Er det noen som kan forklare hvordan en rørbasert volumkontroll fungerer?
Vedlegg
-
21.2 KB Visninger: 499
Det er vel litt "sykt" kanskje men hvis Audio Note kommer med slike forforsterkere i framtiden så er det sannsynligvis noen lydmessige fordeler med det. Prøver bare å forstå beveggrunnene for en slik overgang.Helt sygt hvis du spørger mig
Tja, du kan jo se litt på remote cutoff trioder som f eks 6386Er det mulig å se for seg to trioder etter hverandre
Det måtte jo være - mot formodning - at lyden blir svært god med en slik løsning. Litt merkelig for AN å flagge dette alternativet så høyt om ikke prinsippet skulle ha noe for seg siden de har alle forutseningene for å lage trafobaserte volumløsninger om de skulle ønske det. En kan jo selvfølgelig velge å tolke det mer kynisk og hevde at de gjør det kun for å selge mer, for at det blir billigere enn å bruke trafoer etc. etc. Men uansett så er det vanskelig å si fra eller til uten å ha hørt det. Kunne vært moro å teste det en gang.Men hvorfor skulle du det ( om det var mulig)?
Helt uenig. Mine forsøk med spesielt 26 og 4P1L som "unødvendig" forforsterker har bevist det motsatte.lyden omtrent umulig kan bli bedre ved å innføre flere aktive trinn.
Helt enig. Problemet er bare at disse parametrene ofte korrelerer svært dårlig med opplevd lydkvalitet.alle trinn fører til økt støy og forvrenging
Et potmeter er normalt sett ikke regnet som et eget trinn. Velges en tradisjonell løsning med potmeter og påfølgende rørtrinn står en i det minste fritt til å velge et lineart rør til forsterkning istedenfor å måtte bruke et spesialrør med gainkontroll som kanskje har en ulinear karakteristikk.Viss jeg har forstått det rett så er det Audio Note jobber med et rør/trinn som både skal skaffe ønsket forsterkning og også regulere volumet.
Så da kan de i praksis kutte et trinn i signalveien siden det normalt består av et volumtrinn(potmeter,tvc,o.l. ) pluss et rørtrinn
Da gir det etter min erfaring mening at man potensiellt kan komme nermere på opptaket og musikken.
Blir spennende å se hva de kommer opp med. For interesserte så har Rune S lagt ut en video på "Audio Notes venner" som såvidt berører emnet. For de som går fort lei av Peter Quortrups "ramblings" så sier han noe om det rundt 27 minutter ut i videoen.Viss jeg har forstått det rett så er det Audio Note jobber med et rør/trinn som både skal skaffe ønsket forsterkning og også regulere volumet.
Så da lige dit svar til Håkon R. omkring hans laserproblemer.... Hvor meget ved du egentlig, eller er det mest læst på WWW ??Det er fordi dere tror, - og ikke baserer dere på kjent kretsteori: Grunnlaget for all beregning av signal/støy, baserer seg nettopp på det jeg påpeker, og det gjelder universelt frfa audio til mikrobølge. I tillegg er den viste kretsen ugunstig uten ekstra buffer, da tapping direkte fra anoden gir svært høy utgangsimpedans, som igjen er kilde til alskens kabelmystikk. Hvis ønsket er mer forvrenging og ukontrollert frekvensgang, i hensikt "tiplasning av lyden", så velbekomme...
Ja,enig,ble litt feil bruk av ord der. Men et volumpot i ymse varianter er ivertfall uansett et ledd som både trekker fra og legger til,så det er et tapsledd.Men sannsynligvis en god del mindre påvirkning enn et gaintrinn.Et potmeter er normalt sett ikke regnet som et eget trinn. Velges en tradisjonell løsning med potmeter og påfølgende rørtrinn står en i det minste fritt til å velge et lineart rør til forsterkning istedenfor å måtte bruke et spesialrør med gainkontroll som kanskje har en ulinear karakteristikk.Viss jeg har forstått det rett så er det Audio Note jobber med et rør/trinn som både skal skaffe ønsket forsterkning og også regulere volumet.
Så da kan de i praksis kutte et trinn i signalveien siden det normalt består av et volumtrinn(potmeter,tvc,o.l. ) pluss et rørtrinn
Da gir det etter min erfaring mening at man potensiellt kan komme nermere på opptaket og musikken.
Jeg ser flere ulemper med en slik spesialløsning enn fordeler.
Jada, selvsagt har jeg har lært alt på WWW....mye lurt å finne der... bl.a. bøttevis med pisspreik fra folk som ikke kan elektronikk, men støtter seg på troens bevis....Så da lige dit svar til Håkon R. omkring hans laserproblemer.... Hvor meget ved du egentlig, eller er det mest læst på WWW ??Det er fordi dere tror, - og ikke baserer dere på kjent kretsteori: Grunnlaget for all beregning av signal/støy, baserer seg nettopp på det jeg påpeker, og det gjelder universelt frfa audio til mikrobølge. I tillegg er den viste kretsen ugunstig uten ekstra buffer, da tapping direkte fra anoden gir svært høy utgangsimpedans, som igjen er kilde til alskens kabelmystikk. Hvis ønsket er mer forvrenging og ukontrollert frekvensgang, i hensikt "tiplasning av lyden", så velbekomme...
Såmænd kun fordi at jeg har været "qualified" elektroniktekniker i 40+ år, og dine indlæg tyder bestem ikke på det sammeJada, selvsagt har jeg har lært alt på https://www.hifisentralen.no/forume...ikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/WWW....mye lurt å finne der... bl.a. bøttevis med pisspreik fra folk som ikke kan elektronikk, men støtter seg på troens bevis....Så da lige dit svar til Håkon R. omkring hans laserproblemer.... Hvor meget ved du egentlig, eller er det mest læst på WWW ??Det er fordi dere tror, - og ikke baserer dere på kjent kretsteori: Grunnlaget for all beregning av signal/støy, baserer seg nettopp på det jeg påpeker, og det gjelder universelt frfa audio til mikrobølge. I tillegg er den viste kretsen ugunstig uten ekstra buffer, da tapping direkte fra anoden gir svært høy utgangsimpedans, som igjen er kilde til alskens kabelmystikk. Hvis ønsket er mer forvrenging og ukontrollert frekvensgang, i hensikt "tiplasning av lyden", så velbekomme...