerbror Dynaudio og deres nyere modell Special Forty - rekker ikke forgjengeren Special Twenty-Five en gang til knærne hva kabinettkonstruksjon angår.

  15. #35
    Overivrig entusiast ufo's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2016
    Innlegg
    757
    Tagget i
    1 Innlegg
    twenty-five kostet 10.000 mer i 2005. ellers er det ikkeno av tradisjonelle høyttalere som slår baffelløs mellomtone

  16. #36
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra ufo Se Innlegg
    ellers er det ikkeno av tradisjonelle høyttalere som slår baffelløs mellomtone
    Og da mener du eller sikter til (eksempelvis...)

  17. #37
    Overivrig entusiast ufo's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2016
    Innlegg
    757
    Tagget i
    1 Innlegg
    som Syncrolux linker til tidligere i tråden, eller minimal baffel ala linkwitz.

  18. #38
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,376
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sorry off topic, men ett par av disse kan jo fungere bra fra 500 hz til 5-6 khz med en god driver.

    Navn:      My A320FL_small (1).jpg
Visninger: 152
Størrelse: 105.0 Kb

    ...da slipper man å bekymre seg om hvordan bakkammer og demping skal gjøres.

  19. #39
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,430
    Tagget i
    28 Innlegg
    Da jeg bygde mine høyttalere for noen år siden gjorde jeg kammeret for mellomtonen avsmalnende bakover og med skrå sider, godt avstivet og dempet. Dybden på kammeret er større enn en kvart bølgelengde ved alle frekvenser elementet er tenkt å gjengi. Dempingen av stående bølger innvendig er matrise, skum og vatt, forsøksvis lagt slik at dempingen øker gradvis inn mot vegg. Dessuten er kammeret dempet utvendig med asfaltplater og står på betydelige mengder Green Glue viskoelastisk dempemasse. Elementet står i mykt oppheng (Wellnuts og pakning av EDPM-gummi) for å begrense kreftene som kan drive panelresonanser. Som om ikke det er nok står hele stasen inni et ytre kammer (bakkammeret for diskanten) uten kontakt med sidevegger i noen retning. Jeg ville virkelig ikke ha noen hørbare plateresonanser her.

    Navn:      DSC02896 (Small).JPG
Visninger: 127
Størrelse: 39.7 Kb

    Navn:      DSC02949 (Small).JPG
Visninger: 128
Størrelse: 74.9 Kb

    Navn:      DSC02951 (Small).JPG
Visninger: 126
Størrelse: 60.1 Kb

    Navn:      DSC03035 (Small).JPG
Visninger: 126
Størrelse: 50.2 Kb

    Navn:      DSC03042 (Small).JPG
Visninger: 126
Størrelse: 96.4 Kb

    Navn:      DSC03067 (Small).JPG
Visninger: 123
Størrelse: 46.7 Kb

    Navn:      DSC03121 (2) (Small).JPG
Visninger: 124
Størrelse: 71.3 Kb

    Med andre ord: Jeg er helt enig i hypotesene fra åpningsinnlegget. Legg forresten også merke til at diskanten, en Beyma TPL-150, er modifisert ved å fjerne det lille bakkammeret og i stedet la den stråle bakover i et mye større dempet volum. Den bakoverfyrende diskanten, en mer vanlig Seas, fikk beholde sitt bakkammer i fred.
    Siste redigert av Asbjørn; 29.10.2019 kl. 14:16.

  20. #40
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,324
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Da jeg bygde mine høyttalere for noen år siden gjorde jeg kammeret for mellomtonen avsmalnende bakover og med skrå sider, godt avstivet og dempet. Dybden på kammeret er større enn en kvart bølgelengde ved alle frekvenser elementet er tenkt å gjengi. Dempingen av stående bølger innvendig er matrise, skum og vatt, forsøksvis lagt slik at dempingen øker gradvis inn mot vegg. Dessuten er kammeret dempet utvendig med asfaltplater og står på betydelige mengder Green Glue viskoelastisk dempemasse. Elementet står i mykt oppheng (Wellnuts og pakning av EDPM-gummi) for å begrense kreftene som kan drive panelresonanser. Som om ikke det er nok står hele stasen inni et ytre kammer (bakkammeret for diskanten) uten kontakt med sidevegger i noen retning. Jeg ville virkelig ikke ha noen hørbare plateresonanser her.


    Navn:      DSC02951 (Small).JPG
Visninger: 126
Størrelse: 60.1 Kb


    Med andre ord: Jeg er helt enig i hypotesene fra åpningsinnlegget.
    Skumbelegget du her bruker, har det overhodet noen dempemessig effekt? Jeg har forsøkt å holde div. skumgummi foran høyttalerelementer - med heller liten oppstopping av lydbølger - uten at jeg vet nøyaktig hva du Asbjørn her benytter.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed